Hoog stroomverbruik woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Wij zijn in december 2017 verhuisd naar onze nieuwe hoekwoning. Sinds die periode heb ik maandelijks ons stroomverbruik bijgehouden. Nu valt het mij op dat wij gemiddeld op 13 kWh per dag zitten. Dit lijkt mij toch een beetje absurd hoog? Het gaat om een hoekwoning van halverwege jaren 70. Ik woon daar samen met mijn partner en ons zoontje van 2. Ik heb dit vastgesteld aan de hand van de volgende data:

Laag tariefHoogtariefPer maandPer dag
Februari21719841514
Maart22324046315
April24918743615
Mei20815135912
Juni19618638213
Juli1391192589
Augustus16612328910
September21118639713

Ik heb recent een Alecto energie monitor aangeschaft om alle apparaten te meten. Ik heb helaas nog geen volledig overzicht en mis nog de echt grootverbruikers zoals: de wasmachine, droger, oven en magnetron. Ik meet nu elk apparaat over een periode van een week, zodat ik een fatsoenlijk gemiddelde krijg. Maar alsnog kan ik mij niet voorstellen dat ik daarmee aan het verbruik kom waar ik nu tegenaan hik..

ApparaatMeettijdkWh per dag
Koelkast24u1,32
Server24u0,55
Vriezer24u0,35
TV set3 Dagen0,11
PC set3 Dagen0,65
Totaal2,98

Nu begrijp ik dat jullie niet in mijn huis kunnen kijken. Maar ik hoop hier toch wat advies te kunnen krijgen hoe ik dit verder kan oplossen/uitzoeken? Alle lampen zijn al vervangen door led varianten. Zijn er bedrijven/personen die dit kunnen uitmeten of ben ik dan gewoon opzoek naar een goede elektriciën? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:22
Serieus elektriciteit besparen is een goede start :)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:01

Bergie

Lekker belangrijk...

Je hebt niet ergens iets van elektrische (vloer)verwarming oid?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wacht gewoon je jaaroverzicht af. Koelkast meer verbruik dan een vriezer ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:44

MsG

Forumzwerver

Heb je een slimme meter? Dan kan je het ook automatisch loggen en wat meer inzage hebben in welke momenten je hoog verbruik hebt. Daarnaast is het inderdaad goed om elk apparaat ook los te meten.

15KWH op een dag, is best wel hoog voor wat je beschrijft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Is de elektriciteitsinstallatie gekeurd? (goedgekeurd?)
Is de kast voorzien van verliesstroomschakelaars? Vallen die soms uit?
Koken en verwarmen? Is dat gas of elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:07
draai je nog servers/computers 24/7 ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
En zet eens een dagje alles uit behalve de koelkast
Kan ook stroom weglekken wellicht

En als het nog een oude analoge meter is kan het zijn dat de vorige bewoner er een dikke magneet op heeft gehad waardoor nu ie eraf is ie veel harder draait dan zou moeten( maar dit is een longshot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Alles wat warmte genereert, verbruikt veel. Bij ons zijn de oven en de droger de grootverbruikers. (En de mobiele airco afgelopen zomer :X )

[ Voor 17% gewijzigd door Hsb-3 op 01-10-2018 10:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

job

Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:59:
Wacht gewoon je jaaroverzicht af.
En dan? Dan weet hij nog steeds niet hoe hij kan besparen.

- Loggen.
- Uitzoeken of het sluipverbruik betreft of dat er overdag te veel wordt gebruikt.
- indien sluipverbruik uitzoeken welke groep de grootste verbruikers op aangesloten zitten (groepen uitschakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Quooker die ook warm water in de keuken doet? Inductieplaat? Inbouwkeuken met oude koelkast/vriezer? Vaatwasser? Er zijn legio mogelijkheden natuurlijk.

Je hebt al 25% van je verbruik gemeten met 4 apparaten? Dan heb je nog verlichting, etc, etc.

Hier is het ~10 kWh/dag op werkdagen en ~20 kWh als we thuis zijn en er meerdere wassen en (warmtepomp)droogbeurten gedraaid worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Ik vind het wel meevallen als je de cijfers moet geloven op de volgende website http://www.energiesite.nl...emiddeld-energieverbruik/

Gemiddeld verbruik van 2 personen met kind is 4000 kWh per jaar
Gemiddeld verbruik van 2 personen zonder kind in 3000 kWh per jaar.

Daarmee zou je dus grofweg tussen de 9 a 10 kWh per dag verbruiken.

Wat doet je vrouw als ze thuis is met het kind?

Hoe vaak gaat de oven en/of magnetron aan?
Inductiekoken?
Hoe vaak wassen/drogen jullie in de week?
Vaatwasser?
Koffiezet apparaten, Waterkokers
Stofzuigers

Is het een Hoog verbruik of Laag verbruik? (kan je iig kijken waneer er veel stroom verbruikt wordt)
Zie net dat het lijstje beide tarieven heeft

[ Voor 3% gewijzigd door Quadradial op 01-10-2018 10:09 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Het is mij even niet duidelijk hoe ik hier kan multi-quoten? Ik zal proberen om iedereen te beantwoorden.

De vriezer is recent gekocht (tafel model) en het gaat om een A+++ model. De koelkast is een oudje en dit kan verklaren waarom de koelkast in dit geval veel meer verbruikt. Wij hebben verder geen vloerverwarming o.i.d.

Ik heb nog een ouderwetse analoge meter maar ik vind een digitale meter nu wel heel verleidelijk. Of alles gekeurd is durf ik niet te zeggen. Daar zou ik vanavond even naar moeten kijken.

Ik heb 1 server die 24/7 draait verder geen apparaten in die richting.

Wij koken en verwarmen op gas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00
Gewoon doorgaan met meten. Maak een lijst per ruimte van elektrische apparaten. Naast elk apparaat schrijf je de gemeten waarde of als dat niet mogelijk is het opgenomen vermogen en de tijd dat het typisch in gebruik is. Vergeet buiten en de vaste apparatuur/installaties niet.

Gissen is zinloos, meten en observeren niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 01-10-2018 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Hoe groot is de koelkast? Het verbruik daar van vind ik behoorlijk fors. Ik heb een recente A+ inbouwkoelkast van 122cm hoog, 208L. Het verbruik daarvan is 132 kWh op jaarbasis.
Die van jou doet 1,32 x 365 = 482 kWh. Dat is echt te veel voor een koelkast, of het moet een enorme Amerikaanse dubbeldeurs koelkast met ijsblokjes en ongein zijn :X ?

Alleen die koelkast is al 40 kWh per maand, bijna een tientje (40 kWh * €0,22 = €8,8). Op jaarbasis €106.
De terugverdientijd kon nog best wel eens interessant zijn. Wellicht kun je tweedehands een A+ model vinden om zo een kortere terugverdientijd te hebben?

De server zou ik ook even meten.

En kijk eens of je spul achter een schakelaar/tijdschakelaar kunt zetten. Ik zet bijv. m'n TV-meubel van 23:00 tot 16:30 stroomloos met een tijdschakelaar. We gaan dan slapen en zijn vervolgens de hele dag aan het werk. Scheelt nogal wat stroom (door de tijdschakelaar staat het maar 6,5h aan ipv 24h. De apparatuur gebruikt ongeveer 10W in standby. Het uitschakelen scheelt mij dus 64 kWh op jaarbasis, toch €14. De tijdschakelaar was €1,50, dit is dus mooi 'laaghangend fruit' :z )

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 01-10-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vaenir Oké, dat verklaart waarom de koeler meer verbruikt. Ik zie tot nu niks aparts, als je Gas verbruik maar lager wordt is de kWh niet zo veel dat je rekening gaat verhogen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:07:
Het is mij even niet duidelijk hoe ik hier kan multi-quoten? Ik zal proberen om iedereen te beantwoorden.

De vriezer is recent gekocht (tafel model) en het gaat om een A+++ model. De koelkast is een oudje en dit kan verklaren waarom de koelkast in dit geval veel meer verbruikt. Wij hebben verder geen vloerverwarming o.i.d.

Ik heb nog een ouderwetse analoge meter maar ik vind een digitale meter nu wel heel verleidelijk. Of alles gekeurd is durf ik niet te zeggen. Daar zou ik vanavond even naar moeten kijken.

Ik heb 1 server die 24/7 draait verder geen apparaten in die richting.

Wij koken en verwarmen op gas.
Ik zou die server ook eens voor de grap meten die verbruiken meer dan je denkt (en je desktop ook die van mij gebruikt bv 500-550 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Zoals aangegeven in mijn tabel: mijn server verbruikt 0.55 kWh per dag en mijn pc-set/gaming rig 0.65 kWh. Het meten van mijn gaming-rig was in mijn vakantie dus dit ligt bovengemiddeld. Ik werk 40 uur per week en s'avonds doordeweeks staat deze zelden aan als ik eerlijk ben.

Ik vond het verbruik van de koelkast al bovengemiddeld en was al van plan om die te gaan vervangen. Wat betreft de tijdschakelaars, lijkt mij inderdaad verstandig om dat ook te gaan doen.

Ik ben nu aan het kijken naar een digitale energiemeter. Ik mag over 2 maanden switchen van energieleverancier. Ik ben mij nu aan het verdiepen of er misschien een leverancier is waarbij dit inbegrepen is of dat het misschien verstandiger is om zelf een meter uit te kiezen en deze te laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 16:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Als die ijskast veel opengaat, stijgt het verbruik natuurlijk wel snel. Al blijven de gegeven cijfers best hoog. Of als in die dag de ijskast net werd aangevuld met goed veel nieuwe producten die niet gekoeld in de ijskast werden geplaatst. Dat vraagt ook veel energie.
Om goed te zijn moet je de ijskast meten op een dag dat hij niet opengaat en alles wat erin zit, ook al koel was. Want geloof me vrij, de verbruikscijfers die geafficheerd worden, zijn gevalletjes in optimale omstandigheden.
AjDuLion schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Ik zou die server ook eens voor de grap meten die verbruiken meer dan je denkt (en je desktop ook die van mij gebruikt bv 500-550 watt)
Hoe oud is die computer dan wel? En vooral, hoe vaak zit je aan die waarden? Recente PC doet voor kantoortoepassingen/browsen geen 75 Watt. Zelfs tijdens het gamen moet je tegenwoordig flink je best doen. Mijn flink verouderde overclockte pc komt tijdens het gamen niet boven de 300 Watt uit. (I7 860+GTX970)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
Heb je mechanische afzuiging en hoe oud is deze? Ook kan je een CV hebben die de hele dag water rondpompt in je verwarming. Ook de moeite waard om naar te kijken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Joindry schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:22:
Als die ijskast veel opengaat, stijgt het verbruik natuurlijk wel snel. Al blijven de gegeven cijfers best hoog. Of als in die dag de ijskast net werd aangevuld met goed veel nieuwe producten die niet gekoeld in de ijskast werden geplaatst. Dat vraagt ook veel energie.
Om goed te zijn moet je de ijskast meten op een dag dat hij niet opengaat en alles wat erin zit, ook al koel was. Want geloof me vrij, de verbruikscijfers die geafficheerd worden, zijn gevalletjes in optimale omstandigheden.

[...]

Hoe oud is die computer dan wel? En vooral, hoe vaak zit je aan die waarden? Recente PC doet voor kantoortoepassingen/browsen geen 75 Watt. Zelfs tijdens het gamen moet je tegenwoordig flink je best doen. Mijn flink verouderde overclockte pc komt tijdens het gamen niet boven de 300 Watt uit. (I7 860+GTX970)
x79 bord met 2x gtx titans erin (die verbruiken het meeste)

gelukkig draait dit niet 24/7 en is het alleen met grafisch geweld zo hoog idle is het een stuk minder inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
LordSinclair schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:25:
Heb je mechanische afzuiging en hoe oud is deze? Ook kan je een CV hebben die de hele dag water rondpompt in je verwarming. Ook de moeite waard om naar te kijken.
De CV staat inderdaad op mijn lijstje om eens door een gecertificeerd persoon te laten controleren en/of te tunen als dit mogelijk is? Het is een vrij recente Nefit (2014) alleen gaat het om een model die eigenlijk overcapaciteit heeft voor mijn woning. Geen idee wat voor nadelige effecten dit heeft op mijn energieverbruik. Maar vergeleken met alle buren heb ik een aardig beest op zolder staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In dat lijstje mis ik nog;

Wasmachine
Droger
Afwasmachine
Stofzuiger
Tuingereedschap
Ventilatie
Verlichting
Waterkoker
Koffiezetapparaat
Andere keukenapparatuur
en vast nog wel wat dingen.

Ik vind je verbruik niet zo heel gek hoor, ik verbruik alleen al 3200kwh per jaar.

Met een youless of iets soortgelijks, kan je precies je verbruik meten als je een slimme meter hebt.
http://www.youless.nl/

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 01-10-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 21-05 08:55
Ernemmer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:34:
In dat lijstje mis ik nog;

Wasmachine
Droger
Afwasmachine
Stofzuiger
Tuingereedschap
Ventilatie
Verlichting
Waterkoker
Koffiezetapparaat
Andere keukenapparatuur
en vast nog wel wat dingen.

Ik vind je verbruik niet zo heel gek hoor, ik verbruik alleen al 3200kwh per jaar.

Met een youless of iets soortgelijks, kan je precies je verbruik meten als je een slimme meter hebt.
http://www.youless.nl/
toon volledige bericht
En de Fohn van zijn partner;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:21:
[...]
Ik ben nu aan het kijken naar een digitale energiemeter. Ik mag over 2 maanden switchen van energieleverancier. Ik ben mij nu aan het verdiepen of er misschien een leverancier is waarbij dit inbegrepen is of dat het misschien verstandiger is om zelf een meter uit te kiezen en deze te laten installeren.
Je doelt op een 'slimme meter' waarschijnlijk? Die moet je van je netbeheerder (denk aan Stedin, Enexis, Liander e.d.) krijgen, je energieleverancier gaat daar niet over :) Wellicht komen ze hem binnenkort plaatsen, anders kun je voor ~€70 prio plaatsing aanvragen.
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

De CV staat inderdaad op mijn lijstje om eens door een gecertificeerd persoon te laten controleren en/of te tunen als dit mogelijk is? Het is een vrij recente Nefit (2014) alleen gaat het om een model die eigenlijk overcapaciteit heeft voor mijn woning. Geen idee wat voor nadelige effecten dit heeft op mijn energieverbruik. Maar vergeleken met alle buren heb ik een aardig beest op zolder staan.
Om je gasverbruik te drukken kun je de boel waterzijdig inregelen, als je een beetje handig bent lukt je dat prima zelf. Zie stappenplan in Gas besparen door middel van CV tuning deel II is zeker de moeite waard, het kost je een zaterdagochtendje rondlopen door huis en de radiatorknoppen open/dichtdraaien. Bij mijn ouders leverde dat 20% besparing op gas op bij de jaarrekening.

Qua elektra kun je idd kijken of de pomp continu staat rond te pompen, is vaak een parameter. Maar ik verwacht niet dat dat aan de orde is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou nooit afscheid nemen van je Ferraris meter. Koester dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Ik ga alles toevoegen aan mijn excel sheet en uitmeten. Ik zie dat het plaatsen van een "slimme" meter €72 kost.

@Señor Sjon Zijn er buiten het privacy verhaal nog redenen om dit niet te doen? Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen in. Vooral in mijn huidige situatie waarin ik eigenlijk meer informatie wil hebben en wanneer mijn piekmomenten zijn. Ik koester hem momenteel eigenlijk totaal niet. En ik begin bijna te twijfelen of er inderdaad geen magneet tegenaan geplakt is in het verleden. Aangezien het van oorsprong een sociale huurwoning is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 15:50
LordSinclair schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:25:
Heb je mechanische afzuiging en hoe oud is deze?
Ik denk dat dit een goede tip is. Ons verbruik bleek na verhuizing ook vrij stevig te zijn, werd veroorzaakt door de verouderde ventilatie die echt belachelijk veel verbruikte.

Die ook dit artikel (toegegeven, flinke bias, maar deze bewering klopt wel degelijk):

"Uit onderzoek van Stichting HIER klimaatbureau blijkt dat bij 2,2 miljoen huishoudens met mechanische ventilatie nog een oude (wisselstroom) ventilatiebox hangt. Deze box verbruikt ruim € 80,- per jaar aan stroom. Dat is meer dan de wasmachine en de koelkast bij elkaar!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:52:
Ik ga alles toevoegen aan mijn excel sheet en uitmeten. Ik zie dat het plaatsen van een "slimme" meter €72 kost.

@Señor Sjon Zijn er buiten het privacy verhaal nog redenen om dit niet te doen? Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen in. Vooral in mijn huidige situatie waarin ik eigenlijk meer informatie wil hebben en wanneer mijn piekmomenten zijn. Ik koester hem momenteel eigenlijk totaal niet. En ik begin bijna te twijfelen of er inderdaad geen magneet tegenaan geplakt is in het verleden. Aangezien het van oorsprong een sociale huurwoning is geweest.
Als je ooit aan de zonnepanelen gaat, dan is een meter die gelijk saldeert veel gunstiger dan los opbrengst en verbruik verrekenen. Met een Youless kan je ook realtime je verbruik monitoren, daar heb je geen slimme meter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wij zitten zelf ongeveer aan 150 euro per maand. Dit was voor onze kleine meid die er bij kwam en nu nog steeds.
Heb zelf een server draaien die 40W doet. Ofwel 80 euro paar jaar ongeveer.
Koelkast en en vriezer zijn vrij oud volgens mij. Echt geen idee van. Wasmachine en droger zijn ook al redelijk aan de leeftijd en de CV zit er ook ondertussen al 11 a 12 jaar in.

Wij hebben zelf wel een slimme meter laten plaatsen toen ze langs kwamen, maar we hebben voorlopig geen geld/reden voor zonnepanelen. De meeste mensen willen ze niet ivm de andere berekening omtrent terugleveren van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:20
Als ik naar Juli en Augustus kijk is het verbruik duidelijk lager.. Op vakantie geweest? Of heb je misschien energieslurpende verlichting in/om het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:44
Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:59:
Wacht gewoon je jaaroverzicht af. Koelkast meer verbruik dan een vriezer ?
Als ie +/- 350 per maand gebruikt - zit hij op 4200 kwh per jaar - dat is aan de hoge kant!

Ben benieuwd wat je vind! Keep it up
Met zijn tweeën deed ik 1500 kwh in een jaar
(dat is dan ook appartement)

Hij komt zeker op +/- 4000kwh uit op jaarbasis - veel!

Ik lever graag je stroom met kracht van de zon:
https://www.goodwe-power....5216ae74f1&type=NA&mode=3
(gestart eind juni)

Hoe gaat het op een dag dat je bijna niets aanzet? (dagje uit/visite)

[ Voor 51% gewijzigd door Harm_H op 01-10-2018 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Heb je nog een berg halogeen spotjes? Of uplighters met 300w halogeen staaflamp er in die altijd gedimd worden?

Dat kan heel hard oplopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Wij hebben ongeveer 8 spotjes in de woonkamer welke zijn vervangen door TRÅDFRI led spotjes.

@Señor Sjon Met een Youless kan ik een analoge meter uitlezen? Dan ga ik mij daar eens in verdiepen.

@nooberke Wij zijn in September op vakantie geweest. Ik heb eigenlijk geen logische verklaring waarom het verbruik daar een stuk minder is. Misschien hadden de buren toen hun oogst periode? :+ Maar wel stof om eens goed over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:11
Toen ik verhuisde vond ik het initieel ook een beetje eng. Oude huis had een slimme meter en ik wist precies waar de grootverbruikers stonden. Inmiddels is er weer een slimme meter geplaatst (reguliere plaatsing, geen prio) en kan ik stellen dat tov het vorige huis het verbruik heel vergelijkbaar is.

Anyway, toen er in ons nieuwe huis nieuwe inbouwapparatuur werd ingebouwd kwam achter een van de schotten onder de keukenkastjes ineens een close in boiler tevoorschijn. Nu leek die niet meer te functioneren want je kon alsnog eeuwen wachten op warm water, maar wellicht dat er bij jou ook iets in de keuken verborgen ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55

job

Met 2 volwassenen en 1 kind is het ook niet heel heel overdreven: 3000kwh in 8 maanden (grofweg 4500kwh in 12 maanden). 3500 is het gemiddelde voor 3 personen dus zuiner moet zeker kunnen.

Jouw verbruik echter is echt hoog als je alleen woont. Ik gebruik 1500kwh, en dan ben ik (buiten mijn werk om) veel thuis ook nog.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 01-10-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19

RvL

Wij verbruiken met z'n 4en in een jaren '70 hoekwoning 3900kWh. Onderling vergelijken heeft om meerdere redenen echter erg weinig zin, op de belangrijkste plaats al vanwege de apparatuur en het gedrag van de gebruikers.

Heb je wellicht iets van elektrische bijverwarming? Of een elektrische boiler o.i.d? In de wintermaanden verbruik je natuurlijk altijd meer stroom, want vroeger donker/later licht, feestdagen en dergelijke. Het valt me echter op dat het verbruik in maart met name erg hoog was. Dan begint het toch alweer wat eerder licht te worden en wat later donker. Begin maart was het wel erg koud, vandaar deze vraag.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
We hebben verder ook geen elektrische verwarmingen. Mijn vriendin is a-digitaal en kijkt verder alleen Netflix op de tv welke volgens de energiemeter 89W op z'n piek verbruikt (het gaat hier om alles wat aangesloten is op de tv meubel).

Wij hebben verder geen speciale apparaten/aansluitingen. Standaard witgoed (koelkast, vriezer, wasmachine, droger en vaatwasmachine). Op de koelkast na zijn deze allemaal vorig jaar vervangen voor minimaal A++ varianten. Verder 1x server, mijn gaming pc en dus de tv met kpn iptv kastje geen soundbar oid. Verder is alle verlichting vervangen voor led.

Nefit gasketel en koken tevens op gas. Verder geen tv's op de slaapkamers alleen 2x usb opladers voor de telefoons.

Ik ga nu even al het overige witgoed nog goed doormeten en van daaruit kan ik denk ik wel een redelijke conclusie trekken of ons verbruik reëel is of dat er misschien toch wat meer aan de hand is.

Ik heb gekeken naar een Youless om mijn analoge meter real-time te meten. Maar die dingen kosten €79 en ik wil daarnaast dan ook meteen controleren of mijn meter geijkt is. Indien dit wel het geval is kost dit ook extra (€100). Al met al is deze oplossing duurder dan het plaatsen van een slimme meter door in mijn geval Enexis. Ik twijfel nu dan ook even hoeveel waarde ik moet hechten aan mijn analoge meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejoow
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:54:Ik twijfel nu dan ook even hoeveel waarde ik moet hechten aan mijn analoge meter?
Een argument wat voor mij speelde was dat ik zonnepanelen heb en met een analoge meter loopt die gewoon terug als je aan het terugleveren bent. Oftewel 1kwh terugleveren = -1kwh van je verbruik af.

Met de slimme meter die ik nu heb worden verbruik en teruglevering los van elkaar geregistreerd. Als het kabinet dan besluit dat er niet langer meer gesaldeerd (teruglevering van je verbruik aftrekken) gaat worden dan kan vanaf dat moment er een ander tarief gerekend gaan worden voor de Kwh's die ik teruglever. Met een analoge meter blijf je gewoon salderen, het is immers niet meer te achterhalen hoeveel Kwh's je nou daadwerkelijk hebt verbruikt en hoeveel je hebt teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je analoge meter zal prima zijn verwacht ik. Even doorgeteld verbruik je 4.600 kWh/jaar als ik 400 kWh voor de wintermaanden reken. Wat was het verbruik in je vorige huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:14:
Je analoge meter zal prima zijn verwacht ik. Even doorgeteld verbruik je 4.600 kWh/jaar als ik 400 kWh voor de wintermaanden reken. Wat was het verbruik in je vorige huis?
Ik heb helaas geen specifieke data van mijn vorige woning. Ik ben van 70m2 naar 130m2 gegaan. Dus het gas verbruik zal sowieso drastisch omhoog gaan. Wij betaalde daar €120 per maand en dit was ruim voldoende. Ik kreeg bij mijn afrekening meestal een paar tientjes terug. Volgens mijn energieleverancier zou het nu verstandig zijn om €250 per maand te betalen wil ik geen eindafrekening krijgen. Dat is dus ruim een verdubbeling en dat vind ik toch bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:54:
Ik heb gekeken naar een Youless om mijn analoge meter real-time te meten. Maar die dingen kosten €79 en ik wil daarnaast dan ook meteen controleren of mijn meter geijkt is. Indien dit wel het geval is kost dit ook extra (€100). Al met al is deze oplossing duurder dan het plaatsen van een slimme meter door in mijn geval Enexis. Ik twijfel nu dan ook even hoeveel waarde ik moet hechten aan mijn analoge meter?
Met zonnepanelen is een analoge meter ideaal. Zeker in het scenario dat salderen steeds verder wordt ingeperkt. Als je geen zonnepanelen hebt & wil zou ik er niet zo veel waarde aan hechten.
Wat betreft je verbruik, het is inderdaad wel wat aan de hoge kant. Met een gelijke gezinssamenstelling verbruiken wij circa 2.500 kWh/jaar.
Ik heb nog 7 lampen van meer dan 10 watt, slechts één wordt dagelijks gebruikt maar die zal met een aanstaande verbouwing vervangen worden. Wij hebben echter geen droger. Ons verbruik is in de winter dan ook slechts enkele % hoger dan in de zomermaanden.
RvL schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:26:
Wij verbruiken met z'n 4en in een jaren '70 hoekwoning 3900kWh. Onderling vergelijken heeft om meerdere redenen echter erg weinig zin, op de belangrijkste plaats al vanwege de apparatuur en het gedrag van de gebruikers.

Heb je wellicht iets van elektrische bijverwarming? Of een elektrische boiler o.i.d? In de wintermaanden verbruik je natuurlijk altijd meer stroom, want vroeger donker/later licht, feestdagen en dergelijke. Het valt me echter op dat het verbruik in maart met name erg hoog was. Dan begint het toch alweer wat eerder licht te worden en wat later donker. Begin maart was het wel erg koud, vandaar deze vraag.
Onderling vergelijking vind ik juist wél zin hebben. Waarom zou jij 50% meer verbruiken dan ik? Wij zijn met zijn drieën en hebben een jaren 70 twee-onder-een-kap. Natuurlijk zegt apparatuur & gedrag (als het goed is) alles over het verbruik, maar juist daarom is het ook zo goed om te vergelijken. Als je met een kleine investering / gedragswijziging 1.000 kWh per jaar kan besparen vind ik dat alles behalve zinloos. Zeker aangezien TS geen bijzonder energieslurpende hobbies zegt te hebben (aquarium/ bitcoinminingrig of wietplantage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Ik heb helaas geen specifieke data van mijn vorige woning. Ik ben van 70m2 naar 130m2 gegaan. Dus het gas verbruik zal sowieso drastisch omhoog gaan. Wij betaalde daar €120 per maand en dit was ruim voldoende. Ik kreeg bij mijn afrekening meestal een paar tientjes terug. Volgens mijn energieleverancier zou het nu verstandig zijn om €250 per maand te betalen wil ik geen eindafrekening krijgen. Dat is dus ruim een verdubbeling en dat vind ik toch bizar.
Je hebt toch wel een verbruiksoverzicht bij je jaarafrekening? Bedragen zijn nietszeggend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Heb je in de keuken toevallig geen warmwater boiler? Of een server, nas, wifi hotspot of tuinverlichting die veel verbruikt.
Als 1 persoonshuishouden in een rijtjes woning zit ik gemiddeld op 4kwh per dag (1.464kwh per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Je hebt toch wel een verbruiksoverzicht bij je jaarafrekening? Bedragen zijn nietszeggend.
Stom, ik heb even gekeken. In onze vorige woning zaten wij volgens de eindafrekening van 01-04-2016 t/m 10-04-2017 op 1645kWh. Dit was zelfs in de periode dat wij de droger veel gebruikte in verband met een baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 14:10

Felyrion

goodgoan!

Persoonlijk zou ik wel óf in een Youless investeren (kan tweedehands, komen regelmatig op V&A voorbij hier) óf een slimme meter laten plaatsen in combinatie met iets als een Toon ofzo (zelf uitlezen met een Raspberry of iets dergelijks kan ook meen ik).

Die laatste heb ik zelf ook (zelf aangeschaft via marktplaats en voor een goedkoper tarief gegaan) en een dergelijk apparaat verschaft je heel veel inzicht.

Het voordeel is dat je live je verbruik kunt zien. Zo zie je wat je sluipverbruikers zijn en wanneer er veel verbruikt wordt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
1.645 kWh?! Aten jullie bij een waxinelichtje? Daar kan ik krap 3 maanden mee vooruit. O-)

[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 01-10-2018 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

Het kan ook zijn dat je Ferraris meter niet helemaal lekker is. DIt kun je vrij gemakkelijk nagaan.

Op je meter staat iets over de rotaties en de verhouding met een kWh. Bijvoorbeeld 360 rotaties = 1 Kwh. Dan is een enkele rotatie dus 1/360ste van een kWh, ofwel 1 kW voor 10 secondes (of 2 KW voor 5 secondes, enzovoorts)

Ze in je meterkast ALLE groepen uit. Je ferrarismeter mag nu niet draaien. Ze nu enkel 1 groep aan en sluit hier je waterkoker op aan via je (stopcontact)energiemeter. Je ferrarismeter mag nu niet draaien.

Vul de waterkoker maximaal met water en zet 'm aan. Lees je verbuik uit op het display (bijv 1900 watt)

Meet met een stopwatch in je meterkast de tijd dat het kost om 10 rotaties te zien van je ferrarismeter. Als de tijd het toestaat meet dan de tijd dat 20 rotaties kosten.

In dit voorbeeld is 1 rotatie het verbruik van 1 kW voor 10 seconde. Ofwel de 1900 watt van je waterkoker zou zorgen voor (10/1.9=) 5.26 seconde voor een rotatie. Je zou dus 20 rotaties moeten zien in 105 secondes.

Stel je had bijv. 82 secondes gemeten voor 20 rotaties dan klopt je meter niet. Een verschil van ±10% is acceptabel.

Kijk dus even je meter na en meet 'm na!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:25:
1.645 kWh?! Aten jullie bij een waxinelichtje?
Oh ik heb een totaal verkeerde rekening bekeken shit! Even opnieuw inloggen bij de andere energieleverancier van toentertijd. :')

[ Voor 46% gewijzigd door Vaenir op 01-10-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is gas... je moet elektra hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

_O-
Sterker nog, de eet tafel is de enige plek waar ik nog twee oude gloeilampen boven de tafel heb hangen.
Op de andere plekken led of tl-lampen en voor rest koppel ik met een switch mijn computer volledig van het net los wanneer die uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:29:
Dat is gas... je moet elektra hebben.
Excuses wij hadden een rare constructie in die woning. Gas meter zat bij de buren. Lang verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:26
Heb je al mechanische ventilatie? oude ventilatie-afzuiger wil nog wel eens veel verbruiken.
heb je nog gloeilampen en/of halogeen-spots?

daarnaast, meet eens op een nacht wat je verbruikt, als je slaapt. Je sluipverbruik. En inderdaad alles los nameten, dan moet het vanzelf te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Tehh schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Onderling vergelijking vind ik juist wél zin hebben. Waarom zou jij 50% meer verbruiken dan ik? Wij zijn met zijn drieën en hebben een jaren 70 twee-onder-een-kap. Natuurlijk zegt apparatuur & gedrag (als het goed is) alles over het verbruik, maar juist daarom is het ook zo goed om te vergelijken. Als je met een kleine investering / gedragswijziging 1.000 kWh per jaar kan besparen vind ik dat alles behalve zinloos. Zeker aangezien TS geen bijzonder energieslurpende hobbies zegt te hebben (aquarium/ bitcoinminingrig of wietplantage).
Daar heb je zeker een punt. Ik ben echter wel benieuwd naar wat je onder een kleine investering schaart? Een enkel apparaat vervangen valt inderdaad onder de noemer kleine investering. Alle apparatuur in een keer vervangen vaak niet.

Niettemin ben ik door dit soort topics zelf altijd wel weer benieuwd waar ik nu nog kan besparen dus ik ga binnenkort maar weer eens op onderzoek uit :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Om weer even terug te komen op het verbruik van mijn vorige woning. Dat was inderdaad iets meer.. :+ wij zaten toen op 3279 kWh. Nogmaals dit was in een periode waarin wij de droger veel meer gebruikte. Het enige dat nu veranderd is, is dat wij meer oppervlakte hebben om te stofzuigen. Al met al is het nog steeds een verhoging van jaarlijks 1500kWh zonder dat er elektrisch niet veel veranderd is. Sterker nog bijna al het witgoed is juist vernieuwd voor veel zuinigere varianten.

Ik heb besloten om een Youless aan te schaffen en de slimme meter voor nu even links te laten liggen. Het argument voor de zonnepanelen (welke ik binnen 2 jaar wil gaan plaatsen) vind ik toch wel een goede reden om de analoge meter te laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
1.645 kWh?! Aten jullie bij een waxinelichtje? Daar kan ik krap 3 maanden mee vooruit. O-)
Haha, hier idem, heb overal schakelaars etc tussen om sluipverbruik te vermijden, led verlichting en energiezuinige apparaten, maar toch zitten we op de >6.000kWh per jaar.

Hoe dan? Nou gewoon, veel apparatuur die veel aanstaat én een EV die 4-6 dagen per week opgeladen wordt. En dan loopt het op.

@ TS: het zal je verbazen hoe apparaten met een stekker terwijl ze niet in gebruik zijn energie kunnen slurpen. Een versterker met HDMI pass through tot de verzameling van adapterapparaatjes die je rijk bent.. allemaal slurpen ze de kWh's bij elkaar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:39:
Om weer even terug te komen op het verbruik van mijn vorige woning. Dat was inderdaad iets meer.. :9 wij zaten toen op 3279 kWh. Nogmaals dit was in een periode waarin wij de droger veel meer gebruikte. Het enige dat nu veranderd is, is dat wij meer oppervlakte hebben om te stofzuigen. Al met al is het nog steeds een verhoging van jaarlijks 1500kWh zonder dat er elektrisch niet veel veranderd is. Sterker nog bijna al het witgoed is juist vernieuwd voor veel zuinigere varianten.

Ik heb besloten om een Youless aan te schaffen en de slimme meter voor nu even links te laten liggen. Het argument voor de zonnepanelen (welke ik binnen 2 jaar wil gaan plaatsen) vind ik toch wel een goede reden om de analoge meter te laten zitten.
Zo'n Youles meter heb ik persoonlijk ook aangeschaft. Werkt best goed . Afstellen is wel een puntje dat even aandacht nodig heeft. Maar dat staat eigenlijk ook keurig gedocumenteerd.

Bedenk wel dat je niet 100% exact hetzelfde verbruik meet via de analoge meter. en de Youless lezer. Soms kan het zijn dat hij net even iets mist. Al loopt hij best goed bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:31

BLACKfm

o_O

Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:17:
Volgens mijn energieleverancier zou het nu verstandig zijn om €250 per maand te betalen wil ik geen eindafrekening krijgen. Dat is dus ruim een verdubbeling en dat vind ik toch bizar.
250 euro vind ik toch wel een beetje extreem per maand voor een gasrekening. Wordt er 3x per dag een half uur gedoucht, slaat de verwarming al aan bij 20 graden en wordt er elke dag uitgebreid gekookt?
Met 250 euro per maand verwacht ik aan het eind van het jaar toch wel 1000 euro terug te krijgen...
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:39:
Het enige dat nu veranderd is, is dat wij meer oppervlakte hebben om te stofzuigen.
Is het een beetje moderne stofzuiger? 'oude' krengen kunnen zo 1,5kw uit de muur trekken.
Moet je overigens wel heel veel voor stofzuigen om aan je verbruik te komen.

Als je alles afkoppelt en in je meterkast gaat turen naar de radertjes, heb je dan nog steeds verbruik?
En dat is dus ook de koelkast/vriezer uitzetten, die kunnen wel even een half uurtje zonder.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
Ik begin mij steeds meer te beseffen door dit topic hoeveel ik eigenlijk nog kan verbeteren.. :+ De stofzuiger die wij gebruiken is een Henry Eco HVR-180. Maar echt grondig stofzuigen wordt in het weekend gedaan voor het overige hebben wij een Dyson V6 kruimelzuiger.

Ik zal vanavond weer eens alles uitzetten om te kijken wat er gebeurt. Maar ik vind ons hoogtarief zo hoog terwijl wij beide fulltime werken. Ik hoop dat de Youless mij daar mee inzicht over kan ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 01:00
Wij hebben ook een hoog verbruik i.v.m. airco deze zomer (2 vaste, 1 mobiele) en een spa in de tuin die alleen in de lente / zomer gebruikt wordt.

Wij kwamen afgelopen jaar uit op 7100kWh met z'n 2en (geen kinderen).
Zonder spa op 4800kWh en zonder airco's rond de 4000kWh.
Zelfs met alle lichten vervangen door LED.

Hoe wij zo hoog zitten?
Zware NAS, veel sluipverbruikers, veel oven gebruik (vrouw houdt van bakken), 2 gaming laptops die veel gebruikt worden, vrouw afgelopen jaar veel thuis i.v.m. haar gezondheid.

Kijk dus eens wat er allemaal aan staat overdag en ga dat meten.
Het aller makkelijkst is een kWh meter per groep als je een relatief nieuwe meterkast hebt zodat je die er simpelweg in kan klikken. Zo kun je snel dingen uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Verbaas me er trouwens over dat de suggestie nog niet gegeven is om even je type nummer van je meter in te vullen op google + afkeur.

En waarom kijk je niet eens wat je dag en nach verbruik is? Dus je sluip verbruik komt dan goed naar voren. In een huis waarin merendeel van de apparatuur nieuw is zou je niet veel sluipverbruik verwachten.

Heb je het wel moet je gaan uitsluiten wat de bron is.

Heb je al gekeken wat je centrale afzuiging doet qua verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vrouw houdt ook van koken en bakken. Ik moet nog een keer kijken of het de moeite waard is een inductietoestel te gebruiken ipv een 15/20 jaar oude electrische kookplaat. Het is huur, dus echt een mooie oplossing kan ik ook niet maken, maar ik zou er iets overheen kunnen leggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Prima genoeg hier voor een jaar, 3p in een 110 m2 rijtjeshuis.

@ iedereen die suggereert de analoge meter aan te houden voor het geval je PV neemt: Belasting innen is zo'n beetje de nr. 1 prio van de overheid. Tegen de tijd dat salderen afgeschaft/ongunstig gemaakt wordt, worden alle analoge meters gewoon door de overheid van de lijst met toegestane meters gehaald. Je krijgt gewoon alsnog een digitale/slimme meter :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 06:03
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Heb je vloerverwarming? Dan heb je waarschijnlijk ook een pomp in je vloerverdeler die misschien 24x7 staat te draaien. Een pompschakelaar is dan een goed idee, zodat de pomp alleen draait als er warmtevraag is.Laatst nog bij iemand een pompschakelaar geplaatst. Die had er 2 a 35 watt. Scheelt in de zomermaanden zomaar 50 KWh per maand.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Joba schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

Heb je vloerverwarming? Dan heb je waarschijnlijk ook een pomp in je vloerverdeler die misschien 24x7 staat te draaien. Een pompschakelaar is dan een goed idee, zodat de pomp alleen draait als er warmtevraag is.Laatst nog bij iemand een pompschakelaar geplaatst. Die had er 2 a 35 watt. Scheelt in de zomermaanden zomaar 50 KWh per maand.
TS heeft al aangegeven geen vloerverwarming te hebben ;)

Maar anders was het een goede tip, paar jaar terug bij m'n ouders ook een pompschakelaar ertussen gezet. Terugverdientijd van zoiets is maar een halfjaar.

ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
@TS: Mijn verbruik is pas hoog, tegen de 10.000 kWh op jaarbasis ;) Ik woon met mijn partner, dochter van 18 en twee smurfen van 4 en 6 in een 2-onder-1 kap. Geen warmtepomp of zonnepanelen (die wil ik nog wel maar ik ben te lui/laks om het goed uit te zoeken)

Wat heb ik tot nu toe gedaan om dit terug te dringen:

- YouLess aangeschaft om inzicht te krijgen in near realtime verbruik. Op de Ferraris meter geplakt en hij werkt eigenlijk best goed. Vorige week een glitch waardoor hij 240kWh verbruik naar Enelogic doorstuurde, in 1 minuut.

- Inbouw koelkast in de keuken uitgeschakeld. Koelde nauwelijks, ding is ruim 30 jaar oud. Wordt op termijn vervangen maar op het moment heb ik hem niet nodig.
- Vrieskist in de kelder uitgeschakeld. Vriest prima en verbruikte niet bijzonder veel voor mijn gevoel maar omdat het een bovenlader is kom je nooit meer aan de zooi onderin, dus zinloos want sommige dingen waren al 3 jaar over datum.
- Pompschakelaar gemonteerd voor de vloerverwarming
- Halogeen spots (18! stuks die savonds allemaal aan stonden) versneld vervangen voor LED
- ESX server uitgeschakeld en diensten naar mn andere server verhuisd.
- Keramische kookplaat vervangen voor Inductie

Met EcoHome hield ik al sinds 2008 het verbruik bij, vaak met lange tussenpozen (6 maanden was geen uitzondering). Voor de veranderingen ging ik naar een prognose verbruik van ruim 10000kWh voor het komende jaar. Na de aanpassingen zit ik na 2 maanden op een prognose verbruik van 9250 kWh. Dit daalt nog altijd gemiddeld met een 100kWh per week dus ik verwacht uiteindelijk rond de 6-7000 uit te komen. Nog altijd veel maar die 3000kWh besparing heb ik behaald zonder ook maar iets aan comfort in te hoeven boeten. Er kan nog meer bespaard worden maar dat vergt dermate investeringen dat de terugverdientijd een stuk langer wordt. Uiteindelijk gaat dat ook wel gebeuren :)

Edit: Andere kookunit gemonteerd ook nog een besparing :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:50
In mijn vorige woning zat ik daar ook op. Alleen was dat met koken, oven, CV en SWW op gas. En zonder heetwaterkraan. Nu zit ik 1000kWh hoger met alleen nog CV en SWW op gas.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Anoniem: 677216 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Prima genoeg hier voor een jaar, 3p in een 110 m2 rijtjeshuis.

@ iedereen die suggereert de analoge meter aan te houden voor het geval je PV neemt: Belasting innen is zo'n beetje de nr. 1 prio van de overheid. Tegen de tijd dat salderen afgeschaft/ongunstig gemaakt wordt, worden alle analoge meters gewoon door de overheid van de lijst met toegestane meters gehaald. Je krijgt gewoon alsnog een digitale/slimme meter :w
Hier ongeveer tussen de 2300/2500.

Gezin van 5
3 kinderen onder de 5 jaar
Geen pc
Wel wat een laptop en wat tabelts

Woon opverlakte 120m2 nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
Hier in een hoekwoning van ongeveer 100m2 uit 1977 met twee personen.

Stroom: 1571
Gas: 1005

Stroom blijft denk ik wel ongeveer hetzelfde alle lampen zijn led en probeer sluipverbruik zo min mogelijk te houden. De hobby server gaat ook gewoon uit snachts bijvoorbeeld. gas hoop ik nog iets minder aangezien al het glas vervangen is van dubbel naar HR++ afgelopen tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door HKLM_ op 01-10-2018 17:41 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar of TS er veel aan heeft om een wedstrijd te starten wie het laagste verbruik heeft betwijfel ik. Het vergelijken met een redelijk gemiddeld verbruik is nuttiger.

Overigens wat je nog kan doen is kijken hoeveel het verbruik is als je naar bed gaat, en dan als je weer opstaat. Goedkope manier om je sluipverbruik te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 01-10-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hier heb ik ook zitten besparen in een woning uit 2008; koken elektrisch (keramisch), boiler voor warm water beneden, koel diepvries combinatie, televisie, telefoons, diepvries, stofzuiger, Ziggo modem, oven voor brood opwarmen met magnetron en soms wat verwarmen en een wtw (mechanische ventilatie).

Verder LED lampen en CV op gas.

Verbruik ongeveer 3000 KwH, op piekdagen 12KwH door wasdroger en wasmachine paar keer. Wel nodig met kind van 1,5 jaar. Tv staat ongeveer 6 uur per dag aan

Je verbruik is erg hoog. Ik zou eens kijken naar je verbruik van 00:00 tot 07:00

[ Voor 12% gewijzigd door President op 01-10-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 16:10
Probeer een te bepalen wat je "rust" verbruik is. maw wat verbruik je als er geen rare dingen aanstaan (TV, Wasmachine, droger etc). Dat kan je 's nachts doen (bv zoals President schrijft van 00:00 tot 07:00) overdag kan ook als er niemand thuis is,

Dan je rustverbruik terug rekenen naar rust per uur x 24 dan weet je wat je in elk geval minimaal verbruikt.

Om je een die te geven dit ligt bij mij rond de 380 Watt (2 servers, 2 Pi, Koelkast, vriezer, ventilatie etc).

Daarna kijken hoeveel je "extra" verbruikt per dag tov het minimale verbruikt. Is dat niet overdreven veel meer dan zit het de besparing in de "normale" apparatuur. Is juist erg veel dan zit het in de dingen die aan zijn als jullie thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
En als je het echt niet vertrouwd, gooi gewoon je hoofdschakelaar uit. Enkele jaren geleden een defecte digitale meter bij een klant gehad die bleef gewoon doortellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7175

Teejoow schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:12:
[...]

Een argument wat voor mij speelde was dat ik zonnepanelen heb en met een analoge meter loopt die gewoon terug als je aan het terugleveren bent. Oftewel 1kwh terugleveren = -1kwh van je verbruik af.

Met de slimme meter die ik nu heb worden verbruik en teruglevering los van elkaar geregistreerd. Als het kabinet dan besluit dat er niet langer meer gesaldeerd (teruglevering van je verbruik aftrekken) gaat worden dan kan vanaf dat moment er een ander tarief gerekend gaan worden voor de Kwh's die ik teruglever. Met een analoge meter blijf je gewoon salderen, het is immers niet meer te achterhalen hoeveel Kwh's je nou daadwerkelijk hebt verbruikt en hoeveel je hebt teruggeleverd.
Helemaal waar maar dan verplichten ze een slimme meter...

Zal dit draadje maar eens bookmarken want ofschoon ik intussen zo'n 3000kwh heb kunnen besparen komt het verbruik hier me nog steeds ruim 2000kwh te hoog voor.
Magneetongein zou hier ook van toepassing kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 7175 op 02-10-2018 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

redfoxert schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:27:
@TS: Mijn verbruik is pas hoog, tegen de 10.000 kWh op jaarbasis ;) Ik woon met mijn partner, dochter van 18 en twee smurfen van 4 en 6 in een 2-onder-1 kap. Geen warmtepomp of zonnepanelen (die wil ik nog wel maar ik ben te lui/laks om het goed uit te zoeken)

Wat heb ik tot nu toe gedaan om dit terug te dringen:

- YouLess aangeschaft om inzicht te krijgen in near realtime verbruik. Op de Ferraris meter geplakt en hij werkt eigenlijk best goed. Vorige week een glitch waardoor hij 240kWh verbruik naar Enelogic doorstuurde, in 1 minuut.

- Inbouw koelkast in de keuken uitgeschakeld. Koelde nauwelijks, ding is ruim 30 jaar oud. Wordt op termijn vervangen maar op het moment heb ik hem niet nodig.
- Vrieskist in de kelder uitgeschakeld. Vriest prima en verbruikte niet bijzonder veel voor mijn gevoel maar omdat het een bovenlader is kom je nooit meer aan de zooi onderin, dus zinloos want sommige dingen waren al 3 jaar over datum.
- Pompschakelaar gemonteerd voor de vloerverwarming
- Halogeen spots (18! stuks die savonds allemaal aan stonden) versneld vervangen voor LED
- ESX server uitgeschakeld en diensten naar mn andere server verhuisd.
- Keramische kookplaat vervangen voor Inductie

Met EcoHome hield ik al sinds 2008 het verbruik bij, vaak met lange tussenpozen (6 maanden was geen uitzondering). Voor de veranderingen ging ik naar een prognose verbruik van ruim 10000kWh voor het komende jaar. Na de aanpassingen zit ik na 2 maanden op een prognose verbruik van 9250 kWh. Dit daalt nog altijd gemiddeld met een 100kWh per week dus ik verwacht uiteindelijk rond de 6-7000 uit te komen. Nog altijd veel maar die 3000kWh besparing heb ik behaald zonder ook maar iets aan comfort in te hoeven boeten. Er kan nog meer bespaard worden maar dat vergt dermate investeringen dat de terugverdientijd een stuk langer wordt. Uiteindelijk gaat dat ook wel gebeuren :)

Edit: Andere kookunit gemonteerd ook nog een besparing :)
toon volledige bericht
Wellicht moet jij even je ferrarismeter nakijken; Jouw verbruik lijkt te hoog voor een normaal gezin. Of:
- heb jij een wietplantage?
- Heb je een elektrische auto waarmee je 40.000 km/jaar rijdt en enkel thuis oplaad?
- verwarm je elektrisch?
- Heb je een serverfarm thuis draaien?

In mijn vorige woning (ouderlijk huis) hadden we een verbruik van 7500 Kwh (gezin, 4 personen), en dat was omdat:
- twee pc's die 24/7 aanstronden
- zware telefooncentrale in huis
- sauna en zonnebank die vaak aangingen
- elec verwarming in schuur
- energieklasse Z droger en koelkast
- zware audioversteker die 24/7 aanstond (klasse A, dus altijd lekker warm)
- paar plafondstralers van 300 watt
- 150 watt aan buitenverlichting die ook overdag vaak aanstond.
- plasmascherm dan 8+ uren per dag aanstond.

Als jij 10.000 kWh gebruikt zonder dat je dit heel duidelijk kan verklaren dan moet je echt even je Ferrarismeter nameten. Dit kan vrij gemakkelijk met een losse energiemeter en een waterkoker en kan ik minder dan 5 minuten. Zie Theo in "Hoog stroomverbruik woning"

Ik heb een heel sterk vermoeden dat jouw meter gewoon verkeerd meet en dat je daardoor al snel 1.000 euro per jaar teveel aan stroom betaald...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De
Vaenir schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:53:
Ik begin mij steeds meer te beseffen door dit topic hoeveel ik eigenlijk nog kan verbeteren.. :+ De stofzuiger die wij gebruiken is een Henry Eco HVR-180. Maar echt grondig stofzuigen wordt in het weekend gedaan voor het overige hebben wij een Dyson V6 kruimelzuiger.

Ik zal vanavond weer eens alles uitzetten om te kijken wat er gebeurt. Maar ik vind ons hoogtarief zo hoog terwijl wij beide fulltime werken. Ik hoop dat de Youless mij daar mee inzicht over kan ingeven.
De Youless kan je sowieso leren wat je sluipverbruik is terwijl er niemand thuis is. Je gaf eerder in het topic aan dat je halogeenspotjes in de woonkamer had vervangen maar heb je nog op andere plekken non-led verlichting? Nu het weer eerder donker wordt kan dat stiekem behoorlijk aantikken.

Wat ook een hoop kan schelen is om te kijken naar je CV, zowel voor gas als elektra. Wat voor pomp zit er in en hoe draait ie? Je ziet soms nog wel eens onzuinige pompen die 24/7 rondpompen, hang je tussenmeter er eens een dagje tussen.
Als je toch bij je CV staat, kijk eens naar de temperatuur van je CV water, als dit nog op 70-80 graden staat kun je het makkelijk verlagen naar 40-50, helemaal in dit seizoen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejoow
Anoniem: 7175 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:17:
[...]
Nee, die is niet verplicht. Er wordt je een aangeboden maar daar hoef je niet op in te gaan. Ik heb toen een paar maanden de analoge meter zien teruglopen overdag. Best lollig. Toen kwam ik via het reguliere traject in aanmerking voor een slimme meter en heb ik er alsnog "ja" tegen gezegd. Ik miste het toch wel een beetje om live mijn verbruik te kunnen tracken via Domoticz en ik was bang voor eventuele boetes als de slimme meter uiteindelijk verplicht zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:19:
[...]
Als jij 10.000 kWh gebruikt zonder dat je dit heel duidelijk kan verklaren dan moet je echt even je Ferrarismeter nameten. Dit kan vrij gemakkelijk met een losse energiemeter en een waterkoker en kan ik minder dan 5 minuten. Zie Theo in "Hoog stroomverbruik woning"

Ik heb een heel sterk vermoeden dat jouw meter gewoon verkeerd meet en dat je daardoor al snel 1.000 euro per jaar teveel aan stroom betaald...
Oh maar waarom denk je dat mijn meter dan verkeerd meet? Net nog nagekeken, met de waterkoker en het gemeten verbruik klopt gewoon prima.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet weet waar het vandaan komt, ik weet het namelijk wel en daar ben ik nu stapsgewijs de oorzaken van aan het elimineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Teejoow schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Nee, die is niet verplicht.
Nu nog niet, maar dat wordt hij zonder twijfel zodra saldseren wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

redfoxert schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:15:
[...]

Oh maar waarom denk je dat mijn meter dan verkeerd meet? Net nog nagekeken, met de waterkoker en het gemeten verbruik klopt gewoon prima.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik niet weet waar het vandaan komt, ik weet het namelijk wel en daar ben ik nu stapsgewijs de oorzaken van aan het elimineren.
Ik ging er vanuit dat je Ferrarismeter niet correct mee omdat dit bij oudere meters vaak wel het geval is. (Ook andersom waardoor een gebruiker jarenlang te weinig betaald, en door plaatsing van een nieuwe digitale meter 'ineens veel meer moet betalen' :P )

Je geeft ook aan dat 'de oude stofzuiger een aandeel hierin heeft'. Echter als je dit doorrekent doet een stofzuiger niet heel veel. Als je een 2 kW stofzuiger hebt die je iedere week een uur gebruikt dan is dat per jaar 100 kWh. Een superzuinige accustofzuiger kan je dan misschien 90 kWh per jaar besparen. Dat doet niet veel op 10.000 kWh.
Het lijkt mij dan ook dat je geen enorm zware apparaten hebt staan (elec verwarmers, sauna, serverfarm, bitcoinmining, yacuzzi buiten die altijd warm is) als je, na je low hanging fruits, nu al bezig bent om te kijken naar zaken als een stofzuiger.

En een gebruik van 10.000 kWh per jaar zonder grootverbruikers als een elec auto of warmtepomp is vrij exceptioneel. Dan heb je het over een gemiddeld verbruik 24/7/365 van ruim een kilowatt, en dat komt echt bijna niet voor... Zelf personen met een warmtepomp, elec auto of yacuzzi halen dit niet..

Maar als jezelf aangeeft dat de meter correct is, en dat je dus echt 10.000 kWh per jaar verbruikt; waar gaat aan op? Ik ben dan echt nieuwsgierig hoe jij zo'n hoog verbruik kan hebben :) (niet negatief bedoeld, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:33:
[...]
Maar als jezelf aangeeft dat de meter correct is, en dat je dus echt 10.000 kWh per jaar verbruikt; waar gaat aan op? Ik ben dan echt nieuwsgierig hoe jij zo'n hoog verbruik kan hebben :) (niet negatief bedoeld, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig)
Ho stop, lees even de post terug door, ik ben NIET de TS :) Mijn stofzuiger heeft er dus niks mee van doen. Ik verbruik op dit moment geen 10k kWh meer, dat ben ik aan het terugdringen door de zaken die ik al heb aangehaald.

Het sluipverbruik was eerst 600W, nu nog maar 250W ofzo. Daarnaast draaien we elke week 5-6 wasmachines en allemaal door de droger. Mijn partner heeft heel lang en heel veel thuis gewerkt waardoor haar PC ook vrijwel continu aan stond. Mijn PC gaat overdag en snachts wel uit maar savonds ben ik aan het gamen als de kids in bed liggen.

Ik denk dat ik die 10k kWh wel makkelijk kan verklaren met ook nog eens 18x40W halogeen gemiddeld 8 uur per dag aan. Die zijn overigens ook allemaal vervangen voor 4.5W LED spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

Nu nog niet, maar dat wordt hij zonder twijfel zodra saldseren wordt afgeschaft.
De digitale meter wordt dan misschien wel verplicht, maar ze kunnen je echt nog niet verplichten een slimme meter te hebben volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Vaenir
Ik heb hier eens een rondje gelopen door het huis, maar je zal verbaasd staan wat je alleen al kan besparen op sluipverbruik.

Als ik even naar alle standby apparaten bekijken, kwam ik bij mij in de woonkamer alleen al uit op een besparing van zo'n 200kWh per jaar. De subwoofer van m'n geluidsinstallatie staat constant zo'n 10w te snoepen, de boxenset bij m'n pc idem. Daarnaast nog een spelcomputer die zo'n 10w snoept. Dat gemiddeld zo'n 18 uur per dag (uitgaande van 6 uur per dag gebruik van zowel PC als tv/hifi). Je kan dit eenvoudig beperken door een master/slave stekkerdoos er tussen te zetten, wat ik nu dan ook van plan ben te doen.

Ik weet niet bij welke TV provider je zit, maar als je bij Ziggo zit en zo'n prachtige Horizon box (of Mediabox XL zoals dat ding tegenwoordig heet volgens mij) hebt, zet dat ding dan eens in de laagste energiestand. Je verliest dan de mogelijkheid om op afstand op te nemen, maar in een hogere stand lust dat ding minimaal 40w en kan daarmee in z'n eentje al goed zijn voor zo'n 250kWh onnodig verbruik. Uiteraard alleen in de laagste energiestand zetten als je 'm niet als modem/router gebruikt.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vloris schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

De digitale meter wordt dan misschien wel verplicht, maar ze kunnen je echt nog niet verplichten een slimme meter te hebben volgens mij...
In ieder geval een versie die teruglevering apart registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
@Erasmo Ik ga dit weekend eens een goede blik werpen op mijn CV en daarnaast even het CV tuning draadje doornemen. Eens zien wat daar te winnen valt.

@RvL Ik was totaal niet bekend met die Master/Slave stekkerdozen. Ik heb er meteen 2 besteld, een voor mijn pc met alle randapparatuur en een voor mijn tv met alle randapparatuur. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b] mietde schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:17:
[...]
Teejoow schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Nee, die is niet verplicht. Er wordt je een aangeboden maar daar hoef je niet op in te gaan........
Heb ik beweerd dat die verplicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:58:
[...]

In ieder geval een versie die teruglevering apart registreert.
Tot voor kort is/was er geen verplichting maar wetgeving die dat regelt zit in de pen al was er een paar jaar geleden nog helemaal geen sprake van een mogelijke verplichting omdat de aantallen weigeraars zo dacht men heel laag zou blijken wat wetgeving weinig meerwaarde zou bieden.

Daarnaast, mijn oude heer heeft een jaar of 4... 5? geleden een pv installatie besteld bij Eon en Eon heeft die laten installeren (weet niet door wie) maar toen ik mijn oude heer vertelde dat hij geen slimme meter moest nemen werd de nieuw opgeleverde pv-installatie door de installateurs gesaboteerd.
Ze leverden de installatie niet werkend op, pas na een week of 6 en na installatie van de slimme meter werd de juiste draad daadwerkelijk aangesloten.
Schandalig. :(
Pagina: 1