Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Grotere banden op dezelfde wielen?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 25-07 17:17

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik rij nu op 245/45R17 op een normale 17” velg met mijn A6.
Het valt me op dat de snelheid van mijn GPS tracker en Flitsmeister altijd lager aangeeft dan de snelheidsmeter in het dashboard. Rij ik 100 op de dash dan is dat eigenlijk 97 volgens GPS.

Nu dacht ik zo, wat als ik de volgende keer er een maatje groter op zet?

Volgens de Tire Calculator zou ik met 235/50R17 zo’n 2,3% grotere diameter hebben. Mijn lagere school zegt me dat dan ook de omtrek 2,3% groter wordt en dat de aanduiding in de dash daarmee dichter bij de werkelijke (GPS) snelheid kom te liggen.

Waarom zou dit NIET werken?

[Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 24-10-2018 13:00]

8700K, ROG Hero X, 16GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:00:
er zit altijd een afwijking in een snelheidsmeter. daarom past men bij een overtreding ook een marge toe.
Logisch, duidelijk, maar nu is de afwijking naar beneden toe. Dat is weliswaar de veilige kant, maar liever heb ik een correcte indicatie en vertrouw ik op mijn scanvaardigheden :) (instrument scan, niet flitser scan).
En is die marge bij een overtreding niet voor de flitsapparatuur i.p.v. de auto?
Intelligo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:01:
Technische redenen waarom het niet zou werken:

-Door omtrek vergroting veranderd de verhouding met de versnellingen, langzamer optrekken bv (al is dat minimaal en waarschijnlijk in de praktijk niet merkbaar)
-Door omtrek vergroting raakt je band de wielkast (ook onwaarschijnlijk)

Oftewel - in de praktijk kan dat best, als je dat graag wilt. Ik heb exact diezelfde verschillende banden ook wel eens gewisseld (simpelweg omdat ik ze over had, niet om een correctie uit te voeren)
Langzamer optrekken bijt me niet, ik trek nu al de stenen uit de straat of doe het met slippende banden (geen Quattro) dus een ietsje minder kan wel. De wielkast raken met zo’n klein verschil is ook enkel een statistische kans denk ik.
Wel leuk te horen dat iemand anders al exact dat gedaan heeft, geeft moed ;)

Merkte jij nog iets van verbetering van fuel economy? Als de band 4% smaller is en een 2,3% grotere omtrek heeft dan moet dat toch effect hebben lijkt me.

8700K, ROG Hero X, 16GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
gergs schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:11:
Meeste auto's telt de rotatie van de banden via de versnellingsbak om te rekenen wat je snelheid is. Grotere banden betekent dus dat zelfde snelheid als lager wordt aangegeven, dus je theorie klopt - de snelheid op je teller wordt dichterbij de gps snelheid. In bepaalde auto is de verschil vs gps snelheid ook anders naarmate de snelheid oploopt. Dus bij 100 is 97 maar bij 130 maar 125 - als een voorbeeld. Maar er zijn ook echt auto's die ongeacht echte snelheid altijd 3 kmh onder gps snelheid laat zien op de teller.

https://tiresize.com/speedometer-calibration/
Hier kan je wellicht verder mee.
Slaat me met mijn eigen wapen om de oren :*)
Ik ga kijken en leren.
MeesterPieter schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:12:
kan prima, maar kan inderdaad wel problemen geven bij sommige auto's , afhankelijk van hoe precies alles komt.

zolang het niet meer als een paar procent van een standaard maat afwijkt is het meestal geen probleem
zowieso kun je al eens kijken bij de standaard bandenmaten die geleverd werden op de auto, er zit altijd verschil tussen de 15/16/17 inch bandenmaten.
Dat is een mooie, wellicht dat een iets grotere diameter al gewoon kan volgens de fabrikant.

[Voor 27% gewijzigd door Tijgert op 24-10-2018 13:14]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Intelligo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

Daar was met een 3 liter diesel niet zo veel van te zeggen.... Ik gaf ook niet zo veel om Fuel Economy
Nee als ik er zelf zo veel om gaf had ik de C3 van mijn vriendin wel over genomen in plaats van mijn 2.8 A6 te blijven rijden. Ik dacht enkel zo dat dit toch een verschil zou moeten maken.

Either way, allemaal goede argumenten en genoeg mensen met kennis en ervaring hier!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True