Toon posts:

Huis kopen in overspannen markt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steefiehej
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-03-2021
Hallooo,

Een misschien wat veel voorkomend bericht maar eigenlijk alle tips dit ik op dit moment kan krijgen zijn al mooi meegenomen.

De situatie is zo:

Een aantal maanden geleden ben ik door nare bij effecten van medicijnen en teveel druk op werk half thuis komen te zitten (ik werk nog een aantal uur).
In precies dezelfde periode heeft mijn lieve huisgenootje met wie ik al een tijd samenwoon kenbaar gemaakt dat ze met haar vriend gaat samenwonen. Dit was in Juli en eind Januari is echt het laatste tot wanneer ze hier kan blijven.
Helaas is een nieuw huisgenootje zoeken geen optie. Sinds kort is er een nieuwe woning eigenaar die ons maar al te graag snel ziet vertrekken zodat hij meer huur kan gaan vragen.

Omdat huren op dit moment onbetaalbaar is moet ik toch voor kopen gaan. Waar ik eigenlijk wel enthousiast over ben.
Helaas is de huizenmarkt natuurlijk wel wat dramatisch maargoed, toch zoek in een huis in den haag of rijswijk.

Het is alleen zo dat als ik hier niet teveel bezig mee kan zijn voor mijn hoofd ontploft omdat ik het nog niet heel goed trek. Verder heb ik niet mensen die hier heel erg in thuis zijn.

Ik heb alles qua financien berekend en kan een hypotheek afsluiten tot 122k.

Elke dag vroeg op voor Funda en en bezichtigingen plannen wat er ook maar als optie is. Toch wordt ik overal overboden en is het bijna niet te doen, maar mijn deadline komt steeds meer in zicht.

Wie heeft er tips om wat huizen te vinden die niet algemeen op internet te googelen zijn of wat tips om me iets op pad te helpen. Het is niet iets wat ik snel doe zoiets als dit op een forum zetten maar ik voel de tijdsdruk in mijn nek hijgen...
Thanks voor het lezen zowiezo!

[Voor 5% gewijzigd door Steefiehej op 17-10-2018 16:45]

Alle reacties

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 10:55

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Dit klinkt als een klus voor de aankoop makelaar. Normaal zeg je altijd dat kun je zelf ook wel allemaal doen, maar als je het niet kan bolwerken etc. is dit denk ik zeker de beste optie. Ook kent de makelaar soms eerder de huizen die op de markt komen en kan dan al de eindjes aan elkaar verbinden voordat deze op de markt komt.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

Reptile209

- gers -

Misschien ook wel handig om even aan te geven welke regio het betreft. Hier in omgeving Leiden koop je nog geen schuurtje voor 122k...Den Haag/Rijswijk dus. Kansloos denk ik, 10 jaar geleden was een appartementje al 150k in de buurt van het Zuiderpark.
Heb je nog eigen geld achter de hand? Reken op 3-6% kosten koper, makelaar, taxatie, hypotheekkosten die je tegenwoordig niet meer mee kunt financieren. En laat diezelfde berekening ook even door een hypotheekadviseur maken: kan zijn dat je jezelf rijk of arm rekent.

Andere huisgenoot is geen optie?

[Voor 12% gewijzigd door Reptile209 op 17-10-2018 16:16]

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Reptile209

Reptile209

- gers -

offtopic:
foutje

[Voor 96% gewijzigd door Reptile209 op 17-10-2018 16:15. Reden: Wrong button]

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Waarom niet op zoek naar andere huisgenoot. Anders kijken of je studio ergens kan huren.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-03 18:32

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik denk dat je sneller een huisgenoot hebt (want krapte woningmarkt) dan een goedkope woning. Tenzij de huurovereenkomst niet op jouw naam staat, dan heb je een ander probleem. Is het een sociale huurwoning? Als je 'mede-kostwinner' weggaat kan je huurtoeslag krijgen?

En wachten op funda? Dat is te laat. Woningen worden weken eerder op FB al aangekondigd door makelaars.

Maar aangezien je ziek was, hoe verwacht je dan een hypotheek op te brengen? Met 122k financieringsruimte heb je een onder modaal inkomen (grofweg 27-30k vermoed ik), want ook weinig buffer geeft, laat staan de betaling van overdrachtsbelasting, hypotheek-, verhuis,- en notariskosten.

Overigens heb ik tijdsdruk uit de titel gehaald. Juli was ook alweer 3 maanden geleden.

[Voor 45% gewijzigd door Señor Sjon op 17-10-2018 16:16]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:23
Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:59:
Elke dag vroeg op voor Funda en en bezichtigingen plannen wat er ook maar als optie is. Toch wordt ik overal overboden en is het bijna niet te doen, maar mijn deadline komt steeds meer in zicht.
Huizen komen op funda, maar zijn de eerste paar dagen alleen zichtbaar voor makelaars.
Als je dus snel een huis zoekt, dan moet je wel een makelaar gebruiken. Dat hebben ze helaas goed voor elkaar geregeld.

• Steefiehej
Reptile209 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:11:
Misschien ook wel handig om even aan te geven welke regio het betreft. Hier in omgeving Leiden koop je nog geen schuurtje voor 122k...Den Haag/Rijswijk dus. Kansloos denk ik, 10 jaar geleden was een appartementje al 150k in de buurt van het Zuiderpark.
Heb je nog eigen geld achter de hand? Reken op 3-6% kosten koper, makelaar, taxatie, hypotheekkosten die je tegenwoordig niet meer mee kunt financieren. En laat diezelfde berekening ook even door een hypotheekadviseur maken: kan zijn dat je jezelf rijk of arm rekent.

Andere huisgenoot is geen optie?
Ja zo kansloos voelt het dus ook. Qua eigen geld zou ik alleen de k.k. kunnen dekken maar daar houd het ook op. Berekening is door een hypotheek adviseur gemaakt vandaar dat dat wel in orde is.
Señor Sjon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:14:
Ik denk dat je sneller een huisgenoot hebt (want krapte woningmarkt) dan een goedkope woning. Tenzij de huurovereenkomst niet op jouw naam staat, dan heb je een ander probleem. Is het een sociale huurwoning? Als je 'mede-kostwinner' weggaat kan je huurtoeslag krijgen?

En wachten op funda? Dat is te laat. Woningen worden weken eerder op FB al aangekondigd door makelaars.

Maar aangezien je ziek was, hoe verwacht je dan een hypotheek op te brengen? Met 122k financieringsruimte heb je een onder modaal inkomen (grofweg 27-30k vermoed ik), want ook weinig buffer geeft, laat staan de betaling van overdrachtsbelasting, hypotheek-, verhuis,- en notariskosten.

~Overigens heb ik tijdsdruk uit de titel gehaald. Juli was ook alweer 3 maanden geleden. ~
Bedankt voor het aanpassen!

Huurovereenkomst staat op beide onze namen. Nieuw huisgenootje zoeken wordt lastig. Sinds kort nieuwe woning eigenaar die staat te springen dat we er uit gaan zodat hij er meer voor kan vragen per maand. Een nieuwe huisgenootje zoeken gaat hij zeker moeilijk over doen.

Zoals ik vorige post aangaf heb ik de k.k. voor een eventueel huis wel bij elkaar maar niet echt wat extra. Zoals je zegt weinig buffer. Lastige situatie maar ik blijf de aanhouder!
Huizen komen op funda, maar zijn de eerste paar dagen alleen zichtbaar voor makelaars.
Als je dus snel een huis zoekt, dan moet je wel een makelaar gebruiken. Dat hebben ze helaas goed voor elkaar geregeld.
Ja ik heb al 2 afspraken met een makelaar gehad. Waar het op neer kwam, ik moest zelf zoeken en als ik eventueel wat vond dat konden ze me wel helpen met bieden. Wat de hypothekeer ook al voor me doet...? Oftewel of ik heb 2 verkeerde makelaar gehad of ik snap er helemaal niks van.

[Voor 51% gewijzigd door Señor Sjon op 17-10-2018 16:40]

• Steefiehej
Pas liever je laatste bericht aan. :)

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 17-10-2018 16:39]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04
CT schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:03:
Dit klinkt als een klus voor de aankoop makelaar. Normaal zeg je altijd dat kun je zelf ook wel allemaal doen, maar als je het niet kan bolwerken etc. is dit denk ik zeker de beste optie. Ook kent de makelaar soms eerder de huizen die op de markt komen en kan dan al de eindjes aan elkaar verbinden voordat deze op de markt komt.
Tegelijk is een aankoopmakelaar sowieso al duur, maar met zijn budget hakt dat er wel heel erg in.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sissors schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

Tegelijk is een aankoopmakelaar sowieso al duur, maar met zijn budget hakt dat er wel heel erg in.
En zonder aankoopmakelaar of verstand van "hoe koop ik een huis", kan het natuurlijk een recipe for disaster worden.

@Steefiehej de gemiddelde hypotheekverstrekker helpt jou alleen aan geld en bijbehorend papierwerk. Het bieden op een huis, het bouwkundig keuren en (tijdig) bezichtigen doe je zelf of besteed je uit aan een aankoopmakelaar.

Hou je in de gaten dat koopprijs + kosten koper nog eens vermeerderd moeten worden met bemiddelingskosten (van de hypotheekverstrekker en een eventuele aankoopmakelaar) alsmede de kosten voor een bouwkundige keuring, taxatie, etc.

Ik zou even goed bij de mogelijke verstrekker EXACT navragen wat je van ze kan verwachten en wat zij vsn jou verwachten. Daarna hier even posten want dan is het duidelijker wat je zelf nog moet regelen / betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Steefiehej
MAX3400 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:45:
[...]
Ik zou even goed bij de mogelijke verstrekker EXACT navragen wat je van ze kan verwachten en wat zij vsn jou verwachten. Daarna hier even posten want dan is het duidelijker wat je zelf nog moet regelen / betalen.
Thanks, ik heb zojuist weer een nieuwe afspraak gemaakt bij een andere makelaar. Dan heb ik zowiezo weer meer voer om te vragen.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:05

TheDudez

Usenet stofzuiger!

De kans dat je wat vind voor dat bedrag in deze tijd is zeer klein. Wat je verhuurder vind moet je schijt aan hebben. Het gaat er om wat er wettelijk mag. Ik zou een nieuw huur maatje niet uitsluiten. En heb je eigen geld? Je hebt ongeveer 6k nodig. Plus verhuis kosten likje verf enzovoorts.

Usenet handleidingen

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:41
Tja 122k is echt een klote bedrag om wat te kopen. Wat je zegt is dat iedereen over elkaar heen bied en dat in de randstad starterswoningen tot 250k vaak worden weggeplukt door huisbazen en door buitenlandse investeerders(Bedankt minister Blok en VVD) die handje contantje kunnen aftikken. Je zou de aflevering van Zondag met Lubach van 6 oktober maar eens terug kijken. Misschien een idee om buiten de randstad te kijken.

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 19:27
In Haaglanden wens ik je inderdaad succes. Heb je twee rechterhanden? Dan zou je nog naar kluswoningen kunnen zoeken (o.a. in Den Haag), maar daar zit meestal wel een wat langere termijn aan. Voordeel is dat je in ieder geval geen concurrentie van investeerders hebt (want er geldt een bewoningsbeding), nadeel is dat je dus alleen een casco krijgt en binnen alles zelf moet doen. Anders wordt het creatief buiten de regio denken, of gericht briefjes in de bus doen van woningen in de buurt waarvan je (uit je funda-recherche) weet dat ze tussen de 80k-100k doen.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

@Steefiehej
Hoe oud ben je? Hoeveel uur werk je? Kun je meer gaan werken of je inkomsten op andere wijze vergroten?

Ik zie de volgende dingen:
  • Je hebt echt nauwelijks gespaard de afgelopen jaren.
  • Je inkomen is niet heel hoog.
  • Je leencapaciteit is zelfs met de lage rente van nu eigenlijk te weinig om een starterswoning te kopen
  • Mijn beeld is dat je kennis over de huizenmarkt, het proces van kopen van een huis, het kiezen van een hypotheek en je beeld van de verantwoordelijkheden en risico's bij huizenbezit heel erg summier zijn.
Dit zijn allemaal wel zaken die je zelf kan veranderen, maar ik vraag mij wel af of het nu het juiste moment is in je leven om overhaast onder hoge tijdsdruk een huis te willen kopen.

We vergeten het snel, maar het is niet heel lang gelden dat 1 op de 3 huizen onder water stond.

Heb je gedacht aan de toegangsmogelijkheden tot een sociale huurwoning of kamer?

[Voor 50% gewijzigd door 3x3 op 17-10-2018 18:23]

| live and give like no one else |

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33
Is het geen optie een andere huisgenoot te zoeken en die de hogere huur te laten betalen die de huurbaas eigenlijk wil? In deze markt zal er vast iemand zijn die dat kan en wil betalen. Huisbaas blij want vangt de gewenste huur, jij blij want je kunt er blijven wonen, huisgenoot blij want heeft onderdak.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee of je al ingeschreven staat voor sociale huurwoningen, maar die zijn voor bijna iedereen altijd wel te betalen. Er is wel een hele lange wachtlijst vaak, maar dat is juist meer reden om je nu gewoon in te schrijven.

[Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 17-10-2018 19:31]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Maar mag zo een huisbaas je er wel uitzetten? Zijn daar geen opties in verder?

• MAX3400

MAX3400

FitTiv schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:51:
Maar mag zo een huisbaas je er wel uitzetten? Zijn daar geen opties in verder?
Waar staat uitzetten? Volgens mij is het namelijk dat de topicstarter de totale huur niet in zijn/haar eentje kan betalen als het huisgenootje eruit gaat. Plus dat het huurcontract op 2 namen staat en als je het "heel netjes" wil doen, zal dat ook moeten worden herzien.

Als huis-eigenaar zou ik dan kunnen aangeven dat huren op 1 naam niet in het originele contract stond (puntje 1 dus), de huurprijs grof verhogen want private sector (puntje 2) en/of het huis te koop zetten (al dan niet terecht maar wel "nette uitzetting" mogelijk, puntje 3).

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 10:41
Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:59:

Helaas is de huizenmarkt natuurlijk wel wat dramatisch maargoed, toch zoek in een huis in den haag of rijswijk.
Ander gebied is echt geen optie?

• Steefiehej
3x3 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:10:
@Steefiehej
Hoe oud ben je? Hoeveel uur werk je? Kun je meer gaan werken of je inkomsten op andere wijze vergroten?
...
Ik ben 27 , ik werk fulltime verder, geen echte mogelijkheid om nog meer erbij te gaan werken zowiezo gezien de situatie zoals eerder vermeld.

Ik heb zeer goed alle opties overwogen. Omdat ik nu echt in mijn handjes mag knijpen met de huurprijs die ik nu betaal is eigenlijk dit de enige mogelijkheid dat ik een huis ga kopen. Zou ik nu een huis gaan huren dan gaan de kosten zo erg omhoog dat ik en krap moet leven en dat ik eigenlijk niet meer kan sparen.

(ik heb overigens wel veel gespaard maar ik schiet snel mensen/familie te hulp etc. dus ik heb mijn eigen luxe hierdoor met gevolg wat omzeep geholpen)

Ik weet dat het de meest slechte tijd is om te kopen maar dit is ook wel financieel gezien echt de laatste kans die ik heb om een huis te kopen en dus nog redelijk te kunnen leven.

Natuurlijk sta ik ingeschreven bij alle soorten sites, woonnet etc. en ik hou huur nog steeds altijd als optie.
Als huis-eigenaar zou ik dan kunnen aangeven dat huren op 1 naam niet in het originele contract stond (puntje 1 dus), de huurprijs grof verhogen want private sector (puntje 2) en/of het huis te koop zetten (al dan niet terecht maar wel "nette uitzetting" mogelijk, puntje 3).
Dit is inderdaad precies hoe moeilijk hij al aan het doen is op andere punten. Bedankt voor het voorbeeld.

Overigens iedereen bedankt voor alle tips en reacties, ik waardeer het enorm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
1
Ga naar een rechtswinkel of de rechtsbijstand en laat uitzoeken of je in je huidige woning kunt blijven wonen.

2
Check of je koopsubsidie kunt krijgen.

3
Het huis deels kopen met een speciale constructie.

4
Kijk of woonstichtingen huizen in de verkoop doen.

5
Doe bij mensen een brief in de bus dat je hun huis wilt kopen.

6
Schakel een aankoopmakelaar in

7
Zorg dat je alles in orde hebt, zodat je meteen kunt toeslaan.

• MAX3400

MAX3400

@Steefiehej heb je al bij de betrokken gemeenten gevraagd of er starter-hypotheken zijn voor die gemeente en\of voor bepaalde wijken?

• Steefiehej
Blazer Coke schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:49:
1
Ga naar een rechtswinkel of de rechtsbijstand en laat uitzoeken of je in je huidige woning kunt blijven wonen.

2
Check of je koopsubsidie kunt krijgen.

3
Het huis deels kopen met een speciale constructie.

4
Kijk of woonstichtingen huizen in de verkoop doen.

5
Doe bij mensen een brief in de bus dat je hun huis wilt kopen.

6
Schakel een aankoopmakelaar in

7
Zorg dat je alles in orde hebt, zodat je meteen kunt toeslaan.
Thanks voor de tips. Ik heb nog nooit van een koopsubsidie gehoord. Even onderzoek naar doen.
Woonstichtingen heb ik wat onderzoek naar gedaan. Wat ik heb gezien aan woonstichtingen in de buurt is er tot nu toe niks online wat ze verkopen!

@MAX3400
Starter-hypotheek ook nooit van gehoord! Ga ik ook naar kijken!

• 3x3

3x3

Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Ik heb zeer goed alle opties overwogen. Omdat ik nu echt in mijn handjes mag knijpen met de huurprijs die ik nu betaal is eigenlijk dit de enige mogelijkheid dat ik een huis ga kopen. Zou ik nu een huis gaan huren dan gaan de kosten zo erg omhoog dat ik en krap moet leven en dat ik eigenlijk niet meer kan sparen.

Ik weet dat het de meest slechte tijd is om te kopen maar dit is ook wel financieel gezien echt de laatste kans die ik heb om een huis te kopen en dus nog redelijk te kunnen leven.
Ik denk dat nu helemaal niet de laatste kans is dat je een huis kan kopen het is niet nu of nooit. Wel is aanschaf voor je 38e prettig ivm met dat je met 68 met pensioen gaat.

Je bent 27, dus je hebt statistisch een grote kans dat je in de komende jaren een levenspartner m/v tegenkomt waarmee je wilt samenwonen en op basis van een dubbel inkomen waarschijnlijk een fijn huis kan kopen. Buiten de statistiek om is dat wel iets dat je moet willen natuurlijk, en waar ook nadelen aan zitten zoals de kans dat je uit elkaar gaat.

Ik snap wel dat nu een huis kopen een mooie droom is. Maar je kan je wel afvragen hoe financieel verstandig het is op 1 (eigenlijk te klein) inkomen waar ook niet veel rek in lijkt te zitten.

Je moet straks in je eentje
  • de volledige hypotheek betalen
  • een (dure) arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan betalen.
  • waarschijnlijk dubbel zoveel energiekosten betalen als wat je nu doet.
  • Belastingen gaan betalen
  • waarschijnlijk sluit je ook nog eens een dure starterslening met verplicht 2x zo snelle aflossing als bij een hypotheek
  • voor een vve of onderhoud geld reserveren
En fiscaal voordeel is er nauwelijks in jouw situatie & met de huidige rente, in de toekomst wordt dat nog minder.

Ik kan mij voorstellen dat met jouw inkomen (32K bruto P/j?) minder werken in combinatie met een sociale huurwoning of goedkope studio en veel toeslagen op termijn zorgt dat je maandelijks netto meer over houdt. Dat biedt je dan meer kansen om een gigantische inhaalslag te maken op je vermogens opbouw en vooral veel minder risico's. En ik kan me voorstellen dat 3.5 of 4 dagen werken ook op lange termijn gezonder is, je gelukkiger maakt of je een extra vrije dag geeft voor persoonlijke ontwikkeling.

• MAX3400

MAX3400

Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

@MAX3400
Starter-hypotheek ook nooit van gehoord! Ga ik ook naar kijken!
Dan vraag ik me een beetje af bij welke hypotheek-verstrekker je bent geweest... Aan de andere kant; de meeste verstrekkers willen natuurlijk geld verdienen en smeren jou geen "lager inkomen hypotheek" aan :)

Zoals @3x3 aangeeft; hou er rekening mee dat je maandelijkse vaste lasten omhoog gaan en/maar dat je ook moet sparen voor (on)gepland onderhoud.

Dan even een klein rekenvoorbeeldje (op basis van enkele calculatoren).
- bestaande bouw 110K verkoopprijs
- hypotheekverstrekkerkosten ~ 2000 tot 3000
- NHG-kosten (indien nodig) ~ 1000 tot 1500
- taxatie ~ 300
- overdrachtsbelasting ~ 2200
- notaris + alle akten ~ 1200 tot 2000

Je hebt dus minstens 7.5K nodig voor de directe kosten om de woning aan te schaffen. Als je dit via een aankoopmakelaar doet, komt daar nog eens zijn courtage bij, voor het gemak even 1500 maar dat kan soms het dubbele zijn. Daarna zit je met wat verhuiskosten en kleine reparaties / verf / tapijtje / etc. Dan ga ik er nog even vanuit dat het geen rijtjeshuis wordt maar een flat/appartement.

Ergo, zonder spaargeld van ~ 12.5K, wordt het erg lastig om een huis van 110K aan te schaffen, te verhuizen en dan nog anderhalf tot 2 maanden jezelf eten te geven etc.

Mocht ik ergens een fout in de getallen hebben staan; hoor het graag maar alles is enigszins gemiddeld van verschillende aanbieders; courtage op basis van verschillende makelaars.

• Rayban89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:36
Als positief nieuws brenger wil ik nog even als tip geven dat je de kosten voor het aankopen van een huis (notaris kosten, taxatie en NHG oa) mag aftrekken van je inkomen. Je krijgt dus het jaar nadat je een woning hebt gekocht een klein deel van de kosten terug. Dit kun je dan evt gebruiken om het huis naar smaak in te richten of een lik verf te doen en een laminaatje etc.

https://www.geld.nl/hypot...e/kosten-koper-aftrekbaar

Desalniettemin zie ik het somber voor je in. Schrijf je alvast in voor sociale huur (wachtlijsten) mocht kopen niet lukken. Dan heb je in ieder geval een andere optie open staan dan alleen private huur. Succes!

Edit: zoals al eerder aangegeven kijk naar opties als startersleningen. Sommige gemeentes proberen zo starters aan een eerste woning te helpen. Houd wel rekening met terugbetalen etc. Laat het je goed uitleggen. Neem zowiezo een goede hypotheek adviseur/verzekerings agent die je ook kunt helpen met je belastingaangifte als je er zelf geen verstand van hebt (zoals ikzelf ook haha)

[Voor 28% gewijzigd door Rayban89 op 17-10-2018 23:08]

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:57
Met 1,5 keer zo hoge hypotheek en een veel groter spaarbedrag was ik kansloos als alleenstaande koper, en dat was in een minder gewild gebied als waar jij nu in zoekt.
Ik snap dat velen je hoop in willen praten, maar sorry. Starters kunnen anno 2018 geen huis kopen in het westen van Nederland.

Ik zou me zsm inschrijven voor sociale huur, want daar maak je waarschijnlijk nog wel aanspraak op met je inkomen. Hoewel de wachtlijsten daar jaren lang zijn, beter laat dan nooit. Overweeg ook een kamer te nemen, kijk verder eens op lotingssites zoals ikwilhuren.nu. Daar heb ik zelf wat mee gevonden.

Afhankelijk van je thuissituatie: terug naar huis voor een jaartje?

Ik denk eigenlijk dat je beste optie is om te zoeken naar een nieuw huurmaatje. Dat moet te doen zijn in deze markt.

[Voor 8% gewijzigd door Richh op 17-10-2018 23:08]

• 3x3

3x3

Richh schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:08:
Met 1,5 keer zo hoge hypotheek en een veel groter spaarbedrag was ik kansloos als alleenstaande koper, en dat was in een minder gewild gebied als waar jij nu in zoekt.
Onder de €180.000 zijn er 430 huizen te koop in den haag volgens funda. Waarbij de meeste niet eens echt op die 180K grens zitten.
Ik zou me zsm inschrijven voor sociale huur, want daar maak je waarschijnlijk nog wel aanspraak op met je inkomen. Hoewel de wachtlijsten daar jaren lang zijn, beter laat dan nooit. Overweeg ook een kamer te nemen, kijk verder eens op lotingssites zoals ikwilhuren.nu. Daar heb ik zelf wat mee gevonden.

Ik denk eigenlijk dat je beste optie is om te zoeken naar een nieuw huurmaatje. Dat moet te doen zijn in deze markt.
Ik denk ook dat het echte probleem niet het niet in haar eentje kunnen kopen van een hele koopwoning is.

Maar een gebrek aan betaalbare woonruimte.

De oplossingen die jij daarvoor biedt:
  • Regel een sociale huurwoning
  • Ga bij familie of een vriend inwonen
  • zoek een nieuw huurmaatje
Lijken mij allemaal verstandig en ook uitvoerbaar in de situatie van de topicstarter.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:57
3x3 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:24:
[...]

Onder de €180.000 zijn er 430 huizen te koop in den haag volgens funda. Waarbij de meeste niet eens echt op die 180K grens zitten.
Tja, en dan bieden vanaf, de erfpacht-grapjes / VVE's van >300 euro per maand, de woningen die al verkocht zijn maar nog steeds op Funda zwerven... als je die eruit filtert blijven er waarschijnlijk enkele tientallen over.

En dan kom je er achter dat je de strijd voert met tientallen andere starters. En ook zij gaan het allemaal niet redden omdat ze nog op voorbehoud van financiering moeten bieden.
Er is _altijd_ wel iemand die het bedrag morgen nog kan overmaken. Daar gaat de woning heen.
Als alleenstaande starter ben je kansloos :P
Ik denk ook dat het echte probleem niet het niet kunnen kopen van een hele koopwoning in haar eentje is.

Maar een gebrek aan betaalbare woonruimte.

De oplossingen die jij daarvoor biedt:
  • Regel een sociale huurwoning
  • Ga bij familie of een vriend inwonen
  • zoek een nieuw huurmaatje
Lijken mij allemaal verstandig en ook uitvoerbaar in de situatie van de topicstarter.
Klopt ;)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:40
Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:32:
[...]
Ja zo kansloos voelt het dus ook. Qua eigen geld zou ik alleen de k.k. kunnen dekken maar daar houd het ook op.
Sinds kort nieuwe woning eigenaar die staat te springen dat we er uit gaan zodat hij er meer voor kan vragen per maand. Een nieuwe huisgenootje zoeken gaat hij zeker moeilijk over doen.

Zoals ik vorige post aangaf heb ik de k.k. voor een eventueel huis wel bij elkaar maar niet echt wat extra. Zoals je zegt weinig buffer. Lastige situatie maar ik blijf de aanhouder!
Als je wel iets kunt vinden binnen je budget, maar het probleem het gebrek aan eigen geld is....dan kan die huurbaas nog wel eens de oplossing zijn...

Zoals je zelf al zegt is het in zijn belang dat jij eruit gaat en hij hogere huur kan gaan vragen.
Je zou hem eens kunnen voorleggen dat je best bereid bent eerder weg te gaan, maar dat daar dan wel een bepaald bedrag tegenover staat.

Jij gaat op zoek naar een huis, wanneer dat lukt ontvang jij een oprotpremie van hem. (binnen de 3 dagen bedenktijd van koopcontract) (en zet dit op papier)

Klinkt wellicht wat vreemd, maar je bent zeker de eerste niet waarbij een nieuwe eigenaar probeert bestaande huurders eruit te krijgen. Heb dit ook meegemaakt en dat heeft mij en een huisgenoot toen best wat opgeleverd.
De huurmarkt is ook overhit, dus elke maand dat jij daar zit kost hem ook (fictief) geld.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02-2022
Antikraak kan ook nog een oplossing zijn voor korte termijn.

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-03 18:22
Ga een paar huizen bekijken die je aanstaan, maar onder je budget zitten. Overbieden is echt nodig in de huidige markt. Ik kan niet in je portomonee kijken, maar neem dit als voorbeeld: kijk naar huizen die voor 200.000 te koop staan, maar je budget is 210.000. Probeer bij de verkopers te informeren of er misschien in de straat nog meer mensen zijn waarvan ze weten dat zij hun huis gaan verkopen, zodat je hun kunt benaderen als dit niets wordt.

Mocht de woning verkocht worden, kun je contact opnemen met de buren en misschien een mooi dealtje maken nog voordat het huis aangeboden wordt door 205.00 te bieden als huizen in de buurt voor gemiddeld 200.000 verkocht worden. Spreek daarbij wel een uiterste opleverdatum af, zodat je weet wanneer je de huur moet opzeggen.

Dit heeft voor de verkopende partij ook voordelen: ze hebben het huis verkocht, ze hoeven niet het huis bij iedere bezichtiging schoon te maken, en ze kunnen direct zelf gaan zoeken naar een huis wetende dat het huis verkocht is.

Ga overigens niet op je max van je hypotheek zitten. Dan werk je echt alleen voor je huis, en dat moet je niet willen. Zeker niet als je al niet lekker in je vel zit op het moment.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik weet niet in wat voor huis je woont en wat dat waard is, maar wil de huisbaas het huis niet aan je verkopen voor een redelijke prijs? Heb je eventueel nog familie die je zou willen/kunnen helpen?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Je hoeft je volgens mij nergens druk om te maken, het is de huisbaas die een andere huurder moet zoeken, niet jij! Jij hebt (als het goed is) een individuele overeenkomst met die huisbaas, die blijft gewoon geldig of er nu iemand weggaat of niet. Oftewel je zou niet meer moeten gaan betalen als er iemand weggaat.

Als je een gezamenlijke overeenkomst hebt kan het een ander verhaal zijn, maar dan ben je stom bezig geweest tijdens het afsluiten van je contract...

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Probleem is meer de huursom denk ik als ie er alleen voor staat.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 11:19
Kun je niet op zoek naar een huurwoning waar jij de huisgenoot wordt? Dus niet iemand bij jou laten intrekken, maar jij bij iemand intrekken.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Den Haag/Rijswijk voor 120K? of ergens anders of een veel hoger bedrag ben ik bang. Dat word anders een garage kopen om in te wonen.

Wat ik wel als tip kan geven is Funda laten varen en als een malle makelaars gaan bellen en blijven stalken. uiteindelijk maak je dan kans te gaan kijken bij een huis voor het op Funda komt. Zo heb ik vorig jaar nog een huis gekocht.

Out of the box: Geen familie om bij in te trekken tijdelijk en te sparen tot er wat meer in zicht komt? wat is het uitzicht van je werk en medicatie nu? Kan een nieuwe baan geen verbeteringen geven?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• pirke
Señor Sjon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:52:
Probleem is meer de huursom denk ik als ie er alleen voor staat.
Waarom zou hij meer huur moeten betalen? Hij huurt nu een kamer, dat blijft toch zo? Of had hij een heel appartement gehuurd en dat zelf weer onderverhuurd?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik denk dat ie een huis huurt met een mede-huurder. Dan deel je de huursom (bv 900/2=450). Sta je er alleen voor, dan moet je de volle mep betalen.

• pirke
Dat ligt dus maar net aan hoe het contractueel geregeld is. Er zomaar vanuit gaan dat hij nu dubbel moet betalen is makkelijk, maar als het twee individuele contracten waren, dan gaat die aanname dus niet op.

Bij een individueel contract ben je niet afhankelijk wat de andere huurder wel of niet doet. Als de andere huurder weggaat dan zal de verhuurder op zoek moeten naar een nieuwe huisgenoot.

En als hij geen contract heeft maar een mondelinge overeenkomst dan kan hij zeer waarschijnlijk ook gewoon blijven zitten.

Maakten ze elke maand individueel geld over? Of maakte de een geld over aan de ander, om van daaruit het volledige bedrag in 1x te betalen? Bij geen contracten maar een mondelinge overeenkomst is dat het verschil tussen samen een huis huren, of allebei individueel een half huis huren.

Alleen als hij samen met de huisgenoot 1 gezamenlijk huurcontract heeft afgesloten heeft hij nu een probleem. Dan staat ook in dat contract wat er gebeurt als 1 vd huurders weggaat. Het zou zelfs kunnen dat het hele contract simpelweg wordt opgezegd, waarbij hij niet eens mag blijven al zou hij dat graag willen. Ook mogelijk is dat er afgesproken is dat de andere huurder voor vervanging dient te zorgen, omdat die anders gewoon de huur door moet betalen omdat het gezamenlijke contract nog niet is opgezegd. Het is maar net wat je afspreekt. Contractuele verplichtingen blijven, ook al woon je er niet. Je kan dan of het contract opzeggen, of afspreken dat de rechten en verplichtingen over gaan op iemand anders.

Oftewel ik doe geen aannames zoals iedereen hier. Het gaat om wat er contractueel is afgesproken.

[Voor 5% gewijzigd door pirke op 18-10-2018 18:51]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 18:40

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

^^Dit,
wat is de huidige (op papier staande) afspraak met je verhuurder? Van daaruit kijken wat je (mogelijk niet eens bestaande) probleem is en dan pas bepalen wat je mogelijke opties zijn om dat probleem te tackelen.

• Steefiehej
3x3 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat nu helemaal niet de laatste kans is dat je een huis kan kopen het is niet nu of nooit. Wel is aanschaf voor je 38e prettig ivm met dat je met 68 met pensioen gaat.
@3x3
Ik ben zelf iemand die niet er rekening mee gaat houden met een toekomstige partner of wat dan ook. Dat terzijde lijkt het wel alsof de markt gemaakt is voor 2 personen en niet minder...

Verder heb ik alle financien wel al berekend. Ik kan een koophuis zefl nog met k.k. financieren en uiteindelijk kom ik maandelijks qua lasten veel lager uit dan met een huurhuis. Het is ook niet te doen als je kijkt naar huren hoevele je betaalt voor de krappe ruimte die je krijgt!!!

Verder ben ik wel van plan gewoon weer 5 dagen te gaan werken. Het is niet dat ik niet meer terug zal keren o.i.d.
Rayban89 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:00:

Desalniettemin zie ik het somber voor je in. Schrijf je alvast in voor sociale huur (wachtlijsten) mocht kopen niet lukken. Dan heb je in ieder geval een andere optie open staan dan alleen private huur. Succes!

Edit: zoals al eerder aangegeven kijk naar opties als startersleningen. Sommige gemeentes proberen zo starters aan een eerste woning te helpen. Houd wel rekening met terugbetalen etc. Laat het je goed uitleggen. Neem zowiezo een goede hypotheek adviseur/verzekerings agent die je ook kunt helpen met je belastingaangifte als je er zelf geen verstand van hebt (zoals ikzelf ook haha)
@Rayban89
Voor sociale huur sta ik gelukkig ook al jaren ingeschreven voor het geval dat! Nogsteeds kom ik niet hoog op de lijsten dus dat is wel weer erg jammer ;)
Ik heb nog niet veel startersleningen gezien in den haag of rijswijk waar ik voor ik aanmerking kom helaas.
Richh schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:08:

Terug naar huis voor een jaartje is een nood oplossing inderdaad. Helaas weet ik wel uit ervaring dat bij het ouderlijk huis gaan wonen mij geestelijk heel erg terughoud. Sommige mensen hebben gewoon echt hun eigen ruimte nodig ;) Maar uiteindelijk zal ik nooit op straat terecht komen dat is wel een fijne zekerheid.

Een nieuwhuurmaatje zoeken is helaas echt niet mogelijk. Zowel mijn naam als haar naam staan op het contract. We huren samen een appartement en onze namen staan op het contract. Gecheckt allemaal en het is waterdicht dus een ander huisgenootje onderverhuren zal onze springerige huis eigenaar zal merken...

Op het contract staan wij gezamenlijk huurder. Overigens huren we al 6 jaar samen.
D3F schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:30:
Ga een paar huizen bekijken die je aanstaan, maar onder je budget zitten. Overbieden is echt nodig in de huidige markt. Ik kan niet in je portomonee kijken, maar neem dit als voorbeeld: kijk naar huizen die voor 200.000 te koop staan, maar je budget is 210.000. Probeer bij de verkopers te informeren of er misschien in de
Alle huizen die in mijn prijsklasse online komen bezichtig ik. Ook in de buurten waar ik niet wil wonen. Er zijn wel echt wijken geweest waarvan ik dacht hier kan ik gewoon niet wonen.

Verder thanks voor de tips!
pyrofielo schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:57:

Out of the box: Geen familie om bij in te trekken tijdelijk en te sparen tot er wat meer in zicht komt? wat is het uitzicht van je werk en medicatie nu? Kan een nieuwe baan geen verbeteringen geven?
Thanks heb op een aantal dingen hier boven al geantwoord. Werk is weer opbouwend. Een nieuwe baan betekent geen koophuis en moeilijk huren. Huren nu betekent krap gaan leven want dat is echt mega duur. Huis kopen betekent wel meer geld per maand. In iedergeval moet een nieuwe baan wachten tot na het huren of kopen van een huis.
Intrekken bij familie of vrienden is voor mij persoonlijk bijna niet mogelijk. Qua herstel zou dat heel heel veel belemmeren.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Steefiehej schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:47:
[...]

@3x3
Ik ben zelf iemand die niet er rekening mee gaat houden met een toekomstige partner of wat dan ook. Dat terzijde lijkt het wel alsof de markt gemaakt is voor 2 personen en niet minder...

Verder heb ik alle financien wel al berekend. Ik kan een koophuis zefl nog met k.k. financieren en uiteindelijk kom ik maandelijks qua lasten veel lager uit dan met een huurhuis. Het is ook niet te doen als je kijkt naar huren hoevele je betaalt voor de krappe ruimte die je krijgt!!!

Verder ben ik wel van plan gewoon weer 5 dagen te gaan werken. Het is niet dat ik niet meer terug zal keren o.i.d.

[...]

@Rayban89
Voor sociale huur sta ik gelukkig ook al jaren ingeschreven voor het geval dat! Nogsteeds kom ik niet hoog op de lijsten dus dat is wel weer erg jammer ;)
Ik heb nog niet veel startersleningen gezien in den haag of rijswijk waar ik voor ik aanmerking kom helaas.

[...]

Terug naar huis voor een jaartje is een nood oplossing inderdaad. Helaas weet ik wel uit ervaring dat bij het ouderlijk huis gaan wonen mij geestelijk heel erg terughoud. Sommige mensen hebben gewoon echt hun eigen ruimte nodig ;) Maar uiteindelijk zal ik nooit op straat terecht komen dat is wel een fijne zekerheid.

Een nieuwhuurmaatje zoeken is helaas echt niet mogelijk. Zowel mijn naam als haar naam staan op het contract. We huren samen een appartement en onze namen staan op het contract. Gecheckt allemaal en het is waterdicht dus een ander huisgenootje onderverhuren zal onze springerige huis eigenaar zal merken...

Op het contract staan wij gezamenlijk huurder. Overigens huren we al 6 jaar samen.

[...]

Alle huizen die in mijn prijsklasse online komen bezichtig ik. Ook in de buurten waar ik niet wil wonen. Er zijn wel echt wijken geweest waarvan ik dacht hier kan ik gewoon niet wonen.

Verder thanks voor de tips!

[...]

Thanks heb op een aantal dingen hier boven al geantwoord. Werk is weer opbouwend. Een nieuwe baan betekent geen koophuis en moeilijk huren. Huren nu betekent krap gaan leven want dat is echt mega duur. Huis kopen betekent wel meer geld per maand. In iedergeval moet een nieuwe baan wachten tot na het huren of kopen van een huis.
Intrekken bij familie of vrienden is voor mij persoonlijk bijna niet mogelijk. Qua herstel zou dat heel heel veel belemmeren.
Ondanks de vele "bedankt voor het zoeken...." etc, heb ik niet het idee dat je echt een idee hebt wat en huis kopen inhoud.

Zelf heb ik het "geluk" dat ik kan huren.

Vrienden en collega's van mij hebben echter wel gekocht en naast de hypotheek komt er zoveel mer bij kijken.

Een vriend heeft voor ~137.000 een hypotheek afgesloten en betaald nu per maand ~1300 voor een flat waarvan de "kale hypotheek" ~850 zijn.
~1300 zijn dan de totale woonlasten (hypo, VVE, voorschot verwarming etc) waar waarschijnlijk nog (G)WL, internet etc bij komt.

Dan heb je het over een woning waar momenteel 250-300K voor gevraagd, en betaald wordt.

Dit is overigens wel Amsterdam.

Wat staat er 9precies in het huidige huurcontract?
Dat jullie beiden betalen en op jullie naam is heel mooi, maar wat staat er verder in?

Waarom vraag je, zoals eerder genoemd, niet wat de "nieuwe huur" zou worden icm een andere woongenoot?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

Yucon

*broem*

Steefiehej schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:47:
[...]
Qua herstel zou dat heel heel veel belemmeren.
Ik kan me voorstellen dat een huis kopen precies datzelfde doet.

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-02 17:16
Hoi Steefiehej, Ik zit precies in de zelfde situatie als jij (Ben zelfs ouder....zucht...). Huurwoning / verder op kamers is weggegooid geld en ik was sinds mei actief op zoek naar koophuizen op funda. Wat ik niet wist, was dat de makelaars ook nog een ander netwerk heb waarin de huizen eerder beachikbaar was dan funda. Dit wist ik pas toen ik mn aankoopmakelaar inschakel.

Wat je kan doen is misschien een makelaar inschakelen die op no cure no pay werk, en dat je in zn systeem ingeschreven stond. Ik heb zelf ook bezichtigingen gedaan in huizen waarbij mn financien net niet zou halen, maar waar ik mn ervaring kan opdoen van welke punt ik moet opletten. Er waren 2x voorgekomen dat ik gebeld werd door een makelaar van de verkopende partij die me vertelde dat het huis dat ik had bezichtigd verkocht is, maar dat ze een ander huis in hun database heb die binnenkort op de markt komt en/of ik geinteresseerd ben om die te bezichtigen.
Dit kan best interessant zijn aangezien er kans zit dat de verkoper deze snel wilt verkopen en dat er wat aan de prijs te kunnen onderhandelen. Door snelle reactie kan je misschien hopen dat jullie snel tot een akkoord komen nog voor deze op funda komt voor een prijs dat je kan veroorloven

• Conget
Koos2009 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:37:
[...]

Ondanks de vele "bedankt voor het zoeken...." etc, heb ik niet het idee dat je echt een idee hebt wat en huis kopen inhoud.

Zelf heb ik het "geluk" dat ik kan huren.

Vrienden en collega's van mij hebben echter wel gekocht en naast de hypotheek komt er zoveel mer bij kijken.

Een vriend heeft voor ~137.000 een hypotheek afgesloten en betaald nu per maand ~1300 voor een flat waarvan de "kale hypotheek" ~850 zijn.
~1300 zijn dan de totale woonlasten (hypo, VVE, voorschot verwarming etc) waar waarschijnlijk nog (G)WL, internet etc bij komt.

Dan heb je het over een woning waar momenteel 250-300K voor gevraagd, en betaald wordt.

Dit is overigens wel Amsterdam.

Wat staat er 9precies in het huidige huurcontract?
Dat jullie beiden betalen en op jullie naam is heel mooi, maar wat staat er verder in?

Waarom vraag je, zoals eerder genoemd, niet wat de "nieuwe huur" zou worden icm een andere woongenoot?
850 per maand voor 137k hypotheek?? Niet 30 jaar aflossen neem ik aan....

• Koos2009
@Conget het is een annuïteitenhypotheek en ik heb begrepen dat je naar gelang de termijn verstrijkt betaal je minder naar wat ik er van begrepen heb.

• Conget
Koos2009 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:28:
@Conget het is een annuïteitenhypotheek en ik heb begrepen dat je naar gelang de termijn verstrijkt betaal je minder naar wat ik er van begrepen heb.
Ahh, dan is het wel logisch (Het is toch elke maand zelfde aflossen)

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:20
Koos2009 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:28:
Lineair dan waarschijnlijk, want bij annuitair ga je netto namelijk meer betalen omdat het rentedeel afneemt en dus ook het bedrag dat je mag aftrekken aan HRA.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Een beetje offtopic maar misschien toch wel relevant:

Ik vind die € 850,- per maand ook wel erg hoog zoals @Conget aangeeft...

Als ik even snel een annuiteitenhypotheek bereken op rabobank.nl (zou mijn keus niet zijn maar kwam als eerste naar boven op google :+) dan kom ik bij een woning van 137k op resp. de volgende bedragen:

10 Jaar rente-vast tegen 1,85% annuïteiten
Bruto maandlasten € 496
Netto maandlasten € 436

20 Jaar rente-vast tegen 2,40% annuïteiten
Bruto maandlasten € 534
Netto maandlasten € 445

30 Jaar rente-vast tegen 3,35% annuïteiten
Bruto maandlasten € 604
Netto maandlasten € 466

Waar die € 850,- maand dan vandaan komt is me even een raadsel?

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• Conget
Harrie_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:44:

Als ik even snel een annuiteitenhypotheek bereken op rabobank.nl (zou mijn keus niet zijn maar kwam als eerste naar boven op google :+) dan kom ik bij een woning van 137k op resp. de volgende bedragen:

Bruto maandlasten € 496
Netto maandlasten € 436

Bruto maandlasten € 534
Netto maandlasten € 445

Bruto maandlasten € 604
Netto maandlasten € 466

Ik denk dat het lineariteit is, zoals @celshof aangaf. Als het annuiteit is, dan is het wel erg duur. Zelf heb ik 3 weken geleden een offerte ontvangen van 30 jaar looptijd met 10j vast op 1.71%. Ik betaal hierdoor €520 bij een lening van 146k. (Heb nog een starterslening erbovenop, maar dat is weer ander verhaal)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Conget schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat het lineariteit is, zoals @celshof aangaf. Als het annuiteit is, dan is het wel erg duur. Zelf heb ik 3 weken geleden een offerte ontvangen van 30 jaar looptijd met 10j vast op 1.71%. Ik betaal hierdoor €520 bij een lening van 146k. (Heb nog een starterslening erbovenop, maar dat is weer ander verhaal)
Ook lineair kom je lang niet aan die € 850,- dus of er klopt iets niet aan het verhaal of betrokkene heeft de hypotheek tig jaar geleden afgesloten tegen 5% o.i.d.

• 3x3

3x3

Bruto maandlasten € 496
Netto maandlasten € 436

Bruto maandlasten € 534
Netto maandlasten € 445

Bruto maandlasten € 604
Netto maandlasten € 466

Ik denk dat in deze een reservering van 850 per maand voor de woonkosten bij koop niet heel gek is.

450 hypotheek
150 energie
200 onderhoud
50 eigenaarsbelastingen/ verzekering
250 reservering tegen onderwaarde of werkeloosheid.

Of je die energie kosten ook meetelt is discutabel natuurlijk.
Overige kosten lijken mij in dit geval essentieel voor een gezonde financiële huishouding.

[Voor 4% gewijzigd door 3x3 op 23-10-2018 13:09]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

3x3 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

450 hypotheek
150 energie
200 onderhoud
50 eigenaarsbelastingen/ verzekering
250 reservering tegen onderwaarde of werkeloosheid.

Of je die energie kosten ook meetelt is discutabel natuurlijk.
Overige kosten lijken mij in dit geval essentieel voor een gezonde financiële huishouding.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om bovenop de maandlasten vanalles te reserveren of niet, feit is:
Koos2009 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:37:
[...]
En een kale hypotheek is toch echt het bedrag dat er iedere maand kwijt bent aan hypotheeklast; daar horen overige reserveringen niet bij. En gezien er in dezelfde post ook nog een bedrag van 1300 wordt genoemd ga ik ervanuit dat dát het bedag is + gwe, vve, etc.

• Koos2009

Bruto maandlasten € 496
Netto maandlasten € 436

Bruto maandlasten € 534
Netto maandlasten € 445

Bruto maandlasten € 604
Netto maandlasten € 466

Ik heb geen inzicht in zijn maandlasten dus kan het niet precies zeggen maar hij zei me dat hij per maand zo'n 850 aan hypotheek betaald en 1300 totaal aan woonlasten. Wat hij aan woonlasten verstaat kan iets anders zijn dan ik.

• 3x3

3x3

Harrie_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Het staat iedereen natuurlijk vrij om bovenop de maandlasten vanalles te reserveren of niet, feit is:

[...]

En een kale hypotheek is toch echt het bedrag dat er iedere maand kwijt bent aan hypotheeklast; daar horen overige reserveringen niet bij. En gezien er in dezelfde post ook nog een bedrag van 1300 wordt genoemd ga ik ervanuit dat dát het bedag is + gwe, vve, etc.
Nee, het is noodzakelijk dat als de TS dezelfde vrijheden (om te verhuizen, om in een onderhouden huis te wonen) wilt houden, dat ze deze reserveringen maakt.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

3x3 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:48:
[...]

Nee, het is noodzakelijk dat als de TS dezelfde vrijheden (om te verhuizen, om in een onderhouden huis te wonen) wilt houden, dat ze deze reserveringen maakt.
Dat is nogal een boude stelling die je daar doet... Neemt niet weg dat het daar helemaal niet over ging en bovendien: ik wordt zo moe altijd van die gare pseudo-berekeningen hier op t.net die als waarheid verkondigd worden, uit de lucht gegrepen bedragen zonder de exacte situatie te kennen.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 13:41
Harrie_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Dat is nogal een boude stelling die je daar doet... Neemt niet weg dat het daar helemaal niet over ging en bovendien: ik wordt zo moe altijd van die gare pseudo-berekeningen hier op t.net die als waarheid verkondigd worden, uit de lucht gegrepen bedragen zonder de exacte situatie te kennen.
Eens. TS is niet geholpen met horrorverhalen die men ergens bij de borreltafel heeft opgevangen en waarvan achteraf blijkt dat het halve waarheden zijn.

Ontopic, zijn er niet vergelijkbare huizen te vinden als in de link hieronder? Deze is dan toevallig onder bod en ik weet niet of de locatie gewenst is, maar voor een 1-persoonshuishouden lijkt mij zoiets toch goed te doen? De 175 maandelijkse kosten VvE zijn inclusief stookkosten, dus dat lijkt mij ook op te brengen met een dergelijke koopprijs.

https://www.funda.nl/koop...t-86249265-haverkamp-407/

Je kunt natuurlijk de stoute schoenen aantrekken en de betreffende makelaar gewoon bellen en vragen of er nog meer van dergelijke appartementen in de aanbieding komen binnenkort. Scheelt hem weer, want dan hoeft hij het niet eerst op Funda te knallen.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

offtopic:
Nevermind, pagina gemist

[Voor 95% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2018 16:12. Reden: Oeps]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-03 13:12

Tjark

DON'T PANIC

En ik zou tegelijkertijd toch maar eens een juridisch iemand naar je huurcontract laten kijken. Als 't met kopen tegen zit, kan 't je redding zijn. En de eigenaar wil het huis echt niet verkopen met een huurder er in, zo'n huis brengt veel minder op!

*insert signature here

• 3x3

3x3

Harrie_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Het klopt wel dat het grove schattingen zijn die ik gemaakt heb.

Maar

(netto) €450 hypotheek gezien de waarde van het huis lijkt mij heel redelijk. (!let op bij een inkomensdaling stijgen die netto-kosten.)
€150 aan energiekosten is misschien wat ruim. Maar als je met minimaal budget een woning koopt in DH lijkt mij ook dat die niet het hoogste energielabel zal hebben.
€200 onderhoud/vve is zeer conservatief en waarschijnlijk te laag geschat. Een jaren '50 flatje heeft de eerste 2 jaar gemiddeld bijna €6650 aan onderhoudskosten, dat is bijna €300 per maand.
€3000 per jaar vermogensopbouw per jaar is tussen de 2 a 3% van de waarde van het huis. Dat is niet 30 jaar lang nodig, maar voor de eerste jaren als je (bijna) helemaal geen spaargeld meer hebt niet onverstandig.

Het kopen van een (duur) huis nu is gezien het inkomen van de TS en het in het verleden opgebouwde spaargeld misschien niet de beste keuze. Als je al ziek bent geweest, is er een vergrote kans dat je in de toekomst nog een keer ziek wordt. En waar je met het bewonen van een sociale huurwoning in geval van inkomensdaling gigantisch beschermt wordt door verhoging van de huurtoeslag en andere toeslagen, heb je in het geval van een koopwoning juist het tegenovergestelde effect: Je HRA neemt af bij een inkomensdaling, iets dat dan je financiële problemen alleen maar vergroot.

Ook het particulier huren, en dan de woning delen lijkt mij financieel gezonder voor de TS. In totaal zijn de kosten voor particulier huur wat hoger (je betaald 4 tot 7% rendement ipv 2% financieringskosten over de waarde van de woning) maar als je de totale kosten van huren huren kan delen door 2, is ook dat goedkoper dan de volledige kosten (incl. onderhoud & andere eigenaarslasten)

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27
Klopt toch wel want je geeft ook aan dat het app nu voor veel meer weggaat. Dan is 5% rente niet zo gek.
Koos2009 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:41:
[...]

Ik heb geen inzicht in zijn maandlasten dus kan het niet precies zeggen maar hij zei me dat hij per maand zo'n 850 aan hypotheek betaald en 1300 totaal aan woonlasten. Wat hij aan woonlasten verstaat kan iets anders zijn dan ik.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Steefiehej schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:48:
[...]
Ik ben 27 , ik werk fulltime verder, geen echte mogelijkheid om nog meer erbij te gaan werken zowiezo gezien de situatie zoals eerder vermeld.

Ik heb zeer goed alle opties overwogen. Omdat ik nu echt in mijn handjes mag knijpen met de huurprijs die ik nu betaal
Moet je blijven zitten waar je nu zit en doorsparen totdat je 1) wel voldoende spaargeld hebt, 2) je inkomen gestegen is en 3) de huizenbubble geklapt is.

Tenzij je écht niet tegen een lastige huurbaas kunt, maar ik zou het sowieso zo lang mogelijk rekken. Dus op naar het juridisch loket of de rechtsbijstand om te kijken wat je rechten zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Ardana op 23-10-2018 22:43]

No good deed goes unpunished.

• Steefiehej
Nog even op reactie op al het advies.

Zoveel mogelijk naar advies geluisterd en daarom toch besloten van kopen af te zien na wat onderzoek en tips die jullie gaven.

Gelukkig komt bij huren ook weer bakken met drama dat je tegenwoordig 3x het netto inkomen moet verdienen bij huurmakelaars waardoor je blij mag zijn met 25m2.
Het wordt er allemaal niet beter op dus positief blijven is moeilijk maar wie weet...

Bedankt nogmaals voor diegene die kunnen geloven dat ik het echt waardeer. ;)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30
En als je nu eens de cirkel waarin je zoekt naar een huis wat vergroot?
Ik dat een optie of roep ik nu rare dingen? Ok, je zit wat verder weg van het werk misschien, maar als je dat 50-60k scheelt qua aankoopprijs dan is dat toch het overwegen waard lijkt me.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee