Toon posts:

Direct 10Gb verbdinding tussen PC's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peternews
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-12-2022
Als opslag voor/streamer voor muziek, foto's en films gebruik ik een Fileserver. Ik draai er ook wat synchronisatie, backup en een mail server op.
Via Microsoft RDP hou ik het allemaal in de gaten.
Inmiddels begin ik te denken dat het misschien zin heeft twee 10Gb netwerk kaarten te kopen en ze direct met elkaar te verbinden.
Hoe moet ik dat dan instellen?
Werkt dat in de praktijk goed en betrouwbaar?
Iemand met praktijk ervaring over snelheids winst?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57
10Gb nic in je filserver en een 10Gb nic in je andere pc en dan een kabel die 10Gb ondersteund ertussen ip adres configureren op de nic en gaan.

*Of je er anno 2018 nog een crossover cable voor nodig hebt weet ik niet zeker :X

[Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 23-10-2018 13:26]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• peternews
Hoe moet ik de nics in beide PC's dan exact configureren?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordat je daarin investeert is het misschien handig om eerst te kijken of de rest van de hardware van je fileserver die snelle verbinding kan benutten. In de praktijk is een 1Gb verbinding voltrekken al een opgave, vooral als er nog meer taken zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:37:
Voordat je daarin investeert is het misschien handig om eerst te kijken of de rest van de hardware van je fileserver die snelle verbinding kan benutten. In de praktijk is een 1Gb verbinding voltrekken al een opgave, vooral als er nog meer taken zijn.
En vraag je ook even af of je voor muziek, foto's en films wel 10Gb/s nodig hebt.
'k Bedoel: een 4K filmpje trekt 50 Mb/s; wat doe je met die andere 9950 Mb/s?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Kijk inderdaad even of dit überhaupt nodig is. Kijk ook even of Infiniband niet een optie is.

• peternews
Ja, voor files verwacht ik niet veel.
Voor RDP verwacht ik wel dat het iets meer responsive wordt.
Processor in Fileserver (6700) kan dat aan.
Wat is Infiniband?

• drie van acht
  • Niet online
peternews schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:19:
Inmiddels begin ik te denken dat het misschien zin heeft twee 10Gb netwerk kaarten te kopen en ze direct met elkaar te verbinden.
Het eerste wat je doet is dat "beginnen te denken" uitpluizen. Is er een specifiek probleem wat je wil oplossen? Kun je dat meten? Anders kun je ook geen verbetering meten later. Dus begin daarmee. Wat is precies je bottleneck en waar zit'ie?

Mischien is'ie er wel niet, of zit'ie ergens in de disks, of kun je met twee extra en betere 1 Gbps-kaartjes ook wel toe. Dat kan nogal wat aan geld schelen.
Hoe moet ik dat dan instellen?
Dit is wel te vinden, en dus jouw huiswerk. Nadat je uitgezocht hebt wat je wil verbeteren.
peternews schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:07:
Hou dan maar op, want dat is ongeveer het enige dat zoveel verkeer kan genereren dat je een dikkere pijp nodig zou kunnen hebben.
Ik verwacht dat je probleem niet de bandbreedte zal zijn. Maar meten is weten, in dit geval.

En wie weet is je huidige link stiekem 100 Mbps ofzo, en kun je door dat recht te zetten je probleem al oplossen. En dat is dus uitzoekwerk.
Wat is Infiniband?
Een andere netwerktechnologie, met (meer bandbreedte en) lagere latency.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:50

Nutral

gamer/hardware freak

het is waarschijnlijk makkelijker om 2x 1gbit te doen. RDP lijkt me makkelijker te gaan met 1gbit.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Waarom wil je dan 10gbit?
RDP zou meer dan prima over 1gbit moeten werken.
Als je RDP wordt weggedrukt door je storage verkeer kun je denk ik beter naar QoS kijken of bandbreedte te reserveren voor RDP.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:31
Aangezien RDP het ook over 10 Mbit/s goed doet, ga je van 1 -> 10 GBit/s echt helemaal niks merken aan je RDP-sessie. Daar hoef je het dus zeker niet voor te doen.

Stap 1 is meten, meten is weten. Zet minimaal taakbeheer open tijdens dingen die je doet, en kijk hoe zwaar je huidige netwerkverbinding het heeft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• peternews
Aha, mijn server PC heeft slechts een 100Mb netwerk kaart.
Die door een 1Gb versie van een paar tientjes vervangen zou ook al veel moeten opleveren.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

(jarig!)
Wat voor harddisks heb je in je pc en server zitten dan?
Als in je server conventionele harddisks zitten (aanname) , waarom denk je dan überhaupt aan 10Gb?

Hoi!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

peternews schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 06:59:
Aha, mijn server PC heeft slechts een 100Mb netwerk kaart.
Die door een 1Gb versie van een paar tientjes vervangen zou ook al veel moeten opleveren.
Kwenie hoor. Zo ongeveer alle reacties hier zeggen dat het onverstandig is om met geld te gaan smijten op het moment dat je niet weet waar de bottleneck zit. Maar ja, het is jouw geld. Als jij dat graag wil weggooien. Prima

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:49:
[...]

Kwenie hoor. Zo ongeveer alle reacties hier zeggen dat het onverstandig is om met geld te gaan smijten op het moment dat je niet weet waar de bottleneck zit. Maar ja, het is jouw geld. Als jij dat graag wil weggooien. Prima
Doe even de zonnebril van jouw avatar af... :P Ik denk dat je een leesfoutje hebt. ;) In de server zit blijkbaar een 100 megabit kaartje en die wil de TS gaan upgraden naar 1000 megabit. :) Zie niet waarom dat een slechte investering is.

Met een
pricewatch: Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile voor PCI of een
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter voor PCI Express
kan de TS dan al af en kost het maximaal 25 euro, lijkt me niet een al te grote investering, wat wel een gigantische winst oplevert.

[Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 24-10-2018 13:59]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

HKLM_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:23:
*Of je er anno 2018 nog een crossover cable voor nodig hebt weet ik niet zeker :X
Sinds de introductie van 1Gbit al niet meer ;)

@peternews Als latency belangrijk is zou je misschien nog beter kunnen kijken naar 2 kaarten met SFP(+). RDP (buiten file en print transfer) gaat hoe dan ook niet over de 20Mbit.

[Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 24-10-2018 14:00]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

CH4OS schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:56:
[...]
Doe even de zonnebril van jouw avatar af... :P Ik denk dat je een leesfoutje hebt. ;) In de server zit blijkbaar een 100mbit kaartje. :)

Met een
pricewatch: Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile
of een
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
kan de TS dan al af en kost het maximaal 25 euro, inderdaad, wat een geld om de netwerkverbinding met een factor 10 te versnellen. ;)
Yup, als ik in m'n fiat panda een dikke V8 zet gaat-ie theoretisch ook 1000 km/h. Maar in de praktijk gaat dat hoe dan ook tegenvallen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:01:
Yup, als ik in m'n fiat panda een dikke V8 zet gaat-ie theoretisch ook 1000 km/h. Maar in de praktijk gaat dat hoe dan ook tegenvallen
Gezien de TS een 6700 (zal dan wel de i7 6700 zijn) als processor noemde, ga ik ervan uit dat de "server" het makkelijk aan kan, van jouw figuurlijke Fiat is in elk geval geen sprake, dan eerder van dat dochterbedrijf met het stijgerende paard. ;)

Het is iig meer dan genoeg om de snelheid aan te kunnen; mijn server doet het met minder (een i7 4790k en wat oude disks) en trekt ook met gemak 1 gigabit, dus ik zie werkelijk waar het probleem niet dat je ervan wilt maken.

[Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 24-10-2018 14:42]

• peternews
Ik bleek nog een netwerkkaartje te heben liggen en nu verbind hij op 1 gigabit.
Een file transfer is nu ruim 500Mb/s, gemeten met iperf3.
RDP is nu ook veel meer "snappy".
Inderdaad een i7 6700 die het allemaal prima trekt.

• drie van acht
  • Niet online
peternews schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:23:
Ik bleek nog een netwerkkaartje te heben liggen en nu verbind hij op 1 gigabit.
Vertel nog even welk merk en type van beide netwerkkaartjes?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben nu toch stiekem benieuwd hoe je een 100 Mbit kaart in een server hebt zitten met die CPU. De onboard van het moederbord kan het niet zijn. Heb je er letterlijk een stokoude netwerkkaart in gestoken?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hann1BaL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:28:
De onboard van het moederbord kan het niet zijn.
Niet alle onboard NIC's zijn standaard 1000 megabit. 100 megabit kwam nog vrij lang voorbij. Dat dat tegenwoordig de standaard is, maar destijds volgens mij nog lang niet hoor. :) En dual onboard NIC's hebben ook een periode 100/1000 gehad. ;)

[Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 24-10-2018 15:31]

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03 15:58
RDP gebruikt volgens Microsoft eigenlijk niet meer dan 1,5Mbps. 10Gbps lijkt me wat overbodig.....

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hann1BaL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:28:
Ik ben nu toch stiekem benieuwd hoe je een 100 Mbit kaart in een server hebt zitten met die CPU. De onboard van het moederbord kan het niet zijn. Heb je er letterlijk een stokoude netwerkkaart in gestoken?
Vroeg ik me ook al af.
verwacht half al dat de router/switch nog gewoon 100 mbit is :)
Brahiewahiewa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

pc's van 15 (20?) jaar geleden hadden al geen enkele problemen om 100mbit kaartjes vol te trekken :?

Een 1gbit verbinding voltrekken met filetransfers is trouwens tegenwoordig ook met een hd prima te doen :)

[Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 24-10-2018 15:50]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Hann1BaL

Hann1BaL

CH4OS schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:30:
[...]
Niet alle onboard NIC's zijn standaard 1000 megabit. 100 megabit kwam nog vrij lang voorbij. Dat dat tegenwoordig de standaard is, maar destijds volgens mij nog lang niet hoor. :) En dual onboard NIC's hebben ook een periode 100/1000 gehad. ;)
Nou.....
Wacht even.
Nog niet zo lang? Mijn Core 2 Duo systeem had het al. Je vergeet even dat hij de CPU genoemd heeft in de server, een i7 6700. Dan zitten we al op wat generaties Core CPUs die altijd alleen maar Gbit/s connecties hadden op het moederbord. Daar zit echt geen 100 Mbit/s op.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hann1BaL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:58:
Nou.....
Wacht even.
Nog niet zo lang? Mijn Core 2 Duo systeem had het al. Je vergeet even dat hij de CPU genoemd heeft in de server, een i7 6700. Dan zitten we al op wat generaties Core CPUs die altijd alleen maar Gbit/s connecties hadden op het moederbord. Daar zit echt geen 100 Mbit/s op.
Niet alle moederborden hadden het standaard. ;) Zeker de goedkoperen niet. Het is in elk geval niet zolang de standaard als je (intussen) zou verwachten dat het is.

Een andere mogelijkheid kan nog een defecte onboard NIC zijn, bedenk ik mij nu.

[Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-10-2018 16:04]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03 20:59
@Hann1BaL @CH4OS Kijk uit de gein eens ff bij Dell..
Die verkopen nog (particuliere) Inspiron notebook's die ook nog een 100 Mbit kaartjes hebben hoor.. en de goedkopere MoBo's (ook chineesjes e.d.) zijn er ook nog wel met 100 Mbit kaartjes..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Annuk schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:11:
@Hann1BaL @CH4OS Kijk uit de gein eens ff bij Dell..
Die verkopen nog (particuliere) Inspiron notebook's die ook nog een 100 Mbit kaartjes hebben hoor.. en de goedkopere MoBo's (ook chineesjes e.d.) zijn er ook nog wel met 100 Mbit kaartjes..
Laat me eens zo'n moederbord zien voor een i7 6700 :)
Notebooks is al snel een ander verhaal en dat klopt inderdaad voor low budget modellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee