Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Absurd hoge kosten bij DHL na bestelling AliExpress

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shri
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22-10 09:39
Ik heb recent 2 servos via AliExpress besteld en toen de bezorger van DHL die afleverde, moest ik een absurd hoog bedrag aan BTW + extra kosten bij betalen.

Kosten al betaald bij AliExpress:
2xServos @ 15.71/stuk
31.42
Shipping
27.02
Total
58.44

Extra te betalen bij DHL
BTW
26.25
Administratieve kosten
17.55
Totaal
43.80

Mijn vragen:
  1. Waarom is de BTW zo hoog? Voor 21% kom ik op 12.28
  2. Is er een manier om de bestelling ongedaan te maken? Met andere woorden: kan ik de bestelling terug laten opsturen en mijn geld (+eventueel gemaakte kosten) terug krijgen?
  3. Kan ik de gemaakte kosten via de verkoper van AliExpress terug krijgen? (Ik weet dat dit soms bij Ebay en BangGood kan)
Ik stel de vragen hier, omdat ik nogal verrast ben door de hoge kosten die ik moet bijbetalen. Bij het plaatsen van de bestelling heb ik alleen gelet op de prijs van de componenten ( 31.42) en heb dus niet stilgestaan bij eventuele BTW (kosten liggen niet ver boven de 22, heb in het verleden dus ook geen issues gehad met soortgelijke bedragen). Als ik deze onnarigheid had voorzien, had ik de componenten voor een tientje meer bij duitse leverancier op Ebay besteld :(

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:15
Tegen de te hoge BTW kan je wat doen. Begin met een specificatie opvragen bij DHL.

De administratiekosten niet. Die zijn er nu eenmaal.

AliExpress verkopers zijn niet verantwoordelijk voor 't feit dat jij nu moet betalen. Dat zou wat zijn....

Kort gezegd: jij hebt je niet goed ingelezen. Daar is maar 1 persoon verantwoordelijk voor.

Opties: Betalen en spullen krijgen (evt na correctie btw bedrag
Niet betalen en spullen niet krijgen

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

De administratieve kosten kan ik snappen (ook al vind ik ze belachelijk hoog) maar dat BTW bedrag klopt inderdaad weinig van. Deze zou inderdaad 12,27 moeten zijn.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Is het puur de BTW, of zitten in die 26,25 ook invoerrechten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Xander schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 06:32:
Is het puur de BTW, of zitten in die 26,25 ook invoerrechten?
Invoerrechten betaal je niet bij pakketten tot 150 euro.

https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
DHL vraagt (teveel) geld voor afleveren pakket

Hier staat het allemaal wel in als 1 van de vele soortgelijke topics.
Of geen waarde opgegeven door Chinees of zelf geschat en dus net onder die 150 grens. Email van DHL voor correctie staat er ook bij.

Met 2 losse bestellingen waren er hier sowieso geen problemen geweest.

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:56
Waarom zou een leverancier moeten opdraaien omdat jij achteraf niet blij bent met bijv de kosten die DHL rekent?

• .GoO
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-11 23:24
sambalbaj schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 07:10:
DHL vraagt (teveel) geld voor afleveren pakket

Hier staat het allemaal wel in als 1 van de vele soortgelijke topics.
Of geen waarde opgegeven door Chinees of zelf geschat en dus net onder die 150 grens. Email van DHL voor correctie staat er ook bij.

Met 2 losse bestellingen waren er hier sowieso geen problemen geweest.
Waarschijnlijk een schatting inderdaad omdat de exacte waarde onbekend is. Niks aan te doen, zie het als leergeld. Volgende keer los bestellen.

• nuc8
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22:50
Wie precies deze specificatie maakt weet ik niet (DHL zelf of de douane?). Wat ik wel weet is dat de douane zelf bepaald hoe duur iets is en dus wat de BTW wordt. Ze zijn daarbij niet gebonden aan wat jij er voor betaald hebt.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is een beetje lomp dat de kosten verdubbelen, maar die administratie kosten daar kun je weinig aan doen, aan de BTW wel als je aannemelijk kan maken dat dit veel meer als 21 procent is (de douane mag afwijken van jouw bon omdat ze niet alles geloven, maar je kan er ook wat linkjes naar webshops bij doen als je mailt)

In het vervolg inderdaad 2 bestellingen maken, onder de 22 euro betaal je niks en het verzenden kost ook meestal niks of bijna niks uit China.

Marzman wijzigde deze reactie 22-10-2018 08:15 (18%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:48
De shipping kost zal niet zomaar halveren bij 1 stuk, en zelfs als het dat wel deed zit je nog altijd boven de 22 euro. En daar ze naar het totaalbedrag kijken haalt splitsen dus ook niet uit. De verkoper moet dan al een waarde gaan declareren onder de werkelijke waarde.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:29

mvdam

Tweaker-Gekkie

Blokker_1999 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:21:
De shipping kost zal niet zomaar halveren bij 1 stuk, en zelfs als het dat wel deed zit je nog altijd boven de 22 euro. En daar ze naar het totaalbedrag kijken haalt splitsen dus ook niet uit. De verkoper moet dan al een waarde gaan declareren onder de werkelijke waarde.
https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden

De BTW betaal je over de prijs van het product, niet over de verzendkosten.
Daarom staat de shipping op die kleine formuliertjes ook altijd los gespecificeerd.

Verder is in mijn ervaring DHL altijd streng met invoeren en betaal je altijd "teveel".

Ik heb ook al wel eens gedacht goh, haast, ff met DHL, voor die 2 tientjes, en dan altijd invoerrechten mogen aftikken, terwijl datzelfde pakje er via de PostNL er (vast) doorheen was geglipt.
Daarnaast klopt de afrekening bij de PostNL ook beter :+

Perkouw wijzigde deze reactie 22-10-2018 11:08 (25%)
Reden: Normaal taalgebruik toegepast. :)

• RegularJohn
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12-11 01:09
mvdam schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:25:
[...]

https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden

De BTW betaal je over de prijs van het product, niet over de verzendkosten.
Daarom staat de shipping op die kleine formuliertjes ook altijd los gespecificeerd.

Verder is in mijn ervaring DHL altijd streng met invoeren en betaal je altijd "teveel".

Ik heb ook al wel eens gedacht goh, haast, ff met DHL, voor die 2 tientjes, en dan altijd invoerrechten mogen aftikken, terwijl datzelfde pakje er via de PostNL er (vast) doorheen was geglipt.
Daarnaast klopt de afrekening bij de PostNL ook beter :+
Als je jou link volgt staat er dat je wel degelijk BTW betaalt over de verzendkosten. Het bedrag had inderdaad 12,27 moeten zijn.

Perkouw wijzigde deze reactie 22-10-2018 11:08 (0%)

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:29

mvdam

Tweaker-Gekkie

@RegularJohn Excuus, zie het inderdaad. Heb me laten mis/verleiden door het bovenste sommetje, waar je dus onder de 22,- geen BTW betaalt over de verzendkosten (25)

In zekere zin dus nog steeds van toepassing op de opmerking van @Blokker_1999

• ozzynator
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-11 12:30
Shri schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 05:37:
Als ik deze onnarigheid had voorzien
Dus eigenlijk vind je het wel wat hebben? ;)

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:55

Thijsmans

Hangt te prammen

Toen ik een autoradio bestelde, had de verkoper geen verzendkosten op het douanelabel vermeld (want het product werd gratis verzonden). Gevolg: DHL rekent voor de administratie fictief zijn eigen tarief en ook daarover slaan ze BTW en/of invoerrechten aan... waardoor de "gratis" verzending toch ineens 40 euro kostte. Liever dus op de Chinese boemel dan via DHL ;)

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:47
Eerst betalen en daarna kan je bezwaar maken. DHL schat de shipping kosten in op het Westerse tarief. Als je opbelt krijg je de formulieren naar je email gestuurd. De verkoper van Ali heeft waarschijnlijk geen complete factuur meegeleverd.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:27
Je kan bezwaar aantekenen maar ik geef je weinig kans, mijn vorige bezwaar liep uit op:

Free shipping bestaat niet volgens DHL, iemand heeft shipping betaald en daar ga je hoe dan ook BTW over betalen. DHL heeft geen idee hoeveel shipping betaald is dus die pakken hun eigen shipping kosten, dus daar betaal je de andere 15 euro btw over.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 01:48
Als je het niet eens bent met de kosten had je het pakket kunnen weigeren.
Het pakket word dan als het goed is teruggestuurd en je kunt een refund aanvragen maar waarschijnlijk min de verzendkosten van de verkoper.
Om het nu zelf ook nog eens terug te sturen maakt het alleen maar duurder, de btw kun je terug krijgen maar de administratie kosten niet.

De producten gewoon houden is dus wel het voordeligst.
De teveel betaalde btw kun je proberen terug te vragen door van die aanvraagformulieren in te vullen en op te sturen.
Of je het daadwerkelijk terug gaat krijgen is nog maar de vraag gezien ze daar bij de douane ook zelf waardebepalingen kunnen doen.
Iets wat in China $50 waard is kan hier bijvoorbeeld ook best 100 waard zijn, of zij vinden dat tenminste en laten je dan 21% btw daarover betalen.
Zij weten ook dondersgoed dat ze dit prijskaartje er makkelijk aan kunnen hangen omdat jij als ontvanger je spullen wilt en je hoogstwaarschijnlijk dus toch wel gaat betalen.
( en dit geldt overigens voor zowel de douane als DHL, 17,55 aan " administratie " kosten is gewoon absurd veel, Postnl rekent ook 17,50 overigens )

JohanNL wijzigde deze reactie 22-10-2018 10:10 (7%)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:19
Welke waarde staat er op het pakket? Als er staat 58 euro zonder specificatie dat daar al de verzendkosten inzitten gaat DHL uit van 58 euro waarde spullen plus nog eens een standaard hoog tarief voor verzending waar ook weer btw overheen komt. Ook als de verkoper enkel de waarde van het product op geeft zonder los ook de werkelijke verzendkosten te specificeren zal DHL gewoon een standaard verzend tarief verzinnen. Het valt in dit geval de verkoper juist wel iets aan te rekenen. Hoe dan ook, stuur je factuur met volledige specificatie naar DHL en vraag om een hercalculatie.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:15

SeatRider

Back in the seat

Shri schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 05:37:
Ik heb recent 2 servos via AliExpress besteld en toen de bezorger van DHL die afleverde, moest ik een absurd hoog bedrag aan BTW + extra kosten bij betalen.

Kosten al betaald bij AliExpress:
2xServos @ 15.71/stuk~
31.42
~
Shipping~
27.02
~
Total~
58.44
~

Extra te betalen bij DHL
BTW~
26.25
~
Administratieve kosten ~
17.55
~
Totaal~
43.80
~

Mijn vragen:
  1. Waarom is de BTW zo hoog? Voor 21% kom ik op 12.28
  2. Is er een manier om de bestelling ongedaan te maken? Met andere woorden: kan ik de bestelling terug laten opsturen en mijn geld (+eventueel gemaakte kosten) terug krijgen?
  3. Kan ik de gemaakte kosten via de verkoper van AliExpress terug krijgen? (Ik weet dat dit soms bij Ebay en BangGood kan)
Ik vraag me af wat er in dit geval was gebeurd als je de zending gewoon had geweigerd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:51
BWT is over alles toch, ook over de shipping administratie- en douanekosten. Belasting over belasting dus.

• CivLord
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13-11 09:51
Dat zijn inderdaad onaangename grappen.

Koeriersdiensten, zoals DHL, zullen vaak dit soort grappen uithalen, omdat ze dan afhandelingskosten kunnen rekenen. Dat dat ook betekent dat jij BTW moet afdragen over de geschatte waarde + verzendkosten + afhandelingskosten + evt. invoerrechten kan ze niets schelen. Mijn aanbeveling is om in de toekomst alles per standaard post te laten bezorgen.

Het aantal pakketjes van Postnl is te groot om alles te behandelen en daarnaast zal het merendeel van te weinig waarde zijn om BTW-plichtig te zijn. Bij een productomschrijving van iets met hoge waarde, zoals tablet of smartphone wordt het pakketje er wel vaak uit gepikt. Iets dat er op een scan uit ziet als een handelszending, zoals een aantal dezelfde producten, wordt er naar mijn ervaring ook vaak uitgepikt.
Postnl vraagt dan wel altijd de waarde op en neemt daarbij genoegen met een schermprintje van de bestel-app (in ieder geval bij producten met een relatief lage waarde).

Helaas rekent ook Postnl ongeveer 17,50 afhandelingskosten. Dan is het zuur wanneer je een tablet van ongeveer 35 bestelt, die plotseling bijna 65 kost.
(Ze zijn dan wel weer zo vriendelijk om aan te nemen dat bij gratis bezorging de bezorgkosten in de aankoopprijs verrekend zijn.)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:07

T-Infinity

Heen en weer....

Je had ze individueel moeten laten verzenden. Dan was je in totaal 74 euro kwijt geweest doordat je onder de 22 euro per order blijft. Of tellen de verzendkosten ook mee bij die 22 euro?.

• zjorsie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:02
TWeaKLeGeND schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:15:
... zal DHL gewoon een standaard verzend tarief verzinnen.
ik kreeg laatst voor een (chinees) pakketje een formulier van de douane thuisgestuurd, met het verzoek meer informatie op te geven (waarde/aankoopdatum/inhoud), incl. aankoopbewijs. Dit was wel op z'n chinees, met 'verzekering tegen invoerrechten' veranderd in shipping costs, maar 2 dagen na uploaden lag het pakketje toen thuis.

Bij weigering sturen ze hem terug/vernietigen ze hem.

• wb9688
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07-11 20:37
JohanNL schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:06:
( en dit geldt overigens voor zowel de douane als DHL, 17,55 aan " administratie " kosten is gewoon absurd veel, Postnl rekent ook 17,50 overigens )
Nee, PostNL rekent 13, behalve bij EMS-zendingen waar het wat meer kost.

I am a lazy person, which is why I like open source, for other people to do work for me.

• Vinzz
T-Infinity schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:22:
Je had ze individueel moeten laten verzenden. Dan was je in totaal 74 euro kwijt geweest doordat je onder de 22 euro per order blijft. Of tellen de verzendkosten ook mee bij die 22 euro?.
Ja.

Vinzz wijzigde deze reactie 22-10-2018 10:25 (23%)

• CivLord
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13-11 09:51
Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:21:
BWT is over alles toch, ook over de shipping administratie- en douanekosten. Belasting over belasting dus.
Je betaalt de BTW over de het totaal dat het kost om het product in Nederland beschikbaar te krijgen. Dus ook inclusief invoerrechten.
Wanneer je het hetzelfde product in Nederland in een winkel had gekocht, dan was de kostprijs voor de winkelier ook de aanschafprijs + verzendkosten + invoerrechten. De winkelier heeft daar ook BTW over aan moeten geven. Alleen krijgt hij als ondernemer die BTW weer terug, omdat hij jou als klant BTW moet rekenen over de totale verkoopprijs (= zijn inkoopkosten + zijn marge).

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:48
Mosterd na de maaltijd: volgende keer registered airmail kiezen en wat langer wachten, dat scheelt een hoop geld.

2430Wp ZW

• TWeaKLeGeND

• Bert-Jan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:01
nuc8 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 07:39:
Wie precies deze specificatie maakt weet ik niet (DHL zelf of de douane?). Wat ik wel weet is dat de douane zelf bepaald hoe duur iets is en dus wat de BTW wordt. Ze zijn daarbij niet gebonden aan wat jij er voor betaald hebt.
Marzman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:11:
Het is een beetje lomp dat de kosten verdubbelen, maar die administratie kosten daar kun je weinig aan doen, aan de BTW wel als je aannemelijk kan maken dat dit veel meer als 21 procent is (de douane mag afwijken van jouw bon omdat ze niet alles geloven, maar je kan er ook wat linkjes naar webshops bij doen als je mailt)
De douane is bij het vaststellen van de maatstaf van heffing gebonden aan de werkelijke betaalde of te betalen prijs direct vr uitvoer naar de Unie. Het is dus niet zo dat de douane zelf een waarde mag vast stellen.

Het kan wel zo zijn dat de transactiewaarde wordt verworpen omdat gegronde twijfels bestaan over de opgegeven waarde. Als dat is gebeurd moet de douane je eerst om aanvullende informatie hebben gevraagd, en als die informatie niet tot een ander standpunt leidt, dan kan de waarde op een andere manier berekend worden (de methode identieke goederen, soortgelijke goederen, etcetera)
Rmg schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:49:
Je kan bezwaar aantekenen maar ik geef je weinig kans, mijn vorige bezwaar liep uit op:

Free shipping bestaat niet volgens DHL, iemand heeft shipping betaald en daar ga je hoe dan ook BTW over betalen. DHL heeft geen idee hoeveel shipping betaald is dus die pakken hun eigen shipping kosten, dus daar betaal je de andere 15 euro btw over.
Klopt, wie de verschepingskosten heeft betaald is niet relevant, er wordt geheven over de waarde van die dienst.

Er zijn verder allerlei zaken die kunnen spelen, een tijdje terug heb ik in een verveeld moment e.e.a. uitgetypt en bij deze wil ik dan ook even schaamteloos verwijzen naar mijn eigen post in een ander topic.

• noway
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23-10 00:03
Intelligo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 06:18:
Tegen de te hoge BTW kan je wat doen. Begin met een specificatie opvragen bij DHL.

De administratiekosten niet. Die zijn er nu eenmaal.

AliExpress verkopers zijn niet verantwoordelijk voor 't feit dat jij nu moet betalen. Dat zou wat zijn....

Kort gezegd: jij hebt je niet goed ingelezen. Daar is maar 1 persoon verantwoordelijk voor.

Opties: Betalen en spullen krijgen (evt na correctie btw bedrag
Niet betalen en spullen niet krijgen
is DHL een winkel? nee dus waarom btw betalen? ;)

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

noway schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

Omdat DHL zelf ook BTW moet betalen.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:15
[...]

Omdat DHL de BTW afhandelt bij binnenkomende pakketten voor de belastingdienst?

Je hoeft trouwens niet bij een "winkel" te zijn om BTW te betalen.
Je DHL pakketzegel bevat ook BTW, en aan wie betaal je dat? DHL!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:10
SeatRider schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Ik vraag me af wat er in dit geval was gebeurd als je de zending gewoon had geweigerd.
geld kwijt.

Ik heb het ook weleens gehad.
2 items besteld en de inklaring en btw was duurder dan de 2 items die ik besteld had.
Werd min of meer een principekwestie voor mij. Pakket geweigerd en de 2 items als 2 losse orders besteld. Dat was goedkoper (niet duurzamer :X ).

• Vinzz
Ja die tellen wel mee.
[...]

Ze verkopen een BTW plichtig product. En ja ze zijn een post-winkel.

Vinzz wijzigde deze reactie 22-10-2018 14:47 (41%)

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:32
Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Ja die tellen wel mee.

[...]

Ze verkopen een BTW plichtig product. En ja ze zijn een post-winkel.
Volgens jou link

Voorbeeld 1:
Waarde ontvangen goederen niet meer dan 22
U koopt buiten de Europese Unie (EU) 2 cd's voor 21.

Omschrijving Bedrag
Prijs van de 2 cd's

21

Verzendkosten (bijvoorbeeld 25,-)

25

Verzekeringskosten (bijvoorbeeld 10)

10

Invoerrechten

0

Btw (omzetbelasting)

0

Totaal (prijs, kosten, belastingen)

56

Toelichting:
U betaalt geen invoerrechten omdat de waarde niet meer is dan 150.
U betaalt geen btw omdat de waarde niet meer is dan 22.
Wel moet u meestal nog afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.

En ja je zal BTW over de administratie kosten moesten betalen. Maar dit moeten ze al gewoon in het eind getal moeten verwerken. Zoals alle diensten en producten richting Consumenten Inc BTW zijn.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01:28
Jullie maken hier een paar denkfouten. Import buiten de eu waar we hier over spreken maakt TS importeur en daar hangen andere verplichtingen aan dan als een consument.

Dus DHL mag zijn administratie kosten excl btw vermelden als er maar op het totaal de btw vermeld is. Dat heeft DHL echt wel voor elkaar die hakken dagelijks met dit bijltje.

Het lijkt erop dat er geen of een niet realistische waarde op het pakket heeft gestaan waardoor de douane een schatting heeft gemaakt van de waarde. Dit mogen ze doen echter kun je hier wel bezwaar op aantekenen.

In dit geval lijkt het ook dat daar een fout is gemaakt en het teveel betaalde btw bedrag terug gevorderd kan worden op basis daar van. Dat is een bezwaar procedure starten en rustig wachten.

Het pakket weigeren zal in 99% van de gevallen leiden tot vernietiging van het pakket en dan keert eBay ook niet uit. Je bent hier zelf namelijk verantwoordelijk voor.

En heren en dames wees eens eerlijk hoeveel keer hebben jullie wel geluk gehad met de douane kosten bij spullen uit China? Ik geloof niet dat er mensen zijn die regelmatig dingen in China kopen die onder aan de streep teveel btw of invoerheffingen hebben betaald. Veelal heb je vaak gewoon geluk en betaal je helemaal niets. Dus af en toe een vent zijn en je verlies nemen kan ook helpen. Bezwaar starten gaat je namelijk ook een registratie opleveren bij de douane waarmee de kans groter is dat jouw pakketten er vaker uit gepakt gaan worden door de douane.

@loki504 uhh verzendkosten tellen gewoon mee in de 22 euro een tijd geleden was dat anders maar elke Chinees ging hoge verzendkosten rekenen en lage product prijzen om de douane af te troefen. Je betaald btw en invoerrechten over het gehele product waarde daar horen de verzendkosten dus ook bij. Administratiekosten betaal je bij DHL wel btw over bij Postnl niet die hebben een vrijstelling van de btw.

mrveenie wijzigde deze reactie 22-10-2018 15:53 (12%)

• Pukson
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20:30
Zelfde situatie een keer meegemaakt. Na contact te hebben gehad met DHL bleek het volgende.

Verzender had alleen de waarde van het product op de specificatie gezet en niet de verzendkosten hierdoor rekent DHL zelf de verzendkosten erbij waarover ook BTW moet worden betaald. Zoals eerder beschreven vraag DHL om de berekening en specificatie hoe ze precies het bedrag hebben berekend. Ik zelf vraag nu altijd aan de verkoper of hij op de inquiry ook verzendkosten wilt zetten.

• Vinzz
loki504 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:33:
[...]

Volgens jou link

Voorbeeld 1:
Waarde ontvangen goederen niet meer dan 22
U koopt buiten de Europese Unie (EU) 2 cd's voor 21.

Omschrijving Bedrag
Prijs van de 2 cd's

21

Verzendkosten (bijvoorbeeld 25,-)

25

Verzekeringskosten (bijvoorbeeld 10)

10

Invoerrechten

0

Btw (omzetbelasting)

0

Totaal (prijs, kosten, belastingen)

56

Toelichting:
U betaalt geen invoerrechten omdat de waarde niet meer is dan 150.
U betaalt geen btw omdat de waarde niet meer is dan 22.
Wel moet u meestal nog afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.

En ja je zal BTW over de administratie kosten moesten betalen. Maar dit moeten ze al gewoon in het eind getal moeten verwerken. Zoals alle diensten en producten richting Consumenten Inc BTW zijn.
Maar TS zat toch boven de 22 euro. Pak dat voorbeeld er ook even bij.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:06:
[...]

Lezen blijft moeilijk...
Bij het bepalen OF er BTW betaald moet worden, tellen de verzendkosten en invoerheffingen NIET mee, maar ALS er BTW betaald moet worden, moet er OOK BTW betaald worden over de verzendkosten en invoerheffingen.
Staat gewoon overduidelijk ook zo uitgelegd op de website van de belastingdienst.

• loki504
Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:06:
[...]

Kijk dan wel even op welk bericht je quote. Die persoon had het over apart verzenden. Zodat ze onder de 22 ex verzendkosten kwam. En boven de 22 Inc verzendkosten. Ook zoals bij voorbeeld 1 staat.

@mrveenie wel vreemd dat de website van de belastingdienst wat anders aangeeft. Uiteraard moet het product wel conform marktprijs zijn. Een iPhone x van 21 euro met 800 euro verzendkosten zullen ze niet goedkeuren nee

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
[...]

Ja DHL is een winkel, een winkel waar je de dienst transport van pakketjes kan kopen. (dat alleen een winkel btw plichtig is is een beetje absurd maar wellicht helpt je dit het te begrijpen).

• mrveenie
@loki504 Hmm toch zeggen ze het hier weer anders https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop

En Postnl hanteert dit ook.

• loki504
Maar daar gaan ze uit dat het product al boven de 150 euro zit. In TS geval met aparte verzending zit het product zelf onder de 22 euro. Maar boven de 22 met verzending.

En zover ik kan zien(er vanuit gaan dat het een normale factuur/prijzen betreft. Is het product onder de 22 euro is er niets aan de hand en betaal je niets(ook als het boven de 22 is Inc verzending. Is het product boven de 22 euro. Dan moet je inderdaad wel overal BTW over betalen. Zoals ook hier staat.
https://www.belastingdien...de-invoer-van-mijn-pakket

loki504 wijzigde deze reactie 22-10-2018 16:29 (8%)

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-11 12:38

kazz1980

Goh... Ik hier?

[...]
De BTW betaal je ook niet aan DHL, maar via DHL aan de Douane/belastingdienst.

Vervelende aan deze zaken is dat de douane mag rekenen met de werkelijke waarde van de producten, en die kan afwijken van de factuurwaarde (en dus ook van wat je er feitelijk voor betaald hebt).
Het heeft er hier de schijn van dat ze de waarde van de producten daadwerkelijk hoger ingeschat hebben dan wat er op de factuur staat. En zodoende kom je op een hoger BTW bedrag (welke inderdaad k over verzendkosten en administratiekosten berekend wordt). In combinatie met de administratiekosten ontstaat dan de bizarre situatie dat je bijna net zoveel kwijt bent aan de invoer als aan het feitelijke product.
Vervelend, maar dat is het risico van spullen uit het buitenland halen...

Deze kosten kun je niet verhalen op de verkoper (tenzij dat expliciet vooraf anders afgesproken is). Je kunt na ontvangst van het pakket deze ook niet alsnog weigeren... Dat had je dan direct moeten doen toen de postbode met de rekening op de proppen kwam... Dus heel vervelend, maar hier is niks meer aan te doen. Deze rekening moet gewoon betaald... En daarmee zijn je servo's nogal prijzig geworden. Enige dat je nog kunt doen is in bezwaar gaan tegen de hoge BTW. Is relatief veel moeite, kans op succes is tamelijk beperkt, maar misschien bespaart het je een tientje. Aan jou of je dat ervoor over hebt...

kazz1980 wijzigde deze reactie 22-10-2018 16:41 (24%)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Wat mij eens is overkomen is dat ik een pakketje met 'prioriteit' heb laten versturen omdat ik er niet een maand op wilde wachten en het verschil in verzending maar 2 euro was.

Het probleem wat ik dan had was dat de prijs van het product wl op het pakket stond (naar beneden bijgesteld zodat mensen van de US geen problemen zouden hebben met importheffingen) maar de kosten van het transport niet.

Wat de douane in dat geval doet is kijken hoe duur het wordt om dat pakket retour te sturen volgens dezelfde service. Die prijs nemen ze en daar wordt dan ook de BTW op berekend.

Ik heb daarop een specificatie van de kosten opgevraagd bij de verkoper (helaas was die wel met de correcte prijs) en heb formeel bezwaar gemaakt tegen de te hoge BTW heffing. Dat bezwaar is gegrond verklaard en kreeg iets van 20 euro terug. Wat ik wel moest betalen waren de servicekosten van DHL. Die rekenen ze simpelweg omdat ze het pakketje even omleiden via de douaneafdeling.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Shri Je kunt gewoon de org. factuur aanbrengen en daar betaal je dan btw over. via oa PostNL krijg je vaak een brief thuis dat je deze gegevens moet opsturen via deze link. https://www.postnl.nl/ont...and/bericht-van-aankomst/ PostNL regelt dit met de Belastingdienst en rekent daar kosten over. zgn inklaringskosten. tussen de 22 en 150,- betaal je btw over het aankoopbedrag+ vzk.
via EMS zending betaal je iets meer 17,50 omdat het een prioriteit zending betreft. normaal zijn de inklaringskosten 13,-. DHL en PostNL doen dus aangifte bij de Belastingdienst voor jouw goederen.

hoeveel afhandeling/inklaringskosten DHL rekent, staat op je factuur, en de BTW kun je dus 'aanvechten' door org. aankoopfactuur te overhandigen. (print screen en dat kun je digitaal toevoegen) hier meer info mbt DHL
https://www.dhl.nl/nl/exp...elastingen_ontvanger.html

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• TWeaKLeGeND
[quote]Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Ja die tellen wel mee.

[...]

Nee die tellen niet mee. Als jij 1 euro betaald voor een broodje uit New York met 40 euro express verzendkosten betaal je 0 btw omdat de waarde van de goederen onder de 22 euro ligt. Is het broodje. 23 euro dan betaal je over zowel de verzendkosten als het broodje btw. Uiteraard wel het verlaagde tarief voor het broodje daar het voedsel betreft.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

[quote]TWeaKLeGeND schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:27:
~~~
Vinzz schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:46:
[...]

Ja die tellen wel mee.

[...]

Nee die tellen niet mee. Als jij 1 euro betaald voor een broodje uit New York met 40 euro express verzendkosten betaal je 0 btw omdat de waarde van de goederen onder de 22 euro ligt. Is het broodje. 23 euro dan betaal je over zowel de verzendkosten als het broodje btw. Uiteraard wel het verlaagde tarief voor het broodje daar het voedsel betreft.
@Vinzz
Voorbeeld

U koopt bij een Chinese webshop een tas van 199.
De verzendkosten zijn 25.
De verzekeringskosten zijn 10.
U berekent de invoerrechten over 199 + 25 + 10 = 234.
De invoerrechten zijn 3% van 234 = 7,02.
U berekent de btw over 199 + 25 + 10 + 7,02 = 241,02.
De btw is 21% over 241,02 = 50,51.
U betaalt dus aan de Douane: 7,02 + 50,51 = 57,53.

bron: https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-11 16:43
ybos schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

geld kwijt.

Ik heb het ook weleens gehad.
2 items besteld en de inklaring en btw was duurder dan de 2 items die ik besteld had.
Werd min of meer een principekwestie voor mij. Pakket geweigerd en de 2 items als 2 losse orders besteld. Dat was goedkoper (niet duurzamer :X ).
Maandje terug gehad, paar producten van AliExpress gekocht. Bleek dat het totaal net boven die geen-btw grens zat en kreeg dus melding in mijn PostNL app dat ik hem op moest halen bij een PostNL punt, omdat ik moest betalen. Contact gehad met de verkoper en die beweerde dat ik het terug kon laten sturen maar dat het 6-12 maanden kond duren. Heb in de PostNL app het pakket terug laten sturen met de hoop dat ik ooit een keer mijn centen terug krijg.

M'n bestelling kwam op 23 uit en om nou 13 en nog eens 5 btw te betalen ging mij ook wat ver, maar gezien jouw verhaal had ik dat misschien beter kunnen doen. :P

Twitter | LinkedIn | Steam

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:09

dr.lowtune

(o\ | /o)

Dit is helaas n van de mogelijke nadelen van shoppen in China. Wat je (nu nog) in het vervolg kan proberen bij duurdere producten, is om ze te bestellen via Hong Kong. Er zijn webshops die via Hong Kong en dan via de UK naar NL verzenden. Dat scheelt je een hoop geld. Na de Brexit zal dit wel niet meer werken...

• mrveenie
@dr.lowtune je weet dat belasting ontduiking een misdrijf is he? En zo makkelijk als jij het hier schetst gaat het echt niet.

Maar soms moet je op de blaren zitten onder aan de streep zal er niemand zijn die meer heeft betaald totaal gerekend dan dat die echt had moeten betalen. Ik durf zelfs te zeggen dat de meeste op nog geen 20% van de pakketten een aanslag hebben gehad. Dus op die ene keer gaan steigeren zal alleen in je nadeel werken want die andere 4 keer houden we allemaal wel wijs onze mond.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True