Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw systeem (AMD Ryzen 1700x) advies componenten gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yi-Long
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09-11-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Graphic Design (2D, 3D), 1080p gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik geloof dat het uiteindelijk rond de 1500 ofzo gaat kosten, maar heb de duurste componenten al, dus is ook niet zo heel belangrijk momenteel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja.
- Nividia MSI GTX970 grafische kaart
- Ryzen 1700x processor
- Gygabyte 470 Auro moederbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Een mooie ruime kast. Voeding. Koeling. SSD. HDD. 16-32 GB RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur ging oorspronkelijk uit naar BeQuiet (601, 801) en Fractal Design (R6), want mooie strakke kasten, maar sta open voor andere merken, vooral omdat de kasten van BQ en FD die ik op het oog heb/had zo hun eigen minpuntjes hebben. Qua HDDs en SSDs en de andere componenten geen speciale voorkeur. Gewoon een goede prijs/kwaliteit verhouding en betrouwbare reputatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Dit is mijn eerste zelf-bouw, en wil graag dat het jaren meegaat, dus voorkeur gaat uit naar een kast die ruim en groot is, en makkelijk is qua kabel-management enzo. Ik wil liever niet gefrustreerd moeten pielen, trekken, drukken, etc etc om dingen passend te krijgen. Ik ben een echte leek op dit gebied, dus ik maak me daar een beetje zorgen over.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik kom er persoonlijk gewoon echt niet uit. Ik zit me scheel te zoeken en vergelijken op voornamelijk het vinden van een geschikte kast. Ik wil het liefst gewoon een ruime kast, die strak en sierlijk is, hoeft eigenlijk geen window, geen (of subtiel) RGB, maar wel makkelijk is qua inbouw, ruimte voor uitbreidingen, een sterke voorkeur voor 5,25 docks aan de voorkant voor een optische drive (regio-vrije bluray-speler).

Had ook het liefst een kast die NIET zwart is, dus wit, zilver/ metallic, whatever, maar die keuzes zijn sowieso nogal beperkt, dus die 'voorkeur' laat ik maar varen. De eerder genoemde BeQuiet en Fractal Design kasten zijn trouwens ook best mooi in het zwart, dus als het er niet te cheap en plastic uitziet, dan is het allemaal prima.

Wat betreft de andere componenten: Geen idee, maar de HDD en SSD zijn ook niet de zaken waar ik echt op vastloop, dus daar maak ik me niet zo druk over. Ik ga qua HDD waarschijnlijk voor 8-10GB, en maybe een 2de HDD als back-up (zelfde grootte). SSD zal waarschijnlijk een 500GB worden. Geen voorkeur qua merk.

Koeling en voeding heb ik dan weer minder verstand van. Geen idee hoeveel dit systeem straks op gaat slokken en dus nodig heeft. Zoals gezegd, een Nvidia 970 grafische kaart, 1080p gaming en 2D/3D graphic design. Het liefst zo stil en koel en zuinig mogelijk uiteraard, maar het lijkt me dat iedereen die wensen heeft.

Hulp, vooral wat betreft de kast, zou echt zeer op prijs gesteld worden.

Alle reacties

• wildfire753159
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 26-03-2020
Zover ik weet is 32GB geheugen het beste voor 3d graphic design aangezien het af en toe boven de 16GB uit kan komen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Voor opslag: hoezo een 8-10gb HDD? naast dat is deze 500GB SSD een goede keuze: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Voeding: Ligt er precies aan welke gtx 970 dat is, sommige verbruiken veel meer dan anderen. maar een 550W voeding is zat: pricewatch: Cooler Master V Series V550

Behuizing: Ligt grotendeels aan je eigen voorkeur, allebei de cases die jij hebt staan zijn goede cases. (al ga ik persoonlijk liever voor en stukje goedkopere behuizingen)

• Yi-Long
Dank je wel voor je reply :)

Qua geheugen zit ik idd te kijken naar 32GB, maar vanwege de prijzen (inmiddels gelukkig dalende) hield ik nog even een slag om de arm wat betreft mogelijk eerst 16, en dan over een poosje 16 extra erbij stoppen.

Qua 3D is het sowieso vooral in het begin toch nog vooral leren. Ik ben 2D vormgever (InDesign, Illustrator, Photoshop, etc), maar wil met de nieuwe PC dus meer met 3D (en web-design) gaan doen.

8-10TB HDD is gewoon om er zeker van te zijn dat ik niet binnen 2-3 jaar alweer moet uitbreiden, of weer externe schijven enzo moet kopen. Met mijn huidige PC (2TB) was dat regelmatig nodig, en ik wil de nieuwe PC gewoon zo lang mogelijk kunnen gebruiken straks zonder er verder veel aan te moeten doen qua upgrades/uitbreidingen. Qua prijzen voor grote HDD's valt het tegenwoordig ook allemaal mee, dus dan zet ik liever nu even hoog in.

Voeding: De grafische kaart is een Nvidia970GTX Gaming (ofzo) van MSI. Ik zit liever iets aan de veilige kant, dus dat ik teveel power heb in mijn voeding, dan te weinig. Zat zelf aan 700-800 te denken, maar maybe is dat idd dus overkill. Past de voeding zich niet automatisch aan naar wat het op dat moment nodig heeft? Dus als het maar 450 nodig heeft op rustige momenten, dan komt het daar niet boven? Vergeef me als dat een domme vraag is.

Wat betreft de behuizing, ik denk dat het de 801 gaat worden. Vind hem iets mooier dan de Fractal Design R6, maar heeft helaas geen ruimte voor een Optical Drive. Ik overweeg ook sinds gisteravond laat de Phanteks Enthoo Evolv X, want goede reviews en een aantal moderne aansluitingen maar die heeft aan beide kanten windows, waar ik niet echt van hou, dus ik denk dat die weer van het wensenlijstje verdwijnt.

Qua budget voor de kast heb ik een beetje een (ruime) 150 euro gerekend, waarmee ik wel graag een moderne kast wil met goed materiaal, dus als dat iets hoger uitvalt, dan is dat eigenlijk geen issue. Zoals gezegd, iedere kast lijkt wel zijn eigen plus- en minpunten te hebben, dus het is echt een beetje lastig voor me, maar ik heb wel het idee dat ik nu al een idee heb uit welke kasten ik ga kiezen. Ik check nog even wat Cooler Master heeft omdat iemand dat aanraadde om even naar te kijken, maar ik neig momenteel dus naar de BeQuiet 801.

• knarfjuh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 23:04
700-800 watt is wel echt overkill, zelf na eventuele upgrade van videokaart op den duur.
Met een beetje redelijke voeding vanaf 500 watt zit je prima. Belangrijk is wel om te letten op de efficientie,
Vaak duiden ze deze aan met Silver, Gold etc. Maar in de beschrijvingen staan vaak de getallen.

Sommige voedingen van 700 watt zijn bijvoorbeeld goedkoper als een voeding van 550 watt van een ander merk. Maar hebben wel een lagere efficientie, waardoor je uiteindelijk zowat hetzelfde vermogen overhoud.
Ook is de kwaliteit van de componenten in de voeding vaak van mindere kwaliteit en kan de voeding minder stabiel zijn.

Een zwaardere voeding maak voor het stroomverbruik t.o.v een wat lichtere voeding niet uit. De pc vraagt gewoon wat hij nodig heeft aan de voeding. Als er 450 nodig is gebruikt hij op beide voedingen gewoon 450 watt.

• Yi-Long
knarfjuh schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:35:
700-800 watt is wel echt overkill, zelf na eventuele upgrade van videokaart op den duur.
Met een beetje redelijke voeding vanaf 500 watt zit je prima. Belangrijk is wel om te letten op de efficientie,
Vaak duiden ze deze aan met Silver, Gold etc. Maar in de beschrijvingen staan vaak de getallen.

Sommige voedingen van 700 watt zijn bijvoorbeeld goedkoper als een voeding van 550 watt van een ander merk. Maar hebben wel een lagere efficientie, waardoor je uiteindelijk zowat hetzelfde vermogen overhoud.
Ook is de kwaliteit van de componenten in de voeding vaak van mindere kwaliteit en kan de voeding minder stabiel zijn.

Een zwaardere voeding maak voor het stroomverbruik t.o.v een wat lichtere voeding niet uit. De pc vraagt gewoon wat hij nodig heeft aan de voeding. Als er 450 nodig is gebruikt hij op beide voedingen gewoon 450 watt.
Ah, thanks. Dan ga ik het gewoon relatief bescheiden houden qua voeding, dus maximaal 700 ofzo.
Zou genoeg moeten wezen, want ik ga toch geen 2de videokaart erbij stoppen, en ik verwacht ook geen zwaardere kaart later te nemen, qua verbruik.

Ik probeer morgen alvast 1 HDD (8-10GB) en een fatsoenlijke SSD te bestellen, als ik op tijd terug ben van werk en niet te moe ben, en wellicht ook eindelijk de kast (het blijft gaan tussen Fractal Design en BeQuiet 801), en hopelijk dan voor het einde van de week de rest (geheugen, koeling, voeding) ook uitgezocht en besteld.

Oh, en even kijken hoe ik het met Windows 10 ga doen. Op mijn werk hadden ze het over een key bestellen bij Kinguin, dus ik neem aan zelf een (Engelstalige) W10 image downloaden en op een USB-stick zetten, en dan straks de nieuwe PC vanaf die USB booten om te installen en activeren...)

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:39
knarfjuh schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:35:
Het dun gedrukte: ja. Het dik gedrukte: echt dikke bs. Als een voeding 80% efficiënt is en op dat moment 500 watt levert, dan trekt hij 500/0,80=625 watt uit het stopcontact. Is hij 90% efficiënt, dan trekt hij voor 500 watt 500/0,90=555 watt uit het stopcontact.

Zie ook hier: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Meer over de voeding: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03:08
@White Feather
In theorie kan het wel. Ik geloof dat mijn oude silver 750W voeding in de praktijk tot 960W vrolijk doorgaat.

Qua voeding raad ik normaal aan gewoon dubbel van wat je nodig hebt te pakken zodat je goed zit qua herrie. Echter tegenwoordig maken ze ook voedingen die stil zijn onder hogere loads en vervalt die eis. Zelf heb ik recent mijn 750W voeding vervangen voor een [https://tweakers.net/pricewatch/461910/cooler-master-v-series-v550.html omdat deze uitzonderlijk zuinig is op 50W (idle) en stil is tot circa 70% van zijn load. Dit is ruim voldoende voor een 8700K + GTX 1070 dus die GTX met Ryzen 1700 zal ook wel lukken. Wil je wat ruimter dan is de pricewatch: Corsair RM850x (2018) redelijk gunstig geprijs (vorige week 81 euro).

Qua kast kan ik je niet echt helpen. Heb zelf een Be Quiet Dark Base 700 (groot, zwart, temepered glass, rgb) en een Be Quiet Silent Base 800. Heb ook even kort een Phanteks Enthoo Evolv ATX Tempered Glass Edition gehad. Kwalitatief allemaal prima spul maar het is wel allemaal zwart grijs (en oranje).

SSD mindere ervaring met, de firmware van, Crucial. Prima ervaring met Samsung. Harde schijven keus genoeg, zou er inderdaad dan wel 1 bij nemen voor backup.

[Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2018 16:03. Reden: Cooler Master geen Corsair]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:39
sdk1985 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 03:07:
@White Feather
In theorie kan het wel. Ik geloof dat mijn oude silver 750W voeding in de praktijk tot 960W vrolijk doorgaat.
Dan betekent het gewoon dat je voeding 960^0,85=816 watt kan leveren. Dan heb je een goede voeding. Bij veel voedingen bestaat de familie uit een aantal basisvarianten die voor een aantal wattage worden gebruikt. Die verschillende wattage met dezelfde basis verschillen dan eigenlijk alleen in het aantal aansluitingen. Dan is de 750, 850 en 1000 watt variant intern gewoon hetzelfde.

En natuurlijk is de kans dat een goede voeding efficiënt is en andersom redelijk groot. En voor een 850 watt voeding met 85% efficiëntie is het natuurlijk relatief makkelijker om boven zijn max vermogen te leveren, dan een 60%. Immers als de voeding 850 watt is, dan trekt de 85% (850/0,85)= 1.000 watt uit het stopcontact en de 60% (850/0,6)=1416. Dit betekent dat de 85% voeding 150 watt (1.000-850) aan warmte kwijt moet zien te raken en de 60% 566 watt.

Dat alles doet echter niet af aan het feit dat een goede silver voeding van 500 watt 500 watt levert en een 500 platinum ook 500. Het verschil zit wat er uit het stopcontact wordt getrokken en niet in de output van de voeding, die blijft 500 watt.

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 03:07:
@White Feather

Qua voeding raad ik normaal aan gewoon dubbel van wat je nodig hebt te pakken zodat je goed zit qua herrie. Echter tegenwoordig maken ze ook voedingen die stil zijn onder hogere loads en vervalt die eis. Zelf heb ik recent mijn 750W voeding vervangen voor een pricewatch: Corsair VS550 (2018) omdat deze uitzonderlijk zuinig is op 50W (idle) en stil is tot circa 70% van zijn load. Dit is ruim voldoende voor een 8700K + GTX 1070 dus die GTX met Ryzen 1700 zal ook wel lukken. Wil je wat ruimter dan is de pricewatch: Corsair RM850x (2018) redelijk gunstig geprijs (vorige week 81 euro).
Bedoel je niet de pricewatch: Cooler Master V Series V550 ?

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03:08
White Feather schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Dan betekent het gewoon dat je voeding 960^0,85=816 watt kan leveren. Dan heb je een goede voeding. Bij veel voedingen bestaat de familie uit een aantal basisvarianten die voor een aantal wattage worden gebruikt. Die verschillende wattage met dezelfde basis verschillen dan eigenlijk alleen in het aantal aansluitingen. Dan is de 750, 850 en 1000 watt variant intern gewoon hetzelfde.

En natuurlijk is de kans dat een goede voeding efficiënt is en andersom redelijk groot. En voor een 850 watt voeding met 85% efficiëntie is het natuurlijk relatief makkelijker om boven zijn max vermogen te leveren, dan een 60%. Immers als de voeding 850 watt is, dan trekt de 85% (850/0,85)= 1.000 watt uit het stopcontact en de 60% (850/0,6)=1416. Dit betekent dat de 85% voeding 150 watt (1.000-850) aan warmte kwijt moet zien te raken en de 60% 566 watt.

Dat alles doet echter niet af aan het feit dat een goede silver voeding van 500 watt 500 watt levert en een 500 platinum ook 500. Het verschil zit wat er uit het stopcontact wordt getrokken en niet in de output van de voeding, die blijft 500 watt.
In dit geval kan de voeding dus een hogere output aan dan gespecificeerd. Heb het even nagezocht en dat was voor dit specifieke model 881.0 W op 85.5% dus die trekt zelfs meer dan 1000W uit het stopcontact bij volle belasting. Betrof een HX750W.

Overigens zou ik voorzichtig zijn met het onder 1 serie schuiven van voedingen. De V 550 is bijvoorbeeld uitzonderlijk goed, maar de modellen met hogere wattage zijn dat niet.
Jah!

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2018 16:03]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• knarfjuh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 23:04
Excuus, ik had het dan toch echt verkeerd begrepen. White feather, u are right 😊👍
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True