Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:02

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Sardinië is een Italiaans eiland met een rijk historisch verleden. Dat levert pitoreske plaatjes op van oude stadscentra's, verdedigingswerken langs de kust en ruïnes uit de oudheid. De rotsachtige binnenlanden worden afgewisseld met prachtige valleien. Tegenwoordig een prima eiland voor toeristen dankzij de lange kustlijn en de vriendelijke bevolking. En helemaal een eiland voor liefhebbers van pasta's en kaas. Twee dingen waar ik een gruwelijke hekel aan heb :o Gelukkig maakt het Italiaanse ijs veel goed... Verder erg geschikt voor badgasten, cultuursnuivers, wandelaars, gezinsvakanties en voor actievelingen die graag een stapje verder gaan met duiken, klettersteigen en offroad squad rijden. Wees niet verbaasd als je na een volgepropte vakantie nog niet eens de helft van het eiland hebt gezien. Er is verrassend veel te beleven. Hieronder een kleine sfeerimpressie van een heel klein stukje Sardinië.

1. Alghero boulevard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R9GOT93YZyQSp6wcaYerWCaC/full.jpg

2. Alghero winkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgJIctaHOmiRFQkURro01WM9/full.jpg

3. Alghero locals
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nSrlRroFwmwFUQlizGfHikVM/full.jpg

4. Alghero centrum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TN9yRgSuNgKHZ1ajosUk7j2G/full.jpg

5. Alghero boulevard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GHbosSIKxyJpqJBBPIrn6yQ8/full.jpg

6. Castelsardo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v781LdhGSguP4lLxokNiznNi/full.jpg

7. Torpè panoramic view
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C5EhvD1p27SzAV7oRYON4ANa/full.jpg

8. Posada Castello della Fava
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6XDllFy80v4zBt0OZpE4rWF/full.jpg

9. Tiscali route
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KpTEgnEjT6QJBh8DmPpd6zvC/full.jpg

10. Agriturismo S'Ozzastru regio Dorgali
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q4xAUEucuWsHhgjIk9pbaA2L/full.jpg

11. Orgòsolo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9EYzO4yLVMW9dHLR1nWqQteu/full.jpg

12. Orgòsolo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uc4TqfEziRGUMTvJ76RoXArf/full.jpg

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 15:44
Foto 2 en 3, wellicht ben ik een mierenneuker, maar denkt iemand uberhaupt wel eens aan wat de mensen die op de foto gezet worden hier van kunnen vinden? Zie dat wel vaker bij straatfotografie en erger mezelf er mateloos aan (als ik op straat zie dat iemand een camera in mijn general direction houdt, dan gaat mn hand direct voor mn gezicht).
/rant

Verder, absoluut leuke foto's, absoluut waard om te fotograferen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:33
Foto 2 en 3 zijn (naast foto 8 ) geven deze foto juist enorme sfeer. Het lijkt me dat Karel voor foto 2 de dame in kwestie ook heeft gevraagd. complimenten :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Oh absoluut geven ze sfeer! Maar om de foto's dan zo openbaar op internet te plempen?
goed, ik ben wel echt een privacy freak dus schiet wel eens door in deze tijd dat iedereen alles maar op social media slingert, maar toch.. Als fotograaf vind ik wel dat het je verantwoordelijkheid is om er over te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De regels en wetten wat betreft fotograferen in de openbare ruimte hoeven hier niet ter discussie te worden gesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:44:
[mbr]De regels en wetten wat betreft fotograferen in de openbare ruimte hoeven hier niet ter discussie te worden gesteld.[/]
Het gaat mij niet om de regels en wetten, maar om de morele kant van dit verhaal. (nog buiten het feit dat ik niet weet hoe dat in sardinie geregeld is)
Maargoed, zal er verder niet op ingaan, wil absoluut dit topic niet laten ontsporen en de aandacht van de foto's zelf wegnemen.

on topic @Karel V
betreffende foto 7, ik heb het idee dat hij niet helemaal recht staat? Of was het landschap zelf hier glooiend?

[ Voor 10% gewijzigd door Wannial op 17-07-2018 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Wannial schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:50:
[...]

Het gaat mij niet om de regels en wetten, maar om de morele kant van dit verhaal. (nog buiten het feit dat ik niet weet hoe dat in sardinie geregeld is)
Maargoed, zal er verder niet op ingaan, wil absoluut dit topic niet laten ontsporen en de aandacht van de foto's zelf wegnemen.

on topic @Karel V
betreffende foto 7, ik heb het idee dat hij niet helemaal recht staat? Of was het landschap zelf hier glooiend?
Stel je niet aan, die mensen lijken niet ongelukkig met het feit dat de foto genomen is. Een beetje fotograaf heeft zelf ook wel door wanneer mensen het onprettig vinden wanneer je een foto van ze maakt.

Daarnaast is het landschap op foto 7 inderdaad glooiend....goh

@Karel V

2/6/8 zijn mijn favorieten.

7/10/11 vind ik de minste en enigszins afdoen aan de andere foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
@Wannial Ik vind je geen mierenneuker om wat je zegt. Bij foto's zoals deze zie je aan de reacties vaak wat wel en niet kan. Deze dame ging er speciaal voor zitten. Bij de twee heren stond ik in de straat te fotograferen, toen de man op de fiets voorbij kwam en verderop stopte. Ik ben er met een glimlach naar toe gelopen en toen kwam de tweede persoon te voorschijn. Zijn eerste reactie was verbaasd. Vervolgens vonden ze het voorval wel leuk en begonnen ze tegen mij en mijn vrouw te praten. Zij heeft zelfs nog een schelp gekregen met gaten erin. Hij had natuurlijk ook kunnen wegwuiven toen hij mijn camera zag. Dan had ik de foto niet geplaatst. Het belangrijkste is contact maken en dan kan er over het algemeen best veel.
Bij foto 7 loopt de weg omlaag de vallei in. Daardoor oogt de foto misschien wat scheef?

@inquestos en @StevenzeN bedankt voor jullie reactie. Van foto 6 had ik niet verwacht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 16:41
@Karel V Foto's 1 t/m 4 zetten in op een hoog niveau. Jammer dat de toon van de reacties meteen al negatief gezet wordt door, in mijn beleving, tamelijke onbenullige privacy overwegingen.

Wie in foto 2 geen één en al instemming kan aflezen, heeft denk ik nog niet vaak een mens op de foto gezet. Echt een leuke foto. Aangename pose. Mevrouw heeft er talent voor. Aangename en betrokken expressie. Jij hebt ook talent. Zeker indien ik aanneem dat deze foto in het voorbijgaan gemaakt is. Je maakt me nieuwsgierig naar je lichtbron. De maximum scherpte ligt op de ogen. Precies waar het hoort. Prettige onscherpte op de achtergrond. Mooi dat we haar handen nog zien ondanks de naaimachine.

Foto 3 is ook een aangenaam straattafereel. Er gebeurt duidelijk iets. Het windt de bewoners op en deze mensen willen jou (en dus ook de kijker) daarin betrekken. Met foto 2 en 3 breng je aantrekkelijk leven in het bezoek aan Sardinië.

Foto1 heeft sterke lijnen. En een autovrij straatbeeld. Hoe krijg je dat voor elkaar? Italië heeft enorm veel mooie straten en pleinen. Parkeerverbod of niet, er is altijd wel iemand met een ontheffing die zijn autootje storend in je beeld weet te pleuren.

Vanaf foto 4 wordt het niveau geleidelijk wat minder hoog. 5: De kleur van de ondergaande zon komt er niet echt uit achter de stenenwerper. Dus die kan je beter achterwege laten. Of er geheel los van maken. De lucht versterkt wel mooi de dreiging van het wapen. Dat wel. Onderwerp precies in het midden is maar zelden de optimale plaatsing. Ook hier niet. Vraag me ook af of het liggende formaat de beste keuze is. Zit zelf te denken aan een staand of vierkant. Camera niet hoger dan 40 cm en de stenen veel manifester in beeld. In de hoek. Werper dan in lijn met die hoek en de stenen. Zoiets. Ik besef dat ik makkelijk praten heb want ik ken de moeilijkheden/mogelijkheden ter plaatse niet.

Foto 6 heeft een krachtige donkere voorgrond. Samen met heldere blauwe water en de opspattende golf wordt het een onderwerp op zich. Samen met de idyllische pasteltinten van het dorp op de achtergrond wordt het een foto met strikt genomen twee min of meer gelijkwaardige (lees aandacht vragende) onderwerpen. Iets wat maar zelden goed gaat.

7. Heeft geen noemenswaardige voorgrond. Landschappen zonder manifeste voorgrond hebben het heel erg moeilijk. Verder vind ik de lucht niet krachtig genoeg om de horizon in het midden te houden. Panoramische uitzichten worden doorgaans krachtiger indien je een panoramisch formaat kiest. Minimaal 16x9 of liever 21x9. Soms snij ik tot 3x1.

8. Heeft mooie avondstemming. Mag als geheel wel wat donkerder. Het is toch niet voor niets dat de verlichting ontstoken is? Rook vind ik hier geen toevoeging. De camera op dit standpunt iets naar rechts gedraaid had mogelijk nog wat meer bruikbare voorgrond opgeleverd. Altijd gunstig voor de dieptebeleving. En mogelijk het dorp als geheel nog iets evenwichtiger in de foto gezet.

Zo is er over de vervolgende foto's ook nog wel wat te zeggen. Laat ik maar stoppen. Voor het geval je mijn bijdrage helemaal niet kunt waarderen :) Landschappen fotograferen vind ik hartstikke moeilijk. Een technisch goede registratie maken van een mooi landschap is vandaag de dag niet moeilijk meer. Maar er een stukje van jezelf inleggen, zodat het nog mooier wordt. Dat is pas moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
OttiglioM schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:12:
@Karel V Foto's 1 t/m 4 zetten in op een hoog niveau. Jammer dat de toon van de reacties meteen al negatief gezet wordt door, in mijn beleving, tamelijke onbenullige privacy overwegingen.

Wie in foto 2 geen één en al instemming kan aflezen, heeft denk ik nog niet vaak een mens op de foto gezet. Echt een leuke foto. Aangename pose. Mevrouw heeft er talent voor. Aangename en betrokken expressie. Jij hebt ook talent. Zeker indien ik aanneem dat deze foto in het voorbijgaan gemaakt is. Je maakt me nieuwsgierig naar je lichtbron. De maximum scherpte ligt op de ogen. Precies waar het hoort. Prettige onscherpte op de achtergrond. Mooi dat we haar handen nog zien ondanks de naaimachine.

Foto 3 is ook een aangenaam straattafereel. Er gebeurt duidelijk iets. Het windt de bewoners op en deze mensen willen jou (en dus ook de kijker) daarin betrekken. Met foto 2 en 3 breng je aantrekkelijk leven in het bezoek aan Sardinië.

Foto1 heeft sterke lijnen. En een autovrij straatbeeld. Hoe krijg je dat voor elkaar? Italië heeft enorm veel mooie straten en pleinen. Parkeerverbod of niet, er is altijd wel iemand met een ontheffing die zijn autootje storend in je beeld weet te pleuren.

Vanaf foto 4 wordt het niveau geleidelijk wat minder hoog. 5: De kleur van de ondergaande zon komt er niet echt uit achter de stenenwerper. Dus die kan je beter achterwege laten. Of er geheel los van maken. De lucht versterkt wel mooi de dreiging van het wapen. Dat wel. Onderwerp precies in het midden is maar zelden de optimale plaatsing. Ook hier niet. Vraag me ook af of het liggende formaat de beste keuze is. Zit zelf te denken aan een staand of vierkant. Camera niet hoger dan 40 cm en de stenen veel manifester in beeld. In de hoek. Werper dan in lijn met die hoek en de stenen. Zoiets. Ik besef dat ik makkelijk praten heb want ik ken de moeilijkheden/mogelijkheden ter plaatse niet.

Foto 6 heeft een krachtige donkere voorgrond. Samen met heldere blauwe water en de opspattende golf wordt het een onderwerp op zich. Samen met de idyllische pasteltinten van het dorp op de achtergrond wordt het een foto met strikt genomen twee min of meer gelijkwaardige (lees aandacht vragende) onderwerpen. Iets wat maar zelden goed gaat.

7. Heeft geen noemenswaardige voorgrond. Landschappen zonder manifeste voorgrond hebben het heel erg moeilijk. Verder vind ik de lucht niet krachtig genoeg om de horizon in het midden te houden. Panoramische uitzichten worden doorgaans krachtiger indien je een panoramisch formaat kiest. Minimaal 16x9 of liever 21x9. Soms snij ik tot 3x1.

8. Heeft mooie avondstemming. Mag als geheel wel wat donkerder. Het is toch niet voor niets dat de verlichting ontstoken is? Rook vind ik hier geen toevoeging. De camera op dit standpunt iets naar rechts gedraaid had mogelijk nog wat meer bruikbare voorgrond opgeleverd. Altijd gunstig voor de dieptebeleving. En mogelijk het dorp als geheel nog iets evenwichtiger in de foto gezet.

Zo is er over de vervolgende foto's ook nog wel wat te zeggen. Laat ik maar stoppen. Voor het geval je mijn bijdrage helemaal niet kunt waarderen :) Landschappen fotograferen vind ik hartstikke moeilijk. Een technisch goede registratie maken van een mooi landschap is vandaag de dag niet moeilijk meer. Maar er een stukje van jezelf inleggen, zodat het nog mooier wordt. Dat is pas moeilijk!
Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie d:)b Hier kan ik van leren.

Foto 1 was een mazzeltje wat betreft auto´s en voetgangers. Normaal is het druk op de boulevard van Alghero. Bijna iedere toerist die de stad bezoekt kuiert er overheen. De wind stak op en er kwamen dreigende wolken aan. De meeste toeristen waren gevlucht.

In foto 2 zijn er twee lichtbronnen. De voorgrond en de vrouw worden belicht door de weerkaatsing van de felle zon op de straat. De achtergrond wordt belicht door de lampen binnen. Ja klopt, ik was verrast doordat ze met een soort van naaimachine aan het werk was en zij voelde zich vereerd door mijn aandacht.

Bij foto 5 was er, dankzij het weer, veel mogelijk. Ik ben het helemaal met je eens dat de stenen prominenter in beeld mogen. Dit is een geschikt onderwerp voor een groothoek. Jammer genoeg kan ik niet wijder dan 24 mm.

Goed gezien dat uitsnijden van foto 7. De lijnen worden dan veel sterker. Die zag ik niet.

8 Nu je het zegt. De foto iets donkerder maken is beter. Over de voorgrond heb ik getwijfeld. Daar kan ik nog wel omlaag. Naar rechts voegt niet zo veel toe want dan zie je de uitlopers van de berg waar ik op sta en die bomen daar leiden voor mijn gevoel af.

Je had van mij best door mogen gaan ;) Het helpt in ieder geval om vanuit andermans ogen naar eigen foto´s te kijken en de eigen roze bril even af te zetten.

Pagina: 1