Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sweet spot voor goedkoop een up-to-date iPhone?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:23

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
Ik wil eens een andere telefoon ter vervanging van mijn Androidtoestel. De directe reden aanleiding is dat er geen vingerafdrukscanner op mijn huidige toestel zit. Verder ben ik prima tevreden over Android, maar maakt het verdienmodel van Google wel dat ik een ander ecosysteem het overwegen waard vind.

Waar ik vooral tegenaan loop bij iPhones: ik vind nieuwe modellen van Apple veel te duur. Ik gebruik Androidtoestellen met een FHD-scherm van pakweg EUR 200 (of iets daarboven) die vervolgens zo'n 2 jaar updates krijgen. Dat betekent pakweg EUR 100/jaar totdat het toestel geen updates meer krijgt. Ik vraag me af of het mogelijk is om daar met een toestel van Apple onder te komen en op wat voor leeftijd de sweet spot zit qua kosten per jaar voor de duur dat het toestel nog updates krijgt.

Een toestel dat ik bijvoorbeeld interessant vind is de pricewatch: Apple iPhone SE 32GB Grijs. De resolutie is wat aan de lage kant, maar het toestel is niet zo achterlijk groot als de meeste telefoons tegenwoordig. Of anders deze: pricewatch: Apple iPhone 7 32GB Zwart . Gezien het reviewmoment is dit toestel nu 2 jaar oud. Ik heb begrepen dat iPhones vanaf hun release maar zo 6 jaar updates krijgen, dus dan zou ik op dit toestel nog 4 jaar updates resterend hebben. Dan zit ik per jaar niet veel boven elke 2 jaar een goedkoop Androidtoestel. Alleen is de resolutie ook hier nogal laag :? ?

De vraag "hoe heb ik zo goedkoop mogelijk een up-to-date iPhone zonder refurbished te kopen" leek me wel interessant, ik ben dus benieuwd hoe anderen dat doen :) .

Een requirement die ik verder zelf heb is dat ik Firefox met add-ons kan draaien op mijn telefoon zodat ik uBlock Origin kan gebruiken. Die is wel behoorlijk hard, ook. Maar een alternatieve manier om advertenties/trackers te blokkeren is bespreekbaar, mits maar minstens zo effectief.

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• hdtracer
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11-04 22:48
iPhone is een premium product, als je niet een recent model koopt heb je minder langs updates, zo simpel is het. Je kan anders wellicht naar Xiaomi toestellen kijken.

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:27

Donstil

Grab them by the 🐈.

Bananenplant schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:28:
pricewatch: Apple iPhone 7 32GB Zwart . Gezien het reviewmoment is dit toestel nu 2 jaar oud. Ik heb begrepen dat iPhones vanaf hun release maar zo 6 jaar updates krijgen, dus dan zou ik op dit toestel nog 4 jaar updates resterend hebben.
Ik denk dat je bij geen enkele definitie over “maar 6 jaar” kunt spreken. Dat is in de mobiele wereld een unicum en volgens mij doet geen enkele fabrikant dat Apple na.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
@Donstil "maar zo", in dit verband iets als "maar liefst" ;) .
@hdtracer het gaat mij om de laagst mogelijke prijs per resterend jaar met updates.

Mijn computers | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | #team_UTC+1, voor je nachtrust en gezondheid.

• Mrkend54l
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08-04 20:36
Dan lijkt een 7 mij ideaal. Is echt heel goedkoop en krijgt nog lang genoeg updates.

Daarbij als het zuiver gaat over prijs/update jaar dan is een Xs ook niet zo slecht hoor. Geen enkele iPhone, want allemaal draai ze rond de 125-200€ per update jaar (voor de instappers).

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
@Bananenplant
Hou ook rekening met de waarde van de iPhone.
De 6S is nu 3 jaar oud, die staan nu tweedehands voor rond de €200. (32GB)

Als je je iPhone 7 nu koopt voor €500 en die is over 2 jaar (dan is ie 4 jaar oud.) nog zo'n €150 waard zit je aan €175 per jaar in plaats van €100 per jaar van je goedkope Android. Voor een premium product met alle updates en sterke veiligheid. Dat valt dan best mee naar mijn mening en het is de vraag of je dat de meerprijs waard vindt natuurlijk. Zo te lezen vindt je dát echter teveel, dan moet je het ook gewoon niet doen. :P

Ik zou denk ik echter juist wél kijken of een betrouwbare Tweakers niet een mooie tweedehands heeft liggen. Kan je mooi voor €29 nog ff door Apple een nieuwe accu er in laten zetten voor 30 December (daarna worden de accu's duurder.) en je hebt een "als nieuw" toestel. (Of zoek er een die nog AppleCare heeft, dan heb je volledige garantie.) Dan bespaar je toch mooi zo'n €200. Of anders een refurb via Apple zelf.

Een rekenvoorbeeld:
Deze aanbieding van een Tweaker met 100% goede reputatie, vraagprijs €325 en is slechts 8 maanden oud.
Over 2 jaar is deze nog €150 waard. Ben je €175 kwijt geweest of te wel €87,50 per jaar voor een iPhone 7 die nu zelfs nog Apple garantie heeft en natuurlijk nog **minstens** een jaar garantie via de winkel waar ie gekocht is. ;) (Mits die Tweaker de factuur er bij levert.)
Gezien ie nog maar 8 maanden oud is denk ik dat je de hierboven genoemde stap "nog even nieuwe accu laten plaatsen" waarschijnlijk zonder probleem overslaan. ;)

Natuurlijk kan het met die Android toestellen ook goedkoper als je ze tweedehands koopt in plaats van nieuw, maar dan heb je die updates niet, ik neem aan een instapmodel in plaats van wat een flagship was en nu heb je dan meteen een toestel dat nog redelijk prima mee kan komen op dit moment met de top/higher-end midspec.

Het is maar hoe je het bekijkt en wat voor jou het belangrijkste is.
Als je perse nieuw wil hebben dan gaat Apple sowieso duurder zijn dan je instap Android's. Daar ontkom je niet aan en ik kan me ook geen manier bedenken om daar omheen te werken, behalve er een te jatten. :+
Design, software, privacy en beveiliging zijn wat waard - hoeveel het je waard is beslis je zelf.

Qua blocker, je kan gewoon een app als AdBlocker of Crystal downloaden voor Safari.
Hoe het zit met Firefox: geen idee, die gebruik ik niet. Maar als je echt een uitgebreide browser wilt hebben waar je gigantisch veel in kan aanpassen, custom blocker regeltjes maken (incl. voor cookies) en weet ik veel wat voor shit: dan moet je op iOS wat mij betreft iCabMobile hebben. Daar kan je overigens ook meerdere anti-adblock en anti-tracking blacklists downloaden en laten uitvoeren.

Ik zou me ook nog even bedenken of 32GB wel genoeg voor je is. Er zijn mensen die het prima vinden, heck er zijn er die 16GB nog goed vinden, ik zelf vind wat meer ruimte toch een stuk prettiger. :)

WhatsappHack wijzigde deze reactie 24-10-2018 07:32 (12%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Bananenplant schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:28:
Ik wil eens een andere telefoon ter vervanging van mijn Androidtoestel. De directe reden aanleiding is dat er geen vingerafdrukscanner op mijn huidige toestel zit. Verder ben ik prima tevreden over Android, maar maakt het verdienmodel van Google wel dat ik een ander ecosysteem het overwegen waard vind.

Waar ik vooral tegenaan loop bij iPhones: ik vind nieuwe modellen van Apple veel te duur. Ik gebruik Androidtoestellen met een FHD-scherm van pakweg EUR 200 (of iets daarboven) die vervolgens zo'n 2 jaar updates krijgen. Dat betekent pakweg EUR 100/jaar totdat het toestel geen updates meer krijgt. Ik vraag me af of het mogelijk is om daar met een toestel van Apple onder te komen en op wat voor leeftijd de sweet spot zit qua kosten per jaar voor de duur dat het toestel nog updates krijgt.

Een toestel dat ik bijvoorbeeld interessant vind is de pricewatch: Apple iPhone SE 32GB Grijs. De resolutie is wat aan de lage kant, maar het toestel is niet zo achterlijk groot als de meeste telefoons tegenwoordig. Of anders deze: pricewatch: Apple iPhone 7 32GB Zwart . Gezien het reviewmoment is dit toestel nu 2 jaar oud. Ik heb begrepen dat iPhones vanaf hun release maar zo 6 jaar updates krijgen, dus dan zou ik op dit toestel nog 4 jaar updates resterend hebben. Dan zit ik per jaar niet veel boven elke 2 jaar een goedkoop Androidtoestel. Alleen is de resolutie ook hier nogal laag :? ?

De vraag "hoe heb ik zo goedkoop mogelijk een up-to-date iPhone zonder refurbished te kopen" leek me wel interessant, ik ben dus benieuwd hoe anderen dat doen :) .

Een requirement die ik verder zelf heb is dat ik Firefox met add-ons kan draaien op mijn telefoon zodat ik uBlock Origin kan gebruiken. Die is wel behoorlijk hard, ook. Maar een alternatieve manier om advertenties/trackers te blokkeren is bespreekbaar, mits maar minstens zo effectief.
kijk eens naar een iPhone 5s die nu nog op iOS12 draait en in sept 2019 6j oud is. ik ken geen ander merk/toestel die deze ondersteuning aanbied. voor je adblock zijn er in de App-Store wel opties te vinden zoals oa AdGuard. (Galaxy s4 is ook uit 2013 )

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:27

Donstil

Grab them by the 🐈.

WhatsappHack schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:20:
@Bananenplant
Hou ook rekening met de waarde van de iPhone.
De 6S is nu 4 jaar oud, die staan nu tweedehands voor rond de €200.

Als je je iPhone 7 nu koopt voor €500 en die is over 2 jaar (dan is ie 5 jaar oud.) nog zo'n €150 waard zit je aan €175 per jaar in plaats van €100 per jaar van je goedkope Android. Voor een premium product met alle updates en sterke veiligheid. Dat valt dan best mee naar mijn mening en het is de vraag of je dat de meerprijs waard vindt natuurlijk. Zo te lezen vindt je dát echter teveel, dan moet je het ook gewoon niet doen. :P
Volgens mij loop jij een jaartje voor op ons allemaal :) , de 6s is nu namelijk drie jaar oud en de 7 twee jaar (en die is over twee jaar dus vier).

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ach ja, zie het; heb de iPhone X geteld terwijl die tegelijk met de 8 released werd :P

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
@WhatsappHack thanks :*) !

Ik kan natuurlijk met een toestel dat nog 2 jaar updates oid kijken of ik het platform wat vind.

Ik vind het vooral erg jammer dat je niet "gewoon" Firefox op iOS kan krijgen. Daarin gebruik ik uBlock origin, self-destructing cookies en een dingetje om automatisch cookiewalls door te tikken. En ik ondersteun graag Mozilla voor het goede werk dat ze doen op het vlak van internetvrijheden. Vandaar.

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:01
Firefox is beschikbaar voor iOS. Maar weet niet, hoe 't met betreffende add-on zit, die gebruik ik niet.

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
Marly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:44:
Firefox is beschikbaar voor iOS. Maar weet niet, hoe 't met betreffende add-on zit, die gebruik ik niet.
Wikipedia: Firefox for iOS
Unlike Firefox on Android, Firefox for iOS does not support browser add-ons. Additionally, it uses Apple's Webkit rendering engine, rather than Mozilla's Gecko. Both of these limitations are in accordance with Apple's rules for submitting apps to the App Store.
Dat vind ik wel een vrij naar idee, zelf.

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
Ik realiseer me nu dat er nog iets speelt bij het idee van lage kosten per jaar: Apples reparatiebeleid ("koop maar een nieuwe") en het moedwillig traag maken van oudere modellen bij nieuwe OS-versies.

Oftewel: als ik nu een iPhone 7 koop, ga ik dan de resterende 4 jaar voor dat toestel wel vol maken :? ?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Bananenplant schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:14:
Ik realiseer me nu dat er nog iets speelt bij het idee van lage kosten per jaar: Apples reparatiebeleid ("koop maar een nieuwe") en het moedwillig traag maken van oudere modellen bij nieuwe OS-versies.

Oftewel: als ik nu een iPhone 7 koop, ga ik dan de resterende 4 jaar voor dat toestel wel vol maken :? ?
:?

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter

En: https://ifixit.org/blog/11208/batterygate-timeline/

Wat meer betalen voor hardware zodat het verdienmodel niet leunt op het verkopen van je data en je lang ondersteuning krijgt zodat je minder materiaal verspilt ben ik helemaal voor. Ik vind het dan jammer als je er dit soort gedrag van een bedrijf voor terugkrijgt.

Ik snap nu trouwens wel waarom batterij vervangen in 2018 goedkoper is :+ .

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Bananenplant Dat is een oud bericht, en al gefixt. begrijp ook niet wat je ermee wil zeggen/bewijzen.
Koop je nieuw, heb je gewoon garantie net als ieder ander merk.

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:47:
@Bananenplant Dat is een oud bericht, en al gefixt. begrijp ook niet wat je ermee wil zeggen/bewijzen.
Koop je nieuw, heb je gewoon garantie net als ieder ander merk.
Mijn idee is: langer met een toestel doen door lang updates. Maar ik heb inderdaad intussen wel begrepen dat Batterygate iets genuanceerder ligt dan "laten we telefoons traag maken zodat mensen een nieuwe willen", dus die zorg lijkt onterecht :) .

Reparaties door anderen tegenwerken blijft desondanks wel jammer gedrag van een bedrijf.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Bananenplant schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Mijn idee is: langer met een toestel doen door lang updates. Maar ik heb inderdaad intussen wel begrepen dat Batterygate iets genuanceerder ligt dan "laten we telefoons traag maken zodat mensen een nieuwe willen", dus die zorg lijkt onterecht :) .

Reparaties door anderen tegenwerken blijft desondanks wel jammer gedrag van een bedrijf.
Apple heeft gecertificeerde reparatie-service. en (sowieso in garantietijd) repareert men daar.
Je kunt op eigen houtje naar elke reparatie boer gaan, maar in de garantietijd zou ik dat niet doen. kost je geld en je krijgt er geen kwaliteits-reparatie voor terug. (dan kun je net zo goed zelf gaan sleutelen, met gear van oa Ali-Expr) Je moet alles wel betrekken tot de situatie hier, en niet hoe het wereldwijs gaat. hier is de shop van aankoop verantwoordelijk een deugdelijk product te leveren. welk merk smartphone heeft hier niets mee te maken.
btw; als je budget het toelaat zou ik voor een iPhone8 kijken (evt icm abo)

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:48
[...]

Apple kiest voor deze methode om te garanderen dat er met originele onderdelen wordt gewerkt, zodat een goede gebruikservaring kan worden geboden. Imitatieschermen bijvoorbeeld zijn vaak van zo’n beroerde kwaliteit, dat dit de gebruikerservaring dusdanig verstoort. Dit past niet bij het imago/verwachtingspatroon dat mensen van een iPhone hebben.

Daarnaast is het om de veiligheid van de Apple-medewerkers te garanderen. Imitatieonderdelen, met name accu’s, kunnen gewoon heel gevaarlijk zijn.

Vind je dit beleid niet prettig, dan kun je denk ik beter niet voor een iPhone kiezen.

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21:01

Heb nooit begrepen, waarom mensen een telefoon van vele honderden euro's aanschaffen, en hem vervolgens door een beunhaas laten verknallen, omdat ze 'n paar tientjes op bijv. een schermreparatie willen besparen.

Er zijn hier dan ook al veel topics over geweest, je hoeft er nooit lang naar te zoeken, bijv. dit van vorige week: Ipad mini 4 kapot na reparatie

• Bananenplant

Bananenplant

🕐 #team_UTC+1 🕐

Topicstarter
@Marly heb je het filmpje gezien? Iemand had een MacBook met een backlight dat het niet deed. Verbogen pinnetje was alles, maar Apple stelde dat de reparatie >$1000 zou worden.

Ik begrijp het helemaal dat je graag controle over de kwaliteit van reparaties wilt houden, maar dan hoef je nog niet je klanten uit te knijpen. Waarschijnlijk is het alsnog beter dan je klanten bespioneren, dat dan weer wel natuurlijk ;) .

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True