Warmepompboiler voor vloerverwarming - warmtevraag regelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:33
Ik waarschuw doorgewinterde techneuten maar dat hier vragen van een absolute leek volgen.

We willen onze vloerverwarming gaan voeden met warm water uit een warmtepompboiler (WPB). Er zijn diverse WPB's bedoeld voor tapwater met volumes van onder de 100 liter tot minstens 300 liter op de markt. Die kun je 'misbruiken' als gesloten warmtebron (in de ketel van de WPB komt cv-water) voor vloerverwarming. De WPB komt, als ie komt, in de garage te staan en zuigt dan garagelucht aan, die in het stookseizoen meestal duidelijk warmer is dan de buitenlucht.

Mijn eerste vraag is wat de beste maat zou zijn voor ongeveer 250 meter verwarmingsbuis (16x2 mm)? De grote zijn veel duurder dan de kleine, maar dat is slechts een eenmalige kostenpost. Die duurdere aanschaf wordt misschien binnen een paar jaar goedgemaakt door, ja, dat is de vraag dus...

Verder zoek ik een manier om de warmtevraag uit woonruimte te gebruiken om vloerverwarming meer of minder te laten verwarmen. Nu hangt er een kamerthermostaat die de cv-ketel vertelt dat er gas moet worden verbrand wanneer er afkoelt. Die thermostaat verdwijnt volgens dit plan met de oude ketel, maar hoe 'vertellen' we dan de vloerverwarming dat ie harder moet werken? De WPB staat in het stookseizoen natuurlijk altijd aan en zorgt voor een buffervat vol heet water. Op de vloerverwarmingsunit zit een thermostaatkraan, die het bijmengen van warm water regelt. Er is ook nog een pompschakelaar (ICY3325PS: een stopconactblokje waarin de stekker van de vvw-pomp zit - geen idee wat het precies doet.

Als iemand me op het spoor kan zetten van bruikbare informatie over de dimensionering van een WPB voor dit doeleinde en over de regeling van zo'n systeem voor vloerverwarming, lees het graag hier of via een link ergens anders op het web.

Beste antwoord (via Paut op 16-10-2018 17:32)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Je kan een simpele 24V (klok)thermostaat gebruiken. Deze stuurt een relais welke de 230V schakelt voor de pomp. Dit heb je volgens mij ook wel in kant en klare setjes te koop in de vorm van een pompschakelaar met een kabel met een voeler eraan, deze voeler komt dan in de woonkamer. Afhankelijk van je type VV verdeler plaats je een extra pomp bij de WPB welke het water naar de thermostaatknop pompt of gebruik je alleen de pomp op de verdeler zelf. Als je een actieve verdeler hebt maar je wilt toch persé geen extra pomp gebruiken (als vervanging van de cv pomp) kun je misschien de (koude) retour van de WPB aansluiten op een van de aanvoeraansluitingen vd VV groepen. De (warme) aanvoer vanaf de WPB sluit je als vanouds aan op de thermostaatknop. Er zit op de WPB doorgaans ook nog een (hygiene)spiraalaansluiting welke je als voorverwarming kan gebruiken voor je doorstroomverwarmer. Maar dat moet je maar even bekijken of je dat wilt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier is een topic over, maar daar gaat het niet om een hoofd verwarming.
De spiraal in een wpb heeft een beperkte afgifte capaciteit en zit veelal laag in het vat (in koeler water).
De wpb start als hij x graden onder een ingestelde temperatuur komt.

Je vraag kan je beter eerst uitwerken, bijvoorbeeld hoe veel verbruikt de cvketel nu per jaar?
Met dat gegeven kan je mede bepalen of een wpb de benodigde warmte wel kan leveren.
Het verhaal wordt anders als de wpb alleen voor vv wordt gebruikt, dan kan je al meer zeggen over de prestaties omdat je dan geen tapwater als extra belasting hebt.
Het ontgaat me trouwens een beetje waarom een gewone L/W wp geen optie is, die is speciaal voor vv gemaakt en kan die taak makkelijk aan.
Subsidie is er voor beide, al zou een wpb wel goedkoper kunnen zijn in aanschaf maar onzuiniger in gebruik.
Overigens zou je een kamer thermostaat met aan/uit kunnen gebruiken om een pomp te laten draaien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoals hierboven al vermeld, kun je beter voor de verwarming een L/W WP gebruiken.
Dan kan je WeersAfhankelijkRegelen van de ruimte temperatuur, wat een WP boiler niet kan.
Alle knoppen zitten daar al op...

https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html
- 1900 subsidie
+ 95 verzend

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 21:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zou ik wel nog de kanttekening plaatsen; je hebt wel buiten ruimteinname en geluid met een L/W monoblock. Iets wat bij mij bijvoorbeeld geen optie was; oftewel ik (mis)bruik ook een WPB. Op zolder heb ik wel plek.
Voor de rest gaat dit prima werken, ruimtethermostaat stuurt een pompje en klaar. De vraag is alleen: is 2kW voldoende om jouw vloerverwarming en woonkamer op temperatuur te houden. Een beetje monoblock levert al snel 6+ kW (met koude temperaturen). De inhoud van het vat is eigenlijk weinig interessant omdat de warmtevraag 24uur redelijk continu is. 200liter lijkt mij prima. Ik zou dan voornamelijk dus kijken naar het vermogen (Atlantic Explorer bijv. 2,6kW).

[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 14-10-2018 21:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Hoe gedraagd die WP boiler zich bij -15 C...?
Sta je smorgens toch nog koud te douchen vrees ik.... (als het zover is)
Ik hoop dat je een doorstroomverwarmer erbij hebt als backup...

En een Panasonic monobloc is een van de stilste...

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Plofketel als backup. Maar de WPB zal waarschijnlijk bij -15 gewoon doorgaan echter wel met een relatief slechte COP. Dat gaan we iig meemaken deze winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
@jim432 en @ Speedy-Andre: het gebruik van een ruimtethermostaat om de v.v.-pomp aan/uit te schakelen klinkt interessant, alleen hoe voer je dat praktisch uit? Accepteert de pomp het signaal van zo'n thermostaat zonder meer, of moet daar een interface tussen? Kun je een voorbeeld geven van een thermostaat die daarvoor geschikt is?

Aanvullende info:
1) Ik zou niet kunnen zeggen hoeveel het gasverbruik is van een stookseizoen: ik stook nu vooral hout, de afgelopen winter was 5 m3 genoeg, en gebruik de cv-ketel (HR, op propaan) nauwelijks.
2) De WPB (of L/W WP, ook mogelijk) gaat alleen dienen voor het verwarmen van water in een vloerverwarmingsciruit van circa 250 meter (16x2, dus circa 28 liter inhoud, als ik goed heb gerekend).
3) Voor de minieme hoeveelheid tapwater die ik gebruik, komt er een doorstroomverwarmer.
4) Als het echt wintert, wil ik hout blijven bijstoken, dat is lowtech maar effectief en het hout groeit hier letterlijk aan de bomen. In het voor- en najaar kan de WPB het misschien alleen af.
5) Het apparaat hoeft niet bijzonder stil te zijn, want komt in de garage te staan.
6) De inhoud van het huis is ongeveer 300 m3 en de isolatie is redelijk tot goed (steeds beter).
Jim423 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:22:
Voor de rest gaat dit prima werken, ruimtethermostaat stuurt een pompje en klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan een simpele 24V (klok)thermostaat gebruiken. Deze stuurt een relais welke de 230V schakelt voor de pomp. Dit heb je volgens mij ook wel in kant en klare setjes te koop in de vorm van een pompschakelaar met een kabel met een voeler eraan, deze voeler komt dan in de woonkamer. Afhankelijk van je type VV verdeler plaats je een extra pomp bij de WPB welke het water naar de thermostaatknop pompt of gebruik je alleen de pomp op de verdeler zelf. Als je een actieve verdeler hebt maar je wilt toch persé geen extra pomp gebruiken (als vervanging van de cv pomp) kun je misschien de (koude) retour van de WPB aansluiten op een van de aanvoeraansluitingen vd VV groepen. De (warme) aanvoer vanaf de WPB sluit je als vanouds aan op de thermostaatknop. Er zit op de WPB doorgaans ook nog een (hygiene)spiraalaansluiting welke je als voorverwarming kan gebruiken voor je doorstroomverwarmer. Maar dat moet je maar even bekijken of je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Bedankt @Jim423 .

Dan alleen nog zien uit te vogelen of ik beter een kleine WPB van 200 liter of een grotere van rond de 300 of twee kleine in serie kan plaatsen. En een installatiebedrijf zoeken dat hier enige ervaring mee heeft en in de omgeving Noord-Limburg zit.
Jim423 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:58:
Je kan een simpele 24V (klok)thermostaat gebruiken. Deze stuurt een relais welke de 230V schakelt voor de pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vloerverwarming is heel traag, dat is (denk ik) niet fatsoenlijk te regelen met een aan/uit kamerthermostaat.
Dan krijg je grote temperatuurswisselingen. Tegen de tijd dat de temperatuur zakt in de ruimte is de vloer allang geheel afgekoeld, waarna het weer lang duurt voor die opgewarmd is.

Beter is een L/W warmtepomp op WAR te regelen of een constante vloertemperatuur (die aangepast wordt door de stooklijn/temp buitenunit)
Zo behoud de vloer altijd wat warmte...

my2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Eh,@AUijtdehaag , op WAR? Wat bedoel je daarmee?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:41:
Beter is een L/W warmtepomp op WAR te regelen

my2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Weers Afhankelijk Regelen

Bijvoorbeeld:
Buiten -15 C -> watertemperatuur 34 graden
Buiten +5 C -> watertemperatuur 29 graden.
Die 4 punten noemen we een "stooklijn" van de warmtepomp.
zo behoud je altijd wat warmte in de vloer en heb je geen "doorschieters"
Een ruimtethermostaat zou je dan kunnen gebruiken om de WP te stoppen. (als je eens een keer hout stookt)

WAR lukt je niet met een WP boiler.
Wel met een panasonic monobloc uit UK. Dat zit standaard ingebouwd in de unit. (maar kost ook wel enige tijd om uit te proberen en de juiste settings/temperaturen die bij jou situatie horen, te vinden)

Hoeveel m2 vloerverwarming (+radiatoren?) wil je voeden?

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
@AUijtdehaag Het gaat om circa 90 m2 vloerverwarming en drie radiatoren (die we nauwelijks gebruiken). En als gezegd stoken we bij echt koud weer een blokje hout.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:45:
WAR lukt je niet met een WP boiler.
Wel met een panasonic monobloc uit UK. Dat zit standaard ingebouwd in de unit. (maar kost ook wel enige tijd om uit te proberen en de juiste settings/temperaturen die bij jou situatie horen, te vinden)

Hoeveel m2 vloerverwarming (+radiatoren?) wil je voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
WAR kan indirect met een WPB ook wel maar het zijn gewoon 2 verschillende apparaten. Zoals al reeds gezegd, als jij ruimte en geen last van het geluid hebt buiten dan is dat zeker een betere optie. Ook wel iets complexer dan een WPB met een pompje op een thermostaat mag gezegd worden. Wanneer je overigens een kamerthermostaat met een hysterese gebruikt van 0,2gr geloof ik niet dat die vloer geheel afkoeld maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:13:
WAR kan indirect met een WPB ook wel.
Vertel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt een warmtepomp-buitenunit (of een airco-buitenunit) niet in een gesloten garage zetten.
Deze moet buiten staan.
Anders koelt de garage zeer snel af.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Juup
Hij wil een WP boiler binnen zetten (wat ook moet)
Een WP buitenunit moet inderdaad buiten staan (al ben ik uitzondering, bij mij staat die ook binnen met uitblaas naar buiten, in mijn schuurtje, aanzuig via golfplaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Inderdaad: de WPB zou in de garage komen te staan, daar relatief warme garagelucht aanzuigen (die langzaam wordt aangevuld met lucht van buiten) en koude lucht naar buiten afvoeren via een kanaal.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:36:
@Juup
Hij wil een WP boiler binnen zetten (wat ook moet)
Een WP buitenunit moet inderdaad buiten staan (al ben ik uitzondering, bij mij staat die ook binnen met uitblaas naar buiten, in mijn schuurtje, aanzuig via golfplaten)
Pagina: 1