Ik zit al een tijdje te spelen met het idee om mijn systeemptje te gaan waterkoelen. Het doel is 2 zijdig:
1) vooral in de zomer de idle/stressed temps naar beneden brengen.
2) Minder lawaai maar toch goede koeling.
A) Eventueel mijn TB900 op 1100 te krijgen. Dat gaat nu niet helaas niet.
Op dit moment heb ik dus het volgende:
AMD TB900@1Ghz (10x100, vcore 1.91v) op een Abit KT7 met UL BIOS.... en dat alles in een Antec 1030BEC.
Op het moment gebruik als koeling:
- Alpha PAL6035MFC + Delta 60 MP fan + Artic Silver
- 2x Antec 80mm fans (achter)
- 2x Sunon 80mm fans (voor)
Ik gebruik de Delta 60MP (20CFM) omdat de 60HP teveel herrie maakt. Maar de Sunons zijn ook niet stil (36 dBA elk) dus deze worden vervangen door nog eens 2x Antec 80mm fans (30dBA, 34CFM elk).
Huidige temps:
Winter: idle op 28 C, stressed 39 C
Zomer: idle op 42 C, stressed op 56 C
Dit is het ontwerp voor mijn water-advontuur. (Ok ok ok, ik geef toe.. ik wil gewoon waterkoeling doen omdat ik lekker verder wil hobbyen met mijn PC..
)

ff creatief hobbyen in mijn lunchpauze
Ik wil dus gebruiken:
- Dangerden Maze2 (Koper + geen Hold Down klem)
- Een koperen radiator die onder de bovenkant van mijn kast komt te hangen.
- 2x Papst 120mm fan (38mm diep, 28 dBA, 58.9 CFM elk)
- 4x Antec 80mm fan (30 dBA, 34 CFM elk)
- Sicce 1300 l/u pomp in reservoir. (Geen inline).
Ja mijn 1030BEC is een zwarte kast maar kon ff geen goed plaatje vinden... dus maar een witte kast genomen.
Anyway .. nu heb ik de volgende vragen:
1) Voor de ervaren wateraars... is dit een goede opstelling? Zo niet...wat kan er anders/beter?
2) Hoeveel water heb ik nodig .. en heeft de omvang van het reservoir direct invloed op de watertemp?
3) Ik zou onderin mijn kast.. tussen reservoir en 80mm fan *NOG* een kleine radiator kunnen zetten .. (of de slang paar keer rond lussen) ... zou dit extra koeling opleveren of is dit te verwaarlozen?
4) Moeten die 120mm fans juist zuigen of blazen om die radiator zo goed mogelijk te koelen?
5) Is dit waar: Hoe kouder het water, hoe beter de koeling en dus hoe koeler de CPU is?
1) vooral in de zomer de idle/stressed temps naar beneden brengen.
2) Minder lawaai maar toch goede koeling.
A) Eventueel mijn TB900 op 1100 te krijgen. Dat gaat nu niet helaas niet.
Op dit moment heb ik dus het volgende:
AMD TB900@1Ghz (10x100, vcore 1.91v) op een Abit KT7 met UL BIOS.... en dat alles in een Antec 1030BEC.
Op het moment gebruik als koeling:
- Alpha PAL6035MFC + Delta 60 MP fan + Artic Silver
- 2x Antec 80mm fans (achter)
- 2x Sunon 80mm fans (voor)
Ik gebruik de Delta 60MP (20CFM) omdat de 60HP teveel herrie maakt. Maar de Sunons zijn ook niet stil (36 dBA elk) dus deze worden vervangen door nog eens 2x Antec 80mm fans (30dBA, 34CFM elk).
Huidige temps:
Winter: idle op 28 C, stressed 39 C
Zomer: idle op 42 C, stressed op 56 C
Dit is het ontwerp voor mijn water-advontuur. (Ok ok ok, ik geef toe.. ik wil gewoon waterkoeling doen omdat ik lekker verder wil hobbyen met mijn PC..

ff creatief hobbyen in mijn lunchpauze
Ik wil dus gebruiken:
- Dangerden Maze2 (Koper + geen Hold Down klem)
- Een koperen radiator die onder de bovenkant van mijn kast komt te hangen.
- 2x Papst 120mm fan (38mm diep, 28 dBA, 58.9 CFM elk)
- 4x Antec 80mm fan (30 dBA, 34 CFM elk)
- Sicce 1300 l/u pomp in reservoir. (Geen inline).
Ja mijn 1030BEC is een zwarte kast maar kon ff geen goed plaatje vinden... dus maar een witte kast genomen.
Anyway .. nu heb ik de volgende vragen:
1) Voor de ervaren wateraars... is dit een goede opstelling? Zo niet...wat kan er anders/beter?
2) Hoeveel water heb ik nodig .. en heeft de omvang van het reservoir direct invloed op de watertemp?
3) Ik zou onderin mijn kast.. tussen reservoir en 80mm fan *NOG* een kleine radiator kunnen zetten .. (of de slang paar keer rond lussen) ... zou dit extra koeling opleveren of is dit te verwaarlozen?
4) Moeten die 120mm fans juist zuigen of blazen om die radiator zo goed mogelijk te koelen?
5) Is dit waar: Hoe kouder het water, hoe beter de koeling en dus hoe koeler de CPU is?
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)