Ik heb op 1 oktober 2018 een tweedehands artikel bij een grote handelaar in tweedehands autoonderdelen besteld. Dit is een bedrijf met een website, KvK nummer etc. Oftewel, we hebben het hier over een consumentenkoop.
Het gaat om een bedrag van ongeveer 220 euro (200 euro artikel, 10 euro verzending, 10 euro paypal kosten) en dit is met PayPal betaald.
Ik heb het artikel vandaag ontvangen en helaas blijkt het niet het goede artikel te zijn. Ik heb zelf een fout gemaakt bij het bestellen. Dom, maar ik wil het graag retourneren.
Ik heb daarop de verkoper aangeschreven en deze gaf aan wellicht het goede artikel te kunnen even, echter heb ik zelf het artikel in mijn eigen voorraad liggen. Ik heb gewoon de verkeerde aanname gemaakt over, in dit geval, de montagepunten van de binnenspiegel. Dus ik wil graag het artikel retourneren tegen terugstorting van het aankoopbedrag. Dit heb ik ook via e-mail kenbaar gemaakt.
De reactie is
- Verzendkosten van verkoper naar mij zou ik terug moeten krijgen.
- Verzendkosten van mij naar verkoper zal ik zelf betalen.
Correct?
De 10% annuleringskosten lijken me reinste onzin, dat is niet in de wet opgenomen, toegestaan en is ook niet in de desbetreffende algemene voorwaarden opgenomen.
Ik ben nog niet zover dat ik heel vervelend moet gaan doen, maar die opties zijn er uiteraard wel:
- PayPal casus openen
- Eventueel gewoon dagvaarden/op kosten jagen: Onenigheid met betrekking tot retour van artikel
Wat denken jullie? Is dit de correcte gedachtengang?
Het gaat om een bedrag van ongeveer 220 euro (200 euro artikel, 10 euro verzending, 10 euro paypal kosten) en dit is met PayPal betaald.
Ik heb het artikel vandaag ontvangen en helaas blijkt het niet het goede artikel te zijn. Ik heb zelf een fout gemaakt bij het bestellen. Dom, maar ik wil het graag retourneren.
Ik heb daarop de verkoper aangeschreven en deze gaf aan wellicht het goede artikel te kunnen even, echter heb ik zelf het artikel in mijn eigen voorraad liggen. Ik heb gewoon de verkeerde aanname gemaakt over, in dit geval, de montagepunten van de binnenspiegel. Dus ik wil graag het artikel retourneren tegen terugstorting van het aankoopbedrag. Dit heb ik ook via e-mail kenbaar gemaakt.
De reactie is
Ik heb reeds kenbaar gemaakt dat het voorstel van de verkoper niet accepteer, dit is niet in lijn met de wet koop op afstand:Oke verzendkosten zijn voor u + 10 procent annuleringskosten.
Met vriendelijke groet,
Nu is het 'verzendkosten' enigszins ongedefineerd, ik weet niet of hij de verzendkosten van verkoper naar mij bedoelt of de verzendkosten van mij naar verkoper terug bedoelt.Ik zou graag een antwoord van u willen ontvangen of u het volledige aankoopbedrag (200 euro voor de spiegel, 10 euro verzendkosten, paypal kosten) van plan bent terug te storen.
Dit is in lijn met de Wet Koop op Afstand, waar ook deze aankoop onder valt. Uw voorstel van het inhouden van de verzendkosten en 10% annuleringskosten wijs ik af. Dit is tegen de wet en is ook niet opgenomen in uw eigen algemene voorwaarden (hoewel algemene voorwaarden welke in strijd zijn met de wetgeving ongeldig zijn). Alleen de verzendkosten retour zijn voor mijn rekening.
Graag hoor ik of u hiermee akkoord gaat.
Zo niet, moet ik helaas afdwingen dat dit gebeurt en dat lijkt me niet wenselijk.
Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groet
iichel
- Verzendkosten van verkoper naar mij zou ik terug moeten krijgen.
- Verzendkosten van mij naar verkoper zal ik zelf betalen.
Correct?
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstandDe ondernemer moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten
Hebt u de ondernemer laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet hij alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. De termijn van 14 dagen begint de dag nadat u de ondernemer hebt laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De ondernemer mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed.
De 10% annuleringskosten lijken me reinste onzin, dat is niet in de wet opgenomen, toegestaan en is ook niet in de desbetreffende algemene voorwaarden opgenomen.
Ik ben nog niet zover dat ik heel vervelend moet gaan doen, maar die opties zijn er uiteraard wel:
- PayPal casus openen
- Eventueel gewoon dagvaarden/op kosten jagen: Onenigheid met betrekking tot retour van artikel
Wat denken jullie? Is dit de correcte gedachtengang?
"It's called a motor race." - M. Masi 2021