Tijdens de zoektocht in ons huis naar energieslurpers viel mijn oog op de mechanische ventilatiebox op zolder. Het huis is gebouwd in 1991 en de MV is blijkbaar in al die jaren nooit vervangen, dus ik ben vrij zeker dat hier wel wat wist te halen valt
. Onlangs hebben mijn ouders hun MV vervangen, en het viel me op dat hun nieuwe box energielabel E heeft
. Voor de vervanging van onze MV ben ik op zoek naar een MV met een stuk betere score, maar ik kom er niet uit.
Zo lees ik bijvoorbeeld op de site van miliecentraal:
Als ik verder kijk, zie ik daar nog wel type 'CVE S CO2 optima inside, CVE HP met geïnt. RV' die energielabel B heeft. Maar beter dan B vind ik hier niet.
Ook bij bijvoorbeeld DucoBox vind ik niets hoger dan label B. Het lijkt hier vooral afhankelijk van het aantal sensoren dat op de MV zit. Met 1 sensor label D, en met 2 sensoren label B.
Bij Zehnder vind ik helemaal geen informatie m.b.t. energielabels.
Is energielabel B het maximaal haalbare voor een MV? Het is valt niet mee om van andere fabrikanten de energielabels bij hun producten te vinden. Iemand bekend met een MV die beter scoort dan B?

Zo lees ik bijvoorbeeld op de site van miliecentraal:
Kijk ik dan bijvoorbeeld op de site van Itho Daalderop naar de 'CVE-S ECO', de meest verkochte van NL, dan zie ik dat deze energielabel D heeftVanaf 1 januari 2016 hebben nieuwe ventilatie-units een energielabel. Het zuinigste label is A+. Units voor mechanische ventilatiekomen waarschijnlijk niet hoger dan label B.

Ook bij bijvoorbeeld DucoBox vind ik niets hoger dan label B. Het lijkt hier vooral afhankelijk van het aantal sensoren dat op de MV zit. Met 1 sensor label D, en met 2 sensoren label B.
Bij Zehnder vind ik helemaal geen informatie m.b.t. energielabels.
Is energielabel B het maximaal haalbare voor een MV? Het is valt niet mee om van andere fabrikanten de energielabels bij hun producten te vinden. Iemand bekend met een MV die beter scoort dan B?
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein