Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Feedback gevraagd - Netwerk setup huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• subordinate
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19-03 20:16
Beste allen,

4 jaar geleden ben ik verhuisd naar een appartement in de randstad. Een fantastische woning, maar helaas tot nog toe mijn internet nog niet op orde. Ik zit eigenlijk vanaf dat ik op mijzelf woon (9 jaar) bij Ziggo, en dat gaat als een haat- liefde verhouding. Het feit dat zij hun inferieure apparatuur aan hun clientèle opdwingen zit mij dwars, maar dat is even niet anders (en vast al bekend hier :) ).

Wil ff benadrukken dat ik de schuld niet bij Ziggo leg betreffende dit probleem.

Bon, ik ben geen technicus, maar wel een 'gamer' en houd wel van gadgets zo nu en dan. Eigenlijk is het internet op mijn appartement nooit goed geweest, de vorige modem van Ziggo had lagere snelheden, viel regelmatig weg de nieuwe (connectbox) haalt de beloofde snelheden, maar valt elke ~15-30 minuten de lan verbinding weg (en wi-fi sporadisch op random momenten).

Onlangs Ziggo benaderd, die heb ik op verzoek foto's gestuurd van hoe mijn meterkast/coax eruitziet, en downstream en upstream gegevens van de modem. Ik heb niks qua bekabeling veranderd sinds ik hier ben komen wonen. Ziet er als volgt uit:

- Groene kabel -> coax splitter (hirschmann) ->
- Groene kabel naar woonkamer (daar zit dan weer een Ziggo splitter op die naar de connectbox en horizon box (TV) gaat).
- De andere coax gaat naar een splitter die opsplitst in 2 Coax die naar 2 kamers boven gaan. De TV (DVB-C) boven ontvangt overigens prima signaal, alsmede de TV beneden met de Horizon box ertussen.

Dit als reactie van Ziggo na sturen gegevens:

"Bedankt voor de signaalwaarden. Dit ziet er niet ideaal uit. De upstream power (de signaalsterktenodig die nodig is om te zenden) is extreem hoog, dat wijst op een weerstand in de bekabeling. De downstream power (de ontvangen signaalsterkte) is zwak, zit net op de grens wat nog mogelijk is.

Zou je hier een paar foto's willen plaatsen van de coax bekabeling tussen de modem en het eerste aansluitpunt van Ziggo? Daarmee weten we vast snel de oorzaak te vinden en de tips hoe je het kunt oplossen!
"

Vervolgens kwam het er eigenlijk op neer dat ik mijn modem in de meterkast moet doen, want dat schijnt normaal te zijn. Fair enough, dat snap ik als provider, verantwoordelijk tot hun eigen kabel.

Helaas ben ik zo stom geweest om LAN kabels naar het coax aansluitpunt te leggen tijdens de verbouwing 4 jaar geleden. Mijn meterkast is daarnaast ook aan vernieuwing toe, ik zit eraan te denken om de boel in 1 keer om te gooien zodat ik de komende jaren goed zit.

Tevens zijn er veel inbraken de laatste tijd, dus zit er ook aan te denken om wellicht o.a. een IP camera binnenshuis te installeren. Ik weet het, het voorkomt het niet, maar het geeft toch een wat fijner gevoel (ben niet vaak thuis). Daarnaast dan ook misschien maar in 1x een heel thuisnetwerk met NAS aanleggen? Ik heb hier alleen niet veel ervaring mee.

Wat is hier het slimste om te doen? De modem in de meterkast, een lan kabel vanaf de meterkast trekken naar de woonkamer, daar een modem (i.e. TP link) neerzetten, connectbox in bridge-modus? Lan kabels laten trekken naar elke kamer?

Ik ben klaar met het brakke internet, en mijn budget laat genoeg toe, ben van plan om goed uit te pakken, ik ben erg benieuwd naar jullie feedback en tips. Ik sta overal open voor, voor mij is het een nog te ontdekken wereld.

*Verdere gegevens huis/huidige indeling: 2 etages; boven 3 kamers, beneden hal/meterkast en keuken/woonkamer

- Consoles, Horizon box allemaal bij de TV en modem (en coax uitgang)
- PC @ eettafel (moet LAN hebben i.v.m. gaming, loopt nu dus naar TV meubel)
- TV kijken doe ik bijna nooit, voor hoever dat relevant is

Alvast ontzettend bedankt!

- Subordinate

Beste antwoord (via subordinate op 04-10-2018 11:52)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Klagen over Ziggo apparatuur terwijl het niet volgens hun instructies is aangesloten lijkt me niet terecht, ook al was dit misschien door vorige bewoners zo ingericht. (Verkeerde) splitters op verkeerde plaatsen en verkeerde of verlengde kabels kunnen inderdaad een internetverbinding via kabel flink verstoren. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van veel van je problemen de afgelopen 4 jaar.

Maar goed, je wilt nu alles goed aan gaan pakken, dus hierbij wat input:

1. Ziggo modemrouter (ConnectBox) inderdaad zo dicht mogelijk bij het punt van binnenkomst aansluiten.

2. Vanuit daar via coax naar de HorizonBox voor je TV verbinding, liefst zonder splitters er tussen, of splitters die hier geschikt voor zijn, de HorizonBox stuurt namelijk ook een signaal terug over coax en dat gaat niet met alle splitters goed.

3. Trek UTP kabels naar alle plekken waar je (bekabeld) een internetverbinding wil hebben, en in ieder geval naar elke verdieping.

4. Zet op elke verdieping een goed bekabeld Access Point neer, zodat je overal WiFi dekking hebt. Of dit op de begane grond nog nodig is hangt af van hoe goed het WiFi signaal van de ConnectBox uit de meterkast de onderverdieping dekt. Op zich geeft de ConnectBox een prima WiFi signaal, maar de meterkast staat niet altijd ideaal midden in huis ;). Mocht het nodig zijn, kun je ook in de woonkamer nog een Access Point plaatsen en (eventueel) de WiFi van de ConnectBox uitschakelen.

5. Om alles aan te kunnen sluiten heb je wellicht nog een extra switch nodig in de meterkast, of switches op de diverse verdiepingen. Een extra router (met ConnectBox in bridge mode) heb je niet perse nodig, tenzij je speciale wensen hebt die je ConnectBox je niet kan geven. Voor standaard internetgebruik functioneert de ConnectBox prima als router.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Nu online
Klagen over Ziggo apparatuur terwijl het niet volgens hun instructies is aangesloten lijkt me niet terecht, ook al was dit misschien door vorige bewoners zo ingericht. (Verkeerde) splitters op verkeerde plaatsen en verkeerde of verlengde kabels kunnen inderdaad een internetverbinding via kabel flink verstoren. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van veel van je problemen de afgelopen 4 jaar.

Maar goed, je wilt nu alles goed aan gaan pakken, dus hierbij wat input:

1. Ziggo modemrouter (ConnectBox) inderdaad zo dicht mogelijk bij het punt van binnenkomst aansluiten.

2. Vanuit daar via coax naar de HorizonBox voor je TV verbinding, liefst zonder splitters er tussen, of splitters die hier geschikt voor zijn, de HorizonBox stuurt namelijk ook een signaal terug over coax en dat gaat niet met alle splitters goed.

3. Trek UTP kabels naar alle plekken waar je (bekabeld) een internetverbinding wil hebben, en in ieder geval naar elke verdieping.

4. Zet op elke verdieping een goed bekabeld Access Point neer, zodat je overal WiFi dekking hebt. Of dit op de begane grond nog nodig is hangt af van hoe goed het WiFi signaal van de ConnectBox uit de meterkast de onderverdieping dekt. Op zich geeft de ConnectBox een prima WiFi signaal, maar de meterkast staat niet altijd ideaal midden in huis ;). Mocht het nodig zijn, kun je ook in de woonkamer nog een Access Point plaatsen en (eventueel) de WiFi van de ConnectBox uitschakelen.

5. Om alles aan te kunnen sluiten heb je wellicht nog een extra switch nodig in de meterkast, of switches op de diverse verdiepingen. Een extra router (met ConnectBox in bridge mode) heb je niet perse nodig, tenzij je speciale wensen hebt die je ConnectBox je niet kan geven. Voor standaard internetgebruik functioneert de ConnectBox prima als router.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Heb je geprobeerd de eerste splitter er tussen uit te halen, splitst er een kabel af of wordt er eigenlijk alleen doorverbonden. Heb je ook op je TV last van storingen? Hoe is de bekabeling verder naar je PC etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• subordinate
Hey Cpt. Morgan,

Naast dat jouw naam mijn favoriete drankje is, een zeer duidelijk en snelle reactie, helemaal super!

V.w.b. Ziggo, betreffende kwestie hier is mijn pakkie-an, het is meer het totaalplaatje (offtopic) waardoor ik mij kan storen aan Ziggo. Zo verplichten ze je hun (naar mijn mening vaak inferieure) apparatuur te gebruiken, terwijl dit wettelijk niet eens mag. En dan die trage Horizon box, de 2e die ik nu samen met de connectbox toegestuurd heb gekregen was dit weekend toevallig plots overleden (die ene keer dat ik Ziggo nodig heb voor F1). HDD was kapot, en dat is grappig, want ik heb misschien 5x een halfuurtje TV gekeken (neem nooit iets op) sinds ik dat ding had. Als het verschil in prijs niet zo klein was, had ik TV eruit geknikkerd. Prijsverschil is mij net aan F1 waard.

Heb toevallig een TP link modem en switch liggen (had de vorige Ziggo modem ook geprobeerd in bridge modus). Een access point is wellicht beter, goede tip. Domme vraag inc... Is een access point alleen voor Wi-fi of kan ik hier ook Lan in doen? Punt is dat er meerdere apparaten, die bij elkaar staan (TV meubel) op LAN zullen moeten.

Thanks!

@Frogmen

ziggo (groene kabel) -> [splitter] -> groene kabel / witte kabel
- groene kabel -> (woonkamer) coax wandcontactdoos met daarin een [splitter] geplugd -> modem / horizon box
- witte kabel -> [splitter] -> 2x witte kabel naar 2 verschillende kamers boven (prima DVB-C signaal)

TV eigenlijk prima, af en toe een hickup maar zelden.

Wat ook frappant is, is dat het uitvallen slechts luttele seconden duurt nadat ik kan reconnecten. Je disconnect wel volledig. Bovendien is de internetsnelheid an sich goed. Het loopt ook niet in serie met wi-fi uitvalbeurten.

Thanks!

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 21:31
Ik heb zelf ook een appartement en heb ziggo en heb het alsvolgt ingericht
1. Modem in de meterkast
2. Coax + UTP naar de woonkamer
3. In het dressoir een POE switch
4. Accesspoint aangesloten POE Switch
5. TV op de COAX (splitter voor Horizon Box en voor TV met CI+)

Heb geen last van slecht internet bedraad werk ik alleen voor tv, PS4, Versterker, Apple TV, NAS en werk draadloos met Macbook en iPhone haal gewoon via de WiFi 190 mpbs down en 20mbps Up. Heb het ziggo modem in bridge modes staan met een Unifi Gateway 3P en heb een Unifi AP Pro. Al is het in jouw omgeving niet nodig om de Gateway 3P te gebruiken.

LETOP TV blokt heel af en toe mogelijk komt dit door de splitter maar voor mij niet storend.

Misschien is de zelfde opstelling wel iets voor jou.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-06 21:31
subordinate schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:16:

Heb toevallig een TP link modem en switch liggen (had de vorige Ziggo modem ook geprobeerd in bridge modus). Een access point is wellicht beter, goede tip. Domme vraag inc... Is een access point alleen voor Wi-fi of kan ik hier ook Lan in doen? Punt is dat er meerdere apparaten, die bij elkaar staan (TV meubel) op LAN zullen moeten.
Als je een switch met POE hebt en een accesspoint (bijvoorbeeld van Unifi raad ik sterk aan hele goede ervaringen mee) dan ben je er al. Je zou van je TP Link evt een accesspoint kunnen maken via ddwrt.

Zie mijn vorige post voor mijn config

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Cpt.Morgan
  • Nu online
Een TP-Link, en bijna elk andere, router (wat je hebt is 99% zeker een router en geen 'modem') is gewoon als volwaardig access point (AP) in te zetten. Je schakelt dan de interne DHCP server uit en verbind de router aan je (modem)router via een UTP kabel op een van LAN poorten (de WAN poort moet je dan niet meer gebruiken. Op de andere LAN poorten kun je dan gewoon andere apparaten aansluiten en je kunt het WiFi van de router instellen met SSID/wachtwoord/authenticatiemethode/encryptiemethode zoals je zelf wilt.

Dan functioneert je router als een Access Point, én kun je er bekabeld andere apparaten op aansluiten. Zie hier een uitgebreid topic met instructies: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

@Ronker : het is niet nodig om DD-WRT er op te flashen om dit te doen, dit gaat prima met de standaard firmware van de meeste (TP-Link en andere) routers.
ziggo (groene kabel) -> ~~~[splitter] -> groene kabel / witte kabel
- groene kabel -> (woonkamer) coax wandcontactdoos met daarin een ~~~[splitter] geplugd -> modem / horizon box
- witte kabel -> ~~~[splitter] -> 2x witte kabel naar 2 verschillende kamers boven (prima DVB-C signaal)
Hier hangt heel veel af van of het de correcte splitters zijn, wat de kabellengtes zijn, etc. Door de extra splitter die nog voor de wandcontactdoos zit, zal het signaal dat de ConnectBox krijgt ieder geval zwakker zijn, en dit kan ook voor verstoringen in het signaal zorgen.

[Voor 38% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-10-2018 14:04]

• subordinate
Bedankt heren, duidelijker kan niet.

Ik ben er wel uit zo, ik laat het gewoon in 1x helemaal goed doen en zal de TP link dan als AP gebruiken in de woonkamer. Lan naar 2 kamers boven en lan naar woonkamer + tv meubel.

Ik heb gisteren overigens even alles uit elkaar gehaald, Coax stekkers, splitters losgekoppeld e.d., kabeltjes opnieuw 'gestript' en gekoppeld, en de splitter in de woonkamer ertussenuit gehaald (die Horizon box is toch deaud, F1 stream ik tijdelijk wel naar de TV vanuit chrome/ziggo) - signaal lijkt stabieler/sterker, nog geen disconnect gehad in meerdere uren..

De upstream/downstream cijfers zijn echter onveranderd, though. Ook met de diagnose van de connectbox zegt hij dat er 'devices' zijn die het signaal mogelijk verstoren. Eigenlijk dus nutteloze informatie, maar vond het toch vermelden waard.

Wat additionele vraagjes;

1. Aangezien ik alles in 1x laat aanleggen om toekomstproof te zijn; Is CAT6 aanbevolen, of is dat overbodig voor particulier gebruik?
2. Goede aanraders voor IP camera's/NAS/plex setup? <- Uiteraard zie ik al goede informatie op tweakers, maar als er toevallig iemand nog wat tips en hints heeft, je weet maar nooit.

Thanks!

• Cpt.Morgan
  • Nu online
subordinate schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:00:
Ik heb gisteren overigens even alles uit elkaar gehaald, Coax stekkers, splitters losgekoppeld e.d., kabeltjes opnieuw 'gestript' en gekoppeld, en de splitter in de woonkamer ertussenuit gehaald (die Horizon box is toch deaud, F1 stream ik tijdelijk wel naar de TV vanuit chrome/ziggo) - signaal lijkt stabieler/sterker, nog geen disconnect gehad in meerdere uren..

De upstream/downstream cijfers zijn echter onveranderd, though. Ook met de diagnose van de connectbox zegt hij dat er 'devices' zijn die het signaal mogelijk verstoren. Eigenlijk dus nutteloze informatie, maar vond het toch vermelden waard.
Dat je upstream/downstream cijfers onveranderd zijn is niet zo raar, de kabel is nog steeds even lang en de eerste splitter zit er nog op. Het zal mijns inziens voor de kabellengte en die eerste extra splitter zijn die tot signaalverlies leidt (die 2e splitter is standaard Ziggo materiaal waarschijnlijk en die heeft iedereen die een ConnectBox en HorizonBox heeft).
1. Aangezien ik alles in 1x laat aanleggen om toekomstproof te zijn; Is CAT6 aanbevolen, of is dat overbodig voor particulier gebruik?
Zoveel mensen, zoveel meningen. Waarschijnlijk heb je aan CAT5E (wat ook Gb snelheid ondersteunt) nu voldoende, maar als je e.e.a nu toch goed gaan aanleggen zou ik idd minimaal CAT6 neerleggen. Dan ben je ook futureproof.
2. Goede aanraders voor IP camera's/NAS/plex setup? <- Uiteraard zie ik al goede informatie op tweakers, maar als er toevallig iemand nog wat tips en hints heeft, je weet maar nooit.
Camera's kan ik niks van zeggen, maar qua NAS gebruik ik zelf met veel tevredenheid een Synology (een 216play in mijn geval, maar type en exact model hangt er van je gebruikswensen af....)

• subordinate
Heren,

Even een korte update: Ziggo modem nu in meterkast geplaatst, een UTP naar de woonkamer toe met een TP link AP, haal nu 205 mb per sec op de PC in de kamer (200mb abbo Ziggo), tevens heb ik dankzij jullie advies nu een: synology 218play (2x WD RED) en 2x een FOSCAM R2 cam; werkt allemaal erg prettig.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True