Wandcontactdoos ADSL aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorA
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-04 14:38
Goedenmorgen Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt van Ziggo (kabel) naar Online.nl (telefoonlijn).
Voor de overstap heb ik geïnformeerd bij de Online.nl klantenservice of ik de wandcontactdoos kon gebruiken in de woonkamer. Aangezien ik geen kabel vanuit de meterkast wil hebben, ook online heb ik gezocht naar informatie over de wandcontactdoos.
Van de klantenservice kreeg ik te horen dat de wandcontactdoos in de woonkamer gewoon zou moeten werken en er anders een monteur zou kunnen komen, mocht die niet lukken zou ik het abonnement op kunnen zeggen.

Helaas op 1 oktober de spullen aangesloten op de wandcontactdoos en het werkt niet, na bellen en chatten met klantenservice en online zoeken, niks werkt. Het opzeggen van het abonnement kan dus niet, want dit moet binnen 14 dagen na afsluiten. Zonder dat je al je modem en je verbinding hebt. Heel vervelend dit allemaal, ik heb nu een kabel vanuit de meterkast gelegd door de gang naar de woonkamer, aangezien ik graag mijn eigen router wil gebruiken.

Opzeggen is geen optie dus, service kan je bij Online.nl in ieder geval niet verwachten. Nu werkt alles wel met een tussenoplossing maar een jaar een kabel los hebben liggen is niet bevorderlijk.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de wandcontactdoos werkend kan krijgen?
Welke kleurencodes of hoe je kan testen of er uberhaupt verbinding opstaat?
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen!

Groetjes Jordi.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/naVRRz/WCD.jpg

Beste antwoord (via JorA op 11-10-2019 09:59)

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:35
krakendmodem schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Dat is een STAP58 kabel. Die werd vroeger ook gebruikt voor de draadomroep. Wikipedia: Draadomroep
Klopt. TS zou, als hij echt zijn modem in de wo woonkamer wil, de kruipruimte in kunnen gaan, deze STAPN58 eruit halen en de eigen gelegde telefoonkabel in kunnen voeren. Moet je wel een (werkbare) kruipruimte hebben overigens.

Modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA is uiteraard wenselijk, maar, indien goed aangelegd, scheelt het niet veel qua stabiliteit / snelheid.

Met de huidige opzet gaat het zeker niet werken, omdat het 2 verschillende grondkabels zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Wiley02 op 05-10-2018 09:35 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:47
Is het een optie om de telefoonkabel vanuit je meterkast naar je woonkamer te vervangen door CAT5e? Ik zie namelijk een mooie 16mm PVC buis uitsteken. Da kan de modem lekker in de meterkast blijven en heb je toch een netwerkkabel naar de woonkamer waar je weer een LAN WCD op monteert.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Ik heb jouw situatie niet helemaal duidelijk voor ogen. Komt de hoofdkabel van de telefoonlijn in de meterkast of in de huiskamer binnen?

Het modem dient altijd zo dicht mogelijk bij het ISRA punt aangesloten te worden, of wel, kort op de hoofdkabel van de telefoonlijn.

Rood en Blauw zijn normaal gesproken de 2 aders waarop de telefoonlijn staat. Dit kon je vroeger meten maar met ADSL/VDSL is dit niet meer mogelijk. Pas als het modem iets gaat roepen op de lijn komt er een reactie uit de centrale terug, tot die tijd is de lijn spanningstechnisch niet te meten.

In de praktijk is het dus zaak om de rode en blauwe ader uit de hoofdkabel van de telefoonlijn op je modem aan te sluiten. Dit kan middels een RJ11 connector, als je hiervoor een perstang hebt, of via een telefoon contactdoosje waarin je de baluwe en rode draad vastschroefd. Op de 2 bovenste contacten A en B welke het meest ver uit elkaar zitten. In dit contactdoosje steek je vervolgens de telefoonstekker met draad waaran een RJ11 connector zit welke op zijn beurt weer in het modem past.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Is het een idee je (eigen) modem in de meterkast naast je IS/RA neer te zetten, wifi uit, en dan een AP in de woonkamer? Dat scheelt verlengen van ADSLkabeltjes, signaalverlies, en dus prestaties.

Minder trekwerk is even goed kijken naar hoe de bestaande kabel nou precies aangesloten is. Het lijkt erop dat de dubbele aders blauw en oranje beiden getwiste paren zijn en dus creer je hiermee een "split pair". Zorg dat het signaal over één gedraaid paar aders loopt en je hebt goede kans dat het dan wel werkt.

En kijk ook even waar die kabel aan de andere kant uitkomt, voor je het weet is'ie helemaal niet aangesloten of is er iets anders mee. Waarom zoveel aders in die kabel, bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorA
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-04 14:38
Dank voor jullie snelle reacties!

@CurlyMo Ik weet niet of deze tot aan de meterkast loop zoals je op het plaatje kan. Hoe ik die kabel er dan uit zou kunnen krijgen.

@Theo74 De ISRA komt uit de meterkast volgens mij zoals op de foto, hier is die nu ook op aangesloten en werkt nu ook. Wel een kabel getrokken van 5 meter naar de woonkamer aangezien er ook geen stopcontact in de meterkast zit.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dUc6Rz/Meterkast.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:47
Anoniem: 718429 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:23:
Waarom zoveel aders in die kabel, bijvoorbeeld?
2x CAT3 kabels denk ik. Op de foto zie je een tweede telefoon WCD die niet aangesloten is.
JorA schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:24:
@CurlyMo Ik weet niet of deze tot aan de meterkast loop zoals je op het plaatje kan. Hoe ik die kabel er dan uit zou kunnen krijgen.
Als dat niet zo is, hoe denk je dan internet te krijgen in je woonkamer?

De simpelste optie om het te testen is de kabel aan de langste kant goed vast te houden en iemand aan de korte kant te laten trekken. Zodra je beweging voelt direct stoppen. Dan weet je het.
Wel een kabel getrokken van 5 meter naar de woonkamer aangezien er ook geen stopcontact in de meterkast zit.
Stopcontact is zo gemaakt. In je meterkast komt immers je elektra binnen :)

[ Voor 60% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2018 14:27 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:37
Anoniem: 718429 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:23:
Is het een idee je (eigen) modem in de meterkast naast je IS/RA neer te zetten, wifi uit, en dan een AP in de woonkamer? Dat scheelt verlengen van ADSLkabeltjes, signaalverlies, en dus prestaties.

Minder trekwerk is even goed kijken naar hoe de bestaande kabel nou precies aangesloten is. Het lijkt erop dat de dubbele aders blauw en oranje beiden getwiste paren zijn en dus creer je hiermee een "split pair". Zorg dat het signaal over één gedraaid paar aders loopt en je hebt goede kans dat het dan wel werkt.

En kijk ook even waar die kabel aan de andere kant uitkomt, voor je het weet is'ie helemaal niet aangesloten of is er iets anders mee. Waarom zoveel aders in die kabel, bijvoorbeeld?
Dat is een STAP58 kabel. Die werd vroeger ook gebruikt voor de draadomroep. Wikipedia: Draadomroep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 13:06
Je kunt wel geen kabel van uit de meterkast willen, maar dat is toch echt de plek waar het aangesloten moet worden als daar het is/ra punt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

CurlyMo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:24:
2x CAT3 kabels denk ik. Op de foto zie je een tweede telefoon WCD die niet aangesloten is.
Zou kunnen. Ander modelletje wel. Dan kan TS best beginnen met die tweede los te koppelen en kijken of dat helpt, want zo'n extra stuk kabel zorgt voor allerlei reflecties die je niet hebben wil.
Dat is een STAP58 kabel. Die werd vroeger ook gebruikt voor de draadomroep.
Ik dacht al zoiets, ook omdat die kabel blauw is en de andere grijs, en de aparte kleurtjes van de paren. Dus inderdaad een split pair en kennelijk een aparte IS/RA bovendien. Het is iig niet dezelfde kabel als die aan de IS/RA in de meterkast zit.

Dan kan TS mischien nog vragen om de aansluiting naar de andere IS/RA te laten overzetten en krijgt'ie precies wat'ie hebben wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mona-toetje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10-2021
Laatst per ongeluk de telefoon kabel geraakt die kaal in de muur gesmeerd was. Toen heeft de monteur alleen zwart en transparant doorgezet

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:35
[...]

Klopt. TS zou, als hij echt zijn modem in de wo woonkamer wil, de kruipruimte in kunnen gaan, deze STAPN58 eruit halen en de eigen gelegde telefoonkabel in kunnen voeren. Moet je wel een (werkbare) kruipruimte hebben overigens.

Modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA is uiteraard wenselijk, maar, indien goed aangelegd, scheelt het niet veel qua stabiliteit / snelheid.

Met de huidige opzet gaat het zeker niet werken, omdat het 2 verschillende grondkabels zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Wiley02 op 05-10-2018 09:35 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

JorA schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:03:
Goedenmorgen Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt van Ziggo (kabel) naar Online.nl (telefoonlijn).
Had je ook telefonie van ziggo, die op die wandcontactdoos was aangesloten ?
Want vaak gooit upc je eigen telefoonverbinding los om die van hun op aan te sluiten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1