Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Videokaart niet herkent door pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shoot!
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09-04-2020
Hi tweakers,

In een eerder topic vroeg ik om advies voor het plaatsen van voeding (Recom PE-600 Plus 600W) + videokaart ( Asus Geforce GTX 650 1GB) die ik voor een prikkie over kon nemen van een kennis (topic: Upgrade videokaart en voeding in oude pc). Inmiddels is het plaatsen van zowel de voeding als de videokaart gelukt. Ik kan de fans van de videokaart zien spinnen, en ook het lampje nabij de connector op de videokaart brandt.

Het probleem is echter dat ik, als ik bij apparaatbeheer onder 'beeldschermadapters' kijk, ik nog steeds zie dat de graphics verzorgt worden door de interne graphics. Als ik een hdmi of vga in de videokaart stop, krijg ik ook geen beeld en blijft de pc zoeken naar input. Zodra ik de vga direct in het moederboard stop, heb ik beeld.

Uiteraard heb ik alvast in het bios gekeken of ik daar de interne graphics kan disabelen. Die optie lijkt er niet te zijn in mijn bios versie (A04, moederboard is een Dell 033FF6). Ik heb ook geprobeerd om een driver te installeren die hoort bij de GTX 650. Daar krijg ik de foutmelding dat de hardware niet beschikbaar is. Bij mijn vorige, nóg oudere videokaart (AMD Radeon HD 5450) had ik eenzelfde probleem; het scherm ging ineens vrij random uit en daarna bleef de pc zoeken naar input op andere kanalen (hdmi 1, hdmi 2 en vga), zonder succes. Ik ging er vanuit dat de videokaart defect was geraakt. Inpluggen in het mobo had toen ook geen zin, pas toen ik de oude videokaart eruit haalde, werkte de aansluiting in het mobo. Dit laatste is dus nu anders, de GTX50 zit gewoon in mijn pc, terwijl ik de vga in het mobo heb (en daar mn beeldinput vandaan haal).

Wellicht is het tot slot goed om te vermelden dat ik begin deze maand de drivers voor de oude videokaart heb geupdatet. Wellicht dat het daar iets mee te maken heeft - maar zou niet verklaren waarom een andere videokaart dan ook problemen toont.

Concrete vraag is dus: hoe krijg ik weer input van de videokaart - en niet via de interne graphics?

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:20
Kan zo snel het moederboard niet vinden, maar heb je al een ander PCI-E slot geprobeerd?

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kans is erg groot dat er vendor lock op het moederbord zit. Dat wil niets anders zeggen dan dat het moederbord de werking van de videokaart zal blokkeren omdat deze niet van Dell zelf is.

Er zijn twee mogelijke oplossingen:
1. In een ander systeem de bios van de videokaart modificeren naar een andere vendor (met een GTX650 moet dat op zich niet zo moeilijk zijn).
2. Een ander moederbord plaatsen.

Helaas zijn dat de enige twee smaken...

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Shoot!
@Renzzie Inmiddels met een ander PCI-E kabeltje geprobeerd, er zit maar één slot op deze GTX650. Vooralsnog geen resultaat helaas.
@Blaat Een ander moederboard plaatsen is eigenlijk nietecht een optie. Systeem is al dermate oud dat ik het dat niet helemaal meer waard vind.

Je eerste stap is dan voor mij het aantrekkelijkst - ik heb alleen geen flauw idee hoe ik een vendor zou moeten modificeren.
Daarnaast vraag ik me af; eerst werkte ditzelfde mobo jarenlang prima i.c.m. de AMD Radeon HD 5450, toch ook een externe kaart die niet van Dell is. Tot 2 weken terug toen ik dus ineens geen beeld meer kreeg via de videokaart. Die vendor lock die jij noemt zou er dus toen ineens opgesprongen moeten zijn?

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Shoot! schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:20:
@Renzzie Inmiddels met een ander PCI-E kabeltje geprobeerd, er zit maar één slot op deze GTX650. Vooralsnog geen resultaat helaas.
@Blaat Een ander moederboard plaatsen is eigenlijk nietecht een optie. Systeem is al dermate oud dat ik het dat niet helemaal meer waard vind.

Je eerste stap is dan voor mij het aantrekkelijkst - ik heb alleen geen flauw idee hoe ik een vendor zou moeten modificeren.
Daarnaast vraag ik me af; eerst werkte ditzelfde mobo jarenlang prima i.c.m. de AMD Radeon HD 5450, toch ook een externe kaart die niet van Dell is. Tot 2 weken terug toen ik dus ineens geen beeld meer kreeg via de videokaart. Die vendor lock die jij noemt zou er dus toen ineens opgesprongen moeten zijn?
Nee dat kan niet. Een vendor lock zit er op of niet, die wordt niet opeens actief.

Dat doet bijna vermoeden dat er meer aan de hand is. Als je nu in feite hetzelfde gedrag krijgt met de nieuwere kaart als met de oude is de kans aanwezig dat er een ander probleem speelt dan een defecte. HD5450. Het is te toevallig zegmaar.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• bartijn2
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07-06 12:00

bartijn2

Fixing the world

Vendor lock? Kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen.

Ik gok dat de videokaart of defect is of verkeerd is aangesloten.
Of het mobo is gaar.
Kan je eens wat foto's plaatsen?

Van de kaart, en de kabels die op de kaart zijn aangesloten?

[Voor 4% gewijzigd door bartijn2 op 28-09-2018 11:26]

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• Shoot!
@Blaat Nee precies, dat vond ik inderdaad ook al vreemd.

Resultaat is inderdaad bijna hetzelfde bij GTX 650 als bij HD 5450, geen beeld, bij zowel vga als hdmi niet. Tot op week of 2 terug geen enkel probleem met de HD 5450. Na driverupdate één keer gemerkt dat het scherm connectie verloor, maar daarna kwam het na opnieuw opstarten weer terug. Tot 2 weken geleden dus, zelfde probleem maar geen enkel beeldinput meer via de videokaart.

Defect lijkt me heel erg sterk, kennis heeft hem tot op eergisteren nog gebruikt, geen centje pijn.
Ik ga even proberen wat foto's te posten, moment.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
Helaas is de lijst van hardware die WEL werkt met Dell nog 'beperkt'. Zelfs een andere CPU kan al zorgen dat dit systeem niet start.

Waar de lock inzit? in de bios/uefi firmware. Als deze pas nog is bijgewerkt, kan het zijn dat ook de supported hardware veranderd is.

@Shoot! Ik zou toch even teruggaan naar je bios/uefi instelling en elke optie rustig bekijken. biosen van Dell zijn nogal ehh apart (business minded - geen "game power feestje") :P
Verder: probeer uit te vinden welke hardware configs destijd mogelijk waren. Alles wat daar staat, gaat wel werken (merk maakt minder uit)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 15:03
Zou een eventuele bios update niet kunnen helpen. Nu heeft TS A04 en ondertussen is er al A07.

https://www.dell.com/supp...duct/inspiron-580/drivers

En verder zag ik dit nog op een forum :

I have spent 11 months chasing this problem. I'm incredibly lucky that I didn't turn my computer into a brick. I figured this out pretty much indirectly from a trail of unrelated crumbs on the internet.

Make sure that you have correctly installed the card in the PCI-X slot, you have a 650 Watt or better power supply, and have correctly hooked up any power cords that the card may need.

All this having been said and having hurt even more feelings, this is what works:

1. Click the "Start" button.

2. Select the "Computer" entry with the right mouse button to select "Manage"

3. Select "Device Manager" from the "System Tools" list.

4. Expand the "Display adapters" list.

5. Right click on the adapter name

6. Select "disable" and ignore the complaints from the OS.

7. Shutdown the computer.

8. INCREDIBLY, RIDICULOUSLY IMPORTANT: Disconnect the cable from the onboard video connector. If you don't do this, the onboard video will automagically reinstall its device drivers when the system starts up, and you will lose your mind.

8. Unplug the computer power cord and wait 30 seconds.

9. Start up the computer. The first thing you should see is the NVIDIA card's manufacturer's ID.

10. DON'T PANIC! You will see a pop-up dialog box displaying messages about drivers being installed. It may take up to 10 minutes for the system to install PCI, PCI Bridge, and other drivers related to the new graphics adapter.

12. Download the latest and greatest NVIDIA installation from nvidia.com and run it.

• Shoot!
Zoals beloofd een aantal afbeeldingen. (voorzijde en PCI aansluiting: https://imgur.com/WPrFIIn ), zijkant en aansluiting: https://imgur.com/9kX8KcI ), Bovenkant videokaart (https://imgur.com/Kz6In6W).

Ik heb inderdaad ook zitten denken aan een biosupdate, dus dat is wellicht het proberen waard. Ik ga daarnaast is even je stappenplan volgen. Denk dat bios updaten stap 1 is, daarna jouw stappenplan @Baloes ?

@D_Jeff Ik heb ieder topic in m'n bios gehad, die is vrij beperkt moet ik eerlijk zeggen. Kan iets vinden over de processor maar daar blijf ik vanaf, daarnaast iets over onboard audiocontroller en ethernetcontrollers. heb die onboard audio al eens uitgezet om te proberen of de videokaart het wellicht ging overnemen - maar dat was ook niet het geval helaas.. Wellicht is zo'n biosupdate de logische volgende stap..

• Baloes
Ik zou eerst ff beginnen met het stappenplan.

Als het dan werkt, geen biosupdate. Als het niet werkt, biosupdate en nog es stappenplan.

Altijd taai dit soort problemen.

[Voor 11% gewijzigd door Baloes op 28-09-2018 11:46]

• bartijn2
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 07-06 12:00

bartijn2

Fixing the world

Pff sorry hoor, maar iemand die een stappen plan begint met PCI-X slot zou ik niet geloven.

Als je al geen beeld hebt tijdens het opstarten, dus voordat je OS laadt heeft windows er geen fluit mee te maken. Disablen van de standaard beeldscherm adapter heeft dus geen enkele zin.
Behalve dat je straks daar ook geen beeld meer mee hebt in windows, en dus helemaal geen beeld meer hebt.

Het enige wat je wel kan doen uit het stappenplan, is de interne videokaart niet aansluiten. Dus je vga loshalen, je videokaart aansluiten en dan de pc starten. Maar dat had je al gedaan volgens mij.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Een biosreset is soms al genoeg om iets weer werkend te krijgen.

• Shoot!
Stappenplan toch even gevolgd, de vga zit nu in de videokaart, onder beeldschermadapter staat nu microsoft display adapter. Laatste 2 stappen van het stappenplan lijken niet op te gaan. Toch nog maar eens gepoogd de nvidea driver handmatig te installeren. Gek genoeg kom ik nu verder dan eerst, hij geeft niet aan dat hij de hardware niet kan vinden. Inmiddels is de resolutie ook weer 'gewoon' 1920*1080. Probleem nu is dat ik geen internetverbinding meer heb, dat ik wel kan switchen tussen openstaande programma's (te zien in de taakbalk), maar dat de vensters die horen bij de programma's niet te voorschijn komen. Ik zie dus nu eigenlijk alleen het bureaublad zonder pictogrammen, maar mét taakbalk en openstaande programma's. Er komt alleen geen enkel venster open, ook niet middels bijv. Windows key

EDIT. Probleem met het beeld is inmiddels opgelost, order beeldschermadapters staat inmiddels zelfs nu de gtx650:). Alleen dus nu geen internet.

EDIT2. Na herstarten en opnieuw syncen van internetadapters lijkt ook dit probleem opgelost. Internet is nog wel wat traag, maar werkt wel. Voor nu veel dank, problemen lijken opgelost! :)

[Voor 17% gewijzigd door Shoot! op 28-09-2018 13:18]

• Baloes
Nice!

Apart dat het zo moest maar mooi dat het nu werkt 🙂

Nou nog ff testen of ie het blijft doen in bv fortnite.

[Voor 30% gewijzigd door Baloes op 28-09-2018 13:48]

• Shoot!
@Baloes Ook Fortnite geeft geen problemen! Wel een beetje de frame drops die jij in een ander topic al wat voorspelde. Wellicht toch even kijken naar een i5 die je voorstelde (en wellicht met het oog op eventueel foto/videobewerking zelfs een 2e hands i7 die past op dit mobo).

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:08
Hoe goedkoop was deze upgrade? Die voeding is gewoon waardeloos, en zou ik zo snel mogelijk vervangen voor iets anders.
Een 650 is ook niet veel meer tegenwoordig.

• Shoot!
@WEBGAMING Kostte me 2 tientjes, voor voeding + videokaart. Eerste prioriteit ligt eigenlijk nu bij de best mogelijke processor die nog in dit systeem past (i5, wellicht i7) met het huidige mobo. Daarnaast wellicht nog wat extra werkgeheugen. Gaat me niet om een topsysteem, maar voor nu het best haalbare zodat ik er voor eventjes weer mee vooruit kan.

Kennis van me heeft het al een poos met deze voeding uitgehouden en merk zelf nog niet erg veel 'negatiefs'. Waarom is deze zo waardeloos volgens jou?

[Voor 15% gewijzigd door Shoot! op 28-09-2018 19:14]

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
i7 gaat helaas niet werken, i5 wel (geen cpu support vanuit dell)

Happy gaming ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Shoot!
Ik las het zojuist idd. Via @Baloes kreeg ik deze getipt (V&A aangeboden: Intel Core i5 750 processor). Ik las ook dat er een i5 versie was die niet heel best presteerde met gamen. Is de gelinkte versie de “krachtigste” i5 of is er nog een betere in omloop die ik over het hoofd zie?

• Baloes
Met die laatste bios A07 schijnt er wel een i7 870 in te kunnen :

http://www.tomshardware.c...nspiron-580-bios-a07.html
http://browser.geekbench.com/geekbench2/1812054
https://www.gumtree.com/p...10-24-monitor-/1152507760

Zijn wel lastig te vinden. Je betaalt er een eurotje of 35 voor....en je zou um dan uit moeten mogen proberen.

Een i5 750 of i5 760 werkt iig gegarandeerd en presteert zeker beter dan de i3.

• Stefuit
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 19:12
Ik heb nog ergens een I7 950 liggen. Niet zeker of ie werkt maar vermoed van wel.

• Shoot!
Hmm ja inderdaad, de links die jij stuurt suggereren idd dat dat wel kan. Eerste pc heeft alleen wel een ander moederboard als de mijne, bij de laatste pc kan ik dat niet achterhalen. Gezien de prijszetting, bedoelde je denk ik zoiets (https://www.marktplaats.n...598c624&previousPage=lr)? Klinkt wel als een lastiger verhaal m.b.t. het uitproberen, want absolute zekerheid heb je dus eigenlijk niet (die heb je wel bij de i5). Even snel op internet gekeken, de i5 760 lijkt iets beter te presteren vanwege 'multiplier increase'.

Bios is inmiddels ook versie A07, dus het voorwerk is in die zin vast gedaan.

@Stefuit Ik zie icm met mijn mobo (Dell 033FF6) vooralsnog geen berichten dat die i7 950 zou passen.. Die i7 870 een aantal, oa die Baloes stuurde.

[Voor 19% gewijzigd door Shoot! op 28-09-2018 20:49]

• Baloes
De i7 950 is van socket 1366. Moederbord in de Inspiron is van 1156. Dus dat gaat helaas niet werken idd.

• Shoot!
Ah, dat verklaart inderdaad. Dan toch maar op zoek naar een i5 760, en even verder onderzoek doen naar de i7 870. Ik ga er even vanuit dat 600W genoeg is voor videokaart + evt i5 of i7 icm extra ram?

EDIT: iemand ervaring met deze gebruiker op marktplaats? Biedt een i5 760 aan (https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr) voor 20 eu en 2x 4gb werkgeheugen voor 30 eu (https://www.marktplaats.n...56940d2&previousPage=lr).

[Voor 51% gewijzigd door Shoot! op 28-09-2018 23:04]

• Baloes
De 600 watt is natuurlijk ruim voldoende...maarrrr...
De voeding is ook alweer 8 jaar oud en heeft componenten waarvan de kans groot is dat ze in kwaliteit achteruit gegaan zijn. Er zitten teapo condensatoren in en die zijn over het algemeen goed voor 5-7 jaartjes, afhankelijk van het gebruik.

Als dit een pctje is waarmee je het nog een jaartje wilt aanzien dan zou je eventueel de voeding er in kunnen laten zitten. Wil je deze pc weer echt langer gaan gebruiken ( je gaat tenslotte toch investeren in CPU, RAM) dan zou ik toch es gaan kijken naar een andere voeding.

Een nieuwe voeding is nooit een slechte investering. Deze kun je dan altijd weer meenemen naar een volgende pc.

• Shoot!
Helder, ik ga inderdaad op termijn ook even kijken naar betere voeding. Is natuurlijk inderdaad waar dat je die zo kan meenemen naar een nieuw systeem. Prioriteit nu is voor mij eerst even goeie i5 750, liefst 760 op de kop tikken en wat extra werkgeheugen, kijken of ik daar weer een poos mee vooruit kan met mijn gebruik
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True