JoJuDaRo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:01:
Ik heb nu een sata schijf aan de Synology hangen, die kopieen maakt van belangrijke mappen. Dat is mijn eerste backup. Mijn Synology schijven staan in raid 1. Nu wil ik een 2 backup maken die in de kluis komt te liggen.
Raid is geen backup, het is een systeem om schijven aan te sturen.
Een
aangesloten schijf is geen backup, aangezien bij allerlei onheil die ook aangetast kan worden.
( stroomstoring, bliksem, brand, diesfstal - ga maar verder )
Een backup is een kopie van de data die onafhankelijk is opgeslagen op een externe plek.
Dus het slimste is om een paar dingen te bekijken
1> Is ALLE data even belangrijk ?
Soms lijkt een mapje van belang, maar is het gewoon 'ruimte innemen' -> dit hoef je niet elke week te backup-en
2> Wat is het je waard ...
Ik heb 3TB aan TV/Film en MP3's op mijn NAS
Als ik die morgen 'kwijt' ben, is het een geval van pff ... helaas ...
Maar er staat ook 2TB aan fotoarchief op, vanaf de eerste foto digitaal / gescand, tot dagelijks aanwas van de mobieltjes.
Die wil ik niet kwijt ..
Elke week kopieer ik de nieuwe bestanden naar een 'broertje' vanmijn NAS. in een externe lokatie.
Dit is een oneway sync ( nog steeds geen backup, gewoon een failsafe )
Om de 14 dagen, of bij aanvulling van veel data kopieer ik de boel naar een (momenteel) 4TB HDD
Deze gaat in een kluisje ( voor mij op het werk ) en de 'oude' gaat mee naar huis
Dit elke 14 dagen om en om
Elke maand gaat de fotomap van die maand in een encrypted rar, naar een Veracrypt-container, welke online staat ( Stack / TransIP ) en een 2e HDD ( welke 'gewoon' in de meterkast ligt trouwens )
Materiaal wat redelijk vervangbaar is ( Media-Meuk ) wordt hierin overal overgeslagen