Hydra schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:42:
Je maakt er een beetje een onsamenhangend verhaal van zo, en na de 2 DMs heb ik uberhaupt weinig behoefte hier nog tijd in te steken. Het ging me erom dat die afkoopsommen doodnormaal zijn bij leasecontracten, en je vooraf gewoon weet waarvoor je tekent en voor hoeveel. Ik heb met geen woord gerept over wel deel hiervan de werknemer betaalt, en/of dat inc/ex BTW is, dat sleep jij er nu met de haren bij. Het gaat niet om wat jij 'eerlijk' vindt, het gaat om wat juridisch wel en niet mag.
Waar het om gaat is simpel; het is geen 'schade' waar een werknemer voor opdraait maar gewoon iets waar je voor tekent in een overeenkomst Als dit volgens jou juridisch niet mag, nodig ik je van harte uit om hier dan een keer concreet een zaak van te maken, ik weet zeker dat een hoop gedetacheerden met leaseauto's je dankbaar zullen zijn. Kun je nog flink aan verdienen ook.
je bent nogal makkelijk, maar vergeet niet dat er veel zaken zijn die "niet kloppen"
- eigen risico van bv 300,-
- boven x aantal km prive (10.000 bijvoorbeeld) oftewel ritten bijhouden
- brandstof verbruik (discutabel)
- vervoeren van spullen / personen. (lees verzekering)
- gebruik door derden
- vakantie gebruik (buiteland ritten)
- eigen bijdrage (boven bedrag x)
- tijd in de auto vs "werk tijd"
- taxi spelen (collega die tijdenlijk niet kan / mag rijden)
- reclame rijden (sticker auto)
- slecht onderhoud (lees dit kost je eigen tijd)
- beperkt aanbod/verplichtingen bij lease auto.
- (verplichte) schoonmaak kosten
- contract duur & meeneem "afspraak"
- diesel verplichting (bij weinig km) of automaat (makkelijk 4.000 euro per "optie")
- aantal deuren (1.000 euro extra voor 2 deuren)
- tussentijdse be-eindigig
- lease contracten waarbij het voertuig ouder is dan 4 a 5 jaar (dus de catalogus prijs is al ruim betaald)
- tanken bij specifieke stations anders betaal je alles of meerprijs uit eigen zak..
Er zijn veel zaken die een werkgever op kan leggen, waar je later als werknemer toch best een buil aan kan vallen. sommige zaken zijn directe verdien modellen of bind middelen. (lees winst voor leasemaatschappij / werkgever)
Vergeet niet dat de werkgever bv je naar verweggistan (150+ km verderop) kan sturen zonder reistijd/werktijd afspraak ..onderhoud word erg lastig want dan ben je een halve of hele dag kwijt en dat moet "eigen tijd" zijn .. (terwijl de werkgever dit hoor te scharen onder zijn kosten post)
Ondertussen weet ik wel beter. En je kan best wel wijzen naar "juridische afspraken" maar om een voorbeeld te pakken .. max 10.000 prive gaat erg hard, als je (schoon)ouders bv 75km verder wonen.. en wat scociale contacten. nu is dat niet erg maar als je 1 euro per km daarna af moet rekenen (of 50 cent) en je rijd 15.000 km prive (dus niks werk gerelateerd) dan doet dat auw(per jaar)
En is het eerlijk in een auto van 8 jaar oud te rijden(deuken enzv) en 22% bijtelling te betalen? niet ongewoon in de "bouw"
Er zijn veel dingen die redelijk lijken, maar achteraf bijzonder "kostbaar" zijn
@
HarmoniousVibe tja mag weigeren om 19 cent de km te betalen, is onterecht gesteld. Maar ze zijn het ook niet verplicht en je kan het niet van de belasting terug vragen .. (dus ik zou al niet tekenen bij deze werkgever). ze mogen je echter wel onbelast 12 of 19 cent de km vergoeden. of je moet onderhandelen voor een hoger salaris.
anderzijds lease auto's en 22% bijtelling is niet verplicht maar dan moet je exclusief woon-werk verkeer nemen en mag je max 500KM zelf rijden (en ritten registratie bij houden) dit kan je ook opgeven. alleen ritjes via-via kan je nooit doen.. dus weet heel goed wat zakelijk en wat prive rit geregistreerd moet zijn.
@
GekkePrutser tja je verhaal is wel "apart" zoals hierboven staat de bijtelling is vanaf meer dan 500km p/j prive (zit je helaas snel overheen) ..
Tja brandstof-gebruik en boetes dat is beetje "standaard" zeker dat zuinig rijden nu helemaal "hot" is .. maar eerlijk gezegd het is ook hoeveel je je zelf daarvan aantrekt..
Als ze positieve motivatie doen bv bij een score van ? een "bonus' geven die direct naar de werknemer(s) vloeit bv een bbq of iets anders .. tja dan zou het mij wel aansporen .
Als jij met een "reclame" (sticker auto) rijd tja dan is netjes gedrag misschien meer wenselijker, maar goed dan ben je ook een visite kaartje .. ook dat hoort een beetje bij de keuze v.d baan.. maar een werkgever kan dit best positief stimuleren en als dit eenmaal negatief in het bedrijf is .. dan is dat in NL slecht weer om te buigen naar positieve houding van de werkgever (dank aan je collega's)