Toon posts:

Klopt deze opbrengst wel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• el_Chrizzo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09-2019
Er zijn anderhalve week geleden 10 zonnepanelen bij ons geïnstalleerd met een een totaal piekvermogen van 3.6 kWp. Als nieuwbakken eigenaars houden we uiteraard met interesse de opbrengst in de gaten en het valt op dat het vermogen dat ze generen niet of nauwelijks boven de 2 kW komt. Tijdes zonnige perioden stijgt de opbrengst naar 2 kW en blijft daar dan steken (zie bijgevoegde grafiek). Dat is dan toch maar 56% van wat ze zouden moeten kunnen leveren?

Ik snap dat piekvermogen alleen onder ideale omstandigheden is maar de panelen liggen op het zuidwesten, zonder schaduw en dan verwacht ik toch wel iets meer dan 56%. Kan natuurlijk ook dat ik ergens een denkfout maak.

Gegevens van de installatie:
10x LG365Q1C-A5
Omnik Omniksol-3k-TL2-NL omvormer

Ik heb ook al een mail naar het installatiebedrijf gestuurd (nog geen antwoord), maar wilde even checken of de logica klopt. Wat denken de kenners of medegebruikers, zouden we een hogere opbrengst moeten kunnen verwachten of is dit het gewoon?

[Voor 3% gewijzigd door el_Chrizzo op 13-10-2018 13:31. Reden: plaatje vergeten]

Beste antwoord (via el_Chrizzo op 18-10-2018 15:56)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-03 15:40
@el_Chrizzo
zitten alle 10x360Wp op 1 mpp aangesloten?

(ja: check dan de regel : "Max. Input Power for each MPPT" ;)
www.omnik-solar.com/Files...ol-3k4k5k-TL2_EN_V1.0.pdf

dit is oplosbaar op meerdere manieren na eigen keus. ;) )

[Voor 37% gewijzigd door migjes op 13-10-2018 14:13]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Het is inmiddels oktober, dus je gaat sowieso niet het maximale uit je zonnepanelen halen. Plus dat er altijd wel wat verloren gaat, omdat je nooit 100% efficiëntie kan bereiken.

Of 56% veel te laag is of niet, weet ik niet, maar ik denk dat het redelijk meevalt.

The devil is in the details.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:44
In deze tijd van het jaar komen wij ook niet boven de 2000 watt. De zon staat te laag voor de ideale hoek.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

StarWing

Huh ?!?

zeker dat de omvormer 3kW is ? Hij lijkt verdacht veel af te vlakken op 2kW

Page intentionally left blank.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
dat het de 300 niet haalt is niet raar, maar het afvlakken idd wel.
Weet je hoe die panelen aangesloten zijn?
Kan het zijn dat 2x5 panelen parallel aangesloten zijn? en zo ja, zijn ze verdeelt over de twee ingangen van de omvormer, of allemaal op de zelfde?

ik zou haast verwachten dat ze parallel staan op 1 ingang, het is dan 180V x 12A (=maximaale stroom per ingang) is ongeveer 2100W. Als dat zo is moeten ze over beide ingangen verdeelt worden.

• el_Chrizzo
Er staat 3400W op, maar dat afvlakken is inderdaad de reden van de vraag..

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19
el_Chrizzo schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:26:
Er zijn anderhalve week geleden 10 zonnepanelen bij ons geïnstalleerd met een een totaal piekvermogen van 3.6 kWp. Als nieuwbakken eigenaars houden we uiteraard met interesse de opbrengst in de gaten en het valt op dat het vermogen dat ze generen niet of nauwelijks boven de 2 kW komt. Tijdes zonnige perioden stijgt de opbrengst naar 2 kW en blijft daar dan steken (zie bijgevoegde grafiek). Dat is dan toch maar 56% van wat ze zouden moeten kunnen leveren?

[Afbeelding]

Ik snap dat piekvermogen alleen onder ideale omstandigheden is maar de panelen liggen op het zuidwesten, zonder schaduw en dan verwacht ik toch wel iets meer dan 56%. Kan natuurlijk ook dat ik ergens een denkfout maak.

Gegevens van de installatie:
10x LG365Q1C-A5
Omnik Omniksol-3k-TL2-NL omvormer

Ik heb ook al een mail naar het installatiebedrijf gestuurd (nog geen antwoord), maar wilde even checken of de logica klopt. Wat denken de kenners of medegebruikers, zouden we een hogere opbrengst moeten kunnen verwachten of is dit het gewoon?
Zoals boven mij gezegd kan je er nu niet veel over zeggen.
Hoe is de instralling van de zon ?
Hoeveel schaduw heb je ?
Hoe was de temperatuur ?

Kortom veel factoren waardoor de opbrengsten kunnen variëren.

Wij hebben bijvoorbeeld 9x 250WP op het dak liggen met een Omnik2k-TL2

Log eens in op Omnikportal en maak eens een schermafdruk van wat er onder Realtime staat

2250 WP Zuid PVoutput

• el_Chrizzo
Hoe het precies is aangesloten weet ik niet. Daarom is de vraag ook aan het bedrijf gesteld waar we ze hebben aangeschaft en die ze heeft laten installeren.

Is het plaatje in mijn originele post niet zichtbaar, want dat is toch het real-time verloop waar je om vraagt? Dat afvlakken bij 2 kW zien we elke dag als het goed zonnig is.

[Voor 2% gewijzigd door el_Chrizzo op 13-10-2018 14:55. Reden: spelfouten]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Aan de onderkant zit een aansluiting voor 220V en 2x2 aansluitpunten voor de panelen.
Die punten zitten naast de schakelaar.
Wat van belang is of op alle 4 aansluitingen een draad zit, of dat er maar 2 zijn aangesloten. De punten zijn per 2 gegroepeerd, en er staat DC1 en DC2 bij

Kun je anders een foto maken van de omvormer en posten.

• MdO82
el_Chrizzo schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:49:
Hoe het precies is aangesloten weet ik niet. Daarom de vraag ook aand het bedrijf gesteld waar we ze hebben aangeschaft en die ze heeft geïnstalleerd.

Is het plaatje in mijn originele post niet zichtbaar, want dat is toch het real-time verloop waar je om vraagt? Dat afvlakken bij 2 kWzien we elke dag als het goed zonnig is.
Gezien je plaatje van de opbrengst neem ik aan dat je gebruik maakt van Omnikportal.
Dan kan je dit ook zien als het goed is.

[Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 13-10-2018 13:58]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• migjes
@el_Chrizzo

[Voor 37% gewijzigd door migjes op 13-10-2018 14:13]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat @migjes zegt.

En schandalig dat zulke bedrijven ook zonnepanelen installeren...
Je zou toch enige kennis mogen verwachten.

[Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 14:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• el_Chrizzo
Op de onderkant van de omvormer zitten maar 2 kabel aangesloten en geen 4 (alleen DC1, DC2 is leeg). De 'Huidig' tab in de OmnikPortal geeft:

Jullie reacties lijken mijn vermoeden te bevestigen dat er iets niet helemaal goed is aangesloten.Ze hadden ook een beetje haast, want veel file en achter op schema, maar als dit echt verkeerd is gegaan is het wel een beetje slordig. Is overigens een bedrijf dat via onze energie-leverancier Qurrent werkt, dus niet een klein zaakje via werkspot ofzo. Ben benieuwd naar hun reactie...

• el_Chrizzo
migjes schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:12:
@el_Chrizzo

Dat begin ik wel te denken ja... De oplossing is volgens mij dat de installateur z.s.m. de fout komt herstellen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan de string van 1x 10 panelen, parallel zetten over beide ingangen (normaal gezien)
https://www.amazon.com/LI...or-Splitter/dp/B07H116ZVY
Dan verdeel je het vermogen over beide ingangen.

Ik ben benieuwd met wat voor oplossing hun komen...

5 panelen in 1 string is weer erg lage spanning (en dus rendement) en niet aan te raden.
Je hebt met 10 panelen nu 356 Vmpp stringspanning, wat ideaal is. (en beperkt wordt door de omvormer ingang qua vermogen)

Met een beetje pech top je op een 3K omvormer met 3650 Wp nog steeds af, by the way...
Al is dat verlies niet zo gek groot op jaarbasis.
Maar je moet er tegen kunnen ;)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 14:46]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• el_Chrizzo
Dat wordt een beetje te technisch voor me :), maar als we een omvormer hebben die max 3400 W zegt aan te kunnen en er panelen liggen die 3600 W kunnen leveren, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om meer dan 2000 W voor elkaar te krijgen. Zo niet, dan hadden ze dat wel even aan kunnen geven voordat ze ons dit systeem verkochten...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij mijn Omnik 3k-TL2 is de string van 9 panelen keurig met 2 Y adapters
op beide DC ingangen gesplitst aangesloten.

Het resultaat
- geen aftoppen bij 2000W (maximum per mppt):

pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ cd ~/Omnik-Data-Logger/; date; python LiveStats.py
Tue Jun 6 12:24:14 CEST 2017
connecting to 10.10.100.254 port 8899
ID: NLBNxxxxxxxxxxxx
E Today: 1.78 Total: 5102.2
H Total: 0 Temp: 30.1
PV1 V: 293.0 I: 6.1
PV2 V: 292.8 I: 6.2
PV3 V: 0.0 I: 0.0
L1 P: 3346 V: 232.8 I: 12.5 F: 50.0 30% mehr Leistung als STC
L2 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0
L3 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0

[Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 13-10-2018 15:11]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
9x 285 = 2565 Wp
En daar komt 3346 watt uit? :+

Edit: leuk fannetje.

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 15:32]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:10:
@dunklefaser
9x 285 = 2565 Wp
En daar komt 3346 watt uit? (30% mehr Leistung als STC)
Ja - natuurlijk! Als je maar lang genoeg wacht - veel wolken en dan plotseling volle zon.
Het was maar voor enkele seconden - te zien ook aan de lage omvormertemperatuur.
Zoiets lukt als je op de omvormer direct monitort _/-\o_ .
Er zijn ook voorbeelden op pvoutput te vinden met > 3200 W.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
el_Chrizzo schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:54:
Dat wordt een beetje te technisch voor me :), maar als we een omvormer hebben die max 3400 W zegt aan te kunnen en er panelen liggen die 3600 W kunnen leveren, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om meer dan 2000 W voor elkaar te krijgen. Zo niet, dan hadden ze dat wel even aan kunnen geven voordat ze ons dit systeem verkochten...
Bot gezegd, zijn ze daarmee in overtreding.
Op de datasheet staat max pv power 3400 W.
En je hebt er 3650 W (p) op zitten. Hoe gaat Omnik dan om met de garantie als er iets defect gaat?

Nu zal het allemaal zo een vaart niet lopen...maar toch iets om over na te denken

• el_Chrizzo
Ik zal het in mijn follow-up met de conclusies van dit topic ook even aanstippen. Ik verwacht niet dat we snel boven de 3400 W zullen uitkomen en we hebben volgens mij 10 jaar garantie op de omvormer bij de leverancier, maar dan nog hoor ik graag van hen hoe ze hier in staan. Bedankt voor de erg nuttige reacties in ieder geval!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@el_Chrizzo
En als alles goed werkt, even uploaden naar PVoutput he?
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Ben wel benieuwd naar die super paneeltjes en de prestatie. ;)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:51
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:17:
Wat @migjes zegt.

En schandalig dat zulke bedrijven ook zonnepanelen installeren...
Je zou toch enige kennis mogen verwachten.
Dit soort bedrijven zijn de oorzaak van de nieuwsberichten dat er meer woningbranden door zonnepanelen zijn.

Wel verkopen maar geen enkel idee van hoe het werkt met installatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-03 09:47
Dit is wel interessant om lezen. Wil dit zeggen dat beide ingangen van een omvormer altijd gebruikt moeten worden?
Wij hebben al 7 jaar een PV installatie met 15 panelen van elks 230Wp (totaal 3.450Wp). Deze zijn allemaal aangesloten op 1 ingang van een Kostal Piko 3.6 omvormer. Wil dit zeggen dat wij ook nooit het maximale rendement uit onze installatie halen?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mathias82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:19:
Dit is wel interessant om lezen. Wil dit zeggen dat beide ingangen van een omvormer altijd gebruikt moeten worden?
Wij hebben al 7 jaar een PV installatie met 15 panelen van elks 230Wp (totaal 3.450Wp). Deze zijn allemaal aangesloten op 1 ingang van een Kostal Piko 3.6 omvormer. Wil dit zeggen dat wij ook nooit het maximale rendement uit onze installatie halen?
Niet a priori, maar
"meten is weten" = (logs/pvoutput etc.) - en natuurlijk de technische gegevens van je omvormer. - Hier zou iets kunnen staan van max. vermogen per mppt (per DC ingang), als dit getal kleiner is dan het maximale vermogen van je omvormer, ja dan . . . 7(8)7

• mathias82
dunklefaser schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Niet a priori, maar
"meten is weten" = (logs/pvoutput etc.) - en natuurlijk de technische gegevens van je omvormer. - Hier zou iets kunnen staan van max. vermogen per mppt (per DC ingang), als dit getal kleiner is dan het maximale vermogen van je omvormer, ja dan . . . 7(8)7
Bedankt. De omvormer heeft 2 MPP trackers, die tot 9A kunnen gaan. Als ze parallel gebruikt worden kan de omvormer tot 13A gaan. Ik kan nu dus maar 9/13e van het maximale vermogen gebruiken, hetzij 2.500W. Dit klopt ook met de (heel beperkte) logs: het vermogen gaat nooit boven de 2.500W.
Kan ik er gewoon zo'n splitter van op Amazon tussen zetten of moeten er ook instellingen in de omvormer aangepast worden?

• migjes
el_Chrizzo schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:54:
lol, is eigenlijk simpel. ;)
de omvormer zeggen ze max 3400W, maar dat is grote B.S.
hij kan max 2x10x360Wp aan. (verstandig is iets anders. >:) )
maar zal af toppen op max 2000W per mpp of 3300VA (wat weer 3000W is) totaal.

ik vind het hoog uit slordig van de installateurs, maar niet echt een grote fout.
dit word wel opgelost.
(het is zo simpel op te lossen dat je het zelf kunt doen.
laat hun de 2x verloop y splitsers op sturen en je plugt het zo even om. ;) )

verder heb je straks wel 3600Wp op een 3000W (of 3300VA) omvormer zitten.
dit gaat wel iets van aftoppen geven in het voorjaar.
beetje jammer van de dure LG panelen en dat gecombineerd met de goedkope omnik.
(maar dat is niet heel erg veel, dus dit kun je negeren.
ik zou er niet van wakker liggen. ;) )
mathias82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:19:
een kostal is een heel ander merk als een omniksol. (zelfs binnen omniksol is het steeds anders een tl of tl2 of tl3 het scheelt wel wat. ;) )
dus zaken kunnen heel anders zijn. ;)
(weet het niet 100% zeker uit mijn hoofd maar ik dacht dat het met een kostal geen probleem was.
die hadden geen max per mpp, maar meten is weten.
en zoek het even op in de handleiding. ;) )

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

migjes schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:00:
[...]

lol, is eigenlijk simpel. ;)
de omvormer zeggen ze max 3400W, maar dat is grote B.S.
hij kan max 2x10x360Wp aan. (verstandig is iets anders. >:) )
maar zal af toppen op max 2000W per mpp of 3300VA (wat weer 3000W is) totaal.

ik vind het hoog uit slordig van de installateurs, maar niet echt een grote fout.
dit word wel opgelost.
(het is zo simpel op te lossen dat je het zelf kunt doen.
laat hun de 2x verloop y splitsers op sturen en je plugt het zo even om. ;) )

verder heb je straks wel 3600Wp op een 3000W (of 3300VA) omvormer zitten.
dit gaat wel iets van aftoppen geven in het voorjaar.
beetje jammer van de dure LG panelen en dat gecombineerd met de goedkope omnik.
(maar dat is niet heel erg veel, dus dit kun je negeren.
ik zou er niet van wakker liggen. ;) )

[...]

een kostal is een heel ander merk als een omniksol. (zelfs binnen omniksol is het steeds anders een tl of tl2 of tl3 het scheelt wel wat. ;) )
dus zaken kunnen heel anders zijn. ;)
(weet het niet 100% zeker uit mijn hoofd maar ik dacht dat het met een kostal geen probleem was.
die hadden geen max per mpp, maar meten is weten.
en zoek het even op in de handleiding. ;) )
Zo te lezen uit de bijdrage van @mathias82 max. 2500 W per DC ingang en dat bij 3450 Wp geïnstalleerd vermogen (mogelijk nog op zuid :( )??.
- Zoals @AUijtdehaag al schreef - "schandalig" - misschien kan je de solarteur voor de gemiste opbrengst van de afgelopen x jaren nog aansprakelijk stellen?

• MdO82
Maar nog even voor het plaatje ;)
In welke richting liggen je panelen en welke dakhelling heb je ?

2250 WP Zuid PVoutput

• mathias82
dunklefaser schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Zo te lezen uit de bijdrage van @mathias82 max. 2500 W per DC ingang en dat bij 3450 Wp geïnstalleerd vermogen (mogelijk nog op zuid :( )??.
- Zoals @AUijtdehaag al schreef - "schandalig" - misschien kan je de solarteur voor de gemiste opbrengst van de afgelopen x jaren nog aansprakelijk stellen?
De installateur is al enkele jaren failliet (was nochtans een grote speler op de Belgische markt 7 jaar geleden).
Mijn panelen liggen eerder WZW: de piek wordt rond 17u gehaald. Ver boven de 2500W zal het dus toch niet komen.
Weet jij of ik er gewoon een splitter kan tussen steken of moet er iets in de configuratie van de omvormer aangepast worden? Ik zie ook in de documentatie dat het rendement lager ligt bij 2 strings dan bij 1 string, dus misschien scheelt het toch niet veel?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 18:10
Op 10-10 haalde ik 70% van mijn piek vermogen van de installatie op de top van die dag.
Nette "berg" opbrengst.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik snap iets niet helemaal.
Ik heb 11 panelen van 290 Wp op het dak, 3.190 Wp totaal dus, nagenoeg 100% op het zuiden.
Die zitten op een Omnik 13k-TL aangesloten met 1 string.
Het was me ook al opgevallen dat ik niet echt boven de 2000W opbrengst heb, maar op jaarbasis haal ik ruim 3.200 KWh (dit jaar tot nu toe zit ik al op 3.206).

Begrijp ik nu goed dat dit eigenlijk verkeerd is aangesloten en het verstandig is om de last te verdelen over beide MPP trackers?
En die Y-connectors, hoe werkt dat dan? Ik heb nu 2 kabels die uit het dak komen, een rode en een zwarte, die aangesloten zijn op DC1 van de omvormer. Bestel ik dan 2 van die Y-connectors waarbij ik er 1 op de rode kabel zet en die aansluit op DC1, en de ander op DC2?

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pietervs
Ik hoop niet dat je maar 3190 Wp op een 13K 3-fase omvormer hebt zitten...

Ervanuit gaand dat je een 3K omnik bedoeld.
Ja, je hebt hetzelfde probleem...

Dus y-splitters kopen (M-Vr-Vr en Vr-M-M)
En aansluiten precies zoals je zelf uitlegt.

De plus, rood op de Vr-M-M y-splitter en op de plus van de omvormer van DC1 en DC2, twee vrouwtjes aan omvormer kant, daar passen 2 mannetjes van de y-splitter op.
De min, zwart op de M-Vr-Vr y-splitter en op de min van de omvormer van DC1 en DC2, twee mannetjes aan omvormer kant, daar passen 2 vrouwtjes van de y-splitter op.

Toch valt je verlies wel mee. (tenzij bij die ander het ook niet goed zit 8) )
https://pvoutput.org/comp...?sid=52854&sid1=46911&t=y
Edit: mist een paar dagen zie ik...

En onze topper: @dunklefaser :>
https://pvoutput.org/comp...?sid=52854&sid1=39833&t=y

[Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 23:12]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:43:
@Pietervs
Ik hoop niet dat je maar 3190 Wp op een 13K 3-fase omvormer hebt zitten...

Ervanuit gaand dat je een 3K omnik bedoeld.
Oeps, verkeerd gegoogled, je hebt gelijk 8)7
Ja, je hebt hetzelfde probleem...

Dus y-splitters kopen (M-Vr-Vr en Vr-M-M)
En aansluiten precies zoals je zelf uitlegt.

De plus, rood op de Vr-M-M y-splitter en op de plus van de omvormer van DC1 en DC2, twee vrouwtjes aan omvormer kant, daar passen 2 mannetjes van de y-splitter op.
De min, zwart op de M-Vr-Vr y-splitter en op de min van de omvormer van DC1 en DC2, twee mannetjes aan omvormer kant, daar passen 2 vrouwtjes van de y-splitter op.

Toch valt je verlies wel mee. (tenzij bij die ander het ook niet goed zit 8) )
https://pvoutput.org/comp...?sid=52854&sid1=46911&t=y
Edit: mist een paar dagen zie ik...

En onze topper: @dunklefaser :>
https://pvoutput.org/comp...?sid=52854&sid1=39833&t=y
7 respectievelijk 9% vind ik best veel!
Bij mijn leverancier hoef ik niet aan te kloppen: ze hebben een minimum gegarandeerd van 2.993 KWh, dus die zullen hier niks aan doen.

Ik ga dus op zoek (met hulp van de Amazon link die eerder in het topic geplaatst is), dank voor je hulp!

Edit: Y-connectoren besteld, levering aanstaande woensdag. Kijken of ik ze vrijdagavond kan installeren :)

[Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 14-10-2018 09:43]

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:36
Omnik:

Probleem met firmware en alles op 1 string. Dat was bij mij het euvel.

3x monteur over de vloer. Nu is alles goed.

Ik had dat afvlakken ook. Na het verdelen over van de panelen over 3 strings was het goed. Tevens startte de omvormer laat op en sloeg ie veel te vroeg uit. Zat in de firmware.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

roger_s schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:06:
Omnik:

Probleem met firmware en alles op 1 string. Dat was bij mij het euvel.

3x monteur over de vloer. Nu is alles goed.

Ik had dat afvlakken ook. Na het verdelen over van de panelen over 3 strings was het goed. Tevens startte de omvormer laat op en sloeg ie veel te vroeg uit. Zat in de firmware.
Ik kan van jouw verhaal niet zo veel bakken, er ontbreken wat getalletjes en misschien plaatjes.

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:36
Getypt vanaf een telefoon.

Hier mijn hele verhaal:
Omvormer geeft overcurrent error

• migjes
mathias82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:56:
[...]

Bedankt. De omvormer heeft 2 MPP trackers, die tot 9A kunnen gaan. Als ze parallel gebruikt worden kan de omvormer tot 13A gaan. Ik kan nu dus maar 9/13e van het maximale vermogen gebruiken, hetzij 2.500W. Dit klopt ook met de (heel beperkte) logs: het vermogen gaat nooit boven de 2.500W.
Kan ik er gewoon zo'n splitter van op Amazon tussen zetten of moeten er ook instellingen in de omvormer aangepast worden?
mathias82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:03:
[...]
De installateur is al enkele jaren failliet (was nochtans een grote speler op de Belgische markt 7 jaar geleden).
Mijn panelen liggen eerder WZW: de piek wordt rond 17u gehaald. Ver boven de 2500W zal het dus toch niet komen.
Weet jij of ik er gewoon een splitter kan tussen steken of moet er iets in de configuratie van de omvormer aangepast worden? Ik zie ook in de documentatie dat het rendement lager ligt bij 2 strings dan bij 1 string, dus misschien scheelt het toch niet veel?
leuke theorie die 2500W, maar is niet kloppend of staat wel erg ver weg van de werkelijkheid. ;)

in werkelijkheid gebeurd er dit:
de Vmpp/Voc die is altijd aanwezig zodra er maar een beetje licht is.
(alleen de temperatuur van de cellen heeft hier invloed op, de kouder de hoger de Vmpp/Voc, de warmer de lager.)
de Ampp die is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht. (dus of er een wolk of niet voor de zon hangt, en hoe schuin schijnt hij op de panelen).
Vmpp x Ampp = VA van de omvormer(wat veel mensen als W zien). ;)

nu kunnen moderne panelen wel 9Ampp doen.
de kostal pico 3.6 doet 3600VA met een Mpp van max 9A.
om dan nog de 3600VA te kunnen halen met 9Ampp heb je dus 3600/9=400Vmpp nodig uit de panelen. ;)
(en de mpp kan zelfs tot de 950Voc gaan wat ongeveer 800Vmpp kan zijn, dat is erg hoog in omvormer land voor een 1 fase omvormer.)

dus het hangt er van af hoeveel en wat voor panelen er aan de omvormer hangen of het wel interessant is om dit te veranderen. ;)
dus wat hangt er eigenlijk aan de omvormer?

(ik zeg dus niet dat de grens van 2500W er is of niet is, dat weet ik niet.
ik zeg alleen dat het vinden van die grens met deze theorie niet klopt. ;) )

(mijn oost-west panelen halen gewoon 100% van hun STC vermogen, en dat rond 10:00 tot 11:00 voor oost en tussen 16:00 tot 17:00 voor west.
oost-west is geen reden om te onder dimensioneren.
het verschil in tijd dat de panelen hun top halen is dat weer wel. ;)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg )

• mathias82
migjes schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:21:
[...]

[...]

leuke theorie die 2500W, maar is niet kloppend of staat wel erg ver weg van de werkelijkheid. ;)

in werkelijkheid gebeurd er dit:
de Vmpp/Voc die is altijd aanwezig zodra er maar een beetje licht is.
(alleen de temperatuur van de cellen heeft hier invloed op, de kouder de hoger de Vmpp/Voc, de warmer de lager.)
de Ampp die is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht. (dus of er een wolk of niet voor de zon hangt, en hoe schuin schijnt hij op de panelen).
Vmpp x Ampp = VA van de omvormer(wat veel mensen als W zien). ;)

nu kunnen moderne panelen wel 9Ampp doen.
de kostal pico 3.6 doet 3600VA met een Mpp van max 9A.
om dan nog de 3600VA te kunnen halen met 9Ampp heb je dus 3600/9=400Vmpp nodig uit de panelen. ;)
(en de mpp kan zelfs tot de 950Voc gaan wat ongeveer 800Vmpp kan zijn, dat is erg hoog in omvormer land voor een 1 fase omvormer.)

dus het hangt er van af hoeveel en wat voor panelen er aan de omvormer hangen of het wel interessant is om dit te veranderen. ;)
dus wat hangt er eigenlijk aan de omvormer?

(ik zeg dus niet dat de grens van 2500W er is of niet is, dat weet ik niet.
ik zeg alleen dat het vinden van die grens met deze theorie niet klopt. ;) )

(mijn oost-west panelen halen gewoon 100% van hun STC vermogen, en dat rond 10:00 tot 11:00 voor oost en tussen 16:00 tot 17:00 voor west.
oost-west is geen reden om te onder dimensioneren.
het verschil in tijd dat de panelen hun top halen is dat weer wel. ;)
[Afbeelding] )
Bedankt voor je uitleg, erg interessant. Ik weet alleen niet goed hoe ik hem moet interpreteren. Ik heb namelijk totaal geen idee wat een normale spanning (V) of stroom (A) is voor een zonnepaneel. Je zegt dat "moderne panelen wel tot 9A kunnen gaan". Wil dit dan zeggen dat oudere panelen dit niet kunnen? En die 400Vmpp waar je van spreekt, is dat veel of weinig? Bij mij liggen er 15 panelen BP Solar BP 3230N op het dak.

EDIT: ik zie net dat de max Vmpp van het paneel 29.1V is en de maximale strrom 7.9A ( http://www.solaruk.net/pdf/BP%203230N%2010%204097E-2%2010_10[1].pdf ). Bij Pmax geven de panelen dus 436.5V en 7.9A. Begrijp ik het dan goed als ik zeg dat de omvormer dit probleemloos moet aankunnen op 1 ingang?

Zo ziet een zonnige dag er uit bij mij:
https://tweakers.net/ext/f/VCycNnrKLu2etADK1xjgj6CP/thumb.jpg

• migjes
mathias82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor je uitleg, erg interessant. Ik weet alleen niet goed hoe ik hem moet interpreteren. Ik heb namelijk totaal geen idee wat een normale spanning (V) of stroom (A) is voor een zonnepaneel. Je zegt dat "moderne panelen wel tot 9A kunnen gaan". Wil dit dan zeggen dat oudere panelen dit niet kunnen? En die 400Vmpp waar je van spreekt, is dat veel of weinig? Bij mij liggen er 15 panelen BP Solar BP 3230N op het dak.

EDIT: ik zie net dat de max Vmpp van het paneel 29.1V is en de maximale strrom 7.9A ( http://www.solaruk.net/pdf/BP%203230N%2010%204097E-2%2010_10[1].pdf ). Bij Pmax geven de panelen dus 436.5V en 7.9A. Begrijp ik het dan goed als ik zeg dat de omvormer dit probleemloos moet aankunnen op 1 ingang?
cool de juiste gegevens.
bp's en best wel oude poly.
(maar doen het vast nog wel goed.)
nieuwe panelen zijn rond de 32Vmpp en dan 9,5Ampp, van rond de 300-320Wp.
en dat is wel andere koek op die omvormer. ;)

maar je hebt het hellemaal goed door. (15 x 29.1Vmpp) x 7.9Ampp = +/- 3450W
Zo ziet een zonnige dag er uit bij mij:
[Afbeelding]
ik zie hier geen enkel moment een aftopping.
check de grafiek van @el_Chrizzo in de start post hoe aftopping er uit ziet.
(die is erg duidelijk. ;) )

wat ik wel zie:
als de condities buiten STC zijn, dan halen de panelen 15x230W.
maar dat gebeurd bijna alleen in de lente.
zodra de cellen wat warmer worden dan zakt de W en krijg je meer NOCT waardes.
en dan kom ik uit op 15x 165W = +/-2500W.
en dat klopt vrij goed met je grafiek. ;)

dus ik denk dat je niet aftopt en geen enkel probleem hebt, dit is allemaal normaal gedrag. d:)b

(ik heb totaal geen kennis van kostal, dus weet niet of ze aftoppen en bij welke waarde.
maar ik zie tot nu toe geen enkele aftopping bij jouw set.
mischien heb je ook grafieken van april/mei dan zijn er vaker STC omstandigheden.
en dan heb je vaak hogere W en mischien zie je dan aftopping, maar ik verwacht het niet met een kostal.)

• mathias82
migjes schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

mischien heb je ook grafieken van april/mei dan zijn er vaker STC omstandigheden.
en dan heb je vaak hogere W en mischien zie je dan aftopping, maar ik verwacht het niet met een kostal.)
Ok bedankt voor je uitgebreide uitleg! Geen reden tot paniek dus :). De omvormer houdt maar gegevens van de laatste 3 maanden bij, ik kan dus niet terug tot april of mei. Maar ik hou het volgend jaar zeker in de gaten!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@el_Chrizzo
Hoe is het afgelopen? Welk vervolg komt erop?

• el_Chrizzo
Nog geen antwoord van de service-desk gehad op mijn 2 emails. Ook niet heel sterk. Ik heb wel al zelf een y-splitter besteld die er vandaag zou moeten zijn. Voor een tientje los ik het zelf wel op ipv gaan zitten wachten... Daarna natuurlijk nog wel even duidelijk aangeven hoe matig deze 'service' is.

• el_Chrizzo
Deze bewolkte dag is natuurlijke niet ideaal om het verschil te zien nu de Y-splitter er tussen zit, maar hij heeft vandaag toch al wel de 2500 W aangetikt. Dat afvlakken bij 2000 W lijkt dus verleden tijd.

Overigens nog steeds geen reactie op mijn 2 mails aan het 'service' mail-adres van de leverancier...

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13

rally

Deyterra Consultancy

el_Chrizzo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:41:
Nog geen antwoord van de service-desk gehad op mijn 2 emails. Ook niet heel sterk. Ik heb wel al zelf een y-splitter besteld die er vandaag zou moeten zijn. Voor een tientje los ik het zelf wel op ipv gaan zitten wachten... Daarna natuurlijk nog wel even duidelijk aangeven hoe matig deze 'service' is.
Waar heb je die Y-splitter voor besteld?
Ik ga nl. ook binnenkort zonnepanelen krijgen en dan ben ik dit soort problemen liever voor.

En mocht je de gegevens langer willen opslaan,
Kijk dan eens naar bijv. een CEMM. (alleen een enthousiaste gebruiker. Verder geen banden mee). Dan kun je “onbeperkt” je opbrengst en gebruik opslaan en uitlezen.

https://www.webshop.cedel.nl

http://www.deyterra.com

• el_Chrizzo
Zoals je in dit topic terug kan lezen zijn er bij ons panelen geinstalleerd met een totaal piek-vermogen van 3650 W, maar waren deze door de installateur allemaal aangesloten op 1 van de 2 ingangspoorten van de omvormer die ieder max 2000 W kunnen leveren. Door de input met een y-adapter (of eigenlijk 2: 1 male, 1 female) te splitten en op beide ingangen aan te sluiten wordt de opbrengst nu niet meer afgekapt bij 2000 W (zie eerste post in dit topic) en zou het systeem meer moeten kunnen leveren. Lijkt een slordigheidje van de installateur.

Voor langduriger monitoren van zowel verbruik als opbrengst heb ik een youless aan mijn slimme meter hangen die data naar PVOutput stuurt en draait er een python scriptje dat de data van de omvormer daar ook heen stuurt. Dit draait nu nog op een server, maar nu ik mijn verbruik zo zie denk ik dat ik dit verplaats naar een Rasberry Pi zodat ik de server in de toekomst kan laten slapen.

Het monitoren van verbruik en zonne-opbrengst zet wel echt aan tot zuiniger met elektriciteit proberen te zijn. Het zou mooi zijn als we onze hele behoefte uit de zon kunnen halen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
Als het goed is zul je nu ook onder realtime zien dat voltage en ampèrage voor bijde strings zo goed als hetzelfde is. screenshot zou mooi zijn :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• el_Chrizzo

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Kijk, dat geeft de burger moed: ik heb net mijn Y-splinters ontvangen en ga die vrijdagavond installeren :)

Wat me verbaast in dat plaatje is dat PV3 op 0 blijft staan: ik had verwacht dat die nu ook mee zou gaan doen :?
In plaats daarvan wordt het voltage onder PV1 dus hoger?

• el_Chrizzo
Zal wel een standaard tabelletje zijn. Mijn omvormer heeft maar 2 PV kanalen.

• migjes
@el_Chrizzo
nop omnik heeft geen 3mpp's omvormers.
maar ze hebben wel 3fase omvormers. dus vandaar de L1/L2/L3.

en dan tja het is lastig een HTML pagina te maken en die PV3 weg te laten. ;)

verder: dat was niet moeilijk om te doen hé. ;)
fluitje van een cent.
wel jammer dat ze deze fout hebben gemaakt.
maar dat vind ik eigenlijk slordig, niet meer als dat.
(kan het moeilijk als een echte fout zien, dit over komt de beste wel een keer.
zoveel verschillende situaties, kleine foute zijn zo gemaakt.)

dat ze niet reageren dat vind ik wel een kwalijke zaak. ;)

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

el_Chrizzo schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:47:
Zal wel een standaard tabelletje zijn. Mijn omvormer heeft maar 2 PV kanalen.
Mijne ook. Ik heb dezelfde tabel.

Kon niet wachten tot vrijdag, dus net maar de zolder op gegaan en de Y-connectoren er tussen gezet :)

Viel me knap tegen om de kabels los te krijgen, hoop dat het allemaal goed is gegaan. De Y-connectoren er tussen zetten was een eitje toen ze eenmaal los waren oOo

Edit: ok, alles werkt nog :)
En inderdaad dezelfde tabel als jij: PV1 en PV2 laten nu dezelfde getallen zien. Waarmee PV1 dus een stuk hoger komt: die kwam eerst niet hoger dan 120V.

[Voor 15% gewijzigd door Pietervs op 19-10-2018 19:01]

• el_Chrizzo
Hier eindelijk reactie van de service afdeling. Ze gaan mijn zelf aangeschafte y-splitter vergoeden omdat ze vinden dat die er inderdaad al direct opgezet had moeten worden en ze helpen bij het corrigeren van de instellingen voor hun eigen monitoring-site. Blijkbaar had er een 'remote server B' ingesteld moeten worden in de configuratie van de Omnik maar dat is niet gebeurd. Er is alleen een 'remote server A' die naar de Omnik Portal zendt.

De installateur had blijkbaar haast want het niet instellen van een wachtwoord op het openstaande Omnik accesspoint dat direct toegang geeft tot ons wifi-password is blijkbaar ook geen beleid en had wel moeten gebeuren. Nu had ik dat zelf al wel beveiligd, maar ik had toch even nagevraagd of ze dat standaard open laten staan. Leek me een behoorlijk beveiligingsrisico voor mensen die daar niet zelf naar kijken....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee