Toon posts:

[Testcase] Engbertsdijkvenen ontwaakt na een koude nacht

Pagina: 1
Acties:

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 09:09
Afgelopen zaterdag 's maar eens vroeg op pad gegaan naar de Engbertsdijkvenen, een natuurgebied bij mij in de buurt. Gelukkig was het een heldere nacht geweest zodat het licht gevroren had, daarnaast hingen er van die mooie mistbanken boven het gebied hingen waar de opkomende zon zo dromerig doorheen schijnt. Het gebied is ook een rustplaats voor vele trekvogels en vooral ganzen waren er in overvloed.

Heb al heel lang niet wat gepost hier op tweakers (althans, niet in dit deel van het forum) maar vanwege het enthousiasme van vrienden en familie toch maar besloten om eens een testcase aan te maken :)

Hieronder dan de 10 fotos die ik zelf het mooist vond, ben benieuwd wat jullie er van vinden!

1. Link naar full size

2. Link naar full size

3. Link naar full size

4. Link naar full size

5. Link naar full size

6. Link naar full size

7. Link naar full size

8. Link naar full size

9. Link naar full size

10. Link naar full size

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehhh, ik zie geen plaatjes... :-(

Mooie Plaatjes   

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-05 13:03
Ik wel dus even andere browser proberen :D ?

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 15:45
Ik zie ook mooie plaatsjes. Ik denk dat ik morgen of zondag morgen maar eens op pad ga om mooie plaatsjes te schieten.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:56
Mooie platen! Mist en dat heerlijke "goudkleurige" ochtend licht blijft toch prachtig. Nummer 2 & 4 zijn mijn favoriet!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 09:09
Terrz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:09:
Mooie platen! Mist en dat heerlijke "goudkleurige" ochtend licht blijft toch prachtig. Nummer 2 & 4 zijn mijn favoriet!
Bedankt!

Zijn er nog andere tweakers hier die bereid zijn om wat inhoudelijke feedback te geven?

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
De enige feedback die ik kan geven is dat het prima platen zijn van het natuurgebied. Heel mooi :)

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:26
Mooie foto's! Lekkere sfeer van het Nederlands landschap.

Enige commentaar is de links niet echt naar full size gaat.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

The_Big_Easy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:40:
[...]

Bedankt!

Zijn er nog andere tweakers hier die bereid zijn om wat inhoudelijke feedback te geven?
Blijkbaar niet? Nou ja, ik denk altijd zo: als ze je topic niet promoten tot showcase met kreten als wooow, amazing, sprakeloos, geweldig, fascinerend enzo. is er altijd wat te verbeteren en is er ook ruimte voor inhoudelijke feedback. Vanuit dat oogpunt een poging van mijn kant om je met (hopelijk) opbouwende commentaar verder op weg te helpen.

1) Op zich een prima registrerende foto. Met een statief had je mogelijk nog wat verder kunnen komen met je scherptediepte. Kader met begroeiing vind ik hier goed gekozen. Toch vind ik de foto matig. Ondanks het prachtige scheerlicht van de zon op de bomen mis ik de kleuren in de lucht die in de vroege morgen juist soms zo mooi kunnen zijn. Was dat er wel geweest dan had ik me alsnog gestoord aan een gebrek aan onderwerp. Ik kijk wel mee met de bomenrij, van links naar rechts, maar ik mis een blikvanger, iets wat mijn aandacht vasthoudt.
2) Dit vind ik de sterkste foto uit je serie. De zon die door de bomen priemt met een spoor van lichtstralen. Erg knap geschoten. De zon valt duidelijk op en werkt fijn met de donkere voorgrond en de lichte mist. De kleuren van de wolken maken het af. Een rustgevende plaat. Ik zou deze showcasewaardig vinden, maar daar zijn de meningen mogelijk over verdeeld ;)
3) Zelfde fotolocatie als 2, die voor mij toch minder werkt. Hier geldt meer is minder. De zon verdwijnt een beetje. De voorgrond is heel leeg en pakt 1/3 van je foto. Had daar lijnenspel ingezeten, dan had dit je foto versterkt, nu voegt het weinig toe. De wolken zijn mooi de diepblauwe kleur oogt echter onrealistisch. Ik vind het een betere foto dan 1, sfeervoller en interessanter vanwege de zon en de lucht maar ook minder sterk als foto 2.
4) Het spinnenweb in combinatie met de zon vind ik heel sterk gezien. Zeker in combinatie met deze scherptediepte is dit een fijne plaat. Aan de mist in de vorige afbeeldingen te zien viel het met de wind wel mee. Dit betekent dat je je compositie verder had kunnen verbeteren zonder dat er op de achtergrond sprieten in beeld waaien of zoals nu het beeld verstoren. Van mij had het spinnenweb prominenter in beeld gemogen. Ik vermoed dat als de zonnestralen door het spinnenweb hadden geschenen dat die de foto nog sterker hadden gemaakt. Nu vind ik je foto een prima plaat met een aardige compositie waar je, met wat extra werk, meer uit had kunnen halen.
5) Erg mooie kleuren en erg netjes in beeld gebracht. Erg goede foto. Okay, rechts een blad dat door de dof niet erg fijn wegkijkt/stoort, maar die valt zo ver buiten het centrum van je foto dat ik het wel acceptabel vind. Sowieso ben ik geen voorstander van bladen afbreken om het beste resultaat te krijgen, dus prima zo.
6) Sorry, ik vind deze foto niet werken vanwege de flare rechtsonder met nauwelijks een rustpunt in beeld en een niet boeiende voorgrond. Als panorama van de bovenste helft van je foto vind ik het wel geslaagd maar daarvoor heb je nu te weinig scherptediepte. Daarvoor ligt je focus te veel op de voorgrond.
7) Fijne plaat. Duidelijk onderwerp, met een interessante voorgrond. Kleurtjes zouden nog wat sterker mogen. Je zwarte en witte tinten versterken kan ook geen kwaad. Dat zou je afbeelding nog iets meer eruit laten springen.
8) Dit ziet eruit als een mooie fotolocatie. De foto op zichzelf vind ik druk. Er is niet echt een rustpunt en er is heel veel te zien. Soms werkt dat goed, hier niet. Ik kan er niet duidelijk de vinger op leggen. Verder denk ik dat je hier al wat later bent en het mooiste licht verdwenen is. Wel sterk gezien dat dit een locatie is met enorm veel potentie. Begrijp me niet verkeerd, de foto op zich is goed. Alleen met een rustigere compositie, mist en iets meer sfeerlicht kun je hier betere foto’s maken.
9) Deze foto doet me niet veel. Ik vind hem saai. Een drukke voorgrond met allemaal ganzen. Er springt voor mij niets uit. Als registrerende foto bedoelt om wat uitleg te geven over dit gebied is het prima. Wil je wat laten zien over het leven van deze ganzen, dan had mijn voorkeur uitgegaan naar een foto met een beperktere scherptediepte, een lager standpunt en een binnen dit geheel een duidelijk geïsoleerd onderwerp.
10) Wat je in foto 9 laat liggen pak je hier op. Netjes gedaan. Lekker scherp. Als je hier vaker komt lijkt me een panningshot in deze situatie ook mooi. Wel wat riskanter met de scherpte, maar door het meebewegen krijgt de afbeelding een gevoel van snelheid, wordt de achtergrond wazig en ligt de focus nog meer op je onderwerp. Je kunt ook de scherptediepte verder knijpen, mocht het met pannen niet lukken.

Ik hoop dat je wat met mijn commentaar kunt. Mocht je mij ook willen helpen? Ik heb van de zomer een fotoserie over Sardinië gepost maar ik mis toch het inhoudelijke commentaar op wat er nu precies beter kan.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
Mijn favoriet is nummer 7. Duidelijk afgebakend onderwerp. Heel mooi licht op en door het onderwerp. Donkere en manifeste voorgrond. Geen overbodige afleiding door onduidelijk bijzaken. Wel heb ik de indruk dat het scherpte optimum iets voor je onderwerp ligt i.p.v. er op.

@Karel V Wat een uitgebreide en gefundeerde reactie! Daar zou wel iets meer mee gedaan mogen worden. Vind ik. Ik zal eens bij Sardinië gaan kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee