Toon posts:

Macbook Pro Late 2011 (hangt op wit scherm, bij opstarten)

Pagina: 1
Acties:

• Mark de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02 19:57
Mijn Macbook Pro start niet meer op.

Ik had een extern scherm aangesloten en toen had ik grijzig beeld met allemaal strepen. Toen ik probeerde aan te melden ging hij opnieuw opstarten. Ik heb het externe scherm weer losgekoppeld, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan.

Hij blijft maar hangen op een wit scherm. Kan iemand me vertellen wat ik moet doen?
Of is de videokaart gewoon overleden?

snik :O

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit klinkt inderdaad als een videokaart die dood is...

Misschien kijken of de Safe Mode werkt om zodoende de defecte videokaart uit te zetten.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 20:05
2011 series staan bekend om falende GPU's.

Ik vermoed dat jij hier ook last van hebt

Beste fix, is DGPU uitschakelen door middel van bijv. RealMacMods script.
https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

Of alternatief, maar iets meer handmatig geklooi info hier te vinden :
http://dosdude1.com/gpudisable/

• RandyX
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-01 10:35
Een andere optie is om reballing uit te voeren, @gamepc1986 kan je hiermee helpen
Ik heb ook een Macbook Pro 2011 en ik zit met hetzelfde probleem.

• FlorisVN
RandyX schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:52:
Een andere optie is om reballing uit te voeren, @gamepc1986 kan je hiermee helpen
Ik heb ook een Macbook Pro 2011 en ik zit met hetzelfde probleem.
Reballen en reflowen is een tijdelijke oplossing..
Probleem zit in de gpu die, en dat is nooit opgelost voor de serie amd kaarten.
Amd heeft nooit meer een verbeterde revisie gemaakt, in tegenstelling tot bijv. Nvidia welke dat wel heeft gedaan destijds voor de 8600m kaarten in de macbook pro 2008 series..
Jammer maar spijtig..

Amd gpu helemaal uitschakelen is naar mijn mening de beste oplossing.
Daarnaast kun je dmv dosdude1's mojave patcher ook Mojave draaien...

[Voor 23% gewijzigd door FlorisVN op 17-10-2018 21:19]

• krullenbol
  • Laatst online: 28-03 15:42
Ik heb een early 2011 die ook last heeft van een falende GPU.
Dit is een zeer goed instructie om de betreffende kext uit te schakelen: https://apple.stackexchan...grey-screen/295805#295805
Ik zou hooguit High Sierra 10.13.4 gebruiken, hogere versies geven weer andere problemen.

Ook veel te lezen op https://forums.macrumors....efi-variable-fix.2037591/ (al meer dan 80 pagina's...).

Succes!

[Voor 8% gewijzigd door krullenbol op 18-10-2018 13:07]

• FlorisVN
krullenbol schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:06:
Ik heb een early 2011 die ook last heeft van een falende GPU.
Dit is een zeer goed instructie om de betreffende kext uit te schakelen: https://apple.stackexchan...grey-screen/295805#295805
Ik zou hooguit High Sierra 10.13.4 gebruiken, hogere versies geven weer andere problemen.

Ook veel te lezen op https://forums.macrumors....efi-variable-fix.2037591/ (al meer dan 80 pagina's...).

Succes!
Je kan alles handmatig doen, zoals aangegeven op het topic bij macrumors.
Of het automatische script gebruiken van Realmacmods :
https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

Stukje makkelijker.. 8)

Als je AMD uitgeschakeld is, kan je met dosdude1 patcher ook Mojave installeren, mocht daar behoefte aan zijn..

• RandyX
Is er een merkbaar verschil tussen GPU enabled en GPU disabled?
Ik bedoel daarmee of ik het effectief ga merken.

• krullenbol
FlorisVN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:20:
[...]Je kan alles handmatig doen, zoals aangegeven op het topic bij macrumors.
Of het automatische script gebruiken van Realmacmods.
De handmatige aanpak vind ik beter dan het scriptje van dosdude, je mist nog iets. En zo héél ingewikkeld is het niet én je weet wat er gebeurd. Daar houden wij tweakers wel van... :)

• krullenbol
RandyX schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:30:
Is er een merkbaar verschil tussen GPU enabled en GPU disabled?
Ik bedoel daarmee of ik het effectief ga merken.
De laptop werkt alleen nog maar met de interne graphics chip van de Intel-processor, in mijn geval Intel HD3000.
Die extra AMD-chip zal ongetwijfeld sneller zijn, maar ik ben niet zo'n zware gebruiker dat ik iets merk.
Overigens wordt met het uitschakelen van de AMD-chip ook de externe aansluiting voor de 2e monitor uitgeschakeld.
Maar ja, beter een intern laptop-scherm dan hélemaal geen beeld, toch?

• FlorisVN
krullenbol schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:13:
[...]

De laptop werkt alleen nog maar met de interne graphics chip van de Intel-processor, in mijn geval Intel HD3000.
Die extra AMD-chip zal ongetwijfeld sneller zijn, maar ik ben niet zo'n zware gebruiker dat ik iets merk.
Overigens wordt met het uitschakelen van de AMD-chip ook de externe aansluiting voor de 2e monitor uitgeschakeld.
Maar ja, beter een intern laptop-scherm dan hélemaal geen beeld, toch?
helemaal gelijk.
De laptop is hierdoor ook cooler, zal langer op de accu werken.
maar voor 3d intensieve taken helaas langzamer.

Extern beeldscherm is wel mogelijk als je goed bent met de soldeer bout.
Je kunt de HD3000 solderen aan de externe uitgang, dit schijnt mogelijk te zijn.

Meer informatie over de hardware mods m.b.t dit spefecieke model Macbook Pro zijn o.a hier ook te zien in dit filmpje van hardware/software modder dosdude1 :
YouTube: Permanently Disabling the Defective GPU on a 2011 15" MacBook P...

• RandyX
Zojuist getest en het werkt perfect, spijtig dat ik mijn grafische kaart niet meer kan gebruiken maar ik heb tenminste een werkende Mac :)
Positieve punt: hij is niet meer zo warm zoals vroeger, ik werd daar van dag 1 zot van

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54

MsG

Forumzwerver

RandyX schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:24:
Zojuist getest en het werkt perfect, spijtig dat ik mijn grafische kaart niet meer kan gebruiken maar ik heb tenminste een werkende Mac :)
Positieve punt: hij is niet meer zo warm zoals vroeger, ik werd daar van dag 1 zot van
Even een kick maar ik heb nu een Macbook Pro 2011 15" met hetzelfde euvel. Heb jij alleen de software fix gedraaid om hem goed genoeg uit te schakelen? Ik zie de hardware mods nog niet zo zitten. Ook omdat de Macbook Pro nog het ene moment prima werkt, en als ik hem een paar dagen later pak hij soms ineens weer opstart met gekke lijnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Je kan het altijd proberen de laptop is al 9 jaar oud dus ik neem aan dat het nu ook weer niet zo'n ramp is als het niet meer werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RandyX
MsG schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Even een kick maar ik heb nu een Macbook Pro 2011 15" met hetzelfde euvel. Heb jij alleen de software fix gedraaid om hem goed genoeg uit te schakelen? Ik zie de hardware mods nog niet zo zitten. Ook omdat de Macbook Pro nog het ene moment prima werkt, en als ik hem een paar dagen later pak hij soms ineens weer opstart met gekke lijnen.
Ik heb de software pad gevolgd, hardware pad is nu ook niet zo moeilijk maar je moet een beetje handig zijn met solderen en het uit mekaar halen van je Macbook maar voor de meeste Tweakers zou dat geen probleem moeten zijn :)

Je zult wel geen werkende HDMI meer hebben spijtig genoeg, buiten dat zie ik eerlijk gezegd geen groot verschil maar ik programmeer er alleen maar mee dus veel gpu kracht heb ik ook niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

99ruud99 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:16:
Je kan het altijd proberen de laptop is al 9 jaar oud dus ik neem aan dat het nu ook weer niet zo'n ramp is als het niet meer werkt.
Nou ja gezien hij nu volledig werkt, vind ik het zonde om hem onnodig kapot te maken als een software-fix ook afdoende blijkt te werken. Die dingen zijn met een SSD en veel ram nog steeds erg krachtig. Die softwarefixes worden aldoor in combinatie met een hardware-fix beschreven, vandaar de vraag. Maar ik begrijp uit het bericht hierboven dat dat ook kan werken zonder hardware-fix.

Ik heb nu GPU Disabler geïnstalleerd (http://dosdude1.com/gpudisable/) maar zie bij de systeeminformatie nog wel de 2e GPU staan. Eerst maar even kijken of hij op deze manier blijft werken. Dat de Displayport niet meer werkt is jammer, maar is niet anders. Dat rewiren van die microscopische draadjes zie ik nog niet zo zitten.

[Voor 3% gewijzigd door MsG op 18-05-2020 10:40]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MsG

MsG

Forumzwerver

RandyX schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb de software pad gevolgd, hardware pad is nu ook niet zo moeilijk maar je moet een beetje handig zijn met solderen en het uit mekaar halen van je Macbook maar voor de meeste Tweakers zou dat geen probleem moeten zijn :)

Je zult wel geen werkende HDMI meer hebben spijtig genoeg, buiten dat zie ik eerlijk gezegd geen groot verschil maar ik programmeer er alleen maar mee dus veel gpu kracht heb ik ook niet nodig.
Welke specifieke fix heb je toegepast (softwarematig), en draai je gewoon op de nieuwste High Sierra? Zie door de bomen het bos niet meer. Had die dGPU Disabler geïnstalleerd, maar die laat soms de boel flikkeren, en de beeldopbouw is dan erg traag. Nu weer even zonder enige fix, maar dat gaat ook niet lang goed ben ik bang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RandyX
Als ik het mij goed herinner dan is het dit https://gist.github.com/c...79598fe80f527400cc354a956

Ik heb ervoor gekozen om niet te upgraden naar de laatste MacOS omwille dat ik al de nieuwe features niet echt nodig heb. Ik heb HDD vervangen door een SSD en ik heb er 16GB ingestoken en daardoor draait 10.11 heel vlotjes.

Oppassen als je nu een oudere OS installeert en binnen een paar maanden gaat updaten, dan ga je alles opnieuw moeten uitvoeren, ik had initieel 10.10 erop staan maar ben dan toch voor een update gegaan (10.10 heeft een bekend probleem met constant de iCloud login te vragen en ik kreeg dat maar niet opgelost behalve met een update)

• RandyX
MsG schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Welke specifieke fix heb je toegepast (softwarematig), en draai je gewoon op de nieuwste High Sierra? Zie door de bomen het bos niet meer. Had die dGPU Disabler geïnstalleerd, maar die laat soms de boel flikkeren, en de beeldopbouw is dan erg traag. Nu weer even zonder enige fix, maar dat gaat ook niet lang goed ben ik bang.
Gelukt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zie nu pas dat er nog gereageerd is. Ga dat zsm even uitvoeren. Zodra de MacBook weer artifacts geeft en niet doorstart laat ik hem nu aldoor aan op het witte scherm. De gpu wordt dan lekker warm waardoor het daarna altijd weer even goed is qua beeld. Maar goed binnenkort hier hopelijk van verlost :-P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit is echt een defecte videokaart, chip vervangen heeft geen nut , videokaart reflowen heeft geen nut.
Macbook toch nog bruikbaar maken lees hier : spam

Zie dan vooral het linkje met gouden tip dit werkt perfect. heb er zo al 2 draaien zodat de kinderen er mooi hun huiswerk op kunnen maken .
Wel opletten dat je daarna geen updates meer binnen haalt van je OS en ook geen ALT CMD P + R reset gebruikt.

[Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 01-06-2020 13:40]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nu deze stappen gevolgd: https://gist.github.com/c...445b0#gistcomment-2841632

en het lijkt voor nu te werken (mijn AMD videokaart deed het vaak genoeg wel, dus moet het even wat langer testen). Ik zie de AMD videokaart nog wel steeds in Systeemoverzicht, maar ik kan bijvoorbeeld mijn externe monitor niet meer aansluiten, dus het lijkt wel te werken.

Misschien ga ik tzt toch dit eens proberen: https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/ zodat je hem echt uitschakelt. Op zich is 1 weerstandje wel te doen, heb onlangs ook een microscoop gekocht. Maar even over nadenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De realmacmods heb ik nu een aantal keer uitgevoerd voor mensen, dat werkt prima. Backlight mod is ook wel weer wat werk. Je moet hier echt goed voor kunnen solderen, dit doe je niet 'effe'.

[Voor 40% gewijzigd door sebastius op 06-06-2020 23:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

sebastius schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:19:
De realmacmods heb ik nu een aantal keer uitgevoerd voor mensen, dat werkt prima. Backlight mod is ook wel weer wat werk. Je moet hier echt goed voor kunnen solderen, dit doe je niet 'effe'.
Zie nu pas dat je er eigenlijk nog een extra hardwaremod bij moet doen die inderdaad een stuk priegeliger is, omdat anders de backlight blijkbaar niet meer aan gaat na stand-by. Dan laat ik het voor nu eerst bij de software mod, dan maar wat extra stroomslurperij, ik zit toch veelal aan de netspanning. Ik vind het zonde om hem onnodig te slopen, want het is anno 2020 nog een prima meekomer.

Ik heb wel, geïnspireerd door jouw recente workshops, eenzelfde (maar simpelere) andonstar microscoop gekocht van marktplaats voor solderen, maar denk dat ik eerst even moet oefenen op dood materiaal voordat ik me ook maar waag aan deze mac-repair.

Het liefst zou ik hem verkoopbaar willen maken, maar zelfs met die hardware/software-modcombinatie mag je weer niet bepaalde dingen resetten lees ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 15:01

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik draai noch Sierra, dan hoef je de 2de mod niet te doen. Pas vanaf High Sierra heb je problemen met het Backlight.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-03 20:36
edit: Vergeten de bootloader file te plaatsen 8)7 fixed dus. Ook meteen maar R8911 verwijderd.

[Voor 205% gewijzigd door mobby1971 op 19-06-2020 07:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee