Toon posts:

Welke mechanische ventilatiebox heeft het beste energielabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Tijdens de zoektocht in ons huis naar energieslurpers viel mijn oog op de mechanische ventilatiebox op zolder. Het huis is gebouwd in 1991 en de MV is blijkbaar in al die jaren nooit vervangen, dus ik ben vrij zeker dat hier wel wat wist te halen valt :). Onlangs hebben mijn ouders hun MV vervangen, en het viel me op dat hun nieuwe box energielabel E heeft :?. Voor de vervanging van onze MV ben ik op zoek naar een MV met een stuk betere score, maar ik kom er niet uit.

Zo lees ik bijvoorbeeld op de site van miliecentraal:
Vanaf 1 januari 2016 hebben nieuwe ventilatie-units een energielabel. Het zuinigste label is A+. Units voor mechanische ventilatiekomen waarschijnlijk niet hoger dan label B.
Kijk ik dan bijvoorbeeld op de site van Itho Daalderop naar de 'CVE-S ECO', de meest verkochte van NL, dan zie ik dat deze energielabel D heeft :/ Als ik verder kijk, zie ik daar nog wel type 'CVE S CO2 optima inside, CVE HP met geïnt. RV' die energielabel B heeft. Maar beter dan B vind ik hier niet.

Ook bij bijvoorbeeld DucoBox vind ik niets hoger dan label B. Het lijkt hier vooral afhankelijk van het aantal sensoren dat op de MV zit. Met 1 sensor label D, en met 2 sensoren label B.

Bij Zehnder vind ik helemaal geen informatie m.b.t. energielabels.

Is energielabel B het maximaal haalbare voor een MV? Het is valt niet mee om van andere fabrikanten de energielabels bij hun producten te vinden. Iemand bekend met een MV die beter scoort dan B?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Alle reacties

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 14:03
Dat is altijd een dingetje met energielabels. Een E of B label is niet perse onzuinig. Het geeft puur aan dat ze aan de bovenkant van de labels (A++++++++) nog wat ruimte over hebben gelaten voor verbetering.

Een apparaat met energielabel A van 10 jaar geleden verbruikt ook meer dan een apparaat met energielabel A vandaag de dag. Het is een glijdende schaal die aan tijd onderhevig is, anders krijgen we op ten duur te veel plusjes achter de letter.

Bij auto's wordt bijvoorbeeld ook nog in diverse grote klassen gekeken. Zo kan een SUV met energielabel A nog steeds meer brandstof gebruiken (en rommel uitstoten) dan een Aygo met energielabel E.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:15
grofweg:
WTW is energielabel A
MV met CO2 is B
itho is door de zuinige moter D
ouder is allemaal E

warme lucht je huis uit stouwen is nu eenmaal niet zuinig...

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:19
Label b is nu het hoogst voor mechanische ventilatie. https://www.energielabel.nl/apparaten/ventilatie-unit/
Met CO2 sturing is eventueel mogelijk, dat zorgt voor meer besparing.

Wellicht is een ventilatiewarmtepomp een optie als de mv naast je CV ketel hangt? Die zijn a+/a++

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Interessant, had nog nooit van een ventilatiewarmtepomp gehoord. Ik ga eens wat meer hierover lezen, hoewel het volgens mij wel een forse investering is t.o.v. een nieuwe MV met label B. Qua afstand tussen MV en CV ketel moet het lukken, want die is ongeveer 2 meter.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ruud2001 Met de subsidie erbij is een warmtepompboiler waarschijnlijk even duur of goedkoper dan alleen een ventilator :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee