Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Externe opslag?

Pagina: 1
Acties:

• JoJuDaRo
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-05 20:37
Ik heb een Synology die behoorlijk vol is geraakt. Nu wil ik een opslag die ik 1 tot 2 keer per jaar aan de Synology koppel en waar ik de oude bestanden (foto's) op kan zetten. Ik heb uiteraard gezocht op internet, maar een echt duidelijk advies heb ik niet kunnen vinden.

https://www.computeridee....t-uw-opgeslagen-data-mee/

Concreet is mijn vraag welke externe opslag ik het beste kan nemen. HDD of SSD? De opslag zal in een kluis worden bewaard.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:14
Heb je externe usb of sata poorten op je NAS? Dan kan je daar gewoon wat losse HD's met een externe voeding (b.v. zoiets: https://www.conrad.nl/p/u...de-bus-44-polig-12-990636 ) op aansluiten.

Op de NAS staat vast wel een backup programma waarmee je eenvoudig de data kan overzetten. SSD zou ik niet doen voor bulkopslag. Daarvoor is het nog te duur en snelheid is toch niet belangrijk: gewoon een nachtje laten draaien.

Zo deed ik het voorheen met mijn QNAP.

Soms ben ik bijna gelukkig

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
En als je het aan de Syno koppelt, hoe ga je dan je kopieslag uitvoeren? Via https naar DSM? Of via de CLI?

Over hoeveel data gaat het eigenlijk want eens per 6 maanden (gemiddeld) een backup maken vind ik vrij summier. Allicht zou je naar een andere (cloud) oplossing kunnen kijken?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JoJuDaRo
Ik heb er al een Sata externe harde schijf van 1 TB aangekoppeld en met een back-up progamma kopieert hij al belangrijke mappen naar de Sata schijf. Wat is houdbaarheid van een externe HDD schijf?

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
JoJuDaRo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:49:
Wat is houdbaarheid van een externe HDD schijf?
Variënd van 10 minuten tot 10+ jaar.

Jouw vraag is een beetje synoniem aan "Hoe lang is een Chinees?" De meeste zijn rond de 1m60, maar je hebt ze ook van <1m en >2m. Het antwoord is uniek voor jouw Chinees externe schijf, en weet je pas na dit gemeten te hebben.

Overigens klinkt het alsof je de betreffende data ALLEEN op die "kluisschijf" wilt zetten, wat een bijzonder slecht idee is. Hoe ga je de backups daarvan regelen?

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 22:51

DarkSide

theres no place like ::1

Idd. Je syno raakt vol.
Daarom wil je ruimte vrijmaken door oude bestanden op een externe disk te zetten.
Ondanks dat je een backup programma (welke) gebruikt. Heb je nu geen backup.

Er kan altijd iets met een disk (HDD of SSD) gebeuren. En ook met je kluis kan er wat gebeuren.
Daarbij is je "BU" schema erg laag.

En hoe "back up" je. Alleen nieuwe oude data? of gewijzigde data?
Wat als je p.o een map weggooit. Of een blauwfilter over al je fotos heen gooit.

backups doe je ook met versie beheer.
En backups heb je ook op meerdere locaties staan.
Naast de kluis zou ik toch denken aan een offsite backup als de foto's en data je heilig zijn.
Dit kan op meerdere manieren.

Zou eerst even beginnen met hoe je nu e.e.a. gebackupped hebt. En kijken naar de waarde van je data.
En dan eventueel je backupstrategie bijschaven. Want zoals ik het nu lees (net als tommyboynl) heb je geen backup. Maar verplaats je alleen data en hoop je dat daar niet mee gebeurt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12:14
JoJuDaRo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:49:
Ik heb er al een Sata externe harde schijf van 1 TB aangekoppeld en met een back-up progamma kopieert hij al belangrijke mappen naar de Sata schijf. Wat is houdbaarheid van een externe HDD schijf?
Dat is een heel andere vraag dan in de oorspronkelijke topic start.

Over de houdbaarheid van de diverse datadragers is genoeg te vinden op internet, maar belangrijker is hoe je backup strategie is geregeld.
Nooit "al je eieren in één mandje leggen". Als je echt zeker wil zijn van behoud van data, zal je ook cloud opslag moeten overwegen. En dan niet bij een of andere gratis dienst, die elk moment de service kan stoppen, maar een serieuze, zakelijke aanbieder.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:45
Ik denk dat je beter dit topic even kunt doornemen: [Synology] Backup strategieën en tools

Je wilt extra opslagruimte creëren door "oud materiaal" op een externe schijf te zetten en die vervolgens op te bergen. Dan heb je wel extra ruimte, maar geen backup. Bij inbraak, brand of uitval van NAS of externe schijf is al je data weg. Een soort van stelregel uit bovenstaand topic:

Backup middels de 3-2-1 methode.
3: Maak 3 kopieën van je data.
2: Sla de data op 2 verschillende media op.
1: Sla 1 backup offsite op.

En meer is in dit geval altijd beter. En zorg dat backups en/of schijven encrypted zijn.

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: afhankelijk van je type NAS kun je desgewenst elke externe schijf aan je NAS hangen voor extra opslag. Een HDD geeft meer opslag voor minder geld, een ssd is in dit geval overbodig. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien: schijven in je NAS vervangen en de oude in externe behuizingen stoppen.

[Voor 21% gewijzigd door Freakster86 op 22-10-2018 23:27]

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Gezien de vragen die hij hier stelt zal zijn leeftijd niet hoog zijn.
Je kan hier wel backup methoden voorstellen, maar als hij al zijn geld eraan kwijt is en failliet gaat heeft hij er ook niks aan.
Het is een kosten-baten verhaal.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• JoJuDaRo
Ik heb nu een sata schijf aan de Synology hangen, die kopieen maakt van belangrijke mappen. Dat is mijn eerste backup. Mijn Synology schijven staan in raid 1. Nu wil ik een 2 backup maken die in de kluis komt te liggen.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
JoJuDaRo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:01:
Ik heb nu een sata schijf aan de Synology hangen, die kopieen maakt van belangrijke mappen. Dat is mijn eerste backup. Mijn Synology schijven staan in raid 1. Nu wil ik een 2 backup maken die in de kluis komt te liggen.
Raid is geen backup, het is een systeem om schijven aan te sturen.
Een aangesloten schijf is geen backup, aangezien bij allerlei onheil die ook aangetast kan worden.
( stroomstoring, bliksem, brand, diesfstal - ga maar verder )

Een backup is een kopie van de data die onafhankelijk is opgeslagen op een externe plek.

Dus het slimste is om een paar dingen te bekijken
1> Is ALLE data even belangrijk ?
Soms lijkt een mapje van belang, maar is het gewoon 'ruimte innemen' -> dit hoef je niet elke week te backup-en

2> Wat is het je waard ...
Ik heb 3TB aan TV/Film en MP3's op mijn NAS
Als ik die morgen 'kwijt' ben, is het een geval van pff ... helaas ...
Maar er staat ook 2TB aan fotoarchief op, vanaf de eerste foto digitaal / gescand, tot dagelijks aanwas van de mobieltjes.
Die wil ik niet kwijt ..

Elke week kopieer ik de nieuwe bestanden naar een 'broertje' vanmijn NAS. in een externe lokatie.
Dit is een oneway sync ( nog steeds geen backup, gewoon een failsafe )
Om de 14 dagen, of bij aanvulling van veel data kopieer ik de boel naar een (momenteel) 4TB HDD
Deze gaat in een kluisje ( voor mij op het werk ) en de 'oude' gaat mee naar huis
Dit elke 14 dagen om en om

Elke maand gaat de fotomap van die maand in een encrypted rar, naar een Veracrypt-container, welke online staat ( Stack / TransIP ) en een 2e HDD ( welke 'gewoon' in de meterkast ligt trouwens )

Materiaal wat redelijk vervangbaar is ( Media-Meuk ) wordt hierin overal overgeslagen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True