Toon posts:

CAT 6 of 6a en monteren aansluitpunten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schiavoni
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:30
Goedemorgen,

Bij mijn werk zijn we van plan om netwerkkabels richting onze kas aan te leggen. Deze gaan door een kabelgoot waar onder andere elektriciteitskabels met krachtstroom liggen.

In de kas moeten diverse wandcontactdozen geplaatst worden.

De keuze voor de soort kabel gaat tussen CAT6 FTP en CAT6a S/FTP.

Hieronder volgt meer informatie:
Lengte van de netwerkkabel: 100 meter
Aantal aansluitingen: ongeveer 8

De bedoeling is dat de netwerkkabel gelegd gaat worden over een afstand van 100 meter, met daartussen ongeveer 8 aansluitpunten. Het netwerk gaat gebruikt worden voor het gebruik van IP-camera's, zodat we een robot in de gaten kunnen houden.

Mijn vraag is nu als volgt: welke kabel heeft de voorkeur? De netwerkkabel wordt aangesloten op een switch met een verbinding van 1Gbps. Daarnaast zou ik graag willen weten of ik de wandcontactdozen gewoon kan verbinden met elkaar, zodat ik 1 hoofdaansluiting nodig heb naar de eerste wandcontactdoos en deze vervolgens door middel van losse kabels verbindt met de 2e, 3e etc.wandcontactdoos.

Met vriendelijke groet,

Schiavoni

[Voor 11% gewijzigd door Schiavoni op 11-10-2018 11:12]

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:09
8 aansluitingen zijn 8 kabels trekken dus, En voor een camera installatie hoef je niet de meest beste kabel hebben, Maar zou wel afgeschermde kabel nemen aangezien ze langs voedings kabels gelegd worden zoals ik het begrijp.

• Schiavoni
popie schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:52:
8 aansluitingen zijn 8 kabels trekken dus, En voor een camera installatie hoef je niet de meest beste kabel hebben, Maar zou wel afgeschermde kabel nemen aangezien ze langs voedings kabels gelegd worden zoals ik het begrijp.
Bedankt voor je reactie. De IP-camera gaat in de kas verplaatst worden, vandaar dat er verschillende aansluitpunten moeten komen.

Voordat de netwerkkabel de kas bereikt, moet er een afstand van ongeveer 25 meter overbrugd worden. Zou ik hier dan het beste een extra switch kunnen plaatsen en vanuit daar dan 8 verschillende kabels leggen naar de verschillende aansluitpunten? Dan heb ik ook maar 1 poort nodig in de switch.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
100m is de maximale afstand die je met een ethernetkabel kunt overbruggen.
Dus alleen al om die reden is het een goed idee om na die 25m een switch te plaatsen, ik denk niet dat je op de rand van de afstand specificaties wilt gaan zitten.

Met acht kabels in een goot zou ik voor Cat6a gaan.
Het verschil tussen Cat6 en Cat6a is dat de laatste een afscherming heeft en die is bedoelt om de zogenaamde "Alien Next" storing tegen te gaan.
Alien Next storing is beinvloeding van de netwerk signalen door elkaar als er meerde kabels tegen elkaar liggen in bijvoorbeeld een goot.
Die storing kan alleen ontstaan doordat ze in dezelfde frequentie band zitten en elkaar dus kunnen versterken.

Die power kabels hebben geen enkel invloed, dat wordt door de twist in de aderparen altijd opgeheven, dus daar is die afscherming niet voor nodig.

Wel is het volgens de elektriciteit installatie voorschriften niet toegestaan om in kabelgoten waar netspanningskabels liggen andere kabels bij te leggen, die moeten minimaal door een metalen schot van elkaar gescheiden blijven.

[Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 11-10-2018 11:36]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Schiavoni
Bedankt voor de reactie. Is het mogelijk om de wandcontactdozen met elkaar te verbinden, zonder dat ik 8 losse kabels er naar toe moet leggen? Dus dat er een kabel loopt van nummer 1 naar 2, van 2 naar 3 etc.

Wanneer ik een switch met PoE aansluit op een wandcontactdoos, kan ik dan PoE krijgen via deze wandcontactdoos?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59
Schiavoni schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:04:
Bedankt voor de reactie. Is het mogelijk om de wandcontactdozen met elkaar te verbinden, zonder dat ik 8 losse kabels er naar toe moet leggen? Dus dat er een kabel loopt van nummer 1 naar 2, van 2 naar 3 etc.

Wanneer ik een switch met PoE aansluit op een wandcontactdoos, kan ik dan PoE krijgen via deze wandcontactdoos?
Aangezien je dit soort vragen hebt denk ik dat het beter is als je een bedrijf inhuurt en het professioneel laat aanleggen. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Het originele ethernet (10BASE-2 en 10BASE-5) werkt wel zo, maar daar zijn we al een tijdje vanaf gestapt.

Wat je wel kan doen is een centraal punt tussen de wandcontactdozen kiezen, korte kabeltjes daarheen trekken, dan een switch en daar gaat ook de lange kabel in.
Teken even wat je precies wil. Er kan veel maar de hoeveelheid stroom die over een ethernetkabeltje kan is maar beperkt, en PoE "terugvoeren" is geen goed idee.

En ja, iemand met expertise inhuren is wel een strak plan als je het niet zelf wil uitzoeken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
je wilt geen 8 kabels trekken van pand a naar pand b. je kan beter idd van pand A naar pand B een enkele kabel neer leggen. of misschien 2 beide via een andere route.

In Pand B (KAS) plaats je een 10" patch kastje.
In de KAS trek je kabels naar een centraal punt en monteer je netjes af op een WCD.

Op de centrale plaats staat/hangt je 10" patch kastje
op 1U zijn je patch punten vanuit de kast
op 2U een rail systeem om de kabels te gelieden
op 3U een 10" rackmountable 12 port Switch.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:49

Als ik het goed heb hoef je maar 1 camera aan te sluiten welke je af en toe verplaatst, vandaar de 8 aansluitingen die je dan doorlust. In dat geval : ja dat kan.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
RKorenberg schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:36:
[...]
Als ik het goed heb hoef je maar 1 camera aan te sluiten welke je af en toe verplaatst, vandaar de 8 aansluitingen die je dan doorlust. In dat geval : ja dat kan.
Het kan werken, maar het is ook een enorm slecht idee. Op die manier aansluiten is vragen om problemen. Zodra iemand iets aansluit op een van de andere poorten is de verbinding met je camera weg. Niet doen.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:49
Ik ga er vanuit dat de ts dit wel begrijpt, is het een nette oplossing : nee, maar de ts vraagt specifiek 2 keer of die oplossing zou werken : ja. Tuurlijk is het mooier om de 8 WCDs los te voeden vanuit een POE switch maar dit zal teveel kosten als ik het zo lees.

Dat iemand dit eruit trekt lijkt me een kleine kans in een kas, zullen geen medewerkers zijn die daar even hun laptop gaan aansluiten... ik neem aan dat de ts tweevoudige wcds gaat gebruiken, en er dus “loop/doorlus” kabels in de wcds gaan die “voor” de cameras zitten.

Nogmaals er zijn tuurlijk betere oplossingen, ook kijkend naar de toekomst zou ik ook losse kabels leggen naar elk punt. Snap dat er best wat meters ingaan maar een rol van 305 mtr heb je al voor nog geen honderd euro

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 16:17
RKorenberg schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:36:
[...]

Als je dit zou doen, zou ik op ieder punt een dubbele outlet plaatsen, waarvan de één verbonden met de vorige outlet, en de andere met de volgende. Dan kun je ze simpelweg met een kort patchkabeltje doorverbinden, en doe je niets buiten spec.

Bovendien kun je er dan alsnog een switch tussenhangen als dat gewenst is.

Dit lijkt me de enige juiste manier om met één kabel de hele hal van ethernet te voorzien.
Ja, op de hierboven beschreven manier dus
Als je PoE wilt, zul je echt iedere patchpoort met een eigen kabel naar die PoE switch moeten verbinden. Je kunt niet meerdere apparaten daisy-chainen op één PoE aansluiting, dat zou veel te veel vermogen vragen.

Ik denk dat dit overigens wel de meest voor de hand liggende en praktische oplossing is. Eén PoE switch, alle outlets daarmee verbinden. Ja het kost wat meer koper, maar alle andere oplossingen zijn op zijn best marginaal en brengen extra stroomkosten met zich mee.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Als het maar om 1 camera gaat en een relatief open ruimte, zou je ook kunnen onderzoeken of je het met wifi afkunt. 1 access point op een strategische plaats en een wifi camera die dan in ieder stopcontact geprikt kan worden.

https://www.socialcooling.com/

• Schiavoni
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb besloten om gebruik te maken van PoE. Hiervoor ga ik dan ook een switch kopen die beschikt over PoE-poorten.

Er gaan dan 8 kabels gelegd worden naar 8 aansluitpunten, om zo gebruik te kunnen maken van PoE. Ik heb er ook over nagedacht om een camera met Wifi te gebruiken, maar heb toch liever een vaste verbinding.

Gezien de storingsgevoeligheid van de diverse kabels die in de kabelgoot liggen, heb ik gekozen om voor CAT6a te gaan. Een rol van 305 meter zou voldoende moeten zijn.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:02

CurlyMo

www.pilight.org

Waarom geen glasvezel? Aan beide kanten zo'n ding (wel maar 5 poorten + SFP)
pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS of deze (1 poort + SFP) pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Je kan altijd een aanvullende switch plaatsen of een switch met direct meer poorten + SFP. Die zijn er ook genoeg. Deze twee opties zijn echter het goedkoopst.

Dit is een 8 poorts POE+ switch met SFP voor glasvezel:
pricewatch: D-Link DGS-1210-10P

[Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2018 11:46]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Schiavoni
CurlyMo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:40:
Waarom geen glasvezel? Aan beide kanten zo'n ding (wel maar 5 poorten + SFP)
pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS of deze (1 poort + SFP) pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Je kan altijd een aanvullende switch plaatsen of een switch met direct meer poorten + SFP. Die zijn er ook genoeg. Deze twee opties zijn echter het goedkoopst.

Dit is een 8 poorts POE+ switch met SFP voor glasvezel:
pricewatch: D-Link DGS-1210-10P
Het idee is juist om niet teveel switches te plaatsen. De aansluiting is alleen bedoeld voor het gebruik van IP-camera's. Toch bedankt voor de informatie, want ik heb me nog bijna niet ingelezen over het gebruik van glasvezel. Dit zou inderdaad ook een optie geweest kunnen zijn.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Schiavoni schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

Het idee is juist om niet teveel switches te plaatsen. De aansluiting is alleen bedoeld voor het gebruik van IP-camera's. Toch bedankt voor de informatie, want ik heb me nog bijna niet ingelezen over het gebruik van glasvezel. Dit zou inderdaad ook een optie geweest kunnen zijn.
Je hebt nu toch gewoon 1 switch aan de ene kant (waar de IP camera's zitten) en een media convertor aan de andere (mocht die verzendende switch geen SFP doen)? Dat is volgens mij hetzelfde als wat je nu gaat doen. Met glasvezel heb je zeker geen geouwehoer met bliksem en interferentie. Daarnaast is het toekomstbestendig qua snelheden. Als je er voor kiest om je verzendende switch te vervangen met een die SFP doet dan heb je hetzelfde aantal switches als dat je nu nodig hebt met CAT6a, en je hebt geen patchpanels nodig.

[Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2018 13:37]

• Schiavoni
CurlyMo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Je hebt nu toch gewoon 1 switch aan de ene kant (waar de IP camera's zitten) en een media convertor aan de andere (mocht die verzendende switch geen SFP doen)? Dat is volgens mij hetzelfde als wat je nu gaat doen. Met glasvezel heb je zeker geen geouwehoer met bliksem en interferentie. Daarnaast is het toekomstbestendig qua snelheden. Als je er voor kiest om je verzendende switch te vervangen met een die SFP doet dan heb je hetzelfde aantal switches als dat je nu nodig hebt met CAT6a, en je hebt geen patchpanels nodig.
Nu werken we via een powerline-adapter. Dus er is een switch waar de powerline op is aangesloten. Het beeld van de IP-camera wordt via de powerline verzonden naar de switch. Op de switch is een SFTP-kabel aangesloten, die naar een Raspberry Pi gaat. Hierop is een beeldscherm aangesloten, waarop de beelden van de IP-camera te zien zijn.

Ik kan wel aan glasvezel beginnen, maar dan zou ik alles dus glasvezel moeten maken. Daarom is de keuze ook om CAT 6a te leggen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Schiavoni schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:00:
[...]
Ik kan wel aan glasvezel beginnen, maar dan zou ik alles dus glasvezel moeten maken. Daarom is de keuze ook om CAT 6a te leggen.
Jouw idee kan natuurlijk ook, maar ik hoop dat je de alternatieven wel op basis van de juiste informatie of aannames op waarde schat :) Mijn voorstel voor glasvezel betreft namelijk alleen de verbinding tussen kantoor(?) en kas. Dus waar je nu die 8 SFTP wil leggen, vervang je die ene lijn door glasvezel. Vanaf je switch ga je dan weer gewoon over op CAT5e kabels. Eventueel koop je een switch waarin je SFP poorten 10gbit/s aankunnen. Dan hebben je ook een lekker snelle backbone.

Oftewel:
code:
1
2
3
kantoor     ->  glasvezel   ->    kas
 switch                          switch
| | | | |                      | | | | | <- CAT5e

i.p.v.
code:
1
2
3
4
5
6
7
                 CAT6a
kantoor     ->  ----------  ->    kas
 switch         ----------
| | | | |       ----------
  CAT5e         ----------
                ----------
                   ...

CAT6a zou vrij overkill zijn tussen switch en IP camera, maar kan natuurlijk ook.

Het doel van die SFP poorten is dus om glasvezel weer om te zetten naar normale RJ45 aansluitingen.

• Schiavoni
Oke, ik begrijp het. Dit is inderdaad een alternatief. De huidige switch heeft echter geen SFP-poort, dus dan zou ik een andere switch moeten kopen of een verbindingselement ertussen moeten zetten. Daarnaast zou ik dan ook bijvoorbeeld Ubiquiti Unifi Switch moeten aanschaffen, om 8 SFTP-kabels te leggen naar de aansluitpunten.

Levert deze combinatie zoveel snelheidswinst op dat je voor glasvezel zou kiezen? Of is dit ook om interferentie tegen te gaan?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Schiavoni schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:13:
Oke, ik begrijp het. Dit is inderdaad een alternatief. De huidige switch heeft echter geen SFP-poort, dus dan zou ik een andere switch moeten kopen of een verbindingselement ertussen moeten zetten. Daarnaast zou ik dan ook bijvoorbeeld Ubiquiti Unifi Switch moeten aanschaffen, om 8 SFTP-kabels te leggen naar de aansluitpunten.
Dat is wel direct een dure switch, maar wel een tof ding.
Levert deze combinatie zoveel snelheidswinst op dat je voor glasvezel zou kiezen? Of is dit ook om interferentie tegen te gaan?
Het levert geen snelheidswinst als je nu voor 1gbit/s glasvezel zou gaan. 1gbit/s is 1gbit/s. Alleen heeft het geen interferentie met je krachtstroom en het trekt geen bliksem aan. Nu is je krachtstroom wel gevoelig voor bliksem, maar als die inslaat, dan heeft dat alsnog geen effect op je glasvezel. Dat is echt de grote meerwaarde.

Mocht je nu wel al voor 10gbit/s willen gaan dan zijn die ook makkelijker te krijgen (al denk ik dat dat vrij overkill is voor jouw plan) in SFP dan is RJ45 (maar volgens mij zijn de 10gbit/s connectoren niet hetzelfde als de oude RJ45). Oftewel, er is niks meer toekomst bestendiger dan glasvezel.

Voor het idee:
pricewatch: MikroTik CRS328-24P-4S+RM € 325,-
https://www.fs.com/de/en/products/11552.html € 14,-
100m glasvezel is ~ € 25,-

Ik gooi maar een balletje op. Voor echt goed advies moet je bij andere tweakers zijn.

• Schiavoni
CurlyMo schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

[...]

Het levert geen snelheidswinst als je nu voor 1gbit/s glasvezel zou gaan. 1gbit/s is 1gbit/s. Alleen heeft het geen interferentie met je krachtstroom en het trekt geen bliksem aan. Nu is je krachtstroom wel gevoelig voor bliksem, maar als die inslaat, dan heeft dat alsnog geen effect op je glasvezel. Dat is echt de grote meerwaarde.

Mocht je nu wel al voor 10gbit/s willen gaan dan zijn die ook makkelijker te krijgen (al denk ik dat dat vrij overkill is voor jouw plan) in SFP dan is RJ45 (maar volgens mij zijn de 10gbit/s connectoren niet hetzelfde als de oude RJ45). Oftewel, er is niks meer toekomst bestendiger dan glasvezel.

Voor het idee:

Ik gooi maar een balletje op. Voor echt goed advies moet je bij andere tweakers zijn.
Ik begin het te begrijpen. Alleen is het wel zo dat de switch vooraan in de kas wordt gezet (eigenlijk in een andere ruimte voor de kas) en dan zou ik 8 SFTP-kabels in de kas moeten leg, die alsnog bij de krachtstroom in een kabelgoot liggen. Dus ik denk dat ik je niet zo goed begrijp. De enige verbinding via glasvezel zou dan de switch in het kantoor naar de switch bij de kas zijn. De aansluitpunten in de kas worden verbonden via SFTP-kabels naar de switch.

Of bedoel je dat de contactpunten ook via glasvezel worden aangesloten, door middel van een SFP-module?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Schiavoni schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
De enige verbinding via glasvezel zou dan de switch in het kantoor naar de switch bij de kas zijn.
Klopt, je hebt het over 100m. Dat gaat met glasvezel makkelijk.
De aansluitpunten in de kas worden verbonden via SFTP-kabels naar de switch.
Idealiter worden de SFTP kabels afgemonteerd op een patchpanel en van daaruit naar een switch. Of direct afgemonteerd op RJ45 WCD's.
Of bedoel je dat de contactpunten ook via glasvezel worden aangesloten, door middel van een SFP-module?
Nee, dat is veel te veel gedoe.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
100 meter is de grens van ethernet, en als je aansluitpunten maakt krijg je dus ook nog patchkabels, waardoor je over de 100 meter komt.

Beste trek je inderdaad glasvezel van kantoor naar de kas, waar je een patchkastje plaatst en vanaf daar die 8 aansluitingen (met UTP / FTP / SFTP) in de kas legt. Op die manier heb je geen last van de afstand, van de interferentie en minder kans op schade bij blikseminslag.

Let wel dat je geen stroom en data door dezelfde kabelgoot mag trekken. Als er een schotje in zit waardoor het van elkaar gescheiden is heb je 'twee' kabelgoten en mag het wel.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

CurlyMo schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:33:
[...]

[...]

Voor het idee:

Wat is dat middelste element van 14 euro?

Stel dat je twee edgerouter x sfp hebt en die verbindt met glasvezel heb je dan dit element nodig om een tweede sfp poort te creëren bij een router als je een glasvezelverbinding op wilt aansluiten?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

kevinl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:36:
[...]

Stel dat je twee edgerouter x sfp hebt en die verbindt met glasvezel heb je dan dit element nodig om een tweede sfp poort te creëren bij een router als je een glasvezelverbinding op wilt aansluiten?
Dat is een SFP insteekkaart voor inderdaad glasvezel. Maar je hebt ook gewoon RJ45 1gbit poorten in SFP vorm. Als je die zou gebruiken dan is heeft je Edgerouter opeens 6 standaard netwerk poorten i.p.v. 5.

• Paul
kevinl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:36:
Dat is de SFP die je in het SFP-slot steekt. Je kunt niet meer SFP's in een switch doen dan dat er SFP-sloten zijn; in het apparaat wat er boven staat passen er dus 4.

Er zijn een heleboel verschillende SFP's, zelfs als je het beperkt tot ethernet. SFP gaat tot 1 GBit, SFP+ kan hoger, maar in een SFP+-slot passen ook SFP's (zonder plus).

De link wijst naar een 10G-SR SFP+, die gebruikt multimode kabel. Op 10 GBit en OM5 kabel gaat dit tot 300 meter. Andere optie is de LR-variant (kost het dubbele), dan heb je singlemode kabel nodig en kun je tot 10 kilometer. Als je nu kabel in de grond legt zou ik altijd single mode (OS3 momenteel) leggen, de SFP kost een klein beetje meer, de kabel valt mee, maar dan standaardiseer je voor het geval je later uitbreidt (naar andere locaties of gebouwen), of je toch nog ooit 40 of 100 GBit aan wil leggen :+

Je hebt aan beide kanten van de kabel een (dezelfde :P ) SFP nodig, en een switch / router / media converter waar deze in kan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Paul schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
Je hebt aan beide kanten van de kabel een (dezelfde :P ) SFP nodig, en een switch / router / media converter waar deze in kan.
En zo kun je dus ook direct de glasvezel internetverbinding van je internetaanbieder aansluiten op een SFP glasvezel module in je router. Een directere verbinding bestaat niet met als gevolg een hele lage latency.

• kevinl

kevinl

Yellow van

CurlyMo schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

En zo kun je dus ook direct de glasvezel internetverbinding van je internetaanbieder aansluiten op een SFP glasvezel module in je router. Een directere verbinding bestaat niet met als gevolg een hele lage latency.
Dit snap ik nu. Alleen zou het leuk zijn als ik naar de switch op zolder ook een glasvezelverbinding kon realiseren. Maar op de switch die ik wil gaan halen is maar 1 SFP poort voorhanden (voor de internet aanbieder dus). Het gaat al duur worden met unify spul.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

kevinl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Dit snap ik nu. Alleen zou het leuk zijn als ik naar de switch op zolder ook een glasvezelverbinding kon realiseren. Maar op de switch die ik wil gaan halen is maar 1 SFP poort voorhanden (voor de internet aanbieder dus). Het gaat al duur worden met unify spul.
Dan heb je altijd die TP-Link media convertors nog of deze pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS Die laatste gebruik ik voor mijn glasvezelverbinding.

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ik ben voor de gein aan het kijken wat een informatique of andere netwerkaanbieders in nederland vragen voor een glasvezelkabel. Maar of ik kijk verkeerd of we worden in nederland geript. Daar zie ik voor een kabel van 20 meter voor een prijs gaan van 60 euro. :O

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

kevinl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:23:
[...]
Maar of ik kijk verkeerd of we worden in Nederland geript.
Dat. Als je alleen een kabel zoekt kan je ook AliExpress proberen, maar als je meerdere dingen nodig hebt is FS.com erg goedkoop met een schappelijke verzendkosten.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Check ook of het volgens de NEN1010 wel mag om ethernetkabels door die kabelgoot te trekken. Je mag in gewone elektrabuizen met VD-draad bijvoorbeeld geen UTP-kabels meetrekken. Misschien is dat met kabelgoten en (ongetwijfeld geisoleerde) krachtstroomkabels anders. Hoe dan ook verstandig om uit te zoeken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 16:17
Schiavoni schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Ik begin het te begrijpen. Alleen is het wel zo dat de switch vooraan in de kas wordt gezet (eigenlijk in een andere ruimte voor de kas) en dan zou ik 8 SFTP-kabels in de kas moeten leg, die alsnog bij de krachtstroom in een kabelgoot liggen. Dus ik denk dat ik je niet zo goed begrijp. De enige verbinding via glasvezel zou dan de switch in het kantoor naar de switch bij de kas zijn. De aansluitpunten in de kas worden verbonden via SFTP-kabels naar de switch.

Op zich kan die glasvezel tussen de kas en het kantoor wel een mooi idee zijn, maar het ligt een beetje aan de situatie. Als je tussen kantoor en kas nog tientallen meters moet overbruggen, is het zeker de moeite waard. Je hebt toch al een 8-poorts PoE switch nodig, die zullen vaak al een SFP-slot hebben (of de upgrade naar een model die dat wel heeft is klein). En een glasverbinding zelf is lekker goedkoop en stabiel.

Als je kantoor tegen de kas aan zit en je het over enkele meters hebt, zou ik echter gewoon UTP gebruiken.

• Paul
kevinl schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:23:
[...]

Ik ben voor de gein aan het kijken wat een informatique of andere netwerkaanbieders in nederland vragen voor een glasvezelkabel. Maar of ik kijk verkeerd of we worden in nederland geript. Daar zie ik voor een kabel van 20 meter voor een prijs gaan van 60 euro. :O
Let wel dat die link naar de simplex versie gaat, je hebt een duplex kabel nodig.

Bij een Nederlandse club die wat meer met netwerken doet dan een Informatique is het verschil al kleiner: https://www.netwerkwinkel...-OS2LCLC1000-p_31371.html

Rhàshan - Aditu Sunlock

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 19:04
Alleen houd er rekening dat de PoE maar een beperkt aantal Watt levert .
wij op ons werk hebben camera's die 40 of 90 watt gebruiken dan zal je een PoE versterker moeten gebruiken,
die je eenvoudig tussen de ethernet kabel plugt heeft wel 230 volt nodig.
Voor de rest gaat het bij ons over FO.

Groet pletter

• Paul
Dat klinkt niet als standaard 802.3af of 802.3at? Maar het advies is wel goed, zorg dat je switch en je camera op elkaar afgestemd zijn :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Schiavoni
Bedankt voor alle informatie! Inmiddels is er gekozen voor een andere oplossing. Er gaat gebruik gemaakt worden van een IP-camera die op een vast punt gemonteerd gaat worden en voldoende optische zoom heeft. Er wordt dan slechts gebruik gemaakt van een netwerkkabel naar de camera toe, zonder aansluitpunten en dergelijke. Gezien de de verschillende mogelijkheden en de bijbehorende kosten, is er voor deze oplossing gekozen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee