Toon posts:

Lage waterdruk bij douchen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.861 views

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-05 20:29
Vrijdag gebeld dat mijn ketel vervangen moest worden, de oude deed het nog wel, maar vertrouwde hem steeds minder.
Zaterdagochtend stond de installateur al om 07:00 voor de deur met een Tzerra Ace 39c CW5.

Na inspectie oude ketel bleek deze uit 1997 :) dus hij was ook écht aan vervanging toe...

Na gister het verbruik in de gate te hebben gehouden wordt ik toch wel blij, het scheelt echt ruim 2/3e aan gas per dag..
Tevens is het water veel vlugger warm i.p.v. elke keer bijna 2 minuten wachten.
Wat ik wel jammer vind, is dat ik nogsteeds geen harde douche straal heb, het is geen pisstraaltje, maar ook geen lekkere harde straal...
Nu gaf de installateur aan dat tijdens het vullen van de ketel, hij niet hoger kwam dan 1.9bar, hij zei dat ik hiervoor naar het waterschapsbedrijf moest gaan bellen.

Kunnen die er iets aan doen?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 12:56
Simpele1986 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:29:
Vrijdag gebeld dat mijn ketel vervangen moest worden, de oude deed het nog wel, maar vertrouwde hem steeds minder.
Zaterdagochtend stond de installateur al om 07:00 voor de deur met een Tzerra Ace 39c CW5.

Na inspectie oude ketel bleek deze uit 1997 :) dus hij was ook écht aan vervanging toe...

Na gister het verbruik in de gate te hebben gehouden wordt ik toch wel blij, het scheelt echt ruim 2/3e aan gas per dag..
Tevens is het water veel vlugger warm i.p.v. elke keer bijna 2 minuten wachten.
Wat ik wel jammer vind, is dat ik nogsteeds geen harde douche straal heb, het is geen pisstraaltje, maar ook geen lekkere harde straal...
Nu gaf de installateur aan dat tijdens het vullen van de ketel, hij niet hoger kwam dan 1.9bar, hij zei dat ik hiervoor naar het waterschapsbedrijf moest gaan bellen.

Kunnen die er iets aan doen?
Heb je op andere plekken in je woning wel een goede waterdruk?. Bijvoorbeeld koud water in de keuken?

Een lage druk kan veroorzaakt worden door iets buiten je woning, dan moet je naar de waterleidingmaatschappij bellen, of die daar iets aan gaat doen weet ik niet. Maar het kan ook dat je een te dunne waterleiding hebt naar je ketel toe of van je ketel naar je douche, of dat je een gigantisch lange leiding hebt, waardoor de weerstand toeneemt.

Een combi van lage druk en dunne leiding is ook funest. In verouderde huizen waar eerst een geiser hing, zitten vaak dunnen leidingen. Het loont de moeite om deze te vervangen als je voldoende druk hebt. 15 mm is voor warm water prima, 12 mm kan ook en geeft sneller warm water maar je kunt er geen stort douch op aansluiten, iets dat jouw ketel met CW5 overigens wel aankan.

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-05 20:29
bert pit schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Heb je op andere plekken in je woning wel een goede waterdruk?. Bijvoorbeeld koud water in de keuken?

Een lage druk kan veroorzaakt worden door iets buiten je woning, dan moet je naar de waterleidingmaatschappij bellen, of die daar iets aan gaat doen weet ik niet. Maar het kan ook dat je een te dunne waterleiding hebt naar je ketel toe of van je ketel naar je douche, of dat je een gigantisch lange leiding hebt, waardoor de weerstand toeneemt.

Een combi van lage druk en dunne leiding is ook funest. In verouderde huizen waar eerst een geiser hing, zitten vaak dunnen leidingen. Het loont de moeite om deze te vervangen als je voldoende druk hebt. 15 mm is voor warm water prima, 12 mm kan ook en geeft sneller warm water maar je kunt er geen stort douch op aansluiten, iets dat jouw ketel met CW5 overigens wel aankan.
Hoi Bert,

Ik heb gebeld met Evides, medewerker gaf aan dat ik even in de keuken moest proberen een emmer wat te vullen met 10liter, dit mocht 'maximaal' 1:10 minuut duren, als het langer duurt moet ik aan de bel trekken, dit ga ik vanavond even proberen.
Hij vond het verhaal over dat ik maar max. 1.9bar in m'n ketel kreeg niet vreemd, hij gaf aan dat hijzelf thuis lang niet zoveel de ketel in kreeg... iets wat ik zelf maar een raar verhaal vond.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Posts afgesplitst uit Nieuwe CV-ketel kiezen aangezien dit meer een vraag is voor een eigen topic :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Beetje de omgekeerde wereld met betrekking tot waar ik woon.
Ik moet hier een reductie toepassen zodat de douchekoppen niet direct ploffen....

Heb het ooit geprobeerd te testen met een emmer. Maar gek genoeg wou niemand hem vasthouden en lag de emmer elk keer 50meter verder.

Als ze de druk niet hoger kunnen krijgen kan je altijd een hydrofoor plaatsen.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 11:12

BazzH

Kei-goed...

Toevallig laatst hier de CV weer op druk gebracht. Ik ben gestopt bij, toevallig, 1.9 bar. In principe voldoende, maar ik had hoger kunnen gaan. Dus bij jou is de druk lager, maar ik weet even niet of 1.9 bar (op zolder?) echt onvoldoende is.

Je hebt toevallig geen waterbesparende douchekop ofzo? Of juist een enorme regendouche, waar je heel veel water voor nodig hebt?

Think smart........ Act stupid........

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:32

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Zelf heb ik deze ervaring ook gehad. Beneden behoorlijke druk uit de kraan, zelfs als hij warm stond. Bij de douche karig.
De oplossing was toen het vervangen van de waterleiding naar de badkamer, die had 13 (!!!) bochten voordat hij bij de douchekraan aan kwam en was van het dunne soort.

Het is nu zaak om uit te zoeken waar het precies aan ligt. Als je beneden gemeten hebt met de emmer kan je boven bij de douche ook de tijd opnemen. Kijk ook bij beide punten of warm en koud nog een verschil maakt, dan kan je een stuk beter analyseren waar het probleem zit.

[Voor 32% gewijzigd door Gonadan op 22-10-2018 15:56]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 22:08
bert pit schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:38:

Een lage druk kan veroorzaakt worden door iets buiten je woning, dan moet je naar de waterleidingmaatschappij bellen, of die daar iets aan gaat doen weet ik niet.
Ik denk niet dat ze daar zin in hebben. Ik heb hier 1,3 bar bij de ketel, net aan genoeg om geen lage druk error te krijgen. Als je een WC doortrekt terwijl je onder de douche staat halveert je douchestraal :+ Gaan ze niks aan doen (Vitens)

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-06 12:50

Consigliere

Engineer

Het waterleiding bedrijf is verplicht om jou op de meter 200kpa te leveren ( 2 bar ) . Op zolder is zo een 5 meter hoger dan de watermeter.. dus dat is al 50 kpa.. wat dus betekent 1,5bar. Dit zonder leiding verlies van een kleine 1.2kpa per meter... heb jij aan 1.9 bar meer dan genoeg op zolder.

Het zal de diameter van de leiding zijn die jou het laffe straaltje geeft... je leiding vervangen naar een 12mm leiding zal jou die gewenste stevige straal geven

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 18:26
Wat ik mis in je verhaal is of dat je met je oude ketel dit problem ook had of dat het probleem ontstaan nadat de nieuwe ketel opgehangen is.

edit: je had dit duidelijk met de oude ketel ook al - is het met de nieuwe ketel wel beter geworden of maakt het niets uit?

[Voor 31% gewijzigd door dvl-2 op 23-10-2018 12:12]

• Marcel2105
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-08-2021
Na installatie van de Remeha Tzerra 39C CW5 heb ik ook last van een lage warmwaterdruk. Bij de vorige ketel was dit niet het geval. Ik heb origineel 15 mm. leidingen zowel voor aanvoer koud water alsook afvoerwarmwater. De koudwaterdruk is wel goed. Er zijn enkel 4 ruime bochten bijgekomen voor de warmwaterleiding 15mm. Hier kan het dan ook niet aan liggen. Mijn idee blijft dan ook dat het aan de CV ketel ligt. Hier wordt het water immers getranporteerd door de warmteplaten in de ketel. Heeft iemand nog ander opties? Gr. Marcel

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
Weg.

[Voor 99% gewijzigd door leonbong op 09-08-2021 21:55]

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:55
Als je oude ketel hier geen van last had dan zou het niet zo snel aan je water druk moeten liggen, 1,9 bar is niet heel laag maar ook niet overdreven hoog.
Rond de twee bar is goed.

Probeer dan eens in je douche, met alleen een douché slang, dus zonder de douche kop een emmer te vullen. En kijk dat hoeveel water je binnen 1 minuut in de emmer heb. Probeer ook de andere kranen in je badkamer.

Wellicht is er met het plaatsen van de ketel wat vuil in de leiding gekomen en zit nu achter het filter van je douchekraan. Dus bij de aansluiting van de douche kraan op de mmuur. Of wellicht achter het waterpesparende filter in de douche kop, of het filter tussen de doucheslang en de douchekraan.

Je ketel kan max op 40 graden 18,5 liter leveren, dan heb je leiding en afstand verliezen dus je zou rond de 12,5 en 13 liter per minuut uit moeten komen, afhankelijk van je waterdruk en leidingen afstand en dimensionering.

En normale douchekop heeft rond de 10 liter per minuut nodig.

Dus kijk eerst eens hoeveel water je uit de kraan krijg, zowel alleen koud als water op 38 graden bij meerdere kranen. , grote kans op buil achter een van de filters.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:17
Marcel2105 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:33:
Na installatie van de Remeha Tzerra 39C CW5 heb ik ook last van een lage warmwaterdruk. Bij de vorige ketel was dit niet het geval. Ik heb origineel 15 mm. leidingen zowel voor aanvoer koud water alsook afvoerwarmwater. De koudwaterdruk is wel goed. Er zijn enkel 4 ruime bochten bijgekomen voor de warmwaterleiding 15mm. Hier kan het dan ook niet aan liggen. Mijn idee blijft dan ook dat het aan de CV ketel ligt. Hier wordt het water immers getranporteerd door de warmteplaten in de ketel. Heeft iemand nog ander opties? Gr. Marcel
Staat de inlaatcombinatie helemaal open en is deze vervangen?
Vuil in de inlaatcombinatie komt wel vaker voor zeker als er aan de waterleidingen is gewerkt.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Marcel2105 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:33:
Welkom op Tweakers. Maak de volgende keer een eigen topic aan aub een oud topic hiervoor hergebruiken is niet de bedoeling :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee