Alternatieven voor bekabeld netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Beste iedereen :),

Ik ga het nog eens proberen en op een andere manier nu. Over het zelfde onderwerp heb ik meerdere topics gemaakt, die staan hier los voor. Zie dit als iets nieuws voor de mensen die daar ook reageert hebben. On topic blijven (deze). Graag alles even rustig lezen, ik kan nog wel eens onduidelijk zijn zonder dat ik het zelf door heb, alvast mijn excuses daarvoor. :) Tuurlijk weet ik al wat dingen, o.a. door internet. Maar wil graag meer van mede Tweakers horen. :)

Het gaat over het een netwerk bij mij thuis. Ik zal de huidige situatie uitleggen, wat wel en niet kan en hoe ik zou willen hoe het zou kunnen.

Alvast mijn vraag: naast een UTP kabel, welke alternatieve opties zijn er voor een glasvezelabonnement van 150Mbp/s?

Let op! Het gaat niet over een UTP kabel, ik weet echt heel goed dat dat de beste oplossing is en dat wil ik ook. Die optie valt helaas af, dat moeten jullie maar aannemen. Het gaat puur alleen om een alternatief, geen kabel a.u.b.

1. De huidige situatie.
M'n vader en ik wonen in een portiekwoning met de meterkast in het portiek. Als 1 van de weinige huizen hier hebben wij een eerste verdieping met o.a. mijn kamer. Nu hebben wij ADSL van Tele2 met een maximale snelheid van 27Mbp/s als er niemand iets van internet gebruikt. Ook de tv gaat via het modem via een kastje met een UTP kabel. Het wifi gedeelte in het ADSL modem heb ik uitgezet, omdat problemen opleverde. Oplossing waar ik totaal geen spijt van heb: een overkill TP-Link router van toen €170. Dat is de TP-Link Archer C3200. Ik heb vaak grote games/updates te downloaden op PC en PS4. Dat gaat heel erg langzaam, zeker als mijn vader ook iets van internet gebruikt. Het ADSL modem staat in de woonkamer.

2. Wat niet kan en wat wel zou kunnen.
Wat niet kan zoals hierboven gezegd: een UTP kabel. Er zijn wel 2 loze leidingen in het portiek, maar ik heb het hele huis doorzocht, overal en geen gat kunnen vinden die daarop aansluit. Wel 1 dichtgemaakt gat op het plafond wat niet open gemaakt gaat worden. Ongeacht hoeveel mensen gaan zeggen dat een kabel beter is en dat ik dat toch moet proberen: mijn keuze staat voor 100% vast en daar gaat deze topic niet over. ;)
Er is geen coax naar andere kamers toe.

Wat wellicht zou kunnen:
Wifi mesh netwerk?
Via stopcontact? (powerline). Zo ver ik weet is dit gebouw ergens in de jaren 70 gebouwd, en heeft dan zeer waarschijnlijk oudere stroomdraden door het huis lopen. Heb wel een 1 ongebruikte stopcontact met randaarde die ik zou kunnen gebruiken.
Iets anders? (geen kabel a.u.b.)

3. Hoe ik het graag zou hebben. Niet precies, meer ongeveer.
Een glasvezel abonnement van 150Mbp/s naast ADSL op mijn eigen kosten.
Een snellere verbinding op mijn kamer.

Ik ga het even duidelijk aangeven nu voor de mensen die het niet willen begrijpen schijnbaar. Ik heb gekeken naar een oplossing om een kabel te trekken. Voor mij is die er gewoon niet. Ik vraag alleen om alternatieven. Ik vraag om A (alternatieven) en dus niet om B (kabel). Gaan mensen toch door met zeuren over een Kabel, dan reageer ik nergens meer op. Ook niet op mensen met alternatieven. Dat vind ik wel zo eerlijk, en vanwege persoonlijke redenen die ik hier niet ga uitleggen. Hopelijk is dit nog duidelijker. Was ik al maar goed ;)

Even wat getekende voorbeelden: huidige situatie, een situatie als ik mesh neem en een sitatie als ik powerline neem. In de tekening van de begane grond, links van de meterkast naast de keuken (richting de straat) is een schuur van de buren. Dat vergat ik nog aan te geven.

Huidige situatie beneden

Huidige situatie boven

mesh beneden

mesh boven

powerline beneden

powerline boven

[ Voor 30% gewijzigd door johan501 op 04-10-2018 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:36
Tja.. geen kabel, geen ongebruikte coax...

wifi mesh: Niet aan beginnen. Tenzij je de AP's bedraad aansluit is dat ook niet alles

Blijft over: Powerline. Heb je randaarde tot je beschikking en 1-fase (of de mogelijkheid om het op dezelfde fase te krijgen) dan zou dat kunnen. Geen garantie, maar met een goed Ghn setje incl randaarde heb je nog kans. Of die 150Mbit dan stabiel is... dat is de vraag.

Als er nog een ongebruikt koperpaar ligt (bv een telefoonlijn) dan zou je die nog kunnen inzetten. Er zijn apparaten die een soort 'vdsl' maken over een 2-draads kabeltje. Maar of je dan de 150Mbit haalt..

En anders wordt het accepteren dat je een matige verbinding hebt. De enige echt betrouwbare en stabiele opties heb je zelf afgeschoten.

De laatste optie is een een eigen woning met voldoende kabels >:)

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 03-10-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:37:
Tja.. geen kabel, geen ongebruikte coax...

wifi mesh: Niet aan beginnen. Tenzij je de AP's bedraad aansluit is dat ook niet alles

Blijft over: Powerline. Heb je randaarde tot je beschikking en 1-fase (of de mogelijkheid om het op dezelfde fase te krijgen) dan zou dat kunnen. Geen garantie, maar met een goed Ghn setje incl randaarde heb je nog kans. Of die 150Mbit dan stabiel is... dat is de vraag.

Als er nog een ongebruikt koperpaar ligt (bv een telefoonlijn) dan zou je die nog kunnen inzetten. Er zijn apparaten die een soort 'vdsl' maken over een 2-draads kabeltje. Maar of je dan de 150Mbit haalt..

En anders wordt het accepteren dat je een matige verbinding hebt. De enige echt betrouwbare en stabiele opties heb je zelf afgeschoten.

De laatste optie is een een eigen woning met voldoende kabels >:)
Bedankt voor je reactie, wacht verder nog af, want mensen zeggen ook vaak het tegenovergestelde xD.

Oja, vergat nog info te geven over powerline want mensen wel zouden moeten weten. Ik heb sowieso ook een stopcontact boven met randaarde die ik kan gebruiken. Alleen als ik het goed heb is dit gebouw in de jaren 70 gebouwd, wat dan de kabels wel ouder maakt.

Als je telefoonlijn naar andere kamers bedoeld: nope, er lopen geen coax en andere telefoonlijnen door het huis naar andere kamers.

Ja dat die ''afgeschoten'' heb weet ik, niks aan te veranderen helaas ;).
Eigen woning zit er voorlopig niet in de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
Is een goede accespoint een optie bij jullie? (Qua bouw etc) dat je die op de BG op een goede plek hangt.

Komt je glasvezel ook in de protiek binnen en gaat deze dan met een kabel naar binnen of zit echt alles in de portiek?

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 03-10-2018 18:53 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:50:
Is een goede accespoint een optie bij jullie? (Qua bouw etc) dat je die op de BG op een goede plek hangt.

Komt je glasvezel ook in de protiek binnen en gaat deze dan met een kabel naar binnen of zit echt alles in de portiek?
Zou kunnen mits er wel een kabel naar mijn kamer kan. Ik zal zo even een paar voorbeelden plaatsen, zelf getekend van boven en een stukje beneden voor verschillende opties. Is misschien dan wat makkelijker.

De meterkast zit in het portiek buiten de woning, wel er tegen aan maar geen vloer van deze woning erboven. Anders was boren een optie, maar ik dwaal ietjes af: de aansluiting van glasvezel zit in de meterkast en vanaf daar moet een verbinding toe. Dacht zelf aan een goed mesh netwerk set met 3 stations. 1 in de meterkast, 1 boven in m'n vaders slaapkamer of opberghok, zo dicht als mogelijk bij de meterkast en dan nog 1 de woonkamer ook zo dicht bij mogelijk. Dat is denk beter als elke station ver uit elkaar vanwege al dat beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 21:32
johan501 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:26:
Beste iedereen :),

2. Wat niet kan en wat wel zou kunnen.
Wat niet kan zoals hierboven gezegd: een UTP kabel. Er zijn wel 2 loze leidingen in het portiek, maar ik heb het hele huis doorzocht, overal en geen gat kunnen vinden die daarop aansluit.
Met deze eisen blijft er niet veel keus.

Ik begrijp je punt van geen kabel, maar ik zou graag willen weten hoe je dit onderzocht hebt.

Heb je een trekveer in deze leidingen gestoken en zo proberen te achterhalen waar deze uitkomen of heb je ergens anders naar gekeken?

Mocht je geen trekveer gebruikt hebben, dan zou ik je aanraden dit toch eens te proberen, wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
ykaenS schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:45:
[...]

Met deze eisen blijft er niet veel keus.

Ik begrijp je punt van geen kabel, maar ik zou graag willen weten hoe je dit onderzocht hebt.

Heb je een trekveer in deze leidingen gestoken en zo proberen te achterhalen waar deze uitkomen of heb je ergens anders naar gekeken?

Mocht je geen trekveer gebruikt hebben, dan zou ik je aanraden dit toch eens te proberen, wie weet :)
Ja dat weet ik, maar het doel van deze topic was niet over een kabel praten. Ik stel vragen over alternatieven, niet over kabels, dus ik zal het kort houden: trekveer geprobeerd, helaas zonder goede resultaten (een gat bijvoorbeeld) en heb daarnaast overal gekeken of er nog eventueel een 2e gat zat en ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
johan501 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

Zou kunnen mits er wel een kabel naar mijn kamer kan. Ik zal zo even een paar voorbeelden plaatsen, zelf getekend van boven en een stukje beneden voor verschillende opties. Is misschien dan wat makkelijker.

De meterkast zit in het portiek buiten de woning, wel er tegen aan maar geen vloer van deze woning erboven. Anders was boren een optie, maar ik dwaal ietjes af: de aansluiting van glasvezel zit in de meterkast en vanaf daar moet een verbinding toe. Dacht zelf aan een goed mesh netwerk set met 3 stations. 1 in de meterkast, 1 boven in m'n vaders slaapkamer of opberghok, zo dicht als mogelijk bij de meterkast en dan nog 1 de woonkamer ook zo dicht bij mogelijk. Dat is denk beter als elke station ver uit elkaar vanwege al dat beton.
Dus alles blijft in de meterkast en er gaat niks het huis in? de router staat daar dus ook?
Dan zou ik toch de powerline adapters gaan proberen denk ik. 10 jaar geleden wel wat issues mee gehad maar op werk hebben we er geen issues mee eigenlijk. (ik gebruik het in twee loosten uit de jaren 40/50 :P)

Of toch voor wifi gaan en dan toch mesh. Ik weet dat bijvoorbeeld de Ubiquiti AP's wireless uplink hebben. Dat zijn goede accespoint en ze ondersteunen dus ook de mesh feature en ze zijn Power over ethernet dus stroom en netwerk over 1 kabel.

Portiek met router -> Ubiquiti AP met kabel in de router -> Ubiquiti AP met Wireless uplink naar woonkamer (of andere kamer) -> Ubiquiti AP met wireless upling bij jou op de kamer. Als je dan 1 pro neem dan zit daar een extra lan aansluiting op. Kan je er nog een switch aan hangen ook.

Grote vraag blijft alleen of je de 150 gaat halen (eigenlijk denk ik het niet) maar dat heb je bij alle twee de opties.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Dus alles blijft in de meterkast en er gaat niks het huis in? de router staat daar dus ook?
Dan zou ik toch de powerline adapters gaan proberen denk ik. 10 jaar geleden wel wat issues mee gehad maar op werk hebben we er geen issues mee eigenlijk. (ik gebruik het in twee loosten uit de jaren 40/50 :P)

Of toch voor wifi gaan en dan toch mesh. Ik weet dat bijvoorbeeld de Ubiquiti AP's wireless uplink hebben. Dat zijn goede accespoint en ze ondersteunen dus ook de mesh feature en ze zijn Power over ethernet dus stroom en netwerk over 1 kabel.

Portiek met router -> Ubiquiti AP met kabel in de router -> Ubiquiti AP met Wireless uplink naar woonkamer (of andere kamer) -> Ubiquiti AP met wireless upling bij jou op de kamer. Als je dan 1 pro neem dan zit daar een extra lan aansluiting op. Kan je er nog een switch aan hangen ook.

Grote vraag blijft alleen of je de 150 gaat halen (eigenlijk denk ik het niet) maar dat heb je bij alle twee de opties.
Ja klopt. Glas modem blijft in de meterkast met 1 powerline adapter of mesh station. De router nu bedoel je? Die staat in de woonkamer voor het ADSL abonnement, het wifi van de 2 in 1 modem (modem + wifi) is letterlijk bagger en steeds problemen. Opgelost met de overkill router haha

Okay goeie tips :). Ik ga sowieso nog nadenken over of powerline of mesh netwerk. Helaas kan het testen van een powerline niet. Er zit ook nog geen stopcontact in de meterkast. Die komt er als ik een keer het abonnement neem. En om het beste te testen moet het denk vanaf de meterkast en naar boven.

Ja dat is waar, als ik geluk heb wel. Maarja, geluk moet je maar hebben dan haha. Nu heb ik maximaal 3 MegaBytes per seconden, naja als ik de enige ben die download. Als ik rond of over de 10 krijg ben ik al tevreden. Met 150Mp\s heb je al 18 MBp\s. Het gaat mij vooral om de snelheid. Heb meerdere games, ook van bijvoorbeeld 70GB, met deze situatie duurt dat echt een eeuwigheid haha.

Kan je misschien een paar goede powerlines met ingebouwde stopcontact opnoemen? En een aantal goede mesh netwerks met minimaal 3 stations, van meer betaalbaar tot wat duurder? Weet niet met welke precies je allemaal ervaringen heb. Als je het niet wilt, hoeft het niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 19:14
Een andere optie zou misschien zijn om een mesh systeem met powerline backhaul.
Mogelijk haal je dan het uiterste uit de kan. Ik ken geen praktijkvoorbeelden maar de producten bestaan wel.

Wat in jouw specifieke situatie het beste is blijft natuurlijk een gok. Zeker omdat we op voorhand niet kunnen weten hoe powerline zich bij jou zal gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:12
Hoe wil je eigenlijk TV gaan doen? Of zeggen jullie dat helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Tonne2016 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:14:
Een andere optie zou misschien zijn om een mesh systeem met powerline backhaul.
Mogelijk haal je dan het uiterste uit de kan. Ik ken geen praktijkvoorbeelden maar de producten bestaan wel.

Wat in jouw specifieke situatie het beste is blijft natuurlijk een gok. Zeker omdat we op voorhand niet kunnen weten hoe powerline zich bij jou zal gedragen.
Okay, wat is dat precies? Heb nog geen verstand genoeg op netwerk gebied haha.
Ja daar heb je gelijk in, het is nog niet voor 100% zeker. Pas als ik goed genoeg overtuigt ben door alle info hier, internet (niet alleen webshops, fabrikanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
hcQd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:19:
Hoe wil je eigenlijk TV gaan doen? Of zeggen jullie dat helemaal op.
Het komt erbij. Mijn vader heeft het ADSL abonnement. Glasvezel komt er dan naast als ik 100% zeker er van ben en dat betaal ik dan. Het is ook geen vervanging.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Aangaande powerline:

> 'Ik heb wel een 1 ongebruikte stopcontact met randaarde die ik zou kunnen gebruiken.'
Er zijn powerline oplossingen die geen stopcontact kosten (m.a.w. er zit gewoon weer een stopcontact op het apparaat dat je inplugt).

>'Helaas kan het testen van een powerline niet. Er zit ook nog geen stopcontact in de meterkast. '
Waarom niet testen vanaf de woonkamer, waar je nu je WiFi router staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:22
Je wilt graag de garantie dat je een andere oplossing dan het trekken van een UTP kabel een performante situatie levert. Die garantie is met wifi en powerline adapters niet te geven.

Je kunt een goede powerline adapter hebben maar dat zegt niets of het in jouw situatie voldoende performant werkt. Performance wordt beïnvloed door aangesloten apparatuur, of het signaal binnen een groep blijft of naar een andere groep propageert en of je de adapter netjes een eigen wandcontactdoos geeft of op een stekkerblok zet.

Het enige dat je kunt doen is proberen en zien welke oplossing het beste werkt in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:51:
Aangaande powerline:

> 'Ik heb wel een 1 ongebruikte stopcontact met randaarde die ik zou kunnen gebruiken.'
Er zijn powerline oplossingen die geen stopcontact kosten (m.a.w. er zit gewoon weer een stopcontact op het apparaat dat je inplugt).

>'Helaas kan het testen van een powerline niet. Er zit ook nog geen stopcontact in de meterkast. '
Waarom niet testen vanaf de woonkamer, waar je nu je WiFi router staat?
Ja dat weet ik, wilde ook een powerline set aanschaffen (als ik daarvoor kies) met een stopcontact erin.

Nee helaas niet, althans in de keus zit wel hoog een stopcontact met aarde, of ik er makkelijk bij kan weet ik niet. Er zijn maar enkele met aarde, waaronder een bruikbare boven in het opberghok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
EricJH schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:53:
Je wilt graag de garantie dat je een andere oplossing dan het trekken van een UTP kabel een performante situatie levert. Die garantie is met wifi en powerline adapters niet te geven.

Je kunt een goede powerline adapter hebben maar dat zegt niets of het in jouw situatie voldoende performant werkt. Performance wordt beïnvloed door aangesloten apparatuur, of het signaal binnen een groep blijft of naar een andere groep propageert en of je de adapter netjes een eigen wandcontactdoos geeft of op een stekkerblok zet.

Het enige dat je kunt doen is proberen en zien welke oplossing het beste werkt in jouw situatie.
Je hebt gelijk, maar bedoelde niet zozeer de garantie. Maar meer alternatieven die jullie zouden kunnen geven op de basis wat ik geef. Dan kijk ik zelf wel een keer van hoe of wat.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In een oude portiek woning met vele buren en verouderd stroomnet zijn er geen alternatieven voor kabel. Anders gezegd nodig eerst eens een installateur uit en leg je probleem voor. De kans is groot dat die meer mogelijkheden ziet om toch die kabel te trekken dan jij denkt. Bijvoorbeeld door de spouwmuur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:05
Gezien jouw tekeningen zomaar een paar oplossingen waar ik aan denk. Volgens de tekening loopt er wel een kabel van het ADSL modem naar jouw kamer, klopt dit? Ik ga er ook vanuit dat de telefoonkabel nu binnenkomt op het ADSL modem punt en niet in de meterkast, klopt dit?
  • Check of je VDSL, VVDSL of Vplus kunt krijgen over je DSL aansluiting dan kun je met ene beetje geluk ook 100 mbps over DSL halen en kun je de kabel blijven gebruiken. Check https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ hiervoor. Als er FTTH ligt grote kans dat pairbonding of VVDSL ook mogelijk is.
  • De meterkast zit aan de straatkant toch? Is er geen mogelijkheid om de kabel langs de buitenmuur omhoog naar de 1e verdieping te krijgen? Is speciale buiten UTP voor te krijgen in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:47:
In een oude portiek woning met vele buren en verouderd stroomnet zijn er geen alternatieven voor kabel. Anders gezegd nodig eerst eens een installateur uit en leg je probleem voor. De kans is groot dat die meer mogelijkheden ziet om toch die kabel te trekken dan jij denkt. Bijvoorbeeld door de spouwmuur.
Snap dat je wilt helpen, maar ik heb duidelijk gemaakt dat een kabel niet gaat. Dat gaat een hele klus worden, te duur en dat willen m'n vader en ik allebei niet. Graag on-topic blijven alsjeblieft (alternatieven, geen UTP kabel). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:02:
Gezien jouw tekeningen zomaar een paar oplossingen waar ik aan denk. Volgens de tekening loopt er wel een kabel van het ADSL modem naar jouw kamer, klopt dit? Ik ga er ook vanuit dat de telefoonkabel nu binnenkomt op het ADSL modem punt en niet in de meterkast, klopt dit?
  • Check of je VDSL, VVDSL of Vplus kunt krijgen over je DSL aansluiting dan kun je met ene beetje geluk ook 100 mbps over DSL halen en kun je de kabel blijven gebruiken. Check https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ hiervoor. Als er FTTH ligt grote kans dat pairbonding of VVDSL ook mogelijk is.
  • De meterkast zit aan de straatkant toch? Is er geen mogelijkheid om de kabel langs de buitenmuur omhoog naar de 1e verdieping te krijgen? Is speciale buiten UTP voor te krijgen in ieder geval.
Ja klopt, waar de ADSL modem staat kom ook ADSL binnen van Tele2. Langs een buis van de verwarming ga een kabel naar mijn kamer naar een netwerk switch. Bedoel je van de zelfde provider als we nu hebben? Zoja dat gaat niet lukken, vanwege privé redenen die ik niet ga uitleggen.

Ja, ongeveer dan. Dat vergat ik nog op te schrijven bij de tekeningen: dat stukje naast de meterkast naar links toe, naast de keuken zit een schuur van de buurvrouw + het is van de woningbouw die we gaan niet zomaar over boren. Maar als het kan een beetje on-topic blijven? (alternatieven, geen utp). Snap dat je wilt helpen door, daar is niks mis mee. Maar het gaat mij echt puur om alternatieven :)

Heb jij toevallig wat verstand van powerlines? Heb daar een vraag over, anders pas ik mijn start topic wel even aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@johan501 kijk eens naar https://www.conrad.nl/p/r...l-starter-kit-20-m-409984

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 04-10-2018 11:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
@johan501 Misschien snap ik je tekening niet maar je hebt nu wel een kabel lopen naar je kamer vanuit de ADSL? Achter je Glas modem moet je toch ook een router zetten kan deze niet ook op de plek komen waar nu de ADSL staat? (Via de keuken kabel langs de plint ofzo?)

[ Voor 41% gewijzigd door HKLM_ op 04-10-2018 11:28 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
@johan501 je maakt het jezelf wel moeilijk natuurlijk. Je hoeft niet bij Tele2 te blijven, je kunt ook overstappen naar een andere DSL provider. Je kunt zelfs op je tweede aderpaar een andere DSL provider nemen als op je eerste (als je er twee hebt).

Heb je überhaupt al op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ wat er op jouw adres beschikbaar is. Zet dat ook even hier neer dan kunnen we je beter helpen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal wat ik hiermee zou moeten aangezien ik geen kabel naar boven kan trekken en dat ook niet ga doen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Snap dat je wilt helpen, maar ik heb duidelijk gemaakt dat een kabel niet gaat. Dat gaat een hele klus worden, te duur en dat willen m'n vader en ik allebei niet. Graag on-topic blijven alsjeblieft (alternatieven, geen UTP kabel). :)
Gezien de inspanning en de kosten die je nu van plan bent, lijkt mij een vrijblijvend gesprek met een installateur, goedkoop, verhelderend en nog geen hele klus. Verder succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
HKLM_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:26:
@johan501 Misschien snap ik je tekening niet maar je hebt nu wel een kabel lopen naar je kamer vanuit de ADSL? Achter je Glas modem moet je toch ook een router zetten kan deze niet ook op de plek komen waar nu de ADSL staat? (Via de keuken kabel langs de plint ofzo?)
Ik kan ook nogal onduidelijk zijn soms hoor :). De huidige situatie is dat waar ASDL de woning binnenkomt ook de modem staat met een zelf gekocht overkill router. Vanaf daar een kabel naar boven naar mijn kamer die daar boven zit. Nee helaas niet, dat is dus een probleem. Kabel naar binnen gaat niet. De enige oplossingen voor mij, ongeacht wat mensen te zeggen hebben, is over een powerline of mesh stations.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Ik snap echt niet waarom zoveel mensen weer over een kabel beginnen te zeuren terwijl TS heel duidelijk aangeeft dat hij een andere oplossing wil.
Beterweters moeten gewoon eens leren lezen.

Ik zou eens naar een point to point wifi verbinding kijken die je in huis dan weer op je router aansluit.
Iets van een Ubiquiti NanoStation AC Loco

Powerline valt altijd tegen en kan zelfs als het werkt zomaar ineens niet meer gaan werken.
En mesh is een hele dure marketing oplossing zonder enige toegevoegde waarde.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 04-10-2018 11:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:29:
@johan501 je maakt het jezelf wel moeilijk natuurlijk. Je hoeft niet bij Tele2 te blijven, je kunt ook overstappen naar een andere DSL provider. Je kunt zelfs op je tweede aderpaar een andere DSL provider nemen als op je eerste (als je er twee hebt).

Heb je überhaupt al op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ wat er op jouw adres beschikbaar is. Zet dat ook even hier neer dan kunnen we je beter helpen.
Nee dat doe ik niet. Ik zei privé redenen, andere provider i.p.v. Tele2 gaat niet. De redenen ga ik niet vertellen, maar neem maar gewoon aan dat dat geen optie is. Anders had ik het al lang geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:45:
Ik snap echt niet waarom zoveel mensen weer over een kabel beginnen te zeuren terwijl TS heel duidelijk aangeeft dat hij een andere oplossing wil.

Ik zou eens naar een point to point wifi verbinding kijken die je in huis dan weer op je router aansluit.

Powerline valt altijd tegen en kan zelfs als het werkt zomaar ineens niet meer gaan werken.
Als ik eerlijk ben, dit is niet de eerste keer helaas. Nu blijf ik gelukkig rustig, de andere keren was het helaas iets anders. Ik leg dit altijd zo uit: ik vraag om A (alternatieven) en geef aan dat ik niet om B vraag.

Even over die Ubiquiti NanoStation AC Loco, wat houd dat precies in? Heb de website van product gekeken en is dat het zelfde wat je ook wel eens buiten ziet? Een wifi antenne gericht naar een andere op een aantal KM afstand? Zoja, is dat dan wel een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Waar zit het KPN ISRA punt? Is dat in je meterkast of op de plek waar nu de ADSL modem staat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Ligt er al wel een glasvezelverbinding naar de portiek toe dan?
Hoe verwachten de aanbieders van de glasvezel dat jij gebruik kan gaan maken van hun dienst? Misschien eens bellen met de aanbieders hiervan?
Als dit niet hun probleem wordt geacht, aanbellen bij de huisbaas?

Gaat je huidige ADSL abonnement eigenlijk ook binnen via de portiek of komt die direct binnen bij je eigen huis?
Mij is ook nog niet helemaal duidelijk waar je nu een verbinding tussen wilt hebben. Tussen de portiek en je eigen kamer op de 1ste verdieping?

@Frogmen @johan501 Een installateur/monteur kan natuurlijk ook advies geven over eventuele andere mogelijkheden dan een kabel he? He is niet zo dat monteurs alleen maar kabeltjes leggen ;)
Monteurs zijn vaak al eerder dit soort situaties tegengekomen en weten hoe ze die moeten oplossen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:47:
[...]

Nee dat doe ik niet. Ik zei privé redenen, andere provider i.p.v. Tele2 gaat niet. De redenen ga ik niet vertellen, maar neem maar gewoon aan dat dat geen optie is. Anders had ik het al lang geprobeerd.
En je hebt dus ook geen tweede aderpaar over op je ISRA punt waar je eventueel VVDSL over af kunt nemen bij een andere provider naast je huidige Tele2 verbinding?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een wifi point to point oplossing wordt vaak voor overbruggen van lange afstanden gebruikt, maar veel demping door muren is in principe hetzelfde probleem als een lange afstand.

Het voordeel is dat beide endpoints op elkaar zijn afgestemd en beiden richtingsgevoelig zijn en dus veel meer bereik hebben en minder last van storing van andere wifi bronnen.

Je maakt als het ware een draadloze kabel van de meterkast naar je huis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:45:

Zal dat werken in een portiek woning? Kan die met de Unifi AP's ook wireless uplink gebruiken toch?

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 04-10-2018 11:56 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hey TS als jij alternatieven vraagt moet je ook niet te stellig zijn met te gaan fitten op dingen die al genoemd zijn .. soms hebben mensen gewoon meer informatie nodig. wil je het niet geven ook goed maar dan aub niet janken over de antwoorden. een discussie is soms erg vruchtzaam
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat ik hiermee zou moeten aangezien ik geen kabel naar boven kan trekken en dat ook niet ga doen xD
Waar je bij "elektra" last hebt is interferentie dus je gaat geen ethernet naast 230v kabels trekken. de link is een mogelijke optie om naast bestaande bedrading vanuit meterkast (als voorbeeld) te trekken.
Je hoef dus geen extra gaten in muren te boren ofzo ..

je vraagt alternatieven en soms moet je dan outside de box stappen, anders reduceer je je opties heel snel tot point to point wifi verbinding / relay ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:56:
Een wifi point to point oplossing wordt vaak voor overbruggen van lange afstanden gebruikt, maar veel demping door muren is in principe hetzelfde probleem als een lange afstand.

Het voordeel is dat beide endpoints op elkaar zijn afgestemd en beiden richtingsgevoelig zijn en dus veel meer bereik hebben en minder last van storing van andere wifi bronnen.

Je maakt als het ware een draadloze kabel van de meterkast naar je huis.
Ah snap het al! Ik houd het in gedachten, bedankt! :)

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
@johan501 Misschien lees ik er overheen maar wat is eigenlijk je budget voor een oplossing?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:59:
[...]

Ah snap het al! Ik houd het in gedachten, bedankt! :)
Of het goed gaat werken is natuurlijk niet te voorspellen, maar als het niet werkt zal elke andere wifi oplossing hlemaal niet werken.
Ik zou ze gewoon aanschaffen via een webshop, uitproberen en werkt het niet, terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
vso schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:57:
hey TS als jij alternatieven vraagt moet je ook niet te stellig zijn met te gaan fitten op dingen die al genoemd zijn .. soms hebben mensen gewoon meer informatie nodig. wil je het niet geven ook goed maar dan aub niet janken over de antwoorden. een discussie is soms erg vruchtzaam

[...]

Waar je bij "elektra" last hebt is interferentie dus je gaat geen ethernet naast 230v kabels trekken. de link is een mogelijke optie om naast bestaande bedrading vanuit meterkast (als voorbeeld) te trekken.
Je hoef dus geen extra gaten in muren te boren ofzo ..

je vraagt alternatieven en soms moet je dan outside de box stappen, anders reduceer je je opties heel snel tot point to point wifi verbinding / relay ..
Wat bedoel je precies? Ik vind je niet helemaal duidelijk? Ik geef in mijn start topic aan alleen alternatieven en geen kabel. Dat is genoeg info, + alleen alternatieven. En zou je het rustig kunnen houden alsjeblieft? Dat probeer ik ook. Het gaat mij erom dat ik duidelijk om A vraag, maar sommige mensen B geven (kabel). Ik weet dat, wil dat ook het liefst. Maar mensen moeten gewoon aannemen dat ik zeg dat het niet kan waar is.

Dus ga geen commentaar op mij geven. Dit is wat ik nu zeg, ik geef geen antwoord op dat andere, waarom? Ik begin het een beetje zat te worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:01:
[...]

Of het goed gaat werken is natuurlijk niet te voorspellen, maar als het niet werkt zal elke andere wifi oplossing hlemaal niet werken.
Ik zou ze gewoon aanschaffen via een webshop, uitproberen en werkt het niet terugsturen.
Goede optie inderdaad, je kan dit met wat hobby'n al testen zonder de glasverbinding te hebben. Weet je i.i.g of het eventueel gaat werken.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
HKLM_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:00:
@johan501 Misschien lees ik er overheen maar wat is eigenlijk je budget voor een oplossing?
Oh nee heb ik nog niet. Kan het ook nog niet zeggen. Ik wil alleen naar mogelijke oplossingen kijken (verschillende prijzen, laag -> hoog) dan maak ik zelf later de keuze. Zal wel in 2019 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Hoe verwachten de aanbieders van de glasvezel dat jij gebruik kan gaan maken van hun dienst? Misschien eens bellen met de aanbieders hiervan?

Gaat je huidige ADSL abonnement eigenlijk ook binnen via de portiek of komt die direct binnen bij je eigen huis?
Mij is ook nog niet helemaal duidelijk waar je nu een verbinding tussen wilt hebben. Tussen de portiek en je eigen kamer op de 1ste verdieping?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Pindakaas schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:11:

Hij wil verbinding hebben tussen de portiek en de eigen kamer via andere opties dan de kabel aangezien dit niet mogelijk is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Pindakaas schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:11:

Ja die ligt er. Heb al met aanbieder gebeld, ze konden niet veel. Aanbellen bij Arcada (woninbouw)? Nee doe ik niet.

ADSL komt in de woonkamer binnen. Naast ADSL wil ik zelf een glasvezel abonnement. Dat modem kan alleen in de meterkast in portiek. Er moet een verbinding naar mijn kamer. Kabel gaat niet en zoek daarom alleen naar alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Ja die ligt er. Heb al met aanbieder gebeld, ze konden niet veel. Aanbellen bij Arcada (woninbouw)? Nee doe ik niet.
Waarom niet?

Dus schijnbaar heeft de glasvezelaanbieder het zooitje aangelegd in de portiek. Dat is voor hun het eindstation.

Vervolgens is het toch de taak van de verhuurder/huisbaas/woningcooperatie om te zorgen dat jij deze verbinding ook kan gebruiken?
Waarom zou je zelf oplossing gaan bedenken voor een probleem wat niet van jou is?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:15:
[...]
ADSL komt in de woonkamer binnen.
Weet je dat zeker? Loopt er geen telefoonkabel vanuit je meterkast naar de woonkamer? Dat gebeurt namelijk ook vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Pindakaas schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Waarom niet?

Dus schijnbaar heeft de glasvezelaanbieder het zooitje aangelegd in de portiek. Dat is voor hun het eindstation.

Vervolgens is het toch de taak van de verhuurder/huisbaas/woningcooperatie om te zorgen dat jij deze verbinding ook kan gebruiken?
Waarom zou je zelf oplossing gaan bedenken voor een probleem wat niet van jou is?
Omdat ik dat niet wil. Het aansluitpunt voor glas zit daar, net als bij iedereen. Ik ga niet verder bellen. Dan ben ik maar eigen wijs ;) (sta ik soms bekend om 8)7 )

Ik denk niet dat Arcade zegt: laten wij eens gratis een kabel trekken of laten wij gratis het aansluitpunt gaan verplaatsen. Of denk jij van wel? Ik hoor het wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:02:
Maar mensen moeten gewoon aannemen dat ik zeg dat het niet kan waar is.

Dus ga geen commentaar op mij geven. Dit is wat ik nu zeg, ik geef geen antwoord op dat andere, waarom? Ik begin het een beetje zat te worden. ;)
Jeetje wat ben je lekker vasthoudende en dan zeuren dat de reaguurders net zo vasthoudend zijn >:)

Als ik het topic zo lees, verbaast het me dat mensen uberhaupt nog iets nuttig zeggen je reacties geven nu echt niet aansporing tot iets wat je wellicht nuttig gaat vinden..

kijk als je nu je muurtjes netjes geisoleerd zijn omdat 1 van je ouders nogal vervelende geluiden maakt waarvan je liever geweert word en dat heeft je teveel geld al gekost dan snap ik dat je niet open staat voor meer werk

maar iets met ijzer en handen breken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

CurlyMo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Weet je dat zeker. Loopt er geen telefoonkamer vanuit je meterkast naar de woonkamer? Dat gebeurt namelijk ook vaker.
Is een optie. Die er uit rossen en een UTP kabel er in en klaar.

Andere optie is gewoon de router in de meterkast zetten.

Of een gat boren van de meterkast naar boven naar het opberghok en daar de router plaatsen. Scheelt al een boel beter ontvangst.

Andere optie is niet lullen maar poetsen en een UTP kabeltje achter de plinten plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
vso schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Jeetje wat ben je lekker vasthoudende en dan zeuren dat de reaguurders net zo vasthoudend zijn >:)

Als ik het topic zo lees, verbaast het me dat mensen uberhaupt nog iets nuttig zeggen je reacties geven nu echt niet aansporing tot iets wat je wellicht nuttig gaat vinden..

kijk als je nu je muurtjes netjes geisoleerd zijn omdat 1 van je ouders nogal vervelende geluiden maakt waarvan je liever geweert word en dat heeft je teveel geld al gekost dan snap ik dat je niet open staat voor meer werk

maar iets met ijzer en handen breken ..
Wat snap jij niet aan: kabel trekken gaat niet, ik zoek ALLEEN alternatieven? Leg dat maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik heb zelf powerline in gebruik en eigenlijk werkt dat naar tevredenheid. De maximale snelheid die opgegeven wordt zul je niet halen, maar voor normaal gebruik is het voldoende.

Waarom niet een set online bestellen ? Als het toch niet goed werkt kun je deze binnen de zicht termijn retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Ja, heb meerdere keren gekeken en komt alleen binnen waar het nu binnenkomt Of ik ben wel heel erg blind haha 8)7
Ik ken appartementen waar hij inderdaad direct in de woonkamer binnenkomt en het ISRA punt ergens in een centrale technische ruimte zit, maar ook genoeg appartementen waar het ISRA punt in de meterkast van de bewoners zit. Als je zeker weet dat bij jou het eerste van toepassing is, dan is dan inderdaad vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Is een optie. Die er uit rossen en een UTP kabel er in en klaar.

Andere optie is gewoon de router in de meterkast zetten.

Of een gat boren van de meterkast naar boven naar het opberghok en daar de router plaatsen. Scheelt al een boel beter ontvangst.

Andere optie is niet lullen maar poetsen en een UTP kabeltje achter de plinten plakken.
Nee dat gaat niet. + ADSL blijft gewoon. Glas is ernaast op mijn kosten.

Ja dat kan, maar alleen een router daar met wifi naar mijn kamer gaat niet, door o.a. muren.

*knip*. Op de man.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Noppesnada schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:24:
Ik heb zelf powerline in gebruik en eigenlijk werkt dat naar tevredenheid. De maximale snelheid die opgegeven wordt zul je niet halen, maar voor normaal gebruik is het voldoende.

Waarom niet een set online bestellen ? Als het toch niet goed werkt kun je deze binnen de zicht termijn retourneren.
Wat voor verbinding heb je en wat voor snelheden haal je?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Dit heb ik net geplaatst in start topic:

Ik ga het even duidelijk aangeven nu voor de mensen die het niet willen begrijpen schijnbaar. Ik heb gekeken naar een oplossing om een kabel te trekken. Voor mij is die er gewoon niet. Ik vraag alleen om alternatieven. Ik vraag om A (alternatieven) en dus niet om B (kabel). Gaan mensen toch door met zeuren over een Kabel, dan reageer ik nergens meer op. Ook niet op mensen met alternatieven. Dat vind ik wel zo eerlijk, en vanwege persoonlijke redenen die ik hier niet ga uitleggen. Hopelijk is dit nog duidelijker. Was ik al maar goed ;)

Daar ga ik mij nu aan houden. Sorry voor de mensen die wel willen helpen. Sommige verpesten heb. De groeten! Ik reageer niet meer. Als iemand deze topic kan sluiten... alweer.. graag. Danku...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:28:
Dit heb ik net geplaatst in start topic:

Daar ga ik mij nu aan houden. Sorry voor de mensen die wel willen helpen. Sommige verpesten heb. De groeten! Ik reageer niet meer. Als iemand deze topic kan sluiten... alweer.. graag. Danku...
Een Mesh Wifi, waar de backbone over 5Ghz gaat. Zet ze dus niet tever uit elkaar.

Gezien het een al wat oudere woning gaat, zal het signaal wel makkelijker door de muren gaan en haal je de 150Mbit waarschijnlijk wel (misschien niet overal in huis)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:04
HKLM_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Wat voor verbinding heb je en wat voor snelheden haal je?
Ik heb Ziggo Max (400 mb) en heb Powerlines van TP-link. De exacte snelheid is een beetje moeilijk te meten.

Ik gebruik het op plaatsen waar ik geen UTP heb liggen. 1x op de logeerkamer voor een netwerkprinter en 1x in de schuur waar een 5 poorts switch op aangesloten zit met daarop weer 2 ip camera's, een NVR en een HP microserver. Bovendien heeft de powerline in de schuur ook een wifi acces point waardoor ik in de tuin kan internetten.

UTP is het beste, maar powerline is ook prima bruikbaar (imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:28
Paar opties

1 powerline. Of dat werkt kom je alleen maar achter door het uittesten.
2 adsl modem niet op het isra punt aansluiten maar pas op de plek waar deze in de woning komt. Dan bekijken of je kan upgraden naar vdsl. Risico op mindere prestaties nu we geen analoge telefonie meer hebben is minimaal. wel gedeeltelijk afhankelijk van de kwaliteit en ligging van je huidige bekabeling
3 Kijken of je de afstand met meerdere repeaters kan overbruggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
johan501 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:26:
[...]

Off topic? Hoezo? Deze topic gaat over alternatieve (on-topic) en ik zeg: geen kabel (off-topic)
Ik zou je aanraden eens te lezen over het XY-probleem. Dat is namelijk de kern van waarom mensen hier reageren zoals ze reageren. Daar zijn we immers tweakers voor. Men (en ik) wil graag het probleem begrijpen om vervolgens de juiste oplossing te kunnen geven.
The XY problem is asking about your attempted solution rather than your actual problem. This leads to enormous amounts of wasted time and energy, both on the part of people asking for help, and on the part of those providing help.
Ik heb namelijk al je reacties doorgenomen en nergens is serieus de opties voor bekabeling onderzocht. Of ik moet iets gemist hebben. Al je eigen topics gaan direct over alternatieven voor bekabeling.

Je stelt dus dat bekabeling geen optie is, maar wij kunnen niet inschatten of je alles wel geprobeerd hebt. Misschien zijn er wel manieren waar jij nog niet aan gedacht hebt. Je geeft wel wat voorbeelden van wat je wel hebt geprobeerd (trekveer), maar niet alle andere mogelijkheden die er nog zijn. Net als alle manieren waarop je kabels kan trekken als het met een standaard trekveer niet lukt.

Ook geef je nergens aan waarom je glasvezel wil naast ADSL. Dat je glasvezel verkiest boven ADSL snapt iedereen, maar waarom allebei? Misschien wil je een gescheiden netwerk van je vader. Maar moet dat direct op publiek IP niveau, zo niet, dan zijn daar ook genoeg manieren voor. Of heb je er andere doelen bij? Ik dacht ook iets gelezen te hebben over playstation? Is daar het aparte glasvezel abonnement voor?

Zoveel vragen :)

Als je geen energie hebt om voldoende achtergrond informatie te geven, dan is GoT misschien niet het juiste platform voor je vraag.

En over die persoonlijke redenen heb je in je andere topics al geschreven. Ook al kost het je meer energie dan anderen, is de weg naar een bevredigend antwoord ook de onbevredigende antwoorden met geduld beantwoorden. Iedereen hier doet namelijk zijn best en de meeste hebben ook het beste met je voor :(:) . Maar we denken wel graag in de volledigheid met je mee. Aan die volledigheid ontbreekt het jammer genoeg nog.

Het helpt ook om in je topics je vraagstelling niet zo af te bakenen zodat behulpzame mede tweakers zich wat prettiger voelen om te reageren. En soms heb je inderdaad in jouw ogen 100 domme antwoorden nodig om die ene slimme te krijgen die je zoekt. Nu schrik je mensen af om überhaupt te willen reageren, waardoor je misschien dat ene slimme antwoord ook niet meer krijgt. Zoals mijn ISRA optie. Daar had ik nog nergens over gelezen in jouw topics. Bij anderen was dat nu nét dat ene idee waar die persoon nog niet aan gedacht had.

Als laatste denk ik dat je in dit topic geen informatie gaat krijgen die niet in de andere topics al is gegeven. Een ideale oplossing voor wat jij zoekt is er niet buiten kabels om. Daar zul je het mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 18:57
*knip*. Offtopic.

anyway. Powrline op zwaar verouderde netwerk bekabeling is niet heel stabiel.. Daarnaast aanbevolen dat beide stopcontacten zeker met smelt zekeringen op dezelfde groep zitten. Wordt dus al lastig.

WIFI kan werken, het is een flat de plafond/vloeren zijn een stuk dikker oud gebouw beton =! nog dikker. Ik verwacht dan dat alleen 2,5Ghz nog een beetje bereik heeft. Mits het spectrum niet te druk is.

ja wat blijft er dan over?

Je woning bouw vereniging/coorporatie. Is verplicht jou een telefoon aansluiting in minimaal de woonkamer aan te bieden. Als er dus geen telefoon lijn in de woonkamer ligt. Zijn zij verantwoordelijk om er 1 aan te leggen. Tenzij deze ooit zelf is vervangen voor een andere kabel. zelfde met een CAI aansluiting deze zullen zij verplicht beschikbaar moeten stellen in minimaal de woonkamer, soms zelfs bij meerder everdiepingen ook op 1 van de slaapkamers. dit is tevens ook zo voor je telefoon aansluiting.

Als de TS geen contact op wil nemen met de woning bouw of zijn vader, om dit te laten controleren of de aansluitingen aanwezig zijn of niet kunnen wij en de glasvezel bedrijf ook weinig doen.

in soort gelijke woningen. wordt vaak een gat naast de verwarmingsbuis geboord om bekabeling door te trekken naar een verdieping er boven. Je zou dan vanuit de woonkamer langs de verwarmingsbuis misschien een WIFI antenne plaatsen??trek je geen bekabeling maar plaats je een antenne.

Je hebt eigenlijk maar 2 opties. dat is WIFI op waarschijnlijk max 2,5ghz kanaal.
Of powerline. waarvan de betrouwbaarheid vooral afhankelijk is van de bekabeling en de groepen.

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:29 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ben jij dan de enige die gebruik wil maken van die glasvezel aansluiting?
Hoe doen anderen dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:19:
Ben jij dan de enige die gebruik wil maken van die glasvezel aansluiting?
Hoe doen anderen dat dan?
*knip*. Offtopic.

Anyway. Hij kan internet boven krijgen. Echter 25mbps is niet voldoende. Hij wil sneller en heeft naast het Abbo van zijn vader een 2e internet verbinding aangevraagd of gaat hij doen.

Wat TS nog zou kunnen doen is een router boven plaatsen WiFi verbinding aansluiten. En kijken met een telefoon/laptop of hij nog fatsoenlijk verbinding kan maken met de router als hij bij de meterkast staat.

Ook moet de TS eens uitzoeken of er überhaupt geen cai en telefoon aansluitingen binnen in de woning zelf zijn. Ik kan mij echt niet voorstellen dat deze er niet zijn. Je kan namelijk naast een telefoonkabel of cai nog een utp kabel er naast trekken. En dan is zijn heleprobleem als sneeuw voor de zon opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 04-10-2018 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Even.. Héél even had ik het idee dat we nu de topicstarter konden voorzien van een antwoord waar hij blij mee is.

Maar dat lukt op deze manier niet. De redenen:

Als echte tweakers nemen we niet aan dat bepaalde zaken niet kunnen. De topicstarter heeft in al zijn topics heel duidelijk gemaakt dat er geen kabel getrokken kan worden. Hij heeft aangegeven dat er wel loze leidingen zijn, maar die komen nergens op uit. Tegelijkertijd wil hij (of zijn vader, maar dat maakt niets uit) geen kabels door muren trekken waardoor zaken beschadigd worden of wellicht gewoon niet mooi zijn. Ik neem aan dat het appartement van zijn vader is, en dat zijn vader daar het laatste woord in heeft.

We lezen niet:
Er wordt duidelijk aangegeven dat het ADSL modem nu in de huiskamer staat, en het daar binnenkomt. Hij geeft ook aan dat de aansluiting er bij komt, niet als vervanging van de bestaande ADSL verbinding. Daarbij is hij vrij duidelijk in de opmerking dat de glasverbinding niet op dezelfde plaats binnenkomt als de ADSL verbinding. Dus op dezelfde manier een kabel trekken is niet mogelijk.

Dus, wat blijft erover als opties:
  1. Niets doen, helaas de topicstarter blijft op de huidige ADSL werken en wacht todat hij een keer op zichzelf gaat wonen.
  2. Toch kiezen voor een aansluiting op het Glas en kiezen voor:
  3. a) Wi-Fi bridge (met fatsoenlijk spul) b) Ethernet over Power
  4. Niet kiezen voor glas, maar een tweede ADSL verbinding Incluis modem en zijn bestaande kabel daarop inprikken
2a: Geen garantie dat het werkt. WiFi heeft de eigenschap om zich niet stabiel te gedragen door een betonnen/stenen muur.
Dit is echter wel te testen. Zet een Access Point in de meterkast (waar het glas binnenkomt) en kijk wat de dekking is in je kamer

2b: Kan, echter moet daarvoor wel aansluitingen zijn!

Dus, als er nu nog waardevolle toevoegingen zijn, dan mag je die aanvullen. Maar we gaan niet meer over kabels trekken (op welke manier dan ook) beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 04-10-2018 13:50 . Reden: 2b herschreven ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je conclusie dat ethernet over power stabieler is dan een wifi bridge zou ik echt niet willen onderschrijven.

Powerline is echt niet betrouwbaar en kan zelfs na tijden goed gewerkt te hebben ineens niet meer werken of slechter gaan werken.
Dus ik zou zeggen dat powerline ook geen garantie heeft dat het werkt en is in iedere geval veel trager.

Een wifi bridge met een goede point-to-point verbindingen geef ik persoonlijk veel meer kans op een stabiele en snelle verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Ben(V) Ik zie dat ik 2b niet duidelijk genoeg omschreven had. Ik heb het aangepast.
Het was geenzins mijn bedoeling om aan te geven dat iets beter was dan het andere. Ik bedoelde dat de aansluitingen er dan wel moeten zijn!

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok, maar het is de meterkast van TS dus de power aansluiting is er altijd.
Tenzij er geen wandcontactdoos zit, maar dan kun je een wifi bridge ook niet van stroom voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Equator schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:41:
Tegelijkertijd wil hij (of zijn vader, maar dat maakt niets uit) geen kabels door muren trekken.
Dat is helemaal niet wat TS zegt. Dat is namelijk:
Het gaat niet over een UTP kabel, ik weet echt heel goed dat dat de beste oplossing is en dat wil ik ook.
Dat heeft TS namelijk al geprobeerd na tips in eerdere topics, maar dat liep op niks uit. De wil was er dus wel zeker. De optie om eventueel een telefoonkabel binnenshuis te vervangen was helemaal nog niet aan bod gekomen. TS was gedemotiveerd geraakt omdat hij dacht dat zijn opties uitgeput waren, maar die opties waren helemaal nog niet uitgeput.
Er wordt duidelijk aangegeven dat het ADSL modem nu in de huiskamer staat, en het daar binnenkomt.
Dat werd in de TS helemaal niet gezegd. Alleen:
Het ADSL modem staat in de woonkamer.
Hij geeft ook aan dat de aansluiting er bij komt, niet als vervanging van de bestaande ADSL verbinding. Daarbij is hij vrij duidelijk in de opmerking dat de glasverbinidng niet op dezelfde plaats binnenkomt als de ADSL verbinding. Dus op dezelfde manier een kabel trekken is niet mogelijk.
Nogmaals, dat was aan het begin van dit topic nog niet duidelijk. Nu ik er naar vroeg wel.
Als echte tweakers nemen we niet aan dat bepaalde zaken niet kunnen.
Volgens mij is dat nu juist de kern van een goede tweaker. Aan vraag verheldering doen zodat de geboden oplossing ook echt de oplossing voor het probleem is en de oplossing niet een nieuw probleem aan het licht brengt.

De FAQ is daarin duidelijk:
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.

Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn. Dat houdt ook in dat je aangeeft waarop je gezocht hebt (met welke keywords), wat je gevonden hebt en waarom het gevondene niet voldeed.
Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.

Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.
Volgens mij voldoen de topics van TS daar niet aan, want in geen van alles in de optie bekabeling goed onderzocht.

Bijv.
Het wifi gedeelte in het ADSL modem heb ik uitgezet, omdat problemen opleverde.
Welk probleem was dat? Dit is namelijk nogal van invloed op de mogelijke WiFi oplossingen. Wellicht is het in eerdere topics aan bod gekomen, hier nog niet.
Ik heb vaak grote games/updates te downloaden op PC en PS4. Dat gaat heel erg langzaam, zeker als mijn vader ook iets van internet gebruikt.
Denkt TS dat dat mede aan de wifi router ligt? Of alleen aan de ADSL? Is dat de reden voor glasvezel? Waarom kan dat dan niet ter vervanging van de ADSL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ben(V) schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:56:
Ok, maar het is de meterkast van TS dus de power aansluiting is er altijd.
Tenzij er geen wandcontactdoos zit, maar dan kun je een wifi bridge ook niet van stroom voorzien.
True, maar ik las in dit topic dat er (nog) geen WCD in de meterkast zat. Maar die zal er sowieso moeten komen dan :)

@CurlyMo Je snapt toch ondertussen wel dat het hele "kabel trekken" (op welke manier dan ook) alleen maar op weerstand stuit bij de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Equator schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:08:
[...]
@CurlyMo Je snapt toch ondertussen wel dat het hele "kabel trekken" (op welke manier dan ook) alleen maar op weerstand stuit bij de topicstarter.
Natuurlijk lees ik dat, maar is dat een reden om niet meer out-of-the-box mee te denken? Iemand moet zo goed mogelijk geholpen worden. Soms levert dat weerstand op. Dat is dan maar zo.

En als jij er met vetgedrukte zinnen in komt zetten, dan moet het wel kloppen wat je schrijft ;)

Toevallig wordt net een topic geopend waar het 2x CAT3 vervangen door CAT5e dus wel serieus mogelijk lijkt te zijn:
Wandcontactdoos ADSL aansluiting

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
Het is nogal simpel.

Kabel gaat niet, daar ga ik niet opnieuw over beginnen.

Feit is dat alle alternatieven die ik ken (Powerline en Wifi) wel kunnen werken, maar nooit 100% zeker werken als je door muren en plafonds moet.

De enige manier om dat te weten te komen is materiaal kopen of lenen en het gewoon proberen.

Lukt het niet, dan ofwel doorverkopen of terugsturen als ze dat nog willen aanvaarden als het uitgepakt is geweest.

Zelf heb ik goede ervaringen met Wifi als je AP maar een paar goede antennes er op heeft staan, en de afstand en muurdikte mee valt. Met een Linksys EA6900 geraak ik op volle sterkte een verdiep hoger, maar 2 binnenmuren kosten me 50% zendsterkte.

Powerlilne heeft bij mij 9 maanden probleemloos gewerkt. Stabiel, vrij snel, en toen werd dat onstabiel. Eerst viel de verbinding weg om de paar weken. (kwam terug na alles uittrekken en insteken), maar later was dat om de paar dagen.

Ik durf het haast niet te zeggen, maar wij hebben toen toch een paar gaten geboord en een kabel naar het 1ste getrokken om daar dan een super duper AP neer te zetten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
johan501 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:26:
Er zijn wel 2 loze leidingen in het portiek, maar ik heb het hele huis doorzocht, overal en geen gat kunnen vinden die daarop aansluit. Wel 1 dichtgemaakt gat op het plafond wat niet open gemaakt gaat worden.
Ik weet niet hoe je hebt gezocht, maar misschien loont het de moeite hier wat dieper op in te duiken. Denk aan zoiets:
https://www.boels.nl/hure...etector-professional-wand
(dat lijkt deze: https://www.conrad.nl/p/d...oor-hout-ferrometa-815943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wifi is niet zo moeilijk te testen.. ook al is er nog geen wandcontactdoos in de meterkast... een verlengsnoer doet hierbij wonderen.

En voor Powerline zou ik zeker kijken dat de nog te maken wandcontactdoos op de zelfde groep komt als de wandcontactdoos die de TS op de verdieping ter beschikking heeft..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Voordat dit topic ook weer op slot gezet gaat worden. De TS is niet geïnteresseerd in een oplossing met een kabel, gelieve die oplossingen dan ook achterwege te laten.

Ik heb daarnaast ook een hoop berichten naar de prullenbak verhuisd. Op de man spelen is nergens voor nodig, ook niet wanneer je niet het gewenste antwoord krijgt!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik begrijp dat wel, maar zoals andere ook al aangeven, dan is dit topic verder toch zinloos? De twee oplossingen zijn al 4x aangegeven: Wifi (bridge) of Powerline adapters. Enige manier waarop je erachter gaat komen of dat werkt is testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 19:14
Simpele test voor TS:

Zet de TP-Link router eens in de meterkast. Eventueel even tijdelijk aansluiten met een (grasmaaier) verlengsnoer.
Kijk dan eens of je op je slaapkamer het signaal van de router kunt ontvangen.

Natuurlijk gaat het dan even om een "leeg" signaal maar dan heb je alvast een idee.

Liefst zou je verbonden willen zijn met het 5 Ghz SSID omdat je op 2.4 Ghz zeker geen 150 Mbps gaat halen.

Speel eventueel eens met de positie van de router en de antennes.

Kost niets en je weet een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Er zijn maar 2 opties voor mij zover bekend die gebruikt kunnen worden.
Powerline en WIFI.

Echter!!!
WIFI + bewapend beton is slecht voor het bereik. Als ik zo inschat is het gebouw al wat ouder jaren 70?? Beton is vaak ook een stuk dikker dan moderne gebouwen. Wat het signaal zeker niet ten goede komt. Max zal mogelijk alleen 2,5Ghz zijn. en dan is de vraag nog of er voldoende bandbreedte over blijft is en niet overschreeuwd door de buren.

Powerline adapters zijn optie 2. Deze zijn redelijk betrouwbaar als!! de adapter op dezelfde groep zit, Als deze op moderne bekabeling is geplaats.

Snelheid moet ook over nagedacht worden.. 150Mbps powerline haalt bij mij thuis 90Mbps. heb je oudere bekabeling of ga je over groepen heen kan dat zelfs nog trager worden.

Ook moet de TS het volgende in zijn achterhoofd houden.
Indien een CAI, ISRA of glasvezel boer de aansluiting komt aanleggen. Dan dient deze ook er voor te zorgen dat deze functioneel normaal gebruikt zou kunnen worden. Zoals vroeger was het niet mogelijk om CAI vanuit de meterkast in de woonkamer te krijgen. Om wel CAI in de woonkamer te krijgen werden deze b.v. via de buiten kant van de woning aangelegd. soms in apartementen zelfs via een koker die van de woonkamer buurman naar boven werden getrokken door ene gat in het plafond te boren.

Mocht het zo zijn dat het glas idd via de meterkast is aangelegd, dan zal de leverancier er zorg voor moeten dragen dat de verbinding bruikbaar wordt opgeleverd door b.v. een kabel naar de woonkamer worden getrokken. Mocht dit technisch niet mogelijk zijn door fysieke beperkingen. Dan is de eigenaar van de woning (koopwoning jij / huur woning verhuurder) verantwoordelijk om deze fysieke beperking op te lossen.

TS zou dus naar de woning coorporatie kunnen stappen en indien zij niet willen mee werken zelfs naar de huurcomissie/rechtsbijstand. tot het beschikbaar kunnen stellen van de glasvezel verbinding in minimaal de woonkamer. ook kan er gevraagd worden deze in minimaal ergens op de boven verdieping te laten landen.

Conclusie is Dat indien we niet weten wat de werkelijke bezwaren zijn dat bekabeling niet kan/niet wil. De opties voor het trekken van de bekabeling nog niet volledig zijn uitgeput. Sterker nog. het is ook het enige alternatief waarvan we kunnen aangeven wat we zeker weten dat dit zou gaan werken. Alle andere opties Powerline en WIFI/Mesh zijn nog steeds grote vraagtekens. die de TS al voor het aangaan van een abbo zou kunnen testen. zelfs dm een interne speedtest. laptop/pc aan beide kanten plaatsen en iperf test uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Als je een relatief betrouwbare oplossing wil, en je hebt er wat geld voor over zou ik gewoon een Netgear Orbi oplossing doen met dedicated backhaul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Als TS een goede verstandhouding heeft met de buren of overkant van de straat. Dan is het betalen van een CAI abbo en router. Sneller en goedkoper. Want al die dure consultancy uren van de mede-tweakers begint hier ook op te lopen. Dit omdat TS niet volledig open kaart speelt met zijn situatie. Ik wil niet meewerken aan een stiekeme oplossing.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Pagina: 1

Let op:
Om te voorkomen dat ook dit topic op slot gaat. De TS is niet geïnteresseerd in een bekabelde oplossing, gelieve daar dan ook niet mee aan te komen.