Bron vreemd piek sluipverbruik achterhalen en oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 714984

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onder andere door de verschillende discussies op Tweakers en doordat er recent een slimme meter bij mij is geplaatst ben ik ook de slag gegaan om mijn verbruik omlaag te duwen (want die is fors; 5000KW voor 2 persoonshuishouden).

Echter zie ik dat vooral ons sluipverbruik behoorlijk fors is; ongeveer 300 watt per uur. Nagegaan waardoor het komt en het blijkt nu van 1 stoppengroep te komen, waar mijn woonkamer op aangesloten is; met name verlichting (waar onder dimmers), tv, router en meerdere stopcontacten (dus geen cv/koelkast of iets dergelijks). Het rare is ook dat de stroom op deze groep lijkt te pieken, als ik bijv. tv en router eruit haal zie ik verbruik van zeg 10 watt die dan ineens naar 1010 watt schiet. Dit lijkt compleet random te gebeuren.

Tevens zie ik als ik deze groep even uit schakel dat mijn sluipverbruik afneemt naar ongeveer 20 watt per uur (dit een paar nachten getest) - van de eerder genoemde 300 watt en behoorlijke afname dus. Tuurlijk kan ik stroommeter kopen en gebruiken, maar buiten tv en router is er eigenlijk niks buiten verlichting op deze groep.

Heb gebeld met energieleverancier en netbeheerder, maar zij kunnen beide niet helpen. Heb blijkbaar nieuwste meter en ivm de pieken en 1 specifieke groep zou het niet aan de slimme meter
kunnen liggen.

Wat denken jullie dat het kan zijn? En hoe denken jullie dat ik er het beste achter kan komen? Uiteraard als last resort een elektricien benaderen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ThinkPad op 22-10-2018 08:15)

Topicstarter
Goed nieuws, grootste deel van sluipverbruik blijkt van defecte vloerverwarming te zijn. Weet niet of die nog echt opwarmde, of dat er ergens anders stroom voor werd verbruikt, maar met ontkoppeling van themostaat is nachtverbruik nu van gemiddeld ongeveer 0,3 kWh naar 0,06 gedaald.

Kortom als je dat elk uur hebt in het jaar gaat het om behoorlijk veel stroom vermindering! Volgende stap is zoal voorgesteld alle stroom gebruikers in kaart brengen om mogelijk een volgende stap te maken in vermindering, maar dat zal ik jullie hier verder niet mee storen.

Jullie vragen / opmerkingen me op het goede spoor gezet, dus hartstikke bedankt voor jullie tijd en ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als aan die groep alleen TV en router hangen als continue verbruikers, dan is het toch simpel te testen door een van beiden een poosje af te koppelen?

Verder snap ik deze opmerking niet echt, kan je dat eens wat uitgebreider toelichten?
Het rare is ook dat de stroom op deze groep lijkt te pieken, als ik bijv. tv en router eruit haal zie ik verbruik van zeg 10 watt die dan ineens naar 1010 watt schiet. Dit lijkt compleet random te gebeuren.
Hoe meet je dat als je zegt geen stroommeter te hebben?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
5000 kWh is inderdaad veel voor een 2 persoonshuishouden, maar dat kan vele oorzaken hebben. Zonder een goed beeld welke apparaten er in jouw huishouden elektriciteit gebruiken is het moeilijk in te schatten waar dat verbruik vandaan komt.

Heb je altijd al een verbruik van ongeveer 5000 kWh gehad, ook voordat je een slimme meter kreeg?

Een losse kWh meter is altijd een goede investering om te kijken wat bepaalde apparaten gebruiken en vooral sluipverbruik is een vervelend onderdeel doordat dat verbruik 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar doortelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Een losse meter is zinvol, maar bij een sluipverbruik van 300 watt, kan het afkoppelen van apparaten ook voldoende informatie geven. Haal iedere apparaat er afzonderlijk eens een nachtje vanaf, dan weet je waarschijnlijk al genoeg. Kun je altijd nog gaan finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Hij zegt ook " buiten tv en router is er eigenlijk niks buiten verlichting op deze groep" dus het wordt lastig meten!
Verlichting zit ingebouwd maar je kan het wel meten met een ampere meter, waarschijnlijk ontkom je er niet aan om het e.e.a. los te halen maar 300 watt sluipverbruik is wel shocking dus zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bestaat de verlichting uit halogeenspots? Misschien een heel inefficiente transformator?

Maar ik zou beginnen met alles wat een stekker heeft eens per dag af te koppelen en dan te meten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51

JdM

Humbled

Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:12:
[...] Uiteraard als last resort een elektricien benaderen.

Alvast bedankt!
Die snap ik niet, die heeft zichzelf dan toch zo terug verdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:47

Tens

let me drink about it

Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:12:
Het rare is ook dat de stroom op deze groep lijkt te pieken, als ik bijv. tv en router eruit haal zie ik verbruik van zeg 10 watt die dan ineens naar 1010 watt schiet. Dit lijkt compleet random te gebeuren.
1000 watt.....
mss een close in boiler, een mega super espressoapparaat met warmwatervoorraad?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:42
Wat al is genoemd, je komt het meest te weten door apparaten af te koppelen en te monitoren.

Overigens... weet je zeker dat het echt alleen de huiskamer is die op de bewuste groep zit? Je zal niet de eerste zijn waar een installateur de makkelijke weg heeft gekozen en dat blijkt dat één WCD van bijvoorbeeld de keuken op een andere groep zit dan de rest van de WCD's in de keuken. Dit is bijvoorbeeld bij mij thuis zo... die WCD zit op een compleet andere muur en die zit dus op dezelfde groep als de huiskamer omdat dit de korste route is lijkt de keuze te zijn geweest van de installateur. En dit heb ik ook wel eens bij andere gezien... dit noem ik maar vanwege de vreemde piekspanningen die je noemt, dat zou bijvoorbeeld een koelkast kunnen zijn die aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:37
Vooral wat @MicGlou noemt hierboven is inderdaad iets wat je goed in de gaten moet houden. Het blijft lastig om dit soort dingen te onderzoeken, maar met een paar tips moet je dit wel kunnen localiseren.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik heb thuis een inventarisatie gemaakt van alle apparaten die aangesloten zitten per groep. Simpelweg door de stroom van een groep af te halen en kijken welke apparaten er daadwerkelijk opzitten. Zoals @MicGlou aangeeft, het is niet altijd heel voor de hand liggend. Stroompieken zoals jij ze beschrijft komen vaak van keukenapparatuur af, zoals een koelkast of vrizer. Maar het kan ook van bijvoorbeeld een versterker afkomen. Dat zul je dan zelf moeten uitsluiten.

Wat ik wel heb gemerkt thuis, is dat smart devices vaak zulke pieken hebben om bijvoorbeeld updates te downloaden of de EPG bij te werken. Maar dat het per merk verschilt hoe agressief dit ingesteld staat. Zo verbond onze Sony televisie minimaal elk uur met internet en veroorzaakte zo dus een stroompiek. De opvolgende Philips televisie doet dit maar een keer per dag of als het apparaat al aanstaat. Ook activeerde de Sony tv soms de versterker, de Philips doet dit nooit. Echter kom je daar alleen maar achter door te monitoren per apparaat met bijvoorbeeld een stroommeter. Die krengen kosten je ongeveer 15 euro en heb je dus zo terugverdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
@Anoniem: 714984 Je bent al halverwege. Nu je weet dat er 280 watt continue, ook wel bekend als 2400kWh per jaar of een dikke 450 euro per jaar in je woonkamer verdampt terwijl je er niet zit is het een kwestie van verdere eliminatie. Per keer 1 apparaat uit het stopcontact laten en weer een nachtje meten. Als het niet in de aparaten met een stekker zit dan kan het in verlichtingstrafo zitten of in een stiekemerd ergens, maar je komt er pas achter door een proces van eliminatie. Ga daar mee door, de winst is erg groot!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Of koop enkele smartplugs die hang je achter de hoofdverdachten. Dan krijg je ook inzicht en wanneer hoe vaak en hoelang die pieken bij welk apparaat zijn. 1 stroommeter kan ook maar duurt wel langer omdat je hem steeds voor een langere periode maar 1 apparaat kan meten. En die zijn wat minder duidelijk met logging over het algemeen (althans die dingen die ik gehad heb).

Ik heb zelf wat Xiaomi smartplugs van iets van 10/15€ per stuk die ook het verbruik bijhouden in een logje. En die kan je ook met een timer aan/uit schakelen of met de app/remote.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen voor de respons. Heb de vraag denk niet helemaal helder gesteld; probleem is juist dat ik zaken ontkoppeld heb en alle apparaten uit stekker gehaald en dus alles geelimineerd heb alleen dan nog steeds blijft dat sluipverbruik hebben, welke ik niet kan verklaren. Ik heb ook juist groepen uitgezet om te kijken wat onder woonkamer valt, inderdaad valt bijvoorbeeld ook licht in keuken onder woonkamer.

Enige wat dan volgensmij overblijft; is dat energie weg lekt, of er iig ergens iets verkeerd is weg gewerkt in muur ofzo? Want ligt dus iig niet aan de stekkers. Alleen hoe zou ik hier zelf achter kunnen komen volgens jullie voor elektricien in te schakelen? Bijvoorbeeld of er een inefficiente transformator is? Vooral rekening houdend dat het vooral juist pieken zijn die verbruik doen toenemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar het verbruik daalde van 300 naar 10 na het afkoppelen van TV en router (en uitschakelen van al het licht op die groep) toch? Dan zou ik me eerst eens druk maken welk apparaat die 290 gebruikt en daarna kan je dan altijd nog gaan onderzoeken waar die 10 heengaat.

Overigens: het zou helpen als je wat duidelijker uitlegt hoe je aan die waardes komt en wat dat precies voor waardes zijn. Je hebt het over 5000KW verbruik (dat zal wel kWh moeten zijn?), daarna weer over 300 watt per uur (wat eenheidstechnisch sowieso niet klopt), maar geeft ook aan geen stroommeter te hebben. Dus heb je het nu eigenlijk over kWh verbruik, zoals afgelezen op je meter, of geeft je meter ook het huidige continue verbruik (in Watt) aan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

een 'lek' van 1000 Watt is niet waarschijnlijk, dan had je wrs al brand gehad.

Het meest waarschijnlijke is dat er ergens een stopcontact zit op je 'kamergroep' waarvan jij denkt dat het bij een andere groep hoort.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:50:
Ik heb ook juist groepen uitgezet om te kijken wat onder woonkamer valt, inderdaad valt bijvoorbeeld ook licht in keuken onder woonkamer.
En je hebt niet toevallig nog in je keuken plintverwarming of een boiler zitten waarvan jij denkt dat ie op een andere groep zit? Dit soort verbruik lijkt wel heel erg daar op namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vooral rekening houdend dat het vooral juist pieken zijn die verbruik doen toenemen.
Pieken doen je totale verbruik niet heel erg verhogen omdat pieken vaak juist maar heel kort zijn. Tenzij ze zeer frequent voorkomen (elke seconde).

Het totale sluipverbruik is wat je de kosten in jaagt. Ik heb een tijd terug een YouLess aangeschaft om zo mijn sluipverbruik (en ander verbruik) in kaart te brengen en te verlagen. Dat is al best aardig gelukt door wat slimme investeringen die zichzelf binnen notime terug verdiend hebben. De YouLess heeft zich ook al terugverdiend. Nadeel is dat je met de YouLess maar op 1 plek meet, de electra meter zelf. Wil je meer detail dan zul je met losse meters in de weer moeten. Voordeel is wel dat je die trafo's met de YouLess ook kunt achterhalen, door alle andere apparaten uit te schakelen danwel los te halen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Enige wat dan volgensmij overblijft; is dat energie weg lekt, of er iig ergens iets verkeerd is weg gewerkt in muur ofzo? Want ligt dus iig niet aan de stekkers. Alleen hoe zou ik hier zelf achter kunnen komen volgens jullie voor elektricien in te schakelen? Bijvoorbeeld of er een inefficiente transformator is? Vooral rekening houdend dat het vooral juist pieken zijn die verbruik doen toenemen.
Zoals al door velen hier aangegeven, meters, de enige manier om daar achter te komen. Geen achteraf lange interval meters, maar bij voorkeur realtime meters die enigszins accuraat kunnen werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Orion84 : verbruik daalt als ik hele groep uitschakel. Juist als ik alle stekkers eruit haal blijven de pieken komen van 10 ->1010 watt (lees ik op de slimme meter live). 5000kWh is op jaarbasis, op basis van afrekening.

@redfoxert ; de pieken zijn regelmatig, denk een kwart van de tijd.

@ allen; kan niet zijn dat er ergens iets mis is met de elektra? Bijvoorbeeld door verkeerde dimmer of iets dergelijks? Die ook stroom verbruikt terwijl licht niet aan staat. Of dat er bijvoorbeeld iets in kruipruimte niet goed is ofzo?

Zo niet, dan ga ik alles nog maar extra checken en dan misschien maar eens een elektricien inschakelen als ik het echt niet gevonden krijg.

Dank voor jullie hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Je zou evt. nog even een filmpje of een paar foto's kunnen maken van wat je op de meter ziet gebeuren, wellicht dat dat helpt om beter te begrijpen wat er wellicht aan de hand kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 16:14

Qon

Wat ik vaak zie, is dat ze op relatief licht verbruikende groepen (zoals bijvoorbeeld de zolder) dan in plaats van een nieuwe groep aan te maken voor de oven, juist de oven bij die 'licht verbruikende' groep aansluiten.

Zo heb ik zelf bijvoorbeeld;
Groep 1: entree, woonkamer (tv, geluidsapparatuur etc.), hal 1ste etage.
Groep 2: keuken (enkel lege stopcontacten, waar je bv waterkoker, koffie apparaat, keuken machine etc. aansluit) en de tuin.
Groep 3: Zolder + oven (staat in de keuken)+ koelkast (staat in de keuken)
Groep 4: 1ste etage + wasmachine (staat op zolder) + droger (staat op zolder)

Beetje een gepuzzel, maar dit was bij mij gewoon zo veel makkelijker en goedkoper dan een compleet nieuwe stoppenkast en bekabeling te laten plaatsen.

Het klinkt erg aannemelijk dat er in jouw groep ergens in je huis nog een ander apparaat is aangesloten, die voor dat piekverbruik zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:35:
@Orion84 : verbruik daalt als ik hele groep uitschakel. Juist als ik alle stekkers eruit haal blijven de pieken komen van 10 ->1010 watt (lees ik op de slimme meter live). 5000kWh is op jaarbasis, op basis van afrekening.

@ allen; kan niet zijn dat er ergens iets mis is met de elektra? Bijvoorbeeld door verkeerde dimmer of iets dergelijks? Die ook stroom verbruikt terwijl licht niet aan staat. Of dat er bijvoorbeeld iets in kruipruimte niet goed is ofzo?
Dat moet dan wel. Je moet inventariseren wat er nog stroom krijgt als je alle stekkers eruit. Dat zal de verlichting zijn. Je hebt volgens mij nog niet gezegd wat voor verlichting het is (wel dat er dimmers zijn), maar nogmaals: het kan een brakke 12V transformator voor halogeenspots zijn, als je die hebt.

Om het verder te beperken zou je stuk voor stuk de dimmers eens fysiek kunnen afkoppelen en moet je eens kijken hoe en waar de halogeenspots (als je die hebt) gevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
het kan een brakke 12V transformator voor halogeenspots zijn
Bedankt voor de tip voor mn eigen installatie thuis, die ga ik eens nalopen :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59
Als je ongeveer 300 Watt mist, continue, dan zit er ergens iets goed op te warmen.
Als het een trafo is dan moet je dat toch ook wel voelen in de muur waar die zit.
Kortsluiting had al lang tot brand of een doorgeslagen zekering gezorgd.
Een infraroodmeter kan ook nog, waar hitte is, wordt stroom verbruikt.
Maar weet je zeker dat er geen apparaat warmte zit vast te houden zoals hier is besproken, een koffieapparaat, plintboiler of iets dergelijks.

Als je de groep na een nacht inschakelt blijft het verbruik dan een langere tijd hoger, dan weet je dat er iets op aan t warmen is.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Orion84 merk dat filmpjes al snel te groot zijn. Komt erop neer dat mijn slimme meter kopje "Act. (actueel) vermogen leveren 00.020 wat ineens 01.020 watt wordt

@Maasluip ; is allemaal verschillende soorten verlichting op deze groep.
- Ingang met 1 ledlamp
- Trappengang naar boven is verlicht met 1 led lamp
- Keuken met 6 led halogeen lampjes die dimbaar zijn
- Tevens nog 2 extra led lamp die ook dimbaar zijn
- Woonkamer (voor) voor met 3 dimbare ledlampjes
- Woonkamer (achter) met 1 dimbare ledlamp

Nu ik erover nadenk knipperen weleens de lampen in de keuken, maar dacht altijd dat, dat kwam omdat het ouderwetse spotjes zijn met led lampjes erin.

Maasluip, kan zoon transformator dan ook stroom kosten als lamp uit staat en een dergelijke pieken veroorzaken?

Ik ga overigens komende dagen met vriendin maar eens dubbel checken wat er allemaal op deze groep zit. Want inderdaad zoals aangehaald als het echt ergens niet goed zit, moet er ergens wel iets opwarmen.

Dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:48:
@Orion84 merk dat filmpjes al snel te groot zijn. Komt erop neer dat mijn slimme meter kopje "Act. (actueel) vermogen leveren 00.020 wat ineens 01.020 watt wordt

@Maasluip ; is allemaal verschillende soorten verlichting op deze groep.
- Ingang met 1 ledlamp
- Trappengang naar boven is verlicht met 1 led lamp
- Keuken met 6 led halogeen lampjes die dimbaar zijn
- Tevens nog 2 extra led lamp die ook dimbaar zijn
- Woonkamer (voor) voor met 3 dimbare ledlampjes
- Woonkamer (achter) met 1 dimbare ledlamp

Nu ik erover nadenk knipperen weleens de lampen in de keuken, maar dacht altijd dat, dat kwam omdat het ouderwetse spotjes zijn met led lampjes erin.

Maasluip, kan zoon transformator dan ook stroom kosten als lamp uit staat en een dergelijke pieken veroorzaken?

Ik ga overigens komende dagen met vriendin maar eens dubbel checken wat er allemaal op deze groep zit. Want inderdaad zoals aangehaald als het echt ergens niet goed zit, moet er ergens wel iets opwarmen.

Dank nogmaals!
Knipperende lampen kun je al snel last van hebben.
Zelf thuis ook last gehad van een brakke lasdop in het toilet waardoor het licht knippert.
De standaard steek lasdoppen mag je maar 1 keer gebruiken maar vaak gebeurd dat niet.
Wat dat betreft zijn die herbruikbare lasdoppen wel ideaal.

Ook kunnen dat grote verbruikers zijn.
Als ik de compressor in de garage aanzet dan zie ik de tl buizen daar ook iets knipperen.
En hetzelfde heb ik weleens gehad met een zaagmachine bij de buren dat ik de lampen bij ons thuis iets zie knipperen.

Ik weet uit ervaring dat sommige stopcontacten tegenwoordig ook niet helemaal geweldig zijn.
Bij veel belasting (Airfryer) een stekker waarvan je de pinnen bijna niet meer kunt aanraken (erg heet) 8)7
Ook weleens gehad dat een kabeltje niet goed klemt in die steekklemmen van stopcontacten.
Laatst ook nieuwe lampen bij iemand opgehangen met van die steekklemmen en dat was ook niet al te geweldig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Door de discussie hier, toch nog eens langs de mogelijke oorzaken gelopen. Wat ook nog een mogelijkheid is, is de niet gebruikte elektrische vloerverwarming in de keuken (deze hebben wij nog nooit gebruikt). Deze staat in principe uit (zou lampje branden als die aangaat). Maar voldoet natuurlijk wel aan de eisen, dat die als die aan zou gaan ineens veel energie verbruikt en zit op de grootverbruikers groep.

Iemand idee hoe ik zou kunnen testen of dat dit de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Als het lampje stuk is kan ie aanstaan zonder dat je het door hebt. Check dat eerst ;)

En anders voorzichtig kijken waar het ding zijn voeding vandaan haalt. In geval van twijfel eerst de stroom er af halen voor je er aan gaat zitten. Het hoeft meestal niet maar als je niet exact weet wat je doet is het fijner zeker te weten dat het niet onaangenaam gaat prikken.

[ Voor 62% gewijzigd door Lardman op 15-10-2018 16:01 . Reden: even wat serieuzer ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Geen buitenstopcontact of aansluiting in de schuur waar toevallig een buurman gebruik van maakt voor zijn plantjes?

Als de blauwige gloed van de buurman precies verdwijnt op het moment dat jij alle stroom eraf haalt, kan dat een aanwijzing zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:27:
Door de discussie hier, toch nog eens langs de mogelijke oorzaken gelopen. Wat ook nog een mogelijkheid is, is de niet gebruikte elektrische vloerverwarming in de keuken (deze hebben wij nog nooit gebruikt). Deze staat in principe uit (zou lampje branden als die aangaat). Maar voldoet natuurlijk wel aan de eisen, dat die als die aan zou gaan ineens veel energie verbruikt en zit op de grootverbruikers groep.

Ik acht de kans erg groot dat dit de schuldige is. Zit er iets van een thermostaat op? Je kunt die natuurlijk verstellen zodat hij eerder aanspringt en kijken of je dan het vermogen op de meter weer ziet stijgen.

Als je het niet gebruikt is het natuurlijk beter om gewoon de stekker eruit te halen. Wel balen als je dan ineens merkt dat je koude voeten hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja enige probleem is, vinden waar verwarming zijn voeding vandaag haalt, is een betonnen vloer en er is ook ooit al vloerbedekking overheen gelegd (waardoor verwarming dus niet echt meer gebruik wordt)

Als ik thermostaat eraf zou halen, zou die dan sowieso geen voeding meer gebruiken? Op die manier zou ik ook kunnen checken of het de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:34:
Ja enige probleem is, vinden waar verwarming zijn voeding vandaag haalt, is een betonnen vloer en er is ook ooit al vloerbedekking overheen gelegd (waardoor verwarming dus niet echt meer gebruik wordt)

Als ik thermostaat eraf zou halen, zou die dan sowieso geen voeding meer gebruiken? Op die manier zou ik ook kunnen checken of het de oorzaak is.
Zou in principe afdoende moeten zijn idd. let op: je werkt wrs wel met 230Volt, dus groep uitzetten, afkoppelen en zorgen dat er geen losse draden rondhangen (gebruik bv een kroonsteentje om de draden tijdelijk te isoleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-06 16:28
Als je de groep uitzet dan heb je ook geen pieken meer? En je CV is dan nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 19:31
Komen te pieken van 1kW erbij met een zekere regelmaat voor?

beste is alle groepen uitschakelen en steeds 1 groep inschakelen voor enige tijd. Wanneer uit te sluiten is dat de piek belasting op de ingeschakelde groep zit (bijv. omdat ieder uur er een piek voorbij komt en de groep drie uur stabiel geen piek heeft laten zien) de groep weer uitschakelen en door naar de volgende groep.

Dit kost uiteraard een hoop tijd, maar is de enige manier om dichter bij een oorzaak te komen zonder te investeren in een elektricien of een gebruiksmeter.

Wat wel erg handig kan zijn is om een P1 - usb kabeltje te bestellen en Domoticz te installeren op een computer of nas. Daarmee krijg je iedere 10 seconden het actuele verbruik in zicht zonder dat je daarvoor bij de meter moet staan. Door dit langer aan te laten staan krijg je ook inzicht in de regelmaat van piekverbruik gedurende dag en nacht. Dat kan weer aanwijzingen geven voor de richting waarin je zou moeten zoeken...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52
Sdreeg schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:54:
Geen buitenstopcontact of aansluiting in de schuur waar toevallig een buurman gebruik van maakt voor zijn plantjes?

Als de blauwige gloed van de buurman precies verdwijnt op het moment dat jij alle stroom eraf haalt, kan dat een aanwijzing zijn...
Precies dát was ik ook al aan het denken. Bij mijn zwager heb ik zoiets gehad. Zijn eerste woning was een 70-er jaren appartementje en daar zat ook een heel vreemd verbruik in. Zelfs met de hele groepenkast uitgeschakeld draaide de kWh meter in de kelder nog steeds door. Als ultieme test heeft hij 24 uur op "noodstroom" gedraaid, groepenkast van het net gehaald en gevoed door een 1000VA omvormer op 12Volt accu. Zo had hij toch stroom voor CV en TV. Na 24 uur bleek er toch 3500Wh verbuikt te zijn. Dat kan dus niet, dacht ik en achteraf klopte het precies. In de kelder bij de meter zitten 2 groepen, 1 groep voor de woning en de andere voor de kelderberging (dachten wij). Die kelderberging groep zat echter een ándere berging op dan de zijne en daar stond 1 grote diepvries, 3 elektrische fietsen aan de lader enz.
Had al vanaf de bouw in 1971-72 zo gezeten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:06
Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:27:

Kan je hem ook aanzetten? Dan zie je snel genoeg of het lampje gaat branden. Je zal niet de eerste zijn die denkt dat de verwarming uit staat en vervolgens erachter komt dat die toch fors heeft staan stoken.
Ramon 73 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:06:
[...]

Precies dát was ik ook al aan het denken. Bij mijn zwager heb ik zoiets gehad. Zijn eerste woning was een 70-er jaren appartementje en daar zat ook een heel vreemd verbruik in. Zelfs met de hele groepenkast uitgeschakeld draaide de kWh meter in de kelder nog steeds door. Als ultieme test heeft hij 24 uur op "noodstroom" gedraaid, groepenkast van het net gehaald en gevoed door een 1000VA omvormer op 12Volt accu. Zo had hij toch stroom voor CV en TV. Na 24 uur bleek er toch 3500Wh verbuikt te zijn. Dat kan dus niet, dacht ik en achteraf klopte het precies. In de kelder bij de meter zitten 2 groepen, 1 groep voor de woning en de andere voor de kelderberging (dachten wij). Die kelderberging groep zat echter een ándere berging op dan de zijne en daar stond 1 grote diepvries, 3 elektrische fietsen aan de lader enz.
Had al vanaf de bouw in 1971-72 zo gezeten.....
Bij mij in het complex is het zelfs verboden om zulke zware apparaten in de berging aan te sluiten, zelfs het opladen van de accu van je fiets mag niet. Tegenwoordig kan het ook niet meer, omdat er een stop in zit die maar een paar ampère aan kan, en dat is expres zo gedaan omdat er geen aparte meters en afrekening voor het verbruik van de bergingen is van de algemene rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 714984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:48:

Het is vreemd, maar als iets stuk gaat zou ik het niet onmogelijk vinden. 300W continuverbruik van een transformator is veel, die wordt dan flink heet, maar misschien heb je meerdere transformatoren.
Het is echt uitzoekwerk, maar ik zou gewoon beginnen met kijken waar elk spotje op is aangesloten, kijken of die transformator warm is terwijl het licht uit is en ze een voor een afkoppelen en kijken wat dat met het verbruik doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen. Mijn plan de campagne is:
1. Dubbelchecken wat er nu exact op de 1 groep zit waar verbruik zit en de pieken. Als niks geks, naar volgende
2. De thermostaat van de vloerverwarmining weg halen met kroonsteen afdoppen
3. De transformator checken

@Maasluip , toch nog een vraagje. Jij zegt dat transformators mogelijke oorzaak zijn; die zitten bij zowel spotjes als bij dimmers toch? Die dan uit muur/plafond halen en checken of die warm zijn? Er is niet een makklijkere manier om te checken? Merk bijv. dat een dimmer bijv. nogal geluik maakt, is dat een potentieel teken?

Dank allen voor jullie hulp. Hopelijk dit weekend wat tijd om aan de slag te gaan. Als ik de oorzaak/oplossing heb, laat ik het jullie weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit verhaal doet me denken aan
YouTube: Krultang ... Fantastische reclame.....

@Anoniem: 714984
Je kan ook gewoon een ventilator bij de thermostaat doen --> temp daalt --> thermostaat slaat aan.

Voor de rest:
Je 5.000Kwh is wel enorm veel zeker voor 2 personen. maar dit is op basis van een gashuis zonder stadsverwarming en zonder nieuwe technieken.

Mijn ervaring om inzicht te krijgen en te besparen:
Nu je een elektra meter hebt doe je zelf een lol en leg een spreadsheet aan (google sheets of ms excel)
belangrijk is dat je vastlegt de volgende items per apparaat
- naam + locatie (voor het gemak)
- verbruiks duur (10min per dag of 24x7) (hoe lang heb je gemeten)
- max verbruik
- Energie label
- Aanschaf datum (leeftijd)

En daarbij een transformator is 300w max maar wil niet zeggen dat je dat verbruikt, en een koelkast koelt niet 24x7 dus meet gewoon 24 uur.

Waarom per apparaat apart meten, je tv + stereo,dvd,gameconsole enzv kan je rustig met 1 stekkerblok af.
tenzij je een grootverbruiker ertussen hebt (dergelijke appartuur is vrij constant) zou ik niet te gek opkijken

Als je het excelsheet hebt is het simpel dat om te reken naar een dag/jaar verbruik als je rond de 90% komt is dat goed zat.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Alles dubbel gecheckt wat in de groep valt, is redelijk overzichtelijk, zitten buiten mogelijke transformator / oude vloer verwarminig denk ik geen potentiële oorzaken tussen.

Thermostaat ontkoppeld, zie voorlopig geen pieken meer, maar nog maar even paar dagen afwachten tot ik verbruik terug ga zien in app van energie leverancier. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 714984 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:52:
Alles dubbel gecheckt wat in de groep valt, is redelijk overzichtelijk, zitten buiten mogelijke transformator / oude vloer verwarminig denk ik geen potentiële oorzaken tussen.

Thermostaat ontkoppeld, zie voorlopig geen pieken meer, maar nog maar even paar dagen afwachten tot ik verbruik terug ga zien in app van energie leverancier. Fingers crossed.
Het is heel makkelijk om een belangrijk element "verkeerd" te plaatsen, en maanden/jaren onopgemerkt te blijven.

Als je zo actief bent in meten, kan je beter een groter aanvalsplan neerzetten :) levertje op lange termijn alleen resultaat opt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt @vso , ga daarom ook stroommeter halen en rest ook nog eens meten. Maar eerst even duimen of ik grote sluiper te pakken heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 714984 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:15:
Klopt @vso , ga daarom ook stroommeter halen en rest ook nog eens meten. Maar eerst even duimen of ik grote sluiper te pakken heb :)
doe je zelf een lol ---> https://www.conrad.nl/p/v...trms-instelbaar-s-1558906 (nee geen extra bonus helaas van conrad zo lief zijn ze niet)

gegevens export + datalogger is zeer waardevol zeker als je langere / duidelijke metingen wilt verrichten en het formaat maakt het makkelijk om het soms ergens tussen te vrotten ..

ik heb er 2 van 10,- en na mijn verwoede metingen ach ik weet mijn verbruik nu wel .. maar dit ding stelt je toch makkelijker in staat in je "sociale leven" ding eens ergens te plaatsen ... te vergeten en o.ja even uitlezen enzv.. ;) die paar euro extra kan je enorm veel plezier opleveren op langere termijn ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-10-2018 14:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

Topicstarter
Goed nieuws, grootste deel van sluipverbruik blijkt van defecte vloerverwarming te zijn. Weet niet of die nog echt opwarmde, of dat er ergens anders stroom voor werd verbruikt, maar met ontkoppeling van themostaat is nachtverbruik nu van gemiddeld ongeveer 0,3 kWh naar 0,06 gedaald.

Kortom als je dat elk uur hebt in het jaar gaat het om behoorlijk veel stroom vermindering! Volgende stap is zoal voorgesteld alle stroom gebruikers in kaart brengen om mogelijk een volgende stap te maken in vermindering, maar dat zal ik jullie hier verder niet mee storen.

Jullie vragen / opmerkingen me op het goede spoor gezet, dus hartstikke bedankt voor jullie tijd en ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
d:)b

Ik heb je reactie even als 'Beste antwoord' gemarkeerd zodat het ook voor anderen gauw duidelijk is wat de oorzaak was.
Pagina: 1