Hoe en wanneer kan ik het beste van het gas af?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wij gaan in januari verhuizen naar een nieuw huis. Dit huis is uit 2006 en is volgens de dan geldende standaarden geïsoleerd. Oppervlakte is ~185 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen. Het is een hoekhuis aan het zuiden van een rij huizen waardoor de hele dag de zon op de woning staat. Ook is er een redelijk grote glazen wand waar de zon de hele dag op staat.

Verwarming gebeurt momenteel via een gas CV installatie, net twee jaar oud, en radiatoren door het gehele huis. Huidige verbruik elektra + gas van de huidige bewoners is onder de 140 euro per maand voor een gezin met kinderen. Koken gebeurt ook via een vrijstaand gasfornuis en oven.

Gas gaat er sowieso een keer uit natuurlijk, de vraag is alleen wanneer. En daar zit ik nu mee te worstelen, moet ik nu alles aanpakken met enorme kosten of enkel voorbereidend werk treffen zodat ik later relatief eenvoudig kan overstappen naar gas? Zoals ik het zie heb ik drie opties.

Optie 1:
Nu:
- Zonnepanelen plaatsen (3500 kWh)

Later:
- Vloerverwarming aanleggen (LTV)
- Radiatoren boven vervangen (LTV)
- Lucht/Water warmtepomp plaatsen
- Keuken vervangen/aanpassen zodat we op inductie koken

Optie 2:
Nu:
- Zonnepanelen plaatsen (3500 kWh)

Later:

Optie 3:
Nu:
- Zonnepanelen plaatsen (5000 kWh)

Later:
-

Optie 1 is nu het minimale doen. Lijkt mij niet aantrekkelijk eigenlijk maar is wel erg simpel uit te voeren.

Optie 2 lijkt mij aantrekkelijk omdat we direct meer comfort creëren via vloerverwarming en elektriciteit volledig opwekken via zonnepanelen maar niet direct de vrijwel nieuwe CV ketel gaan vervangen en eerst kunnen ervaren hoeveel capaciteit we werkelijk gebruiken. Een nadeel is wel dat we later, met de plaatsing van een warmtepomp, extra panelen nodig gaan hebben om ook die capaciteit zelf op te wekken. Dat is minder kostenefficiënt omdat ik ze zelf niet ga plaatsen.

Optie 3 lijkt mij onaantrekkelijk omdat we dan weliswaar direct klaar zijn maar ook de keuken (of in ieder geval het fornuis) volledig moeten vervangen omdat we geen gas gaan aanhouden enkel voor het koken op gas. Dat terwijl de keuken eigenlijk nog wel even mee kan en we nu geen zin hebben een nieuwe keuken aan te schaffen.

Ik denk dat W/W warmtepompen te duur zijn gezien de vraag naar capaciteit niet heel hoog zal zijn. En een L/L warmtepomp is te ingrijpend (nieuw leidingwerk) en te weinig efficient. Dus een L/W warmtepomp lijkt mij dan de juiste keuze?

Budget is ruim. Nu 20k investeren is geen enkel probleem als het op dit moment de juiste investering is. We willen minimaal 10 jaar in de woning wonen dus dat is ongeveer de terugverdientijd waar ik op mik. Maar wat is nu wijsheid om te kiezen? En mis ik wellicht nog iets in mijn overweging?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 11:05
Later vloerverwarming aanleggen is ook ingrijpend in je woongenot, dat lijk je niet te hebben meegenomen. Je krijgt ook direct het voordeel terug dat je geen radiatoren meer hebt, dat is extra ruimte en mooier. Dus ongeacht terugverdientijden en timing met van het gas af zou ik altijd vloerverwarming nu gelijk doen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik zou voor optie 2 gaan. Radiatoren vervangen en de WP plaatsen is iets wat relatief makkelijk later kan. Je hebt nog geen zin om de keuken te vervangen, wel is het misschien wijs om alvast een 5x2,5mm² te leggen vanuit de meterkast voor de inductie en evt naar de plek van de WP. Wel zou ik nog als extra kijken of je nog iets meer kan isoleren hier en daar afh. van de verbouwing natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een L/W lijkt me een goede keuze in jouw situatie, helemaal nu er nog flinke subsidie op zit. Ik wil graag ook nog een extra optie aandragen:

- Gasketel eruit
- Warmtepomp erin
- Radiatoren laten zoals ze zijn

Waarom? Een huis uit 2006 is al aardig goed geïsoleerd en waarschijnlijk zijn je radiatoren al overbemeten. Hoopjes Tweakers hebben zo al de overstap gedaan, zie Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 .

Voor het koken, als je de keuken ooit vernieuwd is inductie een nobrainer maar het gasverbruik van een fornuis is zo gering dat ik eerst zou focussen op verwarming en warmwater gasloos maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Alleen nog koken op gas is duur, vastrecht is rond de 200 euro vlper jaar voor gas. (Wellicht na 2 of 3 jaar een lager vastrecht door laag verbruik)

Misschien is er wat te maken met een losse inductie kookplaat op je gasstel zodat de huidige keuken nog even mee kan.

En zonnepanelen maximaal leggen kan nooit kwaad, zal alleen in de toekomst minder opleveren.

Ik heb een huis van 1986 met een L/W warmtepomp sinds een jaar, beneden vloer verwarming aangelegd en boven nog de oude radiatoren. Prima warm gehouden afgelopen winter.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
MrAngry schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:59:
Later vloerverwarming aanleggen is ook ingrijpend in je woongenot, dat lijk je niet te hebben meegenomen. Je krijgt ook direct het voordeel terug dat je geen radiatoren meer hebt, dat is extra ruimte en mooier. Dus ongeacht terugverdientijden en timing met van het gas af zou ik altijd vloerverwarming nu gelijk doen.
Optie 1 valt dan volledig af.
Jim423 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:31:
Ik zou voor optie 2 gaan. Radiatoren vervangen en de WP plaatsen is iets wat relatief makkelijk later kan.
Dat was ook mijn overweging, een WP is niet heel ingrijpend en kan volgens mij in een dag geplaatst zijn?
Je hebt nog geen zin om de keuken te vervangen, wel is het misschien wijs om alvast een 5x2,5mm² te leggen vanuit de meterkast voor de inductie en evt naar de plek van de WP. Wel zou ik nog als extra kijken of je nog iets meer kan isoleren hier en daar afh. van de verbouwing natuurlijk.
Als het goed is lopen daar standaard leidingen, wel een punt om daar nog even achteraan te gaan.
Erasmo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:40:
Een L/W lijkt me een goede keuze in jouw situatie, helemaal nu er nog flinke subsidie op zit.
Ik verwacht eigenlijk, gezien we van gas af moeten, enkel stijgende subsidies in de toekomst.
Ik wil graag ook nog een extra optie aandragen:

- Gasketel eruit
- Warmtepomp erin
- Radiatoren laten zoals ze zijn

Waarom? Een huis uit 2006 is al aardig goed geïsoleerd en waarschijnlijk zijn je radiatoren al overbemeten. Hoopjes Tweakers hebben zo al de overstap gedaan, zie Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 .
Interessant, dat zou weer aardig in de kosten schelen. Sowieso niet snel de verwarming boven aan dus hoeft ook niet heel hard te verwarmen.
Voor het koken, als je de keuken ooit vernieuwd is inductie een nobrainer maar het gasverbruik van een fornuis is zo gering dat ik eerst zou focussen op verwarming en warmwater gasloos maken.
Het vastrecht op gas is hoog, dan zou het al snel aantrekkelijker zijn direct het fornuis te vervangen.
Erwin_83 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:46:
Alleen nog koken op gas is duur, vastrecht is rond de 200 euro vlper jaar voor gas. (Wellicht na 2 of 3 jaar een lager vastrecht door laag verbruik)

Misschien is er wat te maken met een losse inductie kookplaat op je gasstel zodat de huidige keuken nog even mee kan.
Het hele fornuis kan vervangen worden, kost wel richting de 2000 euro. Maar dan is het wel toekomstbestendig voor de komende ~10 jaar
En zonnepanelen maximaal leggen kan nooit kwaad, zal alleen in de toekomst minder opleveren.
Maximaal is 3500 kWh denk ik, met warmtepomp komt er 1500 kWh bij? Maar als de warmtepomp er pas na 5 jaar komt is het dan nu al handig die 1500kWh te plaatsen?
Ik heb een huis van 1986 met een L/W warmtepomp sinds een jaar, beneden vloer verwarming aangelegd en boven nog de oude radiatoren. Prima warm gehouden afgelopen winter.
Klinkt goed!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Met een beetje mazzel kunnen de zonnepanelen nu nog 3 jaar salderen en terug leveren met vergoeding. Na 2020( 2021 is waarschijnlijker is) is het afwachten.

Ik gok er meer op dat de warmtepompen goedkoper worden door marktwerking/schaal vergroting en dat de subsidie afgebouwd wordt (is al verlaagd)

De warmtepomp verbruikt de meeste stroom in de winter als je zonnepanelen minder leveren, in het kader van zoveel mogelijk direct verbruik moet je dus teveel vermogen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 02-10-2018 11:20 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsurany schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:05:
[...]
Dat was ook mijn overweging, een WP is niet heel ingrijpend en kan volgens mij in een dag geplaatst zijn?
Het is afhankelijk van de situatie in je woning uiteraard, maar het is in principe te doen. Voor een l/w hoef je eigenlijk alleen maar het ding neer te zetten op een geschikte plaats en er een koud- en warmwater leiding naar toe aan te leggen samen met de stroom- en thermostaatkabels. De meeste tijd zit in het netjes wegwerken.
Ik verwacht eigenlijk, gezien we van gas af moeten, enkel stijgende subsidies in de toekomst.
De subsidie is al aan het dalen, vorig jaar is er ongeveer €500 vanaf gehaald voor de gemiddelde warmtepomp. En terecht imho, een warmtepomp kan nu al goedkoper worden aangeschaft dan een gasketel, toen ik vorig jaar overstapte kreeg ik op een apparaat van €2700 maar liefst €1800 subsidie waardoor mijn warmtepomp slechts €900 kostte, hoe goedkoop wil je het hebben!
Het vastrecht op gas is hoog, dan zou het al snel aantrekkelijker zijn direct het fornuis te vervangen.

Het hele fornuis kan vervangen worden, kost wel richting de 2000 euro. Maar dan is het wel toekomstbestendig voor de komende ~10 jaar
Hoe lang denk je dat de rest van de keuken nog mee gaat? Ik bedoelde met mijn post dat inductie beter is maar dat het niet nodig is om je fornuis te vervangen als je met 4 jaar toch weer de keuken gaat verbouwen.

Vergeet ook niet naar flessengas te kijken, de meeste fornuizen kun je voor €40-100 ombouwen en op een beetje fles kun je maanden koken voor je hoeft te wisselen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Tsurany schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:53:
[...]
Huidige verbruik elektra + gas van de huidige bewoners is onder de 140 euro per maand voor een gezin met kinderen. Koken gebeurt ook via een vrijstaand gasfornuis en oven.
[....]
Nofi, maar hier worden we niet veel wijzer uit :) Ze kunnen ontzettend veel elektra stroom verbruiken en maar weinig gas bijv. Weet je ook hoeveel m3 ze per jaar gebruikten? Je kunt (voor een grove schatting) ook de gasmeterstand delen door de leeftijd van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:29:
[...]

Nofi, maar hier worden we niet veel wijzer uit :) Ze kunnen ontzettend veel elektra verbruiken en maar weinig gas bijv. Weet je ook hoeveel m3 ze per jaar gebruikten? Je kunt (voor een grove schatting) ook de gasmeterstand delen door de leeftijd van de meter.
Eens, ik heb de details alleen niet dus kan niet meer duidelijkheid schetsen. Ik kan enkel aangeven dat wij nu rond de 3500kWh verbruiken en ik niet verwacht dit te veranderen. Het is een beetje schatwerk qua gas. Wellicht nog even afstemmen met de huidige bewoners.
Erasmo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Het is afhankelijk van de situatie in je woning uiteraard, maar het is in principe te doen. Voor een l/w hoef je eigenlijk alleen maar het ding neer te zetten op een geschikte plaats en er een koud- en warmwater leiding naar toe aan te leggen samen met de stroom- en thermostaatkabels. De meeste tijd zit in het netjes wegwerken.
In principe heb je een buitenunit en binnenunit, wat voor afstand mag hier tussen zitten? Ik heb een uitbouw waar een buitenunit op kan staan maar die moet wel met kabels naar de 2e verdieping toe.
De subsidie is al aan het dalen, vorig jaar is er ongeveer €500 vanaf gehaald voor de gemiddelde warmtepomp. En terecht imho, een warmtepomp kan nu al goedkoper worden aangeschaft dan een gasketel, toen ik vorig jaar overstapte kreeg ik op een apparaat van €2700 maar liefst €1800 subsidie waardoor mijn warmtepomp slechts €900 kostte, hoe goedkoop wil je het hebben!
Prijzen die ik tegen kwam waren toch wat hoger, eerder richting de €6000. Dus daar zou je dan €1800 subsidie op hebben zodat je op ~€4000 uit komt.
Hoe lang denk je dat de rest van de keuken nog mee gaat? Ik bedoelde met mijn post dat inductie beter is maar dat het niet nodig is om je fornuis te vervangen als je met 4 jaar toch weer de keuken gaat verbouwen.

Vergeet ook niet naar flessengas te kijken, de meeste fornuizen kun je voor €40-100 ombouwen en op een beetje fles kun je maanden koken voor je hoeft te wisselen.
Verwacht nog een jaar of 5. Wellicht dat we alvast de vaatwasser vervangen. Koelkast komt sowieso los mee, de huidige inbouw gooien we weg. Wellicht dan een fornuis als dit nemen zodat ik direct van het gasfornuis af ben.

Maar wellicht dan de warmtepomp plaatsen tegelijkertijd met het vervangen van de keuken zodat een tussenoplossing niet nodig is.

Pagina: 1