Welke cpu voor zelfbouw Nas DSM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 941237

Topicstarter
Beste Forumlezers,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn bericht.

De titel luid eigenlijk de vraag al. Welke cpu kan ik gebruiken voor een bare-metal nas
met Xpenoboot. Wat ik wil doen is het volgende,

- Foto's, video's en data uploaden van een smartphone of pc / laptop.
- Uitpakken van films e.d.

Waarschijnlijk wil ik 2 raid volumes draaien, een raid 0 en raid 5.

Zelf zat ik te denken tussen een Intel Celeron, Xeon of i3. Graag blijf ik bij de keuze voor Intel.

Ik hoor graag jullie mening !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Voor dit doeleind heb je weinig power nodig, kunt je afvragen of je neit beter gewoon een Synology moet kopen in plaats van dit op een discutabele manier draaiende te krijgen (altijd weer gezeur met upgrades naar nieuwere versies etc).

Wanneer je dikke CPU's nodig hebt is er een goed punt te maken (die zijn absurd duur of nieteens leverbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
Ik heb dit een hele tijd stabiel draaiend gehad op een AMD tegenhanger van de Celeron (Athlon 5350) en dit presteerde prima i.c.m. 4x WD red en 4 GB ram. Als je niks anders wilt doen dan wat je hier boven schetst kun je met een celeron, eventueel passief gekoeld, prima toe.

Wellicht ben je voor dit gebruik beter af met een officiële Synology. Je hebt hier namelijk zoals Tortelli aangeeft geen dikke CPU en veel ram voor nodig. Als je een goede zuinige voeding, behuizing, mobo en ram aan moet schaffen ben je t.o.v. een basis Synology ongeveer in de zelfde range qua prijs aan het vissen. Dan heb je geen gezeur met updates en een relatief zuinig en stil apparaat in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord.

Ik vind het zelf erg leuk om te knutselen. Zo heb ik al diverse ervaringen met het bouwen
van een degelijke game pc achter de rug (7700k, 1080ti, watercooling etc. etc.).

Een beetje knullen met updates vind ik niet erg, en als het dan een keer niet lukt maakt het alleen maar
leuker als het wel lukt. Ik waardeer het advies dat een Synology aanschaffen stabieler zal draaien. Ik denk dat het ook een stukje hobby is met het samen stellen en het draaiende krijgen van een setup.

Ik heb nog een Intel atom 1.6 Ghz Dual core (passief gekoeld) en Mobo met 5gb (4+1) ddr3 liggen (mini itx).

Waar ik bang voor ben is dat ik ergens power tekort ga komen bij het uitpakken van een dvd waarbij tegelijkertijd de parity berekent word. Aan deze kant van de hobby heb ik net even wat te weinig kaas gegeten haha.

Zou dit dan in jou/jullie ogen voldoende zijn voor wat ik schets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uit je andere topic: MAX3400 postte:

Het Grote XPenology Topic ?

Allicht zou het helpen om even een budget te geven; het verschil tussen een hypermoderne i3 en een ouder model Celeron is aanzienlijk. Nog afgezien van de performance die je haalt.

Verder vind ik je vraag wat "summier"; maar ik weet te weinig van Xpenology om je hierover verder advies te geven. Wel weet ik voldoende van storage en performance om "nu al" mijn vragen te stellen bij een RAID5 setup.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je tip.

Heb ook nog een i3 350m liggen bedenk ik me net. Denk dat ik die maar voor me projectje ga
gebruiken denk ik. Of raad iemand dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
Het werkt in een officiële Synology op een arm CPU ook prima. Probeer het gewoon, als het om t knutselen gaat heb je weinig te verliezen. Ga wel voor een SHR volume, dan kun je de schijven 1:1 overzetten in een nieuwe setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt voor de tip, ga ik doen.
Pagina: 1