Dag Tweakers, ik ben bezig met een nieuw gamesysteem. In eerste instantie wilde ik voor een intel build gaan, maar gezien de belachelijke prijzen van tegenwoordig stap ik over naar AMD. Her en der lees ik echter dat AMD soms moeilijk is met CPU, RAM en MOBO compatibiliteit en ik krijg er langzamerhand een beetje hoofdpijn van
. Vandaar deze post:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, op dit moment 1080p met zo veel mogelijk FPS en in de toekomst upgraden naar minimaal Quad HD 60fps+. Daarnaast hobbymatig 3D modelleren in SolidWorks.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de componenten die ik nog zoek heb ik een bedrag van ca. €800,- begroot.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het volgende heb ik al/gaat in de toekomst geupgrade worden (over deze componenten zoek ik geen advies):
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC BLACK 11G
HDD (2TB) & SSD (256GB) (weet niet precies welke types)
Toetsenbord, muis en monitor (1080p, 60hz)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De componenten waarover ik advies nodig heb zijn MOBO, CPU, RAM en PSU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien de prijzen van Intel wil ik voor een AMD build gaan. Verder geen voorkeur voor merk, wel wil ik een beetje RGB goodness.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fancy RGB vind ik stiekem wel leuk. In mijn huidige lijstje heb ik daar ook rekening mee gehouden. Ik begrijp dat mijn build goedkoper kan zonder die RGB/looks maar ik wil er wat moois van maken.
Ga je overklokken?
Ja, ik wil gaan experimenteren met overclocken en de optie daarom zeker open houden in de build.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste wat ik van jullie verwacht is duidelijkheid over de compatibiliteit van de onderdelen. Past dit zo bij elkaar? En zo niet, wat past dan wel? Mijn keuze voor de processor staat redelijk vast en dit vormt in mijn ogen de basis voor de rest van het systeem. Ik heb al veel gelezen en opgezocht over de compatibiliteit van deze processor maar lees telkens weer andere meningen/feiten. Op de QVL van mijn gekozen mobo staat dat deze compatibiel is met het gekozen RAM geheugen. Echter lees ik ergens anders weer dat het RAM geheugen op een Hynix chip draait, wat weer nadelig zou zijn voor de compatibiliteit met de AMD processor. Is dit probleem echt zo groot? Ik kom er niet meer uit.
Mijn lijstje op dit moment:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen, op dit moment 1080p met zo veel mogelijk FPS en in de toekomst upgraden naar minimaal Quad HD 60fps+. Daarnaast hobbymatig 3D modelleren in SolidWorks.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de componenten die ik nog zoek heb ik een bedrag van ca. €800,- begroot.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het volgende heb ik al/gaat in de toekomst geupgrade worden (over deze componenten zoek ik geen advies):
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC BLACK 11G
HDD (2TB) & SSD (256GB) (weet niet precies welke types)
Toetsenbord, muis en monitor (1080p, 60hz)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De componenten waarover ik advies nodig heb zijn MOBO, CPU, RAM en PSU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien de prijzen van Intel wil ik voor een AMD build gaan. Verder geen voorkeur voor merk, wel wil ik een beetje RGB goodness.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fancy RGB vind ik stiekem wel leuk. In mijn huidige lijstje heb ik daar ook rekening mee gehouden. Ik begrijp dat mijn build goedkoper kan zonder die RGB/looks maar ik wil er wat moois van maken.
Ga je overklokken?
Ja, ik wil gaan experimenteren met overclocken en de optie daarom zeker open houden in de build.
Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste wat ik van jullie verwacht is duidelijkheid over de compatibiliteit van de onderdelen. Past dit zo bij elkaar? En zo niet, wat past dan wel? Mijn keuze voor de processor staat redelijk vast en dit vormt in mijn ogen de basis voor de rest van het systeem. Ik heb al veel gelezen en opgezocht over de compatibiliteit van deze processor maar lees telkens weer andere meningen/feiten. Op de QVL van mijn gekozen mobo staat dat deze compatibiel is met het gekozen RAM geheugen. Echter lees ik ergens anders weer dat het RAM geheugen op een Hynix chip draait, wat weer nadelig zou zijn voor de compatibiliteit met de AMD processor. Is dit probleem echt zo groot? Ik kom er niet meer uit.
Mijn lijstje op dit moment:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 315,88 | € 315,88 |
1 | Asus PRIME X470-PRO | € 169,- | € 169,- |
1 | NZXT H500 Wit | € 74,95 | € 74,95 |
1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 169,50 | € 169,50 |
1 | Corsair RM650x (2018) | € 95,90 | € 95,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 825,23 |