• Midsjull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb me in zitten lezen op welke kaart het best geschikt is voor mijn behoeften, maar ik mis continu de stelling over de levensduur van een dergelijke kaart. Vandaar dat ik deze vraag hier stel en hopelijk kunnen jullie me van wat informatie voorzien.

Situatieschets:
Ik ga mijn PC upgraden. Moederbord, CPU, GPU en RAM gaan vervangen worden.

De CPU wordt een 8700K, 16 GB ram, moederbord zal geen fancy ding zijn, maar eentje die zijn werk gewoon kan doen.

Over de videokaart zit ik in twijfel. Dat ray-tracing en DLSS geloof ik nog niet zo bij de eerste generatie en de prestatiewinst lijkt voor nu niet enorm dus die had ik voor mezelf al afgeschreven. De grootste twijfel is nu tussen de 1080 of 1080ti. Ik game op 1080P (wie weet wordt dit ooit 4K.. Ik heb er tot nu toe nog geen behoefte aan). Ik las dat de 1080 over het algemeen prima voldoet en hier zelfs 4K goed mee te spelen is, maar ik vroeg me af of dit nog steeds geldt over een jaar of 4. Zo lang wil ik namelijk wel met mijn hardware doen...

Wat zouden jullie mij adviseren?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:42
Ik heb geen glazen bol... Maar....

Over het algemeen schuift elke range 1 stap terug.

Dus:
Gtx1080ti is even snel als de Gtx2080
Gtx1080 is even snel als Gtx1070
Gtx1070 is even snel als gtx1060
Etc

Dus met die logica, zou een gtx1080ti over 4 jaar gelijk zijn aan: 1080ti/2080/3070/4060/5050/4040

De huidige GTX1050 kan de meeste games op Full HD nog prima spelen, maar niet alles op max. Dus dan wil je waarschijnlijk bij de release van de 60xx range wel upgraden.

Je kan ook kiezen om, afhankelijk van de prijs, nu bijvoorbeeld een GTX1070 te kopen, ook voldoende voor Full HD op max. En over 2 jaar de dan GTX4070 te kopen. Voordeel is dat je dan goedkoper uit KAN zijn afhankelijk van de huidige prijzen. De top-kaarten zijn in verhouding vaak een slechte prijs/kwaliteit. Zeker voor Full HD gaming op 60fps/60hz spel/monitor. En je hebt het voordeel dat je dan dus eerder wel de beschikking hebt over Raytracing MOCHT het wel opeens belangrijk worden. Of andere technieken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:16
Ik vind het een beetje rare combi:
- 8700K met een (whatever) moederbord: de K is om te overclocken, dus een beetje overclockbord zou je dan verwachten. (Nu zijn de prijzen nogal apart op dit moment, gezien de tekorten, en een K is bijna even duur als een non-K)
- Die cpu en dan gamen op 1080p@60hz.

Ik weet niet op wat voor monitor (welke resolutie/refreshrate) je gamet, je geeft alleen aan dat je op 1080@60hz gamet. Daarvoor is een 1080/1080ti overkill. Ik zou lekker iets kopen dat goed genoeg is voor de komende 2-3 jaar en dan opnieuw kijken. Wellicht wil je dan wel over naar 2560p/4k en dan kun je tenminste een gpu kopen die daar voor geschikt is in plaats van nu een overdaad kopen voor je huidige monitor en te weinig voor 4k gaming over 2 jaar.

Je geeft nu veel extra geld uit voor een eventuele uitbreiding naar 4k in de toekomst. En als je dan over een jaartje of 2-3 uitbreid naar 4k, dan heb je weer net geen toekomstbestendige gpu.

Ik zou dus lekker voor een 1070 gaan zoals waag aangeeft.

[Voor 3% gewijzigd door White Feather op 29-09-2018 10:54]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zou er nu niet teveel geld in investeren maar bijv een Vega 56 op de kop tikken, voor 1080p voldoende. Over een maand of 9 komen de nieuwe kaarten van AMD en verwacht wordt dat die veel meer performance gaan leveren waardoor de prijzen zullen dalen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:04
Je gamed op 1080p,waarom zou je dan een 2080 willen of een 1080ti,die voegen niks toe op die resolutie.
Een 1080gtx is nog te snel,een 1070gtx zou een veel betere keuze zijn naar mijn mening in dit geval .

Je kan jezelf heel wat geld besparen...

De 8700k is bedoeld voor overclocken en dat kan die ook,echter bespaar niet op het moederbord...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Midsjull Ga voor een GTX1080, mocht die later te kort komen kijk je tegen die tijd wat er dan voor leuks is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jgreven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-01-2021
Als je een 8700K neemt zou ik wel gaan voor een degelijk Z370 mobo, maar voor 1080P kan je natuurlijk ook gewoon een i5 8400 (Of ryzen 2600x :P) nemen met een 1070(TI)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

voor nu een 1060 6GB nemen, en desnoods als je echt geld wilt spenderen een GTX 1070. Alles daarboven heeft op het moment op FHD gewoon geen zin. investeren in hardware klinkt leuk, maar is niet heel belonend. nu 300 euro spenderen en dan over een a twee jaar weer geeft je veel meer waar voor je geld

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

• Bhamm
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-08-2019
Wat voor games speel je? In principe zijn alle kaarten die je noemt goede kaarten. Hoe "future-bestendig" ze zijn is lastig te zeggen, aangezien een gpu over het algemeen een onderdeel is die je (om bij te blijven met huidige games) relatief vaker moet vervangen. Games worden steeds ingewikkelder en vragen dan ook steeds meer van je gpu. Als ik jou was zou ik mijzelf afvragen welke games ik nu speel en wat ik ervoor nodig heb om deze games te spelen + wat ruimte overlaten voor wat "zwaardere" games.

• Jimbodiah
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb net mijn GTX970 eruit gehaald en heb daar twee jaar 3440*1440/60fps op gespeeld wat net niet ging (50-55fps uit de kaart meestal).

Voor 1080p/60Hz volstaat een 1060 volgens mij dus al. Enkel voor 100hz+ of 3440/4k heb je zwaardere kaarten nodig. Ben zelf naar een 1080Ti OC gegaan nu deze prijzen zakken en ik op 3440*1440/120Hz wil gaan zitten.

Wellicht een 1060Ti of een 1070 pakken om nieuwe games aan te kunnen op ultra de komende 2-3 jaar op 1080p/60Hz.

Andere optie is om voor een beter scherm te gaan zoals 2550*1080p/144Hz met een 1070 erbij. Dan heb je echt winst voor je geld ipv 1080p/60Hz met een 2080.

Veel opties inderdaad en het kost allemaal geld :)

[Voor 5% gewijzigd door Jimbodiah op 04-10-2018 17:57]

• tattooboy1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
Ik heb ook een 8700k @ 5 ghz en een 1080ti ik game ook op 1080P maar dan 144 hz , en had hiervoor een 1440p cheap ass scherm.

Maar ik zou alleen een 1080 ti nemen als je voor 144 hz gaat 60 hz idd een 1070 of een 1080 .

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:16
Als je hoge refresh wil hebben (100+ fps) dan is 1440p met een 1080ti een sweetspot. Als je bij 1080p@60hz blijft voor laten we zeggen de aankomende 2 jaar dan zou een 1070(ti) meer dan voldoende zijn.

In mijn optiek hoort bij een high end videokaart ook een high end monitor. De ene complimenteert de andere laten we maar zeggen.

Just my 2 cents :-)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:23
De TS heeft wel geteld 1 post gemaakt en dat was ook gelijk zijn TS, lijkt me dat hij er wel uit is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee