Aansluiting extra groepenkast op bestaande groepenkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1126099

Topicstarter
Mijn vraag:
Op welke manier kan ik een extra groepenkast (ALS + 4 groepen) op de bestaande groepenkast aansluiten. Zie onderstaand voor de bestaande groepenkast. Aansluiting op deze wijze heb ik zelf nog niet gezien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3r861v1r5.jpg

Onderkant van de ALS
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8yq4wabcjib.jpg

bovenkant ALS
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rejqwzh4zfxlg.jpg

Normaliter gaat er draad (zwart / blauw) van de hoofdschakelaar naar een verdeel rail en dan naar een ALS.
Dat zie ik hier niet. Ik ga er vanuit dat het wel op de juiste manier is aangesloten cf voorschriften.

Graag jullie advies hierover.
Wellicht zou ik dit zelf niet kunnen uitvoeren. Is het veel werk voor een electricien om een doorverbinding te maken tussen de bestaande meterkast en de extra groepenkast (ALS + 4 groepen).

Alvast bedankt voor jullie reactie.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1126099 op 24-10-2018 15:17 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1126099 op 24-10-2018 18:05)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04
@Anoniem: 1126099 Ik zou niet zomaar draden bij een bestaande aansluiting erbij gaan steken. Dat is volgens mij ook slechts in een beperkt aantal situaties toegestaan, ook om te voorkomen dat je slecht contact krijgt op één van de twee draden omdat die dan niet goed vast zit... wat vervolgens weer tot oververhitting en brand kan leiden.

Als je niet anders kan, zou je nog van zulke aftakblokjes kunnen gebruiken:
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html
Nadeel daarvan is dan wel weer dat het ruimte kost omdat de aansluitingen een stuk hoger komen te liggen.

Betere oplossing zou ik vinden om gewoon die verdeelblokjes onder in de kast in die witte rail te klikken, waar ik eerder naar gelinkt heb.. daar zijn die blokjes voor bedoeld, en dan is het altijd goed.
Dan sluit je de bruine draden van de hoofdschakelaar aan op die blokjes, en vervolgens van de blokjes een draadje naar de onderzijde van iedere ALS, en heb je nog aansluitingen over voor naar je extra ALS die je wilt toevoegen. Geen geklungel met samenvoegen van draden in één schroefaansluiting en andere halfslachtige oplossingen...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je plaatjes zijn zwart. Gebruik even een fatsoenlijke image hoster. Imgur of zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:37
De foto's zijn erg onderbelicht volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hai @CyBeR en @Arunia

er was iets fout gegaan met de foto upload.
De foto's zijn nu zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Is een 3 fase kast. Normaal zou ik zeggen de 2 x 3 fasen ALS eruit en 3 x 1 fase ALS erin (maar mag dat nog volgens nen?) maar jij hebt een busboard systeem dat maakt het weer een stuk lastiger.

Als je er een kast naastzet kun je daarin natuurlijk wel een 3 fase als erin zetten en die onderop doorzetten via de rechter (2e als) van de huidige kast. En daarop weer jouw 4 groepen.

[ Voor 42% gewijzigd door Jan-man op 24-10-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Jan-man Precies. Wat ik vreemd vind dat ze hier 3 fase ALS gebruikt hebben en andere woningen weer 1 fase ALS.

Ik zie de toegevoegde waarde niet van een 3fase ALS (heb geen extra opties ofzo genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
Even los van hoe je het zou moeten aansluiten, maar als ik dit zo bekijk zijn er bij de ALS'en 2.5mm2 fasedraden gebruikt, deze zou ik iets dikker verwachten, zoals de blauwe daar (4 of 6mm2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nieuwe ALS aansluiten op bestaande hoofdshakelaar toch, lijkt me?

Extra kast er links van hangen en van bovenkant hoofdschakelaar aftakken.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 24-10-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Anoniem: 1126099 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:31:
@Jan-man Precies. Wat ik vreemd vind dat ze hier 3 fase ALS gebruikt hebben en andere woningen weer 1 fase ALS.

Ik zie de toegevoegde waarde niet van een 3fase ALS (heb geen extra opties ofzo genomen).
Ik zou ook gewoon 3 x 1 fase als nemen inderdaad. Je kookplaat is ook 2 fase afgewerkt dus mag ook op 1 fase als.

Je hebt echter een 3 fase busboard bovenin zitten die moet dan vervangen worden voor 1 fase busboard. Ook niet zoveel werk maar wel even wat gepruts.

Je zou dan gewoon 3 x 1 fase als + 12 groepen in die kast kwijt kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 24-10-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@bernardV zoals ik kan zien zijn de draden (boven/beneden) de ALS dikker dan de draden gebruikt bij de groepen? (wellicht kan het zijn door de kwaliteit van de foto).

@MikeyMan Dat zou ik ook denken, maar ik zie niet zo snel waar ik de draden van de nieuwe ALS zou kunnen aansluiten.

Ik ben alleen bekend met onderstaande aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pshc9k6h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Het lijkt op de foto inderdaad dat de bruine doorgeluste dunner zijn dan de zwarte daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1126099 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:40:
@bernardV zoals ik kan zien zijn de draden (boven/beneden) de ALS dikker dan de draden gebruikt bij de groepen? (wellicht kan het zijn door de kwaliteit van de foto).

@MikeyMan Dat zou ik ook denken, maar ik zie niet zo snel waar ik de draden van de nieuwe ALS zou kunnen aansluiten.

Ik ben alleen bekend met onderstaande aansluiten:
[Afbeelding]
Zo te zien hebben ze de aanvoer aan de bovenkant van de hoofdschakelaar ingevoerd.
Je zou aan de onderkant in dat geval een kabel bij moeten prikken per fase.
Wel even nameten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jan-man schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Ik zou ook gewoon 3 x 1 fase als nemen inderdaad. Je kookplaat is ook 2 fase afgewerkt dus mag ook op 1 fase als.

Je hebt echter een 3 fase busboard bovenin zitten die moet dan vervangen worden voor 1 fase busboard. Ook niet zoveel werk maar wel even wat gepruts.

Je zou dan gewoon 3 x 1 fase als + 12 groepen in die kast kwijt kunnen.
Dit is toch tamelijk veel werk voor een nieuwbouw woning meterkast (wordt 8 nov) opgeleverd.

Ik kan een groepenkast ABB + 1 fase ALS + 4 groepen + helemaal binnen afgemonteerd kopen voor 160 euro. Dus als ik deze extra groepenkast (ALS) op een eenvoudige manier op de bestaande groepenkast kan aansluiten dan ben ik er ook (veel goedkoper dan het betalen van een elektricien denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bernardV schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:42:
Het lijkt op de foto inderdaad dat de bruine doorgeluste dunner zijn dan de zwarte daarboven.
Jullie hebben inderdaad gelijk. Dit zie ik ook als ik de originele foto uitvergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:32:
Nieuwe ALS aansluiten op bestaande hoofdshakelaar toch, lijkt me?

Extra kast er links van hangen en van bovenkant hoofdschakelaar aftakken.
Dit lijkt ook een goede oplossing. Nu heb ik alleen twee aanvullende vragen:

1) Kan ik de draden van de nieuwe 1 fase ALS (blauw 6mm en zwart 6mm) direct aan de bovenkant van de hoofdschakelaar bijvoegen? Heb je anders een voorbeeld van een aftakking?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pp3pt56guvbsb.jpg

2) 1 fase ALS heeft 2 draden te weten zwart en blauw (beide 6mm). Nu kan ik de blauwe draad van de ALS op de blauwe draad van de hoofdschakelaar aansluiten. Op welke bruine draad van de hoofdschakelaar dien ik de zwarte draad van de ALS aan te sluiten?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Wat komt er bij je binnen?

Ik ben geen kenner, maar ik heb het volgende geleerd:
16A - 2.5mm2
25A - 4mm2
40A - 6mm2

Dus heb je 3x25A binnenkomend zou ik het vervangen door 4mm2, heb je 3x35A door 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Je hebt onderin die kast een witte strip zitten, hierop kun je ABB klemmenblokjes plaatsen zodat je een aansluiting kunt maken zoals je ze kende.

https://www.sandervunderi...ege-kasten-en-onderdelen/
hier staan bijna onderaan in de lijst de 4- en 5-gats klemmenblokjes en bijbehorende beschermkapjes. Die kun je zo in je groepenkast klikken.

Overigens: Is het op deze manier gebruiken van een 3-fase ALS met alleen maar 1-fase verbruikers erachter uberhaupt wel toegestaan??? Ik dacht van niet namelijk (ik kan het mis hebben).
Op deze manier zou je volgens mij op ieder van de fases een lekstroom >30mA kunnen creeren, en door de faseverschillen zou de resulterende lekstroom die de ALS meet alsnog rond 0 uit kunnen komen, en dus niet afschakelen...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1126099 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

Dit lijkt ook een goede oplossing. Nu heb ik alleen twee aanvullende vragen:

1) Kan ik de draden van de nieuwe 1 fase ALS (blauw 6mm en zwart 6mm) direct aan de bovenkant van de hoofdschakelaar bijvoegen? Heb je anders een voorbeeld van een aftakking?
[Afbeelding]

2) 1 fase ALS heeft 2 draden te weten zwart en blauw (beide 6mm). Nu kan ik de blauwe draad van de ALS op de blauwe draad van de hoofdschakelaar aansluiten. Op welke bruine draad van de hoofdschakelaar dien ik de zwarte draad van de ALS aan te sluiten?

Dank
Ik vraag me af of het handig is dat je hier zelf aan gaat lopen rommelen, gezien de vragen die je stelt.

Als ik het goed zie is, zoals ik zei, de aanvoer bovenlangs gemonteerd, en de uitvoer onderlangs.
Dat zou inhouden dat er -als je de schakelaar uit zet- boven juist nog stroom op staat en onder niet meer.
Maar eerst meten, en dan aan de slag.
Meestal kun je in de terminals van de schakelaar twee kabels kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom zou je een extra groepenkast gaan maken in plaats van het huidige exemplaar volledig te vervangen door een groter/ruimer exemplaar?

Enige rede welke ik kan bedenken is dat de extra kast op een andere locatie in het pand afgemonteerd moet gaan worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wimmel_1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:14:
Waarom zou je een extra groepenkast gaan maken in plaats van het huidige exemplaar volledig te vervangen door een groter exemplaar?

Enige rede welke ik kan bedenken is dat de extra kast op een andere locatie in het pand afgemonteerd moet worden.
Wellicht omdat het een lekkere klus is om alles weer los te halen :P
En een losse kast is goedkoper dan een hele nieuwe grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bernardV schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:11:
Wat komt er bij je binnen?

Ik ben geen kenner, maar ik heb het volgende geleerd:
16A - 2.5mm2
25A - 4mm2
40A - 6mm2

Dus heb je 3x25A binnenkomend zou ik het vervangen door 4mm2, heb je 3x35A door 6mm2.
Bij mij komt 3x 25A binnen. Als de draden te dun zijn dan kan ik dit toch aangeven bij de aannemer (B*M) en zij dienen dit toch dan aan te passen cf norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Zoals het lijkt zijn ze 2.5mm2 en daar zijn alle verbruikers weer op aangesloten, dat is te dun.

@MikeyMan Volgens mij hebben ze aanvoer wel onderlangs gemonteerd van liknsboven (hoofdschakelaar) naar onderkant eerste ALS en vanaf daar doorlust naar 2de.

[ Voor 45% gewijzigd door BernardV op 24-10-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bernardV schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:17:
Zoals het lijkt zijn ze 2.5mm2 en daar zijn alle verbruikers weer op aangesloten, dat is te dun.

@MikeyMan Volgens mij hebben ze aanvoer wel onderlangs gemonteerd van liknsboven (hoofdschakelaar) naar onderkant eerste ALS en vanaf daar doorlust naar 2de.
Normaal gesproken komt er geen zwart vanaf de meter toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
MikeyMan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Normaal gesproken komt er geen zwart vanaf de meter toch?
Klopt! En lussen ze ook niet door met 2.5

Alsof alles op was en aangesloten is met restjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
MikeyMan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:13:
[...]
Als ik het goed zie is, zoals ik zei, de aanvoer bovenlangs gemonteerd, en de uitvoer onderlangs.
Dat zou inhouden dat er -als je de schakelaar uit zet- boven juist nog stroom op staat en onder niet meer.
Dat is niet wat ik op de fotos lijk te zien:

Volgens mij komen er drie zwarte aanvoerdraden+ blauw van onder uit de meter, die gaan naar de onderzijde van de hoofdschakelaar.
Aan de bovenkant van de hoofdschakelaar zijn drie bruine draden, die gaan achterlangs naar de onderzijde van de linker ALS. Hier zitten per fase twee draden achter elkaar aangesloten: de aanvoer vanaf de hoofdschakelaar, en een bruine doorlusdraad naar de naastgelegen ALS, ook naar diens onderzijde.
Aan de geschakelde bovenzijde van beide ALS'en zijn vervolgens de standaard zwarte+blauwe draden van de busboard aangesloten die de standaard verbruikersgroepen voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MikeyMan : ik heb ook niet zoveel ervaring zoals je aan mijn vragen kunt zien. Dacht dat het makkelijk zou zijn aangezien de nieuwe groepenkast helemaal intern afgemonteerd is.

@BrainCrash : volgens mij heb je de situatie helemaal goed beschreven.

Ik heb het volgende advies gekregen van een elektricien:
De nieuwe 1 Fase ALS (vanuit de extra groepenkast) kan direct op de hoofdschakelaar aangesloten worden. Onderkant aanvoer, bovenkant doorvoer (cf @BrainCrash beschrijving en eigen observatie).

De nieuwe draden sluit ik aan op de bovenkant van de hoofdschakelaar. De blauwe helemaal rechts (op blauw van hoofdschakelaar), de zwarte links daarnaast. Zie onderstaand foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kvi91cif.jpg

Wat vinden jullie hiervan? Op deze manier heb ik een nieuwe groepenkast die doorgelust op de bestaande groepenkast waarbij ik geen extra wijzigingen hoef uit te voeren aan de bestaande groepenkast.

Dank voor jullie input. Mocht bovenstaande werkwijze niet goed zijn dan zal ik een elektricien inschakelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
@Anoniem: 1126099 Ik zou niet zomaar draden bij een bestaande aansluiting erbij gaan steken. Dat is volgens mij ook slechts in een beperkt aantal situaties toegestaan, ook om te voorkomen dat je slecht contact krijgt op één van de twee draden omdat die dan niet goed vast zit... wat vervolgens weer tot oververhitting en brand kan leiden.

Als je niet anders kan, zou je nog van zulke aftakblokjes kunnen gebruiken:
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html
Nadeel daarvan is dan wel weer dat het ruimte kost omdat de aansluitingen een stuk hoger komen te liggen.

Betere oplossing zou ik vinden om gewoon die verdeelblokjes onder in de kast in die witte rail te klikken, waar ik eerder naar gelinkt heb.. daar zijn die blokjes voor bedoeld, en dan is het altijd goed.
Dan sluit je de bruine draden van de hoofdschakelaar aan op die blokjes, en vervolgens van de blokjes een draadje naar de onderzijde van iedere ALS, en heb je nog aansluitingen over voor naar je extra ALS die je wilt toevoegen. Geen geklungel met samenvoegen van draden in één schroefaansluiting en andere halfslachtige oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@BrainCrash ik zal je raad opvolgen mbt verdeelblokjes.

Ik zal hiervoor een elektricien ingeschakelen. Dit moet wel goed gebeuren.

Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Of gebruik zoiets vanaf je hoofdschakelaar https://www.sandervunderi...sbeveiliging-4-polig.html

Je had ook vanaf je tweede aardlekschakelaar kunnen doorlussen naar de nieuwe kast, dan wel de juiste diameter draden enz. gebruiken.

Maar laten doen is misschien idd het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44
De aardlekschakelaars hebben dubbele contacten (2 klemmen per pool). Je kunt zonder enige problemen vanaf de onderkant van de rechter aardlekschakelaar doorlussen naar je nieuwe componenten. Net zoals nu van de linker naar de rechter schakelaar is doorgelust.

Ik vraag me wel af hoe wijs het is om een kastje met een 2-polige aardlekschakelaar en 4 automaten op één fase toe te voegen. Je hebt nu op iedere fase 2 of 3 eindgroepen, straks heb je op één fase 6 of 7 eindgroepen (en op de andere nog steeds 2 of 3). Wat betekent dat voor de verdeling van de belasting over de 3 fasen? Ik weet niet wat je op die nieuwe groepen aan gaat sluiten maar als dit wat zwaardere apparatuur is, zou je dit dan niet over 3 fases verdelen?? Je hebt uiteindelijk maar 5750W per fase beschikbaar...

Verder snap ik de vele opmerkingen in dit topic niet over draaddoorsneden, draadkleuren, "restjes gebruikt". Ik zie gewoon een kant en klare ABB kast zoals deze nieuw uit de doos komen, maar dat zal aan mij liggen. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 24-10-2018 20:00 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 21:41
Hoeveel groepen wil je erbij hebben? Ik zie 3 lege plekken waar je zo een automaat kan inklikken zonder probleem.
Anders als je een fase of nul wil aftakken altijd aderhulzen knijpen (duo in dit geval) zon blokje kan wel maar neemt zoals gezegd veel plek in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:55:
De aardlekschakelaars hebben dubbele contacten (2 klemmen per pool). Je kunt zonder enige problemen vanaf de onderkant van de rechter aardlekschakelaar doorlussen naar je nieuwe componenten. Net zoals nu van de linker naar de rechter schakelaar is doorgelust.

Ik vraag me wel af hoe wijs het is om een kastje met een 2-polige aardlekschakelaar en 4 automaten op één fase toe te voegen. Je hebt nu op iedere fase 2 of 3 eindgroepen, straks heb je op één fase 6 of 7 eindgroepen (en op de andere nog steeds 2 of 3). Wat betekent dat voor de verdeling van de belasting over de 3 fasen? Ik weet niet wat je op die nieuwe groepen aan gaat sluiten maar als dit wat zwaardere apparatuur is, zou je dit dan niet over 3 fases verdelen?? Je hebt uiteindelijk maar 5750W per fase beschikbaar...

Verder snap ik de vele opmerkingen in dit topic niet over draaddoorsneden, draadkleuren, "restjes gebruikt". Ik zie gewoon een kant en klare ABB kast zoals deze nieuw uit de doos komen, maar dat zal aan mij liggen. :p
@Xander De vier nieuwe groepen zijn voor: 1) Oven, 2) Vaatwasser, 3) Loze leiding in badkamer voor waterdichte badkamer tv (12 volt aansluiting) 4) Loze leiding in badkamer voor stroom complete douchecabine (meer voor ledverlichting).
Wellicht kan ik de loze leidingen van de badkamer in meterkast op 1 groep aansluiten?

Wat stel jij voor wat betreft de aardlekschakelaar? Is het beter dan om een 4polige ALS te nemen ipv een 2 polige?

Dus zou 2 polig:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mi0641rme51in.jpg

Of 4 polig kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8mdwgbuzugsr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
franssnarf schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:08:
Hoeveel groepen wil je erbij hebben? Ik zie 3 lege plekken waar je zo een automaat kan inklikken zonder probleem.
Anders als je een fase of nul wil aftakken altijd aderhulzen knijpen (duo in dit geval) zon blokje kan wel maar neemt zoals gezegd veel plek in beslag.
hai @franssnarf in mijn voorgaande bericht benoemt wil ik 3 a 4 groepen aansluiten"
"De vier nieuwe groepen zijn voor: 1) Oven (2500 watt), 2) Vaatwasser (2500 watt), 3) Loze leiding in badkamer voor waterdichte badkamer tv (12 volt aansluiting) 4) Loze leiding in badkamer voor stroom complete douchecabine (meer voor ledverlichting)."

Maar er zijn 3 lege plekken maar per ALS kan je toch maar 4 automaten aansluiten? Er zijn dus nu 6 groepen + fornuisgroep aangesloten. Dus heb je voor extra groepen nieuwe ALS nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
franssnarf schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:08:
Je kunt er nog maar 1 toevoegen (max 4 groepen per ALS).
Of de dubbele klemmen gebruiken. Die zijn bedoeld voor dit soort aftakkingen. ;)
Anoniem: 1126099 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

@Xander De vier nieuwe groepen zijn voor: 1) Oven, 2) Vaatwasser, 3) Loze leiding in badkamer voor waterdichte badkamer tv (12 volt aansluiting) 4) Loze leiding in badkamer voor stroom complete douchecabine (meer voor ledverlichting).
Wellicht kan ik de loze leidingen van de badkamer in meterkast op 1 groep aansluiten?
Hou er wel even rekening mee dat er voor elektra in badkamers een hoop aanvullende eisen zijn. Zo moeten bijvoorbeeld alle afzonderlijke eindgroepen worden verbonden met het centraal aardpunt. Ik weet niet of daar iets voor is voorzien?

Als het om lage vermogens gaat zou ik beide verbinden met de groep waar de rest van de badkamer op zit, dan heb je daar alvast geen last meer van.
Wat stel jij voor wat betreft de aardlekschakelaar? Is het beter dan om een 4polige ALS te nemen ipv een 2 polige?

Dus zou 2 polig:
[Afbeelding]

Of 4 polig kunnen zijn:
[Afbeelding]
Even vooropgesteld: het wordt afgeraden om 2-polige eindgroepen aan te sluiten achter 4-polige aardlekschakelaars, het is echter wel toegestaan. Op zich is een 2-polige aardlekschakelaar dus beter.

Echter, je installatie is al opgebouwd met 4-polige aardlekschakelaars. Even aangenomen dat je dat niet allemaal wilt ombouwen naar 3x 2-polig, zou ik gewoon op dezelfde wijze verder gaan en een 4-polige aardlekschakelaar erbij nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Xander schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:55:

Een standaard ABB kast gebruikt geen bruin 2.5 instalatiedraad, zie bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Static/Images/UserUpload/ABB_binnenwerk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Het lijkt mij ook geen 2,5mm², het is toch dikker dan de afgaande bedrading bovenin? Blijft lastig te beoordelen op een foto...

Maargoed, ik heb ook maar even wat random plaatjes van Google getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EhXpK5X6BwmXy5GpikchD8uO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sy7C5fvYigWfTUkhXZeGabGe/full.jpg

Heck, zelfs een filmpje van een leverancier!

De installateur van TS is zeker bij al deze gevallen langs geweest met zijn rolletje bruin? ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Xander op 24-10-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Even vooropgesteld: het wordt afgeraden om 2-polige eindgroepen aan te sluiten achter 4-polige aardlekschakelaars, het is echter wel toegestaan. Op zich is een 2-polige aardlekschakelaar dus beter.

Echter, je installatie is al opgebouwd met 4-polige aardlekschakelaars. Even aangenomen dat je dat niet allemaal wilt ombouwen naar 3x 2-polig, zou ik gewoon op dezelfde wijze verder gaan en een 4-polige aardlekschakelaar erbij nemen.
Dus @Xander eindconclusie zou zijn
1) extra groepenkast met 3 groepen en een vierpolige ALS
2) de nieuwe ALS kan middels 6 mm2 kabel doorgelust worden met de bestaande ALS. Ik gebruik hiervoor kabels met een geperste vaste kern (https://www.elektramat.nl...uiteinden-en-350-mm-lang/)

De draden kan ik het best doorlussen met de rechter ALS in de bestaande groepenkast (zie hieronder foto). Aan de onderkant van een ALS zouden twee draden passen dus het doorlussen zou hier prima moeten lukken. Dit is het meest praktische denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l6t7xl8.jpg

Een derde vierpolige ALS in een extra groepenkast heeft de elektricien volgens mij ook uitgevoerd in een andere woning in dezelfde fase. Zie hieronder een foto daarvan:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z95nt0tk49.jpg

Tevens zal ik rekening houden met de bedrading vanuit de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:21
En niemand hier valt over de kookgroep in de huidige kast, die zit aangesloten op twee fasen?

Er bestaan 1 Fase 2x16a kookgroepen en 3- Fasen 16A kookgroepen.
Een groep over twee fasen is een beunhaas aan het werk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1