Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Insta360 One X
Ervaringen & Discussie

Inleiding
Insta360's nieuwste videocamera, de One X, volgt de One op met een flinke sloot aan verbeteringen. De camera filmt nu in 5.7K tot 30fps, 4K tot 50fps en 3K tot 1000fps, en schiet 18-megapixel RAW-foto's. De FlowState-stabilisatie is weer aanwezig en stabiliseert videobeelden op basis van data van de gyroscoop.

Voor de One X is een uitgebreide app aanwezig om beelden te reframen en een nieuwe functie TimeShift laat je bepaalde momenten benadrukken door beelden sneller of juist langzamer af te spelen, van slow-motion tot hyperlapse.

De Insta360 One X is per direct verkrijgbaar voor ¤459.

Links

Galerij

Accessoires

GPS Smart Remote -- Venture Case -- Dive Case -- Drifter

Nieuws

Reviews

Video

Balance wijzigde deze reactie 12-10-2018 14:46 (29%)
Reden: Galerij toegevoegd, reviews toegevoegd

Zo te zien krijg je een GoPro Fusion in een kleiner jasje voor tweederde van de prijs. Accessoires zien er uitstekend uit, goed dat er een batterijstation is maar jammer dat ie niet meegeleverd wordt. Die Drifter ziet eruit als een erg leuk ding!

De reviews zijn ook (eindelijk) te spreken over de bouwkwaliteit, en 5.7K betekend dat er bruikbare video uitkomt en geen waas van pixels. Software lijkt goed te zitten met dingen als gyroscopische stabilisatie en Hyperlapses. Na mijn Gear 360 zou dit best wel eens mijn eerste 360-camera voor video kunnen gaan worden.

Topic-start wordt nog geupdate naarmate er meer content gepubliceerd wordt. Nog een leuke afbeelding die ik ergens kwijt moet:

Balance wijzigde deze reactie 10-10-2018 20:45 (15%)

• oosterhofjf
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-12 09:58
Alleen te koop via de store? Beetje zuur dat de adviesprijs 400$ is. Weet iemand of deze ook wordt verkocht via Coolblue, mm of Amazon? Camera staat hoog op mijn wenslijstje.
@oosterhofjf Ik gok dat in de komende dagen de meeste grote winkels de camera wel in het assortiment zullen opnemen. Ik heb hem in ieder geval toegevoegd aan de Pricewatch (wordt nu verwerkt).

@Gutteguttegut Moet jij dit ook niet eens gaan proberen? ;)

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10-12 19:10
Balance schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:28:
@oosterhofjf Ik gok dat in de komende dagen de meeste grote winkels de camera wel in het assortiment zullen opnemen. Ik heb hem in ieder geval toegevoegd aan de Pricewatch (wordt nu verwerkt).

@Gutteguttegut Moet jij dit ook niet eens gaan proberen? ;)

[YouTube: Insta360 ONE X: 360 Camera on a Drone!]
Hebben we al lang geleden voor het eerst gedaan, toen nog met een Theta S en een Phantom 1 !
Binnenkort gaan we een opdracht draaien met een Phantom 4 Pro en de Fusion.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

@Gutteguttegut Cool, ben benieuwd naar het resultaat! Gyroscopische stabilisatie in de nieuwe camera's biedt een gigantisch verschil. Landen zonder de lenzen te beschadigen lijkt me nog wel een uitdaging.

@oosterhofjf pricewatch: Insta360 One X Zwart

Balance wijzigde deze reactie 11-10-2018 12:51 (24%)

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10-12 19:10
Balance schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:48:
@Gutteguttegut Cool, ben benieuwd naar het resultaat! Gyroscopische stabilisatie in de nieuwe camera's biedt een gigantisch verschil. Landen zonder de lenzen te beschadigen lijkt me nog wel een uitdaging.
Met de hand opvangen is goed te doen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• martijn141
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-12 22:01
Ik vond ‘m nergens direct verzendbaar.

Heb ‘m op 16 oktober besteld via AliExpress voor 330 euro. Verwachte aankomst uiterlijk 30 oktober.

Op Amazon.de bestelbaar voor 460 euro.
Hij is in de Pricewatch nu bij twee winkels direct leverbaar: Kamera Express en Foka voor ¤460.

Verder een leuke video over de hyperlapses van de Insta360 One X

En een goede vergelijking met de GoPro Fusion

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:59
Voor mijn werk, als extra dimensie aan een inventarisatie, maak ik 360 graden foto's op een streetview achtige wijze. Ik gebruik daarvoor de Samsung Gear 360 V1 welke op zich wel leuke plaatjes maakt.

Omdat ik het privé gebruik is de aanschaf van de Samsung Gear met 5 tientjes de moeite niet geweest, maar deze Insta360 X lijkt mij toch wel een leuke opvolger, al is de prijs wat hoog voor een 'upgrade'.

Als er mensen zijn die deze camera hebben zou ik graag wat ongecomprimeerd fotomateriaal ontvangen 'van een hollandse straat' (dus een willekeurige straat bij je huis of winkelstraat). De reviewsites hebben het vooral over de video-eigenschappen, maar mij gaat vooral om de fotokwaliteit. En die pleintjes en grasvelden heb ik niet zoveel aan kwa detailbeeld.

Als iemand die heeft zou ik daar graag een DM over ontvangen :).

Litebit.eu voorraad check :).

• martijn141
Ik ook was benieuwd naar gewone foto’s.

In deze zip van 500MB zitten 7 foto’s (straat en binnen): https://1drv.ms/u/s!AgiKVYPYEPQ7ooES_6_wZ4WVj8s6fQ

Elke foto heeft een normale versie, een HDR versie en een DNG.
Plus links naar de gewone en HDR versie op de insta360 website.
De foto's zijn te openen en converteren met 'insta360 studio for one x'.

Voorbeelden:
HDR straat: https://s.insta360.com/p/f5673e95624f7d624f26ec503941e0f2
Gewone versie: https://s.insta360.com/p/bf901a6f00a4698877f50112c6d04cc5

jpg's uit de camera: https://www.flickr.com/gp/martijn141/YWAT98
jpg's met lightroom edits (jpg-in, jpg-uit): https://www.flickr.com/gp/martijn141/QPZZzz

martijn141 wijzigde deze reactie 28-10-2018 20:41 (26%)
Reden: 360's geüpload naar flickr EN insta360-software nodig

• martijn141
Mijn ervaringen van de eerste dag. Misschien wat kritisch, ik vind het allemaal niet zo erg, app versie is 0.5 en over een tijdje zal het allemaal wel beter zijn.

-batterij snel leeg (gebruik via wifi+app)

-IOS app crasht af en toe.
-apparaat niet uit te zetten als je de app gebruikt of als het ding denkt dat je de app gebruikt (batterij er even uit halen)

-insta360 studio foto/video blijft zwart (alleen geluid) (MAC)

-soms upload error bij online delen

-de verbinding wordt soms verbroken.

-na de firmware-update moet je de instellingen weer aanpassen.

-Soms werkt de gyro niet! Als de insta360 niet waterpas staat is de foto niet goed te bekijken. Ik gebruik een joby magnetic om de camera aan bijv een lantaarnpaal te hangen. https://s.insta360.com/p/bade7edcee1bcd351c0bd88f3e6ce012

-Het overzetten van foto’s van de camera naar m’n mobiel geeft soms een time-out. (fimpje van 10 minuten). Misschien komt het doordat de camera op standby gaat.

Verder:
Filmen is indrukwekkend. Tracking is fantastisch. Met twee van deze apparaten zou het nog toffer zijn, maar nu kan je ook al surrogaat-multicammen, bijvoorbeeld bij een overleg en de insta360 in het midden (al kan je dan beter een MeetingOwl kopen...), en dan dezelfde film meerdere keren bewerken en exporteren.

Maar al die settings (in de camera, in de app (die je steeds moet checken want elke modus heeft eigen settings) en dan achteraf ook nog settings (betere stitching) èn de export-opties) maken het geen point en shoot.

Vragen:
1. zijn er extra batterijen te koop?
2. werkt insta360 studio bij iemand anders wel op de mac?
@martijn141 Wow, ik had niet verwacht dat er zoveel mis zo zijn met de software. Het lijkt wel of hij nog even snel voor de kerst de markt op gebracht is.

Er is eergister een software update voor de computer editing software uitgebracht met ondersteuning voor RAW foto's en hopelijk wat stabiliteit: https://www.insta360.com/download/insta360-onex

Voor batterijen: https://store.insta360.com/product/ONEX_Battery

Edit: Toffe samples ook! Die foto in de eerste klas coupe zou ik aan de NS verkopen, zo ziet het er een stuk ruimer uit :P.

Balance wijzigde deze reactie 02-11-2018 17:52 (13%)

Linus heeft er ook even aandacht aan besteed :). Best wel toffe video, maar wel gericht op de mainstream gebruiker.

Weer een uitzonderlijk toffe review van Ben:

Het is ontzettend knap wat ze qua performance allemaal uit deze camera weten te krijgen. De stabilisatie, stitching en HDR vreten allemaal performance dus ik ben heel benieuwd waar deze vandaan komt.

Na even Googlen gevonden: Het is een Ambarella H22 (Product Brief (PDF), Press release). Deze heeft een quad-core Cortex A53 CPU plus een ISP (image signal processor) en DSP (digital signal processor) voor het verwerken van beeldmateriaal. Hij wordt op 14nm gebakken.

Balance wijzigde deze reactie 05-11-2018 09:02 (75%)

• martijn141
Ik ben het zeer met die review van Ben eens. Het apparaat is zo gaaf en zal steeds beter worden.

Maar je moet het ding wel leren kennen en een workflow maken.

Als je de app gebruikt is alles behoorlijk tof en makkelijk.

Als je zoals ik met de SD kaart aan de slag gaat…dan kost het tijd. Ik heb video’s gemaakt van >10 minuten. Dat is lastig bewerken in de app. Die gaan naar fcpx.

Vandaag ging ik aan de slag met HDR’s…van de sd-kaart. Zie de voorgaande video-review: schiet HDR op 2EV.
Je kunt de 3 losse foto’s zelf samenvoegen of je laat het de insta360 app doen.

Zelf samenvoegen:
Onmogelijk. insta360 studio stitcht de 3 losse foto’s net iets anders; daardoor is er geen overlap / aligment mogelijk.

Door de app:
Makkelijk! Maar dan….
Ik heb de HDR opgeslagen en geüpload naar Flickr. Dat ziet er niet zo scherp uit als uploaden naar insta360.

Ik had gehoopt dat ik zelf de HDR’s kon mergen in Lightroom maar dat kan dus niet.

Dit zijn de HDR’s zo uit de app op flickr. Bij elke foto een link naar dezelfde HDR maar dan op insta360: daar lijken ze scherper. Ik weet niet waarom: misschien is de kwaliteit van de export te laag of de compressie op flickr te hoog.

https://www.flickr.com/gp/martijn141/6B5uCZ

(voor de geeks: Alleen de 0EV is anders. Als je via de app 2 HDR’s maakt: 1 met 4EV en 2 met .3EV, dan kan je 4 foto’s samenvoegen:-4,-0.3,+0.3,+4. Werkt alleen als er tussentijds geen beweging is natuurlijk.)
@martijn141 Dat ie er op Flickr minder goed uit ziet komt volgens mij vooral door de slechte 360-viewer die Flickr gebruikt in de browser. Flickr zoomt ook een stuk verder in dan de Insta360 website, wat natuurlijk ook veel scheelt. Maar als ik de afbeelding download van Flickr is hij een stuk scherper dan Flickr hem op de website weergeeft:

Jammer dat HDR niet werkt op de desktop. Ik zou zeker even een bug report achterlaten bij Insta360, die alignment moeten ze gewoon fixen: https://forum.insta360.com/category/10/report-bugs

Al met RAW-foto's aan de slag geweest?

Balance wijzigde deze reactie 05-11-2018 15:30 (14%)

• Bananeman
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:21
Gaaf apparaat, zeker i.c.m. een drone. Had hem bijna al besteld, maar twijfel toch een beetje aan het praktisch nut. M.a.w., ga ik hem ook echt gebruiken of is het vooral een leuke gadget? Ik heb geen toepassing voor dit soort apparaten om b.v. geld mee te verdienen.

Daarnaast vind ik de beeldkwaliteit hier toch wel tegenvallen, ook op de hoogste kwaliteit:

Het bos heeft weinig detail en is onscherp, beetje een groene waas. Iemand die iets meer kan zeggen over de beeldkwaliteit voordat e.e.a. wordt geüpload naar YouTube?

Motormedia.nl Motor-forum.nl Motorshopper.nl Motormeuk.nl Motorstek.nl

@Bananeman Dat is alleen nog niet de hoogste kwaliteit, dit is 2160p (4K) en de Insta360 One X kan met 2880p filmen. Verder gaat er ook een hele sloot aan Youtube-compressie overheen.

Kwam deze video tegen, de combinatie van de stabilisatie, slow-motion en de prachtige kustlijn maken een best wel gaaf filmpje. Vreemde muziekkeus alleen voor een stuk drone-racing :P.

En dan deze man, wat een held _/-\o_ (originele Insta360 One btw)

Balance wijzigde deze reactie 19-11-2018 18:13 (3%)

• Bananeman
Balance schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:05:
@Bananeman Dat is alleen nog niet de hoogste kwaliteit, dit is 2160p (4K) en de Insta360 One X kan met 2880p filmen. Verder gaat er ook een hele sloot aan Youtube-compressie overheen
Helder, dank. Toch heb ik het gevoel dat het "softe" in de verte wel (deels) komt door de camera.
Kwam deze video tegen, de combinatie van de stabilisatie, slow-motion en de prachtige kustlijn maken een best wel gaaf filmpje. Vreemde muziekkeus alleen voor een stuk drone-racing :P.

[YouTube: Insta360 One X | FPV drone]
Had deze gezien, super idd! Aangezien ik ook met drones vlieg (waaronder een racing drone) maakt dit de One X wel heel interessant.

En met alle kortingen van black Friday e.d. komt het nu vanuit China neer op zo'n 320 à 330 euro. Zit steeds harder te twijfelen...

• tERRiON
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-11 19:25
Bananeman schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:30:
En met alle kortingen van black Friday e.d. komt het nu vanuit China neer op zo'n 320 à 330 euro. Zit steeds harder te twijfelen...
Waar zie je die prijzen? De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb, is ¤351 (Banggood.com)

Ik neem trouwens aan dat er ook nog wat invoerrechten e.d. overheen zullen komen. Als ik deze rekenvoorbeelden erbij pak dan kan ik net zo goed rechtstreeks bij Insta360 bestellen. In de FAQ lees ik dat zij die kosten voor hun rekening nemen. Of zie ik nou iets over het hoofd?

blah

• Bananeman
Er is een code bij Banggood voor 10% korting. En je kunt een “verzekering” afsluiten tegen importheffing.

Edit: gratis selfie stick bij Banggood, en met code BFPaypal10% zou je 10% korting moeten krijgen.

Bananeman wijzigde deze reactie 23-11-2018 21:09 (30%)

Nieuwe software!
v1.17.12 - 2018-12-05
*Please update your iOS app to the latest version (1.1.1) to use the latest features.
  1. You can now shoot HDR video.
  2. You can now share your video to Google Maps Street View. Toggle on and off the GPS capture mode straight on the in-app camera interface.
  3. Adds 0.5s interval setting for time-lapse mode.

• bramstarren
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11-12 12:35
Iemand problemen gehad met de batterijen op lage temperatuur? Bijvoorbeeld met skien?
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True