Ik zoek een?
Nieuwe CPU, Mainboard, RAM en eventueel wat andere componenten (discussie)
Wat is je budget?
De i9900k is niet goedkoop, samen met de andere componenten gok ik zomaar dat ik richting de €1500 kan gaan?
Deze kosten hoop ik met de verkoop van mijn oude i7-set (cpu, mobo & ram) enigszins te compenseren.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, MSI en verder geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Foto & Videobewerking, Gaming & Office toepassingen.
Overclocking doe ik niet aan, SLI of Crossfire gebruik ik ook niet.
Gaming is bijzaak (leuk om te doen, op 1440p), primair is foto en videobewerking.
En dat gaat de laatste tijd wat minder vlot (leuk zo'n 5Dmk4 met grotere RAW's waar je panorama's van bouwt, en 4k video editing mag ook wel wat vlotter en renderen kan natuurlijk nooit snel genoeg gaan).
Componenten die mee gaan:
Ter discussie wel/niet meenemen:
Discussie punten:
De 32GB RAM kan dat qua 2,4GHz nog meekomen? Ergens heb ik de behoefte om er 64GB RAM van te maken. Lightroom & Photoshop zitten vaak aan de max en gaan dan toch lopen swappen op mijn SSD om meer berekeningen uit te kunnen voeren.
Indien die 2,4Ghz niet echt aan te raden is, dan is de keuze gauw gemaakt.
En dan de vraag, wat presteert beter... 2x een reepje van 32GB? Of 4x een reepje van 16GB?
De chipset zal sowieso geen quad-channel ondersteunen. Kijk ik dan naar wat voordeliger is? Of is er een argument om voor 2 of 4 reepjes te gaan?
De koeler, zou die op mijn i9-9900K passen en voldoende koelen?
Ding is 3 jaar geleden voor een i7-6700k gekocht en doet prima zijn werk.
Overzetten = kosten besparing.
't zelfde geld voor de voeding, niks over te klagen. Maar een i9-9900K heeft een hogere TDP dan mijn huidige CPU. Maar behalve dat heeft ie eigenlijk alleen de GTX 1070 te voeden...? Moet kunnen? Of mis ik iets?
Wat ik op het oog heb?
Ik twijfel tussen 2 moederborden.
Bewust gekozen voor een van MSI mét 2 M2 sloten.
Want dat is nog een ander discussie punt, mijn boot disk is 1 van de 840 Pro's, werkt prima. Maar het kan altijd beter. Als je toch bezig bent, wellicht het overwegen waard om er een nVME SSD van te maken.
Met nog ruimte voor later een additionele M2 disk.
De SSD's zijn als volgt verdeeld op het moment:
840Pro - Windows
850's - RAID 1 (Documenten, actuele foto's, video's, etc. - dingen waar ik mee bezig ben. De rest -> NAS)
840Pro - Lightroom DB disk & Games.
Ik zou met het vervangen van 1 van de 840Pro's door een nVME disk, een extra SSD hebben.
Welke ik dan 100% zou inzetten voor mijn Games en de andere voor de Lightroom database.
Weet alleen niet of ik SATA poorten kwijt raak bij het plaatsen van een M2 disk?
Blijven die actief? Of worden er SATA poorten uitgeschakeld?
Wil er met dit systeem weer tenminste 3 jaar (goed) mee vooruit kunnen.
Wellicht nog later 2x een 4K scherm op aansluiten, op dat moment is de videokaart wellicht ook aan de beurt. Voorlopig nog lang niet.
Ben benieuwd naar jullie input.
Nieuwe CPU, Mainboard, RAM en eventueel wat andere componenten (discussie)
Wat is je budget?
De i9900k is niet goedkoop, samen met de andere componenten gok ik zomaar dat ik richting de €1500 kan gaan?
Deze kosten hoop ik met de verkoop van mijn oude i7-set (cpu, mobo & ram) enigszins te compenseren.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, MSI en verder geen voorkeur.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Foto & Videobewerking, Gaming & Office toepassingen.
Overclocking doe ik niet aan, SLI of Crossfire gebruik ik ook niet.
Gaming is bijzaak (leuk om te doen, op 1440p), primair is foto en videobewerking.
En dat gaat de laatste tijd wat minder vlot (leuk zo'n 5Dmk4 met grotere RAW's waar je panorama's van bouwt, en 4k video editing mag ook wel wat vlotter en renderen kan natuurlijk nooit snel genoeg gaan).
Componenten die mee gaan:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING | € 489,- | € 489,- |
2 | Dell Ultrasharp U2713H Zwart | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung 840 Pro 256GB | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung 850 EVO 1TB | € 282,38 | € 564,76 |
1 | Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € |
Ter discussie wel/niet meenemen:
2 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSBK | € 137,50 | € 137,50 |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 90,55 | € 90,55 |
1 | Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition | € 93,05 | € 93,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € |
Discussie punten:
De 32GB RAM kan dat qua 2,4GHz nog meekomen? Ergens heb ik de behoefte om er 64GB RAM van te maken. Lightroom & Photoshop zitten vaak aan de max en gaan dan toch lopen swappen op mijn SSD om meer berekeningen uit te kunnen voeren.
Indien die 2,4Ghz niet echt aan te raden is, dan is de keuze gauw gemaakt.
En dan de vraag, wat presteert beter... 2x een reepje van 32GB? Of 4x een reepje van 16GB?
De chipset zal sowieso geen quad-channel ondersteunen. Kijk ik dan naar wat voordeliger is? Of is er een argument om voor 2 of 4 reepjes te gaan?
De koeler, zou die op mijn i9-9900K passen en voldoende koelen?
Ding is 3 jaar geleden voor een i7-6700k gekocht en doet prima zijn werk.
Overzetten = kosten besparing.
't zelfde geld voor de voeding, niks over te klagen. Maar een i9-9900K heeft een hogere TDP dan mijn huidige CPU. Maar behalve dat heeft ie eigenlijk alleen de GTX 1070 te voeden...? Moet kunnen? Of mis ik iets?
Wat ik op het oog heb?
1 | Intel Core i9-9900K | € 649,- | € 649,- |
1 | MSI Mag Z390 Tomahawk | € 155,05 | € 155,05 |
1 | MSI MPG Z390 Gaming Plus | € 144,99 | € 144,99 |
1 | Crucial Ballistix Sport AT BLS4C16G4D26BFST | € 566,29 | € 566,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.515,33 |
Ik twijfel tussen 2 moederborden.
Bewust gekozen voor een van MSI mét 2 M2 sloten.
Want dat is nog een ander discussie punt, mijn boot disk is 1 van de 840 Pro's, werkt prima. Maar het kan altijd beter. Als je toch bezig bent, wellicht het overwegen waard om er een nVME SSD van te maken.
Met nog ruimte voor later een additionele M2 disk.
De SSD's zijn als volgt verdeeld op het moment:
840Pro - Windows
850's - RAID 1 (Documenten, actuele foto's, video's, etc. - dingen waar ik mee bezig ben. De rest -> NAS)
840Pro - Lightroom DB disk & Games.
Ik zou met het vervangen van 1 van de 840Pro's door een nVME disk, een extra SSD hebben.
Welke ik dan 100% zou inzetten voor mijn Games en de andere voor de Lightroom database.
Weet alleen niet of ik SATA poorten kwijt raak bij het plaatsen van een M2 disk?
Blijven die actief? Of worden er SATA poorten uitgeschakeld?
Wil er met dit systeem weer tenminste 3 jaar (goed) mee vooruit kunnen.
Wellicht nog later 2x een 4K scherm op aansluiten, op dat moment is de videokaart wellicht ook aan de beurt. Voorlopig nog lang niet.
Ben benieuwd naar jullie input.
Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben