Toon posts:

Omvormer geeft overcurrent error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:00
Afgelopen zaterdag heb ik 18x Canadian Solar CS6K-270P aangesloten op een OmnikSol Omniksol 5k-TL2-TH (3 fase omvormer).

So far so good, om 17:00 uur ging de installatie aan. Alles goed, geen foutmeldingen. Er werd zelfs nog even 2,2Kw opgewekt, daarna ging de zon vlug onder. Vandaag, ook netjes gestart, maar nu, als de zon doorprikt en er meer dan 2,2Kw opgewekt word, dan stop de Omvormer met een foutmelding E21 Overcurrent.

Datasheet zonnepanelen: https://libraimages.linesgroup.co.uk/Documents/214738.pdf
Datasheet Omvormer: http://www.omnik-solar.co...4k5k6k-TL2-TH_EN_V1.1.pdf

Ik heb de 18 panelen op 1 string zitten. Ik ben in de veronderstelling dat ik met 18x30volt binnen de gestelde waardes blijf.

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet zoeken. Een voor de hand liggende optie is de boel verdelen over 2 strings, maar dat gaat nu niet omdat ik geen kabel en connectors meer heb. Daarbij komt dat het ook wel op 1 string moet werken.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:25
2 strings gaat dit niet oplossen, daar krijg je in elke string dezelfde stroom als nu, maar 50% van de spanning.

Je panelen leveren max 9,5 A en je omvormer moet 11 A aankunnen.

Je installatie klopt zo.

Heb je garantie op de omvormer ? Leverancier ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Ik heb garantie, de set is 2 maanden oud, maar ik kon hem pas dit weekend in bedrijf nemen. De meterkast was niet klaar. Leverancier is Installand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Wat is de netspanning?

Misschien heb je een overcurrent de netspanningszijde?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:47

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

E21 als dat error 21 is geeft een Z grid fault aan, aan de netspanning kant dus.
Als z impedantie is dan kan het een aardlekstroom zijn die hij meet :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
E21 inderdaad, maar er staat PV2 overcurrent in het display, niet AC.

[Voor 13% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 13:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Installateurs doen niet altijd alles zoals het hoort ...
Bij mij werd een alamat bij een bestaande aardlek geschroefd waardoor die eruit ging en eerder nooit.
Toen ik de alamat correct monteerde, dus direct op de aanvoer vanaf de hoofdzekering en met eigen draad naar de aardlekstrip ging het goed :)
Ik ken de Omniks verder niet, maar de error lijkt niet te kloppen met de display tekst ...

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Ik heb het zelf aan gelegd. En zoals jij het beschrijft ook. Maar de aardlek springt er niet uit hoor, aan de mtrkast heb ik geen problemen.

Even een toevoeging. Ik heb een ZOE en die wil ik nu met 11Kw opladen, maar nu klapt de zekering er wel uit.

Zowel de auto als de omvormer zitten beide op een eigen ALAMAT van hager VKs04SD, maar ik denk dat die er uit klapt omdat de auto ineens teveel vraagt. Dit had beter een C karakteristiek ALAMAT kunnen zijn.

Omvormer komt nu niet meer boven de 2Kw uit, zon staat hoog en het is slecht n beetje bewolkt.

[Voor 60% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Ik weet niet in hoeverre het aparte dc circuits zijn, maar pv2 lijkt me string 2.
Kijk eens of het met string 1 wel goed gaat, zo niet dan zit het in de omvormer denk ik.
Verder zie ik geen vreemde dingen, met de huidige temperatuur zit je ruim onder mpp spanning en de piekstroom van de panelen is lager dan wat de Omnik aan kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Ik ga string 1 proberen. Kan het ook een kapot paneel zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dat zou je aan de spanning moeten zien, 30V x 18 is 540V, iets verkeerd aansluiten met zo'n aantal is niet ondenkbaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
Alles zit op string 1. Hij ging nu over het kritieke punt van 2,2Kw heen. Tikte even 2,79 aan, zonder problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
https://afbeelding.im/Mg8YTd9Q
https://afbeelding.im/wST5o9lc.

voor de beeldvorming.

Ik krijg er wel rond de 2Kw max uit nu. Ik weet niet of ik met dit weer en ligging meer mag/kan verwachten nu.

[Voor 39% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 14:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Bij het display kan ik me moeilijk een beeld vormen, misschien beter met verlichting aan ;)
Je kan wel makkelijk bij de panelen zo :)
Ze liggen erg plat, het vermogen gaat nog omhoog de komende maanden.

[Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-04-2018 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
op het display staat 1,86Kw met deze zon en deze hoeveelheid panelen. Ik had nu wel meer verwacht. Ik kom er inderdaad makkelijk bij ja, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Daarom noemde ik de spanning, kan je die op de portal aflezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Ik moet even kijken want ik zie nu wel dat er DC voltage limits ingesteld kunnen worden. Ik kan bij info verder niks inzien qua voltages. Kan wel een MPPT test doen. Kijken of dat lukt.

Het wordt nog beter. Ik heb ff de handleiding er bij gepakt, want ik kan inderdaad vanalles uitlezen. Maar de standaard pincode werkt niet. Ik weet ook niet of die te resetten is.

[Voor 33% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 15:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

De Omnik heeft toch wifi?
Je zou hem met een browser of een app kunnen uitlezen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Jawel, ik kom via de wifi op de webinterface van dat ding, maar daar kan ik vrijwel niks. Ik heb nog geen account bij omnik aangemaakt. Via de interface op de omvormer zelf zie ik meer dan in de webinterface.

De app werkt niet met ios 11. 8)7

Ik heb zeer sterk het vermoeden dat ding ding gerefurbished is. De pincode werkt niet en registreren bij Omnik op de portal gaat niet. De omvormer bestaat al is de melding. Ik ga contact opnemen met de leverancier.

[Voor 38% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 15:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Da's lekker, juist een refurbished model zou leeg moeten zijn :/
Ik dacht hier nog aan om hem uit te lezen, maar is voor windows ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Ik heb hem aangemeld voor reparatie. Het maakt me niet uit of het refurbished is, ik had het wel graag geweten. Ben ik een halve dag kwijt voor deze onzin en jij uiteindelijk ook. Bedankt voor je hulp zover.

Ben benieuwd wat de leverancier me gaat vertellen. Ik heb natuurlijk wel de boel zelf aangesloten, dat zal wel 1 van de eerste reacties zijn.

Even voor de zekerheid een Hager VKS14SB is toch 3x16A gezekerd? Ik bedoel het is niet zo dat er slechts 1x16A in zit op een 3 fase ALAMAT.

[Voor 16% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 16:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Hij is duidelijk niet in orde, met string 1 werkt hij zonder foutmelding dus is string 2 verdacht.
Voor je eigen informatie is het wel handig om te weten of je panelen goed aan elkaar zitten, dan kan je dat uitsluiten als oorzaak van de storing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
De panelen loop ik zeker nog even na. Ik herhaal mijn laatste edit even:

Even voor de zekerheid een Hager VKS14SB is toch 3x16A gezekerd? Ik bedoel het is niet zo dat er slechts 1x16A in zit op een 3 fase ALAMAT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Als ik hier kijk dan is elke fase beveilgd met 16A, lijkt me niet anders kunnen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Het lijkt mij ook, maar de ZOE klapt er uit. Het kan ook zijn dat die te snel afschakelt en dat ik dus een C karakteristiek moet hebben. Op 3,7Kw doet ie het echter wel goed op deze alamat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
roger_s schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:20:
Het lijkt mij ook, maar de ZOE klapt er uit. Het kan ook zijn dat die te snel afschakelt en dat ik dus een C karakteristiek moet hebben. Op 3,7Kw doet ie het echter wel goed op deze alamat.
Nazien wat de leverancier opgeeft.
C-karakteristiek is voor een woonhuis niet regulier, maar zeker ook niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Dat had ik eerder moeten doen inderdaad. Ik het een Type C nodig geen karateristiek B. Dat is iets heel anders. Deze stuur ik terug en koop de juiste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
mmm, vreemd dit. Ik zie nu net in mijn mail dat ik wel op het omnik portel ben aangemeld. Terwijl ik dit heb afgebroken nadat ik de melding heb gekregen dat de omvormer al was aangemeld.

Ik heb gelijk ff screenshots gemaakt:

https://afbeelding.im/nPSU2tU2
https://afbeelding.im/BhIjMTpj
https://afbeelding.im/fj7L8PWz
https://afbeelding.im/SMmTB1aV

Let vooral op het PV2 voltage deel. Daar zit dus niks meer op.

[Voor 8% gewijzigd door roger_s op 08-04-2018 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Tot 16u ziet pv1 er goed uit, een spanning die past bij de hoge temperatuur :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
De AC output power is wel vreemd laag. En nu werkt de wifi module ook niet meer vreemd genoeg. Ik kan hem niet meer bereiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Het lijkt wel 1 fase, doe je dat x3 dan klopt het wel bij 3A en 550V.

• roger_s
Ik denk het ook, is in deze grafiek niet te zien. Wel blijft er ongeveer 12Volt op PV2 staan. Lijkt me niet de bedoeling. Huidige voltage is 580 volt. Vermogen wordt netjes verdeeld over de 3 fases zie ik in de grafieken terug.

Nog even een overzichtje. Scherpe daling in voltage ineens. En nu werkt de wifi weer niet meer, flatline vanaf 11:57

https://afbeelding.im/Ze4TpJwq

Nu werkt de wifi wel weer, maar zie ik dit:

Voltage omhoog:
https://afbeelding.im/dgiBAhEz

Stroom omlaag:
https://afbeelding.im/0TofQjuT

Overzicht per fase:
https://afbeelding.im/nibd87pJ

Ik heb ondertussen ook de panelen nog eens nagelopen, maar alles is netjes met elkaar verbonden. Ik hoor geen geknetter :)

Wat ik niet vermeld heb zie ik net, maar wellicht toch belangrijk.

De gebruikte solar kabel is 4mm2, de gebruikt AC bekabeling is 2,5mm2 met een lengte van 25 meter vanaf omvormer tot in de meterkast. Daarover las ik dit: Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Lijkt dus wel mee te vallen.

Nu een flink voltage dip om 12:57:
https://afbeelding.im/ocu8RWVk

En na die dip is het voltage niet meer hoog geweest.

https://afbeelding.im/vWQPsnUO

Voltage weer omhoog. Het weer is bewolkt vandaag maar wel stabiel bewolkt.

Garantie checker op de site van Omnik zelf geeft aan dat de garantie al vanaf 7 2017 loopt. Ik heb hem pas van januari 2018

https://afbeelding.im/nqKgAy98

[Voor 86% gewijzigd door roger_s op 09-04-2018 15:05]

• roger_s
Inmiddels contact gehad met de leverancier, die op zijn beurt contact heeft gehad met Omnik NL. Mogelijk gaat het hier om een firmware probleem. Dus de fabrikant wil eerst graag de firmware updaten indien noodzakelijk.

De vraag omtrent de garantieperiode is nog onbeantwoord. Verder heb ik nog ontdekt dat de omvormer een foutmelding heeft gegeven op datum 14-7-2017. Dit is exact dezelfde datum waarop de garantieperiode is gestart. Wat dus niet kan, want ik heb de omvormer pas sinds 1-2018 in mijn bezit. Morgen neem ik contact op met de fabrikant om sowieso de firmware te controleren.

Wifi problemen blijven ook terug komen. Ik kan met periodes de omvormer niet uitlezen en dat is terug te zien in de logging. Ik zie dan flatlines terugkomen.

[Voor 11% gewijzigd door roger_s op 10-04-2018 17:03]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

De dip in de paneel spanning is niet normaal, ik ga door schaduw wel eens van 300 naar 210V.
Misschien heeft de mppt een probleem om de juiste instelling te bepalen.
2,5mm2 voor ac met 3 fasen moet makkelijk kunnen, dc 4mm2 is ook dik genoeg.
Dat string 2 nu nog steeds een spanning heeft is niet normaal, maar er was al iets fout mee.
Garantie datum lijkt wel op aankoop leverancier te staan, slordig :)

• roger_s
Ja we gaan het zien morgen. Ben benieuwd. Ik ben in de veronderstelling dat alles in orde is aan de AC en DC kant is.

• roger_s
Ik weet dan ik als laatste gereageerd heb, maar ik doe het toch ff zo.

Volgens de fabrikant is het een "bekend" probleem. Er moet een firmware update komen. Afspraak inplannen met monteur. Dat de garantieperiode als sinds 7-2014 loopt komt omdat dit 1: fabricage datum is of 2: toch retour gestuurd. Omnik rekent daarom met 123mnd ipv 120mnd. Maar ik heb de omvormer pas sinds 1-2018. Er ontstaat dus een gap mbt de garantieperiode. Daar heb ik de leverancier nu van op de hoogte gesteld en gevraagd hoe dit het beste is op te lossen. Ik laat weten of de firmware de problemen oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roger_s
Nou, we zijn er nog niet.

Op 4 mei is een monteur geweest. Deze heeft de firmware geupdate en mij aanbevolen om beide strings in gebruik te nemen, de omvormer topt af op 2/3 per string. Tevens is het wifi kaartje defect verklaard (zwakke condensator), ik wacht nog steeds op een nieuwe.

Enfin, de firmware update lijk zn werk te doen, op zonnige dagen ongeveer 30kWh, totdat het bewolkt wordt. Volgens de fabrikant wordt de stroom dan te laag en dan valt de omvormer uit. Deze hangt in de bijkeuken, maar ik zit dan midden op de dag te luisteren naar het geklik van de relais, ze maken best wel wat geluid.

Vervelend is dat ik rond de 150Watt zie binnenkomen, kortstondig, maar hij valt dan gewoon uit en herstart.

De oude firmware had dit probleem niet overigens. Ik heb de fabrikant gemaild, ben nu in afwachting van een reactie. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, kan ik naar believen wel delen.

• roger_s
Monteur is weer geweest. Wifi kaartje werkte niet meer, ik had de verkeerde opgestuurd gekregen.
De omvormer valt, naar mijn mening vroeg uit, zo rond de 110Watt. De monteur geeft aan dat dit met de huidige configuratie normaal is. Ik heb alles op 1 string zitten namelijk, hij wil eerst zien of het op beide strings beter is. Dat moet ik dus nog aanpassen.

Met de oude firmware was het geen probleem en bleef ie ook met lagere vermogens werken.

We gaan het zien.

Edit:

Ik merk nu al verschil. De omvormer schakelt niet meer continue in en uit in de ochtend of in de avond. Nu nog even bekijken hoe het is als het (zwaar) bewolkt is.

[Voor 15% gewijzigd door roger_s op 18-07-2018 08:52]

• roger_s
Hoewel de omvormer zelf nu goed werkt. Valt toch de wifi weer uit. Heeft 2 dagen gewerkt. Nu komt er geen data meer binnen sinds gisteravond. Ip adres is ook weggevallen zie ik in de omvormer. Ik ga weer reclameren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee