Goedemiddag! 
Ik zit er over na te denken om een keer een AIO waterkoelset aan te schaffen. Daar heb ik een aantal vragen over. Hieronder zet ik de specs van mijn game-pc nu neer. De CPU heb ik op alle cores overgeklokt naar 3.8GHz op 1,3Volt. Ik wilde dat de CPU zo goed mogelijk gekoeld word. Nu word het buiten kouder, maar als het buiten warm is (of in de woning door kachel) dan kan het nogal erg warm tot bijna benauwd op mijn kamer worden. Qua overklokken is dat nu, misschien later iets hoger. Vandaar ook waterkoeling.
Al meerdere keren heb ik het opgezocht via Google en Youtube, maar het is toch niet duidelijk genoeg.
De specs van mijn game-pc:
Ryzen 5 2600
Cooler Master H412R
Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0)
Adata XPG Gammix AX4U300038G16-DBG (2x 8GB 3000MHz DDR4)
Seasonic Focus Gold 550W
Mocht het nodig zijn, ook deze specs (overige):
Sharkoon VS7 Window behuizing. (plek voor 120mm, 240mm radiator). Met 3 case fans geleverd.
Inno3D GeForce GTX 1070 X2 V4
Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition (2x casefan)
Totaal 5 casefans met Scythe Kaze Q Black fan controller
Samsung 500GB 860 EVO M.2 SSD
WD Blue 2TB
Mijn vragen: Graag even beantwoorden
Ik zal het beter uitleggen, maar de keuze blijft later alsnog van mij wat ik doe. Het telt namelijk mee voor een ja of nee voor mezelf voor later.
Het hangt erg af van al die vragen of ik waterkoeling wilt.
Wil je all deze vragen niet beantwoorden? Prima, maar verwacht dan geen antwoord. Ik probeer erg duidelijk te zijn, daarom deze vragen.. Deze hele topic die ik gemaakt heb, gaat over deze vragen hieronder. Wat later mee teld voor een keuze die ik zelf maak. Het zijn serieuze vragen en ervaringen.
- Welke waterkoeling? Mijn budget zal zeer waarschijnlijk onder de €100 zijn
- 120mm radiator? 240mm radiator?
- Hoe zit het met eventuele lekkages? Wil niet dat ik dadelijk mijn game-pc kan weg gooien.
- Extra info die ik moet weten? Heb nooit waterkoeling gehad, althans 1x kort eerder jaren terug.
- Genoeg verschil met de luchtkoeler hierboven?
- Maakt de temperatuur in mijn kamer veel uit? Bedoel zoals hierboven beschreven qua warmte?
- De Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB (en 240L) schijnen populair/goed te zijn?
Gewoon een voorbeeld, meer niet:
Waarom ik misschien een AIO waterkoelset wilt?
Waarom bestaan AIO koelers? Waarom wilt iemand liever een Apple dan een Samsung? Misschien een voorkeur? Iets anders willen proberen? Omdat het kan? Beter? Meer of minder geluid?
Ik weet dat een set meer geluid kan maken, vind ik niet erg.
Hopelijk heb ik genoeg info gegeven.
Ik zit er over na te denken om een keer een AIO waterkoelset aan te schaffen. Daar heb ik een aantal vragen over. Hieronder zet ik de specs van mijn game-pc nu neer. De CPU heb ik op alle cores overgeklokt naar 3.8GHz op 1,3Volt. Ik wilde dat de CPU zo goed mogelijk gekoeld word. Nu word het buiten kouder, maar als het buiten warm is (of in de woning door kachel) dan kan het nogal erg warm tot bijna benauwd op mijn kamer worden. Qua overklokken is dat nu, misschien later iets hoger. Vandaar ook waterkoeling.
Al meerdere keren heb ik het opgezocht via Google en Youtube, maar het is toch niet duidelijk genoeg.

De specs van mijn game-pc:
Ryzen 5 2600
Cooler Master H412R
Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0)
Adata XPG Gammix AX4U300038G16-DBG (2x 8GB 3000MHz DDR4)
Seasonic Focus Gold 550W
Mocht het nodig zijn, ook deze specs (overige):
Sharkoon VS7 Window behuizing. (plek voor 120mm, 240mm radiator). Met 3 case fans geleverd.
Inno3D GeForce GTX 1070 X2 V4
Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition (2x casefan)
Totaal 5 casefans met Scythe Kaze Q Black fan controller
Samsung 500GB 860 EVO M.2 SSD
WD Blue 2TB
Mijn vragen: Graag even beantwoorden
Ik zal het beter uitleggen, maar de keuze blijft later alsnog van mij wat ik doe. Het telt namelijk mee voor een ja of nee voor mezelf voor later.
Het hangt erg af van al die vragen of ik waterkoeling wilt.
Wil je all deze vragen niet beantwoorden? Prima, maar verwacht dan geen antwoord. Ik probeer erg duidelijk te zijn, daarom deze vragen.. Deze hele topic die ik gemaakt heb, gaat over deze vragen hieronder. Wat later mee teld voor een keuze die ik zelf maak. Het zijn serieuze vragen en ervaringen.
- Welke waterkoeling? Mijn budget zal zeer waarschijnlijk onder de €100 zijn
- 120mm radiator? 240mm radiator?
- Hoe zit het met eventuele lekkages? Wil niet dat ik dadelijk mijn game-pc kan weg gooien.
- Extra info die ik moet weten? Heb nooit waterkoeling gehad, althans 1x kort eerder jaren terug.
- Genoeg verschil met de luchtkoeler hierboven?
- Maakt de temperatuur in mijn kamer veel uit? Bedoel zoals hierboven beschreven qua warmte?
- De Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB (en 240L) schijnen populair/goed te zijn?
Gewoon een voorbeeld, meer niet:
Waarom ik misschien een AIO waterkoelset wilt?
Waarom bestaan AIO koelers? Waarom wilt iemand liever een Apple dan een Samsung? Misschien een voorkeur? Iets anders willen proberen? Omdat het kan? Beter? Meer of minder geluid?
Ik weet dat een set meer geluid kan maken, vind ik niet erg.
Hopelijk heb ik genoeg info gegeven.
[ Voor 20% gewijzigd door johan501 op 21-10-2018 16:59 ]