Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

i7 6700k upgrade -> i9 9900k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe CPU, Mainboard, RAM en eventueel wat andere componenten (discussie)

Wat is je budget?
De i9900k is niet goedkoop, samen met de andere componenten gok ik zomaar dat ik richting de €1500 kan gaan?
Deze kosten hoop ik met de verkoop van mijn oude i7-set (cpu, mobo & ram) enigszins te compenseren.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, MSI en verder geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Foto & Videobewerking, Gaming & Office toepassingen.

Overclocking doe ik niet aan, SLI of Crossfire gebruik ik ook niet.
Gaming is bijzaak (leuk om te doen, op 1440p), primair is foto en videobewerking.
En dat gaat de laatste tijd wat minder vlot (leuk zo'n 5Dmk4 met grotere RAW's waar je panorama's van bouwt, en 4k video editing mag ook wel wat vlotter en renderen kan natuurlijk nooit snel genoeg gaan).

Componenten die mee gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 489,-€ 489,-
2Dell Ultrasharp U2713H Zwart€ 0,-€ 0,-
2Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung 850 EVO 1TB€ 282,38€ 564,76
1Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal

Ter discussie wel/niet meenemen:
#ProductPrijsSubtotaal
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSBK€ 137,50€ 137,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 90,55€ 90,55
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 93,05€ 93,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal

Discussie punten:
De 32GB RAM kan dat qua 2,4GHz nog meekomen? Ergens heb ik de behoefte om er 64GB RAM van te maken. Lightroom & Photoshop zitten vaak aan de max en gaan dan toch lopen swappen op mijn SSD om meer berekeningen uit te kunnen voeren.

Indien die 2,4Ghz niet echt aan te raden is, dan is de keuze gauw gemaakt.
En dan de vraag, wat presteert beter... 2x een reepje van 32GB? Of 4x een reepje van 16GB?
De chipset zal sowieso geen quad-channel ondersteunen. Kijk ik dan naar wat voordeliger is? Of is er een argument om voor 2 of 4 reepjes te gaan?

De koeler, zou die op mijn i9-9900K passen en voldoende koelen?
Ding is 3 jaar geleden voor een i7-6700k gekocht en doet prima zijn werk.
Overzetten = kosten besparing.

't zelfde geld voor de voeding, niks over te klagen. Maar een i9-9900K heeft een hogere TDP dan mijn huidige CPU. Maar behalve dat heeft ie eigenlijk alleen de GTX 1070 te voeden...? Moet kunnen? Of mis ik iets?

Wat ik op het oog heb?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K€ 649,-€ 649,-
1MSI Mag Z390 Tomahawk€ 155,05€ 155,05
1MSI MPG Z390 Gaming Plus€ 144,99€ 144,99
1Crucial Ballistix Sport AT BLS4C16G4D26BFST€ 566,29€ 566,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,33

Ik twijfel tussen 2 moederborden.
Bewust gekozen voor een van MSI mét 2 M2 sloten.
Want dat is nog een ander discussie punt, mijn boot disk is 1 van de 840 Pro's, werkt prima. Maar het kan altijd beter. Als je toch bezig bent, wellicht het overwegen waard om er een nVME SSD van te maken.
Met nog ruimte voor later een additionele M2 disk.

De SSD's zijn als volgt verdeeld op het moment:
840Pro - Windows
850's - RAID 1 (Documenten, actuele foto's, video's, etc. - dingen waar ik mee bezig ben. De rest -> NAS)
840Pro - Lightroom DB disk & Games.

Ik zou met het vervangen van 1 van de 840Pro's door een nVME disk, een extra SSD hebben.
Welke ik dan 100% zou inzetten voor mijn Games en de andere voor de Lightroom database.

Weet alleen niet of ik SATA poorten kwijt raak bij het plaatsen van een M2 disk?
Blijven die actief? Of worden er SATA poorten uitgeschakeld?

Wil er met dit systeem weer tenminste 3 jaar (goed) mee vooruit kunnen.
Wellicht nog later 2x een 4K scherm op aansluiten, op dat moment is de videokaart wellicht ook aan de beurt. Voorlopig nog lang niet.

Ben benieuwd naar jullie input.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Alle reacties

• Clueless
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:56
Als je de manual van de MSI Mag Z390 Tomahawk er bij pakt van de website is redelijk snel te achterhalen of je een SATA-poort opgeeft of niet. De poort M2_1 kost je niks, aan de poort M2_2 zitten wel wat haken en ogen aan.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Derice Waarom wil je een i9K als je niet gaat overklokken ?

Ik zou eens naar Ryzen7 2700X kijken, of dat je daarmee uit kan, is ook stuk goedkoper €330,-
De sectie Desktop aankoop advies staan wel een paar builds. Heb je veel RAM beschikbaar gesteld voor oa Lightroom of zie je echt gebruik ? (Adobe Premiere adviseert 12GB) en er zijn een aantal leden die 16GB gebruiken. (ook iemand die 32GB gebruikt, maar die geeft 20GB + ter beschikking. niet gezien dat dat ook gebruikt is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Zelfde argumenten als 3 jaar geleden gelden nog steeds betreft mijn keuze voor intel en een K-processor. ;)
Zie: i7 upgrade (Skylake)

Ik zie echt gebruik overigens, ik schiet sinds begin dit jaar met een 5D Mark IV, de RAW's uit die camera heeft mijn systeem zichtbaar meer moeite mee dan met de bestanden die uit mijn 1D Mark IV kwamen.
Vandaar dat ik dit jaar mijn HDD's vervangen heb door SSD's en geupgrade heb van 16GB -> 32GB RAM. Maar dat bracht helaas niet het gewenste verschil. Ik zie daadwerkelijk terug dat bij het maken van 1:1 previes, het samenvoegen van 30+ foto's tot een panorama het systeem 't (te) zwaar heeft. Moet gaan zitten wachten en daar houdt ik niet van. ;)

Daarnaast heb ik ook LR en PS vaak samen open staan om dingen te doen. LR op de achtergrond een pano laten bouwen terwijl ik in PS een andere foto bewerkt is niet bepaald fijn om te doen nu.
Ook staat Premiere er wel eens bij open als ik een video aan het compileren ben en beelden uit PS nodig heb daarbij. Ik wil niet tussendoor zaken hoeven opstarten en afsluiten om zo aan voldoende RAM te komen.

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18:57

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Derice schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:12:
Zelfde argumenten als 3 jaar geleden gelden nog steeds betreft mijn keuze voor intel en een K-processor. ;)
3 jaar geleden was Ryzen er niet.... :)
De Ryzen's zijn echt niet zoals de oude AMD's (FX Serie)...

Ik zou echt een Ryzen 7 2700x overwegen

Of een threadripper })

[Voor 19% gewijzigd door iCore op 14-10-2018 20:20]

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
de 8700k is de cpu voor PS en Lightroom, net ff wat sneller dan de 2700x dus dan is die 9900k het helemaal natuurlijk. (en bij de 9900k levert die meerprijs tenminste nog 2 cores extra op) En nog meer cores heeft alleen echt effect op import/export/previews in Lr.

Lightroom db en OS/apps zou ik gewoon samen op 1 nvme ssd zetten.

2700x is meer value maar als het geld niet boeit dan zou ik met allround semipro adobe gebruik ook die 9900 nemen. Klinkt alsof je niet echt zit met die prijs :)

Kijk of je een mobo heb die de igpu in de intel cpu aan kan zetten terwijl je de nvidia als hoofd gpu gebruikt, dan kun je ook expirimenteren met quicksync export in premiere pro als het goed is.

[Voor 23% gewijzigd door maratropa op 14-10-2018 20:29]

specs

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Derice dan is een NVMe SSD beter geschikt denk ik. en zou ik de oude meuk niet meer meenemen.
(je voeding ken ik niet) welke kast etc heb je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Ik blijf toch bij Intel, matched in mijn optiek het beste met de tooling die ik gebruik.
Daarnaast vind P3D / FSX een Intel ook wel fijner.
Meer cores met een positief effect op previews in LR is precies wat ik zoek, ik zie nu elke keer mijn systeem een seconde of 5 nadenken voordat ie de preview scherp heeft. Stoor ik me aan.

OS doe ik altijd op een aparte disk. Ook ivm met caching die applicaties (standaard) op die disk neer zetten. Vind het ook fijn om blindelings mijn OS disk te kunnen formatteren / vervangen zonder dat ik me nog druk hoef te maken over files die daar op staan.
(Partities kunnen ook, maar dan zit het nog steeds op dezelfde fysieke disk).
LR DB is inmiddels over de 100GB, dus ik heb die echt liever op een eigen disk. Dat kan ook een 2e NVMe disk zijn overigens. Conform de tabel kan ik toch 6 disks kwijt in mijn systeem, waarvan 2 dan een M2 zijn. ;)

iGPU zal ik eens naar kijken, interessant!

@Hackus wat bedoel je met oude meuk? Die 850's heb ik nog geen jaar geleden aangeschaft. De 840's zijn wel iets ouder, maar wel Pro varianten en nog niet afgeschreven. Denk ook iets van 2 jaar oud.

Qua kast heb ik deze: pricewatch: Nexus Edge
Prima ding en staat niet op de nominatie om te vervangen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Derice Oude RAM bedoel ik eigenlijk.(ter discussie lijstje)
(tekstvoorspeller iPad :D)

• GoT
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hackus schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:03:
@Derice Waarom wil je een i9K als je niet gaat overklokken ?
nieuws: Intel kondigt Core i9-9900K-octacore aan
Met de 9X00 serie maakt het nu wel uit of je K of non-K koopt.
Intel stapt namelijk voor de K-CPU af van thermische prut en is weer terug naar soldeer tussen DIE en heatspreader. Dit heeft als voordeel dat je niet meer hoeft te delidden.
Voor de non-K wordt wel thermische prut gebruikt.

Zelfs als je niet van plan bent om te OC-en heeft een K-CPU vanaf 9X00 serie dus voordelen.
Of dit de kosten rechtvaardigt dient iedereen voor zichzelf te bepalen, de prijs voor een K zal waarschijnlijk hierdoor hoger uitvallen dan een non-K.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

GoT schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:57:
[...]

nieuws: Intel kondigt Core i9-9900K-octacore aan
Met de 9X00 serie maakt het nu wel uit of je K of non-K koopt.
Intel stapt namelijk voor de K-CPU af van thermische prut en is weer terug naar soldeer tussen DIE en heatspreader. Dit heeft als voordeel dat je niet meer hoeft te delidden.
Voor de non-K wordt wel thermische prut gebruikt.

Zelfs als je niet van plan bent om te OC-en heeft een K-CPU vanaf 9X00 serie dus voordelen.
Of dit de kosten rechtvaardigt dient iedereen voor zichzelf te bepalen, de prijs voor een K zal waarschijnlijk hierdoor hoger uitvallen dan een non-K.
Ik weet het. Ik vind dat er tegenwoordig snel gegrepen wordt naar nieuwste en snelste wat er is. er is ook nog een i7-9700k ipv de i9. en Ryzen 2700X. maar goed het is ieder zijn/haar keuze.

• Derice
  • Niet online

Derice

Topicstarter
Hoewel ik de discussie over wel/geen i9-9900K begrijp en waardeer, was dat niet het gene waarvoor ik advies zoek. Dat geld ook voor de kosten die met een dergelijke CPU zijn gemoeid. ;)

Punt m.b.t. het moederbord is beantwoord qua SATA poorten.
Rest de vergelijking tussen de twee opties die ik gevonden heb.
En de voeding, of deze toereikend is.

Mocht iemand daar nog een tip/advies over hebben, sta ik er voor open. De CPU keuze staat vast voor mij.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@-The_Mask- weet alles van voeding/psu

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True