Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - hulp ivm juiste keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• oetger
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11-06 08:48
Langs deze weg wil ik een hulplijntje inschakelen om de knoop door te hakken.
Er zijn zo veel verschillende merken en typen zonnepanelen, echter niet echt een courante vergelijkingsite waar alle panelen getest zijn.

Ik weet daarom niet goed van welke offerte ik gebruik moet maken.

Budget:
max. €4000,- All in

Aangevraagde offerte's

12 panelen, op een Z-O schuin dak, zonder schaduw o.i.d.
Zwart, ongeveer 300WP opbrengst. Zodat mijn stroomverbruik nagenoeg gedekt wordt door de opgewekte zonneenergie.

Wel of geen SolarEdge

Omdat ik een hoog schuin en schaduwvrij dak heb, is in mijn situatie SolarEdge niet strikt noodzakelijk. De meerprijs voor een iets hogere opbrengst en per paneel monitoren, wegen in mijn beleving niet tegen elkaar op.

De Offerte's op een rijtje:

(Klik op tumbnail voor vergroting)

NB: Geoffereerde prijzen: na BTW - aftrek.

Vereniging Eigen Huis:

Deze offerte valt wat mij betreft af. Ik erger me aan de voorwaarden en trage communicatie.
Enkele voorwaarden: Aanbetaling, verplicht lidmaatschap Eigen Huis, Slechte ervaringen op internet.
De prijs is laag, maar volgens mij de kwaliteit ook.

Lokale Partij:

Snelle communicatie, evt. installatie binnen 3 weken. Aangesloten bij garantiefonds Zonneenergie. Leveren een Duits merk: AEG Solar 300WP panelen.
Denken goed mee met de klant en veel productkennis.
Factuur pas betalen als alles naar 100% tevredenheid werkt.

Voor dezelfde prijs kan men ook een Goodwe 3000D-NS omvormer leveren eventueel.

IKEA:

Redelijke productkennis, duidelijke offerte, Leveren Chinees merk. Groot concern, dus garanties zitten wel snor.

Essent:

Redelijke productkennis, duidelijke offerte, Leveren Chinees merk. Groot concern, dus garanties zitten wel snor.

Mijn conclusie

Ikea en Essent leveren een (Chinees) merk wat ik persoonlijk niet ken, maar IKEA en Essent zijn een bekende grote partij, dus het zal wel een goede kwaliteit hebben.
Lokale Partij, levert een bekend consumenten electronica merk, maar is AEG ook goed in Zonnepanelen?
Vereniging Eigen Huis; Chinees merk, lage prijzen, maar vreemde voorwaarden.

En nu?
Zoals jullie wellicht uit dit bericht kunnen filteren: Ik weet niet wat een goed merk is, en/of waar goede ervaringen mee zijn.
Persoonlijk heb ik een goed gevoel bij de aanbieding van de Lokale partij, en met € 1,08 per WP, lijkt me de prijs ook OK.

Graag jullie hulp in het maken van de keuze.
Is er iets wat ik over het hoofd heb gezien?

Of pak ik het helemaal verkeerd aan en moet ik totaal een ander merk / installateur hebben ?

www.facebook.com/raceTEAM4u

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:56
@oetger
welke panelen goed zijn, dat kan niemand je zeggen.
(en als ze het doen zou ik ze niet geloven.
niemand hier heeft meerdere jaren ervaring met een paneel, en dat het paneel dan ook nog te koop is.
als iemand de ervaring heeft dat heeft de fabrikant allang weer nieuwe modellen.)
dit geld ook wel voor veel omvormers.

wat we wel kunnen zeggen, word alles juist aangesloten.
je wil 12x 300Wp.
dat geeft 12x +/-32Vmpp = +/-350V.
en dat is perfect voor een gewone TL omvormer (aeg/omnik/goodwe)
je wil dit wel allemaal aangesloten hebben in 1 string.
(dus pas op! let er op dat ze dus 1x12 doen en niet 2x6. ;) )

dus of je nu JAsolar/trina/canadian etc etc gebruikt, het maakt niet zo veel uit.
ook of je een goodwe/omnik/aeg omvormer gebruikt, dat maakt allemaal niet veel uit.

dus je algemene plan is goed, en geen probleem.
maar we zijn hier wel wat gewend, en je houd veel dak ruimte over.
je zult er snel achter komen (ongeveer een half jaar, je ziet het in de lente) dat het systeem gewoon werkt.
en dan ga je je afvragen, mmm kan ik niet elektrisch gaan auto rijden.
of kan ik niet beter mijn huis elektrisch gaan verwarmen (warmtepomp waar nog subsidie op te krijgen is ook)
en dan wil je stiekem toch meer panelen, zodat je niet alleen geen elektra rekening meer hebt, maar ook geen gas/benzine rekening meer. >:)

nu vast een beetje extra geld uitgeven (door b.v. een iets zwaardere omvormer te kopen met 2x mpp) betekend dat je straks heel goedkoop de set nog eens flink kunt uitbreiden. ;)
als je dat straks pas doet, dan heb je weer een nieuwe omvormer nodig + extra kosten.
dat is duurder als nu even goed kijken.

(ik kan niet schatten wat je nodig zou moeten hebben aan omvormer.
maar ik zie nu 3kW omvormers, maak daar een 3,6kW omvormer van, en dan kun je 16x300Wp op je dak hangen.
dan heb je een leuke over productie voor een b.v. warmtepomp. ;) )

persoonlijk:
IKEA en Essent en vereging eigenhuis, daar zou ik niet zo snel naar toe gaan.
die leggen niet zelf het op dak, maar besteden dat uit aan een andere partij. (meer schalen meer kosten)
soms heb je mazzel dat die andere partij goed is, maar vaak is dat zo goedkoop mogenlijk. :-(

ik vind een 1,08€/Wp best nog en pittige prijs na aftrek BTW. ;)
(soms wel verklaarbaar, maar met zo een simpel dak als die van jouw lijkt het mij toch wel hoog.)

edit:
meer kWh opwekken als nodig levert minder per kWh op (voor het overschot).
maar omdat de meer prijs van meer Wp niet lineair omhoog loopt bij laten installeren is dat niet erg.
(de prijs in €/Wp gaat zelfs omlaag. ;) )
en uiteindelijk krijg je toch nog een leuke cent voor je overschot. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 17-10-2018 09:50]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:49

vso

raap voor zijn recht

Zelf zit ik ook nog wel met die vraag, overgens waarom ga je niet voor 320 WP ?
ik zit rond de 6 a 7 voor 14 panelen 290 wp/3320 uit mijn hoofd gezegd (verschil is wellus / nietus solaredge)

persoonlijk zou ik investeren in meer WP (lees meer = beter gezien gas de deur uit moet) en je zal dus tzt aan een WP of andere elektrische verwarming moeten gaan voldoen en dan is overschot in dit geval wel prettig)

maar hoe en wat ... hmmm bomen + bos zeg maar

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:01

CurlyMo

www.pilight.org

Volgens mij ben je er zelf wel uit. Ga dus voor de goedkoopste lokale partij en vraag ze een degelijke omvormer op te hangen met 2 MPPT zoals @migjes ook betoogd. Dat hoeft ook geen AEG te zijn. Vraag ze tevens of ze ook goedkopere panelen leveren. AEG is leuk, maar net als LG aan de dure kant. Ga je daar nu echt wat van merken? Ik denk het niet. Ik zou ze vragen of ze niet goedkopere chinese panelen kunnen leggen zodat ze ook < € 1 / Wp komen.

Zodra je huidige set over 10 jaar misschien iets meer gedegradeerd is dan AEG of LG dat zou zijn geweest, dan verplaats je de boel gewoon naar de andere dak helft en koop je weer nieuwe voor je huidige dakhelft.

270Wp is al nagenoeg € 100,- incl. BTW is. Daar ga je voor die prijs echt geen buil aan vallen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• oetger
migjes schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:43:
@oetger

je wil 12x 300Wp.
dat geeft 12x +/-32Vmpp = +/-350V.
en dat is perfect voor een gewone TL omvormer (aeg/omnik/goodwe)
je wil dit wel allemaal aangesloten hebben in 1 string.
(dus pas op! let er op dat ze dus 1x12 doen en niet 2x6. ;) )
En hoe controleer ik dat men 1x12 en niet 2x6 aansluit? En wat is daar het voor / nadeel van ?
migjes schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:43:
@oetger

ik vind een 1,08€/Wp best nog en pittige prijs na aftrek BTW. ;)
(soms wel verklaarbaar, maar met zo een simpel dak als die van jouw lijkt het mij toch wel hoog.)
Er kon nog wat vanaf. Ik zit nu op €1,05 voor volledig AEG.

Ik kan ook kiezen voor Suntech Solar 300WP Dan komt het op €0,99 Om het verhaal nog moeilijker te maken :) :)

[Voor 0% gewijzigd door oetger op 17-10-2018 16:52. Reden: €1,05]

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:56
oetger schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:37:
[...]

En hoe controleer ik dat men 1x12 en niet 2x6 aansluit? En wat is daar het voor / nadeel van ?

[...]

Er kon nog wat vanaf. Ik zit nu op €1,08 voor volledig AEG.

Ik kan ook kiezen voor Suntech Solar 300WP Dan komt het op €0,99 Om het verhaal nog moeilijker te maken :) :)
Van 360DC is makkelijker 230V AC te maken dan van 180V DC. Daarom een beter rendement. Scheelt een paar procent in je opbrengst. Dit kun je gewoon afspreken met je installateur en evt in de offerte laten opnemen.

Qua panelen: Er valt niet heel veel zinnigs over de kwaliteit te zeggen. Meeste chinese panelen zijn prima.

Bedenk echter wel dat de meeste chinese merken na een paar jaar weer van het toneel verdwijnen en je je af kunt vragen hoe het dan zit met evt. garantie. Kies je iets als LG, Panasonic, AEG, etc. denk ik dat je daar wat meer zekerheid over hebt.

Ik heb zelf in 2012 Yingli panelen gekocht. Dat was toen een goed en bekend merk. Tegenwoordig leveren ze niet meer in Europa, zijn de aandelen Yingli 21 cent waard. Ik vraag me af of ik nu garantie zou kunnen claimen als dat nodig is.

Omvormer heb ik zelf minder moeite mee. Als een Goodwe omvormer over 6 jaar stuk is kun je hem eenvoudig vervangen zonder het dak op te moeten.

[Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 17-10-2018 14:53]

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Met een knipoog naar de toekomst en je huidige budget, zou je de 12 panelen kunnen plaatsen op zuidoost.
En dan neem je een SMA 5.0 omvormer bijvoorbeeld (heb je 1 of 3-fase wat je huis binnenkomt?)

Als er dan weer wat budget vrij komt, leg je ook op Noord-west panelen.

Salderen gaat er nou eenmaal af, in de aankomende jaren.
Dan ben je blijer met opbrengst over de hele dag, ipv enkel 'smorgens (zoals je nu gaat krijgen)
Zodat je ook meer direkt verbruik krijgt....

Dus wat ^^^ al gezegd is.....
Edit: en geen Ikea, essent, VEH, maar gewoon direkt bij een panelenboer, waar je altijd op terug kan vallen.
(Of gewoon zelf doen)

(Zou het mijn dak zijn, knalde ik alles gewoon vol ;) )

[Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2018 18:46]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10-06 07:43
Ik heb voor mijn werk de afgelopen 3 jaar 3500 woningen voorzien van 9 zonnepanelen. hierbij zijn vier verschillende setjes gebruikt:
JA solar met SAJ omvormer
TaleSun met SAJ omvormer nieuw model
Astronergie met Zeversolar omvormer
Sunrise met SOFAR solar omvormer

Alle setjes bevallen prima en hebben geen noemenswaardige problemen (van de 3500 is er 1 onder garantie vervangen).
Wij werken met merken die de beste prijs/kwaliteitverhouding hebben. Let er wel op dat je een paneel kiest wat in de kwaliteitsdatabank voor het energielabel staat. dit kan in de toekomst in je voordeel werken.
www.bcrg.nl

• gielie
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:17
Ik zou voor de IKEA gaan, de lokale partij kan makkelijker ophouden te bestaan, zie dan maar je garantie van 10 jaar te claimen. IKEA geeft 12 jaar op de panelen en dat bedrijf zal er nog wel even zijn denk ik. Ze hebben ook de hoogste opbrengst. Bovendien verkoopt IKEA zo ontzettend veel panelen (over de hele wereld) en allemaal hetzelfde en omdat ik geen/weinig negatieve verhalen hier over hoor zullen ze wel goed moeten zijn. Ze werken inderdaad met lokale partijen die ze installeren maar dat zou je ook makkelijk zelf kunnen doen, dit is geen rocket science en misschien heb je nog wel keuze in wie ze erop legt.

just my 2 cents

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• AUijtdehaag
  • Niet online

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zie nog veel mensen spreken over "overschot" terwijl dat met afschaffing van de saldering over 3 jaar toch niet veel meer waard is.

Ik zou uitgaan van de situatie na het salderen.

Wat betaal je dan voor een kWh? Rond de €0,22 ?
Wat krijg je nog voor je kWh? Rond de €0,12 ?

Ofwel: leg gewoon zoveel als je kwijt kan binnen je budget en vergeet de term "overschot".
Iedere panelenfabriek kan toch in de problemen komen? Dat is niet de schuld van de leverancier, of in dit geval de Ikea. Ikea levert op het moment o.a. ook JaSolar, om maar een merk te noemen. Als JaSolar in de problemen komt, heb je bij een gewone PV-leverancier ook een probleem met vervanging bij garantie.

Met een beetje pech crediteren ze dan het defecte paneel maar daarmee blijft het defect. Enige wat je dan kan doen is je string inkorten en het paneel voor de sier laten liggen of op Marktplaats proberen een gelijk exemplaar te vinden en hopen op zo min mogelijk kleurverschil.

[Voor 80% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-10-2018 09:55]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• gielie
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:17
Bericht uit 2015? Zegt toch niks over de kwaliteit ze zijn overgestapt op een ander merk en geven zelf de garantie, niks aan de hand.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• gerardbergen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-12-2018
*knip*, reclame maken is niet de bedoeling.

[Voor 97% gewijzigd door Zeehond op 18-10-2018 23:11]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

oetger schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:37:
[...]
Door naar de binnenkomende volt / ampere verhouding te kijken.
1x12 = 12x30V = 360V
2x6 = 6x30V = 180V

1x12 = 1x(300Wp/30V) = 10A
2x6 = 2x(300Wp/30V) = 20A

Oftewel:
1x12 geeft max. 360V * 10A = 3600Wp
2x6 geeft max. 180V * 20A = 3600Wp

Omvormers zijn alleen blijer met een hoger voltage dan met een hoger amperage.
Ik zou dit doen.

[Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2018 15:03]

• Enki
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09-06 13:26
Wij gaan het doen via VEH, niets mis mee. Enige "rare" aan de voorwaarden is de aanbetaling van €150, maar die krijg je terug als je er alsnog vanaf ziet of plaatsing niet mogelijk is. Lid van VEH zijn we uiteraard al, maar ben je dat niet dan krijg je het lidmaatschap het eerste jaar gratis. En ik heb niet het idee dat VEH hier nu echt veel rijker van wordt. Kortom, weinig mis mee.

Wel is meerwerk wat duurder dan bij de concurrent om de hoek: voor de 10 optimizers die wij willen i.v.m. beetje schaduw rekenen ze €1000 en dat is twee keer zoveel als bij het andere bedrijf waar we een offerte van gekregen hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Enki
Ipv alle panelen (10?) kun je ook op enkel de probleem panelen optimizers zetten.
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/101966

Ik krijg het idee dat je niet het verschil kent tussen SolarEdge en een normale stringomvormer?

Laat even weten, wanneer je ze hebt liggen. Ben benieuwd...(hoe lang het gaat duren)

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2018 15:21]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

AUijtdehaag schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:17:
@Enki
Ipv alle panelen (10?) kun je ook op enkel de probleem panelen optimizers zetten.

Ik krijg het idee dat je niet het verschil kent tussen SolarEdge en een normale stringomvormer?
Hier is hij goedkoper (verzendkosten meegerekend):
https://www.elektrobode.n...timizing-475w-2ba25760750

• Enki
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:17:
@Enki

Laat even weten, wanneer je ze hebt liggen. Ben benieuwd...(hoe lang het gaat duren)
Oh, ik pretendeer ook niet om een expert te zijn, vandaar dat we meerdere offertes hebben aangevraagd. Bij ons zou het gaan om 10 SolarEdge optimizers, bewust voor gekozen om te voorkomen dat wanneer een paneel uitvalt, dit effect zal hebben op sommige/alle anderen. Maar je zou dus ook 5 optimizers kunnen doen die elk 2 panelen aansturen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Enki
Alles kan...
Maar verdiep je er eerst even in....
RaymondD in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Enki schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:31:
[...]
bewust voor gekozen om te voorkomen dat wanneer een paneel uitvalt, dit effect zal hebben op sommige/alle anderen.
En de kans daarop is?

• Enki
Als je dat verhaal over SolarEdge leest, is die kans kennelijk reëel. >:)
Met uitval bedoel ik eigenlijk een lager rendement wegens wat schaduw.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Enki schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:59:
Als je dat verhaal over SolarEdge leest, is die kans kennelijk reëel. >:)
Met uitval bedoel ik eigenlijk een lager rendement wegens wat schaduw.
Dus omdat 1 paneel mogelijk schaduw heeft gooi je optimizers op 10? Ik heb van de 21 panelen er 6 die redelijk wat schaduw vangen. Ik heb dus 3 optimizers, 2x Tigo duo's en 2x Tigo enkel. Het is vrij zonde om op 21 panelen optimizers te zetten omdat er maar 6 schaduw vangen. Scheelt me toch weer 8 x € 75,- = € 600,-

• Enki
Vandaar mijn vraag of dat mogelijk was: "Maar je zou dus ook 5 optimizers kunnen doen die elk 2 panelen aansturen?"
Ik heb me er over ingelezen, maar die optie was ik nog niet tegen gekomen. Het was altijd of een omvormer, of een omvormer + 1 optimizer per paneel. Dit ga ik even meenemen naar de installateur.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Enki schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:14:
Vandaar mijn vraag of dat mogelijk was: "Maar je zou dus ook 5 optimizers kunnen doen die elk 2 panelen aansturen?"
Ik heb me er over ingelezen, maar die optie was ik nog niet tegen gekomen. Het was altijd of een omvormer, of een omvormer + 1 optimizer per paneel. Dit ga ik even meenemen naar de installateur.
Niet met SE dus. Wel met standaard stringomvormers en Tigo optimizers.

• rob2011
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08-06 21:38
Zelf zou ik gaan voor zo veel mogelijk pannelen iets minder vermogen. want hoe vaak haal je de max ? Het is vaker gem. Weer dan perfect. Ook de solaredge zijn de moeite als je schaduwvorming hebt.

Met deze kennis zou ik mijn volgende set kopen. Ikheb nu een solaredge set 3600 maar in mijn ligging haal ik zelden depiek en vaker de gem. Vandaar de keuze.

• SjaakDeBeer
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

@oetger Inmiddels ben ik wel benieuwd waar je uiteindelijke keuze op is gevallen en of de panelen al geïnstalleerd zijn. Heb je een update betreffende installatie, aanschaf en opbrengst?

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

• oetger
Gekozen voor een volledig systeem van AEG.
Mijn persoonlijk gevoel was dat als de omvormer en de panelen beide van het zelfde merk zijn dat er dan weinig storingen zijn en een goede opbrengst is omdat e.e.a. voor elkaar gemaakt is :)

En ik heb meer vertrouwen in de continuïteit van een merk zoals AEG dan in een willekeurig Chinees merk. Dit met het oog op de evt. garantie over een jaar of 10.

Uiteindelijk is het uitgekomen op 0,95€ per WP voor een volledig AEG systeem. (Klaarblijkelijk kon er toch nog wat vanaf O-) )

• Ad-Blokker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-06 16:52
@oetger Bevalt het systeem na een aantal maanden nog steeds?
Misschien was je er inmiddels al achter gekomen maar de Zonnepanelen en Omvormers van AEG zijn puur chinees. Er is alleen een AEG logo op geplakt ;)

• oetger
Ja hoor bevalt nog steeds prima! Vorige week gratis een nieuwe WIFI dongel ontvangen. Voor beter ontvangst / rapportage. Gewoon als service van AEG hoefde ik nergens aan te vragen, Men heeft het verstuurd naar alle AEG gebruikers klaarblijkelijk..

Dat zie ik een willekeurig Chinees merk niet doen :) @Ad-Blokker ;)

Nee ik heb geen aandelen AEG ;)

• Ad-Blokker
Ik zou niet te snel oordelen @oetger ;). Op dit moment is er nog geen monitoring portal. De enige optie die je nu hebt is email updates van de opbrengsten. En die werken bij velen nog niet

Ze hebben die nieuwe omgeving en wifi stick alleen maar gemaakt omdat ik al een jaar lang aangeef dat het andere systeem zo lek als een mandje is O-)

Ik ben nu bezig met een vervolg onderzoek met deze nieuwe wifi stick. Ik zie al dat al het verkeer van de omvormer naar de server van AEG onbeveiligd verstuurd word.

We zullen zien of dit net zo lek is als het vorige systeem (waar ik trouwens nog steeds doodleuk iedereen zijn gegevens kan inzien)

Artikel en forum vorige omgeving:
nieuws: Klantgegevens AEG Industrial Solar staan op slecht beveiligde Chinese...
AEG slimme solar omvormers - geen beveiliging

Als je ervaringen zou willen delen over de nieuwe omgeving hoor ik en anderen het graag hier:
"nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers

[Voor 6% gewijzigd door Ad-Blokker op 14-11-2019 10:52. Reden: toevoeging]

• oetger
Ad-Blokker schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:51:
Ik zou niet te snel oordelen @oetger ;). Op dit moment is er nog geen monitoring portal. De enige optie die je nu hebt is email updates van de opbrengsten. En die werken bij velen nog niet

Ze hebben die nieuwe omgeving en wifi stick alleen maar gemaakt omdat ik al een jaar lang aangeef dat het andere systeem zo lek als een mandje is O-)

Ik ben nu bezig met een vervolg onderzoek met deze nieuwe wifi stick. Ik zie al dat al het verkeer van de omvormer naar de server van AEG onbeveiligd verstuurd word.

We zullen zien of dit net zo lek is als het vorige systeem (waar ik trouwens nog steeds doodleuk iedereen zijn gegevens kan inzien)

Artikel en forum vorige omgeving:
nieuws: Klantgegevens AEG Industrial Solar staan op slecht beveiligde Chinese...
AEG slimme solar omvormers - geen beveiliging

Als je ervaringen zou willen delen over de nieuwe omgeving hoor ik en anderen het graag hier:
"nieuwe" portal ervaringen van AEG slimme solar omvormers
Beste,

We zijn nu weer een tijd verder en ik krijg wel mails vanuit AEG echter met de volgende boodschap: "opbrengst = 0"

Vanuit de verbruiksmonitor van Essent weet ik gelukkig dat er geen storing is en dat de opbrengst niet 0 is, maar er dus iets in de rapportage fout gaat..

Via AEG helpdesk krijg ik verder geen reactie, echter mijn installateur wilt de omvormer als service omruilen voor een Goodwe omvormer.

Nu heb ik met Goodwe helemaal geen ervaring.. Dus ik weet niet of ik er goed aan doe om een AEG omvormer om te ruilen voor een Goodwe, enkel voor de rapportage mogelijkheden. Juist bewust voor de AEG gekozen om 1 merk te hebben. Zonnepanelen AEG en omvormer AEG.

Enig advies wellicht ?

• Ad-Blokker
oetger schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Beste,

We zijn nu weer een tijd verder en ik krijg wel mails vanuit AEG echter met de volgende boodschap: "opbrengst = 0"

Vanuit de verbruiksmonitor van Essent weet ik gelukkig dat er geen storing is en dat de opbrengst niet 0 is, maar er dus iets in de rapportage fout gaat..

Via AEG helpdesk krijg ik verder geen reactie, echter mijn installateur wilt de omvormer als service omruilen voor een Goodwe omvormer.

Nu heb ik met Goodwe helemaal geen ervaring.. Dus ik weet niet of ik er goed aan doe om een AEG omvormer om te ruilen voor een Goodwe, enkel voor de rapportage mogelijkheden. Juist bewust voor de AEG gekozen om 1 merk te hebben. Zonnepanelen AEG en omvormer AEG.

Enig advies wellicht ?
Toevallig weet ik dat AEG nu bezig is met de nieuwe oplossing. Ik ben door mijn adviezen die ik gegeven heb ook hierbij betrokken op het moment. Ik heb zelf ook geen ervaring met GoodWe maar ik heb op veel fora en andere plekken gelezen dat de monitoring portal daar goed werkt. Ik durf alleen niks over de beveiliging te zeggen aangezien ik dit natuurlijk niet onderzocht heb. Al met al AEG en ik zijn bezig om de problemen op de lossen. Ik zal wel even aangeven dat ik van meerdere plekken nu hier op tweakers zie dat mensen geen antwoord krijgen op hun vragen. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True