Vraag

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 23:02
Beste Mede forumers,

zijn er forumers hier, die het ondernemerschap combineren met loondienst?
(Ik werk op dit moment 24 uur in loondienst) wil dit graag zo houden, stukje zekerheid, (betaald goed daarnaast)

Ik overweeg dit te gaan doen, maar zit met een aantal praktische vragen,
Zoals het uren criterium, en het wel of niet recht hebben op ondernemersaftrek.

Ik wil daarnaast een opdracht aannemen van 20-24 per week, loont dit zonder de ondernemenres aftrekposten, ?

Hoor graag jullie ervaring,

gr,

Danielson
ps:1ste topic , dus bevat beginners fouten ;)

[Voor 31% gewijzigd door danielsondepina op 11-10-2018 14:37]

Alle reacties

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 07:25
volgens mij zijn een aantal vragen al te beantwoorden door de belastingdienst danwel de Kamer van Koophandel.

In hoeverre heb je jouw businessplan uitgewerkt? Kosten, dekking, aansprakelijkheidsverzekering etc.
Hoe staat je huidige werkgever (waar jij in loondienst bent) daar tegenover? Mag dat contractueel?

...

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Veel vragen kun je beantwoorden via belastingdienst / kvk zoals hierboven al gezegd werd, maar ik zou eerst m'n arbeidscontract er even op naslaan of daar wat in staat over een eigen onderneming naast je baan. Vaak staat er wel iets over in....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• danielsondepina
Hi Koen,

ik ben meer op zoek naar ervaring dan strikte richtlijnen,
De werkzaamheden zijn op geen enkele manier concurrerend met mijn huidige werkegever,
verwacht hier dan ook geen problemen mee.

ts een opdracht vanuit een opdrachtegever, voor ongeveer 1230 uur in het eerste jaar.
een business plan is niet nodig, wel zal ik moeten investeren in certificaten, en een auto, mobiel, laptop.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat je iets rond de 1200 uur bedoeld (12230 uur ga je niet halen in een jaar). Met een dienstverband van 24 uur per week en een inschatting dat je 20-24 uur aan je opdracht besteed is dat haalbaar (wiskundig) maar de Belastingdienst zal bij controle er vraagtekens bij zetten. Zorg dus voor een goede urenregistratie (die klopt met je agenda en reeel is) en realiseer je dat het urencriterium niet pro-rata wordt berekend. Dus als je nu start moet je nu nog 1225 uur maken om aan het urencriterium te komen.

Hou er ook rekening mee dat ondernemer voor de IB en OB twee verschillende zaken zijn die onafhankelijk van elkaar werken.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 16:06

t_captain

Moderator General Chat
Eisen voor ondernemersaftrek (urencriterium):
* tenminste 1225 uur besteed in eigen onderneming
* meer uren besteed in eigen onderneming dan in loondienst (INCL bijkomende tijd zoals reistijd)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat klopt zie https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

Maar 24 uur * 52 weken is 1.248 uur. De Belastingdienst zal dit bij een controle zoals ik eerder aangaf niet direct als heel geloofwaardig zien (geen ziekte, geen vakantie etc). Natuurlijk komen er nog wat uren bij maar gezien het feit dat je rond de grens zit zou ik een goede urenregistratie aanraden.

• danielsondepina
Mijn dank voor de tips jongens, net de belastingdienst gesproken,
De dame aan de lijn gaf aan dat ze in het eerste jaar minder streng zijn in de uren.

ik ga er nu vanuit dat ik er geen recht op heb, en mocht het wel zo zijn is dat gewoon een mooie meevaller.

we zullen het moeten ervaren ben ik bang,

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 16:06

t_captain

Moderator General Chat
Er is een (weinig bekende en slecht gedocumenteerde) tweede factor waarop je moet letten.

Doe je hetzelfde werk in loondienst en als zelfstandige?

Dat kan een reden zijn om extra kritisch te kijken naar de mate waarin jij zelfstandig bent. Dan is de inzet niet je ondernemersaftrek, maar je status als IB-ondernemer.

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:50
danielsondepina schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:55:
Hi Koen,

ik ben meer op zoek naar ervaring dan strikte richtlijnen,
De werkzaamheden zijn op geen enkele manier concurrerend met mijn huidige werkegever,
verwacht hier dan ook geen problemen mee.

ts een opdracht vanuit een opdrachtegever, voor ongeveer 1230 uur in het eerste jaar.
een business plan is niet nodig, wel zal ik moeten investeren in certificaten, en een auto, mobiel, laptop.
Vergeet niet het stukje schijnzelfstandigheid. Lees hier dat je 1 opdrachtgever hebt voor 1230 uur. Wat houden je werkzaamheden in. Mocht ooit de belastingdienst het moderne tijdperk instappen dan zou ik wel zorgen dat het niet als een verkapt dienstverband kan worden gezien. Denk hierbij aan een gezagsverhouding etc.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zie de ondernemersaftrek als een mogelijk extraatje maar ga er niet vanuit, verder zou ik zuinig zijn in het investeren en bij voorkeur alles zelf financieren. Ik ben ook zelfstandige naast mijn baan. Bedenk bijvoorbeeld wel dat bij je auto op de zaak je wel 1,5 % van de nieuwprijs per jaar als BTW betaald (voor prive gebruik) naast je bijtelling inkomsten belasting. Voordeel is wel dat je ook alle kosten mag aftrekken en ook de BTW terug krijgt. Een auto ouder dan 15 jaar is dan ineens interressant. (35% bijtelling over de dagwaarde).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Themus
Frogmen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:18:
Zie de ondernemersaftrek als een mogelijk extraatje maar ga er niet vanuit, verder zou ik zuinig zijn in het investeren en bij voorkeur alles zelf financieren. Ik ben ook zelfstandige naast mijn baan. Bedenk bijvoorbeeld wel dat bij je auto op de zaak je wel 1,5 % van de nieuwprijs per jaar als BTW betaald (voor prive gebruik) naast je bijtelling inkomsten belasting. Voordeel is wel dat je ook alle kosten mag aftrekken en ook de BTW terug krijgt. Een auto ouder dan 15 jaar is dan ineens interressant. (35% bijtelling over de dagwaarde).
Of 2,7% BTW correctie. Daarnaast hoeft de bijtelling op de auto voor privé gebruik geen drempel te zijn. Denk aan de correctie werkelijk gebruik. Daarnaast kan het ook voordelig zijn om de auto privé aan te schaffen en kilometers door te rekemen. Ook hiervan kan je een deel van de BTW over de privé betaalde autokosten in aftrek brengen.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48

Herman

FP ProMod
Waarom wil ik aan het urencriterium voldoen?
Ondernemers die aan het urencriterium voldoen, hebben hiermee recht op extra aftrek op de inkomstenbelasting. Denk bijvoorbeeld aan de zelfstandigenaftrek (€ 7.280 mag je van de winst aftrekken) en bijvoorbeeld startersaftrek voor de startende ondernemers. Hierdoor ben je over je resultaat minder inkomstenbelasting verschuldigd.

Wanneer voldoe je aan het urencriterium?
Helaas mag je de 1.225 uren niet naar rato verdelen. Start je in september? In dat jaar zul je alsnog 1.225 uren moeten maken om aanspraak te kunnen maken op de extra aftrek.
Voor startende ondernemers is een vrijstelling op de eis om méér tijd te besteden aan de onderneming dan aan een dienstverband. De eerste 4 jaren kun je dus gewoon je dienstverband behouden zonder dat dit ten koste gaat van je zelfstandigenaftrek. (Mits je voldoet aan de 1.225 urennorm)
Die uren mag je trouwens ruim opvatten. Tijd die je besteed aan administratie, commercie, etc. tellen hierbij gewoon mee. Let wel op dat je de uren moet kunnen onderbouwen. Denk aan een (Outlook)agenda waaruit blijkt dat je voldoende tijd hebt besteed.

Denk verder aan:
- aanvragen van een voorlopige aanslag. Je werkgever houdt keurig loonheffing in, maar de winst die je maakt wordt pas belast bij het doen van aangifte na afloop van het jaar. Met een voorlopige aanslag kun je alvast een bedrag betalen om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan.
- zorg voor een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
- overweeg je in te dekken voor het inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• danielsondepina
Mijn dank voor de vele goede tips jongens, ik begin express op 1 januari aan mijn onderneming, hiermee moet het makkelijker zijn om aan het urencriterium de volden.

wat de auto betreft ben ik nog steeds aan het wikken en wegen, voorkeur gaat wel nar een lease auto,
maar ik wil niet aan een lange contract vast zitten of hoge kosten.
ik heb me als doel gesteld een auto van max 250 euro pmd, met een contract van max 24 mnd.
inclusief alle kosten op de benzine na natuurlijk, mocht voor wat voor reden niks worden, is het goed uit eigen zak te betalen.

Super tip trouwens @Herman !!

(aanvragen van een voorlopige aanslag. Je werkgever houdt keurig loonheffing in, maar de winst die je maakt wordt pas belast bij het doen van aangifte na afloop van het jaar. )

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 19:59
Waarom zou je je geld eerder aan de belastingdienst willen geven?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48

Herman

FP ProMod
Flatlinernl schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:47:
Waarom zou je je geld eerder aan de belastingdienst willen geven?
offtopic:
Ik kan veel redenen noemen ;)
Denk aan bijv. tariefvoordeel voor box III óf voorkomen dat je het geld per abuis al hebt uitgegeven etc. etc.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 19:59
Herman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

offtopic:
Ik kan veel redenen noemen ;)
Denk aan bijv. tariefvoordeel voor box III óf voorkomen dat je het geld per abuis al hebt uitgegeven etc. etc.
Gaat wellicht inderdaad offtopic maar ben wel echt geinteresseerd in het waarom.

Vind je het geld vastzetten bij de belastingdienst een paar honderd euro voordeel waard? En serieus voorkomen dat je het per ongeluk uitgeeft?

Terghalen is volgens mij geen optie in het geval je inkomen sterk daalt toch?

• Themus
Flatlinernl schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:06:
[...]

Gaat wellicht inderdaad offtopic maar ben wel echt geinteresseerd in het waarom.

Vind je het geld vastzetten bij de belastingdienst een paar honderd euro voordeel waard? En serieus voorkomen dat je het per ongeluk uitgeeft?

Terghalen is volgens mij geen optie in het geval je inkomen sterk daalt toch?
Kom in de praktijk helaas vaak genoeg tegen dat mensen hun belasting niet kunnen betalen doordat ze het al hebben uitgegeven. Terughalen is geen probleem. Gewoon je voorlopige aangifte aanpassen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

In de praktijk is het een kwestie van wat vinkjes zetten op de Belastingaangifte, dan tot er vanzelf uit "u vraagt uitspraak van de Belastingdienst". Heb ik zelf overigens nooit meer wat van gehoord (had wel sluitende KvK en BTW afdracht en wat andere zaken waardoor ze zelf al konden checken, dat helpt allicht).
t_captain schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:03:
Eisen voor ondernemersaftrek (urencriterium):
* meer uren besteed in eigen onderneming dan in loondienst (INCL bijkomende tijd zoals reistijd)
Deze is niet van toepassing als je start. Harde uren eis wel. Meeste kopie-napraat websites missen die nuance.
Uren voor scholing is ook zo'n lastige; halen van nieuw diploma om vak uit te gaan oefenen telt niet mee. Onderhouden van kennis en certificaten weer wel.
Themus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:03:
Vergeet niet het stukje schijnzelfstandigheid. Lees hier dat je 1 opdrachtgever hebt voor 1230 uur. Wat houden je werkzaamheden in. Mocht ooit de belastingdienst het moderne tijdperk instappen dan zou ik wel zorgen dat het niet als een verkapt dienstverband kan worden gezien. Denk hierbij aan een gezagsverhouding etc.
Hangt ook erg af van welk soort werk je doet; in de bouw heb je zo de schijn van normale werkgever-werknemer relatie maar in andere sectoren is het niet vreemd. Zie ook de ondernemerstest op de site van de belastingdienst.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:42
Naast elkaar gaat prima zelfs in de zelfde branch.
De eerste 1200 uur werk je al bij een werkgever das prima
.
Maar die andere 1225 uur bij 1 opdrachtgever? Das wel vragen om problemen, je kan er donder op zeggen dat je als startend ondernemer in de eerste 3 jaar een boeken controle krijgt van de belastingdienst.

die heb ik ook gehad gelukkig heb ik 6 opdrachtgevers waar ik geregeld voor werk waarvan de grootste 30% van mijn omzet bepaald ( das eigenlijk al te veel vind ik)

• danielsondepina
Goodmorning !!

Mijn dank voor alle bijdragen/adviezen zover,

fijne week,
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee