Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwbouw garage isoleren

Pagina: 1
Acties:

• Pubbert
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-06 19:44

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Begin 2019 word mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Er zit een garage/berging aan het huis vast. De afmetingen zijn 5,7 x 3 meter.

De lange wanden van 5,7M zit aan de ene kant aan mn huis vast, en de andere kant aan het huis van de buren. Dit zijn in feite al geisoleerde wanden. De garage heeft aan de binnenkant bakstenen, want, dit zijn dus de buitenmuren van mijn woning en die van de buren.

Aan de voorkant zit bijna geheel een stalen kantelpoort van 2,5 x 2,5m. (ongeisoleerd)

Aan de achterkant zit een enkelsteens muur met een hardhouten tuindeur met draadglas.

In 1 lange wand zit een loopdeur naar mijn keuken. Dit is een dikke hardhouten deur.

Het plafond zijn (waarschijnlijk) houten balken met daarop hout, en daarop weer een bitumen dakdekking.

De vloer is wel geisoleerd, hier liggen namelijk dezelfde vloerplaten als onder het huis.

Mijn doel is om deze ruimte als bijkeuken/berging te gaan gebruiken. Hier komt een koelkast, paar opbergkasten, een gootsteen, mijn mountainbike, en de hond zal er komen te liggen snachts en alsie vies/nat is (want het is een labrador met een voorliefde voor beekjes, modder, vijvers etc :-D ) Tevens een kleine werkbank waar ik nog wat aan PCs kan knutselen.

Ik wil deze ruimte dus gaan uitrusten met een verwarming, en dus gaan isoleren.

Want tot nu toe mijn plannen zijn:
  • De kantelpoort eruit, hier wil ik een kozijn inplaatsen met daarin een hardhouten tuindeur met isolatieglas erin. (kozijnbreedte is 1m03) De overige 1,5m wil ik dichtmetselen.
  • Het plafond isoleren, ik twijfel nog tussen koudedak isolatie (van buitenuit, dus isolatieplaten op de bovenkant, daarop kiezelstenen, en een verlaagd plafond tegen de binnenkant) of isolatie van binnenuit door een verlaagd plafond met daartussen steenwol isolatie)
  • De achterwand isoleren d.m.v een voorzetwand met isolatie en gipsplaten.
  • De vloer wil ik betegelen met donkere vloertegels.
  • De ruimte verwarmen (elektrisch).
  • Gootsteen installeren. Er ligt warm & koud water + een afvoer aan de andere kant van de lange wand, dus die is zo gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn welke me kunnen adviseren hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Specifieke vragen:
  1. Welke methode is het beste voor het dak te isoleren?
  2. Welke methode/materialen kan ik beste gebruiken voor de achterwand te isoleren?
  3. Welke soort verwarming kan ik beste nemen? Elektrische radiator ? elektrische vloerverwarming? Het word geen constante leefruimte, maar ik wil er ook geen vochtige koude ruimte van laten worden, en de hond ligt er snachts (in een mand met kussen). Dus niet onder de 15 graden.
  4. Is het nog zinvol om de bakstenen lange wanden aan te pakken (sowieso schilderen i.v.m rode baksteen) of kan ik hier beste nog een gipsplaat tegenaan maken (voorzetwand)
  5. Welke dampfolie (of damp doorlatend) kan ik beste pakken voor de achter, voorwand en plafonds?
We gaan meeste klussen zelf doen trouwens (met familie)

Thanks voor jullie input :-D

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:18
1. warm dak heeft altijd de voorkeur boven een koud dak. Dus als het dak het gewicht aankan, gewoon XPS oid op het dak leggen en grind eroverheen.
2. Gewoon metalstud of houten frame, steenwol ertussen en gips erop.
3. Kijk het eerst eens een winter aan, wanneer het goed geïsoleerd is en er wel twee "warme" wanden zijn met de aangrenzende panden zal het zo heel koud niet worden misschien. Een radiator aansluiten op je verwarmingssysteem is geen optie begrijp ik?
4. Nee zie 3.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:13
ASW1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:29:
1. warm dak heeft altijd de voorkeur boven een koud dak. Dus als het dak het gewicht aankan, gewoon XPS oid op het dak leggen en grind eroverheen.
Een warm dak is een dak met isolatie op het dakbeschot. In principe is dat idd de beste keuze. Wat hier omschreven wordt is een omgekeerd dak. Dat is in een situatie als deze niet per definitie de beste keuze. Het grind op de platen blijft er niet vanzelf op liggen; je zult het op de 1 of andere manier op moeten sluiten. Betontegels liggen voor de hand. De kans dat je de stapeling van isolatieplaat en tegels gaat zien is dan zeker aanwezig. Daarnaast kun je de isolatie niet strak langs de rand leggen (je water moet ook ergens naar toe) en dus is het de vraag of je geen koudebruggen krijgt. Isolatie van binnenuit is dan ook wel degelijk te overwegen, maar neem dan zeker een dampremmer mee in de constructie.
En een dampremmer ertussen. Plus een waterkerende folie ter plaatse van de halfsteensmuur voor het geval deze doorslaat.
3. Kijk het eerst eens een winter aan, wanneer het goed geïsoleerd is en er wel twee "warme" wanden zijn met de aangrenzende panden zal het zo heel koud niet worden misschien. Een radiator aansluiten op je verwarmingssysteem is geen optie begrijp ik?
Hoogstwaarschijnlijk zijn de 'warme wanden' buitenspouwbladen. En dus (redelijk) koud. Ze lopen waarschijnlijk zonder onderbreking door van boven het dak tot op de vloer. Er bestaat de kans dat je condens op deze wanden krijgt. Een winter aankijken is op zich niet verkeerd, maar houd dit wel in het achterhoofd. 15 graden is voor de winter redelijk ambiteus zonder bijverwarming.
4. Nee zie 3.
Juist. Inclusief opmerkingen ;)

5, Ik denk niet dat er veel verschil in kwaliteit zal zitten tussen verschillende dampremmende folies en tussen verschillende waterkerende folies. Ze zullen allemaal hun werk wel doen, mits goed aangebracht (!). Duurdere folies zijn vaak voorzien van een glasvlieswapeing oid waardoor ze meer kunnen hebben bij de verwerking. Maar als je ze in 1 doorgaande bewerking aanbrengt en afwerkt is dat niet zo heel belangrijk. Wel belangrijk: waterkerende folie aan de koude kant (tussen isolatie/stijlen en bestaand metselwerk) en dampremmende folie aan de warme kant (tussen isolatie/stijlen en gipsplaat).

Ter aanvulling zou ik adviseren om ook na te denken over ventilatie. Als je er een avondje lekker aan het hobbyen bent en de hond ligt lekker uit te dampen produceer je aardig wat vocht. Ventilatierooster in de nieuwe pui opnemen is dan wellicht een idee. Als de deur tussen garage en woning niet hermetisch dicht is (brandwerend?) dan zal de afzuiging van de woning ook in de garage een lichte onderdruk creëeren.

Ik roep ook maar wat

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:29:
4. Nee zie 3.
CV is inderdaad geen optie, dan moet ik buizen vanaf mijn 1e verdieping gaan leggen. Op de beganegrond alleen vloerverwarming. Pomp (incl. retourleiding) ligt niet in de buurt.

Dus het moet elektrisch, vraag me alleen af wat meer rendeert:

Losse elektrische radiator aan de muur, of een elektrische vloerverwarming onder de tegelvloer?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:13
Pubbert schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Losse elektrische radiator aan de muur, of een elektrische vloerverwarming onder de tegelvloer?
Check ook IR-panelen: https://www.degree-n.nl/

Ik roep ook maar wat

• Tele
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Pubbert schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Het meest voordelig voor je elektra rekening is verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp;

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

De verbruikskosten van losse elektrische radiatoren/vloerverwarming/ir panelen liggen een factor 3 hoger..

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Tele schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Het meest voordelig voor je elektra rekening is verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp;

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

De verbruikskosten van losse elektrische radiatoren/vloerverwarming/ir panelen liggen een factor 3 hoger..
Een elektrische kachel (wandmodel) voor 16m2 heb je al vanaf 150 euro, die lucht/lucht warmtepompen beginnen bij 2500 euro, kan me niet voorstellen dat ik per jaar voor zo'n kleine garage op 15c te houden, alleen al 200+ euro aan elektrokosten heb (en het er dus na 10 jaar uithaal)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• BvG88
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 00:07
Pubbert schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:32:
Aan de achterkant zit een enkelsteens muur met een hardhouten tuindeur met draadglas.
Draadglas = enkel glas waarschijnlijk, heb je ook rekening gehouden met het vervangen van het glas/ de deur?

• Tele
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Pubbert schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Een elektrische kachel (wandmodel) voor 16m2 heb je al vanaf 150 euro, die lucht/lucht warmtepompen beginnen bij 2500 euro, kan me niet voorstellen dat ik per jaar voor zo'n kleine garage op 15c te houden, alleen al 200+ euro aan elektrokosten heb (en het er dus na 10 jaar uithaal)
Voor 2500 heb je vast iets heel moois, maar voor 1500 euro heb je ook al iets inclusief installatie. Dat neemt niet weg dat het onder de streep voor jou te verantwoorden moet zijn.

• BreiTech
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 16-06 19:51
Exact zelfde uitdaging als jou gehad. En is nu een lopend project:

- Dak geisoleerd via omgekeerd dak met XPS platen
- Buitenmuren d.m.v. regels met daarop PIR platen welke worden afgetimmerd
- Garagedeur (stalen kanteldeur) wordt eind deze maand vervangen door openslaande hout (geisoleerde) deuren.

Budget had ik geschat op €3500,00. Met wat zoeken/speuren naar b-keus partijen zit ik nu op €2800,00 totaal. Daar moet dan nog bij komen, afwerken plafond (gips) en verf om de afgetimmerde wanden af te werken.

• kleefding
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Ik zou voor een warmdakcontructie gaan met een airco als verwarming (een kleintje is al voldoende)
De kantelpoort zou ik vervangen voor een kozijn met een deur met een raam ernaast voor extra lichtinval, dit hoeft niet veel meer te kosten dan een gewoon deurkozijn met deur.

https://www.aircovoordeel...eavy-industries-srk20zs-s

• ASW1
Daar loop je op leeg hoor om die hele betonvloer elektrisch warm te stoken. Elektrische vloerverwarming heeft daar eigenlijk ook niet echt het vermogen voor. Dan kun je waarschijnlijk beter eerst nog een laag XPS op de vloer leggen met daarop een dun licht vloertje voorzien van vloerverwarming, dan reageert het ook sneller. Maar ik zou vooral zoveel mogelijk inzetten op flink isoleren, daarmee win je het meest op de temperatuur/benodigde energie.
Je zou het na het isoleren eens een winter aan kunnen kijken evt met een simpel ventilatorkacheltje met thermostaat. Ik zou er wel een verbruiksmeter aan hangen dan zie je hoeveel die opeet.

Simpele split-unit airco die ook kan verwarmen zoals hierboven gesuggereerd is ook een idee, alleen daalt de effciency wel als het echt koud wordt.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:47

Yucon

*broem*

In een soortgelijke situatie merk ik dat de garage zonder dat de verwarming daar aan is aardig op temperatuur blijft, ik denk door weglekken van warmte uit het huis richting garage. Als ik er in de winter knutsel doe ik ook geen extra kleren aan terwijl ik nogal kouwelijk aangelegd ben.

Dat betekent dat zolang je een graad of 2 onder je woonkamertemperatuur voldoende vindt je best wel eens heel weinig verwarmingscapaciteit nodig zou kunnen hebben. Minder dan je op basis van de m3's zou zeggen.

Zo'n split unit kun je altijd nog aanleggen. Misschien zou je eerst eens een winter met een elektrisch kacheltje met verbruiksmeter moeten testen.

[Voor 12% gewijzigd door Yucon op 16-10-2018 12:59]

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
BvG88 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:48:
[...]

Draadglas = enkel glas waarschijnlijk, heb je ook rekening gehouden met het vervangen van het glas/ de deur?
Dit lijkt me inderdaad enkelglas. Echter zit deze deur wel op het zuiden, toch aan te raden om deze ook te vervangen? (of kan hier met een soort "voorzetruit" gewerkt worden?)

Ik zie trouwens amper dubbel of HR++ draadglas. Dat zou de mooiste oplossing zijn.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:03

CurlyMo

www.pilight.org

Pubbert schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Dit lijkt me inderdaad enkelglas. Echter zit deze deur wel op het zuiden, toch aan te raden om deze ook te vervangen? (of kan hier met een soort "voorzetruit" gewerkt worden?)

Ik zie trouwens amper dubbel of HR++ draadglas. Dat zou de mooiste oplossing zijn.
Hangt van de sponningen af. Een glaszetter kan je daar wel op adviseren. HR++ is altijd beter dan enkel. Ook met voorzetraam.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:08
Als het buitenspouwblad van de woning van boven naar onder doorloopt dan zul je daar inderdaad koudebruggen gaan krijgen. Dat is op te lossen door foam-glass toe te passen. Maar dan moet je wel stenen gaan wegbreken.

Wat betreft verwarming kun je voor twee of drie technieken kiezen. Als je korte tijd aanwezig bent en het snel aangenaam wilt hebben dan moet je kijken naar luchtverwarming of IR. Ga je langer in de ruimte verblijven kijk dan naar IR in combinatie met elektrische verwarmingspanelen. Lijkt op elkaar maar is toch niet helemaal hetzelfde. Een IR-paneel straalt hoofdzakelijk infrarood uit en heeft relatief weinig convectie. Bij een elektrisch verwarmingspaneel gaat het hoofdzakelijk om convectie en in mindere mate om straling. Er zijn ook panelen die pakweg 50% / 50% doen. Ik zou een verwarmingspaneel op de wand monteren met een thermostaat om de boel constant op pakweg 15 graden te houden. En een IR-paneel boven de werkbank die je aan kunt zetten wanneer je dat wilt.

• ASW1
FrankHe schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:19:
Als het buitenspouwblad van de woning van boven naar onder doorloopt dan zul je daar inderdaad koudebruggen gaan krijgen. Dat is op te lossen door foam-glass toe te passen. Maar dan moet je wel stenen gaan wegbreken.
Zouden de buren dat goed vinden? 8)
Kun je net zo goed het hele buitenspouwblad en de isolatie weghalen aan de binnenkant, dan zal het aanmerkelijk warmer worden.

• BvG88
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 00:07
Pubbert schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Als je de rest isoleert dan is het toch zonde om enkel glas in de deur te laten zitten lijkt mij. Verder kan je er wel vanuit gaan dat de deur dan ook niet echt kierdicht gemonteerd zal zijn. Ook iets waar je mogelijk naar wil kijken.

Draadglas is toch vooral tegen inbraak dacht ik, dubbel glas krijg je niet zo makkelijk kapot, dus draadglas is icm dubbelglas overbodig.

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:08
BvG88 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Als je de rest isoleert dan is het toch zonde om enkel glas in de deur te laten zitten lijkt mij. Verder kan je er wel vanuit gaan dat de deur dan ook niet echt kierdicht gemonteerd zal zijn. Ook iets waar je mogelijk naar wil kijken.

Draadglas is toch vooral tegen inbraak dacht ik, dubbel glas krijg je niet zo makkelijk kapot, dus draadglas is icm dubbelglas overbodig.
Klopt, en draadglas is in dit geval waarschijnlijk ook niet nodig voor brandwerendheid dus kan denk ik prima vervangen worden door dubbel glas. Wel eerst even nagaan of de deur en het kozijn het fijn vinden om dubbel glas te krijgen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True