Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Wie heeft er ervaring met Nibe warmte pompen? bijvoorbeeld de F2120 met een COP rond de 5,0

Ze zijn niet goedkoop, kunnen minder warmte afgeven dan je op grond type aanduiding zou verwachten, en kan alleen werken met dure SMO 20 (euro 600.=) regelaar.
Ik denk wel de Nibe WP een lange levensduur heeft tussen storingen (MTBF) dus heel betrouwbaar.

Ik wil de WP alleen inzetten voor verwarming in de woon/ keuken en intree (120m2) alsmede de douche, die een afzonderlijke thermostaat zal hebben.
Omdat de afwerkvloer 8cm dik wordt en de woning goed geïsoleerd wordt is een klein buffervat/ expansie vat voldoende.

Productie van warmwater zou met de huidige subsidie regeling een aparte WP boiler worden, eventueel een doorstroom boiler als de saldering regeling behouden blijft.

Bestaat er een goed alternatief voor de Nibe F2120 serie?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb geen ervaring met de F2120, wel met een F1145-17 die hier nu bijna zeven jaar draait zonder noemenswaardige problemen. Er is een keer een koperen ding lek gegaan in de koelunit waardoor er brinewater lekte. De compressor staat op 15.600 onderhoudsvrije uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan_NL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik heb een Nibe Fighter 1250, een 'water/water' systeem. In bedrijf sinds december 2007. Eerst waren er grote problemen door een te kleine 'bron' [ was 2x 100m, nu nog 2x120 vertikale Francke vertikale bodemwisselaars erbij, 2008].

Mijn installatie is N0.974 op : https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch

De eerste jaren werd ca. 800m³ verwarmd. Sinds 2017 950m³ zonder hoger energieverbruik. Er zijn twee topgevels en platte daken en schuine daken overdekt door twee dakopbouwen. Kennelijk is de nieuwe isolatie beter dan origineel, of de WP kan efficiënter werken door groter oppervlak met vloerverwarming.

Feit is dat de capaciteit van de warmtepomp te groot is. Geheel is berekend op 0/35 maar draait op 8/30.
Het minimale thermische vermogen is geen 3,9kW , maar ongeveer 6kW, door een aanvoer van 8C ipv 0C.

Over 2018 is er 4816kWh verbruikt door de converter in 4371h. Dus draait het 90% van de tijd op onder-waarde, van moduleren is geen sprake. Ik denk er dan ook over om een veel kleiner vermogen te plaatsen NIBE F1255-06 PC [ 1,5-6kW 0/35].

In mijn systeem komt het [ 8/30] op 2,5-9kW , waardoor er veel vaker gemoduleert kan worden.

Ik heb veel problemen met de temperatuur sensoren. Onderdeeltjes die in China € 2- kosten maar hier € 35,-. Daar komen nog kosten voor een monteur bij. Gaan elke 4 tot 5 jaar stuk. Nu is de retour temperatuur bijvoobeeld 1,5C hoger dan de aanvoer.. ..toch blijft het ding lopen 8)7 .

Verder is 1x de inverter stukgegaan onder garantie. Verder zijn er gewapende slangen gebruikt die gingen roesten en lekken. Nu draaien we al weer twee jaar zonder storingen.

Ik verbruik 5000kWh per jaar gemiddeld voor de inverter, inclusief tapwater voor 4 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
Ik heb een f2120. Prima, moduleert prima. Ik ben waarschijnlijk ca. 4.000kwh per jaar voor 840m3.

5.000kwh voor een w/w is niet niks, vooral omdat koelen passief gaat bij w/w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan_NL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03-2024
Stel ik vervang de huidige WP. Kost mij na subsidie nog € 5500,- . Huidige opzet gebruikt 1000kWh meer,
maar valt in een lager tarief, nog geen € 200 per jaar. Ga ik zo door kan ik nog 5 jaar draaien, spaar ik een
paar duizend op afschrijving van de nieuwe WP..

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bijna een jaartje verder....
Welke is het geworden en hoe zijn de ervaringen (mits je die al hebt)?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Geen Nibe... Panasonic wp!
Komt dit jaar op de markt...

Met de bouw van mijn woning wordt dit jaar nog gestart, alle technische installaties wil ik zoveel mogelijk zelf aanleggen.
Dankzij de vele topics in dit Forum is er heel veel te vinden over de Panasonic WP (aansluiten en gebruik)

Voorts een Atlantic V4 WP- boiler en eigen stroomopwekking met JA panelen en Fronius omvormer (vanwege ingebouwd display en relais uitgang bij bepaald opgewekt vermogen)

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 27-09-2019 09:01 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54
Ik hoop dat ik mag aanhaken in dit topic, ook geïnteresseerd in een Nibe.
LittleTycoon schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 02:01:
Ik heb een f2120. Prima, moduleert prima. Ik ben waarschijnlijk ca. 4.000kwh per jaar voor 840m3.

5.000kwh voor een w/w is niet niks, vooral omdat koelen passief gaat bij w/w.
Mag ik vragen wat voor binnen unit je daarbij hebt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Hier een F2120-12 met VVM-320. Ben er blij mee, het huis is altijd lekker warm. Door de excellente regeling op (binnen- en) buitentemperatuur is in principe de temperatuur op een paar tienden constant te houden (ware het niet dat ik zo zuinig ben hem 's nachts ongeveer 0.5 graad in te laten leveren en overdag weer terug in laat halen). Daarmee is hij erg zuinig voor verwarming. De boiler verliest 100W, waardoor dagelijks het verlies moet worden aangevuld. De eventuele start tijdens het douchen merk je niet aan de watertemperatuur. 's Zomers is het maken van WW wel redelijk zuinig, 's winters minder. De Legionelle preventie maakt dat de kosten voor warmwater nu vergelijkbaar is met destijds op gas. Is een net apparaat met een vrij zeldzame en zuinige scroll compressor.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Klopt het dat er standaard een verwarmingselement in zit?
Tenminste, ik zie waardes van 7-9 kW extra vermogen staan.
Is dat alleen voor tapwater, of is dat ook als reserve vermogen te gebruiken voor verwarming op een strenge winterdag?

• LittleTycoon
Blackraven schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:02:
Ik hoop dat ik mag aanhaken in dit topic, ook geïnteresseerd in een Nibe.

[...]

Mag ik vragen wat voor binnen unit je daarbij hebt?
Ik heb een separaat buffervat met friwa voor sww. Aansturing met smo40

• LittleTycoon
Blackraven schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:48:
Klopt het dat er standaard een verwarmingselement in zit?
Tenminste, ik zie waardes van 7-9 kW extra vermogen staan.
Is dat alleen voor tapwater, of is dat ook als reserve vermogen te gebruiken voor verwarming op een strenge winterdag?
Nee, zit niet in de wp

• Blackraven
Sorry, in de binnenunit, ik had de vraag even duidelijker moeten stellen...

Voor mij is een extern vat eigenlijk geen optie, in verband met ruimte gebrek binnen wil ik graag de binnenunit zo compact mogelijk houden, maar wel met kleine buffer, dus vandaar mijn voorkeur uitgaat naar een geïntegreerd vat van +/- 200 liter.
Of dat dan SWW-vat of een buffervat moet worden, daar ben ik nog niet helemaal over uit, afgaande op wat hierboven over stilstand verliezen wordt gezegd, neig ik naar een buffervat, omdat de binnenunit in een verwarmde ruimte komt te staan en de stilstandsverliezen dan toch in omgevingswarmte worden omgezet.

Verder ik heb ondertussen de Nibe installatieschema's bekeken, in de VVM-320 of 500 zit een 7 tot 9kW doorstroom element, deze units hebben een SWW vat.

In de VVM-310 zit zelfs een doorstroom element van 12kW, dan heb ik qua afgegeven vermogen niet eens meer een warmtepomp nodig :+
Deze unit heeft een buffervat met SWW doorstroom spiraal.

7-12kW lijkt me nogal overkill, maar met een kleiner gedimensioneerde WP misschien ook wel weer handig als je vermogen te kort komt op een koude dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiemen85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04-2022
Ik heb een F2120-16 icm met een SMO 40. Daarnaast geen complete binnenunit maar een los vat voor tapwater en een buffervat voor verwarming. Aangezien we hem pas sinds mei dit jaar gebruiken nog niet veel te zeggen over de prestatie tijdens koude dagen, maar tot nu toe geen klachten. De koelfunctie heb ik wel uit laten schakelen aangezien dit te weinig oplevert in verhouding met de stroomkosten (540 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-03 21:27
Ik heb een nibe 2040 met vvm 320. Bijna 10 maanden nu. Niet echt in beeld hoeveel hij verbruikt. Tot dusverre tevreden. Zelfs toen het 40 graden was hier in noord limburg hield ie het lekker koel. 22 graden in de kamer bij opstaan

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

Hoicks

Techno!

Wij gaan waarschijnlijk voor een Nibe AMS10-12 met een VVM320. Ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben. Valt tegen om reviews of ervaringen van mensen te vinden op internet.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Hoicks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:08:
Wij gaan waarschijnlijk voor een Nibe AMS10-12 met een VVM320. Ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben. Valt tegen om reviews of ervaringen van mensen te vinden op internet.
Daarom kies ik nu niet meer Nibe maar voor Panasonic, er is hier voor de DHZ op dit forum (DED) over Panasonic WP bijna van alles te vinden :) , anders vraag je het maar in het speciale topic :)
Voor het warm water komt er een Atlantic WP- boiler, ook over deze WP-b is hier van alles te vinden :)
:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1263890

Ik heb ervaring met NIBE 2120 met SMO40. Prima ding alleen bij de maximale capaciteit maakt hij wel herrie net zoals alle andere wps. Leg het ding uit voor maximaal 60 % van warmtevraag. In de praktijk betekent dit de grootste unit zou het voor een goed geisoleerd huis prima moeten doen. Ons pand is 600 m2 en daarom is een wp van 16 kW wel een beetje te zuinig gedimensioneerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05 20:25
Ik heb een nibe 2120-16 3f met een vvm320, gebruikt ca 4500kwh per jaar inclusief koeling in de periode >30 gr. sanitair warm water (180lt boiler) ingesteld op 45 Gr, met wekelijkse legionella boost naar 60 gr. Gekoppeld aan vloerverwarming op bg ca 110m2. Op buitensensor gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpveen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03 17:51
Hi,

wij hebben sinds april een grond warmtepomp van Nibe (S1155-6 PC EM 3X400V) + vloerverwarming. Deze is door Nibe zelf gecontroleerd na de installatie door de installateur.

Er zit een app bij waar je all waarden van de temperatuur sensoren kan zien en een ding snap ik niet goed.

BT12 = 33.1 (condensor supply)
BT2 = 33.4 (supply temp)
BT25 = 26.6 (external supply line)
Calcul supply temp1 = 28.1 (berekende temp op basis van buiten temp)
Temp verdeler in = ~ 30.0 (analoge thermometer op verdeelblok vloer verwarming)
Temp verdeler uit = ~ 23.0 (idem)
BT3 = 24.7 (return temp)

WP genereert dan water van ~ 33 graden terwijl BT25 maar 26.1 aangeeft (terwijl het 28 moet zijn) op het blok komt wel ~ 30 binnen. Verder heeft het systeem moeite om de ruimtes 's nachts op temperatuur te houden. Overdag warmen (tot nu toe) de ruimtes door invallend zonlicht op naar de gewenste temperatuur.

Mijn vraag is nu of die BT25 goed werkt (lijkt er niet op omdat het water ervoor BT2 en erna temp op blok) en of dit erg is voor de optimale werking van de WP.

Groeten Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Tiemen85 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:54:
Ik heb een F2120-16 icm met een SMO 40. Daarnaast geen complete binnenunit maar een los vat voor tapwater en een buffervat voor verwarming. Aangezien we hem pas sinds mei dit jaar gebruiken nog niet veel te zeggen over de prestatie tijdens koude dagen, maar tot nu toe geen klachten. De koelfunctie heb ik wel uit laten schakelen aangezien dit te weinig oplevert in verhouding met de stroomkosten (540 kWh).
@Tiemen85 ik overweeg een 2120-12 en vraag me af wat het verschil tussen de sma 20 en 40 is (meer schakelfuncties en in/uitgangen vermoed ik.
Kun je een schema posten hoe je je hydraulisch en elektrisch systeem heb5 ingeregeld?
Ik wil op zolder - waar de oorspronkelijke cv verzamelleidingen uitkomen en de warm tapwaterleiding op de cv aangesloten zit - een boilervat van 200 liter plaatsen met E naverwarming en met twee 28mm leidingen naar de berging op begane grond.
Daar een buffervat van 500 liter plaatsen plus verplaatste cv ketel die bij uitval warmtepomp alles overneemt of aanvult.
De 2120-12 komt aan de buitenkant van de berging te staan.
In de aan de berging aangrenzende woonkamer komt een jaga met condenserende koelfunctie die zijn hoge flow voor koelen en verwarmen direct uit het buffervat haalt.
Nodig: wat temperatuursensoren voor buffervat en rvs boiler met spiraal wisselaar, twee driewegkleppen en wat motorgestuurde keerkleppen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlARMFDzaAHt-gtx0bmECAFsOTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ECj4Xk1t3K9K0vgkOcpBP5B.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1