wederom: vloerverwarming wordt niet warmer dan ~30 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10-2021
Mensen,

ik heb eenzelfde probleem waar ik al eens op gezocht heb, en op het onderstaande topic uitkwam:

Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden

Wij hebben een huis gekocht, gestipt en opgebouwd. Er lag op de begane grond een bestaande vloerverwarming, en aangezien deze niks meer deed en verstopt was hebben we ook deze geheel verwijderd. Vervolgens is er door mijn aannemer een compleet nieuwe vloerverwarming ingegaan (gelegd op isolatie-noppenplaat) en in ca. 8/9cm beton.
Daarnaast heb ik, omdat ik ook alleen maar ervaring had met radiatoren in mijn woonkamer een aantal radiatoren laten plaatsen (voor just in case).

Aangezien in een voor- en naseizoen de vloerverwarming niet continu aan is (warmtevraag is overdag immers vaak niet aanwezig) leek me dat wel prettig. Overigens is mijn vloerverwarming als zijnde hoofdverwarming aangelegd en liggen de slangen relatief dichtbij elkaar.
Te verwarmen oppervlakte bedraagt ca. 65m² en er zijn dan ook 7 groepen aangelegd.

Probleem wat ik nu dus ook ervaar is het volgende:
ik ben afgelopen maand (beton ligt er inmiddels al een half jaar in) een opstartprotocol gaan uitvoeren. Door de mooie nazomer dus de kamerthermostaat op 25 gezet om zo geforceerd de ketel aan te zwengelen. Ik ben begonnen met de thermostaatknop op mijn verdeler op 20, 25, 30 etc.

Op een gegeven moment heb ik geconstateerd dat de aanvoertemperatuur van het water de vloer in (in de verdeler dus!) niet boven de 28/29 graden komt. Ook al is de aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel 1 of 2 uur lang 68 graden en loeit deze dus volop.

De aanvoerbuis is dus flink warm, de thermostaatknop op de verdeler heb ik bij wijze van test op 50 graden staan en er ook al eens geheel afgedraaid, maar het water mijn vloer in wordt niet warmer. Tenzij ik in huis alle radiatoren dicht draai, dan loopt ie op naar ca. 35 graden (wat an sich oké is). Zodra er dus ergens een radiator opengaat keldert ie gelijk weer...
Ik heb met een warmtecamera gemeten dat -wanneer er ook radiatoren in de woonkamer opengedraaid worden- de aanvoertemp. in de buizen naar verdeler vloerverwarming & verdeler radiatoren netjes 67 graden blijft, maar de watertemp. in de vloerverwarmingsverdeler keldert dus gelijk.

Waar kan dit aan liggen? Sowieso is het best een groot huis met kelder, BG, 1e, en zolder, en heb ik het vermoeden dat de ketel (hing er al) gewoon te klein is voor dit huis (600m3 volgens de verkoopfolder).
Kan dit de oorzaak zijn? Ondanks dat de temperatuur van het water echt wel warm genoeg is? Hij wordt namelijk pas geknepen zodra ie de verdeler in gaat.

Het is toch niet raar om te denken dat -zodra je dus warmwateraanvoer van de ketel krijgt met een temp van boven de 65 graden- het water in de aanvoerkoker van de verdeler toch redelijk snel die bv. gewenste 40 graden krijgt? Dat het vervolgens uren duurt eer de vloer als massa warmte afgeeft weet ik, maar om dat te bewerkstelligen moet ik toch het water dat de vloer in gaat warm genoeg krijgen.....

Setup:
- CV ketel: Vaillant HR-solide plus 24/28 (klein, hing er)
- thermostaat: Nefit Easy met tussenmodule voor CV
- vloerverwarming in 7 groepen op de begane grond
- 3 extra radiatoren in woonkamer + kleine in wc (just in case)
- Robot verdeler (hoge temp) met Grundfoss pomp.

Op de foto zie je een verdeler van de radiatoren die gevoed wordt vanuit de standleiding vanaf CV op zolder, en links de aanvoerbuis op de verdeler van de vloerverwarming (afgetakt van de standleiding).

Uiteraard ben ik met aannemer en leverancier van de spullen in gesprek, maar ik vraag maar liever zoveel mogelijk info daar de herfst nu toch echt er aankomt.....

Ik zit even met mijn handen in het (spreekwoordelijke) haar (met mijn kale hoofd :) )

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/Diverse/FE9E32E0-6DF6-468D-B015-908BA63C3A2E_zpsvw2p0az2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/Diverse/6292C4A7-447E-42F4-A063-C811ECD9ECF7_zpshs5tqxnz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/Diverse/6292C4A7-447E-42F4-A063-C811ECD9ECF7_zpshs5tqxnz.jpg

Dank voor input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:30
Radiatoren knijpen zodat er meer flow over is voor de vloerverwarming?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:11
Onderste twee foto's lijken hetzelfde.

En wat Bramv82 zegt, radiatoren knijpen lijkt me geen verkeerd begin om de zaak te balanceren.
Grof gezegd is je vloerverwarmer één afnemer, als je daar 5 radiatoren naast opendraait zal de flow naar 1/6 dalen. En als de pomp van de vloerverwarming een standaard flow heeft, dan kan ie nog maar uit 1/6 bijmengen met warm water.

Weet je toevallig hoeveel flow en druk de pompen van je zowel je ketel en je verdeler doen?

..."De aanvoerbuis is dus flink warm, de thermostaatknop op de verdeler heb ik bij wijze van test op 50 graden staan en er ook al eens geheel afgedraaid, maar het water mijn vloer in wordt niet warmer. Tenzij ik in huis alle radiatoren dicht draai, dan loopt ie op naar ca. 35 graden (wat an sich oké is). Zodra er dus ergens een radiator opengaat keldert ie gelijk weer... "...
En wat was de retour temperatuur op dat moment?

[ Voor 42% gewijzigd door The_Vice op 21-10-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Excuus, verkeerde foto geplakt :)

Bij een uiteindelijke aanvoertemperatuur in de aanvoerkoker van tegen de 30 graden is de retourtemp. ca. 25 graden.

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/Diverse/A4D4C899-2987-4CEA-8B90-116AE3FCBB19_zpswb6m4kha.jpg

Bij alle radiatoren dicht is de aanvoer met moeite 34 (met de thermostaatknop op de verdeler op 50 graden) en de retour ca. 27 graden:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2018/Diverse/FB247672-43A0-484C-A0E3-8893B04A85F4_zpsq2enfxjv.jpg

Ik heb laatst ook eens alle groepen dichtgedraaid met enkel 1 & 2 open (dichtste bij, keuken en bijkeuken) en dan loopt ie ook 'maar' op tot max. 40 graden. Zodra ik de andere groepen weer open draai zakt ie gelijk.

De bedoeling is uiteindelijk dat de vloer beneden mijn hoofdverwarming is en die radiatoren niet nodig zijn. Maar ik wil er toch vanuit gaan dat in dat geval de aanvoertemp. met 'gemak' 50 graden moet kunnen worden zoals je met de draaiknop bepaalt. Let wel, ik weet ook dat je dat niet moet willen, maar het gaat me om het idee.

Momenteel, met beide varianten 'aan'(dus vloer en radiatoren) worden beide maar half warm.

Dank voor de reactie!

[ Voor 7% gewijzigd door )()()sT op 21-10-2018 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2023
Misschien een domme vraag maar heb je ook gecontroleerd of het voetventiel rechts naast de witte temperatuur instelbaar knop wel volledig is geopend ? Dat de aanvoer leiding naar de verdeler wel warm word maar de rest niet kan ook duiden op hele lage stroming door weerstand oid.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Worden je radiatoren wel direct loeiheet als je deze op 5/open zet en de thermostaat op 24 met de vv dicht?
Zoja: (zoals Harm al aangeeft) flowprobleem tussen de vv verdeler en de aftakking op de bestaande cv installatie. Oorzaken kunnen zijn, te dunne leidingen gebruikt, ergens rotzooi in een leiding, lucht(bel), ventielen niet geheel geopend etc.
Zonee: Algemeen flowprobleem van de ketel zelf. Oorzaken: Vailliantpomp/aansturing defect, rotzooi in de ketel, lucht in de ketel, te dunne aansluitleidingen.

Op de foto zien overigens de cv leidingen waarmee de ketel zit aangesloten er niet echt dik uit. 18/20mm ofzo? Misschien valt hier nog iets te winnen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
Als ik google naar de (maximum) temperatuur van vloerverwarming kom ik bij de eerste 2 links (deze en deze) dat er vaak een thermostaat kraan zit tot 55 graden maar nog een extra beveiliging in de pomp van max 34-36 graden. Dat is volgens mij ook de temperatuur die je meet.

Waarom zou je de vloerverwarming nog hoger willen zetten? Het lijkt mij niet echt comfortabel om een vloer van meer dan 35 graden te hebben, en ook met een lagere temperatuur warmt de vloer wel op.

Ik denk zelf dat met een hogere temperatuur je ook nog kans loopt om je vloer te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die ketel lijkt verdacht veel op die van ons. In dat geval is het inderdaad geen zware jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 13:17
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, toen bleek uiteindelijke dat de pomp van de vloerverwarming geen water verpompte.

Deze draaide wel, maar "pompte" alleen lucht. Er moet water in de pomp zitten, anders pomp tie niet. De lucht komt er vaak moeilijk uit met ontluchten.

Bij mij zat er een afdichtplug op de voorkant van de pomp, deze eruit gehaald terwijl de pomp aan staat, dan loopt er water uit, en vult de pomp zich. Daarna plug dicht en klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door siem123 op 22-10-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Dank allen voor input!
Harm Jansen schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:53:
Misschien een domme vraag maar heb je ook gecontroleerd of het voetventiel rechts naast de witte temperatuur instelbaar knop wel volledig is geopend ? Dat de aanvoer leiding naar de verdeler wel warm word maar de rest niet kan ook duiden op hele lage stroming door weerstand oid.
Mvg
Geen domme vraag hoor, de retour staat idd open :)
Aragnut schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 00:10:
Als ik google naar de (maximum) temperatuur van vloerverwarming kom ik bij de eerste 2 links (deze en deze) dat er vaak een thermostaat kraan zit tot 55 graden maar nog een extra beveiliging in de pomp van max 34-36 graden. Dat is volgens mij ook de temperatuur die je meet.

Waarom zou je de vloerverwarming nog hoger willen zetten? Het lijkt mij niet echt comfortabel om een vloer van meer dan 35 graden te hebben, en ook met een lagere temperatuur warmt de vloer wel op.

Ik denk zelf dat met een hogere temperatuur je ook nog kans loopt om je vloer te beschadigen.
Doorgaans is 40 graden ook natuurlijk de max, dat weet ik. Ik vraag me alleen af waarom ik echt met heel veel moeite de aanvoertemperatuur maar op 30+ krijg, en niet hoger (en het 'systeem' dus op max. draait maar er niet meer in zit).
Jim423 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:37:
Worden je radiatoren wel direct loeiheet als je deze op 5/open zet en de thermostaat op 24 met de vv dicht?
Zoja: (zoals Harm al aangeeft) flowprobleem tussen de vv verdeler en de aftakking op de bestaande cv installatie. Oorzaken kunnen zijn, te dunne leidingen gebruikt, ergens rotzooi in een leiding, lucht(bel), ventielen niet geheel geopend etc.
Zonee: Algemeen flowprobleem van de ketel zelf. Oorzaken: Vailliantpomp/aansturing defect, rotzooi in de ketel, lucht in de ketel, te dunne aansluitleidingen.

Op de foto zien overigens de cv leidingen waarmee de ketel zit aangesloten er niet echt dik uit. 18/20mm ofzo? Misschien valt hier nog iets te winnen?
Ik moet bekennen dat ik nog niet heb geprobeerd wat mijn radiatoren doen als ik de vloerverwarming geheel 'uit' zet; dat ga ik vanavond eens doen!
Ik heb geen aftapplug op de pomp btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 17:24
Staat de pomp toevallig op autoadapt? Zo ja zet hem eens handmatig op max.
Haal de knop van je thermostaat knop ook even los, rare is dat er toch een redelijk temperatuur verschil is tussen je aanvoer en retour waardoor ik denk dat je toch circulatie over je vloerverwarming gaat. Houd de aanvoer temperatuur wel in de gaten dan...
Kijk voor de zekerheid ook even in het boekje van de pomp of daar inderdaad geen temperatuur restrictie in zit.
Zo te zien heb je ook een deel stalen leidingen en hoop dat er een magneetfilter ergens tussen is gezet.
De oudere types Vaillant en de nieuwe pompen kunnen helaas niet zo goed tegen vervuiling in leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Ik heb de pomp idd. in het begin op auto-adapt gehad, en nu op bijna max. staan. Ook al op max. laten draaien maar dat bood geen soelaas.
Met de thermostaatknop er geheel af maakt het niks uit; temp wordt er niet hoger van.

Er is inderdaad wel circulatie, als ik een aantal uren de ketel laat branden merk je echt wel dat de vloer opwarmt en het in de kamer opwarmt, maar het duurt lang. Zodra de ketel dan uitslaat of uitgezet wordt door mezelf is het water in de vloer binnen korte tijd weer afgekoeld naar 20-25 dus het geheel qua vloer is dan nog niet naar behoren opgewarmd.

Het bestaande tracee (groen op de foto) is staal; systeem is helemaal leeg geweest en gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Anoniem: 39993 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 06:20:
Die ketel lijkt verdacht veel op die van ons. In dat geval is het inderdaad geen zware jongen.
Ik heb me nadat we het huis gekocht hebben al verbaasd (en afgevraagd) hoe de vorige bejaarde bewoonster het huis in hemelsnaam warm heeft gekregen. Er lag een bestaande vloerverwarming in met een enorme verdeler zonder pomp uit 1983 en die deed he-le-maal niks meer.

Het is een groot vrijstaand huis, met kelders, benedenverdieping (keuken-bijkeuken-woonkamer-hal-wc) van ruim 70m2, 1e & zolder dus vraag me sowieso af of dat keteltje wel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26
Wij hadden hetzelfde probleem. Tot de verdeler en pomp was alles loeiheet. Maar de vloerverwarming kreeg geen warm water. Wij hebben alleen vloerverwarming beneden, dus was best koud.
Wat ik had geprobeerd:
Thermostaat bij de verdeler er afgehaald en gekeken of de klep niet bleef hangen. Die was goed (verdeler werd warm, dus was wel zeker dat dat het probleem niet was.
Heb de pomp open gemaakt om te kijken of hij nog draaide. Dat deed hij wel.
Maar het water na de verdeler bleef koud.
Ook alle instelllingen op de pomp zelf uitgeprobeerd.

Bedrijf gebeld om pomp te laten vervangen en toen werkte het weer.
Ze hebben ook gelijk een bypass gemaakt, want die zat er ook nog niet in. Vorige bewoners waren stelletje beunhazen (ook qua elektra).

[ Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 22-10-2018 10:54 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 10:50
Om e.e.a te testen zou ik eerst het radiatoren-circuit uitzetten.

Als de temp uit de CV 50 graden of hoger is, maar de aanvoer van de vloerverwarming hier niet op komt, betekent dit dat in het eerste gedeelte er een beveiliging/begrenzer in je systeem zit. Hier zou de leverancier uitsluitsel over moeten kunnen bieden.

Daarna dient de flow gecontroleerd te worden en dienen groepen van de vloerverwarming ingeregeld te worden, zodat de groepen juist voorzien worden van water.

Let op dat de bovenkant van de vloer niet warmer als 30 graden mag worden.

Ten slotte zou ik niet met klokprogramma's gaan werken met vloerverwarming, maar altijd op een continu temp. houden ivm de trage reactie. In de zomer kan het natuurlijk gewoon uit.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 09:40
Ik had vorige week eenzelfde probleem op een andere site gezet.
https://www.klusidee.nl/F...r-te-krijgen-t114156.html

Misschien heb je er wat aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
@)()()sT
1. mmm, pomp staat dus nu zeker op max.
doe je nu niet erg veel water rond pompen door de vloer verwarming?
op het moment dat je maar water blijft rond pompen koelt het ook af en word de temperatuur nooit hoger (of duurt het heel erg lang voor dat het zo is, dan moet eerst al dat beton ook warm worden.).

probeer eens of de temperatuur wel hoger word als je minder rond pompt?
en rekening mee houden dat het best lang kan duren voordat de vloer verwarming pas echt reageert. ;)
(word de temperatuur wel hoger, dan heb je dus eigenlijk geen probleem met de vloer verwarming maar wel met het verdelen van de warmte tussen radiatoren en vloerverwarming ;) )

2. de meeste CV ketels, zelfs de kleinste die je kunt krijgen.
die hebben vaak veel te veel vermogen om een huis te verwarmen. ;)
ze zijn zo krachtig om warm tap water te maken, niet om je huis te verwarmen.

(ik heb een 28kW gas ketel, en die werkt op 5,5kW om mijn huis te verwarmen.
en op 28kW als hij tapwater maakt.
heb er nu zelfs een 1,4kW warmtepomp bij waar mee ik al 60% van de verwarming mee doe.
dit is erg prettig met vloerverwarming, door het lage vermogen heb ik nu 24x7 een warme vloer (ook als het niet heel erg koud is buiten).
doe ik dat met gas, dan heb ik maar een paar uur per dag een warme vloer als het niet erg koud is buiten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39
Is de pomp al ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
De ketel zal zeker niet te klein zijn. Het is ergens een begrenzing/flowprobleem.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
migjes schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:06:
@)()()sT
1. mmm, pomp staat dus nu zeker op max.
doe je nu niet erg veel water rond pompen door de vloer verwarming?
op het moment dat je maar water blijft rond pompen koelt het ook af en word de temperatuur nooit hoger (of duurt het heel erg lang voor dat het zo is, dan moet eerst al dat beton ook warm worden.).

probeer eens of de temperatuur wel hoger word als je minder rond pompt?
en rekening mee houden dat het best lang kan duren voordat de vloer verwarming pas echt reageert. ;)
(word de temperatuur wel hoger, dan heb je dus eigenlijk geen probleem met de vloer verwarming maar wel met het verdelen van de warmte tussen radiatoren en vloerverwarming ;) )
Maar zie ik het verkeerd dat, met een aanvoertemp van boven de 60 graden vanuit CV het water dat vanuit de retourbalk vermengd wordt naar de aanvoerbalk toch zo 40 graden moet kunnen zijn? :?
Dat het vervolgens idd. lang duurt eer de beton echt opwarmt snap ik; daarom straks als het systeem eenmaal op bedrijfstemp. draait laten staan op een vaste temp ;)
Ik heb al eens op langzamere pompsnelheden gekeken maar het water in de aanvoerkoker wordt dan niet merkbaar warmer.

En een warmtepomp, zucht ja. Ik zou best al een alternatief willen om die vv. te laten draaien en het restant waar nodig met CV/gas te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 09:40
En probeer het eens op laagste pompsnelheid ? Even een tijdje aankijken hoe dat gaat (dus zeker niet na een half uurtje of zo). Als dit ook niets is kun je hem altijd de volgende dag weer een standje hoger zetten.
Ik had me hier ook in vergist en dacht met de hoogste pompsnelheid het snelste resultaat te krijgen... dus niet. Nu pomp op laagste stand en lekker warme voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bobke77 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:34:
En probeer het eens op laagste pompsnelheid ? Even een tijdje aankijken hoe dat gaat (dus zeker niet na een half uurtje of zo). Als dit ook niets is kun je hem altijd de volgende dag weer een standje hoger zetten.
Ik had me hier ook in vergist en dacht met de hoogste pompsnelheid het snelste resultaat te krijgen... dus niet. Nu pomp op laagste stand en lekker warme voetjes.
Dat is ook logisch, hoe sneller het water stroomt, hoe minder tijd het krijgt om warmte af te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:19
)()()sT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Maar zie ik het verkeerd dat, met een aanvoertemp van boven de 60 graden vanuit CV het water dat vanuit de retourbalk vermengd wordt naar de aanvoerbalk toch zo 40 graden moet kunnen zijn? :?
Dat het vervolgens idd. lang duurt eer de beton echt opwarmt snap ik; daarom straks als het systeem eenmaal op bedrijfstemp. draait laten staan op een vaste temp ;)
Ik heb al eens op langzamere pompsnelheden gekeken maar het water in de aanvoerkoker wordt dan niet merkbaar warmer.
als de pomp draait, dan gooit hij bij de menger er natuurlijk erg veel koud water uit de vloer er bij.
dan weet ik niet wat de verhouding van het mengen is, dus ik durf niet te zeggen of het dan 30 of 50 graden zou moeten zijn. :?
(elk systeem is weer net iets anders.)

de temperatuur in de menger, die wil je eigenlijk niet te hoog hebben.
uiteindelijk wil je geen vloer die warmer word als +/-40 graden, daar begint het on prettig te worden.
(vloer warmer als je lichaam temperatuur, liever niet, alleen voor als het echt koud is buiten wil je dat.)
mijn warmtepomp draait nu en geeft 30 graden water, dat is nu voldoende met deze buiten temperaturen.
mijn gas ketel is begrenst op 50 graden, maar dan moet het eerst koudere worden als +/-5 graden voordat die iets gaat doen. ;)
(vooral niet je ketel begrenzen op een bepaalde temperatuur, ik kan dat maar dat is niet de normale bedoeling, dit is veel experimenteren geweest van mijn kant.)

pas ook op met dingen nu in te stellen.
nu is het nog best warm buiten, als het kouder is dan kan het zijn dat alles toch anders moet staan. ;)
het is best lastig spul om het allemaal te begrijpen. ;)
En een warmtepomp, zucht ja. Ik zou best al een alternatief willen om die vv. te laten draaien en het restant waar nodig met CV/gas te doen :D
het is een relatief duur dingetje zo een warmtepomp.
aanschaf kosten zijn hoog, maar gebruik kosten zijn dan weer laag.
dus op de lange termijn valt het wel mee.
en er zijn nog subsidies te krijgen.

(ik heb ook nog 6430Wp aan zonnepanelen op dak liggen, met een 5000+kWh jaar opbrengst.
en dat maakt het wel heel erg goedkoop verwarmen. de warmtepomp gebruikt daar een 1600kWh van.
maar goed ik heb wel een 14+k€ geïnvesteerd, maar heb nu maar 350€ per jaar voor gas en elektra. ;)
dat is een stuk beter als de oude 1900€ per jaar. >:)
dus terug verdiend in minder dan 10 jaar, maar neem ik de luxe mee van het systeem (zoals altijd warme vloer, en geen nacht verlaging van de temperatuur meer in huis, dan heb ik het eigenlijk al terug verdiend. ;) )
(je kunt mensen/huizen alleen niet met elkaar vergelijken, te veel persoonlijke verschillen.
dus jouw mijlen mogen variëren) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:44
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad.
We hadden toen ook een nieuwe CV ketel deze stond op een soort energie zuinige stand.
De man voor de vloerverwarming is toen langs geweest en heeft wat aangepast op de CV ketel.

Hij was wel minder energie zuinig daardoor maar het verschil was gelijk te merken en werkte het systeem van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is je systeem waterzijdig ingeregeld? Zo nee? meteen laten doen ( www.cv-tuning.nl ). Kost een paar centen maar is o zo belangrijk bij je systeem.

Ik heb precies dezelfde vloerverdeler van ROBOT in huis. BIj temperaturen tot 40 graden gaat het water met die temperatuur bijna 1:1 de vloer in, in jou geval gebeurd dat niet dus het lijkt een lucht/flow probleem te zijn. Heb je met een warmtebeeldcamera ook gekeken hoe je vloer opwarmt?

Als het goed is zit er ook een overdrukbescherming op je systeem, die zit als het goed is vlakbij je vloerverdeler. Hoor je die toevallig gigantisch veel herrie maken? Als het antwoord JA is dan is vliegt het merendeel van het water via je overdrukbeveiliging zo weer terug naar de ketel. Dat verklaard ook onmiddelijk waarom je ketel meteen naar de 70 graden aanvoertemperatuur loopt.

Die bescherming zit er op dat wanneer alles bijna op temperatuur is er altijd flow is tussen aanvoer en retour en je ketel dus niet in een flowstoring schiet. Je kan deze rustig een stuk verder dichtdraaien ( lees hogere druk nodig tussen aanvoer en retour voordat hij open gaat ).

Mogelijk zie je dan wel hogere aanvoertemperaturen in je vloerverwarming.

Dan nog: cv-tuning.nl bellen en afspraak maken. Dat kost een paar centen maar daar krijg je een heleboel comfort en mogelijk ook een lager verbruik voor terug. Als ik zo zie heb je een open neutrale verdeler voor al je radiatoren in huis en helemaal aan het einde van je systeem je vloerverwarming.

Water zoekt de weg van de minste weerstand.. cv-tuning, cv-tuning, cv-tuning, had ik al cv-tuning gezegd? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2018 15:36 . Reden: Grapje wordt blijkbaar niet gewaardeerd. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:30
mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:02:
Water zoekt de weg van de minste weerstand.. cv-tuning, cv-tuning, cv-tuning, had ik al cv-tuning gezegd? ;)
Spam? Je had ook naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II kunnen verwijzen.

Wat een pruts-website trouwens... Ze hebben de cookie-wet niet begrepen, als ik een keer op "I accept" klik hoef je me dat niet bij elke pagina opnieuw te vragen! (waarom in het Engels trouwens op een volledig Nederlandstalige site?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Lijkt op hetzelfde vloerverwarming systeem als wat wij hebben, en ook wij hadden hetzelfde probleem.

Ons is het destijds alsvolgt uitgelegd;

De vloerverwarming verdeler laat enkel water door van de max temperatuur ingesteld met de thermostaat op de verdeler.

Als deze op 50 graden staat laat de thermostaat water door wat max 50 graden is.
Water wat dus warmer is dan 50 graden wordt tegen gehouden tot het afgekoeld is.

Als de temperatuur van het aanvoer water dus 70 graden is wordt dit niet doorgelaten tot het is afgekoeld tot 50 graden.

Om dit te verhelpen moet je de aanvoer temperatuur voor het cv water verlagen naar 50 graden, dan zal de vloer sneller opwarmen, omdat de aanvoer van het water constant is.

Nu hebben wij geen radiatoren in huis maar enkel vloer verwarming.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:38

Theo

moederbord

Je CV ketel kan max 24 kW leveren aan warmte geloof ik (zoek dit zelf even op). Je weet de flow van de pomp van je vloerverwarming (zoek dit op in de specs van de pomp), en je weet de aanvoer en retour temperaturen van je vloerverwarming (25 graden komt je vloer uit, 35 graden als alle radiatoren dicht zijn)

Reken dan uit hoeveel warmte er je vloer in gaat. 1 gram water 1 graad opwarmen kost 4.3 joules (1 joule is 1 watt voor 1 seconde, dus 3.600.000 joules is 1 kW voor een uur (ofwel 1 kWh)). Met 24 kW vermogen, en 15 graden wateropwarming zal er 24 kW je vloer ingaan wanneer je pomp zo'n 9 liter per minuut rondpompt. Dat het water dat de vloer ingaat dus geen 50+ graden is zou goed kunnen; simpelweg omdat er niet meer warmte beschikbaar is voor een delta van 10 graden. Wil je dat de vloer warmer wordt? Wacht dan een uurtje (of nog langer), op een gegeven moment zal de retourtemperatuur langzaam stijgen waardoor de aanvoer ook mee zal stijgen.

Stel je zal een zware CW5 ketel hebben hangen van 32 kW dan zal het water wat je vloer in gaat ook maar een delta hebben van 15 graden ipv 10 graden.

Volgens mij is er geen echt probleem met je vloerverwarming, behalve dat deze waterzijdig niet optimaal is ingeregeld. Maar dat een vloer niet 50 graden wordt is logisch; je hebt echt een enorme vracht vermogen nodig wil je koud water (uit je vloer) zo'n 25 graden opwarmen terwijl het met maximale snelheid rond wordt gepompt en het royaal de tijd en ruimte heeft om af te koelen (ofwel, zo'n paar duizend kilo materiaal opwarmen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
bartijn2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:56:
Om dit te verhelpen moet je de aanvoer temperatuur voor het cv water verlagen naar 50 graden, dan zal de vloer sneller opwarmen, omdat de aanvoer van het water constant is.
Het water wat je vloer in gaat is niet hetzelfde als het water wat aangevoerd wordt uit je ketel. De aanvoertemperatuur vanuit je ketel wordt niet gemeten en dus ook niet tegengehouden als deze te hoog wordt. Enkel de watertemp van het water wat door de vloer stroomt wordt gemeten. Als deze temp niet hoog genoeg is maak je het probleem alleen maar erger door de keteluitstroomtemperatuur te gaan verlagen.

De temperatuur van de retourbuis naar de ketel checken vind ik wel een goede, die bypass zou inderdaad roet in het eten kunnen gooien. (als die erop zit tenminste)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
Populair topic met vele goede adviezen, is zo goed als onmogelijk dat dit niet wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 12:50
@)()()sT er worden hier idd aardig wat goede adviezen gegeven en bij deze nog een paar.

Als je instellingen aanpast doe er één per dag maximaal het liefst per 48 uur.
Dit omdat vloerverwarming heel traag reageert.

Buiten dat je de aanvoer temperatuur vind zie ik wel op de foto dat het temperatuursverschil ongeveer 10 graden is wat betekent dat er veel afname is.

Ik zou voorstellen om met een basis instelling te beginnen:
Eerst checken of er een bypass in de CV installatie zit zit zoiets als dit
Zo ja alle radiatoren dicht draaien (deze geven voor nu alleen meer problemen/rare info dan oplossingen)
Zo nee je installateur vragen waarom niet.
Pomp op de middelste snelheid zetten.
Het minimaal een dag of 3 zo laten draaien.
Ondertussen bijhouden wat de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur doen.

In de tussentijd zou het voor ons makkelijk zijn om een tijdsindicatie te geven wanneer wat gebeurt is (komt niet op het uur aan)

Ps: tip voor de installateur als hij afstandhouders neemt voor de vv verdeler kunnen de leidingen van de verwarming netjes recht omhoog ipv beun de haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Opentherm uitzetten? Teminste toon had/heeft dat probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• )()()sT
Ik ben even voor werk weg maar kom er op terug! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
Het is koud!!!! Werkt de vloerverwarming weer??
The suspense is killing me!!

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Deze zomer is bij ons nieuwe vloerverwarming ingefreesd, als hoofdverwarming met 9 groepen voor 85m2 oppervlak (10 cm hoh). De aanvoertemperatuur kwam niet boven de 30 graden, ook niet met een hoge CV temperatuur. De oplossing kwam uit het vorige topic en zat in de pompsnelheid van de CV ketel.
  • Omdat de CV ketel vlakbij de (hoge temperatuur) vloerverwarmingsverdeler zat (welke een eigen pomp heeft) had ik de CV pomp teruggezet naar 50%, in de (foutieve) veronderstelling dat de pomp van de vloerverwarming er voor zorgt dat er voldoende CV water wordt aangezogen.
  • Pompsnelheid verhogen van de vloerverwarmingsverdeler had geen resultaat. Verhogen van de CV temperatuur leverde een graad of 2 verschil op, dus minimaal.
  • Na instellen van de CV pomp op minimaal 80% ging de temperatuur van de vloerverwarming meteen flink omhoog.
  • Beste instelling bleek: CV pomp op 100%, pomp vloerverwarmingsverdeler zo laag mogelijk (op 1). Delta T vloerverwarming is nu 10 graden (aanvoer 40, retour 30 graden).
  • De vloer en het huis worden nu goed warm. En dat bij een CV ketel temperatuur van 45(!) graden (ik wil t.z.t. naar een warmtepomp).
Uitgaande van afgiftetabellen (te vinden op internet, zie vorig topic) vraagt ons vloeroppervlak maximaal 9kW CV vermogen. Oftewel aan het vermogen van de CV ketel zal het niet snel liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door lbreman op 23-11-2018 12:56 ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
@)()()sT
Sowieso is een combinatie van vvw met radiatoren een moeilijke zaak.
Ik zou die radiatoren nu gewoon dicht draaien, en de vvw gewoon een dag of 3 aanlaten zonder 's nachts te laten afkoelen, dat doe je met vvw normaal niet.
Je moet 9cm beton opwarmen, dat is een heel pak, dus dat duurt een hele tijd.
Normaal zou je met watertemperaturen van 25-30 graden meer dan voldoende moeten hebben om de boel continu warm te houden zonder radiatoren.

En als dat niet lukt, dan moet je maar eens een pro laten komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:48
lbreman schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:46:
  • ..
  • De vloer en het huis worden nu goed warm. En dat bij een CV ketel temperatuur van 45(!) graden (ik wil t.z.t. naar een warmtepomp).
Volgens mij heb je de daadwerkelijke oorzaak nog niet aangepakt: met zulke lage temperaturen heb je een LTV verdeler nodig, waarbij je de mengverhouding van het retourwater kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:05

BCC

Met hierboven - Een gewone verdeler wil graag water van 60+ graden. Ik heb net mijn ketel omhooggezeten van 45 naar 65 omdat de verdeler het huis echt niet warm kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 23-11-2018 15:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gaat hier prima met een HT-verdeler met vloerverwarming + 1 radiator. Ketel op 40 graden. Deze week meerdere dagen dat de thermostaat nauwelijks meer dan 35 graden vroeg. Nagenoeg de hele dag in low-load.

Nachtverlaging 18,5 van 22:00 tot 07:00, overdag 19,5 en 's avonds 20,5.

En niet onbelangrijk: Het is comfortabel warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
Wij hebben een Intergas ketel met eigen modulerende pomp. In de winter is de aanvoer temperatuur ingesteld op 45. De retour wordt dan nooit meer dan 30. Op het moment dat deze temperatuur bereikt is gaat de pomp ook langzamer draaien. In de herfst staat de aanvoer op 40 en de retour is dan 27 a 28. Maar dat komt dan ook misschien omdat mijn pomp niet langzamer kan dan.

Het lijkt er bij mij dus op dat een deltaT van 15 normaal is.

• )()()sT
Het is inmiddels een hele poos geleden maar de oplossing bleek toch in de andere hoek te zitten.
Naast het feit dat ik gezien de grootte van het huis (vrijstaand, 4 lagen) de ketel erg aan de magere kant bleef vinden merkte ik ook dat de retourleiding terug naar boven ook koud bleef.

Vermoeden rees dus dat er een verstoppig zat in de pijperij. In de kerstvakantie al eens gepoogd met een rioolveer de buis naar boven 'door te prikken' en gezien de hoeveelheid rommel die eruit kwam was er hoop dat dit verbetering zou opleveren. Helaas bleek dit niet echt het geval.
Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en vorige week een grotere ketel (42kW) gehangen en de complete leidingwerken van en naar beneden vernieuwd.
Het was schrikbarend te zien hoe dicht de retourbuis zat! Compleet dichtgekoekt met harde rotzooi (zal ff fotootje uploaden).

Resultaat: perfect!
De radiatoren beneden (die er eigenlijk als extra hangen) worden alle gloeiend heet en het water in de aanvoerkoker van de verdeler is binnen een paar minuten op de ingestelde 40 graden.
Je merkt nu ook dat -als de ketel op een laag pitje draait met bv. 40/45 graden aanvoertemp)- het water de vloer in ook gewoon 35 graden wordt.

Het heeft wat gekost, maar het probleem is opgelost.
Enige bijkomende is dat ik in de toekomst een oplossing moet regelen dat de bovenverdiepingen (met gewoon radiatoren) apart geregeld kunnen worden. Nu merk je met de vv. beneden de zaak boven langdurig koud is.

[ Voor 4% gewijzigd door )()()sT op 14-02-2019 08:08 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed om te horen dat het is opgelost, maar denk dat je in dit geval misschien wel een te groot ketel vermogen hebt aangeschaft. Cw6 ketel?

Zoals eerder aangegeven hier, voor verwarming heb je normaal gesproken aan 5-10kw meer dan voldoende. Risico bij een te grote ketel is dat het minimale vermogen zo hoog is dat er niet ver genoeg terug gemoduleerd kan worden en de ketel gaat pendelen.

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2019 08:42 ]

• )()()sT
Nou, ik heb een huis met een binnenmaatse inhoud van ca. 550/600m3 en ook gezocht naar een ketel die goed op een lagere pit kan draaien.
Uiteindelijk gekozen voor de Intergas hre 36/48 ;-)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

)()()sT schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:44:
Nou, ik heb een huis met een binnenmaatse inhoud van ca. 550/600m3 en ook gezocht naar een ketel die goed op een lagere pit kan draaien.
Uiteindelijk gekozen voor de Intergas hre 36/48 ;-)
Nogmaals; die ketel is echt ruim overbemeten als het op je verwarming aankomt.
Het ding moduleert niet verder terug dan 7,8Kw als ik het goed zie.
Das leuk als het echt koud is, maar ik voorzie toch een pendelende ketel op de minder extreme dagen.

Overigens; ik snap echt niet wat die aanvoer en retourtemperatuur thermometers op die robot verdelers doen.
De meters staan bij mij twee graden uit elkaar, maar ik voel toch duidelijk een verschil van >10 graden op de buizen zelf. :?
Pagina: 1