Mogelijkheden verduurzamen oudbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:45
Ik wil mij zonder concrete plannen eens oriënteren op de mogelijkheden voor het verduurzamen van een 120 jaar oud appartement. Doel is bij verbouwingen /aanpassingen nu reeds de juiste keuzes te maken met het oog op de toekomst.

Een van de zaken die ik me afvraag is of de woning in de huidige toestand al met een warmtepomp zou afkunnen. Er is een plat dak boven zonder schaduw waar (met goedkeuring van de VVE) wellicht PV panelen en een lucht-water warmtepompunit geplaatst kan worden.

Ik begrijp dat de grote vraag daarbij is hoe groot de warmtebehoefte van de woning is. Afgelopen jaar kon ik het comfortabel af met 350m² gas voor verwarming en warm water uit een moderne hr-ketel. De radiatoren zijn overgedimensioneerd en een maximum cv temperatuur van 45°c was geen probleem de afgelopen winter, ik wil proberen deze nog verder terug te schroeven tot 40°c om te zien of dat nog steeds comfortabel is.
Alleen heb ik geen idee hoe representatief de vorige winter was tov het gemiddelde, en hoeveel reserve je nog over moet hebben voor als het een keer echt koud zou worden. Het gaat om 70 m² verdeeld over 1,5 verdieping voor zover dat relevant is. Er is op dit moment een 1-fase 35A elektra aansluiting. Eventueel verzwaren naar 3 fasen zal een ingrijpende operatie zijn.

Zou het mogelijk zijn het met een warmtepomp af te kunnen, is daar een inschatting van te maken en hoeveel vermogen zou die moeten hebben ? Zo ja, kan dat met de huidige 35A of zou ik naar 3 fasen moeten? Hoor je er een voorraadvat bij te hebben om overdag wanneer de luchttemperatuur hoger ligt en PV panelen stroom produceren een voorraadje warmte voor de nacht te maken?

Vraag is eigenlijk of het kan en wat komt er allemaal bij kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 15:14

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik weet niet wat de staat is van de isolatie van je appartement, maar als die niet op orde is ben je aan het dweilen met de kraan open. Voordat je met een warmtepomp aan de slag gaat moet je er dus iig voor zorgen dat de isolatiewaarde op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Getalletjes plakken op de isolatie is leuk voor een nieuwbouwwoning maar absoluut niet te doen voor dit soort oudbouw.
Als je weet wat het huidige gasverbruik is dan moet daaruit wel te destilleren zijn of/wat voor warmtepomp het af kan lijkt me. Bovendien lijkt het huidige verbruik me een realistischer inschatting geven van de daadwerkelijke energiebehoefte dan welke rekenkundige benadering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Plus dat je met een appartement en dus vve te maken hebt. Ookal doe je alles wat voor jouw appartement mogelijk is, als de rest gewoon slecht geïsoleerd is, verlies je ook veel via alle andere kanten.
Als jij bijvoorbeeld het dak wil renoveren, daar zul je de vve voor nodig hebben. En de andere eigenaren zullen graag zien dat jij met je eigen geld het appartementencomplex verbetert..

Kan je niet kijken of er bijvoorbeeld animo is voor gezamenlijk hr++ glas te plaatsen, als dit er nog niet is?

Of wanneer het dak in de planning staat voor onderhoud, misschien kunnen jullie meteen upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Deze vraag gaat niet over isolatie, gezien de 350 kuub gas per jaar is de woning in mijn ogen reeds voldoende geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je vraag gaat toch over verduurzamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ja, en dat specificeer ik nader in een specifieke vraag over de mogelijkheid de verwarming door een warmtepomp te laten verzorgen.

De voordelen van isolatie en b.v. wtw zijn me bekend, daar heb ik geen vragen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eigenlijk is de vraag of je met een warmtepomp je 350 kuub gas kan vervangen en volgens mij moet dat makkelijk kunnen. Als je nu al op 45 graden stookt en je het dak mag gebruiken voor je installatie is het wel haalbaar. Wel zou je even moeten kijken waar je binnen de installatie neer gaat zetten en hoe je aan warm water wilt gaan komen?

Ik denk dat je in onderstaand topic wel heel veel informatie zal gaan vinden.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

ASW1 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:37:
Getalletjes plakken op de isolatie is leuk voor een nieuwbouwwoning maar absoluut niet te doen voor dit soort oudbouw.
Als je weet wat het huidige gasverbruik is dan moet daaruit wel te destilleren zijn of/wat voor warmtepomp het af kan lijkt me. Bovendien lijkt het huidige verbruik me een realistischer inschatting geven van de daadwerkelijke energiebehoefte dan welke rekenkundige benadering ook.
350m2 in een jaar is echt weinig. Weet je zeker dat dat getal klopt?
Zoja, dan zit het met isolatie al goed.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 06-10-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:51:
Ja, en dat specificeer ik nader in een specifieke vraag over de mogelijkheid de verwarming door een warmtepomp te laten verzorgen.

De voordelen van isolatie en b.v. wtw zijn me bekend, daar heb ik geen vragen over.
De mogelijkheden van een warmtepomp hangen nauw samen met je isolatie. Warmtepompen hebben normaal gesproken nooit de capaciteit van een CV, en dus als je geen goede isolatie hebt, is een warmtepomp geen optie.

Dus die isolatie is zeker belangrijk om te weten, maar goed als je 350m3 per jaar verbruikt lijkt dat wel goed te zitten. Voor zo'n oud appartement is dat erg weinig, dus zal al wel een keer goed verbouwd zijn geweest. Voor een appartement in zijn algemeenheid is het goed mogelijk, ik zit afhankelijk van het jaar tussen de 350m3 en 450m3, en dat is echt niet met HR+++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
job schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
350m2 in een jaar is echt weinig. Weet je zeker dat dat getal klopt?
Zoja, dan zit het met isolatie al goed.
Ja die 350 kuub klopt, al moet ik er bij aantekenen dat dit alleen over het afgelopen jaar gemeten is. Wat ik niet weet is hoe "streng" de winter 2017/2018 was tov een gemiddelde winter.
Ernemmer schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:57:
Wel zou je even moeten kijken waar je binnen de installatie neer gaat zetten en hoe je aan warm water wilt gaan komen?
Ik had gehoopt zoveel mogelijk op het dak kwijt te kunnen maar ik begrijp dat het onontkoombaar is ook binnen een deel van de installatie te hebben. Juist om me een idee te vormen hoe groot dat allemaal wordt vraag ik me af hoe "groot" de warmtepomp ongeveer zal moeten zijn om het appartement te kunnen verwarmen.
Is het ook mogelijk warm water voor douchen etc. uit een warmtepomp te halen of moet daar een andere oplossing voor komen i.v.m. legionella/60 graden?
Ernemmer schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:57:
Ik denk dat je in onderstaand topic wel heel veel informatie zal gaan vinden.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Bedankt, ik zal me daar eens wat meer gaan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

ASW1 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:24:
Ja die 350 kuub klopt, al moet ik er bij aantekenen dat dit alleen over het afgelopen jaar gemeten is. Wat ik niet weet is hoe "streng" de winter 2017/2018 was tov een gemiddelde winter.
Je kan vergelijken met andere mensen in dezelfde periode.

In mijn jaren 30 appartement (68m2) gebruikte ik in de wintermaanden (dec-feb) zo'n 45m2 gas per week (full time baan, dus alleen 's avonds en weekends thuis). Nu gelukkig verhuisd naar een nieuwbouw appartement en ik erg benieuwd hoe zuinig het kan :).

[ Voor 16% gewijzigd door job op 06-10-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
350m3 zegt helemaal niks want onbekend hoeveel woonoppervlakte, gezinszamenstelling en frequentie van stoken.

Voor het plaatsen van een warmtepomp op het dak is toestemming van de VvE nodig.

Het vermogen van de warmtepomp kun je berekenen op basis van het benodige vermogen van je ruimtes. Dit is afhankelijk van de inhoud van de ruimte en de binnentemperatuur die je wilt kunnen halen als het vriest.

Wat er bij komt kijken is dat ook installaties in huis worden aangebracht/aangepast. Je kunt bij een dergelijk laag verbruik ook kritisch kijken naar de terugverdientijd. Deze kon wel eens erg lang zijn als je verbruik zo laag is.

[ Voor 22% gewijzigd door nokiaan958GB op 06-10-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-07 18:43

Theo

moederbord

350 m3 voor verwarming (en sww??) is niet veel :) Een 5kW warmtepomp moet dan ruimschoots voldoende zijn. Een vuistregel uit het L/W WP topic is dat het gasverbruik gedeeld door 200 je capaciteit in kW moet zijn van je WP. Dus met een gasverbruik van 350 m3 is een warmtepomp met een capaciteit van 2 kW al voldoende :P 5 kW is dus zeker een goede keuze.

Qua winter; afgelopen winter was het op lange termijn redelijk gemiddeld, met een koude piek. Het aantal graaddagen was niet abnormaal, maar we hebben wel een week gehad waarbij de gemiddelde temperatuur lag op -4 graden, en dat is wel erg koud.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1