Vraag

• louisec
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-03-2019
Hoi! Ik heb een vraagje..

Mijn USB van Lexar werkt niet meer zoals hij zou moeten.
Al mijn gemaakte schoolwerk staat hierop.
Mijn laptop herkent de USB gewoon.
De bestanden erop zijn beschadigd en dus weergegeven met een wit papiertje als icoon.
Als ik een bestand aanklik of alleen al mijn USB in mijn laptop stop, crasht mijn laptop.
Hij geeft aan dat documenten niet reageert of mijn gehele scherm wordt zwart. :'(
De laptop reageert wel als ik dan taakbeheer open.
Als ik de USB uit de laptop haal, werkt mijn laptop weer als normaal en krijg ik de home screen weer te zien.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en mijn bestanden kan herstellen???

Alvast bedankt xx :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer de stick eens in een andere machine en/of op een ander OS (zoals een Linux Live distro).

Als overal de stick het niet doet: kapotte stick.

Als ergens de stick het wel doet: drivers op jouw laptop defect.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

USB-stick weggooien, nieuwe kopen en daar je back-up op terugzetten?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• louisec
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb al mijn gemaakte schoolwerk nog nodig om in te leveren.
Weten jullie misschien hoe ik het nog over zou kunnen zetten op een andere stick of de USB kan herstellen?

Een paar weken terug kreeg ik een melding van windows dat mijn usb gerepareerd moest worden en dit kon worden gedaan door de laptop.
Na tien uur stond het herstel nog steeds vast op de helft. Dus heb ik het opgegeven.
Ik krijg deze melding nu niet meer.
Het ligt sowieso niet aan mijn laptop. Het crashen gebeurt bij elke computer.

Ik heb geen back-up btw vandaar dat hij echt gemaakt moet worden 8)7

[Voor 6% gewijzigd door louisec op 15-10-2018 13:13]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan is de stick waarschijnlijk defect. Allicht kan je bekijken of je nog een "disk dump" kan maken van de stick maar als het op verschillende machines niet goed gaat nu, vrees ik het ergste.

Een repair die al 10 uur duurt is/was al aanleiding om de stick als kapot te beschouwen en je backup op orde te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Klinkt als een kapotte chip.

Dat ga je zo 1-2-3 als "beginner" niet herstellen en kan zelfs voor de meest doorgewinterde IT-er een probleem zijn.

Verschil daarin is gok ik, dat een doorgewinterde IT-er geen bestanden op een USB stick zet zonder back up.

Long story short: grote kans dat je vaarwel moet zeggen tegen je bestanden, of een data-recovery bedrijf een enorme berg geld moet toeschuiven om het voor je op te lossen

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@louisec Dat is echt heel kut voor je, maar je bent zeker niet de eerste. USB-sticks moet je als een kwetsbaar medium beschouwen, enkel bedoeld voor het verplaatsen van data tussen twee computers. Zéker niet als permanente opslag en al helemaal niet betrouwbaar.

Dus als je al van USB-stick werkt, altijd twee kopieën (dus twee sticks) aanhouden. Liever nog drie, maar dan kun je beter op een computer of in de cloud een backup houden.

Dat je zelf de signalen van de falende (crashende) stick niet serieusgenomen hebt, kun je wel jezelf aanrekenen. :X Dat is écht een signaal dat je backups moet maken of zelfs de stick vervangen.

[Voor 18% gewijzigd door Room42 op 15-10-2018 13:24]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• louisec
Ja daar hebben jullie zeker gelijk in.

Maar jullie zijn vast ook bekend met het uitstellen van het maken van je back-up en dan ineens te laat zijn.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik zal alles dan opnieuw moeten gaan maken.
Ik heb al een externe harde schijf aangeschaft voor een back-up van mijn bestanden.
Wat een verschrikkelijke dingen die USB sticks..:'(

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:39
Probeer eens het tooltje GetDataBack. Die kan je gratis proberen in ieder geval. Heeft mij weleens geholpen :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:17

MsG

Forumzwerver

Misschien kan @sebastius er nog wat mee?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb ook wel eens een kapotte stick gehad, maar die deed toen helemaal niets meer.
Kan het niet een geval van ransomware zijn dat de bestanden heeft versleuteld?

🖥️ | 🚗

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je niet nog dingen gemailed naar iemand (of naar jezelf?).. Dat helpt al.. Of wellicht staan er nog zaken in de cache van de laptop (als het bijvoorbeeld Word en Excel dingetjes zijn zou dat zomaar kunnen)...

Het niet maken van backups is overigens gewoon dom (sorry dat ik het zeg) en getuigt van weinig professionaliteit. Het maken van backups is echt niet voorbehouden aan IT-ers, iedereen moet dat doen. Je leert nu op de harde wijze dat je dat had moeten doen. Overigens kun je de stick nog wel in een andere laptop of PC proberen, wie weet ligt het aan je eigen laptop.

Mosterd na de maaltijd:
Inmiddels werken 9 van de 10 scholen met Office365, dan kun je gewoon Onedrive gebruiken voor je bestanden, staat het meteen in de cloud. Als je niet weet hoe dit werkt ga je uitzoeken hoe het wel werkt en anders vraag je hulp.

Data die op 1 plek staat gaat vroeg of laat verloren, ALTIJD!. Dus dat moet je op 2 plekken hebben, liefst middels een automatisch proces (iets met Cloud is daarin het gemakkelijkst voor de beginner). Je kan wel met een externe schijf gaan rommelen maar dat vereist weer discipline en je zal net zien dat je laptop crashed en je alsnog een week werk kwijt bent omdat je net een week ervoor een backup gemaakt hebt.. Als je school geen Onedrive biedt neem je zelf een abbo op een clouddienst. Bijvoorbeeld box.com (5 euro per maand voor 100gb) of Google Drive (gratis tot 15gb, 2/maand voor 100gb)

Ik ben inmiddels vrij hard hierin, ik weet dat ik als IT-er makkelijk praten heb, maar in deze tijd verwacht ik (zeker van jongere mensen) een bepaalde zelfredzaamheid m.b.t. computers en alles wat daarbij hoort. Als je uren kan spenderen op je smartphone kun je ook een uurtje vrijmaken voor het maken van backups. Ik bedoel dat niet perse t.o.v. de TS, maar in zijn algemeenheid...

[Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2018 13:51]

• Room42
  • Niet online
@FreakNL Nou, nou, nou...

- uBlock Origin
- uMatrix

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja, ik vind gewoon dat het in deze tijd echt niet meer kan dat je zo naief met je digitale spullen omgaat. Als ik de olie van mijn auto niet op tijd ververs (en let wel, ik heb geen verstand van auto's verder, kan net tanken en benodigde vloeistoffen vervangen) en de motor draait in de soep is er ook niemand die vind dat het niet mijn eigen schuld is.

In het huidige informatietijdperk hoor je dit soort dingen gewoon te weten. Net als dat je niet op een duidelijke phishing email klikt of zomaar .exe bestanden uitvoert waarvan je de bron niet weet..

Hiermee is de TS overigens niet geholpen natuurlijk.

Ik zou de stick nog even in een andere laptop proberen, eventueel zou ik hulp vragen met het uitvoeren van bijvoorbeeld GetDataBack en als de bestanden veel waard zijn kun je nog een extern bedrijf inschakelen. En anders is het inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen.

[Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2018 13:50]

• Room42
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:49:
Nou je, ik vind gewoon dat het in deze tijd echt niet meer kan dat je zo naief met je digitale spullen omgaat. Als ik de olie van mijn auto niet op tijd ververs (en let wel, ik heb geen verstand van auto's verder, kan net tanken en benodigde vloeistoffen vervangen) en de motor draait in de soep is er ook niemand die vind dat het niet mijn eigen schuld is.

In het huidige informatietijdperk hoor je dit soort dingen gewoon te weten. Net als dat je niet op een duidelijke phishing email klikt of zomaar .exe bestanden uitvoert waarvan je de bron niet weet..
Maar dat moet dan wel geleerd worden. Je kunt niet van een jongeling verwachten dat die kennis zomaar komt aanwaaien, tenzij dus door schade en schande, zoals het geval van TS. Lopen heb je ook moeten leren.

Ik vind het totaal geen schande van TS dat dit hem/haar gebeurt. Het is vooral even zuur dat er wat werk opnieuw gedaan moet worden. Maar ook dat kan als een extra oefening/repetitie gezien worden. Misschien wordt TS er alleen maar beter van :)

- uBlock Origin
- uMatrix

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
@FreakNL we hebben het hier wel over "schoolwerk" he, zo professioneel kan je het niet verwachten. Tevens zie ik hier een prima rol voor de school om wat sturing en kennis te bieden omtrent het werken met digitale documenten en het opslaan ervan...kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Anyways, er zijn wat tooltjes die wellicht soelaas kunnrn bieden...maar ik zou er mijn geld niet op inzetten.

• louisec
Ik weet heus dat je bestanden tijdig op moet slaan.
Maar wanneer je in bezit bent van een laptop die niet eens genoeg geheugen heeft om google chrome te downloaden i.p.v. internet explorer kan je niet anders dan ergens een back-up maken.
In mijn hoofd was een usb goed genoeg maar hier heb ik ook weer van geleerd.
One drive van mijn school account vind ik niet betrouwbaar. Hier zit ook een limiet aan.

Ik weet dat ik eerder had moeten zijn met een back-up en misschien een cloud.
Alleen ben ik een chaotische rommelaar die vaak te laat is met het een en al.
Vandaar dat ik vraag of iemand een idee heeft hoe ik misschien toch mijn bestanden kan herstellen.
Het is voor mij duidelijk dat het geen slim idee van mij was om alleen een USB te gebruiken en hiervan geen back-up te maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou nog eens een kijkje kunnen nemen in Thematopic: Datarecovery

USBsticks zijn lastig te recoveren, maar als de andere optie is dat je alles kwijt bent zou je het nog kunnen proberen.

• Room42
  • Niet online
louisec schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:53:
[...] Vandaar dat ik vraag of iemand een idee heeft hoe ik misschien toch mijn bestanden kan herstellen.
Al met al vrees ik dat het antwoord daarop 'Nee' is, als bovengenoemde tools niet werken.

[Voor 7% gewijzigd door Room42 op 15-10-2018 13:55]

- uBlock Origin
- uMatrix

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nou ja, ik vind gewoon dat het in deze tijd echt niet meer kan dat je zo naief met je digitale spullen omgaat. Als ik de olie van mijn auto niet op tijd ververs (en let wel, ik heb geen verstand van auto's verder, kan net tanken en benodigde vloeistoffen vervangen) en de motor draait in de soep is er ook niemand die vind dat het niet mijn eigen schuld is.
Vergelijking is het niet echt he? Als jij je auto morgen in de prak rijd, het maakt geen klote uit of jij elke dag je olie bijvulde/controleerde, je auto is foetsie.

Elk topic wat maar over dataverlies/corrupt/whatever gaat, standaard verhaaltje over een backup, daar help je de TS absoluut niet mee, de kennis van backup in vervolg te doen zal er toch nu wel zijn.

Maargoed, naar de TS, ik heb 2x met succes met EaseUS.
https://www.easeus.com/ad/external-drive-recovery.html

Maar je kan hier de trial downloaden om te kijken of je daadwerkelijk documenten kan herstellen.
De normale versie kost wel geld, maar je kan vooraf kijken of er wat te herstellen is.

Zorg ervoor dat je vooraf niet een verkenner opent of bestanden tracht aan te klikken, programma opstarten, schijf selecteren en heeeeel lang wachten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:17

MsG

Forumzwerver

..motor draait in de soep is er ook niemand die vind dat het niet mijn eigen schuld is.
Niemand vindt hier toch ook dat de fabrikant van de USB-stick of iets dergelijks aansprakelijk is? Nee, iedereen hier vindt het de TS zijn schuld vermoed ik. Ik ook. Alleen lijkt me dat helemaal geen relevante factor in een topic waarin iemand gewoon om hulp vraagt. Of hij nou wel of niet een geldige reden heeft om nooit backups te maken.

Wat mij betreft mag de "zet gewoon even je backups terug" net zo beschouwd worden als "en wat zei X toen je ze belde?" namelijk zinloos geflame. Welk doel dient het nog extra in het gezicht wrijven van TS dat hij backups had moeten maken? Dat wekt alleen maar irritatie of zorgt voor een escalatie in het topic.

Als je de TS hem niet wil helpen omdat je hem dom vindt dat hij geen backups maakt, prima dan help je hem toch niet. Maar dat irritant superieure postgedrag zoals nu wordt gedaan door de domvinders is vrij vervelend.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42
Ten eerste: steek die USB stick niet meer in welke Windows PC dan ook. Het wordt er hooguit erger van met een steeds kleinere kans om data te herstellen.

Ten tweede: zorg dat onder Linux een volledig image (kopie) van de USB stick wordt gemaakt. ddrescue is hiervoor gemaakt.

Ten derde: gebruik diverse data recovery tools op een kopie van bovengenoemd image om data terug te krijgen.

Als stap 2 niet lukt dan is het typisch einde verhaal.

[Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 15-10-2018 14:26]

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Vergelijking is het niet echt he? Als jij je auto morgen in de prak rijd, het maakt geen klote uit of jij elke dag je olie bijvulde/controleerde, je auto is foetsie.

Elk topic wat maar over dataverlies/corrupt/whatever gaat, standaard verhaaltje over een backup, daar help je de TS absoluut niet mee, de kennis van backup in vervolg te doen zal er toch nu wel zijn.

Maargoed, naar de TS, ik heb 2x met succes met EaseUS.
https://www.easeus.com/ad/external-drive-recovery.html

Maar je kan hier de trial downloaden om te kijken of je daadwerkelijk documenten kan herstellen.
De normale versie kost wel geld, maar je kan vooraf kijken of er wat te herstellen is.

Zorg ervoor dat je vooraf niet een verkenner opent of bestanden tracht aan te klikken, programma opstarten, schijf selecteren en heeeeel lang wachten.
In aanvulling hierop zou je eventueel ook Recuva van Piriform kunnen proberen. Dit is een gratis tooltje: https://www.ccleaner.com/recuva

Hier nog een (vrij simpel) testje met een aantal file recovery tools:

https://www.digitalcitize...t-pc-inspector-diskdigger

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:03

Metalfreak

Hoije woh!

louisec schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:27:
Maar jullie zijn vast ook bekend met het uitstellen van het maken van je back-up en dan ineens te laat zijn.
Troost je, dat gebeurt je maar eens in je leven ;)
louisec schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:53:
One drive van mijn school account vind ik niet betrouwbaar. Hier zit ook een limiet aan.
Wat is de reden dat je denkt dat dat niet betrouwbaar is eigenlijk :? Het wordt door vele bedrijven en ook scholen wereldwijd gebruikt als standaardopslaglocatie en is hartstikke betrouwbaar.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee