Lamp blijft aan, lichtschakelaar stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-06 13:40
Sinds deze avond blijft de lamp (simpele spaarlamp die er al enkele jaren in zit) in onze badkamer aan staan. Wanneer ik de lichtschakelaar 'uit' zet knippert de lamp kort maar blijft vervolgens normaal branden.
Wanneer ik de schakelaar weer 'aan' zet blijft de lamp normaal branden.

Onder de schakelaar zit een enkele geaarde stekker, deze werkt nog gewoon.

Weet iemand wat de oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?
Is de schakelaar simpelweg stuk (is al zeker 20 jaar oud) en dient deze vervangen te worden?

Kan het daarnaast kwaad als de lamp vanavond aanblijft (schakelaar op aan)?
De bouwmarkten zijn dicht en wil nu niet een deel van het huis platleggen door het uitzetten van de groep?

Update Afdekplaat er afgehaald en de draden zitten nog vast in de schakelaar.

Dank iedereen voor de inhoudelijke antwoorden. Morgen de schakelaar vervangen.

Dank Brahiewahiewa voor het gewetensdeel dit (inmiddels in de nacht) nog veilig op te lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Scheeringa op 04-10-2018 00:11 ]

Beste antwoord (via Scheeringa op 04-10-2018 00:09)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Scheeringa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:04:
...
Dit moet dus echt vanavond nog? Kan hem niet voor de avond 'aan' laten staan?
...
Wil je het risico lopen dat het niet blijkt te kunnen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Schakelaar kan stuk zijn maar er kan ook een draad losgesprongen zijn.. zou hoe dan ook even goed kijken nadat je hem spanningsloos hebt gemaakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je een overzicht van je groepen? Het zou me niks verbazen als de badkamer op z'n eigen groep zit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 11:49

krvabo

MATERIALISE!

Het kan de lamp zijn, de schakelaar, of de fitting, maar waarschijnlijk niet de draden. Zolang daar niet aan getrokken is klinkt het onaannemelijk dat ze al na 20 jaar versleten zijn (50 jaar moeten ze makkelijk kunnen halen)

Je kunt de stroom even van de groep halen, de schakelaar open maken en de bruine draad losmaken (en dan een koppeling of desnoods een kroonsteentje over het koperen einde doen. Tape dit bij voorkeur af met elektratape en het is veilig genoeg om even zo te zitten. Zorg wel dat je er niet zomaar bijkunt met je handen. Je kunt erna de stroom er weer op doen. Absoluut geen permanente oplossing, maar als je perse de stroom weer op de groep wil hebben veilig genoeg voor een nacht.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
DukeBox schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:56:
Schakelaar kan stuk zijn maar er kan ook een draad losgesprongen zijn.. zou hoe dan ook even goed kijken nadat je hem spanningsloos hebt gemaakt.
En het advies is zeker om dat nu te doen, niet morgen? Oftewel: is er kans op kortsluit/brand/worst case zeg maar?
Erasmo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:58:
Heb je een overzicht van je groepen? Het zou me niks verbazen als de badkamer op z'n eigen groep zit.
Nee, helaas, stond altijd op de overvolle to do lijst.
krvabo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:04:
Het kan de lamp zijn, de schakelaar, of de fitting, maar waarschijnlijk niet de draden. Zolang daar niet aan getrokken is klinkt het onaannemelijk dat ze al na 20 jaar versleten zijn (50 jaar moeten ze makkelijk kunnen halen)

Je kunt de stroom even van de groep halen, de schakelaar open maken en de bruine draad losmaken (en dan een koppeling of desnoods een kroonsteentje over het koperen einde doen. Tape dit bij voorkeur af met elektratape en het is veilig genoeg om even zo te zitten. Zorg wel dat je er niet zomaar bijkunt met je handen. Je kunt erna de stroom er weer op doen. Absoluut geen permanente oplossing, maar als je perse de stroom weer op de groep wil hebben veilig genoeg voor een nacht.
Nee, deze 'opzet' zit al jaren muurvast.
Na het douchen vanavond hebben we dit geconstateerd, vanochtend was het nog goed.

Update: afdekplaat er even afgehaald en de draden zitten nog netjes vast in de schakelaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Scheeringa op 03-10-2018 23:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheeringa
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:42:
[...]

De kracht van het geweten, dank! O-)

Inmiddels is de stroom er af, zit schijnbaar op dezelfde groep als een deel van de keuken ( 1 stopcontact en afzuigkap), valt allemaal wel mee dus.

(Als het lichtje in de koelkast brand heeft hij gewoon stroom, toch? Zit geen batterij ofzo in?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:40

Nee, deze 'opzet' zit al jaren muurvast.
Na het douchen vanavond hebben we dit geconstateerd, vanochtend was het nog goed.

Update: afdekplaat er even afgehaald en de draden zitten nog netjes vast in de schakelaar.
Je kan ook gewoon 1 voor 1 de groepen uischakelen, totdat het donker wordt op de badkamer.
Deze groep laat je dan vannacht uit, kun je morgen op je gemak kijken.
Waarschijnlijk is de badkamer wel een aparte groep, maar kan zomaar zijn dat er ook andere kamers bij zitten.

Ik zou gokken op een kapotte schakelaar, vooral in de badkamer (vochtige ruimte) corrosie op de contacten, waardoor deze zichzelf "vastgelast" hebben.

Een paar keer ruw de schakelaar aan en uit rammelen kan misschien nog wel helpen, maar ik zou het risico niet willen lopen dat er vannacht wat gaat lopen smeulen/branden

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 15:40
Scheeringa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:58:
[...]

De kracht van het geweten, dank! O-)

Inmiddels is de stroom er af, zit schijnbaar op dezelfde groep als een deel van de keuken ( 1 stopcontact en afzuigkap), valt allemaal wel mee dus.

(Als het lichtje in de koelkast brand heeft hij gewoon stroom, toch? Zit geen batterij ofzo in?).
Als het lampje brand is het niet goed ;)

Als het lampje brandt dan werkt je koelkast inderdaad gewoon (y)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoor je de schakelaar wel klikken? Zit er geen vuil onder de knop? Trek anders even de knop eraf

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-07 23:29
krvabo schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:04:
Klopt dit wel? Een lamp wil niet uit. Dat kan toch niet de lamp zijn? En zelfde verhaal voor de fitting. Iets wat niet onder stroom hoort te staan staat opeens toch onder stroom..... Dat lijkt mij de schakelaar of de draden, niet de lamp en niet de fitting.

Enne... Inzake "Moet dat vanavond nog?".... Waarom draai je de spaarlamp er niet gewoon uit? Je creeert kennelijk geforceerd een stroomkring, maar geen sluiting. Lamp eruit is kring weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheeringa
memphis schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:15:
Hoor je de schakelaar wel klikken? Zit er geen vuil onder de knop? Trek anders even de knop eraf
Ja, hij klikt en de schakelaar er af gehaald om te kijken of de draden nog vast zaten (zie bovenstaande).
TomsDiner schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:17:
[...]

Klopt dit wel? Een lamp wil niet uit. Dat kan toch niet de lamp zijn? En zelfde verhaal voor de fitting. Iets wat niet onder stroom hoort te staan staat opeens toch onder stroom..... Dat lijkt mij de schakelaar of de draden, niet de lamp en niet de fitting.

Enne... Inzake "Moet dat vanavond nog?".... Waarom draai je de spaarlamp er niet gewoon uit? Je creeert kennelijk geforceerd een stroomkring, maar geen sluiting. Lamp eruit is kring weg.
Inmiddels heb ik de groep uitgezet onder het mom van 'wil ik een risico lopen' op kortsluiting, brand (worst case).
Was de spaarlamp er uit draaien genoeg geweest om dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Move MME-> wonen en verbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Scheeringa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:43:
[...]

Ja, hij klikt en de schakelaar er af gehaald om te kijken of de draden nog vast zaten (zie bovenstaande).

[...]

Inmiddels heb ik de groep uitgezet onder het mom van 'wil ik een risico lopen' op kortsluiting, brand (worst case).
Was de spaarlamp er uit draaien genoeg geweest om dit te voorkomen?
Misschien wel, misschien niet. Normaal gesproken natuurlijk wel, want zodra de lamp eruit is verbreekt dat de kring, maar als er achter de schakelaar iets raars aan de hand is en de kring kan op die manier gesloten worden (dan gaat waarschijnlijk de aardlek zijn werk doen), maar dat kan iemand je op afstand moeilijk vertellen. Hele punt is dat er iets niet goed is, dus de "onder normale omstandigheden" telt niet helemaal meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

Gewoonlijk is de schakelaar de enige die de stroom naar je lamp kan onderbreken. Niks anders in je huis kan dit. Dus als de lamp niet uit wil gaan dan is de schakelaar inderdaad stuk :)

Er is geen kortsluiting. Als dit er wel was dan zou er een aardlekschakelaar of een automaat in de meterkast zijn ingeschakeld.

Het kan wel een gevaarlijke situatie opleveren. De schakelaar hoort helemaal wel, of helemaal niet 'aan' te staan (anders was het immers geen schakelaar :P ) Nu deze stuk is kan het zijn dat hij 'half' contact maakt waardoor deze erg warm kan worden, en mogelijk brand kan veroorzaken (er kan een spanningsval staan over de schakelaar, of deze kan een redelijke schakelweerstand hebben). Hiertoe is het heel erg aan te raden om in ieder geval de lamp uit de fitting te halen en niks in de fitting te plaatsen. (doe dit zo snel mogelijk)

Wil je op safe spelen dan kun je de automaat in de meterkast uitzetten of uithouden. Mocht dit lastig zijn (want have huis zonder stroom) dan kun je deze ook weer aanzetten.

Verder is het erg handig om de schakelaar te vervangen op korte termijn. Dat hoeft niet nu gelijk, maar wacht er geen maanden mee. Mocht je weten wat je doet dan kan je dit zelf doen, anders even een buurman/kennis/aannemer vinden die dat voor je wil doen. Dat kan in ongeveer 15 minuten worden gedaan.

Ofwel:
- draai asap de lap uit de fitting.
- Zorg dat binnenkort de schakelaar wordt vervangen
- De automaat in de meterkast mag je voor de zekerheid uit zetten, maar hoeft niet per sé

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12
Tja ik had de lamp uit de fitting gedraaid. Volgens mij de meest simpele oplossing. Vandaag naar de bouwmarkt, vergeet niet de groep uit te zetten.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 30-06 21:48

mmniet

De beetje weter

geldersscheepje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:13:
Tja ik had de lamp uit de fitting gedraaid. Volgens mij de meest simpele oplossing. Vandaag naar de bouwmarkt, vergeet niet de groep uit te zetten.
zoals eerder al gezegd, als het in de schakelaar mis is kan je een kortsluiting hebben en dan kan er brand ontstaan. Niet zo prettig als je thuis aan het slapen bent, de batterij van de rookmelder net op is en je enige doorgang naar beneden (trappenhuis) in lichterlaaie staat als je ontdekt dat er brand is (als je al wakker wordt)

Overigens moest ik gelijk denken aan vocht omdat het een badkamer is. Ik heb een keer een lamp gehad die opeens aanstond. Bleek dat de schakelaar vol water stond :| . die schakelaar hing overigens aan het plafond waardoor dit mogelijk was. Een wandschakelaar zal dit probleem niet zo snel hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door mmniet op 04-10-2018 10:20 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Je kan het ook enger maken dan het is... als de schakelaar stuk is / half contact blijft maken, levert dat potentieel een gevaarlijke situatie op ja, die schakelaar zal warmer worden dan normaal, en dat kan voor brand zorgen.

Als je de lamp eruit draait, is er echter geen stroomkring meer (want onderbroken, lamp is er immers uit), loopt er geen stroom, wordt er ook niets warm.
Op het moment dat er draden fysiek tegen elkaar aan liggen te vonken is het een ander verhaal.

Voorzichtigheid is altijd geboden, begrijp me niet verkeerd, maar zo erg is het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 11:49

krvabo

MATERIALISE!

Probleem is natuurlijk dat wij, willekeurige anonieme mensen via het internet, niet zomaar een beslissing kunnen maken over wat gevaarlijk is of niet zonder de situatie te hebben gezien. Het uitzetten van de groep is dan gewoon het veiligst.

Zelf zou ik de fase los hebben getrokken en afgedopt, wat ook een oplossing is als je weet dat het goed is aangelegd. Maar goed, daar moet je ook net het materiaal voor hebben liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door krvabo op 05-10-2018 00:06 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37
Ik heb dat zelf ook gehad met een LED lampje in de eethoek: een lamp met 8 LED peertjes, met daaraan een dimmer… later ook een tijdje een KaKu dimmer gehad, met hetzelfde probleem.

Punt is dat er altijd een beetje lekstroom kan zijn, en peertjes die daar gevoelig voor zijn (weet niet of ze dan ook slecht zijn, maar goed), kunnen dat oppikken en heel zachtjes blijven flikkeren of branden.

Ik denk niet dat het door je schakelaar komt, maar omdat je peertje op is. Probeer er eens een ander peertje in te draaien en kijk wat dat doet :) Bij mij loste dat het probleem gelijk op namelijk.

Is trouwens al eerder besproken hier, misschien heb je iets aan het topic:
LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?

[ Voor 3% gewijzigd door Kapotlood op 05-10-2018 06:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scheeringa
Inmiddels Alle schakel- & stopcontactpunten in de badkamer vervangen (mocht sowieso wel een keer).

Alles werkt weer naar behoren.
Pagina: 1