Toon posts:

Grotere banden op dezelfde wielen?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 07:20

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik rij nu op 245/45R17 op een normale 17” velg met mijn A6.
Het valt me op dat de snelheid van mijn GPS tracker en Flitsmeister altijd lager aangeeft dan de snelheidsmeter in het dashboard. Rij ik 100 op de dash dan is dat eigenlijk 97 volgens GPS.

Nu dacht ik zo, wat als ik de volgende keer er een maatje groter op zet?

Volgens de Tire Calculator zou ik met 235/50R17 zo’n 2,3% grotere diameter hebben. Mijn lagere school zegt me dat dan ook de omtrek 2,3% groter wordt en dat de aanduiding in de dash daarmee dichter bij de werkelijke (GPS) snelheid kom te liggen.

Waarom zou dit NIET werken?

[Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 24-10-2018 13:00]

MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

er zit altijd een afwijking in een snelheidsmeter. daarom past men bij een overtreding ook een marge toe.

Mijn zomerband 245/45R18
mijn winterband 225/55R17 blijft 67.8cm hoogte

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 24-10-2018 13:12]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Technische redenen waarom het niet zou werken:

-Door omtrek vergroting veranderd de verhouding met de versnellingen, langzamer optrekken bv (al is dat minimaal en waarschijnlijk in de praktijk niet merkbaar)
-Door omtrek vergroting raakt je band de wielkast (ook onwaarschijnlijk)

Oftewel - in de praktijk kan dat best, als je dat graag wilt. Ik heb exact diezelfde verschillende banden ook wel eens gewisseld (simpelweg omdat ik ze over had, niet om een correctie uit te voeren)

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 24-10-2018 13:02]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:00:
er zit altijd een afwijking in een snelheidsmeter. daarom past men bij een overtreding ook een marge toe.
Logisch, duidelijk, maar nu is de afwijking naar beneden toe. Dat is weliswaar de veilige kant, maar liever heb ik een correcte indicatie en vertrouw ik op mijn scanvaardigheden :) (instrument scan, niet flitser scan).
En is die marge bij een overtreding niet voor de flitsapparatuur i.p.v. de auto?
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:01:
Technische redenen waarom het niet zou werken:

-Door omtrek vergroting veranderd de verhouding met de versnellingen, langzamer optrekken bv (al is dat minimaal en waarschijnlijk in de praktijk niet merkbaar)
-Door omtrek vergroting raakt je band de wielkast (ook onwaarschijnlijk)

Oftewel - in de praktijk kan dat best, als je dat graag wilt. Ik heb exact diezelfde verschillende banden ook wel eens gewisseld (simpelweg omdat ik ze over had, niet om een correctie uit te voeren)
Langzamer optrekken bijt me niet, ik trek nu al de stenen uit de straat of doe het met slippende banden (geen Quattro) dus een ietsje minder kan wel. De wielkast raken met zo’n klein verschil is ook enkel een statistische kans denk ik.
Wel leuk te horen dat iemand anders al exact dat gedaan heeft, geeft moed ;)

Merkte jij nog iets van verbetering van fuel economy? Als de band 4% smaller is en een 2,3% grotere omtrek heeft dan moet dat toch effect hebben lijkt me.

MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:00
Je teller wijkt af omdat wettelijk is vastgelegd dat auto's een snelheidsmeter moeten hebben die niet te weinig mag aangeven. Daarom laten fabrikanten tellers altijd meer aangeven, zodat ze niet in de problemen komen.

Waar je rekening mee moet houden bij het monteren van grotere banden:
- bij maximale stuuruitslag kan hij gaan aanlopen aan de binnenzijdes van je wielkasten.
- De geometrie van je auto veranderd, waardoor rij-eigenschappen anders worden. Hierdoor kan de auto (meer) gaan overhellen, en zelfs je remweg kan worden beïnvloed.
- Bij volledig in veren kunnen de wielen tegen die wielkasten aankomen (buiten rand).

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:57
Meeste auto's telt de rotatie van de banden via de versnellingsbak om te rekenen wat je snelheid is. Grotere banden betekent dus dat zelfde snelheid als lager wordt aangegeven, dus je theorie klopt - de snelheid op je teller wordt dichterbij de gps snelheid. In bepaalde auto is de verschil vs gps snelheid ook anders naarmate de snelheid oploopt. Dus bij 100 is 97 maar bij 130 maar 125 - als een voorbeeld. Maar er zijn ook echt auto's die ongeacht echte snelheid altijd 3 kmh onder gps snelheid laat zien op de teller.

https://tiresize.com/speedometer-calibration/
Hier kan je wellicht verder mee.

Life is too short to drive boring cars

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-03 21:13

MeesterPieter

PnP Pinball

kan prima, maar kan inderdaad wel problemen geven bij sommige auto's , afhankelijk van hoe precies alles komt.

zolang het niet meer als een paar procent van een standaard maat afwijkt is het meestal geen probleem
zowieso kun je al eens kijken bij de standaard bandenmaten die geleverd werden op de auto, er zit altijd verschil tussen de 15/16/17 inch bandenmaten.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
gergs schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:11:
Meeste auto's telt de rotatie van de banden via de versnellingsbak om te rekenen wat je snelheid is. Grotere banden betekent dus dat zelfde snelheid als lager wordt aangegeven, dus je theorie klopt - de snelheid op je teller wordt dichterbij de gps snelheid. In bepaalde auto is de verschil vs gps snelheid ook anders naarmate de snelheid oploopt. Dus bij 100 is 97 maar bij 130 maar 125 - als een voorbeeld. Maar er zijn ook echt auto's die ongeacht echte snelheid altijd 3 kmh onder gps snelheid laat zien op de teller.

Slaat me met mijn eigen wapen om de oren :*)
Ik ga kijken en leren.
MeesterPieter schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:12:
kan prima, maar kan inderdaad wel problemen geven bij sommige auto's , afhankelijk van hoe precies alles komt.

zolang het niet meer als een paar procent van een standaard maat afwijkt is het meestal geen probleem
zowieso kun je al eens kijken bij de standaard bandenmaten die geleverd werden op de auto, er zit altijd verschil tussen de 15/16/17 inch bandenmaten.
Dat is een mooie, wellicht dat een iets grotere diameter al gewoon kan volgens de fabrikant.

[Voor 27% gewijzigd door Tijgert op 24-10-2018 13:14]

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:39
Je hoeft overigens niet per sé door middel van de banden je snelheidsmeter te corrigeren, dit kan ook via de boordcomputer met het juiste gereedschap.

YouTube: How To Fix A Misreading Speedometer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:01

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Afwijkingen boven de 2% worden meestal afgeraden, maar zitten in de praktijk aan de veilige kant. Veel mensen doen grotere afwijkingen en hebben geen problemen, die extra 0,3% zou ik me niet echt worden om maken. Wettelijk gezien moet het gewoon vrij lopen en niet tegen je wielkast schuren. :P

Wel even opletten dat je nu niet ineens wel die trajectcontrole om je oren krijgt als je er nog aan moet wennen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:34

t_captain

Moderator General Chat
235 op een velg waar nu een 245 op ligt, zal meestal geen probleem zijn. Zie ook: https://www.bandenleader....aten-velgen-en-autobanden

En 50% in plaats van 45, geen enkel probleem.

Met als bonus dat je snelheidsmeter beter klopt. Wieldiameter incl band gaat van 25.68" naar 26.25", een plus van 2.3%

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 22:36

iichel

Gazoooo

gergs schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:11:

Goede link inderdaad. Grofweg kun je zeggen, 130kmh is (100/3.6) = 36 m/s en een bandenomtrek is, zegge, 2 meter. Dus een band die de goede maat is, draait 18 rondjes per seconde. Nemen we een band die maar 1.8 meter in omtrek is, draait ie 20 rondjes.
De ABS meet vaak de snelheid van ieder wiel en daaruit berekent ie de snelheid via een omrekening (vaak een hardcoded omtrek).
Verschilt die hardcoded omtrek teveel met de omtrek van je daadwerkelijke band, dan ga je verschillen zien op je snelheidsmeter met GPS/flitsmeister/CJIB.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• MeesterPieter

MeesterPieter

PnP Pinball

ter vergelijk, ik rijd in mijn oude bmw in de zomer op kleinere banden als standaard (215/40/16 versus 195/65/14) -5% verschil en in de winter op grotere banden als standaard (195/65/15 , dat is +4,2%)

enige waar ik rekening mee houdt is dat mijn teller in de zomer aardig klopt en in de winter 10% teveel aan geeft

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:36
t_captain schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:15:
Met als bonus dat je snelheidsmeter beter klopt. Wieldiameter incl band gaat van 25.68" naar 26.25", een plus van 2.3%
Je kijkt naar de diameter, maar zou je niet moeten kijken naar de omtrek van de band om er wat van te zeggen? :P die neemt veel harder toe.

• MeesterPieter

MeesterPieter

PnP Pinball

Tijgert schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Slaat me met mijn eigen wapen om de oren :*)
Ik ga kijken en leren.

[...]

Dat is een mooie, wellicht dat een iets grotere diameter al gewoon kan volgens de fabrikant.
zo zijn op mijn model auto af fabriek bijvoorbeeld ook 175/70/14 ,195/65/14 en 205/55/15 geleverd (-1,7% en -0,4% tov de 195) dit geeft al een idee dat een paar procent kleiner prima kan

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:00
Richh schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Je kijkt naar de diameter, maar zou je niet moeten kijken naar de omtrek van de band om er wat van te zeggen? :P die neemt veel harder toe.
Omtrek is diameter x Pi, dat is een lineair verband, dus +2.3% diameter = +2.3% omtrek.

Vergeet trouwens niet dat het verschil tussen nieuwe banden (8mm profiel) en versleten banden (2mm) ook een paar procent is. Het kan dus zijn dat je met nieuwe 245/45R17 vlak onder de werkelijke snelheid zit en met nieuwe 235/50R17 er evenveel boven.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:34

t_captain

Moderator General Chat
[...]

Je weet dat de omtrek evenredig is met de diameter? Dan is +X% diameter ook +X% omtrek.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Maar is toch liniair? De overige factoren van je rekensom veranderen niet, dus percentuele verschil zou toch gewoon gelijk moeten blijven.

Mijn zomerband 245/45R18
Logisch, je verplaatst enkel je binnenring.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:36
t_captain schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:28:
[...]

Je weet dat de omtrek evenredig is met de diameter? Dan is +X% diameter ook +X% omtrek.
Ghe, nevermind |:(

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50
Vergeet niet dat er tussen een nieuwe band en een bijna versleten band ook ruim een CM verschil zit in diameter. op een diameter van 67,8 cm (225/55R17 van @Hackus ) is dat bijna 1,5% van de omtrek. Dat vertaald zich één op één naar de omtrek en dus naar de snelheidsafwijking.

Hmm, te laat met posten inmiddels al geroepen.

[Voor 8% gewijzigd door PROnline op 24-10-2018 13:51]

• Niet online
Tijgert schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Logisch, duidelijk, maar nu is de afwijking naar beneden toe. Dat is weliswaar de veilige kant, maar liever heb ik een correcte indicatie en vertrouw ik op mijn scanvaardigheden :) (instrument scan, niet flitser scan).
En is die marge bij een overtreding niet voor de flitsapparatuur i.p.v. de auto?

[...]

Langzamer optrekken bijt me niet, ik trek nu al de stenen uit de straat of doe het met slippende banden (geen Quattro) dus een ietsje minder kan wel. De wielkast raken met zo’n klein verschil is ook enkel een statistische kans denk ik.
Wel leuk te horen dat iemand anders al exact dat gedaan heeft, geeft moed ;)

Merkte jij nog iets van verbetering van fuel economy? Als de band 4% smaller is en een 2,3% grotere omtrek heeft dan moet dat toch effect hebben lijkt me.
Daar was met een 3 liter diesel niet zo veel van te zeggen.... Ik gaf ook niet zo veel om Fuel Economy

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

Daar was met een 3 liter diesel niet zo veel van te zeggen.... Ik gaf ook niet zo veel om Fuel Economy
Nee als ik er zelf zo veel om gaf had ik de C3 van mijn vriendin wel over genomen in plaats van mijn 2.8 A6 te blijven rijden. Ik dacht enkel zo dat dit toch een verschil zou moeten maken.

Either way, allemaal goede argumenten en genoeg mensen met kennis en ervaring hier!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://www.gbshop.nl/con...mwisselingsberekening.htm
Deze tool gebruik ik altijd voor berekeningen, allemaal theoretisch maar geeft je wel goeie info.

En hoeveel je banden ook gaan afwijken, gros die niet op correcte bandendruk rijd, hebben al veel groter afwijking.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:29
Nee hoor, mijn Citroën C4 uit 2005 geeft altijd EXACT de snelheid weer. Maximaal is er 1km/h verschil tussen de snelheid op de teller en gps.

Dat is overigens stront irritant want rij je achter iemand die exact 80km/h op de klok heeft staan, dan zit ik daar met 74km/h achter en dan moet en zal ik er voorbij. Ik kan het @Tijgert alleen maar afraden.

[Voor 23% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 14:29]

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-03 15:28
Misschien dat het ook deels aan het GPS systeem ligt hoe deze de snelheid berekend? Ik weet niet of er verschillen zitten tussen die systemen.

Zit zelf met normale 175/65/R14 banden onder de 206 wat volgens mij standaard is voor die auto's, de TomTom geeft altijd bij 100km/h op de teller iets van 97km/h~ weer dus ik weet nooit echt wat ik nu moet geloven.
Dit was zover ik me herinner bij beiden de 1.6mm versleten banden en de 6.5mm nieuwe banden.

Misschien zit er wel waarheid in wat @Nivado zegt?

https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2

• Niet online
CriticalHit_NL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:41:
Misschien dat het ook deels aan het GPS systeem ligt hoe deze de snelheid berekend? Ik weet niet of er verschillen zitten tussen die systemen.

Zit zelf met normale 175/65/R14 banden onder de 206 wat volgens mij standaard is voor die auto's, de TomTom geeft altijd bij 100km/h op de teller iets van 97km/h~ weer dus ik weet nooit echt wat ik nu moet geloven.
Dit was zover ik me herinner bij beiden de 1.6mm versleten banden en de 6.5mm nieuwe banden.

Misschien zit er wel waarheid in wat @Nivado zegt?
GPS moet altijd hetzelfde zijn. afstandxtijd=snelheid. Daar valt niet aan te morren.

Wellicht nog iets aan de nauwkeurigheid van de GPS locatiebepaling.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tijgert schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:59:
Ik rij nu op 245/45R17 op een normale 17” velg met mijn A6.
Het valt me op dat de snelheid van mijn GPS tracker en Flitsmeister altijd lager aangeeft dan de snelheidsmeter in het dashboard. Rij ik 100 op de dash dan is dat eigenlijk 97 volgens GPS.

Nu dacht ik zo, wat als ik de volgende keer er een maatje groter op zet?

Volgens de Tire Calculator zou ik met 235/50R17 zo’n 2,3% grotere diameter hebben. Mijn lagere school zegt me dat dan ook de omtrek 2,3% groter wordt en dat de aanduiding in de dash daarmee dichter bij de werkelijke (GPS) snelheid kom te liggen.

Waarom zou dit NIET werken?
ik heb net een Appje gestuurd naar kennis van me (chef-monteur bij BMW) volgens hem mag het verschil niet groter en kleiner zijn dan 2%, anders is er te grote afwijking.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Niet online
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

ik heb net een Appje gestuurd naar kennis van me (chef-monteur bij BMW) volgens hem mag het verschil niet groter en kleiner zijn dan 2%, anders is er te grote afwijking.
Maar wat is daar de technische onderbouwing van?

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-03 15:28
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:44:
[...]
GPS moet altijd hetzelfde zijn. afstandxtijd=snelheid. Daar valt niet aan te morren.

Wellicht nog iets aan de nauwkeurigheid van de GPS locatiebepaling.
Oké bedankt.

Soms rijd ik wel eens 100km/h op de GPS op 100km/h wegen en nooit een boete gehad, meestal enkel als ze achter wat beginnen te drukken maar ook niet meer dan dat. Echt tijdswinst heb je er toch niet mee in de file drukte. (vaak een race naar de volgende opstopping)

Soms gaf mij dat dus het idee dat de GPS meer gelijk had, maar de meeste Nederlanders kunnen zich toch niet aan de regels houden en ik zie grofweg meer dan de helft steevast te hard rijden, dus ze mogen wat mij betreft weer heel snel de traject controle opnieuw inschakelen. (wat volgens mij ook het plan is)

https://valid.x86.fr/k7v9mf & https://valid.x86.fr/4x989t - https://valid.x86.fr/div8y2

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Maar wat is daar de technische onderbouwing van?
te grote afwijking met fabrieksspecificatie. dan heb je te grote afwijking met 'de echte' snelheid.

• Niet online
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

te grote afwijking met fabrieksspecificatie. dan heb je te grote afwijking met 'de echte' snelheid.
Maar hij heeft hier al berekend dat dat niet het geval is. Hij komt dichter bij de "echte" snelheid.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:50:
[...]

Maar hij heeft hier al berekend dat dat niet het geval is. Hij komt dichter bij de "echte" snelheid.
het gaat om verschil met fabrieksspecificatie, daar lees ik niets over. je kunt zelf bij bandenboer wel wielen laten monteren wat je wil..

• Niet online
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

het gaat om verschil met fabrieksspecificatie, daar lees ik niets over. je kunt zelf bij bandenboer wel wielen laten monteren wat je wil..
Ah zo... Ja. Dat vind ik bij tweedehands auto's een beetje een non argument. In de garantie a la, maar je hoort officieel ook geen imitatiedelen te gebruiken voor onderhoud, terwijl dat prima te doen is.

Dat de dealer adviseert de originele bandenmaat aan te houden is niet zo'n verassing

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-03 11:11

Mijn zomerband 245/45R18
Dit klopt niet helemaal. Er zit een pardonmarge van minimaal 3% op overtredingen (gespecifieerd https://wetten.overheid.nl/BWBR0036473/2015-04-01 ) plus dan nog een foutmarge van de meetapparatuur. Maar de meetapparatuur van de auto zelf, de snelheidsmeter, mag geen te lage snelheid aangeven. Dus die pardonmarge valt niet daaruit te verklaren
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee