Toon posts:

Vloerverwarmingscircuit verwarmen met elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02 17:24
In de winter wil ik overdag de vloerverwarming voorverwarmen met het op dat moment overschot aan PV.
Ik heb geen illusie dat ik met een vermogen van max 3kW de vloer warm krijg.
Om efficiënt de energie te gebruiken wil ik niet de rest van het huis verwarmen.
De retour warmte van de vloer wil ik opnieuw bijverwarmen en hetzelfde vloerverwarmings circuit in.

Het plan:
- De vloerverwarming ontkoppelen dmv een schakelbare driewegklep van de rest.
- Naast de ontkoppeling moet aanvoer en retour met elkaar verbonden worden om de keten rond te krijgen.
- Een warmte element in serie plaatsen met de vloerverwarming.
- P1 uitlezen en het vermogen van de elektrische verwarming anticiperen op de teruglevering.
- De vloerverwarmingspomp activeren bij leveren van elektrische verwarming.
- Als de temperatuur teveel daalt, ontkoppelingen opheffen en de ketel laten bijspringen.

De twee grootste uitdagingen die ik zie:

Ontkoppeling van de vloerverwarming
Deze verloopt niet meer prima door b.v. slechte driewegklep of schakeling gaat fout vanwege software.
Hoe gedraagt zich de installatie. Nergens overdruk of teveel tegendruk?
Waar moet ik op letten, of haal ik teveel op m'n nek door de vloerverwarming te ontkoppelen?

Waar vind ik een elektrisch verwarmingselement dat geschikt is om in/op een aanvoer te plaatsen?
- eventueel regelbaar
- of meerdere kleintjes die al dan niet geactiveerd worden

Mijn vragen:
- Heeft iemand al een dergelijke oplossing?
- Wie heeft er ervaring met het ontkoppelen en scheiden van circuits?
- Wie heeft er weet van elektrische elementen die bruikbaar zijn om
te integreren met de vloerverwarming, of het opwarmen van een leiding?

Beste antwoord (via sprk_nl op 12-10-2018 15:05)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19
sprk_nl schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Heey, die AskoFlow is een mooi product. Exact wat ik zoek voor een redelijke prijs.
je linkt nu naar de omkapping buis?
daar moet het verwarm element nog bij ( heb even geen prijs maar dacht rond de 250€.)
en dan nog aan sturing's systeem (kost al snel ook een 250€)
en dan besteed je best veel geld om daar na nog duur te stoken ook.
(ja ik snap het wel: een gevoel van eigen stroom eerst. :P
het is een leuke gedachte, maar stiekem is het allemaal wel duur om te doen. ;) )
Inderdaad wat je zegt, ik had niet rekening gehouden met een separaat expansievat in een apart circuit.
het idee voor de ontkoppeling zet ik in de ijskast.
jep, dat zou ik ook maar niet doen, maakt het allemaal lastig en moeilijk.
Ik begrijp redelijk goed wat een warmtepomp en boiler kan betekenen.
Echter, mijn huidige ketel (15 jaar... afkloppen) werkt nog prima voor de komende jaren.
Ik wil nog niet investeren in een aankoop als het oude nog prima werkt.
mijn gas ketel is nog geen 5 jaar oud.
dit is voor mij geen reden om gewoon een warmtepomp te gebruiken. :?
(ik heb een kapotte gas ketel gehad midden in de winter, 2 weken in de koud gezeten.
dat wil ik nooit meer, dus ik wil altijd 2 verwarmings-systemen in mijn huis.)
Als het hartje winter is, dan helpt een warmtepomp niet meer en verwarmt een warmtepomp installatie niet meer middels compressor, maar met een warmte element.
Dit principe is exact wat ik wil, maar niet in een boiler.
Ik wil deze warmte direct in de vloer, waar ik uiteindelijk toch de warmte wil hebben.
sorrie, dit is B.S. ;)
een warmtepomp kan goed werken met -15 graden.
(oke het rendement is dan iets lager, maar wees eerlijk hoeveel uren hebben we per jaar van -15. >:)
als het al een keer gebeurd. ;) )
Naast de ketel heb ik twee airco's die ook als warmtepomp direct de lucht kunnen verwarmen.
Dat is ideaal voor de na-zomer avonden als het flink afkoelt.
Helaas vind ik geen mogelijkheid om mijn airco opstelling aan de cv installatie te koppelen.
Dit zijn twee Toshiba binnen units met 1 buiten unit. het was leuk geweest als ik in het communicatie circuit van de airo kan tappen en een 3e vloerverwarmingsunit kon bijprikken en installeren.
ik geef je even wat ik nu doe (niet dat je moet doen zoals ik doe het is maar een voorbeeld.)
ik heb een inventum ecolution combi 50.
meer info: Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
die heeft een boiler van 50 liter, en als die warm is (na ongeveer 2 uur) verwarmt hij het huis.
de lucht die hij hier voor nodig heeft haalt hij uit de ventilatie die toch afgezogen moet worden.
daar door haalt hij ook bij -15 nog steeds een cop van 4,1. >:)
dit is wel een duurdere optie als die @basvn geeft, maar ook een stuk elegantere manier van werken.
ook omdat dan de aansturing dan meteen aanwezig is en er vele uitbreidings-mogelijkheden er zijn. ;)
(persoonlijke keuze wat je wil gebruiken. mij maakt het niet uit.
wil je een echt goed systeem dan kost het gewoon meer centen, daar is niks aan te doen.
voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten wil iedereen wel, maar goedkoop kan ook snel duurkoop worden. ;) )

(reken ik ook de luxe van zo een warmtepomp mee, dan heb ik hem na 3 jaar eigenlijk al terug verdiend.
het is zo lekker om een minder krachtige warmtebron in huis te hebben als je vloer verwarming hebt. ;)
de gasketel kreeg de vloer maar niet warm in de herfst, het huis was al warm voordat de vloer in zijn geheel al warm was. :-(
nu met de warmtepomp is ook als het nog niet zo koud is buiten de hele vloer egaal warm.
dus alleen al voor die luxe kan ik het aanraden. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:17

basvn

Breezand - NHN

Je wilt het water van de vloerverwarming verwarmen met een los element? dus COP van 1.

Waarom niet met een warmtepompboiler? deze kun je nagenoeg voor niks krijgen. je moet er alleen wel plek voor hebben.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• sprk_nl
basvn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:27:
Je wilt het water van de vloerverwarming verwarmen met een los element? dus COP van 1.

Waarom niet met een warmtepompboiler? deze kun je nagenoeg voor niks krijgen. je moet er alleen wel plek voor hebben.
Voor de time-being leek het me zinvoller om de vloerverwarming direct als "warmtepompboiler" te gebruiken omdat deze toch gewarmd moet worden in de winter en er geen hoger rendement te behalen is met een warmtepomp. Het verwarmen wordt dan altijd gedaan met een warmte element.

De huidige ketel werkt nog prima, als deze aan vervanging toe is, dan komt er waarschijnlijk een volledige installatie gebaseerd op een warmtepomp. Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met "nagenoeg voor niks".
Ik las over subsidies van een warmtepompboiler van 1200,- die een 200,- kost na subsidie?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:17

basvn

Breezand - NHN

https://www.esanico.be/nl...ery=warmtepomp&results=42 deze kost €1400,-
En je krijgt er €1250,- subsidie op.
Dus effectief kost hij je 150 euro (zonder installatie)

Zelfs in de winter kun je een hoger rendement halen dan 1, omdat er altijd energie in de lucht zit (tot ongeveer -20)

Hier zijn meerdere mensen die hem op hun cv-systeem koppelen
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• migjes
@sprk_nl
ik vind dit heel dom om te doen. (en je maakt een veel te ingewikkeld/te duur plan.)
zodra je elektrische gaat verwarmen, dan vervang je 1m3 gas voor +/-8kWh.
1m3 gas kost +/-0,70€ en 8kWh kost +/-1,76€.
dus dat is erg duur zelfs als je het met overschotten van PV het gaat doen.
(dit kost gewoon erg veel aan TVT ;) )

beter is om te kijken naar een warmtepomp, die kunnen werken met een cop van 3 of 4.
dan is 1m3 gas vervangen nog maar 2 tot 3 kWh, en dat is veel beter.
of te wel je kWh's die je over hebt gaan een 3 tot 4 x langer mee. :*)

"vloerverwarming direct als "warmtepompboiler""?
dit zegt dat je iets nog niet hebt begrepen als het gaat over warmtepompen("boilers"). ;)

ik zelf gebruik een warmtepomp van maar 1,4kW warmte uit en 0,3kW elektra in, dat is ruim voldoende voor mijn +/-38m2 vloerverwarming + radiatoren door het huis heen verspreid. ;)
(monoblock aangesloten op de ventilatie van het huis, met een boiler.)
dus 3kW is best veel voor een vloerverwarming. (mischien heb je wel meer als 100m2 vloerverwarming, dan worden 3kW wel nodig.)

oke, dat is duidelijk, nu je plan. (zo heel erg fout is het ook weer niet. relativeer ;) )
probeer eens dit soort units te pakken te krijgen.
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html
die hebben verschillende soorten units.
(grof gezegd: dat zijn eigenlijk 3fase heaters, die de fabrikant omgebouwd heeft naar 3x 1 fase units.
dus die kunnen in 3 stappen verwarmen, een 3kW unit kan dus met 1 2 of 3 kW werken. ;) )
(maar ze hebben steeds meer verschillende producten, check het eens uit)

de P1 uitlezen van je slimme meter?
heb je al een dsmr 5.0 meter of nog een oude dsmr 4.X of nog ouder?
(een 5.0 is wel nodig in de meeste gevallen.
de oudere varianten loggen veel te langzaam, dan kun je beter zelf meten en op reageren)

het loskoppelen van de vloerverwarming van de rest van het huis, en dan los draaien.
pas er mee op!
meestal naast de CV ketel hangt een expansie vat.
water zet uit als het warm word, koppel je de vloer verwarming los van de rest dan heeft dat stuk geen expansie vat, en loopt de druk op als je verwarmt.
dit kan stukken geven. (ik kan niet schatten of dit echt een probleem is, maar weet wel dat dit problemen kan geven.)

(ik zal eerlijk zijn, ik ben ook van plan om een elektries element te gaan gebruiken als warmtepomp booster.
gewoon om er voor te zorgen dat ik het op eigen stroom kan laten draaien.
maar ik heb maar een gebruik van 300m3 gas en dit is inclusief douche/bad en koken.
dus voor mij is dit redelijk haalbaar. ;)
een 1kW verzie die in 3 stappen van 333W kan schakelen is ook een stuk toffer als een 3kW unit met 1kW stappen.
de 1kW unit zal vaker werken als de 3kW unit. ;) )

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-10-2018 14:02]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sprk_nl
migjes schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:54:
@sprk_nl

probeer eens dit soort units te pakken te krijgen.
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html
die hebben verschillende soorten units.

een 1kW verzie die in 3 stappen van 333W kan schakelen is ook een stuk toffer als een 3kW unit met 1kW stappen.
de 1kW unit zal vaker werken als de 3kW unit. ;) )
Heey, die AskoFlow is een mooi product. Exact wat ik zoek voor een redelijke prijs.

Inderdaad wat je zegt, ik had niet rekening gehouden met een separaat expansievat in een apart circuit.

Echter, mijn huidige ketel (15 jaar... afkloppen) werkt nog prima voor de komende jaren.

Als het hartje winter is, dan helpt een warmtepomp niet meer en verwarmt een warmtepomp installatie niet meer middels compressor, maar met een warmte element.
Ik wil deze warmte direct in de vloer, waar ik uiteindelijk toch de warmte wil hebben.

Naast de ketel heb ik twee airco's die ook als warmtepomp direct de lucht kunnen verwarmen.
Helaas vind ik geen mogelijkheid om mijn airco opstelling aan de cv installatie te koppelen.
Dit zijn twee Toshiba binnen units met 1 buiten unit. het was leuk geweest als ik in het communicatie circuit van de airo kan tappen en een 3e vloerverwarmingsunit kon bijprikken en installeren.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07

de Peer

under peer review

sprk_nl schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:45:
[...]
Voor de time-being leek het me zinvoller om de vloerverwarming direct als "warmtepompboiler" te gebruiken omdat deze toch gewarmd moet worden in de winter en er geen hoger rendement te behalen is met een warmtepomp. Het verwarmen wordt dan altijd gedaan met een warmte element.
Huh?
De eye-opener voor jou is waarschijnlijk: ook als het buiten -10 vriest kun je nog een aardig rendement halen met een warmtepomp.
Dus inderdaad. even inlezen! :-)
[...]
Dit klopt dus niet, bij -25 misschien :P. Daarnaast is het alleen écht koud snachts en vroeg in de ochtend, een paar dagen per jaar.

Anders zou toch niemand op een warmtepomp overstappen?

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 12-10-2018 14:26]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• sprk_nl
Klopt, de grotere jongens comprimeren beter dan m'n huidige unit die tot 7 graden rendabel is meen ik.
Mijn doel: Geen vervanging van de huidige installatie, dat lijkt me kostbaar.

Voor pak 'm beet 200,- zie ik nu een verwarmingselement wat financieel een experiment waardig is.
Deze wil ik overdag aansturen en laten anticiperen op het terug te leveren elektrisch vermogen.
Een P1 uitlezing van 10 seconden lijkt me prima.

Ik sta natuurlijk altijd open voor alternatieven, maar ik denk dat financieel een warmtepompboiler financieel nog te ver weg ligt.
Dit is wel een hoofdstuk dat ik wil voorbereiden alvorens m'n huidige ketel me in de kou laat staan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07

de Peer

under peer review

Nogmaals. Even inlezen.

De eenmalige kosten (verwarmingselement of een warmtepompboiler) zullen niet ver van elkaar liggen gezien de hoge subsidies die er zijn.

De verbruikskosten echter zullen vééél hoger zijn voor je COP=1 oplossing. Het is écht niet verstandig vanuit financieel oogpunt. als je bijv. geen ruimte hebt is het een ander verhaal en heb je mogelijk een valide reden.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• sprk_nl
basvn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:50:
https://www.esanico.be/nl...ery=warmtepomp&results=42 deze kost €1400,-
En je krijgt er €1250,- subsidie op.
Dus effectief kost hij je 150 euro (zonder installatie)

Zelfs in de winter kun je een hoger rendement halen dan 1, omdat er altijd energie in de lucht zit (tot ongeveer -20)

Hier zijn meerdere mensen die hem op hun cv-systeem koppelen
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Boffff.. Dat is niet het geluid van m'n ketel die het laat afweten, maar m'n geniale plan dat in duigen valt.
Ik had niet gedacht dat de subsidies zo hoog lagen. Ik moet me gaan inlezen :)

PS.
Ik had bovenstaand bericht nog niet gelezen, 't ging wat snel vandaag met al die berichten her en der.

[Voor 6% gewijzigd door sprk_nl op 12-10-2018 14:36]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• migjes
[...]

je linkt nu naar de omkapping buis?
daar moet het verwarm element nog bij ( heb even geen prijs maar dacht rond de 250€.)
en dan nog aan sturing's systeem (kost al snel ook een 250€)
en dan besteed je best veel geld om daar na nog duur te stoken ook.
(ja ik snap het wel: een gevoel van eigen stroom eerst. :P
het is een leuke gedachte, maar stiekem is het allemaal wel duur om te doen. ;) )
jep, dat zou ik ook maar niet doen, maakt het allemaal lastig en moeilijk.
mijn gas ketel is nog geen 5 jaar oud.
dit is voor mij geen reden om gewoon een warmtepomp te gebruiken. :?
(ik heb een kapotte gas ketel gehad midden in de winter, 2 weken in de koud gezeten.
dat wil ik nooit meer, dus ik wil altijd 2 verwarmings-systemen in mijn huis.)
sorrie, dit is B.S. ;)
een warmtepomp kan goed werken met -15 graden.
(oke het rendement is dan iets lager, maar wees eerlijk hoeveel uren hebben we per jaar van -15. >:)
als het al een keer gebeurd. ;) )
ik geef je even wat ik nu doe (niet dat je moet doen zoals ik doe het is maar een voorbeeld.)
ik heb een inventum ecolution combi 50.
meer info: Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
die heeft een boiler van 50 liter, en als die warm is (na ongeveer 2 uur) verwarmt hij het huis.
de lucht die hij hier voor nodig heeft haalt hij uit de ventilatie die toch afgezogen moet worden.
daar door haalt hij ook bij -15 nog steeds een cop van 4,1. >:)
dit is wel een duurdere optie als die @basvn geeft, maar ook een stuk elegantere manier van werken.
ook omdat dan de aansturing dan meteen aanwezig is en er vele uitbreidings-mogelijkheden er zijn. ;)
(persoonlijke keuze wat je wil gebruiken. mij maakt het niet uit.
wil je een echt goed systeem dan kost het gewoon meer centen, daar is niks aan te doen.
voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten wil iedereen wel, maar goedkoop kan ook snel duurkoop worden. ;) )

(reken ik ook de luxe van zo een warmtepomp mee, dan heb ik hem na 3 jaar eigenlijk al terug verdiend.
het is zo lekker om een minder krachtige warmtebron in huis te hebben als je vloer verwarming hebt. ;)
de gasketel kreeg de vloer maar niet warm in de herfst, het huis was al warm voordat de vloer in zijn geheel al warm was. :-(
nu met de warmtepomp is ook als het nog niet zo koud is buiten de hele vloer egaal warm.
dus alleen al voor die luxe kan ik het aanraden. ;) )

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee