• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-03 22:09
Wij hebben op de zaak een probleem met het flikkeren van LCD monitoren. De flikker is een zeer irritante waarbij het lijkt dat het laatste beeld afwisselt met het huidige signaal. Ik heb een video toegevoegd met een Super-Slo-mo camera.

Het gebeurt zomaar ineens. Het aansluiten van een andere kabel, een andere voeding, of een andere source, verandert het niet. Dus het blijft in de monitor zitten.

We zijn vrijwel zeker dat het apparaat het veroorzaakt: dit is namelijk al de 3e (!!) monitor (2 nieuw gekocht, 1 retour) maar goed, we gaan er nu niet wéér een nieuwe aan hangen.

Andere observatie is, dat het best kan zijn dat het morgenVROEG weer oké is.

Een nieuwe monitor is ook wel weer oké, tijdelijk.

Mijn theorie: de huidige bron (een Chromebox) triggert een of andere out-of sync, waar de monitor niet meer uit komt. We hebben écht geen flauw idee wat er aan de hand kan zijn, maar het is best frustrerend. En dit is ook niet te vinden op het internet, en nog lastiger uit te leggen.

https://photos.google.com...welY4dC1iOTNhYTVVNVB4Q3pn

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:48

Turismo

Clobberin' time!

Wat meer informatie over het scherm en type gebruikte kabel is wel handig, op je foto lijkt het om een ultrawide scherm te gaan? Die draait op 3440x1440 resolutie?

Ik kan je aanraden om dan een certified display port kabel te halen, de lijst van goedgekeurde kabels is hier te vinden https://www.displayport.o...-adaptors/?ps=displayport

Laat je niet misleiden door de prijs, een kabel van 30 euro hoeft niet perse te betekenen dat het goed is, het gaat erom dat die goedgekeurt is door de VESA standaarden.

Ik had ook vage flikkering en out of sync problemen met de bijgeleverde kabel (Dell) op mijn Ultra wide scherm, scheen dus gewoon de kabel zelf niet certified en bagger te zijn.

Ik heb toen de volgende kabel gekocht die op de lijst van certified stond https://www.kabeltje.com/...layport-1-2-kabel-2-meter en alle problemen waren direct verdwenen.

Voor meer leesvoer over displayport 1.2 kabels en waarom het belangerijk is hierin te investeren op hoge resoluties en/of hoge refresh rates: https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/

Het is echt schandelijk dat de fabrikanten niet gewoon hoogwaardige gecertificeerde kabels meeleveren op monitoren van + € 750

[Voor 29% gewijzigd door Turismo op 04-10-2018 17:03]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• RielN
Ik weet niet of elk van mijn devices een DP uitgang heeft (die nieuwe CB's wel).
Geldt dit ook voor HDMI?
Het proberen in elk geval waard, dank.

Ik heb het exacte schermtype bijgevoegd in mijn vraag. Het is inderdaad een Ultrawide.

• Turismo
  • Laatst online: 20:48

Turismo

Clobberin' time!

RielN schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:20:
Ik weet niet of elk van mijn devices een DP uitgang heeft (die nieuwe CB's wel).
Geldt dit ook voor HDMI?
Het proberen in elk geval waard, dank.

Ik heb het exacte schermtype bijgevoegd in mijn vraag. Het is inderdaad een Ultrawide.
Geld ook voor HDMI, daar zijn ook weer verschillende versies van.
HDMI 1.0, 2.0, 2.0b en de meest recente versie 2.1

Pas vanaf 2.0 is 4k 60hz mogelijk, die bandbreedte zal waarschijnlijk ook voor ultra wide gelden.
https://www.digitaltrends...high-speed-certification/
https://www.cnet.com/news...am-what-you-need-to-know/

Ik lees her en der dat Chromebox 3 HDMI 1.4 heeft en dus geen ondersteuning heeft voor 4K op 60hz, wel op 30Hz.
Nou ligt 3440x1440 hier redelijk dicht in de buurt kwa bandbreedte en ondervind dan vaak dezelfde problemen.
https://www.reddit.com/r/...k60hz_support_and_blurry/

Ik zie net dat het betreffende LG scherm 2560x1080 resolutie is, dat zou kwa bandbreedte geen probleem moeten vormen, zou me echter niet verbazen als het alsnog aan een te goedkope kabel ligt.

Bij mij was het ook altijd random dat mijn scherm ging flikkeren, meestal hield het op als ik m aan/uit deed, weet niet of dit bij jou ook zo het geval is of enkel alleen na 1 dag wachten, want dan klinkt het als een bandbreedte probleem en zou ik echt de kabel als verdachte aanmerken.

[Voor 35% gewijzigd door Turismo op 04-10-2018 20:48]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• RielN
2560x1080

Het is bijgeleverde kabel, zowel hdmi als dp->hdmi.

Maar met bandbreedte:

- probleem doet zich plotseling op
- nu monitor eenmaal flikkert, gaat het niet weg, niet met andere kabel, niet met andere bron/pc.
- in veel gevallen volgende ochtend weer okay

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hoe zet je hem uit? of laat je hem aanstaan of?

helpt t ook als je de netvoeding en andere kabels los haalt en hem dan bv een uur met rust te laten en dan weer te proberen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• RielN
Ja, de volgende ochtend is de flikkering -zo goed als- weg (bij heel goed kijken, niet helemaal!).

Het maakt geen verschil of we de netspanning eraf laten een nacht.

We laten de monitor doorgaans aanstaan maar ze schakelen zichzelf uit.

[Voor 17% gewijzigd door RielN op 06-10-2018 08:40]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Zijn de monitoren en Chromecast wel aangesloten op een geaard stopcontact?

Problemen met monitoren die niet geaard zijn komen niet vaak voor, maar kunnen de vreemdste dingen veroorzaken. Ik had een monitor die opeens uitviel en het dan na een tijdje plotseling weer deed.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je nog garantie, 't lijkt namelijk alsof je TCON board het lootje gelegd heeft of dat je LCD display zelf defect is.

[Voor 19% gewijzigd door Lip op 06-10-2018 10:28]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee