Toon posts:

mDNS functioneert niet op LAN domainname

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Al lange tijd gebruik ik voor mijn LAN een domainname die met DHCP option wordt verspreid naar alle devices. Werkt perfect voor mDNS. Als ik een nieuw device (bijv RPi met software) in het netwerk breng kan ik met <hostname>.<domainname> het ding bereiken. Werkte met Windows, Ubuntu (16.* geloof ik), Android, iOS etc.

Niet meer met Ubuntu 18+ :( Avahi houdt vast aan de .local en niet het domeinnaam wat ik via DHCP verspreid. En dat gaat dus problemen geven met (Let's Encrypt) certificaten...

Ik heb afgelopen week een Xiaomi Mi notebook gekocht om mee te spelen, daar staat nu Ubuntu 18.10 op. mDNS functioneert hier niet naar behoren. Avahi is by default geinstalleerd, maar het luistert niet naar de domainname (of search list) die via DHCP wordt doorgegeven. En ondertussen wordt ik gek omdat ik ook geen consistente resultaten krijg.

kari is een RPi met software en slui.mn is het domeinnaam wat ik gebruik
mithras@katya:~$ hostname -f
katya
mithras@katya:~$ domainname 
slui.mn
mithras@katya:~$ dnsdomainname 
mithras@katya:~$ nslookup kari
Server:         127.0.0.53
Address:        127.0.0.53#53

** server can't find kari: SERVFAIL

mithras@katya:~$ nslookup kari.slui.mn

** server can't find kari.slui.mn: NXDOMAIN

mithras@katya:~$ nslookup kari.local

** server can't find kari.local: NXDOMAIN

mithras@katya:~$ ping kari
ping: kari: Temporary failure in name resolution
mithras@katya:~$ ping kari.local
PING kari.local (192.168.2.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.2.8 (192.168.2.8): icmp_seq=1 ttl=64 time=1.20 ms
64 bytes from 192.168.2.8 (192.168.2.8): icmp_seq=2 ttl=64 time=2.79 ms
64 bytes from 192.168.2.8 (192.168.2.8): icmp_seq=3 ttl=64 time=1.95 ms
^C
--- kari.local ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 5ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.204/1.983/2.792/0.649 ms
mithras@katya:~$ ping kari.slui.mn
ping: kari.slui.mn: Name or service not known
mithras@katya:~$ 
Verder heb ik relevante bestanden soms wat gewijzigd, maar zonder succes en relevante stukken weer teruggezet:
mithras@katya:~$ cat /etc/nsswitch.conf | grep hosts
hosts:          files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] dns
mithras@katya:~$ cat /etc/resolv.conf | grep search
search slui.mn
mithras@katya:~$ cat /etc/avahi/avahi-daemon.conf | head -n 40 | tail -n 20
[server]
#host-name=foo
#domain-name=local
#browse-domains=0pointer.de, zeroconf.org
use-ipv4=yes
use-ipv6=yes
#allow-interfaces=eth0
#deny-interfaces=eth1
#check-response-ttl=no
#use-iff-running=no
#enable-dbus=yes
#disallow-other-stacks=no
#allow-point-to-point=no
#cache-entries-max=4096
#clients-max=4096
#objects-per-client-max=1024
#entries-per-entry-group-max=32
ratelimit-interval-usec=1000000
ratelimit-burst=1000

Korte, ogenschijnlijk simpele vraag; hoe krijg ik mDNS weer werkend onder Ubuntu 18.10? Er staan online diverse opties (via nsswitch, resolv.conf etc) die bij mij niks uithalen. De opties als statisch hosts onder /etc/hosts opnemen zie ik niet zitten, want het is juist het mooie van mDNS dat het geheel dynamisch en redelijk goed via je DHCP server geregeld kan worden :)

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit vind ik anders wel een hele mooie in de config van avahi:
mithras@katya:~$ cat /etc/avahi/avahi-daemon.conf | head -n 40 | tail -n 20
[server]
#host-name=foo
#domain-name=local
Zoals het er staat, met het # ervoor, is dat de default. Wat zou er toch gebeuren als je dat instelt op het domein wat je voert?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Hero of Time schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:51:
Zoals het er staat, met het # ervoor, is dat de default. Wat zou er toch gebeuren als je dat instelt op het domein wat je voert?
Ook dat heb ik geprobeerd, avahi-daemon.conf domain.name naar slui.mn gezet, avahi-daemon service opnieuw gestart, nslookup verandert daar niks aan. Ook avahi-discover geeft alles nog binnen .local aan trouwens.

Dus het is een van de dingen die ik wel geprobeerd heb, maar liever (als dit zou werken, mogelijk heb ik een foutje gemaakt omdat ik ook iets anders nog moet aanpassen?) niet op deze manier: ik zet dat de domeinnaam weer statisch in een config terwijl hij prima via DHCP moet kunnen doorkomen :?

[Voor 4% gewijzigd door mithras op 08-10-2018 22:05]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere optie is om gewoon heel avahi eraf te trappen (heb nooit echt het nut ervan begrepen en zie meer issues erdoor dan het iets oplost), maar Ubuntu kennende zal er wel weer het een en ander aan dependencies aan hangen waardoor je je halve systeem weggooit. :/

mithras@katya:~$ sudo systemd-resolve --flush-caches 
mithras@katya:~$ ping kana.slui.mn
PING kana.slui.mn (192.168.2.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=1.58 ms
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=2 ttl=64 time=2.18 ms
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=3 ttl=64 time=2.38 ms
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=4 ttl=64 time=3.10 ms
^C
--- kana.slui.mn ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 received, 0% packet loss, time 8ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.577/2.309/3.099/0.543 ms
mithras@katya:~$ nslookup kana.slui.mn

** server can't find kana.slui.mn: NXDOMAIN

ping: kana.slui.mn: Name or service not known
mithras@katya:~$ sudo systemd-resolve --flush-caches 
PING kana.slui.mn (192.168.2.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=1.60 ms
64 bytes from kana.slui.mn (192.168.2.1): icmp_seq=2 ttl=64 time=2.63 ms
^C
--- kana.slui.mn ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 3ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.595/2.111/2.627/0.516 ms
Jep, we komen met #1727237 en #1766969 al wat dichter bij de oorzaak: systemd-resolve.

Ik heb nu /etc/resolve.conf laten verwijzen naar /run/systemd/resolve/resolve.conf ipv stub-resolve.conf en dit schijnt te werken.

Volgens mij zou dit zomaar het probleem kunnen zijn, maar even wat meer testen om daar zeker van te zijn...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kwam ook al wat tegen over systemd-resolv. Weer iets wat een init-systeem niet moet doen. Uitschakelen mogelijk?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee