Er zijn anderhalve week geleden 10 zonnepanelen bij ons geïnstalleerd met een een totaal piekvermogen van 3.6 kWp. Als nieuwbakken eigenaars houden we uiteraard met interesse de opbrengst in de gaten en het valt op dat het vermogen dat ze generen niet of nauwelijks boven de 2 kW komt. Tijdes zonnige perioden stijgt de opbrengst naar 2 kW en blijft daar dan steken (zie bijgevoegde grafiek). Dat is dan toch maar 56% van wat ze zouden moeten kunnen leveren?
Ik snap dat piekvermogen alleen onder ideale omstandigheden is maar de panelen liggen op het zuidwesten, zonder schaduw en dan verwacht ik toch wel iets meer dan 56%. Kan natuurlijk ook dat ik ergens een denkfout maak.
Gegevens van de installatie:
10x LG365Q1C-A5
Omnik Omniksol-3k-TL2-NL omvormer
Ik heb ook al een mail naar het installatiebedrijf gestuurd (nog geen antwoord), maar wilde even checken of de logica klopt. Wat denken de kenners of medegebruikers, zouden we een hogere opbrengst moeten kunnen verwachten of is dit het gewoon?
Ik snap dat piekvermogen alleen onder ideale omstandigheden is maar de panelen liggen op het zuidwesten, zonder schaduw en dan verwacht ik toch wel iets meer dan 56%. Kan natuurlijk ook dat ik ergens een denkfout maak.
Gegevens van de installatie:
10x LG365Q1C-A5
Omnik Omniksol-3k-TL2-NL omvormer
Ik heb ook al een mail naar het installatiebedrijf gestuurd (nog geen antwoord), maar wilde even checken of de logica klopt. Wat denken de kenners of medegebruikers, zouden we een hogere opbrengst moeten kunnen verwachten of is dit het gewoon?
[Voor 3% gewijzigd door el_Chrizzo op 13-10-2018 13:31. Reden: plaatje vergeten]