Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 11:59
Hallo,

Recent heb ik helaas mijn oude Zyxel router heb in moeten ruilen voor een Experiabox V8 (oude modem bleek defect en Zyxel was niet meer leverbaar door Telfort). Sindsdien heb ik nogal last van een slechte WiFi verbinding. Even zoeken bleek dat de Experiabox wel meer problemen heeft met de WiFi dus vandaar dat ik op zoek ben naar een andere oplossing.
Ik gebruik de WiFi enkel in de woonkamer en buiten, op de eerste verdieping is alles bedraad en heb daar geen problemen aangezien ik daar geen/sporadisch WiFi gebruik.

Ik heb al even gespeeld met het verplaatsen van het modem uit de meterkast naar de woonkamer wat zo'n 25dB aan signaalsterkte opleverde, Helaas kan / wil ik mijn UPT niet opnieuw gaan leggen dus het modem zal in de meterkast blijven staan. Wat wel kan (en ik dus nu naar het zoeken ben) is een access point in de woonkamer. Ik had de TP-link EAP115-wall gezien welke meteen fraai is weggewerkt en het bestaande RJ45 punt beschikbaar houd. Enige nadeel is dat deze accesspoint geen 5GHz ondersteund (vreemd genoeg wel volgens tweakers.net maar niet volgens de fabrikant specs). Nu ondersteund de Experiabox dat ook niet maar om alvast een beetje future-proof te zijn is het wellicht verstandig om voor een dual-band ondersteuning te kiezen.

De EAP225-wall heeft wel weer 5GHz ondersteuning maar is met 16 SSID's en cloud management misschien wat overkill. Het is de bedoeling dat ik de WiFi van de experiabox uitzet en enkel de accesspoint gebruik voor draadloze verbinding.

Zijn er nog andere wall-mount alternatieven waar mensen goede ervaringen mee hebben? Beheer moet als het even kan zo simpel mogelijk zijn als het even kan.

Alvast bedankt voor de suggesties

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-06 17:22

lier

MikroTik nerd

Zelf gebruik ik de UAP-AC-IW-Pro, maar het goedkopere broertje UAP-AC-IW is (ook) een heel mooi alternatief. Wat wil je uitgeven?
De EAP225-wall heeft wel weer 5GHz ondersteuning maar is met 16 SSID's en cloud management misschien wat overkill.
Dat hij het ondersteunt betekent natuurlijk niet dat je het ook moet gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
De Experiabox V8 staat bekend om de slechte wifi prestaties en is ondertussen ook behoorlijk verouderd. Waarom levert Telfort deze uberhaupt nog uit?

Ik zou contact opnemen met de klantenservice, aangeven dat de wifi slecht werkt en vragen of ze niet gewoon een V10 voor je hebben.

🖥️ | 🚗

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Die v8 is a) verouderd en b) ook toen het nieuw was betrekkelijk rampzalig qua WiFi.

De v10 is een uitstekend apparaat, prima vergelijkbaar (want zelfde chipset) met Asus AC68U of Netgeer R7000. KPN heeft het eindelijk goed voor elkaar. Maar daar heb je weinig aan als je met de schroot van ruim 5 jaar geleden opgezadeld wordt.

Zeker aangezien Telfort's oude modemrouter voldeed en zij jou nu zelf eentje gegeven hebben die niet voldoet mogen zij het voor je oplossen. Onzin dat je zelf portemonnaie moet trekken na een actie van je provider.

Soittakaa Paranoid!

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
ik zou ook zoals @dion_b aangeeft, contact opnemen me de telfort klantenservice en aangeven dat deze Experiabox echt ver onder de maat presteert. En dat de Wifi net een paar meter ver komt.

Vaak kunnen ze hier veel in betekenen, helemaal als je gewoon netjes (ook al wil je niet) de stappen doorloopt met hun om te kijken naar verbetering, en mocht dat niet genoeg zijn kunnen ze (tenminste als ze die hebben) een Experiabox V10 opsturen.

Ik gebruik die V10 ook (via KPN dan) en het werkt echt goed (voor een standaard ding ;) )

• MzKzM73
Da's waar, net gesproken met de helpdesk, in eerste instantie enkel over de slechte WiFi. wordt zo teruggebeld (hoop ik). Van de verschillende verhalen die ik lees op het forum doen ze bij Telfort niet aan modem upgraden. Enkel nieuwe klanten krijgen een nieuw modem, al zijn er wel uitzonderingen lees ik.

edit:

Net teruggebeld, geen probleem kunnen vinden met de V8. Speedtest uitgevoerd en zit op 4m afstand van de B8 op 2.3Mbps download met 4.6Mbps upload. Ze waren het er wel mee eens dat dat eigenlijk niet kan. Een V10 is wel mogelijk maar dan moet ik een nieuw jaarcontract afsluiten waarbij ik van €23 p/m (ja, zit d'r al sinds 2011) naar €35 p/m ga. (wel de eerste 6 maanden €30,- p/m) Nee bedankt dus. Een vervangende V8 kon ook niet. Krijg nu een WiFi versterker opgestuurd om te zien of dat het probleem oplost. Lijkt me ook een prima oplossing als het inderdaad werkt.
Ik kom wel weer even terug met de uitslag tzt.

[Voor 51% gewijzigd door MzKzM73 op 12-10-2018 14:35. Reden: response klantenservice]

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Is dat toevallig dezelfde wifi versterker als die KPN aanbied?

Dat is wel een prima deal namelijk, deze kun je als accespoint gebruiken en dan kun je de brakke wifi van je V8 gewoon uitschakelen.

🖥️ | 🚗

• MzKzM73
MadMarky schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:55:
Is dat toevallig dezelfde wifi versterker als die KPN aanbied?

Dat is wel een prima deal namelijk, deze kun je als accespoint gebruiken en dan kun je de brakke wifi van je V8 gewoon uitschakelen.
Kijkend in wat ze aanbieden zal het vermoedelijk die worden of deze.

We gaan het meemaken :D

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MzKzM73 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:14:
Da's waar, net gesproken met de helpdesk, in eerste instantie enkel over de slechte WiFi. wordt zo teruggebeld (hoop ik). Van de verschillende verhalen die ik lees op het forum doen ze bij Telfort niet aan modem upgraden. Enkel nieuwe klanten krijgen een nieuw modem, al zijn er wel uitzonderingen lees ik.

edit:

Net teruggebeld, geen probleem kunnen vinden met de V8. Speedtest uitgevoerd en zit op 4m afstand van de B8 op 2.3Mbps download met 4.6Mbps upload. Ze waren het er wel mee eens dat dat eigenlijk niet kan. Een V10 is wel mogelijk maar dan moet ik een nieuw jaarcontract afsluiten waarbij ik van €23 p/m (ja, zit d'r al sinds 2011) naar €35 p/m ga. (wel de eerste 6 maanden €30,- p/m) Nee bedankt dus. Een vervangende V8 kon ook niet.
Dit klinkt als moment om aan te geven dat je op gaat zeggen. Allereerst omdat dit gedrag (probleem veroorzaken en dan geld vragen om het op te lossen) een dikke middelvinger verdient, maar ook omdat een retentie-afdeling vaak van alles en nogwat kan regelen dat de reguliere helpdesk niet kan.
edit:

Krijg nu een WiFi versterker opgestuurd om te zien of dat het probleem oplost. Lijkt me ook een prima oplossing als het inderdaad werkt.
Ik kom wel weer even terug met de uitslag tzt.
Nog een kastje dat stroom vreet, stopcontact bezet houdt en kabels vergt... het kan zeker helpen, maar als je voorheen tevreden was vanuit de modem zou ik daar echt op inzetten.

Soittakaa Paranoid!

• MzKzM73
Helemaal waar natuurlijk. Ik wacht even af of het uberhaupt helpt en zo niet dan kunnen we altijd nog overstappen uiteraard.

• MzKzM73
Nog maar eens achteraangebeld omdat ik nog niets had ontvangen. De altijd vriendelijke kalntenservice heeft het even nagezocht om om 1 of andere reden nooit verzonden.
Versterker wordt nu alsnog kostenloos verstuurd.

Meteen gekeken naar de overige contracten en het advies gegeven om "alles lekker zo laten want zo goedkoop krijg je het tegenworodig nooit meer."
Komt helemaal overeen met wat ik toch al van plan was :D

• MzKzM73
En vandaag binnen. Het is inderdaad een Experia WiFi.
Aansluiten via een ethernet kabeltje (wat d'r toch al lag voor de Xbox) en de experiabox V8 schakelt de WiFi zelf uit waarbij de Experiabox WiFi als accespooint automatisch het wachtwoord e.d. overneemt. Je hoeft dus niets opnieuw in te stellen of nieuwe wachtwoorden in te tikken. Moet nog kijken of de 2de ethernet poort dan weer voor de Xbox gebruikt kan worden, dat zou het helemaal af maken.

Het signaal is in ieder geval een stuk sterker en ook de speedtest is nu sneller via WiFi; 35-38mb/s met een 40mb/s abbonement en nu dus ook 5.2GHz ondersteuning.

Op het eerste gezicht ben ik prima tevreden zo, ga nog even bijhouden wat het stroomverbruik is over een maand gebruik.

• iiSnewoNL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:11
MzKzM73 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:39:
En vandaag binnen. Het is inderdaad een Experia WiFi.
Aansluiten via een ethernet kabeltje (wat d'r toch al lag voor de Xbox) en de experiabox V8 schakelt de WiFi zelf uit waarbij de Experiabox WiFi als accespooint automatisch het wachtwoord e.d. overneemt. Je hoeft dus niets opnieuw in te stellen of nieuwe wachtwoorden in te tikken. Moet nog kijken of de 2de ethernet poort dan weer voor de Xbox gebruikt kan worden, dat zou het helemaal af maken.

Het signaal is in ieder geval een stuk sterker en ook de speedtest is nu sneller via WiFi; 35-38mb/s met een 40mb/s abbonement en nu dus ook 5.2GHz ondersteuning.

Op het eerste gezicht ben ik prima tevreden zo, ga nog even bijhouden wat het stroomverbruik is over een maand gebruik.
En? Wat is het stroomverbruik? Is het meer dan de V8? Ik been heel nieuwsgierig. :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True