Toon posts:

Nieuwe PC voor 12-jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JamuellAbke
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-07-2022
Ik zoek een?
Waarschijnlijk complete PC

Wat is je budget?
Maximaal 600 euro, monitor, toetsenbord/muis etc en HDD heeft ie al.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor processor, Nvidia voor videokaart
Anders dan dat, MSI, maar geen must.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC zal worden gebruikt door een 12-jarige jongen. Hij speelt games als ARK, PUBG, Fortnite, GTAV en Minecraft

Zijn huidige PC:
Intel Core i7 3770K
Nvidia GTX 680 2GB
16GB DDR3
2TB HDD
128GB SSD

Dit is een Acer Predator PC gekocht in 2012.
De processor kan niet overclockt worden omdat het moederbord hier niet geschikt voor is.

Mijn ouders hebben het over een hele nieuwe PC, die ik dan in elkaar moet zetten. Maar met een budget van 600 euro, twijfel ik of dat wel nodig is.
De HDD zou in ieder geval mee komen naar de nieuwe, daarom komt er in dit lijstje geen HDD voor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 163,35€ 163,35
1MSI H310-A Pro€ 76,50€ 76,50
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 179,-€ 179,-
1Sharkoon T3-V USB 3.0€ 29,99€ 29,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14€ 63,50€ 63,50
1be quiet! System Power 9 600W€ 53,-€ 53,-
1Kingston A400 240GB€ 39,39€ 39,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,73

Of dat we zoals hieronder, de huidige moederbord (ik denk dat het een microATX is) met processor en koeling en al verhuizen naar een nieuwe kast (de huidige kast is best krap en zo) en dat het meer word zoals hieronder. Waardoor hij een 1060 zou kunnen krijgen (zelfde gpu als mijn eigen PC)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 274,-€ 274,-
1be quiet! System Power 9 600W€ 53,-€ 53,-
1Kingston A400 240GB€ 39,39€ 39,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,38

Dit omdat ik me een beetje afvraag of een 8e generatie i3 nou echt beter zou zijn dan zijn i7 die hij al heeft.
In dit geval zou ik ook nog een grotere SSD kunnen doen, misschien een iets betere kast.

Het is dus voor een jongen van 12, hij hoeft dus geen beestpc te hebben. Maar het moet wel een verbetering zijn op wat hij heeft en het moet wel de games kunnen draaien die hij graag speelt. De PC moet daarna ongeveer 3 jaar mee kunnen zonder bijzondere upgrades die een kind tussen 12 en 15 jaar niet zelf kan betalen (Ram aanvullen zal dus niet zo'n issue wezen)

Alle reacties

• mars_photoguy
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-05-2019
Ik vraag me ook af of de I3 beter is dan de i7 ivm de cores.. je kan ook eerst de i7 meenemen en later kijken hoe en wat. Verder zal ik denk ik wel gaan voor de gtx 1060 omdat de meeste games aardig wat nodig hebben.. verder ziet de kast er prima uit en wat wil je met je RAM doen? Gaat dat mee naar de nieuwe? 16 GB is netjes

Niet alles is wat het lijkt.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Ik zou eens beginnen met alleen een nieuwe GPU. Dan moeten zeker Minecraft en Fortnite geen probleem zijn, ARK weet ik niet. Ik vermoed dan dan ook GTA5 en PUBG best aardig draaien als je een beetje met de settings speelt.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• JamuellAbke
alle genoemde games draaien op de huidige 680, gaat er om dat het beter gaat draaien :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JamuellAbke schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:45:
alle genoemde games draaien op de huidige 680, gaat er om dat het beter gaat draaien :)
begin eens met een GTX1060 6GB of RX580 8GB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04
JamuellAbke schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:45:
videokaart is verouderd en heeft te weinig geheugen voor de huidige games,ik zou deze vervangen,dat zou al een hele stap vooruit moeten zijn

Die i3 zal niet veel vooruitgang geven,met de cpu die er nu inzit, lijkt me.
Sterker nog,zo te zien is de i7 zelfs sneller is.

[Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 13-10-2018 18:14]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Enige nuttige upgrade is een grotere SSD zodat alle games daarop passen, er vanuit gaande dat de huidige onderdelen nog perfect werken. Kun je daar een schone Windows 10 installatie op doen en dan moet die echt wel de genoemde games goed draaien, sowieso met een iets betere videokaart. Downgrade van de voeding zou ik iig niet doen.

[Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 13-10-2018 21:31]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 18:18
Alleen videokaart upgraden en een grotere SSD kan je al behoorlijk vooruit. Er van uit gaande dat de resolutie 1080p @ 60 hz is, dan is het advies van @Hackus ruim voldoende.

• JamuellAbke
Bedankt voor de reacties, jullie bevestigen eigenlijk wat ik zelf al dacht.
Ik heb aan mijn ouders uitgelegd dat ie er met een PC van 600 euro niet op vooruit zou gaan en dat het beter is om nu alleen de noodzakelijke onderdelen te vervangen en dan volgend jaar eens te kijken naar een moederbord met een nieuwe generatie i5 processor en DDR4 ramgeheugen

Hier is de huidige lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 274,-€ 274,-
1Corsair Builder CX750 Bronze€ 76,45€ 76,45
1Kingston A400 480GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,34

We zijn het erover eens dat de huidige kast gewoon ' op ' is en mijn ouders willen graag dat hij gelijk een kast krijgt waar een toekomstig ATX toetsenbord in zou passen.
Ik heb een 750 watt voeding gedaan, dit is het zelfde als hij nu heeft. Alleen betere kwaliteit.
Een 1060 6GB, dit is EXACT de zelfde als die ik zelf in mijn PC heb zitten, zelfde model ook.
en een 480 GB SSD

Zou dit allemaal goed werken samen? Het moederbord wat er in zit is klein en vierkant dus ik denk dat het een micro-atx is.

Zoals voorheen vermeld: De PC is van een jongen van 12. Hij kan dus geen fancy spullen zoals een 4K monitor betalen. Hij gamed dus gewoon op 1080p 60hz

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 14:45
Er van uitgaande dat Acer geen fratsen uit haalt met de bios, dat hij geen andere videokaarten accepteert, zou het prima moeten werken.

Ik raad je wel sterk af een vijf jaar oud model voeding te kopen, voor dat geld zijn er veel betere keuzes.
750 watt zou in een kwaliteitsvoeding ook veel meer zijn dan nodig, een goede 400 watt voeding is al voldoende.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• JamuellAbke
Flamesz schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:40:
Er van uitgaande dat Acer geen fratsen uit haalt met de bios, dat hij geen andere videokaarten accepteert, zou het prima moeten werken.

Ik raad je wel sterk af een vijf jaar oud model voeding te kopen, voor dat geld zijn er veel betere keuzes.
750 watt zou in een kwaliteitsvoeding ook veel meer zijn dan nodig, een goede 400 watt voeding is al voldoende.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Ik zal voor ik naar mijn ouders ga om ze te helpen met bestellen nog even kijken naar wat nieuwere voedingen.

De Acer zal geen bezwaar hebben tegen de videokaart. Mijn 1060 (exact de zelfde) heeft er een paar weken in gezeten voor de rest van mijn huidige onderdelen er waren, het was voorheen mijn PC.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 15:37
JamuellAbke schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:16:
Bedankt voor de reacties, jullie bevestigen eigenlijk wat ik zelf al dacht.
Ik heb aan mijn ouders uitgelegd dat ie er met een PC van 600 euro niet op vooruit zou gaan en dat het beter is om nu alleen de noodzakelijke onderdelen te vervangen en dan volgend jaar eens te kijken naar een moederbord met een nieuwe generatie i5 processor en DDR4 ramgeheugen

Hier is de huidige lijst:

#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~MSI GeForce GTX 1060 6GT OC~€ 274,-~€ 274,-~
1~Sharkoon T3-V USB 3.0~€ 29,99~€ 29,99~
1~Corsair Builder CX750 Bronze~€ 76,45~€ 76,45~
1~Kingston A400 480GB~€ 72,90~€ 72,90~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 453,34~

We zijn het erover eens dat de huidige kast gewoon ' op ' is en mijn ouders willen graag dat hij gelijk een kast krijgt waar een toekomstig ATX toetsenbord in zou passen.
Ik heb een 750 watt voeding gedaan, dit is het zelfde als hij nu heeft. Alleen betere kwaliteit.
Een 1060 6GB, dit is EXACT de zelfde als die ik zelf in mijn PC heb zitten, zelfde model ook.
en een 480 GB SSD

Zou dit allemaal goed werken samen? Het moederbord wat er in zit is klein en vierkant dus ik denk dat het een micro-atx is.

Zoals voorheen vermeld: De PC is van een jongen van 12. Hij kan dus geen fancy spullen zoals een 4K monitor betalen. Hij gamed dus gewoon op 1080p 60hz
Zelf raadt ik aan om een tientje meer te investeren aan het behuizing. De pricewatch: Fractal Design Focus G Zwart (verschillende kleur varianten beschikbaar) beschouw ik als het bare minimum ivm prijs-/kwaliteitsverhouding. Weliswaar niet moeders’ mooiste behuizing, maar voor die prijs kan je niet klagen over de kwaliteit van de behuizing en fans die krijgt.

Qua voeding heb je voor een vergelijkbaar bedrag een beter passende voeding van betere kwaliteit. De pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is een sterke aanrader. De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is er ook, maar dan heb je niet veel uitbreidmogelijkheid als je voor een een meer verbruikende kaart en/of OC gaat gebruiken bij een volgende build bijv.

• JamuellAbke
rain2reign schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Zelf raadt ik aan om een tientje meer te investeren aan het behuizing. De pricewatch: Fractal Design Focus G Zwart (verschillende kleur varianten beschikbaar) beschouw ik als het bare minimum ivm prijs-/kwaliteitsverhouding. Weliswaar niet moeders’ mooiste behuizing, maar voor die prijs kan je niet klagen over de kwaliteit van de behuizing en fans die krijgt.

Qua voeding heb je voor een vergelijkbaar bedrag een beter passende voeding van betere kwaliteit. De pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is een sterke aanrader. De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W is er ook, maar dan heb je niet veel uitbreidmogelijkheid als je voor een een meer verbruikende kaart en/of OC gaat gebruiken bij een volgende build bijv.
Ik zat idd al te kijken of er niet een betere kast is, ik heb zelf de Fractal Design Define S maar het scheelt heel veel in schoon houden en zo
En dat dat kind dan gewoon een kast heeft waar alle pc's die hij tot ie 18 is heeft in passen is een leuke bijkomstigheid :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JamuellAbke schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:16:

Hoe weet je dat? De laatste Acer Predator die ik in mijn handen heb gehad, had een high-end server/workstation voeding, die veel beter was dan alle voedingen waar jezelf mee komt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:25
Inderdaad, wat voor voeding zit er nu in? Als de voeding nu geen problemen heeft met een gtx680, gaat deze ook geen problemen hebben met bijvoorbeeld een gtx1070(ti) (afhandelijk van of er genoeg aansluitingen op zitten)

Gezien dat de 3770k nog even mee kan en tweedehands ddr3 geheugen ook prima te betalen is, zou je beter het budget kunnen gebruiken voor een mid/high end kaart als een 1070(ti) en een iets grotere SSD.

Een z77 moederbord zou je tweedehands onder de €100 moeten kunnen krijgen, waardoor je de cpu kunt overclocken. Dan kun je nog zo'n 10-20% extra performance eruit persen. Dan scoort de 3770k zelfs iets beter dan een 2700x in games. Zonder overclock scoort de 3770k hetzelfde of iets minder goed in games.

Zoals hierboven gezegd; de i3 is zonde van het geld.

[Voor 3% gewijzigd door GromuhlDjun op 15-10-2018 00:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee