@TS: Mijn verbruik is pas hoog, tegen de 10.000 kWh op jaarbasis

Ik woon met mijn partner, dochter van 18 en twee smurfen van 4 en 6 in een 2-onder-1 kap. Geen warmtepomp of zonnepanelen (die wil ik nog wel maar ik ben te lui/laks om het goed uit te zoeken)
Wat heb ik tot nu toe gedaan om dit terug te dringen:
- YouLess aangeschaft om inzicht te krijgen in near realtime verbruik. Op de Ferraris meter geplakt en hij werkt eigenlijk best goed. Vorige week een glitch waardoor hij 240kWh verbruik naar Enelogic doorstuurde, in 1 minuut.
- Inbouw koelkast in de keuken uitgeschakeld. Koelde nauwelijks, ding is ruim 30 jaar oud. Wordt op termijn vervangen maar op het moment heb ik hem niet nodig.
- Vrieskist in de kelder uitgeschakeld. Vriest prima en verbruikte niet bijzonder veel voor mijn gevoel maar omdat het een bovenlader is kom je nooit meer aan de zooi onderin, dus zinloos want sommige dingen waren al 3 jaar over datum.
- Pompschakelaar gemonteerd voor de vloerverwarming
- Halogeen spots (18! stuks die savonds allemaal aan stonden) versneld vervangen voor LED
- ESX server uitgeschakeld en diensten naar mn andere server verhuisd.
- Keramische kookplaat vervangen voor Inductie
Met EcoHome hield ik al sinds 2008 het verbruik bij, vaak met lange tussenpozen (6 maanden was geen uitzondering). Voor de veranderingen ging ik naar een prognose verbruik van ruim 10000kWh voor het komende jaar. Na de aanpassingen zit ik na 2 maanden op een prognose verbruik van 9250 kWh. Dit daalt nog altijd gemiddeld met een 100kWh per week dus ik verwacht uiteindelijk rond de 6-7000 uit te komen. Nog altijd veel maar die 3000kWh besparing heb ik behaald zonder ook maar iets aan comfort in te hoeven boeten. Er kan nog meer bespaard worden maar dat vergt dermate investeringen dat de terugverdientijd een stuk langer wordt. Uiteindelijk gaat dat ook wel gebeuren
Edit: Andere kookunit gemonteerd ook nog een besparing