Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Temperatuur i5 8600k op 5Ghz

Pagina: 1
Acties:

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Nu online
Goedendag,

zoals de titel omschrijft heb ik vragen over mijn i5 8600k ik heb hem nu op 5 Ghz draaien en alles lijkt goed behalve de temperatuur die word bij stresstest max 98C en in game <60C
ik heb geprobeerd de voltage offset te verlagen om zo de temperatuur wat te laten zakken maar die staat nu op + 0.050V wat mij niet onwijs veel lijkt

hier de setting die ik nu heb veranderd
Core 50
Cpu load-line calibration level 1
Cpu current capability 140%
Long duration power limit 120
Short duration power limit 150
Cpu core/cache Voltage /offset +0.050

nu is mijn vraag heb ik nog bepaalde instellingen op een te hoge waarde? bij de load line stond dat hogere 'levels" ook meer warmte ontwikkelen. of is mijn Corsair H45 niet voldoende om de cpu nu te koelen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 300,75€ 300,75
1Asus PRIME Z370-P€ 111,-€ 111,-
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 709,-€ 709,-
1Seagate Barracuda, 3TB€ 84,91€ 84,91
1Corsair Carbide SPEC-04 Zwart/Grijs€ 46,99€ 46,99
1Corsair Hydro H45€ 46,99€ 46,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,95€ 138,95
1Corsair RM650x (2018)€ 95,90€ 95,90
1Intel Optane 32GB€ 53,95€ 53,95
1Samsung 970 Evo 250GB€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.665,34

Steam: Deathscythe

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Ik ken de koeler verder niet, weet alleen dat de NZXT Kraken X31 goed koelt op i7-87700k

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 19-10-2018 21:46]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-06 19:11
Wat is je Vcore ?

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

• Evert134
  • Nu online
@5erveD

1.344V tijdens ITB

https://tweakers.net/ext/f/OFKXuAUUOlla5iS0OwHy6NWH/thumb.png

• 5erveD
Dus met offset zit je op 1,4v ?

• Evert134
  • Nu online
het is 1.344 onder load dus ik ga ervan uit dat dit incl offset is

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Let wel, je hebt een erg kleine waterkoeler... Die is voor MAX 95W TDP. En laat nou net je CPU ook 95W TDP zijn en er allerlei inefficiënties in het systeem zitten. (Intels IHS koelpasta, je eigen pasta, etc)

Als je deze chip op 1.40v draait, zit je aan de 155W gemiddeld. Ik geloof dat de 95W op de 8600 / 8700K namelijk bij 1.240v ligt.

Met andere woorden, je gaat deze chip zo nooit op de 5Ghz krijgen. Sterker nog, ik kreeg een 8700K met een Dark Rock Pro 3 koeler, die "tot 250W TDP" is ook niet met nette temperaturen naar de 5+ Ghz.

Hoe dan ook, ik zou direct stoppen met deze pogingen, want hij gaat eraan als hij 100C wordt. Als je em echt al 98C hebt laten worden, kan het zijn dat je em zo ver degradeerd at de chip steeds meer defecten krijgt en dus steeds meer power nodig heeft om nog aan hoge clocks te komen.

De consensus is dat je deze chips voor de duurzaamheid onder de 85C moet houden en ze eigenlijk nooit over de 95C heen moet jagen. Temperaturen boven de 75C zijn wel vrij normaal. Als ik b.v. kijk naar de 7700K naast me hier, die schiet ook naar de 65C als ik alleen maar wat software installeer. Aan de andere kant, hij wordt nu na een delid niet meer 87C bij milde stresstests op 5Ghz.

TL;DR: Nee, een H45 is niet voldoende om deze chip te overclocken. Wat je wel kunt doen tot je iets beter kan bemachtigen, is het voltage op 1.225~1.240v vast zetten, de LLC niet te gek hoog gooien en kijken hoe ver je dan komt. Probeer em in stress tests van ~30 min op 85C te houden, niet te gek ver daarboven. Boven de 95C (langdurig) ben je em gewoon aan 't vermoorden.

Kijk naar AIO water koelers die 150-160W aan kunnen, dus 240 of 280 uitgevoerde modellen. Als je daar geen plaats voor hebt ben je vaak met premium airkoelers als een Noctua D14 beter af dan met kleine water setjes.

• Evert134
  • Nu online
@djunicron

bedankt voor de reactie ik had mijn twijfels bij de koeler omdat de temperaturen erg snel op en neer schoten. maar het wattage staat er dus gewoon bij :F
ik heb hem eerst weer naar standaard gezet en zal even om een andere koelset ik denk nog wel een aio om het systeem wat stiller te krijgen.

edit:

ik kan het wattage niet bij de koeler vinden en ook niet op de site van de fabrikant. is hier een andere site voor?
ik twijfel tussen deze 2 ik weet dus alleen niet of deze voldoende kunnen koelen(al ga ik er wel van uit)

https://tweakers.net/pric...52-(met-am4-support).html
https://tweakers.net/pric...-h100i-pro-rgb-240mm.html

[Voor 39% gewijzigd door Evert134 op 20-10-2018 09:03]

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Evert134 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:43:
@djunicron

bedankt voor de reactie ik had mijn twijfels bij de koeler omdat de temperaturen erg snel op en neer schoten. maar het wattage staat er dus gewoon bij :F
ik heb hem eerst weer naar standaard gezet en zal even om een andere koelset ik denk nog wel een aio om het systeem wat stiller te krijgen.

edit:

ik kan het wattage niet bij de koeler vinden en ook niet op de site van de fabrikant. is hier een andere site voor?
ik twijfel tussen deze 2 ik weet dus alleen niet of deze voldoende kunnen koelen(al ga ik er wel van uit)

https://tweakers.net/pric...52-(met-am4-support).html
https://tweakers.net/pric...-h100i-pro-rgb-240mm.html
Dit zijn allebei veelvoorkomende setjes voor dit soort chips. Let wel, de fans die je bij Corsair erbij krijgt, kunnen potentieel HEEL luid spinnen, omdat ze bijzonder hoge toeren kunnen draaien.

De X52 is prettig stil. En veel mensen vinden em mooier. Maar lees er vooral even wat reviews op na, wellicht dat je toch bij andere uit komt. Goed meten in je case daarnaast, in reviews kan je vast de maten wel vinden. Zo heb ik eerder een H110 nét niet kunnen plaatsen, etc etc.

• Evert134
  • Nu online
persoonlijk vind ik de x52 er ook wat beter uitzien en de H45 van corsair die ik nu heb kan ook behoorlijk kabaal maken. maar ik zal wel even kijken wat er tegen die tijd in V&A staat voor nu heb ik de cpu op 4.6Ghz draaien rond de 70C.
ik had ook gekeken voor de x62 maar deze heeft ook direct een langere radiator en dan past het inderdaad straks weer niet.

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Een dark rock pro 4, is lucht koeling maar ,zal ook volstaan,die is niets minder qua koeling als die x52,of je moet perse dus vloeistof koeling willen.

En is goedkoper,plus geen kans op lekkages,kapotte pompen ect.
Ik heb zelf een vergelijkbare Noctua koeler en die weet mijn 8700k processor prima koelt te houden

• Evert134
  • Nu online
@freaky35
het ging mij meer om een stiller systeem te krijgen en nu ik dus ook ga overclocken ook een goede koeling. voor zover ik heb gelezen zijn aio waterkoelers over het algemeen wat stiller dan luchtkoelers.

• freaky35
En juist lucht koeler zijn stil,stiller vaak als waterkoeling.

Je hebt te maken met dat vloeistof koelers fans hebben maar ook de pomp wil soms wel lawaai maken.
En de Dark rock pro 4 heeft hele stille fans,die ga je niet horen :).

Zie deze review maar bv:

https://nl.hardware.info/...-review-go-pro-or-go-home

[Voor 136% gewijzigd door freaky35 op 20-10-2018 19:18]

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Delidden en goede pasta erin.

We salute the rank, not the man.

• 5erveD
Evert134 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:35:
@freaky35
het ging mij meer om een stiller systeem te krijgen en nu ik dus ook ga overclocken ook een goede koeling. voor zover ik heb gelezen zijn aio waterkoelers over het algemeen wat stiller dan luchtkoelers.
Een (geschikte) luchtkoeler van Noctua is op zijn minst gelijkwaardig dan wel beter dan de meeste AIO setjes die op de markt zijn. Ook zijn ze stil.

Ik heb liever een Noctua koeler dan een AIO. Er kan ook weinig stuk aan gaan. Bij een AIO zal de pomp het redelijk snel begeven, ook de betere merken. Ik spreek uit ervaring.

• Evert134
  • Nu online
ik weet niet of ik een nieuw topic hiervoor moet maken of niet maar ik heb na wat twijfelen toch een kraken x52 gemonteerd. en de temperaturen komen met IntelBurnTest toch nog redelijk hoog maar als ik het vergelijk met andere stress test software lijkt het wel goed.

is intelburntest wel een reële test? de naam geeft opzich al aan dat het niet zo is.

dit zijn mijn huidige settings
Core 51
Cpu core/cache Voltage /offset +0.040 (1.36V)

hier heb ik alle test gedaan achter elkaar aan met de volgorde:
Intelburntest, Aida64, Heavyload, Cinebench

https://tweakers.net/ext/f/sWUBQN0boaQYs3Gqo4UsCguk/thumb.png

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-06 16:23

millman

6708Mhz @ -185c

5erveD schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Een (geschikte) luchtkoeler van Noctua is op zijn minst gelijkwaardig dan wel beter dan de meeste AIO setjes die op de markt zijn. Ook zijn ze stil.

Ik heb liever een Noctua koeler dan een AIO. Er kan ook weinig stuk aan gaan. Bij een AIO zal KAN de pomp het redelijk snel begeven, ook de betere merken. Ik spreek uit ervaring.
Beetje nuances inbrengen hoor :) Draai al een jaar of 6 met een H80, de pomp is prima.

[Voor 5% gewijzigd door millman op 29-10-2018 12:55]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Evert134 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:18:
ik weet niet of ik een nieuw topic hiervoor moet maken of niet maar ik heb na wat twijfelen toch een kraken x52 gemonteerd. en de temperaturen komen met IntelBurnTest toch nog redelijk hoog maar als ik het vergelijk met andere stress test software lijkt het wel goed.

is intelburntest wel een reële test? de naam geeft opzich al aan dat het niet zo is.

dit zijn mijn huidige settings
Core 51
Cpu core/cache Voltage /offset +0.040 (1.36V)

hier heb ik alle test gedaan achter elkaar aan met de volgorde:
Intelburntest, Aida64, Heavyload, Cinebench

[Afbeelding]
Een stresstest is 8u Prime 95, wat jij doet is 'even kijken hoe warm t wordt". Stabiliteit kan je niet testen in 2 minuten

• Evert134
  • Nu online
@millman
ik heb prime 95 ook gehad maar dit bleef later nog altijd in de achtergrond werken vandaar dat ik andere heb geprobeerd.

ik wil het systeem nog meerdere uren testen maar ik vroeg me af welke stress test nu goed is hiervoor aangezien er redelijk veel verschil in zit.

en moet ik mijn oc nog aanpassen omdat de cpu tijdens Intelburntest tegen de 90C word. of zijn dit geen reële omstandigheden?

• 5erveD
millman schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Beetje nuances inbrengen hoor :) Draai al een jaar of 6 met een H80, de pomp is prima.
Hahaha!
Doe je goed.
Beetje nuance is nooit verkeerd. :)

• freaky35
Test met verschillende programma’s zoals

Real Bench
Prime95
Intel burn test

Voor geheugen om een geheugen oveclock te testen: HCI memtest.

[Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 29-10-2018 14:16]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ha Evert,

90c is warm, maar niet TE warm voor een stresstest als IBT/P95//LinPack/OCCT. Een stresstest doe je om het zwaarste scenario denkbaar voor je hele PC te testen, het is niet raar dat daar 90c van komt, zeker als je geen delid hebt gedaan. Als je ingame niet boven de 60c uitkomt is dat toch meer dan prima ;)

Ik verklaar een OC vaak pas stabiel na 12+u p95 small FFT's, maar minimaal 8uur of 5 uur LinX. Daar valt over te discussieren, maar in ieder geval kan een systeem wat niet stabiel is binnen 3 uur, ook binnen 5 minuten falen. (afhankelijk van de load).

Een voorbeeld van een goed geteste OC:

[Voor 42% gewijzigd door millman op 29-10-2018 14:22]

• Evert134
  • Nu online
ik heb nu ook met prime 95 bezig geweest op small FFT's. en hij draait nu zon 20min en dan houd core 6 op en heel soms core 4.

ook fluctueert de stroom erg (tussen de 120W en 165W)ik las dat de z370-p niet een goed moederbord is voor overclocken zou ik hierdoor problemen kunnen krijgen met stroomtoevoer?

voor zover ik had gelezen moeten deze CPU's vrij makkelijk naar 5 Ghz kunnen en in mijn bios is een setting dat hij automatisch naar 5 Ghz word gezet maar dan wel op 1.45V vcore en dat is toch weer wat té.

misschien dat ik eerst mijn cpu ga of laat delidden en dan weer kijken als het wat stabieler blijft op lagere temperaturen.

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-05 15:16
@ Evert

Met Small FFT test je alleen je CPU op de core, niet je cache mem en RAM mem. Met Small FFT bepaal je grofweg hoeveel V core je CPU nodig heeft. Meestal is een test van 40 / 60 minuten daarvoor wel genoeg.
Kom je door die 40/ 60 minuten Small FFT kan je overgaan op een blend test om je RAM mem en cache mem te testen.
Blend test doe je tussen de 8 en 12 uur dan heeft je CPU en mem alle grote en klein FFT's doorlopen. Juist de overgang van grote FFT naar kleine FFT brengt instabiliteit goed naar voren.
Er is veel discussie geweest op het forum, over wel of niet testen dat laat ik aan anderen over, voor mij is dit the way to go
Succes

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@undeepdiver Oude school = oude school ;) Zo hebben we t nu eenmaal geleerd :D

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Stresstesten is altijd leuk maar als je CPU tijdens jouw normale werkzaamheden onder de 60 graden blijft is er niks aan de hand.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Stresstesten is niet 'leuk', maar in mijn ogen noodzakelijk voor een goede OC. Als je af en toe een BSOD krijgt is het fijn te weten of het de core is, of memorycontroller, of je cache geheugen. Je kan alleen door goed testen pinpointen waar stabiliteit mist. Als je core nog 'net niet' stabiel is en je gaat al met geheugen aan de slag dan weet je uiteindelijk nog niets.

Small FFT voor het testen van alleen de core, valt daar 1 of 2 cores uit -> vCore omhoog tot stabiel voor minimaal een uur. Haal je je einddoel (bij jou 5Ghz, maar of dat haalbaar is, is een 2e), dan blend voor minimaal 8uur. temps onder de 90c houden. In gamen kom je dan niet hoger dan 60c, wat meer dan prima is.

• undeepdiver
Gelukkig is Millman blij ermee, meestal moet je voor straf 8 uur thee drinken en 24 uur oude verhalen voor je geheugen luisteren....

:-) oude krijger.

[Voor 4% gewijzigd door undeepdiver op 31-10-2018 01:33]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

*denkt met weemoed aan 1366 terug... Nog verhalen voor rond het digitale kampvuur iemand? :D

• Evert134
  • Nu online
super badankt voor de reacties!. ik heb nu alleen een XMP profiel verder niet met geheugen bezig geweest en hij lijkt nu stabiel op 5 Ghz na 1 uur in prime 95. ik zal nog even doorgaan met mijn Vcore omlaag halen en een uur testen en dan zet ik hem vanmiddag aan als ik naar mijn werk ga dan mag hij zon 9,5 uur zijn best doen. dan ga ik na het delidden misschien nog weer kijken. temperatuur zit nu ronde de 85C en pieken nar 92C

• undeepdiver
@ Evert

XMP profiel is een mem overklok, om je core te testen moet je mem op stock staan onthoud dat alles boven 1333 MHz een overklok is.
Is je core stabiel dan kan je los gaan op je mem, mem contoler en je Cache geheugen...

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-06 19:13
undeepdiver schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:13:
@ Evert

XMP profiel is een mem overklok, om je core te testen moet je mem op stock staan onthoud dat alles boven 1333 MHz een overklok is.
Is je core stabiel dan kan je los gaan op je mem, mem contoler en je Cache geheugen...
is mem controller en cache niet een en hetzelfde ding?
cache is trouwens vrij nutteloos ik zie het gerschil nieteens terug in superpi waar zelfs een kleine 10trfc gelijk zichbaar is, zal vast aan mij liggen :+

• undeepdiver
Hey maks

Cache is intern in de CPU en zet klaar wat je RAM moet verwerken. Waar het mij omgaat is dat TS begrijpt dat je eerst je cpu moet isoleren van ram, cache, PCI-e freqentie etc en dat doe je met small FFT.
Daarna kan je de rest van je systeem tunen.

• Evert134
  • Nu online
Ik had inderdaad eerst de cpu gedaan alleen de temperatuur ging al snel in de 90C. ik heb gister mijn delid set binnen gekregen en de cpu draaid nu om max 73C met small fft dus ik zal nu nog weer even kijken hoe ver ik kan gaan. Cpu eerst dan ram natuurlijk :)

• undeepdiver
En...?ben benieuwd..?

• Evert134
  • Nu online
@undeepdiver

ik heb geen cores die uitvallen maar wel erg veel schommeling in de stroom en core frequentie.
ook moet ik mijn merk ik dat ik niet veel stabieler word van meer Vcore maar wel van een hogere LLC. Ik had een ander topic geopend omdat ik voor zover ik op internet kon vinden een vrij ondermaats moederbord heb qua stroomtoevoer. en ik dacht dat een los topic wat overzichtelijker was

Mobo topic

• undeepdiver
Zet wat extra koeling op je VRM's zal vast helpen.

• Evert134
  • Nu online
ik heb opzicht een redelijke luchtstroom met 3 fans die in blazen en 3 uit maar ik heb ook geen fan aansluitingen meer over haha. er zitten maar 2 op en daar komen mijn 6 fans allemaal op.

ook zie ik met hwmonitor geen hoge temperaturen. of de VRM's moeten er niet tussen staan er staan namelijk geen namen bij de temperatuur sensoren van de moederbord.

• undeepdiver
Maak eens wat screenshots Met Hw 64 open dan kunnen we meekijken. Nu is het een beetje warrig,

• Evert134
  • Nu online
ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te laten zien eerst gaat het wel goed. ik denk tot dat de VRM op temperatuur komt en vervolgens gaat alles wat op en neer maar de Vcore blijft wel gelijk.

https://tweakers.net/ext/f/nthUwXYU8wg9FaixEMbP8fdf/thumb.png

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Er is ergens een functie in je bios die de 'board power' van het moederbord limiteert. Vaak in ampère soms in watt, maar die moet op maximaal staan (hoogste waarde).

• Evert134
  • Nu online
Volgens mij is dat long duration power limit en short duration power limit die staan op max

• undeepdiver
Evert134 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:12:
Volgens mij is dat long duration power limit en short duration power limit die staan op max
En Evert al wat succes geboekt?

• Evert134
  • Nu online
@undeepdiver

ja ik ben redelijk druk ermee bezig geweest maar nu is het goed en hij heeft een Prime 95 blend test overleeft
https://tweakers.net/ext/f/tLA9uVTbqp1vchsNFLr0mI9I/thumb.png

zit wel verschil in hoeveel test alle cores hebben gedaan maar ik denk dat dit niet uitmaakt?
core 6 heeft de minste maar dit is ook altijd de core die het eerste uitviel als het niet stabiel was.

https://tweakers.net/ext/f/7CU7YkqmzIz48vIj1KN3hjLj/thumb.png

in 10 uur tijd niet boven de 80C uitgekomen en niet meer dan 6 Mhz gezakt in zijn frequentie
dit is ook al met de geheugen OC erbij dus ik ben dik tevreden.

Voor mijn probleem ben ik met wat proberen erachter gekomen dat met een (te) hoog LLC level ik de frequentie schommelingen kreeg. alleen met een lager LLC level was ik niet stabiel ook niet als ik mijn Vcore omhoog gooide.

dus heb ik eerst een nieuw moederbord gekocht de Asrock Z370 K6. maar na montage direct problemen met opstarten hij bleef hangen op post code 04 en 97. dus ik alles updaten aan drivers en bios ect.(bios updaten is trouwens ook een drama bij dit moederbord moest via deze fix).en hierna nog niet goed dus mocht ik hem omwisselen en heb ik een Asus Prime-A gekocht omdat ik opzich ook dik tevreden was over Asus Prime-P.

hierna was alles goed geen problemen meer alleen met een te hoge LLC kreeg ik weer schommelingen maar ik draai nu op LLC Level 5(kan tot 7 bij Asus) en Vcore 1.36V en mijn 3000Mhz geheugen set staat nu op 3300Mhz dus daar heb ik toch ook weer 10% winst op mogen krijgen.

ik ben nu helemaal klaar met mijn pc upgrades en kan weer met een gerust hart Town of Salem spelen :P
iedereen bedankt voor de hulp! dit topic is alle kanten wat opgegaan maar het is goed gekomen

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True