Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
Ik heb een DucoBox Silent (artnr: S0004215) in mijn woning zitten, met twee schakelaars/zenders. 1 in de woonkamer en 1 in de badkamer. Volgens mij zijn dit dezelfde schakelaars/zenders: Duco Bediening RF/230v RF https://www.installatieva..._8bm5S8SDCGYaAtAuEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cz9b8o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23shv5x.jpg

Zo ver ik heb kunnen vinden zitten hier geen sensoren op, maar zijn wel aan te schaffen :https://www.ventilatielan...tm_campaign=beslistNLFeed

Echter integreer je het dan niet 'echt', ik zie het het liefst in Domoticz/HomeKit terug waarmee ik er vervolgens in een automatisering mee kan schakelen. Bijvoorbeeld dat als de lampen in de badkamer om bepaalde tijd aan gaan, de MV automatisch volluit gaat afzuigen. Of de luchtkwaliteit in de woonkamer minder goed is, de MV harder gaat draaien.

Op de zolder staat de DucoBox Silent zelf en die ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/309q79s.jpg

Kan er nog niet echt iets uit wijs worden, maar er valt van alles aan te sluiten, zo het lijkt. Ook heb ik gekeken of ik misschien met een rfxcom 868 zou kunnen aansturen, maar daar ben ik niet bekend mee. Ook lijkt mij dat het mogelijk zou moeten zijn met een RPi zero middels gpio aansluitingen, maar waar sluit je ze dan aan? :)

Momenteel draai ik reeds Domoticz op een RPi met o.a. z-wave en HomeBridge. Waar ik totaal niet in thuis ben is RF. Kan iemand mij adviseren in hoe dit het beste aan te lopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 04-10-2018 16:03 ]

Beste antwoord (via Rgerr op 05-10-2018 13:41)

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 18:24
die duco ziet er uit als deze duco: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=12544
en dan is het dus simpel te integreren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 22:41

JdM

Humbled

RFXcomm is 433mhz
Z-Wave is 868mhz
Wat je benoemt is allemaal mogelijk, maar afhankelijk van hoe handig je er zelf mee bent.
Ik ben ooit gestart met 433mhz op een synology icm een RFXcomm en dat bevalt nog steeds prima. Door domoticz op de synology te draaien kun je veel doen met sensoren en signalen van lichtschakelaars die op hun beurt weer een signaal aan je Ducobox genereren, de mogelijkheden zijn bijna eindeloos en vooral afhankelijk van de tijd die je zelf wil investeren.

Ik zou als ik jou was starten met een Rpi of synology met RFXcomm en eens beginnen met experimenteren en kijken of je dat aan de praat krijgt en leuk vindt.
De onderdelen die je ervoor moet aanschaffen kosten wat, maar blijven ook hun waarde wel enigszins behouden, dus mocht het allemaal niet voor jou zijn weggelegd, dan is de tweedehands afzetmarkt prima.

Een Rpi (of een oude synology tweedehands) samen met een RFXcomm en je eerste luchtvochtigheidssensor met een kaku stopcontact is voor een paar honderd euro in bezit, vanaf daar zul je ook meer antwoorden op je vragen krijgen want het is met dit soort hobby's vooral van belang dat je zelf ermee wil rommelen.

Wil je niet rommelen? Neem dan een voor jou ingesteld geautomatiseerd systeem.
Op 433mhz en op 868mhz zijn daar verschillende oplossingen voor (google is your friend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 22:29
Volgens mij moet je dit topic eens lezen

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
JdM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:47:
RFXcomm is 433mhz
Z-Wave is 868mhz
Wat je benoemt is allemaal mogelijk, maar afhankelijk van hoe handig je er zelf mee bent.
Ik ben ooit gestart met 433mhz op een synology icm een RFXcomm en dat bevalt nog steeds prima. Door domoticz op de synology te draaien kun je veel doen met sensoren en signalen van lichtschakelaars die op hun beurt weer een signaal aan je Ducobox genereren, de mogelijkheden zijn bijna eindeloos en vooral afhankelijk van de tijd die je zelf wil investeren.

Ik zou als ik jou was starten met een Rpi of synology met RFXcomm en eens beginnen met experimenteren en kijken of je dat aan de praat krijgt en leuk vindt.
De onderdelen die je ervoor moet aanschaffen kosten wat, maar blijven ook hun waarde wel enigszins behouden, dus mocht het allemaal niet voor jou zijn weggelegd, dan is de tweedehands afzetmarkt prima.

Een Rpi (of een oude synology tweedehands) samen met een RFXcomm en je eerste luchtvochtigheidssensor met een kaku stopcontact is voor een paar honderd euro in bezit, vanaf daar zul je ook meer antwoorden op je vragen krijgen want het is met dit soort hobby's vooral van belang dat je zelf ermee wil rommelen.

Wil je niet rommelen? Neem dan een voor jou ingesteld geautomatiseerd systeem.
Op 433mhz en op 868mhz zijn daar verschillende oplossingen voor (google is your friend).
toon volledige bericht
Heb momenteel een RPi 3 draaien met o.a. Domoticz en Homebridge, met z-wave stick. Waar ik dus niet thuis in bed, is RF. Vandaar mijn vraag ook, hoe ik dat dus heb beste kan aanlopen. Simpel met een RF stick? Hoe weet ik welke commando's ik dien te zenden naar de ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002

JdM

Humbled

@Rgerr Oké, dat verandert de zaak enigszins :P
Je openingspost kwam op mij over alsof je nog zoekende was naar de mogelijkheden vanuit de basis.
Wellicht handig om even aan te geven wat je hebt, in de openingspost, aan apparaten en daarmee je vraag dan iets meer specificeren. Zie ook het topic wat kdeboois stuurt, misschien staat daar veel info die jou kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
kdeboois schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:50:
Volgens mij moet je dit topic eens lezen
Heb ik naar gekeken, maar volgens mij gaat dat met name over service en uitlezen van diverse waarden. Ik hoef niet de rpm e.d. aan te passen, alleen te schakelen via bijv. Domoticz.
JdM schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:55:
@Rgerr Oké, dat verandert de zaak enigszins :P
Je openingspost kwam op mij over alsof je nog zoekende was naar de mogelijkheden vanuit de basis.
Wellicht handig om even aan te geven wat je hebt, in de openingspost, aan apparaten en daarmee je vraag dan iets meer specificeren. Zie ook het topic wat kdeboois stuurt, misschien staat daar veel info die jou kan helpen.
Aangepast. :) Excuus dat het onduidelijk was. Heb zoals hierboven aangegeven het topic doorgenomen, alleen lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Daar gaat het met name over het uitlezen van het apparaat, niet zo zeer schakelen icm een ander systeem. Desalniettemin is het wel interessant om te lezen.

[ Voor 49% gewijzigd door Rgerr op 04-10-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik heb zelf gewoon een HomeKit power switch er tussen. Hey Siri zet de ventilator aan/uit en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
kdeboois schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:18:
Ik heb zelf gewoon een HomeKit power switch er tussen. Hey Siri zet de ventilator aan/uit en klaar.
Mijn MV heeft drie standen, waarbij hij 'altijd' op stand 1 staat. Als ik de stekker er uit trek, ventileert ie dus helemaal niet meer en dat is ook niet de bedoeling. Als dan vervolgens de stekker er weer in doe, springt ie even naar de hoogste stand en gaat dan weer op automatisch. Een stekker er tussen is dan niet handig, wel voor een kleine ventilator i.v.m. warm weer bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Rgerr schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

Mijn MV heeft drie standen, waarbij hij 'altijd' op stand 1 staat. Als ik de stekker er uit trek, ventileert ie dus helemaal niet meer en dat is ook niet de bedoeling. Als dan vervolgens de stekker er weer in doe, springt ie even naar de hoogste stand en gaat dan weer op automatisch. Een stekker er tussen is dan niet handig, wel voor een kleine ventilator i.v.m. warm weer bijvoorbeeld.
Die van mij ook. Maar toch werkt het prima, normaal spaar ik energie uit en heb ik geen onverwachte herrie.

Oorzaak nummer 1 voor mij was het ongewild 's nachts op maximaal ventileren springen van de Duco. Hij mag dan wel Silent heten maar op de hoogste stand hoor ik hem goed in de slaapkamer.

Dus als ik ga koken roep ik naar Siri en merkt de sensor snel genoeg dat er flink geventileerd moet worden. Zo niet loop ik even langs de bediening, maar dat komt niet vaak voor dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
kdeboois schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

Die van mij ook. Maar toch werkt het prima, normaal spaar ik energie uit en heb ik geen onverwachte herrie.

Oorzaak nummer 1 voor mij was het ongewild 's nachts op maximaal ventileren springen van de Duco. Hij mag dan wel Silent heten maar op de hoogste stand hoor ik hem goed in de slaapkamer.

Dus als ik ga koken roep ik naar Siri en merkt de sensor snel genoeg dat er flink geventileerd moet worden. Zo niet loop ik even langs de bediening, maar dat komt niet vaak voor dat dat nodig is.
Ik snap het, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil het kunnen aansturen middels Domoticz of HomeKit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Rgerr schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:32:
[...]

Ik snap het, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil het kunnen aansturen middels Domoticz of HomeKit. :)
Prima, maar volgens mij is het eenvoudigste dan inbreken op de ventilator zelf.

Als je een oplossing hebt hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
Ik zal vanavond de code uploaden om een ducobox aan te sturen met een wemos, espeasy en een cc1101. Deze kun je dan koppelen met domoticz. Het was een hoop werk om het hele rf protocol uit te pluizen. De basis functies zitten er grotendeels in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
amauer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:29:
Ik zal vanavond de code uploaden om een ducobox aan te sturen met een wemos, espeasy en een cc1101. Deze kun je dan koppelen met domoticz. Het was een hoop werk om het hele rf protocol uit te pluizen. De basis functies zitten er grotendeels in :)
Ben erg benieuwd, heb je er ook een how-to bij? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amauer
Er staat nog een boel op de todo lijst maar omdat er zoveel vraag naar is heb ik hem op Github gezet.
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/

Het volgende werkt: aanmelden, afmelden, aansturen ventilatiemodus, herhalen/reageren op netwerkberichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
amauer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:19:
Er staat nog een boel op de todo lijst maar omdat er zoveel vraag naar is heb ik hem op Github gezet.
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/

Het volgende werkt: aanmelden, afmelden, aansturen ventilatiemodus, herhalen/reageren op netwerkberichten.
Ziet er veel belovend uit, heb de hardware zojuist besteld. :) Heb je ook iets van een tutorial hoe het aan te lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
Rgerr schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Ziet er veel belovend uit, heb de hardware zojuist besteld. :) Heb je ook iets van een tutorial hoe het aan te lopen?
Het is simpelweg de draden tussen de aansluitingen uit de tabel solderen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uOa23NDm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FXx3i51m.jpg

Mocht er veel animo zijn kan ik een pcb in doosje ontwerpen als zijnde kant en klare oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door amauer op 04-10-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Nice, exact waar ik naar op zoek was! Heb de CC1101 ook per Chinese postduif besteld. Vochtsensor had ik al in de badkamer, Domoticz loopt ook al, dit was het missende stukje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
amauer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Mocht er veel animo zijn kan ik een pcb in doosje ontwerpen als zijnde kant en klare oplossing.
Als je dat zou willen doen, heel graag!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 18:24
die duco ziet er uit als deze duco: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=12544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
commentator schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:01:
Dit ziet er inderdaad vrij eenvoudig uit, (hopelijk) precies waar ik naar op zoek ben! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
amauer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb je ook kant en klare .bin files die zo te flashen zijn? O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• amauer
Ik heb de code inmiddels flink aangepast. Er zijn twee plugins: een ducobox RF gateway en ducobox serial gateway.

Ducobox RF gateway: de RF gateway maakt gebruik van een CC1101 om de ducobox draadloos aan te sturen. De unit gedraagt zich als een CO2 bedieningsschakelaar. De unit registreert de actuele ventilatiemodus, kan de ventilatiemodus wijzigen en kan een override percentage instellen (ventilatiesnelheid ongeacht de gekozen modus).

Ducobox serial gateway: de serial gateway sluit je met een kabel aan op de print van de Ducobox. Hierdoor is meer informatie op te vragen zoals de huidige status, de ingestelde snelheid van de ventilator, de CO2 waarde van een CO2 sensor en de temperatuur van een CO2 sensor. Het is helaas niet mogelijk om de ventilatiemodus aan te passen. Als je de ventilatiemodus wilt wijzigen combineer je de serial gateway met de RF gateway.

@gastje01 Ik heb vandaag een .bin file toegevoegd ;)

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/raw/master/Screenshots/HARDWARE.jpg

Ik heb nog een aantal pcb's over. Wie interesse heeft voor een complete unit kan een berichtje sturen.
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

[ Voor 3% gewijzigd door amauer op 02-11-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
amauer schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:10:
Ik heb de code inmiddels flink aangepast. Er zijn twee plugins: een ducobox RF gateway en ducobox serial gateway.

Ducobox RF gateway: de RF gateway maakt gebruik van een CC1101 om de ducobox draadloos aan te sturen. De unit gedraagt zich als een CO2 bedieningsschakelaar. De unit registreert de actuele ventilatiemodus, kan de ventilatiemodus wijzigen en kan een override percentage instellen (ventilatiesnelheid ongeacht de gekozen modus).

Ducobox serial gateway: de serial gateway sluit je met een kabel aan op de print van de Ducobox. Hierdoor is meer informatie op te vragen zoals de huidige status, de ingestelde snelheid van de ventilator, de CO2 waarde van een CO2 sensor en de temperatuur van een CO2 sensor. Het is helaas niet mogelijk om de ventilatiemodus aan te passen. Als je de ventilatiemodus wilt wijzigen combineer je de serial gateway met de RF gateway.

@gastje01 Ik heb vandaag een .bin file toegevoegd ;)

Dit is het resultaat:
[Afbeelding]

Ik heb nog een aantal pcb's over. Wie interesse heeft voor een complete unit kan een berichtje sturen.
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin
toon volledige bericht
Mooi werk, hulde! _/-\o_

Ik heb m vanavond nog niet werkend gekregen, krijg een 'Unknown or restricted command' melding en ik twijfel aan de zender die ik ontvangen heb, hoewel ik een 868 MHz besteld heb staat er 433 op (China beweert dat ie meerdere frequenties kan). Maar even mee verder klooien als ik dat heb uitgezocht.

Is het seriële verhaal te combineren met de RF opties in 1 module? In principe zou ik dan 1 kastje direct tegen de Ducobox aan kunnen plakken, dat de helft van de signalen door de lucht moet maakt niet uit, als het maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Heb je de module aangesloten met een kabel op de ducobox? Het 'unknown or restricted command' heeft ermee te maken dat er via de seriële poort data binnenkomt. De Ducobox geeft random debug informatie op de seriële verbinding. Om te zorgen dat ESPeasy dit niet als commando's gaat verwerken dient de seriele poort uitgeschakeld te worden. Zie ook: https://github.com/arnema...y-Plugin/wiki/Installatie

Beide plugins zijn prima te combineren. Ik gebruik het zelf ook:
Afbeeldingslocatie: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/raw/master/Screenshots/thumbnails/ESPEASY-DUCOPLUGIN-DEVICEPAGE-800px.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door amauer op 02-11-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech.Monk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik ben zojuist op dit forum uitgekomen omdat ik op zoek ben naar een mogelijkheid om mijn Duco Silent via Apple Homekit te bieden. Het liefst creëer ik in Homekit een automatisering die zodra een bepaalde luchtvochtigheid gemeten wordt de ventilatie op stand 3 springt en als het gehalte gedaald is hij weer terug springt op stand 1.

Na alles gelezen te hebben zie ik dat @amauer een boxje en code heeft ontwikkeld om dit te bereiken. Maar werkt dit ook met Apple Homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Tech.Monk schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:54:
Ik ben zojuist op dit forum uitgekomen omdat ik op zoek ben naar een mogelijkheid om mijn Duco Silent via Apple Homekit te bieden. Het liefst creëer ik in Homekit een automatisering die zodra een bepaalde luchtvochtigheid gemeten wordt de ventilatie op stand 3 springt en als het gehalte gedaald is hij weer terug springt op stand 1.

Na alles gelezen te hebben zie ik dat @amauer een boxje en code heeft ontwikkeld om dit te bereiken. Maar werkt dit ook met Apple Homekit?
Ik heb het uiteindelijk met een Shelly opgelost, die kon ik direct op het pcb van de Duco aansluiten. Shelly koppelen met homebridge en je kunt stand 2 en 3 bedienen in HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech.Monk
@Rgerr Super bedankt voor je snelle reactie! Het zou mij erg helpen als je me kan uitleggen of een foto kunnen laten zien hoe je de Shelly hebt aangesloten op de pcb (Ik ben niet heel technisch). En ik zie veel verschillende types, welke heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:57

PeaceNlove

Deugleuter

Je zou hier even kunnen kijken:
https://community.homey.a...en-met-homey/16804?page=3

Daar staat een mooie foto van een Shelly 2.5 aangesloten op een Ducobox. Heb dit zelf ook als inspiratiebron gebruikt, maar daar heb ik geen foto van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech.Monk
@PeaceNlove Top, bedankt voor je reactie! Ben nu de thread aan het doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Tech.Monk schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:36:
@PeaceNlove Top, bedankt voor je reactie! Ben nu de thread aan het doorspitten.
Mocht het niet zijn gelukt, zal ik even een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech.Monk
Ik ben terug met een nieuwe vraag, hopelijk kan iemand mij helpen. In onze keuken (2 jaar geleden geïnstalleerd) zit een Halemeier ledstrip die werkt met een zigbee receiver. Die is ingebouwd achter de keuken en kan ik bedienen met een lichtschakelaar en een afstandsbediening. Nou moest ik laatst de afstandsbediening opnieuw koppelen en kwam ik erachter dat ik de lamp zou moeten kunnen bedienen met Philips Hue. Ik ben nu een paar uur verder maar ben niet verder gekomen dan dat ik de lamp heb toegevoegd aan de Hue app maar de lamp reageert er niet op mijn input. Er is geen mogelijkheid om bij de receiver te komen. Alles is netjes afgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij zit je in het verkeerde topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 22:20
Maar... als je zelf gaat besturen en je hebt een ingebouwde vochtsensor. Wie wint dan? Volgens mij de gekozen stand omdat hierdoor de box niet meer op Auto staat. En hoe krijg je de box terug op Auto? Er van uitgaande dat we geen RF bediening hebben. Of is die afstandbediening makkelijk te tweaken?
Pagina: 1