Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• N-ickel
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09-06 19:09
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mijn tips en advies kunnen geven met betrekking tot het volgende probleem:

Ongeveer één week geleden is het glas van de ipad mini 4 gebroken omdat de oplader er vanaf vijftien centimeter hoogte op neerviel, behoorlijk zuur dus. De meeste apparaten die in ons huishouden kapot gaan repareer ik zelf, deels omdat ik het leuk vind, en deels omdat het vaak goedkoper is. Dit keer had ik er echter de tijd niet voor, en daarom ben ik meteen de stad in gegaan om te kijken of de mediamarkt mijn ipad kon repareren.

Eenmaal aangekomen in de mediamarkt vroegen ze meer dan €200 om het scherm inclusief lcd te vervangen, en dit vond ik te veel. Op dit moment dacht ik namelijk dat het ook mogelijk was om alleen het scherm (zonder lcd) te vervangen voor rond de €100, zo staat het namelijk ook op de website van de mediamarkt. Toen heb ik de verkeerde keuze gemaakt om de ipad te laten repareren bij een random reparatie winkel in de stad. Deze winkel gaf aan de ipad te kunnen herstellen voor €90, en dat alleen het scherm vervangen hoefde te worden. Dat klonk goed, en daarom heb ik de ipad daar achtergelaten.

Een dag later ging de telefoon, de meneer van de winkel vertelde dat toch het scherm + lcd vervangen moest worden, en dit zou €160 kosten. Toen heb ik onderzocht of dit ook echt nodig was, en het bleek inderdaad dat in de ipad mini 4 het glas op het lcd is gelijmd waardoor beide onderdelen vervangen moesten worden. Nadat ik tot deze conclusie ben gekomen heb ik de winkel teruggebeld en verteld dat ze hem voor €160 mochten repareren.

Nadat ik de ipad gisteren terug kreeg begonnen de problemen. In de winkel leek de ipad het prima te doen, maar later thuis bleek de home button niet lekker meer te klikken. Het blijkt dus dat de home button te diep in het chassis zit waardoor deze niet goed meer kan klikken, ik zie zelfs het licht van het scherm tussen de homo button en het frame doorkomen. Verder reageren diverse plekken op het touchscreen niet goed, is er aan de onderkant een enorme backlight bleed, is de ipad opeens veel trager en loopt de batterij sneller leeg.

Aangezien ik al diverse fouten heb gemaakt tijdens het onderzoeken van de reparatie procedure van deze ipad, en in de haast geen onderzoek heb gedaan naar de betrouwbaarheid van de winkel zou ik graag jullie advies willen wat ik nu moet gaan doen.

Ik ga morgen sowieso als eerste met de winkel bellen, maar aangezien ze geen garantie geven op de schermen weet ik niet wat ik ervan moet verwachten. Kan ik me hiervoor op een of andere manier nog voorbereiden?

Het is voor mij behoorlijk zuur aangezien het niet mijn ipad is, maar die van een familielid, en ze mij altijd vertrouwen om kapotte elektronica te repareren. :(

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:52
Dus je gaat eerst naar een (degelijke) winkel die zegt scherm en lcd vervangen voor 200 maar dat is teveel een laat hem vervolgens voor 90,- achter bij een beunhaas die er vervolgens ook achter komt dat alleen het glas niet kan en ook een lcd moet vervangen :X

Iets met een dubbeltje op de eerste rij en op de blaren zitten denk ik zo maar. Neem je verlies en laat het device bij de mediamarkt, de Apple store of een andere officiële Apple reparateur vervangen. (Tevens zal je dan originele Apple onderdelen hebben die je nu waarschijnlijk niet hebt.)

[Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 20-10-2018 18:24]

⛔Trackers of betalen...⛔

• N-ickel
Nou op de website van de mediamarkt staat dat alleen het glas van de ipad mini 4 voor €109 vervangen kan worden, en daarom geloofde ik de medewerker niet toen deze vertelde dat ook het lcd vervangen moest worden, deze was namelijk nog prima.

Verder is €90 euro voor alleen het scherm van een ipad te vervangen indien dit mogelijk is (zoals de ipad mini 1, 2 en 3) een marktconforme prijs.

Maar goed, ik weet dat ik fout zit, en dat is al zuur genoeg dus ik zou graag advies willen hoe ik mogelijk nog uit deze situatie kan komen.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:27
Apple zal na de beun reparatie, je hoogstwaarschijnlijk niet helpen.

maar als ik eerlijk moet zijn, je hebt een paar fouten gemaakt, en zadel je je familielid met deze problemen op, die eigenlijk door verzekering geregeld had kunnen worden.

Al doet het pijn, koop gewoon een goede 2e hands of nieuwe iPad :)

• HKLM_
  • Laatst online: 23:52
N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:29:
Nou op de website van de mediamarkt staat dat alleen het glas van de ipad mini 4 voor €109 vervangen kan worden, en daarom geloofde ik de medewerker niet toen deze vertelde dat ook het lcd vervangen moest worden, deze was namelijk nog prima.

Verder is €90 euro voor alleen het scherm van een ipad te vervangen indien dit mogelijk is (zoals de ipad mini 1, 2 en 3) een marktconforme prijs.

Maar goed, ik weet dat ik fout zit, en dat is al zuur genoeg dus ik zou graag advies willen hoe ik mogelijk nog uit deze situatie kan komen.
Die geef ik je toch :P

⛔Trackers of betalen...⛔

• N-ickel
absrnd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:31:
Apple zal na de beun reparatie, je hoogstwaarschijnlijk niet helpen.

maar als ik eerlijk moet zijn, je hebt een paar fouten gemaakt, en zadel je je familielid met deze problemen op, die eigenlijk door verzekering geregeld had kunnen worden.

Al doet het pijn, koop gewoon een goede 2e hands of nieuwe iPad :)
De verzekering wilde helaas niks doen, de dagwaarde was volgens hen nog maar €47 en het eigen risico zou eraan opgaan. Verder wilde ik mijn familielid juist niet opzadelen met de hoge kosten, en door tijdsgebrek heb ik echt gewoon niet goed nagedacht.

De nieuwe iPad komt er ook wel mocht dit niet opgelost worden al zijn die krengen vreselijk duur :/

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Ik mis een beetje de discussiewaarde in dit topic. Het lijkt er nu meer op dat je het van je af wilt schrijven, dan dat ik concrete vragen richting ons zie, waarop de reparateur geen antwoord heeft. Zie ik die niet komen, ben ik genoodzaakt het topic te sluiten.

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:36
Apple en geautoriseerde serviceproviders bieden zelf niet eens schermreparaties aan voor de iPad en heeft alleen de optie om de hele iPad te vervangen voor €311. Ik snap dus best dat je het dan bij iemand anders wilt laten repareren voor minder. Nadeel is echter wel dat je zeer waarschijnlijk een laag kwaliteit scherm hebt gekregen.

Mijn advies? Probeer je geld terug te krijgen bij de winkel waar je de reparatie hebt laten uitvoeren en als dat niet lukt, dan zou ik de iPad as-is verkopen op eBay/Marktplaats om nog een beetje geld terug te krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door MelvinW op 20-10-2018 19:12]

MacBook Pro 16" + Pro Display XDR - iPhone 12 Pro Max - Apple Watch Series 6 Hermès

• N-ickel
Yorinn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:10:
~[mbr]Ik mis een beetje de discussiewaarde in dit topic. Het lijkt er nu meer op dat je het van je af wilt schrijven, dan dat ik concrete vragen richting ons zie, waarop de reparateur geen antwoord heeft. Zie ik die niet komen, ben ik genoodzaakt het topic te sluiten.~[/]
Mijn concrete vraag is eigenlijk wat zijn mijn rechten en mogelijkheden in deze situatie?

Kan een rechtsbijstandsverzekering hier iets mee o.i.d? Verder heb ik op een forum van Radar Tros gelezen dat de reparateur aansprakelijk kan worden gesteld voor alle schade die door hem is veroorzaakt.
MelvinW schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:11:
Apple en geautoriseerde serviceproviders bieden zelf niet eens schermreparaties aan voor de iPad en heeft alleen de optie om de hele iPad te vervangen voor €311. Ik snap dus best dat je het dan bij iemand anders wilt laten repareren voor minder. Nadeel is echter wel dat je zeer waarschijnlijk een laag kwaliteit scherm hebt gekregen.

Mijn advies? Probeer je geld terug te krijgen bij de winkel waar je de reparatie hebt laten uitvoeren en als dat niet lukt, dan zou ik de iPad as-is verkopen op eBay/Marktplaats om nog een beetje geld terug te krijgen.
Thanks, ik ga morgen naar de winkel en laat nadien wel weten hoe het af is gelopen.

[Voor 35% gewijzigd door N-ickel op 20-10-2018 20:10]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Mijn concrete vraag is eigenlijk wat zijn mijn rechten en mogelijkheden in deze situatie?

Kan een rechtsbijstandsverzekering hier iets mee o.i.d?
Ik ken de kleine letters van jouw polis niet. Geen idee of er een clausule "onbekwaam repareren" in verwerkt zit, maar als je de polisvoorwaarden post/leest, kunnen we er meer over zeggen.

In je startpost staat al dat de winkel geen garanrie geeft. Dat is wel lastig; ze grven dus impliciet dus al toe dat ze het dus niet kunnen en/of geen vertrouwen hebben in de gebruikte onderdelen. En toch ben je ermee akkoord gegaan.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• N-ickel
MAX3400 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:22:
[...]

Ik ken de kleine letters van jouw polis niet. Geen idee of er een clausule "onbekwaam repareren" in verwerkt zit, maar als je de polisvoorwaarden post/leest, kunnen we er meer over zeggen.

In je startpost staat al dat de winkel geen garanrie geeft. Dat is wel lastig; ze grven dus impliciet dus al toe dat ze het dus niet kunnen en/of geen vertrouwen hebben in de gebruikte onderdelen. En toch ben je ermee akkoord gegaan.
Hier zijn de polisvoorwaarden: klik Volgens mij valt het onder goederen en diensten op pagina tien, maar daar ben ik niet zeker van.

Verder geven ze inderdaad geen garantie op schermen, maar wel op overige onderdelen. Overigens was dit mij niet bekend toen ik de overeenkomst sloot, maar toen ik de iPad kwam afhalen heb ik een tijd moeten wachten, en toen las ik een blaadje dat op de muur hing waar dit op stond.

• beyazz06
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-06 12:09
N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Verder heb ik op een forum van Radar Tros gelezen dat de reparateur aansprakelijk kan worden gesteld voor alle schade die door hem is veroorzaakt.

[...]
Just asking, hoe ga je bewijzen dat die schades voor de reparatie er niet waren?

Je hebt in deze, mocht de desbetreffende winkel weigeren je te helpen, mi weinig om op te staan en zoals andere ook aangegeven je verlies nemen en doorgaan.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 03:15
Als iets gewoon niet fatsoenlijk gerepareerd is, heeft dat natuurlijk helemaal niets met garantie te maken.

Naar de winkel toe, zeggen dat ze hem fatsoenlijk moeten repareren. Vraag is of ze dat überhaupt kunnen, en of je er nog genoeg vertrouwen in hebt om hem daar weer achter te laten.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:27
N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:42:
maar aangezien ze geen garantie geven op de schermen
Dan kunnen ze een A4tje er op plakken en ook zeggen geen garantie als het niet werkt.
niet accepteren en reparatie vragen.
N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:37:
[...]

De verzekering wilde helaas niks doen, de dagwaarde was volgens hen nog maar €47
dan zal je de rest zelf aan moeten vullen !, is wel zo netjes.

[Voor 31% gewijzigd door absrnd op 20-10-2018 21:26]

• Chntl321
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13-06 23:21
Je gaat er toch vanuit dat zo’n reparateur weet waar hij over praat en wat hij doet. Als ik dan later een telefoontje zou krijgen waaruit blijkt dat ie het niet weet omdat hij niet eens weet hoe het display van een mini 4 verlijmd zit, dan had ik hem toch mooi weer opgehaald en naar een reparateur gebracht die weet wat hij doet. Dit vind ik bij voorbaat al niet zuiver overkomen. Soms is goedkoop gewoon duurkoop..

• londemanmp
  • Laatst online: 18-05 08:19
1. El cheapo scherm zit er nu op die paar tientjes kost.
2. iPad kan daardoor niet trager worden. Accu Apple verhaal.
3. Accu loopt sneller leeg, heb je accu ook laten vervangen ? Zo nee dan is dat onmogelijk.
4. Rand qua backlightverlichting, scherm niet goed in behuizing.

Alle connectoren moeten van moederbord af dus ook van de accu, laad hem eerst naar 1% lopen en dan goed opladen en niet tussentijd eruit halen.

Als scherm niet overal op reageert dan moet alles even opnieuw los, kan je testen door alle toetsen in te drukken.

[Voor 5% gewijzigd door londemanmp op 20-10-2018 23:48]

Anoniem: 1031525

Ongeacht de fouten die TS heeft gemaakt, mag je toch stellen dat hij bepaalde rechten heeft ten aanzien van de reparateur. Die heeft de iPad niet gemaakt zoals het hoort.

• assk
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11-06 15:18
Deze winkels hebben niets te verliezen. Ze weten ook dat juridische stappen ondernemen veel meer geld kost.

• Chntl321
  • Laatst online: 13-06 23:21
N-ickel schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Hier zijn de polisvoorwaarden: klik Volgens mij valt het onder goederen en diensten op pagina tien, maar daar ben ik niet zeker van.

Verder geven ze inderdaad geen garantie op schermen, maar wel op overige onderdelen. Overigens was dit mij niet bekend toen ik de overeenkomst sloot, maar toen ik de iPad kwam afhalen heb ik een tijd moeten wachten, en toen las ik een blaadje dat op de muur hing waar dit op stond.
Rechtsbijstand doet volgens mij bij bedragen onder de 250 euro helemaal niks?

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:05
assk schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:38:
Deze winkels hebben niets te verliezen. Ze weten ook dat juridische stappen ondernemen veel meer geld kost.
Hou nu eens op met die onzin verkopen. Ja het kost iets van eigen geld wat je voor moet schieten. Maar dit kan je gewoon terug vorderen. En 9/10 keer ook terug krijgt. Er zijn genoeg mensen die voor { 100 euro procederen. En ook gewoon winnend uit de strijd komen zonder extra kosten.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• assk
loki504 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:34:
[...]

Hou nu eens op met die onzin verkopen. Ja het kost iets van eigen geld wat je voor moet schieten. Maar dit kan je gewoon terug vorderen. En 9/10 keer ook terug krijgt. Er zijn genoeg mensen die voor { 100 euro procederen. En ook gewoon winnend uit de strijd komen zonder extra kosten.
In hoeveel civiele zaken heb je alle kosten van de procedure teruggekregen dan?

(Rekening houden met het feit dat de tegenpartij evident fout zat, het griffierecht, de kosten voor de deurwaarder en je advocaatkosten, waarbij rekening dient te worden gehouden met het liquidatietarief)

• loki504
assk schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

In hoeveel civiele zaken heb je alle kosten van de procedure teruggekregen dan?

(Rekening houden met het feit dat de tegenpartij evident fout zat, het griffierecht, de kosten voor de deurwaarder en je advocaatkosten, waarbij rekening dient te worden gehouden met het liquidatietarief)
Advocaat kosten is niet nodig je kan je zelf prima verdedigen. Is niet heel lastig. Genoeg mensen hier die je gratis willen helpen wat je moet/kan zeggen. En ik mag hopen dat als de rechter je veroordeeld tot alle proces kosten je ook daadwerkelijk alle proces kosten moet betalen. Maar 9/10 keer blijft het bij een dagvaarding en dan gaat de winkel alsnog over stag.

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:13

13art

Moderator Mobile
Ondanks dat de winkel geen garantie biedt op de schermen, mag je wel verwachten dat ze een reparatie fatsoenlijk uitvoeren. Gewoon terug gaan naar de winkel en vragen om de zaken waar je nu tegenaan loopt te fixen. Daar maar eens beginnen en dan verder kijken.

[Voor 9% gewijzigd door 13art op 22-10-2018 08:07]

...

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-06 19:45

-36-

Trust me. I'm an amateur

Van een slechte reparatie is de volgende stap dus meteen al procederen en rechtsbijstand.. Is er sowieso al contact geweest met de betreffende winkel?

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-06 14:58

SeatRider

Hips don't lie

-36- schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:09:
Van een slechte reparatie is de volgende stap meteen al procederen en rechtsbijstand.. Is er sowieso al contact geweest met de betreffende winkel?
Nee, de OP is van zaterdagavond en het is nu maandagmorgen voor openingstijd. Het is dus nog steeds luchtfietserij :-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• LankHoar
  • Laatst online: 16:02

LankHoar

Professionele amateur

Met hierboven ^

Eerst de winkelier in kwestie aanspreken en er samen proberen uit te komen. Ondanks alle "ja domme keuze eigen schuld dikke bult" reacties lijkt het me dat een reparateur gewoon verantwoordelijk is voor een deugdelijke reparatie. Geen garantie op het scherm, betwijfel of dat wettelijk gezien uberhaupt kan. Zou een mooie bak worden anders, en zou je bij wijze van spreken een bedrijfje kunnen beginnen, geen garantie geven, alles slopen en dan met "ja maar geen garantie" schermen. Lucratief. Nee, lijkt me niet dat de wet zo werkt.

Dat staat dan weer los van het feit dat een volgende keer beter voor een erkende reparateur gekozen kan worden, vooral als de gekozen persoon niet eens goed wist of je alleen het glas kon vervangen :+ Maar dat is inmiddels ook al vaak genoeg gezegd volgens mij :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• N-ickel
Zo, helaas vandaag pas tijd gehad om de iPad terug te brengen, en het lijkt erop dat ik eruit ga komen met de winkelier in kwestie, al ben ik toch blij dat ik me goed voorbereid heb.

Ik zal komend weekend een uitgebreider verslag plaatsen, en hopelijk is er dan ook meer bekend over de iPad.

• assk
loki504 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 07:58:
[...]

Advocaat kosten is niet nodig je kan je zelf prima verdedigen. Is niet heel lastig. Genoeg mensen hier die je gratis willen helpen wat je moet/kan zeggen. En ik mag hopen dat als de rechter je veroordeeld tot alle proces kosten je ook daadwerkelijk alle proces kosten moet betalen. Maar 9/10 keer blijft het bij een dagvaarding en dan gaat de winkel alsnog over stag.
Dat is toch een beetje het probleem. Je bent altijd tijd/moeite/en geld kwijt (ook al is het minimaal en krijg je misschien alles/deels terug). Je gaat er vaak toch niet achteraan.

• loki504
assk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:51:
[...]

Dat is toch een beetje het probleem. Je bent altijd tijd/moeite/en geld kwijt (ook al is het minimaal en krijg je misschien alles/deels terug). Je gaat er vaak toch niet achteraan.
Tja en zo blijven ze er mee wegkomen. Al zou 50% van de mensen een dagvaarding sturen. Dan stoppen ze er snel mee.

• N-ickel
Zo, even een update.

Ik heb vorige week de iPad weer teruggebracht naar de winkel en toen de meneer mijn problemen zag heeft hij direct beloofd om het te gaan oplossen.

Op zaterdag de ipad terug gekregen en alles functioneert weer naar behoren. Het scherm reageert goed, er is geen backlight bleed en de home knop werkt ook, al klikt hij iets minder lekker. Al met al toch blij dat ik me heb voorbereid en volgens mij heb ik nog best geluk gehad met de afloop.

Verder zal ik een kapot apple product in het vervolg naar een gecertificeerde reparateur brengen. Uiteindelijk is dit goed gekomen, maar het heeft meer tijd en stress gekost dan wat nodig is.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mooi dat het zo is afgelopen, @N-ickel en fijn dat de winkel meewerkte.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True